eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
755 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 سخنرانی صلاح امت؛ اصلاح امت چکیده ای از جلسه اول ✅ معما 🔹امام حسن(ع) فرمود "ترکتک لصلاح الامة" وامام حسین فرمود "خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی" ؛ فرق بین صلاح واصلاح وجای هرکدام کجاست؟ (مفصلتر در پیش منبر ۱ گذشت). ✅ حل 🔹 معنای لغوی : " صلاح"،" اصلاح"، "مصلحت"، " صلح" همه از یک ماده ومعانی نزدیک به هم دارند. اصلاح مقابل " فساد" است. وقتی چیزی از وضعیت به سامانش در آید ورو به تلف و زوال گذارد فساد یافته مثل میوه ای که میگندد. صلاح معادل خیر و وضع مناسب وبه سامان شیئ است. از اینرو صلاح " یک وضعیت" و اصلاح "یک رفتار واقدام" است. 🔹 قانون اول: گاه " اصلاح" برای رسیدن به "صلاح" است. مثال: انما المومنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم(۱۰/ حجرات) اخوت وبرادری، " وضعیت مناسب" بین مومنان است بگو " خیر" و" صلاحشان" در پیوند ایمانی وبرادری باهم است. حال اگر این "وضعیت" آسیب دید و بینشان مرافعه صورت گرفت (آیه ۹ حجرات) ، وظیفه "اصلاح" ( اصلحوا) هست تا وضعیت را به سامان کند و" صلاح" را تأمین کند. 🔹 قانون دوم: گاه" صلاح" ،زمینه ومقتضی "اصلاح" است. مثال: ...الا الذین تابوا من بعد ذلک واصلحوا فإن الله غفور رحیم( ۵/ نور) توبه از فسق، به انسان " وضعیتی" میدهد که " اصلاح" بدی ها از او متوقع است. " حالت توبه"، مقتضی" اصلاح" بدی های گذشته است. 🔹 از همین جا نتیجه میشود که گاه بعلت نبودن صلاح ومقتضی، اصلاح انجام نمیشود وقابل توصیه نیست. مثال: در آیات۷۱ و۷۹ سوره کهف از سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر برای نجات از غصب شدن آن توسط پادشاه سخن است. میتوان پرسید چرا موسی وخضر دست به قیام علیه شاه غاصب نزدند وجایش کشتی مساکین را معیوب کردند؟! چرا نظام حاکم را " اصلاح" نکردند؟! چون " زمینه ومقتضی" وجود نداشت " صلاح" نبود با شاه غاصب درگیر شوند. چرا که در آن" وضعیت" نظام حاکم که عوض نمیشد هیچ، خون بیگناهان هم میریخت وبعد غصب کشتی ها هم انجام میشد یعنی از آن "شر وضرری" که میخواستند دورش کنند دوچندان عاید میشد لذا خضر کشتی را معیوب کرد تا شاه در آن طمع نکند و" صلاح" مسکینان( کار با آن کشتی وارتزاق از آن) بماند. 🔹امام صادق( ع) فرمود امام مجتبی هم همین کار خضر را در ترک قتال با معاویه برای ضعفای شیعه انجام داد. " وضعیت" طوری شد که سپاه پاشید . اندازه پیروزی ومقاومت مقابل معاویه نبود عده ای فرار وعده ای شعار "البقیه، البقیه" میدادند یعنی باقی مانده را دریاب وبه کشتن مده! امام با پذیرش آتش بس گرچه سوراخی در جامعه شیعه را پذیرفت امام موجب حفظ آن شد مثل کشتی آن مساکین تا طمع غاصب را از آن بردارد وبه وقتش آن، " اصلاح" شود. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت جلسه دوم ۹۵/۹/۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔶 سخنرانی صلاح امت ؛ اصلاح امت چکیده جلسه دوم ✅ عمق ماجرای تشخیص صلاح واصلاح دعوای موسی و هارون هم سر انجام اصلاح یا رعایت صلاح بود (در پیش منبر ۲ گذشت) 🔸 صدیقه طاهره(س) در جملات معروف "اشتملت شملة الجنین" به امیر المومنین و پاسخ ایشان هم ماجرا سر انجام اصلاح یارعایت صلاح است از اینجا معلوم است درک وتشخیص این دو بسیار لطیف وباریک است ✅ قانون سوم هر" اصلاحی" باید مبتنی بر" صلاح" وهم برای رسیدن به" صلاح" برتری باشد. درنتیجه " صلاح" امری ذومراتب و دارای درجات است. ✅ مراتب صلاح 🔸۱) صلاح و مصالح ضروری: دین، جان، بقاء نسل، مال و هر آنچه برای بقاء بودنش ضروریست 🔸۲) صلاح و مصالح حاجی(حاجیات): آنچه بدونش جامعه برپا میماند اما باسختی وتنگی. اگر صلاح حاجی رعایت نشود مردم در حرج واقع میشوند. 🔸۳) صلاح و مصالح تزیینی و تحسینی: با نبود آن سختی وتنگی هم نیست اما با آنها جامعه بهتر است تحصیل آنها مناسب مکارم اخلاق ومحاسن آداب وعادات است. ✅ حالا مقایسه کنید: 🔸الف) امیرالمومنین با غصب خلافت درگیر نمیشود وحرکت اصلاحی وجنبشی شروع نمیکند ؛ وحدت و عدم تفرقه و سلامت امور مسلمین را پاس میدارد؛ چون درگیری اصل دین اسلام را به خطر می اندازد یعنی صلاح ضروری فوت میشود. شاهد اینکه پیشنهاد دهنده ابوسفیان است ! جمعی که با علی ماندند کفایت نمیکرد اگر درگیر میشد باید با جنود وعده داده شده ابوسفیان کار را پیش میبرد آنوقت دولت اموی ای که ۲۰ سال بعد باخلفا روی کار می آمد حالا زودتر روی کار می آمد! واین نقض غرض بود . اصلاح هیچ صلاح برتری تأمین نکرده بود. یا اساسا جنگ داخلی در آن شرایط زمینه آشوبها وارتدادها وحمله روم و...را منجر میشد وباز اساس اسلام زایل میشد یعنی فوت صلاح ضروری. 🔸ب) اما همین رعایت جماعت و وحدت به اباعبدالله پیشنهاد میشود نمیپذیرد. مثلا در خیر خواهی عبدالله بن عمر هست که "در صلحی که مردم داخل شده اند داخل شو" امام بر این سخن اف میکشد... امام سراغ "اصلاح" میرود چون صلاح ضروری تأمین است. با خروج امام، شهادتین به خطر نمی افتد بلکه صلاح برتری (احیای اسلام ناب،امر به معروف و...) هم تأمین میشود چنانچه بعد عاشورا شاهد قیامها علیه ظلمه ونهی از منکر حاکمان جور هستیم. یعنی اصلاح حسینی هم رعایت صلاح ضروری کرد( جان همه امت به خطر نیافتاد،اساس دین در معرض زوال نشد و...) وهم صلاح حاجی ای را تأمین کرد. 🔸ج) ترک قتال امام مجتبی باز بخاطر رعایت صلاح ضروری بود. اگر اصحاب یاری میکردند طوری که غلبه شود ودولت اموی سرنگون شود به نص فرمایش امام، مبارزه ادامه میافت وصلاح برتری برای امت رقم میخورد اما حال که سپاه پاشید ویاری انجام نشد در صورت ادامه لشکر معاویه کوفه (تنها مرکز شیعه) را فتح واساس مذهب حق (تشیع) به خطر می افتاد از اموی بعید نبود مثل واقعه حره در کوفه بسازد! آنوقت صلاح ضروری شیعیان هم فوت میشد. امام با قبول آتش بس کاغذ سفی امضاء از معاویه گرفت واین شرطها را گردن او گذاشت: 🔹۱) معاویه به کتاب خدا وسنت پیامبر عمل کند... 🔹۲) پس از او خلافت از آن امام حسن یا حسین باشد تعیین جانشین ممنوع. 🔹۳) بیت المال کوفه به معاویه واگذار نخواهد شد...معاویه باید به بازماندگان شهدای صفین وجمل از شیعیان علی( ع) از خراج " دارابگرد" هزینه زندگی دهد. 🔹۴) لزوم ترک ناسزا گفتن به امیرالمومنین 🔹۵) احرار وآزادگان باید در هرجا(حتی شام وحجاز) از آزادی بهره مند باشند... واضح است این شرایط صلاح حاجی وتحسینی شیعه راهم تأمین میکند. 🔸لذا امام پس از صلح فرمود:« از جائی که دیدم قدرت مقابله با آنها ندارید امر را واگذار کردم تا خود وشما باقی بمانیم وناظر ومراقب آنها باشیم» واژه "بین اظهرهم" مفید این معنای مراقبت ونظارت است. 🔸می بینید غیر از رعایت صلاح ضروری مراتب دیگر صلاح برای شیعه تأمین میشود. این کجا وبرخی توافقات ما با دشمن کجا؟! 🔸اگر معاویه این را رعایت کند برد شیعیان است اگر زیر پابگذارد(که همین کرد) تخلف از پیمان است وچهره ی کفرش را آشکار میکند وزمینه حرکت اصلاحی بعد را فراهمتر میکند (که همین شد) ☑️ @m_ghanbarian
🌀جوانان محمدی و ضرورت احیای حلف الفضول! 🔺رسول الله ۲۰ساله بود که در خانه عبدالله بن جدعان با جوانمردانی هم پیمان شد تا از ستمدیدگان دفاع کنند که حلف الفضول نام گرفت. پس از اسلام در حالیکه حاکم جامعه اسلامی بود هم می فرمود: "اگر امروز هم مرا به آن دعوت کنند می پذیرم". نوه اش امام مجتبی(ع) نیز جزء حلف الفضولی بود. سیدالشهداء وقتی درمقابل دفن جنازه برادرش کنار قبر پیامبر(ص)، دید دارد به این جنازه ستم می شود به حلف الفضول متوسل شد. 🔺در فرهنگ کهن ایرانی هم چیزی مثل حلف الفضول بوده که پس از اسلام در "اهل فتوت" و "عیاران" ادامه یافت. 🔺در زمان برقراری حکومت اسلامی جوانمردان، جایز نیست مثل آنچه سید محمد باقر شفتی در دوره قاجار با پاتوق چی ها در اصفهان دایر کرد را برقرار کنند. اجرای حدود و مراتب عملی نهی از منکر برعهده حکومت است. اما آیا نمیتوان باز هم حلف الفضول داشت؟ 🔺وقتی پارتی بازی و رانت خواری در نظام اداری ای پدید آمد و مفسدان همدیگر را پیدا و به هم شبکه شده و ثمره خون شهداء را به سمت فساد سیستمی سوق دهند، وظیفه جوانمردان است که حلف الفضول را احیاء کنند. نه دولت در دولت و نه خود مختاری، بلکه هم پیمان شوند که در چارچوب قوانین اسلامی مصوب و با رعایت شئون اخلاقی از بی پناهان و آنانکه چیزی از پارتی و رابطه ندارند حمایت کنند. از ستمدیدگانی که با ظواهر قانونی و حتی بی قانونی آشکار از حقوقشان محروم میشوند، حمایت کنند. 🔺مثلا جوانان انقلابی و حزب اللهی یک شهر باهم سوگند بخورند که ضعفاء و بی کسان را در دیوانسالاری عریض و طویل یاری کنند و آنها را به هم معرفی کنند تا در ادارات کمتر بالا و پایین شوند و دست خالی برنگردند. جوانان محمدی شهرها درچارچوب قانون و رعایت مصالح نظام اسلامی و حواس جمعی از توطئه های دشمن، صدای کارگران محروم و ستمدیده ای شوند که چند ماه حقوق اندکشان را نمی دهند اما مدیران چیزی از مزایاشان کم نمیشود! مطالبه نان شب اینان با رعایت قوانین هم ممکن است و آن یک حلف الفضول است. حلف الفضول محمدی را باید در دیوان سالاری امروز و غفلت برخی از مدیران نسبت به صاحبان انقلاب احیاء کرد و مثل گروه های جهادی تبدیل به یک فرهنگ کرد. محسن قنبریان/ شب رحلت پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت جلسه سوم ۹۵/۹/۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔶 سخنرانی صلاح امت ؛ اصلاح امت چکیده جلسه سوم ✅ استطاعت در اصلاح 🔹قانون چهارم: اصلاح غیر از اینکه باید به صلاح باشد باید در توان باشد. 🔹شعیب فرمود:«... ان ارید الا الاصلاح مااستطت: اراده ای جز اصلاح ندارم آنقدر که بتوانم»(۸۸/ هود). امیرالمومنین پس از سقیفه فرمود:«... افلح من نهض بجناح أو استسلم فأراح: کسی کامیاب میشود که با داشتن بال وپر قیام کند یا اگر قدرتی ندارد راه سلامت پیش گیرد ودیگران را آسوده گذارد»( خطبه ۵). 🔹از این رو در ماجرای غصب خلافت هم خود را در استضعاف شبیه هارون میخواند که « ان القوم استضعفونی وکادوا أن یقتلوننی: مردم مرا ضعیف کردند ونزدیک بود مرا بکشند». در ماجرای هارون وموسی هم تشخیص هارون غیر از موسی نبود در مقابله با سامری منتظر موسی بود که بیاید با ید بیضاء وعصای موسوی اش فتنه را بخواباند از هارون چنین پذیرشی نبود. ✅ سلسه اصلاحات 🔹قانون پنجم: اصلاح امت یک زنجیره وسلسه اصلاحات بهم مرتبط است. 🔹امیر المومنین در نامه۵۳ بیان میکند چگونه اصلاح برخی از طبقات وصنوف اجتماع منوط به اصلاح طبقه دیگر است. در خطبه ۲۱۶ بطور کلی وکلان بیان میکند:« امور مردم بدون اصلاح حاکمان ، اصلاح نمیشود وحاکمان بدون استقامت مردم اصلاح نمیشوند». 🔹از اینجا فرق دوتعبیر اباعبدالله( انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی) وامیرالمومنین( ونظهر الاصلاح فی بلادک) روشن میشود: اباعبدالله طلب استقامت در رعیت دارد برای اصلاح حاکم اما علی( ع) خود حاکم است باید اصلاحات او در کشورش هویدا شود. ✅ جولان منافقان 🔹این ظرایف ولطائف در رعایت " صلاح" یا اقدام به" اصلاح" جای جولان منافقان میشود.طوری که وقتی به آنها گفته میشود فساد نکنید می گویند ما مصلحیم!(۱۱/ بقره) قرآن با تأکید بسیار میگوید « آگاه باشید دقیقا همین ها مفسدانند اما خود نمی دانند»(۱۲/ بقره) معلوم است فساد آنها از قبیل قتل وغارت وبمب گذاری و...نیست وبسیار لطیف است آنقدر که حتی خودشان هم متوجه نیستند! 🔹جولان فسادآلود منافقان در دوجای این ماجراست: 1⃣ جایی که باید رعایت صلاح ضروری کرد ،تلاش کنند برای حرکت وجنبش واصلاح طلبی! نمونه اش تقاضای ابوسفیان است از امیرالمومنین پس از سقیفه که مدینه را برایت پر از سواره وپیاده میکنم ! اما امام قصد او را مبارزه با اسلام میخواند وفتنه گری لذا زیر بار نمیرود( تاریخ طبری ج۲ص ۲۳۷/ ارشاد مفید ج۱ ص۱۹۰) 2⃣ برعکس جائی که جای اصلاح واقدام است دائم رعایت صلاح ضروری را به رخ بکشند وحرکت ونهضت رامتهم به ،به خطر انداختن وحدت وکشور و... بکنند. نمونه این در خیرخواهی های ظاهری برای نهضت حسینی هست. ابن عباسها، ابن عمرها، عمروبن سعیدها وحتی زنانی مثل عمرة بنت عبدالرحمن. همه از لزوم همراهی با جماعت، نشکستن عصای امت وتفرقه درست نکردن وداخل در صلحی که مردم در آنند میگویند. اما سید الشهداء به آنها توجه نمیکند .عملا هم قیام او موجب اصلاح امت وتأمین صلاح حاجی شد امر به معروف حاکمان واستقامت مردمان نهادینه شد وهیچ صلاح ضروری هم فوت نشد نه خون قاطبه امت ریخته شد نه شهادتین به خطر افتاد ونه هرج ومرج ومثل آن باب شد. ✅ مرجفون 🔹قرآن تیپ وصنفی از منافقان را " مرجفون" میخوامد( ۶۰ احزاب) که حوزه فعالیتشان قسم دوم است. " رجفه" چیزی است که موجب اضطراب شود. " اراجیف" سخنانی است که دلها را خالی کند وتشویش پدید آورد. 🔹مرجفون کسانی هستند که با بزرگنمائی های دشمن وسیاه نمائی های خودی و... طوری وانمود میکنند که در صورت اقدام ، صلاح ضروری جامعه از بین میرود! شعارشان ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم( همه علیه شماییند بترسید) است( ۱۷۳/ آل عمران). بلا تشبیه مثل این سخنان که بمبی دارند چنین وچنان که برخی ضعیف الایمانها میگویند نمونه اراجیف عصرماست. 🔹در عصر ما گروهی مشخص پس از جنگ که وقت ساختن کشور وتقویت بنیه بود اصرار داشتند به کمک صدام علیه آمریکا وارد جنگ شویم در ماجرای اشغال کویت وجنگ اول خلیج فارس در زمان بوش پدر! دقیقا همانها در جریان مقاومت هسته ای فشار می آورند با آمریکا سازش کنیم تصریح میکنند فرق ما این است که تهدید آمریکا را جدی میگیریم ومیخواهیم سایه جنگ را از کشور دور کنیم!( حرفشان صرف مذاکره بعنوان یک روش نیست). از سر حسن اتفاق از همان زمان به اینطرف هم نام خود را " اصلاح طلب " گذاشتند! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 قرآن مطلا و قرآن اسیر! ✅ حضرت آیت الله جوادی آملی سر درس تفسیر خود به سؤالی درباره طلاکاری قرآن پاسخ فرمودند که حاوی نکته ای جدید و درخور توجه است. http://l1l.ir/5fjl قیاس قرآن به حرم معصومین و الحاق حرم به مسجد در پاسخ آن استاد ارجمند قبلا مورد بحث واقع شده است که تکرار نمیکنم. از جمله که در قرآن مطلا ادله ی خاصه در نهی داریم بخلاف حرم. فتوای مشهور هم درباره تذهیب و زخارف مسجد -اقلا تا قبل از حرمهای مطلا- عدم جواز بوده است. ✅ اما اذعان ایشان به دو نکته مهم: 1⃣ حکم فقهی قرآن مطلا چیز دیگری است! فرمود: "مستحضريد اين يک حکم فقهی دارد؛ اما آنچه را که فعلاً در جامعه شيعه رواج دارد، اين است که در اين امر هيچ ترديدی نيست که اهل بيت عِدل قرآن کريم‌اند ..." 🔺قبلا اشاره شد که بزرگانی مثل شیخ طوسی طلا کاری قرآن را حرام و برخی مشاهیر دیگر اقلا آنرا مکروه میدانند. این فقیه وارسته هم منکر آن احکام نیست حداکثر به حکم ثانوی (مثل کوری چشم قرآن سوزان) می خواهند جوازی بسازند. 2⃣ تصریح به این که: قرآن و حرم مطلا اولویت جامعه فقیر نیست!و اینها از اولویت های دین نیست(ولو جائز است)! "جامعه‌اي که فقير است اين جزء اولويت قرار نمي‌گيرد. اما اين کاری نيست که حالا ما بگوييم شما حالا بياييد براي وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله عليها) صحنی در نجف به نام مبارک حضرت، مطلّا، اين همه براي چيست؟! مي‌دانيد ما با اين جهان روبهرو هستيم کسی اين قرآن را به آن صورت دربياورد نام مبارک ائمه را هم به صورت‌های ديگر در بياورد يا بقيع را يا حرم مطهر عسکريين را اين داعش به آن صورت در بياورد، يک نحوه بزرگداشتی هم براي اينها هست. اينها چيزی برای بقيع نگذاشتند چه اينکه می‌خواستند مسئله سامرّاء را هم به همان صورت دربياورند؛ اما قيام شيعه‌ها براي تجديد آن بارگاه و تذهيب آن بارگاه جلوي دهن‌کجي‌ها را گرفته. غرض اين است که اينها جزء اولويت‌های دين نيست، ولی نميشود گفت که شما چرا مثلاً قرآن را به اين صورت نوشتی؟! يا مثلاً حرم امام رضا را چرا اين همه تذهيب می‌کنيد. اينها جزء اولويت‌ها نيست." 🔺توجه کردید: مطلا سازی اقدامی مقابل دهن کجی مانند داعش، نوعی بزرگداشت است و جائز لکن اولویت دین نیست بخصوص در جامعه ای فقیر.(به فایل صوتی ایشان رجوع کنید) ✅ اولویت چیست؟ آنچه بنده به سخنان آن فقیه حکیم می افزایم بیش از تکمیل همین نکته ایشان نیست: قرآن خود کاری نکرده که بهانه ی آتش زدنش باشد بلکه مدعیان قرآن (مثل داعش) از آن چهره ای ارائه دادند که بهانه آتش شد. در این فضا اولویت "آزاد کردن قرآن" از "دست اشرار" است همان که امیر(ع) فرمود: "ان هذا الدین کان اسیرا بأیدی الاشرار". آزاد کردن قرآن، به مطلا کردن آن نیست به "عمل به آن" و "احیای امت وسط" آن است تا شاهد و الگو برهمه امتها شوند(۱۴۳/بقره) یعنی همان راهی که پیر و مرشد این ملت و استاد آن فقیه ارجمند -یعنی امام خمینی- نشان داد. بالاتر بگویم "مطلا سازی قرآن" در عهد اول اسلامی روی دیگر سکه حاکمیت اشراری است که تعالیم آنرا اسیر و به تعبیر خود قرآن آنرا پاره پاره(عضین) کرده بودند و به تعبیر امام صادق(ع) حروفش را اقامه و حدودش را ضایع کرده بودند(ر.ک:بحارج۸۵ص۴۳). مفسر بزرگ قرآن بهتر از حقیر میداند که سوزانندگان امروز قرآن از همان جناحند که محمدرشیدرضا ازشان نقل می کند که باید مجسمه معاویه -یعنی بزرگ همان اشراری که قرآن اسیرشان بود- را از طلا ساخته در میدان مرکزی برلین نصب کنند! چرا؟ "چون معاویه نظام اسلامی را از اساس مردم سالاری به نظام سلطه و زور تبدیل کرد و اگر معاویه نبود اسلام کل عالم را فرا می گرفت و ما آلمانی ها و سایر اروپایی ها مسلمان شده بودیم!"(تفسیر المنارج۱۱ص۲۱۴). آنانکه اشرار قرآن را لایق طلا شدن می دانند امروز هم پشت پرده حامی جریان سفیانی زمان مایند. ولو از فعل آنها در پرده دیگر برای مبارزه با اسلام و قرآن هم بهره ببرند! هم قرآن و خود اینان می گویند مقابله با اینها، احیای امت الگو و جامعه قرآنی است نه قرآن مطلا که یادگار منحرفان از اسلام اصیل است. شما به داعش سازان خاطرتختی دهید که دنبال احیای امت وسط و الگوی قرآن نیستید آنها قرآن را هم کنار مجسمه معاویه طلا کرده در موزه های جهانی شان می برند! اولویت ها را گم نکنیم! 📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian ___________________ 🔺مطالب مرتبط(جستجو کنید) -نقد نظر آیت الله اراکی -گزارشی فقهی از حکم قرآن مطلا -نقد نظر آیت الله جزایری -تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
⚽️ برزیلته ۲ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚽برزیلته ۲! 🔹"زنان برنده بازی آزادی"! تیتر اول و معنادار یک روزنامه سیاسی پس از بازی برگشت پرسپولیس-کاشیماست. وقتی"آزادی"، ورود به ورزشگاه باشد، راست می گوید. زنان برنده شدند آنهم بوسیله "بازی"! کاش "این آزادی" برای کامیون داران، معدنچیان، کارگران بی حقوق و...هم بود که اقلا حاشیه نمازجمعه ای مطالبه به حق خود را آرامتر از ورزشگاه فریاد کنند. یا کاش "بازی ای" هم بود که بتوان "جدی ترین" چیز زندگی -یعنی نان سفره بچه ها- را بشود با سوت و کف گرفت! 🔹نمی دانم فردا دادستان یا مراجعی از قم خط و نشان یا فتوا صادر می کنند یا مسأله در گوشی حل شده است! مثلا در جلسه سران قوا برای نقشه راه گذر از تحریم ترامپ، این سطح از آزادی اجتماعی سوپاپ اطمینان فشار تحریم ها برمردم قرار داده شده است تا شوت وسوت، گرانی نرخ را تسکین دهد!(گفتم مثلا!) تهیأ این حضور از قبل دیده شد. وقتی "تب فوتبال" را چند درجه داغتر کردند. دانش آموزان دسته جمعی زنگ تماشای پرسپولیس را تجربه کردند و مردم دور از "آزادی" برای دیدن "بازی" سینما رفتند! حالا خط و نشان برای این کنج ماجرا(حضور بانوان)، خط و نشان و پرونده سازی برای هذیان آدم تب داری است که به ۴۰درجه رسیده است! 🔹متأسفانه نظام حقوقی و حتی فقهی ما هنوز درک درستی از "صنعت سرگرمی" در دنیای مدرن ندارد. صدهزار تماشاگر حاضر و میلیونها تماشاگر غایب برای ۲۲بازیکن را برایش "ورزش" می خوانند! او هم بجای حمل شایع و نگاه میدانی، هنوز "بفرض مذکور" جواب می دهد! مساله را در حد ساق لخت بازیکنان -که یک هزارم سینماهای خانگی دیده میشود- و احیانا شنیدن چند فحش رکیک می بیند! هنوز این میلیونها را "تماشاگر" می فهمیم نه "بازیگر" و کنشگر یک صنعت مدرن! 🔹"صنعت فوتبال" یک کل به هم تنیده است که فرهنگ خود، سیاست خود، اقتصاد، و حتی ارزشهای خود را دارد. تجزیه اش و تقنین برای اجزای متجزی آن و بفرض مذکورش، لاهی خوردن از فوتبال است! فوتبال غیر از تشویق با موج مکزیکی و ایسلندی و کنسرت زنده ۱۰۰هزارنفری، گردش مالی حیرت آور حاشیه زمین هم دارد. شرط بندی هایش از همه قمارخانه های دنیا بیشتر و بزرگتر است. فیفا هم مثل fatf "بازی های" خود را دارد از شرط حضور زنان تا منع پرچم بزرگ امام حسین(ع) در بازی شبهای محرم و... "سیاست بازان"(داخلی و خارجی) هم بازی خود را با فوتبال می کنند. شوت و سوت در طول تاریخ فوتبال تیزی "سازش"، "تبعیض" و "ظلم" را کاسته و مسکن و مخدر ملتها بوده است(رجوع به تاریخ سیاسی المپیک و جام جهانی). 🔹به راحتی خلاف اصل ۳۰قانون اساسی، لایحه های فروش مدارس آموزش و پرورش به سرمایه داران نو به نو می رسد و دیگر نام "غیر انتفاعی" هم به "سرمایه گذاری و سودبری" تغییر می کند. مدارسی با شهریه های چند ده میلیونی در تهران رقیب مدارسی در طویله، بدون دیوار یا دیواری فروریخته بر دانش آموز سر برمی آورد و تبعیض آموزشی و به تبع تبعیض شغلی و مدیریتی و... را بنیان می نهد. و توجیه همه اینها یک کلام است: دولت توان مالی اداره آموزش و پرورش را ندارد! اما توان باشگاه داری دارد! فقط بدهکاری سرخ-آبی ها از بودجه آن طویله نشین ها ۱۱۰میلیارد بود(سال۹۳) یعنی فقط ۴۰تا از بودجه کل وزارت ورزش ایران کمتر! حقوق بازیکنان و مربیان فوتبال، ازنجومی ترین حقوق ها در ایران است. سالها قبل یک مربی وطنی از یکی از این باشگاهها "دقیقه ای" ۵۱۸۰۰۰تومان می گرفت! کجا تا بازیکن و مربی خارجی ورقم به دلار! همه اینها از بودجه عمومی کشوری است که آن وضع معدنچی و کارگرش است! 🔹قبول کنید شوت و سوت فوتبال معجزه می کند که همان بدبخت ها را هم به تماشا می کشاند و منتقد را هم هو می کنند! 🔺مطلب مرتبط: برزیلته 📝محسن قنبریان ۹۷/۸/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian