eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
872 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۶-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
13.98M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم بخش 1⃣ ۹۷ 🔷در زیارت شریف عاشورا ما دوازده مسئلت را از مقامات معنوی درخواست میکنیم که آنها در سه دسته تعبیه شده اند سه دسته از سلام ها و سه دسته از لعن ها .لعن هایی که انجام میشوند 🔺دسته اول موسسین ظلم 🔺دسته دوم آنهایی که با اباعبدالله اقامه ی نصب و حرب کردنددر کربلا و 🔺دسته ی سوم اتباع و اشیاع آنها تا پایان تاریخ و این سه دسته را لعن میکنیم و برائت میجوییم تا آن که در طی این سلام ها و لعن ها اوج میگیریم و لابه لای این لعن ها وسلام ها مقامات معنوی را مطالبه میکنیم تا به عالی ترین مقامات برسیم . 🔴امروز مقام قدم صدق و بعد از آن مقام محمود رابرسی میکنیم . 🔴قدم صدق::: وقتی میخواهیم ببینیم کلامی صادق هست یا نیست باید ببینیم مطابق با واقع هست یا نه اگر مطابق با واقع باشد میگوییم کلام صدق وگرنه میگوییم کلام کاذب. قرآن غیر از صدق قول یک چیز دیگر راهم اضافه میکند و آن را قائل است .در آیه ای از سوره ی منافقون مثال می اورد که خداوند در این آیه به پیامبر میگوید که شما رسول الله و فرستاده ی خدایی منافقین که نزد تو می آیند هم میگویند که توفرستاده ی خدایی اما انها دروغ میگویند .حالا چطور میشود که آنها دروغ میگویند یا کاذب اند؟ 🔹کافران دروغگوی سخن نیستند بلکه انها دروغگوی فاعل اند .در فقه هم هست که یک وقت سخن دروغ است یک وقت فاعل دروغگو است . 🔴در روایات اسلامی باید فعل ،قول را تصدیق کند به عبارت دیگراگر سخنی مطابق رفتار نباشد باز هم دروغ است و اگر فعل ،قول راتصدیق نکند باز هم مصداق دروغ پیدا میکند ولو مطابق با واقع هم باشد .یعنی اینکه پیامبر اکرم رسول الله است قول درستی است اما اگر فعل منافقان در اطاعت رسول با قولشان یکی نباشد گفتارشان بازهم دروغ محسوب می شود. این تعریف یک قول صدق است و اما 👈قدم صدق؛؛؛ حالا ما میخواهیم درباره ی قدم صدق یعنی قدم برداشتن ،به سوی چیزی رفتن ،انجام دادن و اقدام کردن صحبت کنیم؛ 🔺قدم خودش معیار می شود برای سخن یعنی اگر تو چیزی را گفتی و همان راه را رفتی آن وقت تو راست میگویی پس صداقت حرف را با اقدام و عمل میتوان سنجید .و قدم صادق را با غایت رفتار می سنجند که این رفتارها برای چیست و نیت چیست؟؛ 🔶مثلا من به شما بگویم زیارت عاشو را بخوانید خودم هم عمل کنم و بخوانم اما باز هم ممکن است سخن من قدم صدق نباشد چون برای اغراض دنیوی باشد پس قدم صدق نیست چون برآیند کلی آن چیزی که آنها میخواهند نباشد پس قدم وقتی صادقانه است که مطابق با آن غایتی است که آنها میخواهند یعنی قدم صدقی که ثبات هم داشته باشد یعنی از وقتی که با اهل بیت آشنا شدیم دیگه دنیا را نخواهیم 🔸 بعضی آدم ها امام حسین(ع ) را میخواهند برای خودشان و رفع مشکلاتشان و این دسته از آدم ها اهل بیت را میخواهند نردبانی باشد برای رسیدن به آمال و آرزوهایشان هرچند اهل بیت اهل فضل و کرم هستند و آن هم میدهند اما ما باید بالاتر ازاین، با اهل بیت باشیم این سخن صدق است ولی قدم صدق نیست چون بعضی وقتها مثل ماجرای کربلا اهل بیت چیزی از دنیا ندارند که بدهند بلکه برعکس دنیایت را هم باید بدهی مثل اینکه امام حسین (ع) گفت :هرکس کربلا بیاید کل دنیایش را از دست میدهد‼️ .خیلیها در کربلا از امام حسین (ع)متنفر نبودند حتی وقتی او را شهید کردند و سنگ میزدند چه بسا گریه هم میکردند❗️ و اگر امام حسین (ع) با دنیای انها چفت میشد اصلا کاری به او نداشتند ؛ و او را رها نمیکردند اما وقتی چنین نشد معامله گران دنیا رفتند و خیلی ها به بهانه های مختلف اورا رها کردند. اینها قدم صدق نیست ؛؛؛ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم بخش 2⃣ ۹۷ 🔶الان هم در بین ما کسانی هستند که امام را برای خودمان میخواهیم نه خودمان را برای امام ؛‼️ برای همین در زیارت عاشورا تفدیه اورده شده تفدیه یعنی فدا شدن. بابی انت و امی یعنی همین👆 یعنی من چیزی از تو برای خودم نمی خواهم این نه یعنی که درخواستی از امام نداریم نه ،درخواست ما از امام این است که تو اول مارا برای خودت بردار بعد ببین چه باید به ما بدهی که به درد توبخوریم ؛⁉️ اصلا چیزی که مارا از تو جدا کند به ما نده ؛این یعنی معرفت. یعنی اینکه بگوییم من میخواهم به تو برسم و عمرم و لحظاتم و زندگیم نذر تو شود، غیر از این هرچه حتی بخواهم هم به من نده؛قدم صدق یعنی همین اعمالی را که ما انجام میدهیم و خوب هم انجام میدهیم برای یک غایت خوب هم انجام دهیم که آن همان👈 مقام محمود است؛ خدا وند در قران به رسول الله میفرمایند ؛((ومن اللیل فتهجد به ی نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقام محمودا)) نماز شب بخوان تا انوقت خداوند تو را به مقام محمود مبعوث کند.مقام محمود مقامی است که برای پیامبر تعبیه و انشاء شده اما ما از خداوند میخواهیم که ما را هم به این مقام برساند .مثل جایگاهی که برای شخص مهمی درست شده حالا ما میخواهیم ما هم به این جایگاه راه پیدا کنیم 🔶امام باقر (ع) میفرمایند :همه ی انسانها از اولین تا آخرین به این مقام محتاجند ، و آن مقام شفاعت کبری است . اگر آینجاها را نشانه گرفته ای آنوقت قدم صدق داشته ای ؛در این دنیا هم نمیتوان تشخیص داد که چه کسی قدم صدق دارد به ظاهر و قیافه و ... هم نیست .بهترین نیت ها اینست که انسان خودش را برای امام حسین (ع) وقف کند؛خوبها گوسفند و زمین و ...برای امام حسین (ع) نذر کردند ،خوب ترها خودشان را وقف می کنند برای امام ؛ 🔶 شخصی امد پیش امام صادق (ع) و گفت: ما زیاد برای کار شما میدویم و به امر شما مبتلا شده ایم و از کار و بار افتاده ایم و فقیر شده ایم ،این شخص( عبدالحمید باسطی ) بود که امام صادق (ع) فرمودند :من حبسه نفسه علینا یعنی نفس نفس زدنش را برای ما خرج کرد ؛‼️ 🔴تلاش کنیم و سخت بگیریم برای خودمان در این مسیر بایک سال و سه سال و پنج سال هم نمیشود و کفایت نمیکند باید بمانیم تا شاید قدم صدق پیدا کنیم و ووقتی در قدم صدق ثابت شدی انوقت از شما قبول می شود . ☑ @m_ghanbarian
⭕️پیاده روی اربعین، تأویل دعای ندبه! #محسن_قنبریان #عرفان_اربعین #حماسه_اربعین ☑️ @m_ghanbarian
🔰اربعین، اکسیر زندگی 2⃣ شیوع مکارم اخلاق در جامعه رئوس اخلاق فاضله را ۴عنصر می شمارند: شجاعت، سخاوت، عفت و حکمت. این ۴تا هرکدام اعتدال قوه ای از قوای انسانی است. بجای مشربهای ارسطویی در رایج کردن این فضایل در فرد و جامعه به تعبیر شهید مطهری راه مرید و مرادی و دل بستن به انسان کامل به آسانی این فضایل را می گستراند. جامعه ایرانی را چه چیزی شجاع کرد؟! غیر ازدرس عاشورا(پیروزی خون بر شمشیر)؟! غیر از شعار سیدالشهداء(ع): هیهات منا الذله؟! مراوده با برادران عراقی، این سجیه را در آنها هم افزود. حشدالشعبی و شجاعت بی نظیر عراقی ها در دفع داعش از چشمه ای غیر از حسین(ع)، زینب(س) و حرم سیراب است؟! چه عنصری جز دل دادن به ولیّ خدا می تواند ملتی را چنین سخی کند که در طول سال تلاش کنند تا در اربعین برای مولای خویش خرج کنند؟! پیاده روی اربعین این سخاوت را به ایران هم سریان داد. مردمی که فقط یک شب محرم ۸۱میلیاردتومان نذری میدادند حالا موکبهای اربعین را هم مثل عراق در تمام مسیر دایر و تا مرز پاکستان از سوی شرق و مرز آذربایجان در شمال غرب امتداد دهند. امیرالمومنین(ع) فرمود: "سخاوت و شجاعت دو غریزه شریفند که خداوند سبحان در کسانی که دوستشان دارد و امتحانشان کرده، قرار می دهد"(غررالحکم). ✅ ضرورت موج سوم عشق اگر از طریق مهندسی معکوس ساخت شجاعت و سخاوت با حب حسین(ع)، راز ساختن سجیه عفت هم در جامعه شیعی کشف و بیش از حال در جامعه گسترده شود، چه معجزه بزرگی اتفاق می افتد؟! یک شعار(زینب دوبار اسیر نمی شود) یک ملت را شجاعتی داد که دیدیم. آیا روضه امام رضا(ع) از سر سیدالشهداء و تشت طلا و مجلس شراب و قمار یزید کفایت نمی کند تا این فرمایش امام رضا(ع) در جامعه شیعی تجلی کند که فرمود: "از شیعیان ما هرکه دیده اش به شراب و قمار بیافتد، حسین(ع) را یاد نماید و بر یزید و آل زیاد لعن فرستد خداوند عزوجل گناهانش را محو و نابود سازد هرچند به عدد ستارگان باشد"(الفقیه ج۴ص۴۱۹). شب نشینی ها و مطربی ها و... هم همه اخلاق یزیدی است که مفارقت از آن خواست هر محب است(مفارقه لأخلاق اعدائک). پیاده روی اربعین ظرفیت این شعارها و حماسه ها برای رکن سوم اخلاق(عفاف) را هم دارد. ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
۷-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
6.4M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم بخش1⃣ ۹۷ دوازده مقام معنوی برای مؤمن در زیارت عاشورا،تعبیه شده که این دوازده مقام در سه بسته عرضه شده اند.حالا بسته دوم راتوضیح میدهم.نسبت این درخواستها با هم را دقت کنید:👇 ⬅️ اگر انسان،با ولی خدا همراه شدو با او معیت پیدا کرد، این آدم بیشتر در مظان قدم صدق است. کسی که هنوز راه نیفتاده،قدمی ندارد که صدق و ثبات داشته باشد.اما کسی که همراه شدو قدم صدق و ثبات پیدا کرد احتمال اینکه به مقام بعدی برسد بیشتر است.یعنی باید معیت را رد کنید،قدم صدق و ثبات را هم رد کنید تا به مقام محمود برسید. 💠مقام محمود همان چیزی است که خدای متعال به نبی گرامی در سوره اسرا،آیه 79داده.مقام محمود و مورد ستایش همگان،مقامی که همه خلایق آن را حمد میکنند و آن مقام شفاعت کبرای رسول الله در قیامت است.مقام شفاعت پیامبر ص که در این دنیا بوده در قیامت عالم گیر میشود و هکه ان را می بینند یعنی رسول الله این مقام را در اینجا کسب کرده ولی ظهورش بصورت تام و تمام در اخرت است. بقیه مقامات پیامبر ص نیز اینگونه است که ظهورش به صورت تام در اخرت است. امیرالمؤمنین در مورد مقام محمود فرمودند:خوش بحال کسی که به این منزلت برسد.در زیارت عاشورا میخوانیم:ان یبلغنی المقام المحمود درباره ی رسول الله گفته شده که برانگیخته میشود به این مقام(عسی ان یبعثک مقاماً محموداً) ولی مومن میتواند به این مقام برسد که حق شفاعت پیدا کند.👈پس اولا و بالذات رسول الله مقام شفاعت دارد و بالتبع هرکسی که با اوست مثل صالحین،شهدا و مومنان و... به میزانی که سراین جایگاه قرار گرفته میتوانند شفاعت کنند.حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع)و امام حسین(ع) و... این ها همه جزء شفاعت رسول الله است.اینطور نیست که اینها در عرض رسول الله باشند.همانطور که اینجا هم، هم عرضش نبودند بلکه اینها ذیل رسول الله هستند.یک وقت از سر دوستی با اقا ابوالفضل(ع)یا ... انها را بالاتر از رسول الله قرار ندهیم و نگوییم ابوالفضل شفاعت کبری میکند.نه، رسول الله که مبعوث شده به این مقام محمود ان وقت بقیه هم رسیدند و هرکس به میزان رسیدنش حق شفاعت پیدا می کند.حقیقت پیامبر(ص)از حقیقت قران هم بالاتر است.قران یک فعلی از حقیقت رسول الله است قران شفاعت میکند اما به تبع رسول الله.در واقع رسول الله ایادی خود را در محشر میگویند که جمع بکنند هرکسی که به ما پیوستگی داشته یعنی اقا ابوالفضل با اجازه ی رسول الله شفاعت میکند. 🔺در زیارت عاشورا میگویی مارا به این مقام محمود (بلندترین مقام رسول الله)برسان.کسی که راه افتاد،معیت پیدا کرد و صادقانه هم بود و ثبات قدم هم داشت امید است در ان روز به این مقام برسد به کمک این لعن ها و سلام ها که هر روز با تولی ولی خدا و تبری از دشمنان خدا تکرار میشوند با یک اسلوب زیبایی،انگار خرج موشک مومن است که به اوجش میرساند. ⁉️ چرا در زیارت عاشورا برای رسیدن به این مقامات این همه لعن میکنیم؟(دوبرابر سلام ها)چرا می گوییم تا روز قیامت با اینها در جنگیم⁉️ یک نکته ی ظریفی دارد مثل استعاذه در قران است،استعاذه و استغاثه در نماز است.هروقت مومن طالب مقامی از مقامات معنوی میشود باید از ابلیس و جنود ابلیس استعاذه بگیرد همانطور که در قران صراحتا دستور دادند که اول قرائت اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگویید.چون ابلیس،جنودی دارد و از عمل ما می دزدد.حتی کسی که راه افتاده و تا حدی وارد مقامات شده و از طبیعت، دیگر اثر منفی نمیگیرد باز در ملکوت سفلی ممکن است بگیرد.لذا ما از شیاطین و اولیاء انها استعاذه میگیریم و برائت مبجوییم.چون کسی که دنبال این مقامات افتاد شیطان هم او را دنبال میکند به همین خاطر برات ها خیلی مهم است.چنانچه در زیارت عاشورا هرجا مقام بالاتری را مسئلت میکنیم یک دسته لعن سنگین تری قبلش میفرستیم و مبگوییم از اینها برائت میجوییم ☑️ @m_ghanbarain
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم بخش2⃣ ۹۷ 💠 خب اول معیت بعدش صدق و ثبات قدم و بعد رسیدن به مقام محمود و سپس «ان یرزقنی طلب ثازی مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم »بار اول که طلب ثار ثار کردیم دو ویژگی داشت:یکی گفتیم ثارکم یکی هم گفتیم مع امام منصور.در اینجا میگوییم ثاری یعنی خدا توفیق میدهد تا ان امام منصور،امامی که خدا به او وعده ی یاری داده که طلب ثار شما را میکند من هم با او همراه شوم و طلب ثار شما بکنم یعنی با این سلام ها که عرض کردی و مقاماتی که طی کردی *منا اهل البیت* شدی.عرض کردم «یبلغنی المقام المحمود» وقتی تو رفتی در جایگاه رسول الله دیگر نمیگویی ثارکم میگویی ثاری ینی این خون خودم بود که ریخت.یعنی امام حسین که شهید شد عزیز من بود خود را ولی دم میبینی و این خیلی اوج است.حرف از اکرام است«فاسال الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفت اولیائکم»اکرام این است که تورا به مقام محود برساند یا تورا با برائت از دشمنان و مشرکان روزی دهد تا جایی که هیچ دزدی نتواند از ارادتت چیزی کم کند.این اکرام با زیارت عاشورا شامل میشود با تولی ها و تبری ها.خیلی حواست باشد که در دستگاه دشمنان نیفتی و ارز القائات آنها ییروی نکنی. 💠این اتباعهم و اشیاعهم الی یوم القیامه ها که میگویی یعنی ار اشیاع دشمنان اینها غفلت نکنی و در ستیز با آنها باشی.حالا آنطور که اقتضای ستیز است.این راه باز است.میشود مثل سلمان،منا اهل البیت شدیا مثل شیخ مفید،دوست و برادر مخلص خطاب شد.این راه بازاست.اگر کسی به اینجا رسید هیچ شکی نکنید که میگوید«طلب ثاری»من صاحب دم او هستم.با امامی که هدیً ظاهرًا ناطقً،این امام اصلا غایب نیست.همین الان ظاهر است.همین الان ناطق است.کسی که به مقام محمود برسد و یا نزدیک به مقام محمود شودامام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را هم غایب نمی بیند.امام سجاد(ع)فرمود:در دوره غیبت انسانهایی می آیندکه با این تولی به جایی میرسندکه غیبت برای آنها به منزله مشاهده است.و امام در درون آنها ظهور داردظاهر است.ناطق است. ☑️ @m_ghanbarain
🔰اربعین، اکسیر زندگی 3⃣ حس عمومی رولیسیونی و اباء از ضیم: ماربین آلمانی و ژوزف فرانسوی شبی جلسه عزاداری شیعیان برای سیدالشهداء را دیدند در کتاب خود (رولیسیون کبیر) نوشتند: "ما در میان ملل و اقوام، مردمی مانند شیعه پرشور و زنده ندیده ایم زیرا شیعیان به واسطه بپا کردن عزاداری حسینی سیاست های عاقلانه ای را انجام داده و نهضت های مذهبی ثمر بخشی را بوجود آورده اند...هیچ چیز مانند عزاداری حسینی نتوانست بیداری سیاسی در مسلمانان ایجاد کند."(سیاسه الحسینیه/ترجمه رولیسیون کبیر ص۴۴) حس رولیسیونی همان حس عمومی است که سال ۵۷در خیابانهای ایران حس می شد. یک شب عزاداری سیدالشهداء در جامع الأزهر مصر موجب نگارش کتاب سمو المعنی فی سمو الذات استاد عبدالله علایلی شد که بنام "همت بلند" ترجمه شد. حال ببینید ملتی که اغلب آحادش اهل این مجالس و سالی چند میلیون نماینده و نائب به پیاده روی اربعین می فرستند چه درجه ای از همت بلند و حس انقلابی رولیسیون دارند؟! ابن ابی الحدید، اباعبدالله را "سید اهل الإباء"(پیشوای کسانی که ننگ نمی پذیرند) می خواند(شرح نهج البلاغه ج۳ص۲۴۹). توماس موریاریتی تحقیق روانشناختی ای درباره "مقاومت جرأت مندانه" انجام داد که خواندنی است. او برای ملت خویش -آمریکا- نتیجه گرفت : "ما ملتی از قربانیان مشتاق هستیم!ظاهرا رفتار سلطه پذیر برای اکثر افراد جامعه به یکی از شیوه های زندگی تبدیل شده است". این گزارش از ملتی است که حسین(ع) و دلدادگی به او و پیاده روی میلیونی اربعین ندارد، نمونه های بالا هم گزارش از ملت حسین(ع) است. بی خود نیست این سالها دانشگاههای معتبر دنیا اقدام به مطالعه از نزدیک این حماسه بی نظیر کرده اند. ☑️ @m_ghanbarian
۸-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
7.72M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هشتم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هشتم ۹۷ ⚜اللهم اجعلنی فی مقامی هذا مِمَّن تنالُهُ منک صلواتٌ و رحمةٌ و مغفرهٌ 🔱 مرا در این مقام از کسانی قرار بده که از جانب تو نِیل میکنند و به آنها مقام صلوات و مهربانی و آمرزش می دهند( یعنی مؤمن، خیرِ محض میشود) 🔹 پس از آن، فرازِ اللهم اجعل محیایَ محیا محمدٍ و آل محمد و مماتی مماتَ محمدٍ و آل محمد است. این کدام مقام است که به سبب آن از جانب پروردگار به فرد مؤمن مقام صلوات و رحمت و مغفرت می رسد؟ 👈 قرآن پاسخ میدهد: آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره: 🌸 بَشِّرِ الصابرین الذینَ اذا اصابتهم مصیبةٌ قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم وَ رحمةئ اولئک همُ المهتدون🌸 ❓آیا هر کس بر مصیبتی صبر کرد این مقام را به او میدهند؟ 🔑 ما در زیارت عاشورا روحمان را قدم به قدم صیقل میدهیم، مصیبتی که در سوره ی بقره به آن اشاره شده است، مصیبت اباعبدالله است، مصیبتی که اعتراف کردیم که بر آسمانها و بر اهل اسلام گران آمد و بر من بسیار سنگین شده.، پاداش مذکور در سوره مبارکه بقره را به کسی که بر مصیبت سیدالشهدا صبر کند، عطا میکنند. ☑️ پس چون مصیبت مان بزرگ است ما نیز از تو ای خدای حسین بزرگترین پاداش را میخواهیم، یعنی این سه آیه ی شریفه را به بهترین شکل ممکن برای ما محقق بفرما. ✅ پرسشی مهم در اینجا پیش می آید و آن این است که صبری که ما باید در مصیبت حضرت اباعبدالله داشته باشیم چگونه صبری است؟ توجه کنید که همین اعتراف ما در زیارت عاشورا به اینکه میخواهیم شما را بشناسیم و دشمنان شما را نیز بشناسیم، همین شناسایی صبر میخواهد فقط بحث روضه شنیدن نیست، چون روضه جای صبر نیست، آن صبری که باید داشته باشیم اصلا در روضه ی اباعبدالله نیست، چون برای روضه ی حضرت سفارش شده که هر چقدر میتوانید بیشتر بنالید و گریه کنید، تا جایی که همه ی جَزَع ها مکروه است الا جَزَع برای سیدالشهدا این صبر یعنی درگیر شدن با همان کسانی که در زیارت عاشورا عنوان دارند. دو طائفه ی آنها از زمان ما خارج هستند: یکی مؤسسین و دیگری مباشرین، اما⛔️ تابعین و اشیاعِهِم مثل یک شعر ترجیع بند مرتب تکرار شده است⛔️ ۲ بار در زیارت اعتراف میکنیم که تا روز قیامت در جنگ با آنها هستیم. 🍃امام سجاد علیه السلام فرمودند: شیعیان ما اسامی شان نوشته شده و ما آنها را می‌شناسیم، نام خودشان و پدرشان را هم میدانیم و خداوند از ما و آنها پیمانی محکم گرفته است، به هر امری ما وارد میشویم آنها هم وارد می شوند. ✅شیعه یعنی کسی که امام خود را در هر امری مشایعت میکند، هر امری که آنها داخل شدند، او نیز به آن وارد میشود از الآن تا قیامت.اینجاست که واقعا باید صبر کرد. 🔹 در شب تولد حضرت اباعبدالله الحسین خداوند متعال لوحی مخصوص به حضرت فاطمه زهرا(س) هدیه داد و در این لوح هیچ نشانی از قاتلین ائمه بجز قاتل امام رضا(ع) نیست( آن هم برای اینکه شیعه راه را گم نکند که مأمون با عبارت عفریت مستکبر در این لوح خطاب شده است، چون عده ای از تاریخ نویسان او را شیعه ی حضرت رضا دانسته اند) و هبج نام و نشانی از یاران ائمه علیهم السلام نیست و حتی درباره ی خود سیدالشهدا.درباره ی وجود مقدس امام زمان فقط یک سطر توضیح آمده! اما درباره ی منتظران حضرت مهدی(عج) یک بند سخن به میان آمده است!! آن هم نه یاران زمان ظهور حضرت بلکه یارانی که در زمان غیبت ایشان، منتظر هستند. 🔺همین راهی که امام خمینی جلوی ما باز کرده اند راهیست که به خیمه ی امام زمان ختم میشود، اگر فقط با روضه یا نذری یا مراسم عزداراری، امام آمدنی بود همان هزار سال پیش می آمد... و چه دانامردی بود بنیان گذار حکیم انقلاب که ⚠️دعوا را دعوای شیعه و سنی ندانست بلکه اسلام امریکایی را در تقابل با اسلام اصیل قرار داد، لذا در این جنگ برادران سنی ما در کنار ما هستند. ☑️ @m_ghanbarian
🔰اربعین، اکسیر زندگی 4⃣ چرخش متعالی ثروت جامعه: وقتی نقدینگی جامعه در ارز و سکه یا مسکن و دلالی های دیگر می رود همه فاجعه اش را می بینیم. اما وقتی نقدینگی جامعه به سمت کار تبرعی و غیر سودآور می رود کمتر به اثر اقتصادی آن در شاکله ی اقتصادی جامعه توجه می کنیم و به پاداش اخروی اش بسنده می کنیم. رواج کارهای دلالی، معامله با پول و خرید و فروش های صوری و غیر واقعی و درنتیجه افزایش تورم و بالارفتن قیمتها را دارد. وقتی به جای این حبابها، ثروت به کالا و خدمات تبدیل شود، کار واقعی در جامعه شکل گرفته و چرخش پول -جای حباب و تورم- اتفاق می افتد. مستشرقی اروپایی سال ۱۳۴۷ق زائران اربعین کربلا را ۶۰۰هزار تا ۱میلیون نفر تخمین و هزینه کرد آن را ۲۵۹میلیون دلار تخمین زده است و نوشته است: "تا کسی به کربلا نرود و سر هر کوی و برزنی دیگهای بزرگ طعام و نان و حلوا و چلوخورش های گوناگون و سفره های دائم و گسترده را در تکیه ها و مساجد و مدارس و منازل و موکبهای زوار نبیند، نمی تواند بفمهد چقدر و چه مبلغ در راه حسین(ع) صرف و بذل می گردد". آن یک میلیون نفر حالا حدود ۲۶میلیون شده است و آن ۲۵۹میلیون دلار الان به چند ده میلیارد رسیده است. وقتی ۹۴۰موکب خوزستانی در مرز سال ۹۶، رقمی بالغ بر ۶۰میلیارد تومان هزینه کرده اند، محاسبه کنید ۹۴۵۰موکب (سال۹۶ و فقط در استان کربلا)چه رقمی هزینه کرده اند؟! این رقم بزرگ چقدر جنس را واقعا خریداری و به عرضه و تولید آن کشور کمک کرده است؟! این رقم بزرگ چقدر خدمات و اجرت را پوشش داده و کار و اشتغال پدید آورده است؟! این رقم بزرگ (ثروت-مصرف) چقدر از سرگردانی سرمایه و حبابهای کاذب جلوگیری کرده است؟! آنقدر که بتوان گفت مخارج هنگفت اربعین، عراق را از بورس بازی و بازارهای دلالی و تورم های حاصل از آنها بیمه کرده است. وقتی به حسب آمار هر خانواده عراقی بین ۳تا ۷۰میلیون در این راه خرج میکند دیگر پولی برای احتکار سکه، ارز و خرید و فروش های بنگاهی (نه مصرفی) مسکن نمی ماند. جالب اینکه این هزینه ی بالا جور دیگر به این ملت برمی گردد. سفره کرامت آنها زیارت را ارزان و زائر بیشتری را روانه عراق می کند. فقط از ایران در این مدت کوتاه قریب ۲/۵میلیون زائر می رود. از مخارج روادید تا حمل و نقل و تلفن و سوغات و...همه هزینه هایی است که زائر به نفع میزبان کریم خود می کند و رونق کسب و کار و درآمد را موجب میشود. وقتی فقط ۷۰۰هزار نفر ایرانی زائر اربعین بودند(سال۹۳) تخیمینا ۴۴۰میلیارد تومان در عراق هزینه میکردند الان بیش از ۲میلیون ۳۰۰هزار زائر عازمند. می بینید برکت سیدالشهداء بالسویه به مهمان و میزبان میرسد و ثروت را بشکلی متعالی در جامعه گردش می دهد. پول تبدیل به کالا و خدمات می شود و اشتغال و درآمد برای هم وطنان و هم همسایگان بشکل متقابل می سازد. ☑️ @m_ghanbarian
۹-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
6.93M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه نهم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه نهم(آخر) بخش1⃣ ۹۷ ◀️ درمقامات زیارت عاشورا میخوانیم (اللهم الجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد) و یکی هم شفاعت یوم الورود در انتهای آن است. این حیات اهل بیت گونه و ممات انها را طلب کردن حداقل معنایش در این زیارت این هست که 🔴حیات اهل بیت یک حیات حد اکثریست و مرگ آنها یک مرگ حداقلی❗️برعکس عامه ی ما که مرگ در ما حداکثری و حیات در ما حداقلی است.ما الان فقط جسممان زنده است و بالتبع، روحمان نه⁉️ کسی که قلبش مرده و بالاتر از این مرتبه ملکی حضوری را درک و حس نمیکند در واقع مرده است و غایب.همین الان پهنای وجود ما در همه ی عوالم است اما وقتی ان را حس نمیکنیم پس مرده ایم.این یک حیات حداقلی است❗️ ✅ اهل بیت عصمت و طهارت برعکس ما همزمان هم در عالم ماده هستند و هم درعوالم بالا و عوالم برتر از این عالم ؛مثل عالم روح و ملکوت ؛عالم جبروت و قلبشان زنده هست و از احوالات پایین و بالا و در تمام طول تاریخ خبر دارند . همانگونه که میگوییم شما زنده اید . 🔷حتی در آن دنیا دستشان از این دنیا هم بازتر است چون محدودیت های عالم ماده را ندارند مثل زمان و مکان و کالبد جسم و...❗️ و ما از انها حیاتی به این پهنا طلب میکنیم هم در طول همه ی مراتب عالم هم در عرض ان🔻🔻🔻🔻 🔴خون سیدالشهدا زنده است و در طول تاریخ یقه ی همه ی یزیدیان را میگیرد و بالتبع او کسانی که محب ایشان هستند هم ان را بروز میدهند. 🔴یکی هم بحث شفاعت یوم الورود است که قید یوم الورود فقط در زیارت عاشورا امده و در جاهای دیگر فقط بحث شفاعت است‼️ و دوازدهمین مقام از مقاماتی که در زیارت عاشورا مسئلت میکنیم همین است. ✅شفاعت اهل بیت قطعا نصیب همه ی دوستان اهل بیت میشود.علامه طباطبائی میفرمایند :شفاعت از ریشه ی شفع است به معنای ضمیمه شدن یا چیزی که به مزاج انسان ضمیمه میشود و او را سر پامیکند🔺🔺 مثل دارو برای مریض.حالا اگر کسی مرده باشد به او دارو میدهند ؟خوب قاعدتا نه ؛؛✅ حالا بیایم در امور معنوی ؛میگویند ایمان و تولا مثل ان مزاج هست ممکن است ضعیف شود ولی تا نفس میکشد امید شفاعت هست .انسانی که ایمانش ضعیف شده و نمیتواند آلودگی ها را از خود دور کند اگر با همین وضع به قیامت بروداین آلودگی ها و آثار وضعی انها را با خود به آنجا برده و صورت برزخی بدی پیدا میکند پس در آنجا نیاز به شفع دارد تا اینها را از خود دور کند 🔴 این شفع(ضمیمه شدن) در این دنیا توسل و درآن عالم شفاعت است و همین توسلات در این دنیا باعث شفاعت انهاست در آن دنیا🔻 تو اینجا آنها را خوانده ای و آنها در ان دنیا تو را میخوانند 🔻 ✅در مناجات شریف شعبانیه که همه ی چهارده معصوم آن را خوانده اند داریم:((الهی لم یکن لی حول فانتقل بهی عن معصیتک الا فی وقت ایقضتنی به محبتک .....)) خدایا من توان دور کردن معصیت را ازخود ندارم مگه اینکه جذبه یا محبت و شوقی را در من درست کنی که به من کمک کند . حالا کجا این جذبه برای ما درست میشود در مجلس روضه ابا عبدالله ست .اینجاست که یک گناهی را مرور میکنی و طعم ان در دهانت زهر مار می شود .و این کاریست که ابا عبدالله در این عالم برای ما انجام میدهد.‼️ حالا کسی که شروع کرده و چند و قت و چند سال است این کار را انجام میدهد مثل کسی است که پیش طبیب رفته حالا اگر از دنیا برود هم در این میان طبیب در ان دنیا کمکش میکند . ✅اما همه ی ادله شفاعت دال بر این است که شفاعت مخصوص قیامت است و برزخ که گذرگاه بین این دنیا و ان دنیاست خیلی سخت است که متاسفانه ما شیعیان ان را دست کم می گیریم ‼️زمانش هم کوتاه و یکی دوروز و ...نیست ❗️اخر مفهوم زمان در ان دنیا با اینجا متفاوت است . 🔴زمان شی در آن دنیا میزان سیر و سلوک شی است تا به مرحله ی تکامل برسد و اماده برای قیامت شود پس مفهوم زمان مثل اینجا نیست .و اگرکسی اماده ی قیامت از دنیا برود پس برزخی هم ندارد . اما به گفته ی امام راحل برزخ بعضی از ما انسانهای عادی میلیون ها سال طول میکشد ‼️ ما در این دنیا خودمان راحت تر میتوانیم عیب ها و آلودگی ها را از خومان دور کنیم ولی در آن دنیا تا بخواهند ما را پاک کنند و این ناپاکی ها را بردارند کلی طول میکشد .مثل انسانی که تا خودش زنده است مینشیند و بلند میشود ولی اگر مرد چهار نفر هم به زور میتوانند جسم اورا بلند کنند 👌👌 ✅حضرت علی (ع) برای روشن شدن این موضوع روزی با بچه هایش به قبرستان رفت وبالای یک قبر که بنظر بیش از صدسال از ان میگذشت ایستاد و دست بران زد و فرمود :قم باذن الله صاحب قبر که فردی بود با چهره نورانی برخواست ،حضرت از اوپرسیدند چند سال است که مرده ای ؟؟شخص گفت سال و ماه که نه چند ساعتی است که از دنیا رفته ام ❗️بعد از ان به سر قبری رفتد که به تازه و گویا مال کمتر ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده شرحی بر زیارت عاشورا جلسه نهم(آخر) بخش2⃣ ۹۷ از یک روز بود،، صاحب قبر را احضار کردند ،جوانی بود با چهره ای درهم و سوخته و معذب ...از اوسوال کردند چند ساعت است که مرده ای او گفت؛ چندین سال میشود که مرده و معذبم؛؛ در حالیکه دیروز مرده بود‼️‼️ ✅بر طبق روایات حیوانات قیامت ندارند اما در برزخ وجود دارند حالا اگر کسی خیلی در این دنیا برای خودش دست کم بگیرد ممکن است همنشین حیوانات باشد در برزخ و این خیلی سخت است که سالها مثلا همنشین یک میمون باشی❗️برزخ اینگونه است وحشتش مثل کابوس های شبانه است 😞😞اما حالا این برزخ وحشتناک را چکار کنیم؟؟؟ با توجه به اینکه گفتیم شفاعت طبق روایات مخصوص قیامت است❗️ 🔴🔴(((لطف حسین مارا تنها نمیگذارد))) در زیارت عاشورا میخوانیم که اگر اهلش باشی یوم الورود یا همان روز ورود به برزخ اهل شفاعت میشوی و از لحظه ی مرگ تا تمام طول برزخ و ورود به قیامت همراه شما خواهند بود انشالله‼️ ✅پس خواندن و مداومت بر زیارت عاشورا را جدی بگیرید در هر زمان و مکان و حتی المکان باصد لعن و صد سلام ‼️بسیاری از بزرگان بر اینکار مداومت داشته اند و حتی در مریضی و زمانی که نمیتوانستند نایب میگرفتند برای این کار ❕ وقتی چند سال بگذرد و روزی صدسلام بدهیم به ارباب انشالا جای چند سالی که که برزخ معطل ایم را خواهد گرفت انشاالله 🔷دوستداران اهل بیت زیادند فرموده اند هر حلال زاده ای محبت ما را در دل دارد❗️ از بین دوستداران بعضی اهل ارادت اند و برخی سینه سوخته ی ابا عبدالله اند .یکی از این ها شخصی بود بنام (مسمع بن کردین) که خود امام صادق(ع)فرمودند این شخص از سینه سوخته های ماست🔺🔺🔺 یک وقتی این شخص امد خدمت امام صادق (ع) برای روضه خوانی؛ عرض کرد اقا من در خانه مرتب یاد مصیبت جدتان میافتم و گریه میکنم و برای خودم روضه میخوانم طوری که اهل بیت من هم به گریه می افتند ❗️و محفل عزامیشود . امام صادق(ع) فرمودند : ((بشارت باد برتو که لحظه ی جان دادنت من و پدرم و ابائم و مادرم فاطمه بر بالین تو می آییم و میگوییم که این مال ماست مراعاتش کن ‼️)) ✅توصیه : قدر این روضه ها را بدا نید اینهاست که برزخ و فشار قبر را راحت میکند .و در مرحله بعد انسان مرگ مثل آنها؛ نه مثل آنها بلکه حداقل مثل جون غلام انها را طلب میکند ✅پدر ها و مادر هاجلو بچه هاتون گریه کنید برای امام حسین (ع) تا یاد بگیرند و ببینند که اسم حسین چطور شما را تکان میدهد انوقت وقتی خواستی راستگوییش را امتحان کنی اگر به امام حسین قسمش بدی هیچ وقت دروغ نمیگوید. چون از امام حسین حساب میبرد. ☑️ @m_ghanbarian
🌀به تقلید فرهیخته نزدیک میشویم یا علائم آخرالزمان؟! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌀به تقلید فرهیخته نزدیک میشویم یا علائم آخرالزمان؟! 1⃣ تقلیدی که امام صادق(ع) در مذهب حقه جعفری نهادینه کرد، سرتاسر مراقبت و نظارت و احساس مسئولیت مقلد نسبت به مرجع خویش در عین اطاعت از فرامین مستند شرعی او بود و الا با تقلید مذموم یهود در قرآن(۳۱/توبه) فرقی نمی کند! مطهری این تقلید را در مقاله "اصل اجتهاد در اسلام" به زیبایی تبیین فرموده است. از جمله در جمع بندی دارند: "پس معلوم می شود که تقلید ممدوح و مشروع سرسپردن و چشم بستن نیست، چشم باز کردن و مراقب بودن است وگرنه مسئولیت و شرکت در جرم است"!(مجموعه آثار ج ۲۰ص۱۷۶/این مقاله را حتما بخوانید). امام عزیز ما هم درشرایط مرجع تقلید، بلکه مجتهد مطلق می فرمود: "یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و نتواند افراد صالح مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد"(صحیفه نور ج۲۱ص۴۶و۴۷). واضح است خود تقلید نمی تواند تقلیدی باشد و این شرایط، شروط عقلایی و شرعی و ضروری زعامتند. وضعیت مطلوب آن است که مقلد، مرجع و شرایطش را از رساله آن مرجع نگیرد! از ضروریات مذهب و روایات مکرر اهلبیت و نگاه به اسوه های معصوم بگیرد. ببیند از چه کسی تقلید می کند؟! آن موشکاف فقه، آیا دشمن شناس و جریان شناس هم هست؟افراد صالح و ناصالح را از هم باز می شناسد؟ از نقشه ها و تئوری های حاکم بر فکر دشمنان شرقی و غربی اسلام باخبر است؟! یا در نگاهی متجزی، امور را بسیط، فردی و صرفا اخلاقی می بیند؟! این مختص به آقا موسی شبیری نیست. مراجع انقلابی و زمانه شناس تر و سینه چاک نظام هم معصوم نیستند و به تعبیر شهید مطهری "اعتصام به کُر" ندارند!(همان) مقلد باید با مراقبت برآنها ادامه تقلید دهد. اگر از زی زهد و ورع عدول کردند از آنها فاصله بگیرد و شایسته تر از آنان را برگزیند. انقلابی بودن و حامی نظام بودن جای ورع، زهد و دوری از دنیا طلبی -که شرط دیگر مرجعیت است و مثل آیت الله شبیری خوب دارند- را نمی گیرد. 2⃣ در اخبار اهلبیت(ع) از احوال مذموم آخرالزمان سخنان عجیبی است از جمله این فرمایش سید الشهداء(ع) که: "امری که منتظرش هستید(حکومت حقه اهلبیت) برپا نمی شود تا وقتی که بعضی از شما بر بعضی برائت جسته برخی بر برخی دیگر آب دهن اندازند و بعضی، شهادت به کفر بعض دیگر دهند و بعضی دیگری را لعن کنند...!"(الغیبه النعمانی ص۲۰۵ح۹). یعنی نظارت و مراقبت آگاهانه و مسئولانه به هتک و بی احترامی، خود حق بینی و تکفیر و تفسیق دیگران می انجامد. این هم مختص آیت الله یزدی نیست. آنچه روزی برخی مشاهیر مراجع نجف با شهید فضل الله نوری کردند یا در ادبیات سالهای انقلاب تاکنون درباره برخی بزرگان سرزده نمونه های بزرگتر و کوچکتر است. 3⃣ در این بین آنچه لازم است، مدیریت کردن افکار عمومی و راهبری نسل جوان به سمت تقلید فرهیخته و ناظر و مراقب و همزمان دور کردن آنها از توهین و هتک حرمت به مقام مشامخ بزرگان است. هر نقد و انتقاد و توقع انقلابی-اسلامی از حوزه، مراجع و بیوت را به اسم توهین و هتک سرکوب نکنیم. امروز اگر یادداشتهای شهید مطهری درباره برخی اوصاف آقازادگان مراجع، بیوتات و مقربان یا نحوه مصرف سهم امام و... بدون نام توسط گوینده یا نویسنده ای -حتی حوزوی و دلسوز-نقل شود، بعید نیست کارش به دادگاه ویژه یا بایکوت و اقلا پرخاش بیانجامد! چنانچه نمونه هایی را شاهدیم. معلوم است ما هنوز با آن تقلید فرهیخته ی شیعه فاصله داریم و "سرسپردن" را جای تقلید، تبلیغ می کنیم! در نقطه مقابل هم اعمال یا رفتارهای بعضا قابل نقد و انتقادی از سوی مراجع و بزرگان، گاها با زبان هتک و بی حرمتی نقادی میشود. کافی است کپشن های اینستاگرامی ذیل ساختمانهای مجلل برخی مراجع را ملاحظه کنید! یا حرف قابل نقد مرجع مسنی که بخاطر تعطیل نبودن روز شهادت معصومی ، حکومت اسلامی را "گمراه" خواند، چگونه با کلمات رکیک و زننده، مواجهه شد؟! و دهها مثال دیگر. آن راه وسط جایش خالیست: نظارت و مراقبت مسئولانه بر مرجع و تقلید! نه سرسپردن و نه هتک حرمت و لحاظ احترام نکردن! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian _______________________ 🔺مطلب مرتبط(جستجو کنید) : امام صادق(ع) ما را به که سپرده است؟!
⚜آیه ای برجامی! #روز_مبارزه_با_استکبار #روز۱۳آبان ☑ @m_ghanbarian
⚽️ برزیلته! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚽ برزیلته! 1⃣ امروز(۱۲آبان ۹۷) با "تدبیر" وزارت آموزش و پرورش مدارس، دسته جمعی بازی پرسپولیس و کاشیمای ژاپن را در مدرسه دیدند! دوگانه این بود: تعطیلی یا تماشا در مدرسه! با این تدبیر دیگر همه دانش آموزان -چه کودک چه جوان، چه دختر چه پسر- فوتبال دیدند. نمیدانم اگر عده ای به فوتبال یا این بازی بی علاقه بودند و میخواستند به کار مهمتری برسند، آیا امکان خروج در این دوساعت برایشان بود؟! علی القاعده نباید چنین امکانی باشد چون نقض غرض است. آموزش و پرورش بخاطر اینکه برخی غایب نشوند چنان کرده بود! مدارس شهرهای بزرگ و مجهز با ال ای دی دیدند، مناطق محروم هم با گوشی موبایل معلمشان! 2⃣ دنیای مدرن همه ارزشهای سابق بشر را "ذره ای" کرده است. آزادی عقیده موجب شد جوامع مدرن یک دین نداشته مذاهب گوناگون و قرائات مختلف از همان مذهب هم شایع شود. بیش از ۳۰۰قرائت فقط در مذهب پروتستان در دین مسیحیت موجود شود و هریک کلیسایی و آداب و مناسکی یابند. نژاد و تاریخ و ملیت و فرهنگ و... نیز تجزیه شده، یک کشور اقوام و نژادها و هویتهای تاریخی متعدد و متکثر برای شهروندانش داشته باشد. جای این سؤال است که پس این تکثر را چه چیزی وحدت می دهد؟! این شهروندان متکثر چگونه یک ملت یکپارچه میشوند؟! جواب روشن است: ارزشهای "یگانه ی" مدرن! همه کولا میخورند حداکثر با طعم های متفاوت، همه جین می پوشند حداکثر با مدهای متفاوت، همه با موسیقی مدرن و هالیوود سرگرمند و همه فوتبال را دوست دارند و...! برای نمونه ملت برزیل را فقط فوتبال دور هم جمع کرده نه هیچ چیز دیگر! لذا اگر دین به تعبیر علامه طباطبایی در المیزان همان روش و سبک زندگی باشد، فوتبال و خوردنی ها و پوشیدنی ها و سرگرمی های مدرن، "ارکان دین جدیدند"! 3⃣ وقتی دختر و پسر، شیعه و سنی، مسلمان و ارمنی، لر و کرد و عرب و ترک و... را همه دو ساعت به تماشای فوتبال میفرستیم باید لوازم آنرا هم بپذیریم مثل: 🔺تب داغ حضور بانوان در استادیوم با افزایش تصاعدی دختران فوتبالی! 🔺امکانات و تجهیزات فوتبال در مناطق محروم باوجود نداشتن زیر ساختهای ضروری و لازم زندگی! 🔺قبول جابجایی و تعویض در عناصر هویتی و وحدت بخش یک ملت! 🔺قبول پیوند و کاهش فاصله با غرب استعماری با در بین بودن ارزشهای مشترک (ارزشهایی که هیچکدام دینی و فطری و حتی عقلانی نیست و معطوف به لایه رویی زندگی و "سلیقه" زیست آدمی است) 🔺پذیرش جابجایی و تعویض الگوهای تربیتی برای کودکان و نوجوانان از اسوه های حسنه به ستاره های فوتبال. 🔺و... 📝 محسن قنبریان ۹۷/۸/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🎙کارگروه مجازی تبلیغ ✅ گروهی مجازی ویژه مبلغین تحت اشراف حجت الاسلام قنبریان سوژه یابی و طرح و بررسی اولویت ها برای منابر ایام مذهبی. مبلغینی که مایل به عضویت دراین گروه اند شماره خود را به مدیر کانال ارسال کنند. گروه در پیامرسان سروش تشکیل میشود. ☑️ @admin_ghanbarian
🎙پرونده اول: آخر صفر از چه بگوییم؟ ✅ از امروز تا دوشنبه ۵ تا ۱۰ ایده در گروه مجازی برای مبلغین بارگذاری میشود. ☑️ @m_ghanbarian
🔶 پیش منبر مباحث «صلاح امت»؛ «اصلاح امت» 1⃣ آخر صفر ۱۳۹۵ / امیدیه ✅ طرح معما 🔹این دو تابلو راتماشا کنید: ۱) زمانی پس ازصلح، معاویه از امام حسن(ع) خواست تا به فرماندهی سپاهی به جنگ خوارج رود! امام در پاسخ معاویه نوشت: «اگر من میخواستم در میان اهل قبله شمشیر زنم از جنگ با تو آغاز میکردم. ترا رها کردم بخاطر"صلاح امت" وجلوگیری از ریختن خون آنان(ترکتک لصلاح الامه وحقن دمائها)». (کامل ابن اثیرج۳ ص۲۰۵) ۲) در وصیت نامه معروف اباعبدالله الحسین(ع) که نزد برادرش محمد حنفیه گذاشت آمده:«... انما خرجت لطلب "الاصلاح" فی امه جدی...» (الفتوح ج۵ ص۲۳/ بحار ج۴۴ ص۳۲۹). 🔹امام مجتبی(ع) از رعایت "صلاح امت" گفت وسید الشهداء از طلب "اصلاح امت"! یکی ادامه قتال بامعاویه را به "صلاح امت" ندید ویکی خروج بر یزید را برای "اصلاح امت" لازم دید. 🔹فرق "صلاح امت" و "اصلاح امت" چیست؟ کجا مأمور به رعایت "صلاح امت" هستیم وکجا مأمور به "اصلاح امت"؟! 🔹 امام مجتبی( ع) ترک قتال با معاویه را به «حقن دمائها»( جلوگیری از خونریزی امت) خواند اما اباعبدالله(ع) هنگام عزیمت از مکه فرمود:«... من کان باذلا فینا مهجته...فلیرحل معنا...»( هرکس حاضر است خون دلش رادر راه ما هدیه کندبا ما راه بیافتد). ( بحار ج۴۴ ص۳۶۶) 🔹کجا جای خویشتن داری است وکجا جای فداکاری؟! ✅ معما در عمل یک امام! 🔹این دو راهبرد متفاوت،مسلما به تفاوت آن دو امام برنمیگردد چرا که در یک امام هم شاهد همین معمائیم: ۱) ذیحجه سال ۲۳هجری پس از قتل عمر؛ هنگامی که شورای خلافت تصمیم گرفت با عثمان بیعت کند؛ امیر المومنین(ع) فرمود: «شما میدانید که من سزاوارترین شخص برای خلافت هستم. به خداقسم[به آنچه کردید] گردن می نهم تا وقتی که امور مسلمانان به سامان باشد(لأسلمن ماسلمت امورالمسلمین) ودر آن جز بر من ستم نشود...» (خطبه۷۴/ نهج البلاغه). ۲) اماوقتی به حکومت میرسد و با امویان درگیر میشود سخنش چنین است: «... خدایا تو میدانی که آنچه از ما سرزد نه بخاطر تمایل به کسب قدرت ونه برای بدست آوردن چیزی از مال بی ارزش دنیا، بلکه برای آن بود که نشانه های دین تورا به جای خود برگردانیم و "اصلاح" درشهرهای ترا آشکار کنیم(نظهر الاصلاح فی بلادک) تابندگان ستمدیده ات ایمنی یابند و حدود تعطیل شده ات اجراشود...» ( خطبه۱۳۱) 🔹سخن اول شبیه به سخن امام مجتبی(ع) است و سخن دوم شبیه ترین به وصیت مشهور سیدالشهداء است. 🔹 راستی آیا بین "اصلاح امت" (سخن سیدالشهداء) ونمایان کردن "اصلاح در شهرها" (سخن امیرالمومنین) فرقی هست؟! تأمل کنید. ☑️ @m_ghanbarian
🔶پیش منبر مباحث «صلاح امت»؛«اصلاح امت» 2⃣ آخر صفر ۱۳۹۵ /امیدیه ✅ موسی وهارون هم دعوایشان برسر "اصلاح" و "صلاح" بود! 1⃣ موسی(ع) وقتی امت رابرای میقات وگفتگوی الهی ترک کرد،هارون رابجای خود نشاند وبه او دستور داد: «"اصلح" ولاتتبع سبیل المفسدین» (اصلاح کن ودر اداره امور راه و روشی راکه فسادگران میخواهند پیروی نکن).(۱۴۲/ اعراف) 2⃣ به گزارش آیات۸۶ تا۹۴ طه؛ وقتی موسی برگشت قوم با فریب سامری، گوساله پرستی اتخاذ کرده بودند! این صحنه موسی راغضبناک ومتأسف کرد .سپس آمد سروریش هارون را گرفت! وهارون خود را با این جملات رهاند:«ای پسر مادرم نه ریش مرا بگیر ونه سرم را! من ترسیدم در صورت مقاومت در برابر گمراهان کار به جنگ و خونریزی بی انجامد و توبگویی میان بنی اسرائیل تفرقه افکندی وسخنم را در مورد اصلاح امور پاس نداشتی» (۹۴/ طه /ترجمه بر اساس المیزان) (انی خشیت ان تقول "فرقت" بین بنی اسرائیل). 🔹 آیا وحدت و عدم تفرقه، "صلاحی" است که حتی بر "اصلاح" گوساله پرستی ترجیح دارد؟! 🔹 آیا هارون در تشخیص و ترجیح "صلاح" بر "اصلاح" اشتباه کرد؟! 🔹 اگرتشخیص هارون درست بود چرا موسی جلوی قوم با او چنین کرد؟! میبینی مسأله "صلاح امت" و "اصلاح امت" مسأله باریک و دقیقی است... ✅ اصلاح منافقانه! 🔹ظاهرا لطافت و ظرافت "صلاح" و "اصلاح" است که میتواند جای جولان منافقان شود. تعبیر قرآن درباره ادعای "اصلاح طلبی" منافقان خیلی عجیب است: «الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون»(۱۱ و۱۲/ بقره) (آگاه باشید که همانا به تحقیق خود آنان مفسدانند اما خودشان در نمی یابند)! 🔹اگر فساد مورد اشاره آیه، فساد آشکاری مثل قتل وغارت و شورش و...بود نیازی به این تعبیر پر تأکید و هشداری نبود. بعلاوه چگونه خود هم متوجه فسادشان نبودند؟! معلوم است این فساد،فسادی لطیف است. 🔹منافق چون فاقد "فرقان" است بین رعایت "صلاح" و "اصلاح" و وقت هرکدام خبط میکند وموجب فساد میشود وتازه خود را مصلح هم میپندارد! 🔹 به راستی فرق بین "صلاح امت" و "اصلاح امت" چیست؟! 🔹 آیا بین ای ندو باهم نسبت ورابطه ای هست؟ 🔹 کجا مأمور به رعایت "صلاح" وکجا مکلف به "اصلاح" هستیم؟! و... 🔹در این سئولات بیاندیش و پاسخهایت را یادداشت کن با آنچه سه شب آخر صفر گفته خواهد شد مقایسه کن. ☑️ @m_ghanbarian
صلاح امت،اصلاح امت 1.mp3
17.78M
🔶 سخنرانی: صلاح امت ، اصلاح امت جلسه اول ۹۵/۹/۷ ☑️ @m_ghanbarian