eitaa logo
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
152 دنبال‌کننده
63 عکس
130 ویدیو
8 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران راه ارتباطی: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#تفسیر #ملاصدرا #سوره_حمد 🔰 نام‌های این سوره؛ 🔹 فاتحه الکتاب: یعنی شروع کننده قرآن، زیرا #قرآن با ا
🤲 قبل از شروع طلب یاری می کنم از خدای قیّومی که: 🔺با اسم او قیام می‌کنیم؛ 🔺با قوّت او _ که آسمان روی زمین قائم شد و مشغول تسبیح و سجده و رکوع گشت _ نماز خوانده و روزه می‌گیریم. ▫️مقصود ما اوست و رفتن ما، حرکت و سکون و بقاء و دوام ما به سوی او است. ▫️به نبیّ او اقتدا کرده و در اعمال و علوم بدو اکتفا می‌کنیم. ✅ انسان است هر چند در بدو بودنش در مرتبه‌ای سافل و ناقص بود اما ذاتاً دارای قوه ترقی به حد کمال و ارتقاء سوی حضرت مبدا متعال می‌باشد. ❓ در چیست؟ 🔅کمال او در ادراک مقامات الهی و رسیدن به معارف کلی عقلی است، البته مشروط به چند امر: 🔸جدایی از محسوسات مادی 🔸دوری از پستی‌های دنیوی 🔸خلاصی از شر خواهش‌های نفسانی 🔸رهایی از قید و بند شهوانی و غضبانی ❓راه دوری از این امور چیست؟ 🔅امور چهارگانه زیر: 🔸هدایت (به سوی الله تبارک و تعالی) 🔸تعلیم (مسائل فرستاده شده از سوی حضرت الله جلّ و علا) 🔸تهذیب (تربیت نفس طبق سنن عملی اسلام) 🔸تقویم (تقویت ارتباط مبدا تعالی) 🟢 برای حصول این امور چهارگانه خداوند رسول هادی و قرآن الهی را فرستاد. ✔️ پس ای برادران با گوش جان به سخنان قرآن گوش فرا دهید، اوامر و دستورات او را با قلبی صاف و بی آلایش اطاعت کنید. 📚 تفسير القرآن الكريم، صص۱_۳. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✅ مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد. 🔰 «همانطور كه عنصر اصلي حكمت متعاليه را برهان، عرفان و قرآن تشكيل مي دهد، حكيم متألّه را تحقّق به امور ياد شده مي سازد، به نحوي كه اين امور به منزله صورت نوعيه و فصل مقوّم او باشند، و به همان جهت كه رئيس همه علوم است، حكيم متألّه نيز سيّد علماء مي باشد، زيرا «قيمة كلّ امرءٍ ما يُحْسِنُه». 🟢كسي كه اهل برهان يا عرفان و يا قرآن نيست و يا اين امور براي او به صورت حال است نه ملكه و به نحو عرضي است نه ذاتي، هرگز نخواهد بود. 🟢چون این معارف (مطالب ماوراءالطبیعة) نزد ارباب شريعت به ايمان و پيش گروهي از پيشوايان علوم رباني به حكمت الهي ناميده مي شود، حكيم متألّه همان مؤمن حقيقي است، چه اينكه مؤمن واقعي حكيم متأله مي باشد.» 📚رحيق مختوم جلد 1-1 - ص 13. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 مخلوقات حضرت حق تبارک و تعالی را از جهتی می‎توان به سه دسته تقسیم نمود: 1️⃣ ملک: خداوند متعالی ملائکه را با عقل بدون شهوت خلق نمود؛ 2️⃣ حیوان: حضرت باری تعالی حیوانات را با شهوت بدون عقل آفرید؛ 3️⃣ انسان: الله تبارک و تعالی انسان‎ها را با عقل و شهوت به وجود آورد. ⭕️ باید توجه داشت اگر انسانی عقلش بر شهوتش پیشی بگیرد به بالاتر از ملائکه صعود می‎کند و اگر کسی شهوتش بر عقلش پیشی بگیرد به پایین‎تر از حیوانات تنزّل پیدا می‎کند. ⚠️بنابراین عقل از اهمیت وافری برخوردار است و در زندگی یا باید خود عاقل بود _ که بهترین انتخاب همین است - و یا از عاقل دیگر بهره جست و در غیر این دو صورت شخص یا باید دائماً در حال سکوت باشد یا مرگ برای او بهتر است از حیات او. از حضرت علی سؤال شد: بهترین عطاشده به انسان چیست؟ فرمود عقل. گفت اگر عقل نبود؟ فرمود برادر مشورت دهنده. گفت اگر این نبود؟ فرمود سکوت در مجالس. گفت اگر این نیز نبود؟ فرمود مرگ سریع. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
❓سؤال: برای دست آوردن ، چه باید کرد؟ 📝پاسخ: یکی از شروط لازم برای دست آوردن این علوم و می‎باشد. طبیعتاً رسیدن به مخزن علوم الهی برای شخص بی‎فکر ممکن نخواهد بود و به قول فکر کردن جهت استنزال علوم الهی مانند تضرّع است جهت استنزال نعمت‎ها و حاجات از نزد حضرت باری. 🔅 «الفكر في استنزال العلوم من عند الله يجري مجرى التضرع في استنزال النعم و الحاجات من عنده.»1 📚 1. الحكمة المتعالية، ج3، ص 396. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🟢 برای یادگیری معارف باید آن‌ها را بر نقش‌بندی کرد نه صرفاً بر صفحه کاغذ. 🔰 علامه حسن زاده می نویسند: به افلاطون گفتند که شما چرا چیزی نمی نویسید؟ (آن وقت‌ها چون پوست را دباغی می‌کردند و به جای کاغذ به کار می‌بردند) ایشان در جواب فرمود من علم خویش را در پوست میش نمی‌گذارم شما جانتان را آماده کنید تا در آن قرار دهم. ⭕️ باید توجه داشت "العلم صید و الکتابه قید" نوشتن علم بر روی کاغذ نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است، آنچه مذموم است اکتفا به نوشتن معارف بر روی کاغذ بدون نقش‌بندی آن بر جان است. 📚 دروس شرح فصوص الحکم، ج۱، ص۳۱۹. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
⁉️ سوال: با اینکه پیامبر اکرم و حضرات معصومین بالاترین مقام و منزلت را نزد خدای سبحان داشته و با تقواترین مردم بودند، علت این همه ناله‎ها و آه‎ و اشک‎ها برای چه بوده است؟ 📜 جواب: حضرات معصومین قبل از خلقت در که لقای خداست بوده‎اند در این مرتبه نه تنها به موجودات دیگر توجه نداشتند بلکه به خودشان نیز بی‌توجّه بودند. پس از خلقت از این مرتبه به و کثرت برگشت می‎کنند این ناله‎ها و فریادها راجع به این بوده است که خدایا مرا از جوار خودت برگرداندی به . ▫️توجه به این با اینکه در نظر آن‌ها جلوۀ خداست، امّا آن‌ها را از جلوۀ باطنی و مرتبۀ غیرحضرت الوهیت، واداشته است، از این جهت ناله می‎زدند. ⭕️ البته باید توجه داشت این مساله‎ای است که ما نمی توانیم به صورت کامل درکش کنیم. 📕 امام علی از دیدگاه امام خمینی، ص ۷۶. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✅ برای فهم و درک کامل مسائل عقلی باید عقل خود را از شوائب اوهام تجرید کرد. 🔰 باید معقول را قوه عاقله درک کند. چون معقول مجرّد است و مدرِک مجرّد نیز باید مجرّد باشد. ▫️رو مجرّد شو مجرّد را ببین دیدن هر چیز را شرط است این 📚 نمط اول. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 باید باشد، مبیِّن حقایق اشیاء عالم باشد زیرا؛ 🔹انسان نهال وجودی‌اش را نباید به دست هر کسی بسپارد: 🔺باید مربّی او آگاهی به تمام نیازهای جسمی و روحی او داشته باشد؛ 🔺آگاهی به تمام اسرار وجودی او داشته باشد. ❇️ چنین کسی که امام و راهنمای انسان است است چون علم به حقایق اشیاء است. 📚 دروس اشارات و تنبیهات، نمط اول، فصل۲۴. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 افلاطون می گوید: نیرویی درونی است که از وسوسه‌های خواهشی و صورت‌های ذهنی طبیعت انسان به وجود می آید. ❇️ شخص شجاع را ترسو و فرد ترسو را شجاع می‌کند. یعنی در درون هر کسی باشد، صفتی بر ضد آن چه در او هست به وجود می‌آورد. 📕 . ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 وقتی گفته می‌شود "عقلِ انسان" واژه عقل در لغت به چه معناست؟ ✔️ معنای این واژه با توجه به ریشه آن است: 🔹 به گفته لسان العرب و مفردات راغب عقل در اصل از عقال به معنای طنابی است که بر پای شتر می‌بندند تا حرکت نکند؛ ▫️در این صورت از آنجا که نیروی خرد، انسان را از کارهای ناهنجار باز می‌دارد این واژه بر آن اطلاق شده است. 🔹 بعضی دیگر از کتب لغت مانند صحاح عقل را به معنی حجر و منع تفسیر کرده‌اند؛ ▫️در این صورت عقل یعنی نیرویی که می‌تواند انسان را از هوا و هوس و شوائب اوهام بازداشته و نفس را کنترل کند. ✅ هر چند عقل در کتب دیگر به معانی دیگری نیز آمده است امّا می‌توان گفت در هر صورت عقل به معنای بازداشتن و منع کردن است. 📚 ر.ک: ، ج۱، ص۱۴۱ و ، ص۱۱۹. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آن‌کس که در این دنیا خام بماند و جانش را به آتش نکشد، تخم آدمیت در وجودش رشد نکرده است. 🔹 آدم آن است که در دیوانگی به مردانگی رسیده باشد؛ 🔺 دیوانگی رسم و رسومی دارد: پرچمدار این دیوانگی است و اگر این جنون را با حقیقتی درآمیزد، او را رها نخواهد کرد تا به ساحل نیستی بکشاند. 📕 کهکشان نیستی، ص۲۴۲_۲۴۳ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹می‌رود دل به همان جا که تعلّق دارد پس تعلّق ده دل را به آنجا که دارد 🔹دل را ار نباشد شائبه‌ای از غیر وز عمق وجودش نبیند آنچه تبعّد دارد ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 ما (ممکن الوجودها) هستیم و این چند صورت دارد: ⏺ بدون خالق به وجود آمده‌ایم: ممکن الوجود نسبت به وجود و عدم مساوی است پس نسبت به ایجاد و اعدام مساوی است۱ پس بدون خالق واجب هیچ ممکنی به وجود نمی‌آید. ⏺ با خالق به وجود آمده‌ایم، این خود دو صورت دارد: 🔺خالق خودمان، خودمان هستیم: این مستلزم دور باطل است. 🔺خالق ما دیگری است، این خود دو صورت دارد: ▫️خالق ما دیگر ممکنات است: این مستلزم تسلسل باطل است. ▫️خالق ما واجب الوجود است: با این صورت مطلوب ثابت می‌شود. 🔸 برخی از مفسّرین این استدلال را از دو آیه شریفه زیر استظهار می‌کنند: 🔅أَم خُلِقُواْ من غَيرِ شَيءٍ أَم هُمُ ٱلخلِقُونَ * أَم خَلَقُواْ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرضَ 📕 ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔰 انسان نباید در تحصیل علوم قانع باشد. ✅ جناب شیخ در شفا می‌فرماید آن‌هایی که از فراگرفتن علوم منزجراند و به رشته ای و مقداری از علم اکتفا می‌کنند، دچار مریضی هستند، از برخوردار نیستند. انسان شعارش این است که اطلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلى اللحدِ. ز گهواره تا گور دانش بجوی. 📕 ج۲، ص۲۶. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
روش اندیشه شهید مفتح.pdf
7.51M
📕 پی دی اف کتاب روش اندیشه (شرح منظومه منطق + تاریخ منطق) به قلم 💥 بخشی از تقریظ بر این کتاب: مولّف محقّق، گذشته از دقت نظر و اصابت فکر و وفای بیان و سهولت لفظ، به طرز بدیعی دست زده و تالیفی به قالب مهارت زده که در عین وجازت و اختصار، هم کتابی است مستقل و در حد نصاب و هم فائده شرح توضیحی کتاب شرح منظومه حکیم متاله مرحوم سبزواری را می دهد. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
🔹 و بر چند قسم است: 1⃣ شناخت حسی: از نظر معرفت‏‌شناسي، درجه «شناخت حسّي» ضعيف‏‌ترين مرحله معرفت است. البته بين افراد يا اصناف شناخت حسي برخي بر بعضي رجحان (برتری) دارد و از اين‏جاست كه گفته مي‏‌شود: ليس الخبر كالمعاينة، شنيدن كي بود مانند ديدن. 2⃣ شناخت عقلی: برتر از شناخت حسّي «شناخت عقلي» است كه در حكمت و كلام و ساير علوم استدلالي كاربرد دارد. 3⃣ شناخت قلبی: مرحله برترِ معرفتْ «شناخت قلبي» است كه در عرفان مطرح است. 4⃣ شناخت وحیانی: قلّه هرم شناختْ «معرفتِ وَحْياني» است. 📚 ر.ک (ع)، ص۲۱. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام