eitaa logo
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
151 دنبال‌کننده
64 عکس
130 ویدیو
8 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران راه ارتباطی: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اقل مراتب این است که انسان یک دور را بداند. 📕 خمینی، ص472. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔅آيه ١٤ سوره مبارکه ملک: ألا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 🔰 در تفسیر این آیه شریفه، اکثر مفسرین بحث مربوط به آن را در مورد علم خدا به دیگران مطرح نموده و توضیح داده‌اند ولی می‌توان با بیان ذیل آیه شریفه را دلیلی بر نیز دانست؛ 🔺 لطیف بودن در این آیه شریفه به معنای مجرد بودن است و خبیر بودن به آگاهی مجردات از خودشان اشاره دارد، به عبارت دیگر آیه می‌فرماید مجرد است پس به خودش علم دارد. ➖صغرا: حق تعالی مجرد است. ➖کبرا: هر مجردی به ذات خود علم دارد. ➖نتیجه: حق تعالی به ذات خود علم دارد. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 مقام معظم رهبری: 🔸حالا كتاب زَهرُ الرّبیع هم با اینكه یك كتابی است كه در حوزه‌های علمیّه به عنوان یك و اینها معروف شده، لكن نشان‌دهنده‌ی این است كه فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین كارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. 🌀یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع می‌گوید كه دیدم طلبه‌ها احتیاج دارند به یك تفنّنی و تفكّهی، این كتاب را برای آنها نوشتم؛ یعنی كتابی است كه ایشان نوشته برای اینكه طلبه‌ای كه حالا غرق در كارهای علمی در مدرسه و در حجره و این‌ها است، یك وسیله‌ای برای تفكّه داشته باشد؛ یعنی غافل از این چیزها نبودند. ⚡️حالا ما اینجا خشك بنشینیم، تا یك كسی آن طرف یك شوخی‌ای كرد فوراً به ما بربخورد! این‌جوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمت‌اللّه كه اخباری و متصلّب و این‌ها است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. 📚بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش محدّث کبیر علّامه سیّد نعمت‌اللّه جزایری ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 إلهی؛ چه جویم که غایت نشان از تو بی نشانی است و چه گویم که نهایت عرفان به تو سرگردانی است. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔹 دین و شریعت برای همه است؛ اما را به همه کس ندادند و آن را که دادند، خیر بسیار دادند؛ چون را با دریافت. 📚مقدمه بر اسرار الحکم، ص۲. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔺 به صحرا بنگرم، صحرا تو بینم 🔺 به دریا بنگرم،‌ دریا تو بینم 🔺 به هر جا بنگرم، کوه و در و دشت 🔺 نشان از قامت رعنا تو بینم ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
❓سوال: آیا همه احکام عقل حجیت داشته و باید به همه آن‌ها عمل کرد؟ 🔰 پاسخ: اکثر علما قائل به حجیت عقل هستند اما پر واضح است منظور از آن، عمل به هر حکمی از احکام عقل نیست بلکه در صورت وجود شرایط ذیل الذکر باید بدان پایبند بود وگرنه عالمی از عالمان اهل تشیع قائل به حجیت مطلق احکام عقل نیست به عبارت دیگر برای جلوگیری از خطای عقل و جلوگیری از جهل مرکب و قطعی و یقینی بودن حکم عقل شرایط و ضوابطی هست که باید رعایت شوند، زین پس به شرایط مذکور می‌پردازیم: 🔺 انسان اشرف أكوان است هر چند در بدو بودنش در مرتبه‌ای سافل و ناقص بود اما ذاتاً دارای قوه ترقی به حد کمال و ارتقا سوى حضرت مبدأ متعال می‌باشد. 🔺 کمال او در ادراک و رسیدن به معارف والای عقلی است، البته مشروط به چند امر: ➖ یکی جدایی از محسوسات مادی؛ ➖ دیگری دوری از پستی‌های دنیوی؛ ➖ سومی خلاصی از شر خواهش‌های نفسانی و رهایی از قید و بند شهوانی و غضبانی. ✅ این امور جز با چند امر به دست نخواهد آمد؛ ➖ هدایت به سوی الله تبارک و تعالی؛ ➖ تعلیم مسائل فرستاده شده از سوی حضرت الله جل و علا؛ ➖ تهذیب و تربیت نفس طبق سنن عملی اسلام؛ ➖ تقویم و تقویت ارتباط با مبدأ تعالی ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔺 برای حصول این امور چهارگانه خداوند رسولی هادی و کتابی الهی را فرستاد، در این کتاب تمامى علوم الهى، أسرار ربانی، سنن و آداب عملی و احکام سیاسی وجود دارد. خدای عزیز قرآن متین را سوره سوره و آیه آیه نازل فرمود هر سوره‌ای از سوره‌های آن دریایی است از جواهر معانی و بیان. هر آیه‌ای از آیات آن صدفی است پر از مرواریدهای گران. ▫️بنابراین خدای سبحان برای به کمال رسیدن انسان، یک دسته قوانین و قواعدی را تشریح نموده است تا هر کس بدان‌ها عمل کند، بتواند به کمال خود برسد. 🔺 برای به دست آوردن این دسته قوانین اصل اولی عقلاً و نقل تکیه دادن به علم و یقین است؛ زیرا در هر حکم غیرقطعی احتمال خطا بودن و بی‌راهه رفتن وجود دارد. ▫️ به عبارت دیگر باید به عقل برهانی تکیه نمود یعنی عقل بدون اشتباه و خطا و منظور آیات و روایات از تایید و تقویم عقل همین عقل است. ✅ به همین خاطر باید کامل مشخص و مبین شود تا شخص بدان پرداخته خود را برای پیمودن راه به آن مجهز ساخته و به کمال نهایی و نهایت کمال رساند. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 می‌فرماید: 🔹 بسیار به مطالعه کتاب های حکیمانه پرداختم تا آن جا که گمان کردم کسی هستم، ولی همین که بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبر در قرآن و روایات محمد و آل محمد (ص) بروم. یقین کردم که تا به حال کارم بی اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جای نور در سایه ایستاده بودم. ❤️‍🔥 از غصه، جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و کردم. در خانه وحی را کوبیدم، درها باز شد و پرده ها کنار رفت و دیدم فرشتگان خطاب به اصحاب کشف و یقین می‌گویند: «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین؛ درود خدا بر شما! بهشت گوارایتان باد، پس داخل شوید.» 📚 تفسیرالقرآن، ج۷، ص۹ _۱۲. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 ملاصدرا در کتاب تفسیر خود نوشته‌اند: ➖ وقتی شروع به تفسیر سوره واقعه کردم که ذات من قاصر است و قلبم شکسته، حال مزاجی من خوب نیست و بازار دلم کساد است، بضاعتم کم و وسیله‌های کارم کُند شده‌اند، اندیشه‌ام مبتلا به بلایا شده و حال و روزم دچار بلاهای سخت گشته است، اما در عین حال به امیدوارم. 📚 تفسیرالقرآن، ج۷، ص۱۲. ✅ یعنی ایشان با وجود مشکلات معیشتی، روحی و روانی دست از تحصیل و تعلیم، مطالعه و کتابت برنداشته‌اند. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 امروزه، نیازها برخاسته از ذات انسان‌ها نیست، بلکه به یاری تبلیغات ِ وابسته به ابزارها و قدرت‌های تولیدی خلق شده‌اند و این گونه است که هر روز نیازی نو بر انسان تحمیل می‌شود و نیرو و توان او را به خود مشغول میکند. این نیازهای ساختگی مانع از آن می‌شود که انسان این توانایی‌ها را در راهی که خود می‌خواهد مصرف کند... 🎤سخنرانی امام در کلیسای کبوشیین بیروت سال ۱۳۵۳ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
#کتاب #پی_دی_اف 📚 کتاب «لقاء الله» نوشته میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تل
🔰 علامه حسن زاده در مورد کتاب لقاء الله می‌فرمایند: 🔹 از تأييدات آن سوئى كه شامل حال مرحوم ميرزا جواد آقاى ملكى شده بود اينكه: در عصر تشرفش به آستانه ولايت در نجف اشرف، توفيق ادراك ساحت اعلاى بزرگترين معلم اخلاق در عصر اخير، جمال السالكين جناب آخوند ملا حسينقلى همدانى را به دست آورد كه بر اثر تماميّت قابل و اتمّيت فاعل، به سير و سلوك منازل و مراحل عاليه عوالم نفس نائل آمد. 🔹 رسالۀ لقاء الله وى بارقه‌اى از بارقه‌هاى آتشين و دل‌نشين آن محفل عرشى است. و اسرارالصلاتش مشتى از خروارها شروق اسرار آن محضر اعلى است. و مراقباتش نمودى از درس حضور و شهود آن مجلس اسناى استاد بزرگ ربانى آخوند ملا حسينقلى همدانى است (افاض الله علينا من بركات انفاسهما النفيسة). 📚. ج۳، ص8. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
نصير ولايت(1).mp3
1.73M
🔰 اولین بار ما از استادمان مرحوم فاضل تونی این بحث را شنیدیم؛ ایشان می گفت فیلسوف بود متکلّم نبود و کتاب کلام نوشت تا ولایت علی بن أبی ‌طالب را ثابت کند، زیرا... ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔹 کار باید کرد، کوشش باید داشت، زحمت باید کشید، کسالت را باید کنار گذاشت، ولی به عملی که انسان انجام می‌دهد نباید دل خوش کند. دل خوشی انسان فقط و فقط باید خدا باشد، چون غرض هستی خداست، چون نهایت هستی خداست. 📚 ، ج٩، ص۱۵۶. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
▫️روزگاریست که سودایِ بتان دینِ من است ▫️غمِ این کار نشاطِ دلِ غمگینِ من است ▫️دیدنِ رویِ تو را دیدهٔ جان بین باید ▫️وین کجا مرتبهٔ چشمِ جهان بینِ من است؟ ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام
🔰 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد. 🔸 سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است، بلکه یعنی این کمالات را دارند. ✔️ در این سوره، زمینه اینکه از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین رسیده اند هم وجود دارد. 🔸 در آیه هشتم این سوره فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾؛ عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند که این معنا در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛ اما عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر است نه مقام اَبرار! فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾. 🔸 اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» عبادت نمی کنیم، بلکه «حُبّاً» عبادت می کنیم؛ یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم «حبّاً لله» است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة». ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام