eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
603 دنبال‌کننده
448 عکس
61 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
ان شاء الله در این رویداد علمی بین المللی، در کنار اساتید گرامی بحثی را پیرامون «حجاب از منظر سیاستگذاری تربیتی» ارائه خواهم نمود. 🆔 @m_rahmani_g
تصور نفوذ در حوزه اقتصاد و صنعت و امنیت به دلیل مشهود بودن و آسیب های ظاهری کوتاه مدت بسیار به چشمان مخاطبین بیشتر می آید تا نفوذ در جریان تعلیم و تربیت کشور ‼️مورد فوق یکی از نهادهای تعلیم و تربیت وابسته به جریان غرب است که سالیان درازی در کشور در حال به صورت حرفه ای بوده و مخاطبین فراوانی از معلمین را قریب به ۱۲ سال سازماندهی نمود. 🟥 در سال ۱۳۹۱ با پشتیبانی Eurasia Foundation و مشارکت گروهی از فارغ‌التحصیلان ایرانی رشته‌ی آموزش از دانشگاه‌های خارج از ایران (عمدتاً‌ آمریکا‼️) شکل گرفت و تا کنون بیش از ۴۰ دوره‌ی آموزشی ارائه کرده است. برخی دوره های موجود در سایت رسمی این مدرسه: ▫️ نوشتن رهایی بخش ▫️ کنش هوشمندانه در جامعه ی زخم خورده ▫️ موازنه قدرت در تحلیل جنبش زن، زندگی و آزادی ▫️باورهای قالبی و جنسیت در آموزش ▫️حل تعارض و مواجهه با آن 🆔 @m_rahmani_g
اصول مدیریت محتوایی گروه تربیتی 🔹 یکی از ابعاد مدیریت یک گروه تربیتی، اداره جلسات محتوایی آن می باشد. یکی از محورهای اصلی این بعد آموزش مباحث بصیرتی یا معرفتی بوده و سرگروه صالحین براساس یک فرآیند صحیح آموزشی و مبتنی بر اصول علمی یادگیری، دانش خود را به متربی انتقال می دهد. در یک فرآیند ساده برای اداره صحیح جلسات محتوایی می بایست به سه پرسش اساسی پاسخ دهیم : ▫️ چه بگوییم ؟ ▫️ چگونه بگوییم ؟ ▫️ از چه منابعی استفاده کنیم ؟ هر یک از این بخش ها خود اصول و فرآیندهایی را شامل می شود که به صورت تفصیلی در منابع مختلف قابل دستیابی است. ما در صدد هستیم تا در این شماره به گام اول این سه گانه بپردازیم. ☘️اصولاً انتخاب موضوعات محتوایی صحیح می بایست مبتنی بر نیاز مخاطبین باشد. ارايه تعريف دقيق و صريحي از نياز آسان نيست و به همين دليل از مفهوم نياز ممكن است تعابير و تفاسير مختلف ومتفاوتي ارايه شود. در حقيقت نياز، عبارت است از فاصله بين وضع موجود و آنچه كه بايد باشد. نياز ممكن است به صورت« نياز احساس شده» باشد يعني نيازي كه بوسيله فرد يا يك جامعه تشخيص داده مي شود، و يا «‌نياز واقعي»باشد، يعني نيازي كه توسط مطالعه كارشناسانه مشخص مي گردد. به هر حال نيازهاي احساس شده بايد طوري هدايت شوند تا در مسير نيازهاي واقعي قرار گيرند. لذا گام اول اداره محتوایی یک گروه به صورت مستقیم وابسته به نیازسنجی در گروه می باشد. نیاز سنجی ( تعیین نیازهاي ) آموزشی عبارتست از "شناسایی نیازها ( فاصله میان " آنچه هست " و آنچه باید باشد ") و درجه بندي آنها به ترتیب اولویت و انتخاب نیازهایی که باید کاهش یافته و یا حذف شود. نیاز سنجی می تواند منتج به شناسایی مقاصد، اهداف و میزان تحقق آن اهداف و مقاصد گردد و بدین لحاظ مبناي برنامه ریزي قرار میگیرد و به همین جهت شایسته تامل، توجه و سرمایه گذاري است . 🔵 اصول نیازسنجی در گروه تربیتی : نیازسنجی متربیان بر اصولی استوار است که برخی از این اصول عبارتند از : 1️⃣ اصل رعایت سن متربی: یکی از ویژگی هایی که می تواند باعث شناخت نسبی شما از نیازهای متربیان گردد، بازه ی سنی آنها می باشد. انسان در هر بازه ی سنی دچار یک چالش های معرفتی خاص گردیده و ابزار ارتباطی و یادگیری خاص خود را طلب می کند. 2️⃣ اصل رعایت سطح تربیتی: سرگروه باید توجه داشته باشد که وضعیت ارتباطی او با متربی، در انتخاب موضوعات و حجم آموزش ها بسیار موثر می باشد. افرادی که در مرحله جذب هستند، انگیزه آموزش به روش های رسمی و خشک را نداشته و نمی توان بر آنها تکلیف علمی دشوار مقرر نمود. برعکس کسانی که در مرحله رشد می باشند که ظرفیت قرارگیری در یک سیر آموزشی جدی را خواهند داشت. 3️⃣ اصل رعایت استعداد متربی: از مولفه های موثر دیگر در نیازسنجی و پس از آن آموزش متربیان، استعدادهای خدادادی آنها می باشد. برخی از متربیان استعداد درک و پذیرش برخی از معارف دقیق توحیدی را نداشته و تبیین این مباحث برای آنها می تواند مضر نیز باشد. 4️⃣ اصل رعایت ضرورت ها: در سیر آموزشی متربیان در مدل تشکیلاتی صالحین این نکته مهم است که برخی از آموزش ها برای عموم بسیجیان ضروری بوده و باید مورد توجه سرگروه قرار گیرد. اما برخی دیگر از آموزشها مختص به گروه خاصی از بسیجیان می باشد و آموزش آنها به همه ضرورتی نخواهد داشت. 5️⃣ اصل توجه به عرصه عمل: از دیگر اصولی که در انتخاب می بایست بدان توجه کرد این است که موضوعاتی در اولویت بیان هستند که سرگروه می تواند برای آنها عرصه عمل و نقش آفرینی محیا نموده و باعث تعمیق معارف و رفتارسازی در متربیان گردد. مطالب انتزاعی بدون کاربرد در اولویت قرار نخواهند داشت. 💬 یادداشت منتشره در نشریه تربیتی صالحین؛ سال ۱۳۹۷ 🆔 @m_rahmani_g
گزارش پرلز ۲۰۲۱.pdf
6.55M
امروز جلسه ای را در ستاد تعلیم و تربیت در خصوص بررسی وضعیت ایران در داشتیم. آزمونی که در سنوات گذشته برای بررسی «سواد خواندن» و «سواد ریاضی» و «علوم» دانش آموزان ابتدایی در دنیا برگزار می شود. گزارش بالا بخشی از تحلیل آخرین آزمون پرلز است. چند داده در این خصوص جالب توجه بود: ▪️۴۱ درصد دانش آموزان حداقل سواد خواندن و ریاضی را نیز ندارند‼️ ▪️ایران پایین ترین زمان آموزشی در دنیا را دارد (حدود ۹۰۰ ساعت که حدود ۶۰۰ ساعت آن اجرا می شود) ▪️وضعیت تغییر ما نسبت به کشورهای منطقه ضعیف تر است. 🫣 البته لازم به ذکر است شرایط دنیا به گونه ای است که همه کشورهای دنیا دچار این تلاطم ها شده بودند و وضعیت نزولی داشته اند. اما نکته قابل توجه در این بررسی ها: ▫️این آزمون نمی تواند مبنای رتبه بندی قرار گیرد چرا که مولفه های سنجش وضعیت آموزشی در هر کشور به انتخاب آن کشور بوده و لزوماً یکسان نیست لذا هر کشور را می بایست با خودش مقایسه کرد (یا حداقل با کشورهایی که ملاک های شبیه انتخاب کرده اند) ▫️یکی از مشکلات ما آشنا نبودن دانش آموزان با سبک آزمون های تیم و پرلز است. سبکی که تمرین آن را نکرده و آشنا نیستند. ▫️این آزمون برای ۶۰۰۰ نفر از بالای ۱۵ میلیون برگزار می شود که به صورت تصادفی انتخاب می شوند. 🆔 @m_rahmani_g
راهبردی جهت کار نکردن ‼️ روایت 1️⃣ جلسه ای را با برخی دوستان سازمان تبلیغات داشتم. مجموعه ای که استراتژی اصلی خود را راهبری زیست بوم بخشی از نهادهای فرهنگی-تبلیغی می داند. نکته قابل توجه این بودکه برخی مدیران آن این ذهنیت را داشتند که اگر بخواهند نگاه زیست بومی داشته باشند دیگر نیاز به انجام پروژه ای و کنشی در ماه محرم نیست چرا که زیست بوم خودش برنامه های خویش را راهبردی می کند 🚶‍♂️ روایت 2️⃣ یکی از تجارب ناموفق نگاه زیست بومی در بنیاد ملی نخبگان نقل می شود. رویکردی که در تلاش بود تا بحث حمایت از نخبگان را به دانشگاه ها واسپاری نماید و نزدیک به یک سال بعد از آن با تذکر رهبر معظم انقلاب نسبت به تضعیف جریان توجه به نخبگان، به کناری گذاشته شد. در حقیقت اشتباه سیاستگذاران این بود که به جای تنظیم گری و فراتسهیلگری، نقش خود را کاهش و وظیفه ذاتی خود را واسپاری نموده بودند. 😵‍💫 ✅ رویکرد مدیریت زیست بومی و ایفای نقش فراتسهیلگری یکی از نوین ترین ادبیات های راهبری فرهنگی و اجتماعی است که در کشور ما مصادیق زیادی ندارد، از این رو تصویری در ذهن دست اندرکاران فرهنگی نسبت به ماهیت این رویکرد شکل نگرفته و نوعاً تقلیل به هیچ کاری نکردن و «نشستن لب حوض و مشاهده گذر آب» می شود. اصولاً مفهوم «کار» وقتی در ذهن ما مصداق می یابد که یک کنش عینی محسوس و امر ماهوی خلق شده باشد. ذهن های عامه صرفاً با «معقولات ماهوی» انس می گیرند و این افراد اهل مداقه اند که «مفاهیم معقول ثانی» را درک می کنند. رویکرد فراتسهیلگری یک معقول ثانی فلسفی است. رویکردی است، حقیقی و برخواسته از خارج و عینیت و درک شده از نسبت بین پدیده های عینی.🧐 اصلاً پیچیده گویی این یادداشت نیز به همین دلیل است که درک پیچیدگی این دست از کنش های مدیریتی را تداعی نماید. 🫣 🆔 @m_rahmani_g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رویداد ملی سکوی تحول آموزش و پرورش که به همت خانه خلاق و نوآوری ستاپ و با مشارکت برگزار می شود فرصتی است که برای علاقه مندان به حوزه راه اندازی کسب و کارهای تربیتی و آموزشی جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه رویداد در ارتباط باشید: 02188828464 @edusetup #دومین_رویداد_ملی_ستاپ #فراخوان 🆔 @m_ramhani_g
🔰 دوره تربیت مربی مهد قرآنی 🔅 به همراه مدرک معتبر از سازمان قرآن و عترت و مرکز آموزش عالی امام حسین(ع) 💯 ویژه مربیان مهدهای کودک و قرآنی ان شاء الله پنجشنبه در این دوره خدمت دوستان مربی مهدهای کودک تهران هستیم در خصوص الگوهای تربیت دینی و اسلامی 🆔 @m_ramhani_g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحث هایی پیرامون: 🔹سیاستگذاری عمومی با تمرکز بر ساحت فرهنگ و تعلیم و تربیت 🔹فلسفه تعلیم و تربیت با رویکرد تربیت اکوسیستمی (کارخانه انسان سازی) 🔹راهی نو در شیوه های رفتارسازی 📆 یکشنبه ۲۰ آذرماه ⏰ ساعت ۸:۳۰صبح 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رحمانی 🔻قسمت اول 🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸 *خانه کودک قرآنی بسیج @mahdmobayyen
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بحث هایی پیرامون: 🔹سیاستگذاری عمومی با تمرکز بر ساحت فرهنگ و تعلیم و تربیت 🔹فلسفه تعلیم و تربیت با رویکرد تربیت اکوسیستمی (کارخانه انسان سازی) 🔹راهی نو در شیوه های رفتارسازی 📆 یکشنبه ۲۰ آذرماه ⏰ ساعت ۸:۳۰صبح 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رحمانی 🔻قسمت دوم 🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸🏡🌸 *خانه کودک قرآنی بسیج @mahdmobayyen
شایستگی هایی برای غور در اندیشه فیلسوفان دیروز اولین روز کلاس های رسمی را در برای دانشجویان کارشناسی رشته فلسفه و کلام اسلامی برگزار کردم. کلاس فقه برای دانشجویان ترم ۷ و کلام برای دانشجویان ترم ۳. حضور در کنار دختران و پسران سرزمینم که در حال تحصیل رشته فلسفه اسلامی اند بسی جذاب است، اما من را دچار این پرسش نمود که چقدر ما و نظام آموزش عالی ما به آنها از شرایط یک فلسفه خوان در اندیشه بزرگان این رشته گفته است ⁉️ چقدر با آداب زیست فیلسوفان آشنا شده اند ⁉️ به جای خواندن برخی دروسی که انگیزه ای برای آن ندارند، چقدر بر مبادی خوانش فلسفه، تفکر کرده اند⁉️ خوب است که با برخی از دیدگاه صاحب نظران حوزه فلسفه آشنا شویم. ✅ خواجه نصیرالدین طوسی کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، باید دارای این شروط و خصوصیات باشد: ۱٫‌ مزید تجرید للعقل؛ ۲٫ و تمییزٍ للذهن؛ ۳٫ و تصفیهٍ للفکر؛ ۴٫ و تدقیق للنظر؛ ۵٫ و انقطاع عن الشوائب الحسیه؛ ۶٫ و انفصالٍ عن الوساوس المادیه ✅ میرداماد ایشان نخست به اهل فلسفه ـ به وجه عام ـ سخت می‌تازد و متفلسفه را از جمله «الطغام» فرومایگان و «المتکلفه» بیهوده‌کوشان می‌نامد، سپس شرطهای خواندن فلسفه را این گونه برمی‌شمارد:۱٫ تنقیه القلب؛ ۲٫ تنویر السر؛ ۳٫ تلطیف القریحه؛ ۴٫ مهاجره إقلیم الحس؛ ۵٫ المصیر إلی عالم العقل؛ ۶٫ المتاب الی الله تعالی ذکره و تقدست اسماؤه مشابه این کلمات در آراء جناب ابن سینا و همچنین ملاصدرا نیز وجود دارد. متاسفانه دانش امروزه تبدیل به کالایی مرده شده است، کالایی که سیاستگذار آموزشی برای آن حیاتی قائل نیست، لذا فارغ از شایستگی های مورد نیاز، برای طی طریق علمی دانشجویان هزینه بیت الملل را صرف کرده و فرد را دچار توهم دانش می کند. این چالش نه فقط در رشته فلسفه که در همه علوم انسانی وجود دارد. چگونه می شود حرف از اسرار عالم ماوراء زد برای افرادی که غرق در عالم ماده اند⁉️ چگونه می شود پیچیدگی های روان انسانی را برای فردی خود نیازمند درمان است تبیین نمود⁉️ چگونه یک فرد جامعه گریز، از جامعه می آموزد⁉️ و چگونه فرد غیر متشرع از فقه ⁉️ 🆔 @m_rahmani_g
آیا فیلسوفان می توانند مربی شوند؟! 🧐 فلسفه اسلامی سالهاست که در گیر و داد منطق ارسطویی است. منطقی که مبتنی بر قاعده «اجتماع نقیضین محال است» طراحی شده و کاملاً در سنت فلسفی ما نهادینه سازی شده است. منطق ارسطویی منطق دوئالیزم «وجود-عدم» است، منطقی است که در آن هر امر اجتماعی یا موجود است یا معدوم و حد وسطی در آن وجود ندارد. از همان ایام ابتدایی دوران دانشجویی در حوزه فلسفه همواره دغدغه اساتید و خود ما این بود که گرچه منطق موجود با نظام فلسفه سینوی سازگار است اما با تحولات فلسفه صدرایی آیا ما نیاز به منطق جدیدی نداریم ⁉️ غالب فیلسوفان اسلامی قائل اند که مبتنی بر مبانی صدرایی می بایست منطقی نوینی را بازآرایی کرد. منطقی که به جای رویکرد دوئالیزمی «وجود-عدم»، مبتنی بر نظریه تشکیک ذومراتبی باشد. منطقی که بین صفر و یک، بی نهایت حالت دیگر را به رسمیت بشناسد و به آن عینیت ببخشد. امر تربیت نیز با نگاه صدرایی قابل جمع است اما با نگاه منطق ارسطویی قابل توصیف کامل نیست. مربی که به امر تربیت به صورت «وجود و عدم» نگاه می کند: ▫️همواره به اثربخشی امر تربیت دچار شبهه است. ▫️نسبت به فعالیت های خود ناامید است چرا که اثربخشی کاملی در آن نمی بیند. ▫️دستگاه تحلیلی او دچار خطا گردیده و تحلیل های او کامل نیست. گرچه تدریجی بودن امر تربیت را جملگی قائل اند اما در واقع این تدریجی بودن را نمی توانند با منطق ارسطویی توصیف نمایند، چنانچه مفاهیم دیگری مانند «یا ایها الذین آمنوا آمنوا» را توصیف نماید. جالب است که امروزه در فلسفه غرب دیدگاه هایی مانند منطق ریاضی و منطق فازی جایگزین شده که کاملا با علوم اجتماعی و علوم انسانی کمی گرا و تشکیکی سازگارتر است. 🆔 @M_RAHMANI_G
📚جهادِ کلمات منتشر شد ✅ کتاب جهاد کلمات، درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد. کتاب جهادِ کلمات، جهاد در عرصه کلمات_آنجا که تبیین می شوند_ است. جهاد کلمه، جهادگران خود را می طلبد و آنها را به تعالی کلمات می کشاند. جهاد کلمات، فرمان اردیبهشت سالِ نود و پنج است. جهاد تبیین، جهادِ روایت ها. ▫️کتاب حاضر، درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد. سرپرست نویسندگان، جناب آقای علیرضا زارعی، محقق و نویسنده در زمینه های فرهنگ پژوهی و علم اجتماعیِ اسلامی و سایر نویسندگان آن (حجج اسلام آقایان: علیرضا کرمی، احسان ویسیان، صادق ترکمان، یونس خواجه وندی) می باشد. ☘️مقدمه کتاب توسط حجت الاسلام محمد رحمانی، مدیر اندیشکده مرآت، نگاشته شده است. ▪️تمامی ابعاد کتاب، اقتباسی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب است و ساختار بحث بر اساس کتابی با عنوان جهاد تبیین در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای است که اولین کتاب در این جریان به حساب می آید هرچند مقالات و یادداشت هایی در این زمینه بوده، که گروه تحقیقاتی به آنها واقف بودند. شیوه بحث چکیده دیدگاه ایشان با افزودن منابعی در درون محتوا و در پایان هر فصل تحت عنوان منابع بیشتر است، که مطالعه آنها جهت ارتقای کیفی خواننده بسیار لازم است، هرچند معیار بر کتاب است. 🆔 @m_rahmani_g
نقد نظریه فقه حداقلی. گلپایگانی.pdf
440.3K
در اینکه فقه اسلامی در خصوص موضوعات مختلف فردی و اجتماعی به صورت فی الجمله ارائه نظر کرده است اجماع وجود دارد اما در اینکه فقه، قابلیت پاسخگویی به تمام مسائل فردی و اجتماعی را دارد دو رویکرد وجود دارد: 1️⃣ رویکرد فقه حداکثری که معتقد است تمام افعال اختیاری انسان می تواند متعلق فقه قرار گیرد و فقه نسبت به آن ها موضع دارد. این رویکرد اجماعی فقهای شیعه است. 2️⃣ رویکرد فقه حداقلی که معتقد است که فقه قابلیت پاسخگویی به بخشی از نظامات و نیازهای اجتماعی را ندارد و اصطلاحاً هدف فقه، سعادت اخروی انسان است و لذا توصیه های دنیوی آن قابل تغییر می باشد. این دیدگاه را برخی روشنفکران از قبیل سروش و مجتهد شبستری قائل اند. مقاله فوق ضمن تبیین دیدگاه رویکرد و استدلالات گروه دوم، به نقد آن پرداخته و فقه حداکثری را اثبات می کند. 🆔 @m_rahmani_g
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: بررسی مقوله حجاب از منظر سیاست‌گذاری تربیتی ✔️دکتر محمد رحمانی؛ پژوهشگر سیاست‌گذاری فرهنگی و تربیتی، مدیر اندیشکده مرآت و دکتری فلسفه از دانشگاه خوارزمی ⏰زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
مساله سیاستگذاری برای امر حجاب، مساله ای است که دغدغه بسیاری از کنشگران امروز عرصه فرهنگ است. در این نشست به پرسش هایی پرداختیم که چگونه ما را می تواند از حیث تربیتی در سیاستگذاری کمک نماید: ▪️اصولاً رفتارسازی مبتنی بر چه تئوری سریان پیدا می کند؟ تئوری تربیت مبتنی بر الزام و تکلیف؟ تئوری مبتنی بر اختیار مبتنی بر معرفت؟ تئوری های وجه جمعی یا …؟ ▪️نگاشت نهادی موجود در قانون عفاف و حجاب، از منظر تربیتی چه جایگاهی دارد؟ تقدم و تاخر آنها چگونه است؟ اولیت و اولویت آنها چگونه است؟ ▪️وظیفه اورژانسی و اضطراری ما در وضع موجود چیست؟ چگونه می توان آسیب های آن را به حداقل رساند؟ خوشحالم که این فرصت در اختیار حقیر قرار گرفت تا این بحث را در خدمت اساتید و پژوهشگران این حوزه قرار دهم. 🆔 @m_rahmani_g
مسئولیت تعیّنی یا تعیینی از سال ۹۸ که یک استارتاپ آموزشی را بنیانگذاری کردم، همواره در تلاش بودم تا افرادی را برای راهبری این استارتاپ شناسایی و منصوب کنم که از قابلیت لازم برای ادامه مسیر توسعه آن برخوردار باشند. شاید تجربه تغییر پنج مدیرعامل تا کنون بیانگر دشواری مدیریت یک نهاد خرد فرهنگی است. دعوت از افراد در این گونه استارتاپ ها دشواری های خاص خود را داشت چرا که از طرفی باید افراد توانمند را درگیر ساخت و از طرف دیگر باید آینده روشنی برای آنها ترسیم نمود و از طرف دیگر نمی شد از این پرسش گذشت که آیا این افراد می توانند آینده بزرگ در ذهن ما را هم راهبری کنند و یا اینکه مدیر دوران گذاراند⁉️ ✅سازمان ها در چرخه عمر خود در بدو شروع فعالیت می بایست به صورت سیال و ژله ای به ساختار و سازمان خود تامل نمایند. در این حالت یکی از مهم‌ترین چالش ها، درگیر ساختن و مسئولیت دادن به افراد توانمند و متخصص است؛ از این رو که فرد به دنبال تثبیت جایگاه شغلی خود در سازمان کوچک فعلی و کسب همان جایگاه در سازمان بزرگ آینده است و بنیانگذار دائماً در این تامل است که از کجا معلوم که در آینده، توان این فرد به مدیریت چنین سازمان بزرگی فائق آید. یکی از شیوه هایی که می توان از طرفی یک حس رقابت در سازمان ایجاد نمود و از طرفی به افراد، نسبت به آینده چشم انداز روشنی اعطا کرد، رویکرد «مسئولیت تعیّنی» است. در این رویکرد ملاک اعطای مسئولیت در آینده، شایستگی های در افراد است که در بازه ی رشد سازمان در آنها بروز و ظهور پیدا می کند. این رویکرد در مقابل «مسئولیت تعیینی» است که صرفاً انتصاب بر اساس خواست و تشخیص مدیرارشد می باشد. در این رویکرد: ▫️چشم انداز رشد سازمان را به خوبی ترسیم کنید و بزرگی سازمان را برای طرف مقابل مشخص کنید. ▫️احساس تکلیف گرایی و مسئولیت بالای مدیریت چنین سازمان بلندی را برای فرد نمایان کنید. ▫️مسیر رشد فرد و عدم ممانعت لازم از جانب شما برای احراز مسئولیت ها را برای فرد مشخص کنید. ▫️شایستگی های لازم و قابل اندازه گیری و مشخصی را برای فرد مشخص نمایید. ▫️در عین مشخص بودن، ابهام در آینده سازمان را از ذهن دور نکنید. باید فرد بداند که بخشی از آینده سازمان قابل پیش بینی دقیق نیست. دفاع مقدس یکی از مصادیق چنین ساختارهایی بود. ساختارهایی که افراد بر اساس تکلیف خود در آن وارد شده و پس از هشت سال از یک گروه مردم پایه، به یک ساختار نظامی دارای چند نیروی مستقل و … تبدیل شدند. 🆔 @m_rahmani_g
دنیای خلاق و آنلاینِ دهه هشتادیارو میشناسی؟ باهاش زندگی کردی؟ اگر مربی یا مادرِ دهه هشتادی هستی، 👈اینجا جای خودته✅ بیا،برای این سال تحصیلی، به یک مدل از خودت تبدیل شو و مربیگری با طعم رو امتحان کن ... ◇◆◇◆ لینک ثبت نام👇💌 https://survey.porsline.ir/s/zmorg296 ◇◆◇◆ 🌐 کانال مهدا: https://eitaa.com/joinchat/4122542515Caaeec09c48
https://sky.webinaronline.ir/playback/presentation/2.3/cea9e5a4539423a917b8cc1f6090b064fc3c2ba5-1696414899770 ▪️ لینک وبینار با موضوع «حجاب از منظر سیاستگذاری تربیتی» جهت بهره برداری دوستان علاقه مند ▫️دانشگاه شهید بهشتی (ره) - مهرماه ۱۴۰۲ 🆔 @m_rahmani_g