✅ داستانهای سیاه ✅
✅تاریخ بردهداری و ماجراهای آن در دوران نوین استعماری یکی از صفحات سیاه و ننگین زندگی جدید بشری است. روایتهای این زندگی در ادبیات فارسی ما کمتر به چشم آمده است. در سالهای اوج نهضتهای آزادیبخش در دههی شصت و هفتاد میلادی برخی از این ماجراها در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روحیهی ظلمستیزی و استکبارستیزی موجب شد تا نظام برآمده از انقلاب در سیاست خارجی خود رویههای خوبی در حمایت از محرومان و مستضعفان جهان اتخاذ کند.
✅ با وجود گذشت دهها سال از روزگار اوج دوران بردهداری اما اندیشه و فکر نژاد برتر در ذهن و جان جامعهی غربی همچنان ریشه دارد. اگر چه مساله بردهداری در جهان اسلامی و شرق نیز وجود داشته است اما مظالم گسترده و عجیب و غریب غربیها بر بردهها در تاریخ کمسابقه است.
✅ در این بخش دو پادکست با دو روایت تاریخی نسبتا نزدیک از داستانهای سیاه سیاهان معرفی میشود. این دو روایت با دید همدلانه درباره داستان سیاهان و بردهداری تدوین شده است. پادکست اول به روایت تاریخی سختیهای سیاهان در سفر به آمریکا میپردازد. پادکست دوم به روایتی از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی پرداخته است. خاطرنشان میسازیم که این روایتها دارای سویههای چپ آمریکایی است.
پادکست اول: https://b2n.ir/j57817
پادکست دوم: https://albumpod.com/
#استعمار
#بردهداری
#سیاهان
#آفریقا
✅عقدههای فروخفتهی استعمار بر جان استعمارشدگان✅
تحلیلهای روانی مسالهی استعمار بر روح و جان، بخش اول
✅ فرانتز فانون شخصیت معروفی در میان نسل اول انقلابی در ایران است. اثر معروف او در ایران The Wretched of the Earth با نام دوزخیان زمین و یا مغضوبین زمین منتشر شده است. علی شریعتی مترجم معروف این اثر است. این نوشتار او در میان جنبشهای جهانی مبارزه با استعمار و ملیگراییهای بومی که پس از جنگ جهانی دوم رونق گرفته بود تاثیر بسیار شگرفی داشته است.
علیشریعتی در ایران، مالکوم ایکس در آمریکا، چهگوارا در آمریکای لاتین و استیو بیکو در آفریقای جنوبی از او تاثیر پذیرفتهاند. همچنین جنبشهای آزادیبخش در فلسطین، سریلانکا و آفریقای جنوبی نیز تحت تاثیر آثار و افکار او قرار گرفتهاند و نظرات او را نیز پیگیری کردهاند.
✅ فانون ( ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۱م / ۱۳۰۴ تا ۱۳۴۰ش) متولد مارتینیک یکی از جزایر مستعمرهی فرانسه در دریای کارائیب (قارهی آمریکای لاتین) بوده است. او در سالهای نوجوانی در سال ۱۹۴۰م به نیروهای نظامی ویشی فرانسه میپیوندد و از نزدیک برخورد ملوانان سفیدپوست با سیاهپوستها در امور جنسی و کاری را درک کرده و میبیند. او پس از مدتی به نیروهای آزادیبخش فرانسه میپیوندد.
فانون پس از جنگ در شهر لیون مطالعهی ادبیات و فلسفه را آغاز میکند و در ادامه روانپزشکی و روانشناسی میخواند. او که خود از شاگردان امهسزر بوده است بر روی روانشناسی سیاهان و سفیدان فعالیت داشته است. تحلیل روانشناسانهی استعمار به آثار او رنگ و بوی خاص و جذابی داده است.
#استعمار
#بردهداری
#سیاهان
#آفریقا
#الجزایر
✅عقدههای فروخفتهی استعمار بر جان استعمارشدگان✅
تحلیلهای روانی مسالهی استعمار بر روح و جان، بخش دوم
✅ کتاب پوست سیاه و نقابهای سفید Black Skin, White Masks را در سال ۱۹۵۲م/ ۱۳۳۰ش منتشر میکند. این کتاب براساس دستنوشتههای پایاننامهی دکتری او بوده است. فانون در این کتاب ریشههای روانشناسانهی علاقهی زایدالوصف سیاهان به سفیدشدن و اصطلاحا متمدنشدن را مورد دقت قرار میدهد. او براساس نظرات روانکاوانهی رایج در اروپا به تحلیل این شیفتگی میپردازد. او همچنین در این کتاب به مانند انگلس و مارکس خشونت را راه رهاییبخشی از رفتارهای سفیدپوستها میداند.
✅ با وقوع انقلاب آزادیبخش در شمال آفریقا و الجزایر در سال ۱۹۵۴م او به این انقلاب نزدیک شد و در سال ۱۹۵۶م او از نیروهای فرانسوی مستقر در بیمارستانی در الجزایر جدا شد و به نیروهای ضداستعماری پیوست. فانون پس از مدتی عازم تونس شد و در نشریهی المجاهد نیز مطالبی را منتشر ساخت. او با تجربهی حضور در آدیسآبابا، قاهره و تریپولی دست به انتشار آثاری کوتاه زد . این آثار در در کتابی با نام Toward the African Revolution به معنای در مواجهه با انقلابهای آفریقایی منتشر شدند. فانون در این کتاب تاکتیکها و روشهای جنگیدن را توضیح میدهد.
✅ او در بازگشت به تونس به بیماری سرطان خون دچار شد و به منظور درمان به اتحاد جماهیر شوروی رهسپار شد تا درمان خود را انجام داد. فانون در بازگشت به تونس اثر معروف خود با نام دوزخیان زمین را منتشر کرد. او در همین ایام در همایشی در رم شرکت کرد و در این همایش سارتر فیلسوف فرانسوی از اثر او تمجید کرد و مقدمهای بر آن نوشت. با شدت گرفتن بیماری او در سال ۱۹۶۱م فرانتز فانون با هماهنگی امنیتی سفری به آمریکا به منظور درمان بیماری خود داشت. اما درمانها برای او ثمربخش نبود و در دسامبر ۱۹۶۱م / آذر ۱۳۴۰ وفات یافت و جنازه او در آرامگاه جبههی آزادیبخش الجزایر در کتار شهدای این نهضت دفن شد.
#استعمار
#بردهداری
#سیاهان
#آفریقا
#الجزایر
✅عقدههای فروخفتهی استعمار بر جان استعمارشدگان✅
تحلیلهای روانی مسالهی استعمار بر روح و جان، بخش سوم و پایانی
شما ممکن است میپرسید که چرا ما باید فانون را بشناسیم و بخوانیم؟
الف) بخش قابل توجهی از کسانی که در انقلاب اسلامی با انقلاب همراهی کردند تحت تاثیر جنبشهای چپ و آزادیخواه دههی چهل و پنجاه شمسی بودند. یکی از مهمترین این جنبشها نیز جنبش آزادیبخش الجزایر بود. کتاب دوزخیان زمین یکی از برجستهترین کتابها با موضوع الجزایر بوده است. جالبتر آن که بخش قابل توجهی از جریان چپگرای ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مقابله با انقلاب پرداختند و مجاهدین خلق یا منافقین از جملهی آنها هستند که تا به امروز نیز علیه مردم ایران دست به فعالیت می زنند.
ب) علاقهی شیفتهوار برخی از ایرانیان به استعمارگران غربی امروزه موضوع طنز برخی از رسانههای تلویزیونی نیز قرار گرفته است. علاقهای که موجب شده تا چشم آنها بر مشکلات، نارساییها و معضلات تمدنی غرب نیز بسته بماند. تحلیلهای فانون در زمینه علاقهی سیاهان به سفیدان ستمکار و استعمارگر میتواند نکات قابل استفادهای برای ما داشته باشد.
ج) پژوهشهای موثر و مفید دربارهی تاریخ معاصر جهان و تاریخ اندیشههای سیاسی چپ و ضد لیبرال مورد توجه اهالی علم و فرهنگ در ایران نیست. به عنوان یک نمونهی کوچک ما درباره فرانتز فانون در منابع اینترنتی فارسی به مانند ویکیها و دایرهالمعارفها چیز خاصی پیدا نکردیم و ما نیز ناچار سراغ منابع انگلیسی رفتیم.
د) شناخت استعمار فکری و فرهنگی و تاریخ آن ما را با ابعاد پیدا و پنهان پدیده استعمار آشنا میکند. استعمار کشورهای آفریقا توسط انگلیس و فرانسه یکی از مهمترین فرازهای تاریخ معاصر جهان هستند. معادن و منابع عظیم معدنی از نفت گرفته تا طلا و نقره و انواع فلزات تا بردهداری تجارت پرسود فرانسه و انگلستان از آفریقا بوده است.
والسلام.
#استعمار
#فرانسه
#سیاهان
#الجزایر
✅ نرمافزارهای استعمار ✅
تخریب خلاق
✅ فروپاشی و تجزیهی امپراتوری عثمانی، تشکیل دولت ملت در عراق، سوریه و کشورهای حاشیهی جنوبی خلیج فارس و تشکیل رژیم صهیونیستی سه نمونه از تجربهی استعمار سیاسی در قرن بیستم هستند. میتوان این اقدامات را تخریب دانست یا نوسازی؟ کدامیک دقیق و صحیح است؟
✅ «تخریب خلاق» یکی از ابزارها و فناوریهای ساخت و تخریب دولتها و ملتها به شمار میرود. این نگاه را میتوان در سخن خانم کاندولیزا رایس در جنگ ۳۳ روزه به خوبی مشاهده کرد که فجایع آن را «درد زایمان» خاورمیانه جدید نامید.
✅ پادکست معجون که با ترجمه متون غربی روایتی غربی از تاریخ جهان را ارایه میدهد دربارهی تخریب خلاق محصولی را منتشر کرده است که شنیدن آن خالی از فایده نیست. به همین خاطر پیوند آن در ضمیمه و پیوست میآید.
✅ جالب آن است که ما نظریات استعمار را به عنوان دانش و علم میآموزیم و پرسشگرانه و منتقدانه به آن نمینگریم.
به عنوان نمونه در همین پادکست از انگلیس توصیفی ستایشگرانه میشود و این که انقلاب صنعتی یکی از رهآوردهای این تخریب خلاق بود. در حالی که نقش منابع هندوستان و دیگر مستعمرات انگلیس در رشد صنعتی این کشور مورد نظر قرار نمیگیرد.
✅ نقد دیگر آن که نسبت اصطلاح تخریب خلاق با اصلاح در دوران معاصر ما یعنی از امیرکبیر تاکنون مورد توجه قرار نمیگیرد. به صورت دقیق میتوان این سوال را پرسید که اگر قدرت سیاسی و نظامی برای مقابله با دخالتهای خارجی و برقراری امنیت نباشد آیا میتوان سخن از تخریب خلاق گفت. سخنی که امروز درباره «اصلاح قانون اساسی » در ایران نیز میزنند.
✅ بحث دیگری که در این پادکست ارایه میشود همراهی با پیشرفت علمی و فنی است. اولا باید دانست که پیشرفت علمی امروز بدون حمایت مالی و سیاسی اهالی قدرت امکانپذیر نبوده و نیست. استفاده از علم و فن در نابودی جهان و ساخت سلاحهای وحشتناک امروزی نیز میتواند دستاورد همین تخریب خلاق باشد و نباید از یک پدیدهی نظری سیاسی بدون توجه به هدف آن ستایش بسیار نمود.
#استعمار
#نرمافزار
#انگلیس
#آمریکا
پیوند:
https://majoonpod.podbean.com/e/%d9%86%d9%87%d9%85-%d8%aa%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%a8-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d9%88%db%8c%d9%84%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%84%db%8c/
استعمارگری
✅گشتی در دنیای پادکستها✅
✅ در زبان فارسی یکی از مفیدترین پادکستها که با توجه به تاریخ دفاع مقدس نگاهی ضداستعماری دارد پادکست رادیو مضمون هست. قسمت چهارم این پادکست در ادامه قسمتهای دیگر به روایت سال ۶۰ و به طور خاص مجاهدین خلق میپردازد. در پانزده مهرماه آن سال مهندس بازرگان در نطقی از آمریکایی بودن مجاهدین خلق گلایه کرده بود و با برخورد انقلابی و تند نمایندگان منکوب شد.
https://b2n.ir/u61665
✅ علاوه بر این روایت مدافعانه از رژیم صهیونیستی که خود محصول مهم استعمار غربی در سرزمینهای اسلامی هست توسط یک گروه تولید شده است. نام آن بلندیهای سیاه داستان ظهور اسراییل است. پیشاپیش بابت تطهیر و قهرمان سازی از تئودور هرتزل و بنگورین از شما مخاطب عزیز غیور عرض معذرت دارم.
https://b2n.ir/r01174
✅ در زبان عربی نیز دو پادکست با دو روایت مدافع و مخالف عرضه میشود.
پادکست اول روایت حضور نیروهای استعمار غرب در آغاز دوره استعمار یعنی پرتغالیها در سواحل خلیج فارس و مقابله با آن در قالب داستان عرضه شده است.
نام آن بطولات علی ساحل الخلیج هست به این نشانی:
https://b2n.ir/g12233
✅ روایت دیگر برشی از کتاب خاطرات محمد بن راشد آل مکتوم رییس خاندان حاکم بر امیرنشین دوبی عضو امارات متحده عربی است. در این روایت خروج انگلیس از خلیج فارس و تشکیل کشور امارات نقطهی پایان استعمار در نظر گرفته میشود. روایت او که بخش ۲۸ کتاب خاطرات او با نام «قصتی» یا داستان من هست شنیدنی است.
https://www.podparadise.com/Podcast/1457535165/Listen/1553586609/0
والسلام.
#استعمار
#خلیجفارس
#انگلیس
#پادکست
✅عکس هوایی از استعمار✅
آیتاللهالعظمی خامنهای در ماجرای حمله آمریکا به عراق در فروردین سال ۱۳۸۲ پس از توصیف شرایط و اعلان مواضع جمهوری اسلامی در نگاهی کلان به طور خلاصه سیاستهای حکومتی استعمار را چنین توصیف کردند:
اوایل، استعمار همینگونه بود؛ دولتهای استعمارگر اروپایی کشورهایی را در آسیا و آفریقا بهزور میگرفتند، بعد یک حاکم نظامی را از طرف خودشان در آنجا میگذاشتند تا تمام کنترل منطقه در دست او باشد. در هند، استرالیا، کانادا، آفریقا و کشورهای متعدّد همین کار را کردند. بعد از گذشت مدّتی دیدند حاکم بیگانه نظامی را بر ملتی گماشتن خطا و غلط است، فرمول را عوض کردند، حکّامی از خودِ آن کشورها مییافتند و نصبشان میکردند که صددرصد مطیع اینها باشند، کمکشان هم میکردند، امکانات هم میدادند، او هم کشور را برای چپاول استعمارگران راحت و آزاد میگذاشت و دروازهها را باز میکرد تا استعمارگران هر کار میخواهند، بکنند. یک دوره هم اینگونه گذشت، که دیدند این هم درست نیست و اشتباه کردهاند؛ برای اینکه ملتها علیه این حکّام که هرچند وطنی و خودی به حساب میآیند، اما چون وابسته به آنها هستند و مستبد و ظالمند، قیام میکنند. بعد از این روش، از یک دورانی شروع کردند روش را عوض کردن؛ این شیوه، یک شیوه علیالظّاهر دمکراتیک و با تسلّط و سلطه فرهنگی بود که حاکمی را که طرفدار آنهاست، بهاصطلاح خودشان انتخاب کنند. در ایرانِ زمان طاغوت هم همین قضایا پیش آمد؛ اوّل انگلیسیها «رضا پهلوی» را نصب کردند وسپس «محمّدرضا» را، بعد دیدند مشکلات به وجود میآید، آمدند او را وادار کردند تا «علی امینی» را به عنوان نخستوزیر منصوب کند، تا بهاصطلاح اصلاحات کند. این دید که زمام کار از دست خودش درمیرود، گفت خودم اصلاحات میکنم که آن اصلاحات، مواد ششگانه فضاحتآمیزی بود که در دوران طاغوت انجام گرفت. این تجربههای عمل شده استعمار در دورانها و در مکانهای مختلف دنیاست. اینها امروز به همان دوره اوّل استعمارگری برگشتهاند»
منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3168
#استعمار
#آمریکا
#انگلیس
#عراق
✅استعمارگر دیروز تنها در شیوهی استعمار تغییر کرده است ✅
✅ این دو جبهه چه هستند؟ یک جبهه، جبههی «نظام اسلامی» است ــ که بعد دو سه کلمه عرض میکنم ــ یک جبهه، جبههی دروغگویی است که خودش را «لیبرالدموکراسی» نامگذاری کرده، در حالی که نه لیبرال است، نه دموکرات؛ به دروغ میگوید لیبرالدموکراسی. اگر شما لیبرال هستید، چرا استعمار کردید؟ استعمارِ سنّتیِ قدیم و استعمارِ جدید و استعمارِ فراجدید و فرانو. شما چطور لیبرالی هستید، آزادیخواهی هستید، آزاداندیشی هستید که مثلاً یک ملّت چندمیلیونی مثل هند را سالهای متمادی، بیش از صد سال، استعمار میکنید، در تصرّف خودتان نگه میدارید، همهی داراییهایش را از او بیرون میکشید، تبدیلش میکنید به یک ملّت فقیر؟ اینها حرفهای نهرو است؛ نهرو ــ جزو مبارزین هند که بعد هم نخستوزیر هند شد ــ مینویسد و شرح میدهد که هند قبل از آمدن انگلیسها، وارد شدن انگلیسها، چه بود و بعد از آمدن آنها چه شد. شما لیبرالید؟ این لیبرالیسم است؟ یا فرانسویها در الجزایر بیش از صد سال جنایت کردند، آدم کشتند. تعداد آدمها را البتّه گفتهاند، نوشتهاند، مشخّص است، [منتها] من حالا یادم نیست؛ اینها [کشتار] هزاران نفر ــ شاید دهها هزار کشته ــ در طول چند سال در الجزایر، عمدتاً در تونس و همینطور بعضی جاهای دیگر در شمال آفریقا را مرتکب شدند. دموکرات هم نیستند، دروغ میگویند؛ برای خاطر اینکه حکومتهایی را بر یک جاهایی تحمیل میکنند؛ طرفدار دموکراسی نیستند. با دموکراسیای که در خدمت آنها نباشد صد درصد مخالفند؛ این یک جبهه است. ببینید، کسی نگوید اینها گذشته؛ بله، از قضیّهی هند صد سال گذشته، از قضیّهی الجزایر شصت هفتاد سال گذشته، امّا خوی [امروز] آن کسی که در الجزایر و در هند آن کارها را کرده، همان خوی آن روز است. امروز هم اینها حاضرند یک ملّتی مثل ملّت بیچارهی بیپناه اوکراین را بیندازند جلو، برای اینکه جیب کمپانیهای اسلحهسازی آمریکا پُر بشود؛ قضیّه این است دیگر؛ قضیّهی اوکراین اصلاً این است: او بجنگند، او کشته بشود، برای اینکه سلاح فروش برود، برای اینکه اروپاییها مجبور بشوند سلاح بخرند، سلاح بسازند، سلاح بدهند و جیب کمپانیهای سلاح پُر بشود. اینها همانها هستند. حاضرند نفت سوریه را بدزدند، که دارند میدزدند. تصوّر انسان از دزد مثلاً یک آدم صغیر حقیر کوچکی است؛ یک دولتی مثل آمریکا نفت سوریه را دارد میدزدد؛ راحت، جلوی چشم همه! اینها همانها هستند، فرقی نکردهاند. خب این یک جبهه است.
✅ خوشبختانه آسیبپذیری غرب از همیشه بیشتر است. امام (رضوان الله تعالی علیه) آمریکا را مفتخر کردند به لقب «شیطان بزرگ»؛ واقعش همین است. مجموعهای از شیطانصفتیها و شرارتها در آمریکا وجود دارد که همهی اینها میتواند آماج حملات تبلیغی قرار بگیرد؛ اینکه میگویم در موضع دفاعی متوقّف نشویم، یکی از مواردش همین است.
دیدار اخیر رهبری، چهارشنبه، ۲۱ تیر۱۴۰۲
#استعمار
#آمریکا
#فرانسه
#انگلیس
✅امتداد استعمار در غرب آفریقا ✅
کودتایی دیروز در غرب آفریقا آغاز شد. بنا بر گزارش الجزیره از اینترسپت از سال 2008 که آمریکا آموزش نیروی نظامی غرب آفریقا را آغاز کرده است. این دهمین کودتا در غرب آفریقا هست.
اگر کسی به شما بگوید بلژیک یکی از سیاهترین روزها را برای ملتی در جهان ایجاد کرده بود شما باور خواهید کرد؟
روزگاری در قرن نوزدهم کنگو کشوری بزرگ در آفریقا توسط حکومت بلژیک مورد استعمار قرار میگیرد و تاریخی خونبار در آن رقم می خورد. این ماجرا حدود صدسال ادامه داشت تا این که استقلال مردم رقم خورد. مواجههی استعمارگران قرن بیستم با استقلالطلبان ماجرایی خونبار داشت که در ادامه بخشهایی از آن که در ویژهنامه روزنامه ایران آمده است میآید...