eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
453 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مقاومت حسینی ▪️ در اين و باقي و ثبات دار، ارزش هايي اصيل و انساني و الهي نهفته است که يکي از بهترين و مهم ترين آنها مسئله بلکه است. حق براي اينکه ماندگار شود نيازمند به جرياني است که آن جريان در ثبات و ماندگاري حق نقش اصلی و اساسي دارد و آن عبارت است از «استقامت». خداي عالم در قرآن مي فرمايد اگر در مسير احيای حق و برپايي حق مداومت داشته باشيد و مقاومت داشته باشيد و استقامت بورزيد، ما شما را از حياتِ برخوردار متنعّم مي کنيم: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾[1] اگر جامعه اي نياز دارد که به عزّت برسد به صلابت و قدرت برسد، به شوکت و جلال و شکوه برسد، بدون ترديد بايد از فنّ و مهارت به درستي بهره ببرد و نهضت سالار شهيدان مي تواند در بدنه نظام و جامعه اسلامي و امت اسلامي اين مقاومت را ايجاد کند و آن امتي که مبتني بر مقاومت ، اين استقامت را در خود ايجاد کرد بهره هاي فراواني را هم در دنيا و هم در قيامت خواهد بُرد. ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي اهل مداهنه و اهل سازش نبود. در قرآن خداي عالم مي فرمايد دشمنان شما اصرار دارند شما اهل مداهنه و سازش باشيد: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ﴾[2] مي خواهند و دوست دارند که شما با آنها سازش کنيد. سازش کردن يعني به باطل گراييدن و از حق دور شدن و بين فاصله و امتياز را رعايت نکردن. همواره اگر بين حق و باطل و خط کشي نشود و انسان خود را به حريم باطل نزديک بخواهد بکند، طبعاً آن صورت خواهد پذيرفت. ▪️ حسين بن علي نسبت به اين مسئله بسيار مصمّم، قاطع و جازم بود و اجازه نمي داد اين نهضت که بر مبناي برپا شده است و مي رود تا مقاومت را به عنوان اصلي ترين حربه براي تثبيت حق معرفي کند، از هر نوع مداهنه و سازشي در اين رابطه ابا داشت و از زماني که درخواست بيعت شده بود و از حاکميت قدرتمند شام به والي مدينه منتقل شد، حضرت از همان جا اراده بر اين داشت که در مسير هرگز مداهنه اي را نداشته باشد؛ لذا هر راهي را که ديگران دانستند و پيشنهاد کردند چه دوستان و چه غير دوستان و چه تهديد و چه تطميع در تمام اين مسير، حسين بن علي مقاومت مي کرد و بر اساس اينکه مداهنه و سستي و سازش را به حريم اين نهضت راه ندهد اين مسير را دنبال کردند. ما بايد بياموزيم که در اصل اصلي اين مکتب، نهفته است، صبوري و بردباري نهفته است، هرگز دست به پيش ديگران دراز کردن و احياناً طمع چيزي را داشتن يا از تهديدي ترسيدن و هراسناک شدن، در حريم حسينيان نبايد راه نداشته باشد. پيروزي انقلاب و نظام اسلامي هم مرهون همين مطلب است. ▪️ در اين کتاب حماسه و عرفان که از دست آوردهاي ارزشمند سخنراني هايي است که حضرت استاد در باب محرّم فرمودند در دو جا به اين فرمايش حسين بن علي استناد کردند اين جمله را نقل کردند «وَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًي لَمَا بَايَعْتُ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ»؛[3] اگر در اين دنيا هيچ پناهگاهي نباشد، هرگز با عنصر پليدي همانند يزيد جاي بيعت وجود ندارد. [1]. سوره جن، آيه16. [2]. سوره قلم، آيه9. [3]. بحار الانوار، ج 44، ص329. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی که در روزنامه ایران چاپ گردیده است، یکی از جلوه های برتر نهضت سیدالشهدا و قیام کربلا را اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی اسلامی دانست. یکی از جلوه های برتر نهضت عاشورا و قیام کربلا اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی و اسلامی است. گرچه روح حرکت و نهضت حسینی(علیه السلام) را عرفان و تقرب به ساحت الهی تامین می نماید اما حدود و ثغور اجرایی آن را فقه و اخلاق احاطه نموده و هرگز از چارچوب آن خارج نشده است.نهضت حسینی(علیه السلام) گرچه علیه ظلم و بیدادگری و طغیان و معصیت است لیکن به گونه ای طراحی و اجرا شد که می توان آن را در تراز اصل مکتب اسلامی ارزیابی و عمده نگرش الهی را در آن مشاهده نمود. جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته و به دل می نشاند نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل و رفتار نیز الگوی خود می شمارد و تبعیت و اطاعت از او در میدان عمل را نیز برای خویش فرض و لازم می داند، از قلمرو اخلاقی و فقهی که امام و مولایش برای او ترسیم نموده است تخطی نمی نماید و دقیقا بر همان موازین حرکت می کند. گرچه انسان ها آزاد و مختار آفریده شده اند و می توانند هر نوع اندیشه ای را آزادانه اختیار و هرگونه عملی را مختارانه انجام دهند ولی در حوزه شریعت و دینداری لزوما بایستی در نظام معرفتی و باورمندی حرکت کنند که از طرف خالق و پروردگارشان طراحی و ابلاغ شده وگرنه ابتدا از جرگه ایمانی و ثانیا از وادی بندگی خارج شده و انسان رها و بیگانه ای محسوب خواهند شد.در همین زمینه معرفتی، یکی از نکات برجسته و بارز این است که نافرمانی و بی توجهی به اراده، نظر و رای پروردگار معصیت و طغیان محسوب شده و هیچگونه اعتباری ندارد، خواه در مقابل آن اراده و نظری باشد خواه اراده و نظری نباشد. مشاهده کامل یادداشت 👇👇👇 https://www.irannewspaper.ir/?nid=7702&pid=6&type=0#pagedetails
مولفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی هم اکنون اینستاگرام استاد www.instagram.com/m_vaezjavadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 67 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثالث فی حقیقة الموت اعلم أنّه قد ثبت أنّ الإنسان مركّب من جوهرین بدن جسمانی و نفس عقلانی و البدن«محمول» و النفس «حاملة» له. تاریخ نشست: 1400/05/25 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خصائص قرآنی سید الشهدا ▪️ نهضت سالار شهیدان چون برگ زنده و زرّینی از قرآن مجید است، در همه خصائص خود از بهره می برد. قرآن هم ثقیل است و هم آسان. دو تا واژه را باید در مقابل دو واژه دیگر قرار داد: یکی عُسر است در مقابل یسر و یکی ثقیل است در مقابل خفیف. قرآن ثقیل است، سنگین است: ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلا﴾[1] و خفیف نیست. قرآن با یسر و آسانی همراه است و عسر و سختی ندارد: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر﴾.[2] همان گونه که قرآن این دو خصیصه را دارد در مقابل آن دو خصیصه؛ یعنی قرآن ثقیل است خفیف و سبک نیست، قرآن سخت و دشوار نیست بلکه آسان است؛ نهضت سالار شهیدان هم از این دو بهره می برد؛ یعنی ثقیل و وزین است و سبک نیست، آسان است و سخت نیست. اما این آسانی و راحتی در مقابل سختی از کجا حاصل می شود؟ آن وقتی است که ما یک تفسیر درستی را از موت و حیات داشته باشیم. آن نگاهی که سالار شهیدان و کسانی که پیرو آن حضرت در این مسیر بزرگ و عظیم بودند آن باید برای اهل این مکتب و این نهضت حاصل شود. حسین بن علی این گونه می نگریست که معنای حیات این نیست انسان زنده بماند و نفس بکشد و مرگ این نیست که احیاناً بدن زیر سمّ اسب برود؛ حیات عبارت از این است که انسان از عزّت و سعادت و خیر برخوردار باشد. ▪️ بیانی را آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه دارند که این بیان فوق العاده ممتاز و والا و متعالی است. حضرت فرمود: «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏»؛[3] شما چه زمانی زنده اید و چه زمانی مُرده اید؟ اگر انسان مقهور و مغلوب باطل و فساد و مانند آن باشد ولو انسان زنده باشد مرگ در حیات او وجود دارد. تا زمانی که انسان مقهور هوی و هوس است مغلوب خودپسندی و دنیاگرایی است مقهور چهره های طبیعت است ولو زنده باشد ظاهر زندگی است اما باطن مردگی است «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏»؛ اما زمانی که انسان قاهر باشد غالب باشد و هوی و هوس را تحت اقدام خودش آورده باشد، دنیاگرایی و میل به طبیعت در دنیا در اندیشه خود در حقیقت میرانده باشد، این انسان زنده است «وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏». ▪️ با همین اندیشه ای که علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح فرمودند نگرش سالار شهیدان به حیات و موت عوض شد و طبعاً پیروان آن حضرت هم همین حرکت را داشتند. در این کتاب حماسه و عرفان که از به یک تراث ارزشمند و والایی از نهضت ابی عبدالله رسیده است این معنا را دارند می فرمایند حضرت وقتی از مکه می خواستند حرکت را آغاز کنند فرمودند: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَی جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَی أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَی یوسُف»؛[4]حضرت به مرگ این گونه خطاب می کردند که مرگ در نزد من بسیار عزیز است همان گونه که یعقوب نسبت به فرزند خود مشتاق بود، زیرا این مرگ چون در حیاتی است که این حیات قاهر است، این مرگ سعادت است و خیر و جامعه ای که از این نهضت تبعیت می کند قطعاً با این اندیشه و اینکه حیات و مرگ چگونه هست پی خواهد برد و امیدواریم که جامعه ما این گونه باشد. [1]. سوره مزمل، آیه5. [2]. سوره قمر، آیات17و22و32و40. [3]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، خطبه51. [4]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص366. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi