eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
541 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم خاکسپاری آیت‌الله ناصری با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد که نشان می ‌داد مردم با روحانیت مردمی پیوند عمیقی دارند. اگر چنین ارتباطی میان مردم و روحانیت وجود ندارد، چطور می ‌توان آن را ایجاد کرد و اگر مانند مرحوم آیت‌الله ناصری چنین پیوند عمیقی بین مردم و روحانیت وجود دارد چگونه می ‌توان آن را حفاظت کرد؟ خصلت‌ های عالم ربانی، تصنعی، بازی و در حد مرید و مرادبازی نیست، همان‌طور که در جامعه مشاهده می ‌کنیم برخی عالم دین هستند، ادای آن را هم به‌ طور تصنعی در می ‌آورند و حتی مریدانی دارند، اما مورد تکریم مردم نیستند، اگرچه عده ‌ای از سر جهل با این افراد همراه هستند، اما عمده مردم آگاه هستند و با دروغ و تزویر همراه نمی ‌شوند؛ آیت‌الله ناصری (ره) نیز ازاین‌گونه مواردی که متأسفانه بعضاً شاهد هستیم، منزه بودند و این نزاهت در چشم مردم برجسته و آشکار بود، از سوی دیگر برای تشخیص این ویژگی ‌ها و همراهی با آن نیاز است که مردم نیز این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنند، چنانکه آیت‌الله ناصری(ره) پیش از دعوت مردم به اخلاق، خود بودند؛ در پیام تسلیت خود از ایشان با عنوان «عالم متخلق» یاد کردند، عالم متخلق عالمی است که اخلاق در جان او نشسته، مستقرشده و هرچه می ‌کند براساس اخلاق است و تا انسان به این مرحله نرسد نمی ‌تواند با رفتارهای اخلاقی جامعه را اصلاح کند، بلکه خلقیات نفسانی و ملکات نفسانی فاضله است که می‌تواند این ویژگی را ایجاد کند. خداوند درباره پیامبر اکرم (ص) این امتیاز را به‌صورت شفاف و برجسته بیان کرده که ﴿اِنّکَ لِعَلی خَلق عَظیم﴾ این آیه نشان‌دهنده فضائل پیامبر(ص) است که نه ‌تنها اخلاق داشت، بلکه بود و همه کارها، رفتار و اعمال او از سرچشمه اخلاق جاری می‌شد. حضرت آیت‌الله ناصری نیز ضمن دارا بودن این ویژگی، سعی بر با اخلاق داشتند؛ ایشان به‌درستی تشخیص داده بودند که گمشده جامعه امروز اخلاق و فضائل انسانی است، جامعه آشوب ‌زده ما درگیر مسائل مختلف شده و از انسانیت و جایگاه رفیع انسانی خود دور شده و برای رسیدن به جایگاه انسانی باید بر اخلاق اهتمام داشته باشد، آیت‌الله ناصری(ره) به ‌درستی تشخیص داده بودند که جامعه از مسیر اخلاقی خارج ‌شده و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باعث شده انسان‌ ها از فضائل انسانی دور شوند و تلاش و کوشش ایشان برای بود. 👇👇👇👇
مرحوم آیت‌الله ناصری به‌عنوان استاد اخلاق شناخته می‌ شوند. اهمیت توجه علما به مباحث اخلاقی چیست و آیا عالم‌بودن به مباحث اخلاقی‌ رمز محبوبیت مرحوم ناصری بود و همین ویژگی در سایر علما نیز می ‌تواند موجب محبوبیت آن‌ها باشد؟ اخلاق به‌عنوان سرپل راه‌ یابی به ساحت الهی شناخته می ‌شود، در این بیت که جناب حافظ می‌فرماید: در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود کین شاهدبازاری وان پرده ‌نشین باشد عرفان را پرده ‌نشین می ‌دانستند و اخلاق را شاهد بازاری. بدون اخلاق راه‌ یابی به حقیقت عرفان امکان‌ پذیر نیست. اگر ابتدای مسیر دین تکالیف اعمال و احکام است، اخلاق و در مرحله بعد عرفان و معرفت دینی به باورهای اعتقادی قرار می ‌گیرد. اخلاق چه در بعد فردی و چه اجتماعی عبارت است از آن دسته از ملکات نفسانی که در جان آدمی می ‌نشیند و انسان، اعمال و رفتار خود را بر اساس آن انجام می‌ دهد. از رذایل اخلاقی چون حرص، تکبر، حسد، دروغ و... محفوظ است و به گذشت، سخاوت و حسن خلق مجهز است. امروزه اخلاق را در محیط‌ های علمی و آکادمیک به‌عنوان یک علم آموزش می‌ دهند، مثل اخلاق پزشکی، اخلاق مهندسی و اخلاق اداری، این‌ها مواردی هستند که به‌صورت قاعده و دستورالعمل‌هایی در محیط‌ های انسانی درآمده‌ اند و اگرچه خوب، لازم و ارزشمند هستند، اما قادر به ساخت در وجود انسان نخواهند بود. آنچه اسلام و عالمان ربانی بر آن تأکید می‌کند تبدیل صفات و فضیلت‌های اخلاقی به ملکات نفسانی است که انسان با تجهیز به آن تمام رفتار خود را در پرتو آن انجام می‌دهد، این ملکات نفسانی در جای می ‌گیرند و یکی از دلایل علاقه و ارادت مردم به آیت ‌الله ناصری(ره) همین اخلاق و ملکات نفسانی بود که از جمله مهم‌ ترین آن‌ها می ‌توان به با مردم، و اشاره کرد. به‌طور خاص شرح صدر مهم‌ ترین ویژگی عالمان ربانی است که به‌واسطه آن می‌ توان کژی‌ ها و مشکلات اجتماعی را اصلاح کرد، همین شرح صدر موجب افزایش ارتباط عالم با مردم، تحمل مشکلات آن‌ها و اصلاح این مشکلات می‌ شود و این از مهم‌ ترین ویژگی ‌های آیت‌الله ناصری بود. 👇👇👇👇
مرحوم ناصری نماد ترویج و تبلیغ و اشاعه فرهنگ مهدویت و حضرت ولی‌عصر(عج) بودند، به‌طوری‌که مسجد کمر زرین اصفهان با حضور ایشان به‌عنوان پایگاهی برای ترویج مهدویت شناخته می ‌شود. علمای شیعه تا چه اندازه به موضوع ترویج و اشاعه فرهنگ مهدویت همچون ایشان وارد شده‌اند و ضرورت ‌های آن از دیدگاه شما چه مواردی است که باعث شده یکی از علمای بزرگ شیعه با عنوان مروج فرهنگ مهدویت شناخته شود؟ فرهنگ مهدویت به‌عنوان یکی از مؤلفه‌ های اصلی و جنبه‌های خاص اعتقادی مکتب اهل‌بیت(ع) و شیعیان است، در منابع روایی ما، مسئله مهدویت از زمان خود پیامبر اکرم(ص) تا وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) تکرار شده، همه آن‌ها به این مسئله تصریح کرده و نام آن حضرت را بارها و بارها یاد کرده‌اند و امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند در هنگام سلام، ایشان را با نام «یا بقیه ‌الله» یاد کنید، در منابع روایی ما ادعیه و احادیث زیادی در خصوص وجود دارد، از دعای عهد و ندبه تا احادیث و روایات مختلف. از سوی دیگر مسئله مهدویت همواره با شبهات نظری و عملی همراه بوده که جامعه را به انحراف و گمراهی کشانده است، امروز هم شاهد این هستیم که افراد اهل فریب، نیرنگ و دروغ در کنار این حقیقت والا قرارگرفته و جامعه را به انحراف و شبهه نسبت به این موضوع مهم می ‌کشند و مسئله انتظار را که به‌عنوان مهم‌ ترین مؤلفه و فرصت فرهنگ شیعه در عصر غیبت است، به مسئله‌ای سطحی، قشری و بازاری تبدیل کردند، آن را به توزیع چای، شربت و شیرینی تقلیل دادند و با انحرافات فکری، اعتقادی و عملی توأم کردند. این افراد مسئله انتظار را که فرصت ویژه شیعه است به تهدید تبدیل کردند و بسیاری افراد را با همین کژفهمی‌ها از وجود امام محروم کردند. آیت‌الله ناصری(ره) به‌درستی تشخیص دادند که را باید از مسئله حاشیه دور کرد، از انحرافات و تحریفاتی که امروز در کنار مسئله مهدویت شکل ‌گرفته و متأسفانه مردان و زنان ما را به خود مشغول کرده و با حرکت‌ های سطحی ظاهری و قشری روح مهدویت، دعاهای اصیل و زیارت‌های ارزشمند را از جامعه گرفته و در مقابل با یک سلسله شعارها و اشعار شاعر آیینی سطحی مشغول کرده است. آیت‌الله ناصری به ‌درستی تشخیص دادند که مهدویت به‌عنوان یک علم و پرچم مهم عالم شیعه باید در اهتزاز باشد و از انحرافات دور بماند، لذا ایشان جریان مهدویت را به‌درستی رهبری می ‌کردند، حرکت صحیح و اصیل را به جامعه نشان می‌ دادند. مهدویتی که از عالم ربانی منتشر می ‌شود می ‌تواند برای جامعه منشأ خیروبرکت فراوان باشد. 👇👇👇👇
پیشگامی در سنت اعتکاف یکی دیگر از ویژگی ‌های خاص و بارز مرحوم آیت‌الله ناصری بود. این موضوع را در علمای شیعه چگونه می ‌بینید و ورود مرحوم ناصری به این موضوع و پیشگامی در آن تا چه اندازه اهمیت دارد؟ عبادت که رفتار خاضعانه بنده در پیشگاه پروردگار عالم است از است و از برجسته ‌ترین جلوه‌های عبادی است که انسان‌ ها را در مدت کوتاهی از همه مظاهر دنیوی دور می ‌کند و در جهت عبودیت و بندگی خدا قرار می‌ دهد، اعتکاف نوعی آموزش نحوه بندگی و خضوع در برابر خداوند است، اعتکاف انسان را از تمام مظاهر دنیایی دور می‌کند تا چیزی جز توجه به خدا برای او نباشد در ایام اعتکاف نوعی پاک‌سازی، سالم‌سازی و پالایش برای انسان اتفاق می ‌افتد و مردم دوباره‌ ای با خداوند می ‌بندند و آماده آغاز حرت دیگری در فصلی جدید می شود، همان‌ طور که همه ‌چیز حتی آهن در طبیعت زنگار می ‌زند، انسان نیز به علت شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی زندگی در دنیای امروز، دچار زنگار و ملالت روح و دل می ‌شود که برای شستشو و دور کردن این زنگارها و ایجاد جلاء وجودی در خود به اعتکاف رو می ‌آورند که در این مسئله نقش و جایگاه ویژه‌ ای دارد. آیت‌الله ناصری نیز با تشخیصی که نسبت به اهمیت این موضوع داشتند و به علت اهتمام به اصلاح جامعه را به‌عنوان یکی از انواع مهم عبادت انسان‌ ساز که چهره حقیقی انسان را بازسازی می ‌کند و آلودگی را از چهره جان او پاک می ‌کند، به‌عنوان یک مورد توجه قرار دادند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-122 1401-07-16.mp3
10.05M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 122 فصل (9) فی الوجود الرابطی‌ فإن وجود المعلول من حيث هو وجود المعلول هو وجوده بعينه للعلة الفاعلية التامة عندنا و عندهم لكنا نقول بأن لا جهة أخرى للمعلول غير كونه مرتبطا إلى جاعله التام يكون بتلك الجهة... . تاریخ تدریس: 1401/07/16 🆔 @m_vaezjavadi
💠 اتحاد امت اسلامی 🔸 همان طوری که در مسائل اعتقادی تردیدی در بحث توحید و رسالت و امامت نیست، در مسائل اخلاقی و اجتماعی از اصول مسلّم اسلامی، و و رفع منازعات و مخاصمات است. در نهی صریح قرآنی آمده است که ﴿وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُكُمْ﴾، هرگز به منازعات و نزع قدرت نپردازید که مایه ی سستی و فشل شدن خواهد شد. 📚 پیام به همایش وحدت اسلامی تاریخ: 1400/05/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-123 1401-07-17.mp3
10.72M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 123 فصل (9) فی الوجود الرابطی‌ تاریخ تدریس: 1401/07/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-203 1401-07-17.mp3
7.56M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 203 🔹 بررسی دلایل نقلی محض بر ولایت فقیه تاریخ تدریس: 1401/07/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-124 1401-07-18.mp3
10.75M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 124 فصل (9) فی الوجود الرابطی‌ تاریخ تدریس: 1401/07/18 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-204 1401-07-18.mp3
6.66M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 204 🔹 بررسی دلایل نقلی محض بر ولایت فقیه تاریخ تدریس: 1401/07/18 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-125 1401-07-19.mp3
10.36M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 125 فصل (1) في تعريف الوجوب و الإمكان و الامتناع و الحق و الباطل‌ إن من المعاني التي ترتسم النفس بها ارتساما أوليا هو معنى الضرورة و اللاضرورة و لذلك لما تصدى بعض الناس أن يعرفها تعريفا حقيقيا لا لفظيا تنبيهيا عرفها بما يتضمن دورا فعرف الممتنع بأنه ليس بممكن تاریخ تدریس: 1401/07/19 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-205 1401-07-19.mp3
6.43M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 205 🔹 بررسی دلایل نقلی محض بر ولایت فقیه تاریخ تدریس: 1401/07/19 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-126 1401-07-20.mp3
9.19M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 126 على أن التعريفات المذكورة مشتملة على خلل آخر و هو أن مفهوم الواجب ليس‌ ما يلزم من عدمه محال بل هو نفس عدمه محال و ليس لأجل محال آخر... . تاریخ تدریس: 1401/07/20 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-127 1401-07-23.mp3
10.87M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 127 ثم اعلم أن القوم أول ما اشتغلوا بالتقسيم للشي‌ء إلى هذه المعاني الثلاثة نظروا إلى حال المهيات الكلية بالقياس إلى الوجود و العدم بحسب مفهومات الأقسام من غير ملاحظة الواقع الثابت بالبرهان... . تاریخ تدریس: 1401/07/23 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-128 1401-07-24.mp3
10.15M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 128 فالتقسیم الأقرب‌ إلى التحقیق ما یوجد فی كتبهم ان كل موجود إذا لاحظه العقل من حیث هو موجود و جرد النظر إلیه عما عداه فلا یخلو إما أن یكون بحیث ینتزع من نفس ذاته بذاته الموجودیة بالمعنى العام الشامل للموجودات و یحكم... . تاریخ تدریس: 1401/07/24 🆔 @m_vaezjavadi