eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
465 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
j 16 0736 1400-02-09 p0 +.pdf
1.76M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 16 تاریخ: 1400/02/09 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 روز هفدهم ماه 1442 🔸 جلوه عقلانیت 🆔 @m_vaezjavadi
🌐 جلوه عقلانیت ▫️ چقدر این عزیز و است که خدای عالم به پیامبرش رسول گرامی اسلام می فرماید ﴿وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ﴾.[1] ما براساس منطق دین و قرآن دو امر داریم یک است و یک . در حوزه «امر الله» که اراده خداست و لا غیر احدی در آن حوزه دخالت ندارد، حتی نفس وجود مقدس رسول گرامی اسلام! هیچ نبی، هیچ رسولی و هیچ امامی در آن ساحتی که اراده الهی شکل می گیرد حضور ندارد، آن اراده از آن علم لا یزال و از آن علم مطلق حکایت می کند که احدی در آن جایگاه حضور ندارد و لذا اراده تشریعی که جایگاه شریعت است و دین است و باورهای الهی است احدی در آنجا نیست؛ لذا خدای عالم در قرآن می فرماید که ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ﴾[2] حتی خود پیغمبر هم مؤمن است، به آن حقیقت ایمان خود وجود ارزشمند رسول مکرم اسلام است ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ﴾. بنابراین در حوزه «امر الله» احدی جز اراده خدا راهی ندارد؛ نماز، روزه، حج و جهاد این گونه از اموری که در باب فروع دین است، توحید رسالت وحی اینها همه و همه. ▫️ وقتی که موسای کلیم در درگاه الهی مناجات می کند و از حضرت حق سبحانه و تعالی امر دیگری فرا و ورای تورات می طلبد خدای عالم می فرماید که ﴿فَخُذْ ما آتَیتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرینَ﴾[3] مرتبه وجودی تو اقتضا می کند در این حد از بهره مندی از ایمان و معرفت باشی، گرچه در باب رسول گرامی اسلام فرمود ای پیغمبر من بگو ﴿رَبِّ زِدْنِی عِلْماً﴾[4] محدوده ای برای وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام خدای عالم قائل نیست، این وجود «ماسوی الله» در وجود خودش درکشیده است، چه وجود عزیز و والایی است! همین پیغمبر با همه این عظمتی که در او خدای عالم بیان داشته است، ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[5] معرفی کرده، صاحب خُلق عظیم معرفی کرده،[6] بر او درود می فرستد و همه فرشتگان و انبیا را صف در صف قرار می دهد تا بر او درود بفرستند ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً﴾،[7] این در باب وجود مقدس پیغمبر فوق العاده است! اصلاً نمی شود این آیه را مورد تحلیل قرار داد! یعنی چه که خدای عالم، این حقیقت لایزال ابدی ازلی سرمدی واحد احد لاشریک له به این انسان این گونه درود بفرستد سلام بفرستد و همه را مأمور کند که بر او درود بفرستند؟! این چه وجودی است؟ این چه ارزشی است؟ این چقدر است؟ این چقدر است؟ این چقدر در پیشگاه خدا ارج و قُرب دارد که ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی﴾؟! ما چه کسی هستیم که درود و سلام ما ارزش داشته باشد تا اینکه خدای عالم در رأس این جریان و سرآمد است و همه را به این امر فرا می خواند. این خدا به پیامبرش دستور می دهد ﴿وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ﴾؛ در آنچه که مربوط به جامعه انسانی است با آنها همفکر باش، مشورت کن، از اینها نظر بخواه، نظر خودت را هم به آنها بگو! ▫️ «امر الناس» را چقدر خدای عالم برای انسان شرافت قائل است عزت قائل است عظمت قائل است چه خدای عالم به این انسان داد به نام این عقل تا زمانی که در حد حسّ و نبات و حیوان و شهوت و غضب است که اما این عقلی که به او داد این قدر او را شریف کرد شریف کرد عزیز کرد که خدای عالم به پیغمبرش فرمود با این انسان ها کن، کن، اینها کسانی اند که می توانند در مسایل اجتماعی به تو فکر بدهند و مشورت بدهند. به هر حال اینها است و دین با این جلوه هایش ظاهر شده است. [1] . سوره آل عمران، آیه 159. [2] . سوره بقره، آیه 285. [3] . سوره اعراف، آیه 144. [4] . سوره طه، آیه 114. [5] . سوره انبیاء، آیه 107. [6] . سوره قلم، آیه 4. [7] . سوره احزاب، آیه 56. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1400/02/08 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 17 تاریخ: 1400/02/10 🆔 @m_vaezjavadi
j 17 0737 1400-02-10 p0 +.pdf
1.96M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 17 تاریخ: 1400/02/10 🆔 @m_vaezjavadi
انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا برگزار می کند سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شب 19 ماه مبارک رمضان همزمان با شب قدر موضوع: نسبت «معرفت» و «معنویت» ساعت 1:00 بامداد تاریخ 1400/2/12 zoom meting id: 8349144610 لازم به ذکر است مراسم سخنرانی استاد، همچنین از لینک های ذیل نیز قابل دسترس خواهد بود تلویزیون اینترنتی اسراء: tv.esra.ir سامانه آموزش مجازی https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi اینستاگرام استاد www.instagram.com/m_vaezjavadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 روز هجدهم ماه 1442 🔸 جان انسانی 🆔 @m_vaezjavadi
🌐 جان انسانی ▫️ فیلسوفان الهی و توحیدی می‌ گویند انسان در ابتدای هستی و طفولیت یک حیوان بالفعل است؛ اما یک انسان بالقوّه است، یک است. باید در طبیعت تلاش کند، رنج و سعی و کوشش کند، در مسیر فضایل گام بردارد، علم و دانش حقیقی کسب کند، فضایل و معنویت و روحانیت را در خود کند، ندای را در خود به گوش جان بشنود، به دعوت فطرت الهی لبّیک بگوید، سخن فطرت را با کلام وحی هماهنگ سازد، آنچه را که رسولان الهی و برای بشر آورده ‌اند را هم ارمغان الهی بداند تا به یک هویتی و به یک اصالتی الهی راه پیدا بکند، این کلیت مطلب است. ▫️امشب از همان شب‌ هایی است که ما به آن اصالت خودمان و آن ریشه و اساس خودمان باید بیشتر توجه کنیم. است، شبی است که پروردگار عالم این شب را با تمام عظمت و جلال و شکوه معرفی کرده است. در قرآن یک سوره ‌ای است به نام سوره «قدر» و در تمام آیات این سوره چیزی جز در باب قدر و شب قدر و منزلت انسانی و هویت و جایگاه انسانی و اینکه خدای عالم برای انسان چه ارزش و بهاء و منزلتی قائل است، چیز دیگری نیست: ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ ٭ وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَیلَةُ الْقَدْرِ ٭ لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ٭ تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمْرٍ ٭ سَلاَمٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾،[1] این فخر انسانی است، این عظمت انسان است، این همه را بر اساس آیات الهی نشان می‌دهد و به او معرفی می ‌کند که او کیست! ▫️خدا فقط آب و خاک به انسان نداد، این برای حیوان هم هست، برای نبات هم هست. آب و علف برای حیوان هم وجود دارد، آب و خاک برای نبات و گیاه هم وجود دارد؛ اینکه کمال نیست، آن که کمال است این است که ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾ من برای اینکه انسان را به قدر و منزلت خویش آشنا کنم به او قرآن دادم، من این حقیقت را در شب قدر به انسان به ارمغان دادم تا خود را بفهمد، بیابد و قدر و منزلت خویش را بداند و این حقیقت قرآنی برای ساخت جان انسانی است: ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾؛ ما این قرآن را در شب قدر نازل کرده ‌ایم و این قرآن آن قدر عظیم است، آن قدر والاست، آن قدر با جلال و شکوه است که احدی به قدر و منزلت او راه ندارد و باید خود را در مقام این قرآن، در پیشگاه این قرآن آماده کند. بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا ٭٭٭ بر شاه چون مردید همه شاه و شهیرید[2] این را خدای عالم به انسان عطا کرد تا انسان خود را در پیشگاه این کتاب کند و مراد از قربانی یعنی تن را رها کند و را به قرآن بسپارد و قرآن جان انسانی را بسازد. [1]. سوره قدر، آیات1 ـ 5. [2]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره636. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/03/03 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 18 تاریخ: 1400/02/11 🆔 @m_vaezjavadi
j 18 S moredi _0738 p0+.pdf
1.49M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 18 تاریخ: 1400/02/11 🆔 @m_vaezjavadi
💠 روز معلم ◽️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت تشکیل کارگروه های علمی در موسسات آموزش تخصصی 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با نزدیک شدن به سالروز شهادت شهید مطهری و (12 اردیبهشت)، به همت معاونت پژوهش و آموزش بنیاد اسراء، سخنرانی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در محل سالن جلسات بنیاد برگزار شد و اساتید و کادر آموزشی دیگر مراکز تخصصی موسسه آموزش عالی اسراء، به صورت مجازی در این وبینار شرکت نمودند. مشاهده کامل خبر: https://b2n.ir/q20511 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 روز نوزدهم ماه 1442 🔸 آیینه فیض الهی 🆔 @m_vaezjavadi
🌐 آیینه فیض الهی ▫️ کدام آیه را می‌ توانیم پیدا بکنیم که خدا در آن آیه نشان داده نشده باشد؛ مثل عالم طبیعت، شما کدام بخش از عالم طبیعت را، صحرا را، دریا را، کوه را، دشت را، آسمان را، زمین را، خاک را، آب را کدام موجود را می‌ توانید ببینید که پروردگار عالم نباشد. جهان است؛ لذا خدای عالم همه اینها را به عنوان آیه؛ آیه یعنی چه؟ یعنی نشانه؛ نشانه چه چیزی؟ نشانه خدا. الآن تمام سوره‌ های قرآنی مشتمل بر آیات هستند. آیات یعنی چه؟ یعنی نشانه‌ ها. این نشانه‌ ها چه چیزی را نشان می‌ دهند؟ اینها ، قدرت خدا، علم خدا، عزت خدا، اراده خدا، این اسماء و اوصاف را دارند نشان می ‌دهند، به همان میزانی که شما به جهان طبیعت مراجعه می‌کنید و در طبیعت شگفتی‌ها فقط و فقط می‌توانند به یک حقیقت ما را رهنمون باشند، آن هم خداست. ▫️ آب، خاک، هوا آن شگفتی‌های فوق ‌العاده ‌ای که دارند. خدای عالم وقتی می ‌خواهد اینها را نشان بدهد، گاهی اوقات می ‌فرماید که، ﴿أَ فَلاَ ینظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ كَیفَ خُلِقَتْ ٭ وَ إِلَی السَّماءِ كَیفَ رُفِعَتْ﴾؛[1] این رفعت آسمان را نمی ‌بینید، این مستوی بودن زمین را نمی ‌بینید؟ اینها شما را به خدای عالم دلالت نمی ‌کند، راهنمایی نمی ‌کند؟ آیا کسی هست که منکر این آیات و نشانه ‌های الهی شود؟ ▫️بنابرای همان ‌گونه که خدا در طبیعت به تمام معنا تجلی کرده؛ تجلی کرده یعنی چه؟ یعنی آشکار شده است. تجلی یک واژه عرفانی است؛ یعنی ظاهر شده و خود را نشان داده، خدا اگر بخواهد خود را به ما نشان بدهد، از چه راهی باید نشان بدهد؟ ـ معاذالله ـ خدا که جسم نیست، جسد که ندارد، دست و پا که ـ معاذالله ـ ندارد؛ مثل یک انسان یا یک کوه. وقتی حضرت موسیٰ در پیشگاه الهی در کوه طور آمد و گفت: ﴿رَبِّ أَرِنی‏ أَنْظُرْ إِلَیكَ﴾ به من خودت را نشان بده؟ خدای عالم فرمود که من دیدنی نیستم: ﴿لَنْ تَرانی﴾؛ هرگز قابل این نیست که تو مرا بخواهی ببینی. حالا اگر می ‌خواهی مرا ببینی، من وقتی در کوه تجلی می ‌کنم؛ نگاه کن! اگر کوه ماند تو می ‌توانی، ادعا داشته باشی؛ ولی وقتی خدای عالم تجلی کرد بر کوه، کوه نماند: ﴿وَ خَرَّ مُوسی‏ صَعِقاً﴾؛[2] موسی مدهوشانه افتاد، یک تجلی مختصر به این کوه کرد: یار گو بالغدو و الآصال ٭٭٭ یار جو بالعشی و الإبکار صد رهت لن ترانی ار گویند ٭٭٭ بازمی‌دار دیده بر دیدار[3] یعنی همیشه انسان باید بگوید خدایا کجایی؟ چگونه هستی؟ و خدا را با جلوه ‌هایش، با حضورش ببیند و در دل و جانش مشاهده کند. «غدوّ و آصال»؛ یعنی هر صبحگاه و شامگاه؛ «عشی و إبکار»؛ یعنی هر صبحگاه و هر شامگاه. یار گو بالغدو و الآصال ٭٭٭ یار جو بالعشی و الإبکار صد رهت لن ترانی ار گویند ٭٭٭ بازمی‌دار دیده بر دیدار اگر صد بار گفته که تو نمی‌ توانی مرا ببینی، بگو خدایا من می ‌خواهم تو را ببینم. خدا دیدنی نیست؛ اما این ، این اشتیاق، این علاقه به اینکه خدا را در این جلوه‌ هایش تماشا کند، این خود خیلی عزیز است، خیلی دوست داشتنی است! [1]. سوره غاشیة، آیات17 و 18. [2]. سوره أعراف، آیه143. [3]. هاتف اصفهانی، دیوان اشعار، ترجیع بند ـ که یکی هست و هیچ نیست جز او. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/02/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 19 تاریخ: 1400/02/12 🆔 @m_vaezjavadi
j 19 S moredi _0740 p0+.pdf
1.72M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 19 تاریخ: 1400/02/12 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 روز بیستم ماه 1442 🔸 همای رحمت 🆔 @m_vaezjavadi
🌐 همای رحمت ▫️ «دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین» اگر کسی بخواهد را با اوصاف و اسمای آن بشناسد او دسترسی که ندارد، مگر می‌شود که انسان به خورشید به صورت مستقیم نگاه بکند؟! این کار محال است، ممکن نیست قدرت عقل و فهم بشر به این نیست که بتواند آن را بنگرد. مگر خدای عالم برای انسان‌ های عادی امکان ظهور و تجلی دارد؟! دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین ٭٭٭ به علی شناختم من به خدا قسم خدا را[1] ▫️ در وجود نازنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به نحو اتم و اکمل ظاهر شده است. خدای عالم در سوره مبارکه «توحید» می‌فرماید که اسمایی برای او هست که این اسماء ظاهر شدنی نیست، این اسماء قابلیت این را ندارد که برای انسان‌ های عادی رخ بنمایاند: ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ٭ اللَّهُ الصَّمَدُ ٭ لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ ٭ وَ لَمْ یكُن لَهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾[2] احدی همانند پروردگار عالم قابل تصور نیست. نتوان وصف تو گفتن که تو در وهم نگنجی٭٭٭ نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی[3] ▫️ این قابلیت فهم ندارد؛ اما علی بن ابیطالب (علیه السلام) این آیت برتر خداست علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را ٭٭٭ که به ماسوا فکندی همه سایه هما را[4] هر چه که در نظام هستی هست و موجب تعلّق انسان و باعث بی ‌اعتباری انسان می ‌شود، علی بن ابیطالب از آن اعراض می ‌کند و تنها و تنها آیتیت خویش را در مقابل پروردگار عالم می ‌نمایاند. علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را ٭٭٭ که به ماسوا فکندی همه سایه هما را. [1]. دیوان شهریار، غزل شماره2. [2]. سوره توحید، آیات 1ـ4. [3]. دیوان اشعار سنایی، قصیده شماره203. [4]. دیوان شهریار، غزل شماره2. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1398/03/05 🆔 @m_vaezjavadi