eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
463 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه منزلت غدیر 3 🔸 سلسله سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی 🔹 جریان غدیر خلافت و جانشینی رسول گرامی اسلام در است هر آنچه را که پیامبر گرامی اسلام از ساحت الهی تلقی کرد و دریافت کرد و آن را به عنوان در جایگاه وجودی خودش محقق ساخت، همان حقیقت بعینه به وجود اهل بیت (علیهم السلام) و امامان معصوم منتقل می شود ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾. اگر بناست این امر به اهل بیت (علیهم السلام) واگذار شود لازمه اش آن است که حقیقت دین در وجود اهل بیت(علیهم السلام) محقق باشد پس این اصل به عنوان اصلی ترین اصول اعتقادی برای ما بعد از توحید و رسالت و نبوت معرفی می شود. 🔹 هر آنچه را که پیامبر گرامی اسلام در این باب در باب دین برای جامعه اسلامی آورده است همه آن امور را باید از اهل بیت (علیهم السلام) جستجو کرد این پیامدی است که از جایگاه غدیر برای فراهم شده است. آنهایی که به این مسئله توجه نکردند و را کنار زدند اولین نقصی که برای آنها پدید آمده است این است که نسبت به مسائل کلامی و اعتقادی و آنچه که در باب مباحث اصیل قرآنی آمده است ماندند و قدرت فهم و درک درست را از مسئله دین نداشتند. فرقی که پیروان اهل بیت (علیهم السلام) با دیگران در این مسئله دارند یکی از عمده ترین و اساسی ترین فرق ها همین مسئله است که مباحث کلامی اعتقادی آنانی که به بنیان های معرفتی یک جامعه اسلامی برمی گردد اینها بدون اهل بیت (علیهم السلام) برای آنها معنایی نخواهد داشت. آپارات: https://aparat.com/v/el15T 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فهم صحیح از دین 🔸 اگر باشد اولین جهت مثبتش این است که ما آنچه را که در باب دین برای ما از ناحیه پیامبر گرامی اسلام آمده است هیچ ابهامی در آن نیست هیچ تردیدی و هیچ شکی برای دین باقی نخواهد ماند... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فهم صحیح از دین 🔸 اگر باشد اولین جهت مثبتش این است که ما آنچه را که در باب دین برای ما از ناحیه پیامبر گرامی اسلام آمده است هیچ ابهامی در آن نیست هیچ تردیدی و هیچ شکی برای دین باقی نخواهد ماند تأکید خدای عالم که فرمود اگر ابلاغ نکنی، رسالت خود را انجام نداده ای برای این است که این دین باید برای روشن باشد مشخص و مبیّن باشد و بسیاری از ابهام ها و سؤال ها و نظرات مطرح است و هم اکنون در بسیاری از مباحث است که باید ما از جایگاه امامت و ولایت غدیری سخن را اخذ کنیم. 🔸 این نکته ای است که امروز جامعه اسلامی باید به آن بیشتر توجه کند لذا تک تک این «الیوم»هایی که در و با ارتباط با غدیر به عنوان آیات الهی مورد توجه است اینها به عنوان سرآمد مباحثی است که جامعه اسلامی امروز باید به عنوان منزلت غدیر آن را دنبال کند. 🔸 پس یکی از عمده ترین اموری که به تبع برای جامعه اسلامی می ماند و باعث ماندگاری دین می شود این است که آنچه را که نسبت به دین است و آن مسائلی که در باب دین است چه آن جنبه های اثباتی که بیان کننده جهات دین است به هر حال احکام اخلاق مباحث تربیتی مباحث حقوقی مسائل اعتقادی بسیاری از بحث های پیچیده توحیدی و نظایر آن، اینها تنها و تنها از زبان وحی از آن زبانی که وحی را تلقی کرده است امکان پذیر است و اگر کسی این زبان و این بیان را نداشته باشد قطعاً نمی تواند دین را به یک بدل کند. کامل در آپارات: https://aparat.com/v/el15T اینستگرام: https://www.instagram.com/m_vaezjavadi/ 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دین پاسخ گو 🔸 از عمده ترین مسائلی که جریان برای جامعه اسلامی آورده است امید نسبت به اینکه این دین، این فرهنگ، این معتقدات و این باورهای اصیل الهی اینها است، قابل تبیین است و کسی نمی تواند نسبت به اینها اظهار نظر مخالفی که بلاجواب باشد داشته باشد. کامل در آپارات: https://aparat.com/v/el15T اینستگرام: https://www.instagram.com/m_vaezjavadi/ 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حقیقت پیغمبر (ص) 🔸 مگر می ‌شود انسان به پیغمبر اعتقاد داشته باشد و نسبت به علی بن ابیطالب (علیه السلام) بی ‌اعتقاد باشد و جایگاه علی بن ابیطالب را به مثابه نفس و نداند؟! مگر می ‌توان طبق بیان صریح رسول گرامی اسلام از یک سو و آیه ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ از سوی دیگر، علی بن ابیطالب را در جایگاه و به منزله (ص) معرفی نکرد؟! 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان تاریخ جلسه: 1398/03/04 🆔 @m_vaezjavadi
💠 کلام خدا 🔸انس با کلام خداست که انسان را می سازد و در مسیر اصلاح و تکمیل انسانی مؤثر واقع می شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ جلسه: 1395/03/19 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انگیزه قیام سید اشهداء ▫️ حسین بن علی (علیه السلام) با انگیزه خروج خودش را اعلام کرده است و هرگز بدون ایجاد یک و قدرت اجتماعی شایسته در مقابل این قدرت جهنمی یزیدی بر نمی خواست. ▫️ بنابراین بایستی که گفتمان هایی را ایجاد می کرد، شرایطی را در جامعه رقم می زد که مطابق با آن شرایط بتواند گفتمان حاکم را مغلوب کند و را غالب و قاهر کند. ◀️ سخنرانی مجازی محرم تاریخ: 1400 🆔 @m_vaezjavadi
💠 آزادگی حقیقی ▫️ محرّم به همراه خود یادآور نام و یاد عزیز الهی و همیشگی حسین ‌بن ‌علی است، یادآور نهضت و قیام الهی و ماندگاری است كه همه ادیان الهی و همه اقوام و ملل مدیون آن هستند و در پرتو این نهضت و این قیام همه اینها آزاد شدند و حریت و در پرتو نهضت سالار شهیدان محقّق شده است. ◀️ سخنرانی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
مردم در انتخاب «مجلس عزای حسینی و مداحی» دقت کنند / رسالت و وظیفه عمده عالمان و فقیهان جامعه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی، کتاب و سنت و آشنا کردن جامعه به وظایف خود است ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: یکی از پرسش های اصلی و اساسی که امروز در جامعه ما بسیار مورد بحث و گفت وگو است، نسبت «روحانیت با مردم» و همچنین نسبت «مردم با روحانیت» است. با توجه به جایگاهی که روحانیت در دین پیدا کرده اند، نسبت این گروه با مردم را «دین» مشخص می کند و روشن می نماید که چگونه بایستی با مردم تعامل داشته باشند و وظیفه آنان در مقابل مردم چیست. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
مردم در انتخاب «مجلس عزای حسینی و مداحی» دقت کنند / رسالت و وظیفه عمده عالمان و فقیهان جامعه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی، کتاب و سنت و آشنا کردن جامعه به وظایف خود است ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: یکی از پرسش های اصلی و اساسی که امروز در جامعه ما بسیار مورد بحث و گفت وگو است، نسبت «روحانیت با مردم» و همچنین نسبت «مردم با روحانیت» است. با توجه به جایگاهی که روحانیت در دین پیدا کرده اند، نسبت این گروه با مردم را «دین» مشخص می کند و روشن می نماید که چگونه بایستی با مردم تعامل داشته باشند و وظیفه آنان در مقابل مردم چیست. ▫️ وی به مباحث و برنامه دین درباره رابطه میان روحانیت و مردم اشاره و خاطرنشان کرد: این اطمینان را داریم که دین از ناحیه خدای عالم برای بشر آمده تا او را هدایت کند و او را به سعادت برساند، آنچه که هدایت کننده است و زمینه سعادت انسان را فراهم می کند، دین است که تنها از راه حق تعالی به بشر می رسد و انبیاء الهی در این رابطه فقط پیامبران و پیغام آورانی هستند که دین را برای بشر به ارمغان آوردند. بنابراین اصل دین با اراده تشریعی خدای عالم شکل می گیرد و پیامبران ابلاغ کنندگان پیام الهی هستند و جز پیام الهی هیچ چیزی را از خود ندارند، نه کاهش و نه افزایش بلکه عین دین را ابلاغ می کنند و بارها پیغمبران و خصوصاً پیغمبر اسلام این شهادت را از مردم گرفته است که پیامبر(ص) دین خدا را به طور کامل ابلاغ کرده و چیزی را از دین فروگذار نکرده خصوصاً در صحنه غدیر و خطبه ای که حضرت به همین مناسبت ایراد فرمودند. ▫️ وی ادامه داد: پیامبران آمدند تا آنچه را که خدای عالم به عنوان دین برای بشر آورده است با دو جلوه تعلیم که مسایل آگاهی و معرفتی است و مساله تزکیه که بحث های تربیتی و پرورش انسان ها در مسیر خیر و کمال است را انجام دهند. لذا خداوند فرمود: «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» این دو نقش اساسی و وظیفه و رسالت عمده انبیای الهی است که دین را در قالب تعلیم و تزکیه برای بشر آورده اند و تردیدی نیست آنچه را که آورده اند جز اراده حق نبوده است. ▫️ وی به وظیفه عالمان و فقیهان اشاره و تصریح کرد: بعد از مرحله ای که به عنوان دین از ناحیه پیامبران به بشر ابلاغ شد، رسالت عالمان، فقیهان و دین شناسانی مطرح است که آنها هم دو وظیفه و رسالت عمده دارند. در حقیقت درست است که منبع معرفتی و تعلیم و تزکیه را پیامبران آورده اند، اما آن کسانی که مخاطب اول این امور هستند، عالمان، فقیهان و کارشناسی هستند که وظیفه دارند به مراکز و حوزه های علمی مراجعه کنند و در آن حوزه ها و دانشگاه های علمی که ائمه(ع) موسسین و بنیانگذاران آن هستند، دین را به درستی و فقیهانه و با آشنایی کامل دریافت کنند. «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ». ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: دو رسالت و وظیفه عمده برعهده عالمان و فقیهان جامعه است، یکی اینکه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی و کتاب و سنت داشته باشند و دوم اینکه انذار کنند و جامعه را نسبت به وظیفه خود آشنا کنند و نسبت به اوامر آنان را پیرو و مطیع قرار دهند و سعی کنند که آنها به زواجر نزدیک نشوند که این همان انذار است. بنابراین اگر نقش پیامبران تعلیم از یک سو و تزکیه از سوی دیگر است، نقش فقیهان و کارشناسان دین، تفقه و علم صائب پیدا کردن از یک طرف و انذار قوم و هراسان کردن مردم از بدی ها، گناهان، عصیان و طغیان از سوی دیگر است. مطالعه کامل: 🌐 http://news.esra.ir 📚 مصاحبه با شفقنا تاریخ جلسه: 1401/05/09 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: اول تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
تاکید بر جهانی سازی شعائر حسینی/ شعائر حسینی برخواسته از متن این مکتب و این نهضت و قیام هستند 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: خدای عالم در کتاب عزیزش قرآن مجید مسئله و شعائر توحیدی را به صورت یک برنامه در دستور کار جامعه اسلامی قرار میدهد و مؤمنان آن جامعه را خطاب می کند و می فرماید: ﴿وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، اگر کسی شعائر توحیدی را احیا کند و محترم بشمارد و در مقابل آن شعائر خاضع باشد چنین فردی از تقوای قلب برخوردار است. ▫️ وی افزود: بنابراین هر مکتبی در درون خود یک سلسله علائم و نشانه های برجسته ای دارد که به وسیله آن شناخته می شود و جامعه ای که با آن آشنایند و مأنوس اند و راه ارتباط با آن مکتب را دارند، آنها با تعظیم آن در حقیقت به جایگاه آن مکتب رسیده و خود را با آن مکتب بیشتر مأنوس می دارند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شعائر حسینی اذعان داشت: مثل مکتب اسلام یک سلسله شعائری دارد و جامعه برای آنکه با آن مکتب ارتباط برقرار کند نیاز دارد که این شعائر را بشناسد و خود را با آنها پیوند بزند و ارتباط وثیق ایجاد کند تا آن مرام و آن آیین و آن مکتب به جان انسان بنشیند. ▫️ وی با تاکید بر اظهار داشت: امام حسین علیه السلام با این حماسه ای که آفرید و مکتبی که خلق کرد مسیری را برای جوامع انسانی باز کرد. نه تنها جوامع اسلامی بلکه جوامع بشری از این مکتب و آیین درس زندگی می آموزند را براساس این مکتب تجربه می کنند لذا لازم است که این شعائر توسط جامعه شیعی به معرفی شوند. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: امروزه درست است که شعائری همانند عزاداری، گریه کردن، نوحه سرایی، مرثیه سرایی، اینها در حوزه تشیع تعریف شده است و ما در خلوت تشیع اینها را داریم، اما جهان مترصد است و منتظر است که این مکتب را بشناسد و شناخت این مکتب با شعائر اوست. ▫️ وی تاکید کرد: برخواسته از متن این مکتب و این نهضت و قیام هستند و ارتباط وثیقی با آن ریشه ها و اصول این جریان را دارد لذا باید به جهان معرفی شوند. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشت: مسئله عزاداری و گریه کردن و اشک ریختن و امثال ذلک لباس سیاه پوشیدن همه اینها از و علائم عزای ابی عبدالله است و بسیار هم مورد تأکید و توصیه است و بسیار ارزش و ثواب دارد اینها بجای خود محفوظ است اما شعائری که با اصالت است و برخواسته از آن ابی عبدالله و مغز و روح آن نهضت است آنها باید معرفی بشود. ▫️ وی افزود: جهان منتظرند ببینند که آن روح را باید چگونه شناخت و شعائر و این مکتب می تواند ما را به این نگاه و به این مکتب بیشتر آشنا کند. ⏪ برنامه تلویزیونی ـ جلسه اول تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: دوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
💠 اصلاح جامعه ▫️می ‌گویند جامعه ما از می ‌گوید و می ‌گرید، ولی وقتی از مسجد و حسینیه بیرون رفت به همان کار خودش می ‌پردازد؛ در بازارش، در بانک ‌هایش، در اقتصادش، در سیاستش، آیا واقعاً این گونه است؟! ما نباید الهام و علم و آگاهی را از اینجا بیاندوزیم و به جامعه منتقل کنیم؟! ▫️ هیچ کس توقع ندارد که بیاییم این همه اشکالات و مسائل را حلّ و فصل کنیم، هر کسی در جای خودش و در حدّ خودش اگر لغزش ‌ها را ببیند تذکر بدهد بکند بکند و بگوید این سنّت پیغمبر نیست، این سنّت اهل بیت نیست، جامعه اصلاح خواهد شد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ جلسه: 1397/06/29 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: سوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
محور حرکت حضرت سیدالشهداء بر اساس امربه‌ معروف و نهی از منکر بود ▫️ جامعه بشری امروز مرهون حرکت سالار شهیدان است که حرکتی آزادی‌ خواهانه، حق‌ طلبانه، عدالت ‌محور و دارای ویژگی‌ های ممتاز الهی و انسانی بشمار می ‌رود. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
محور حرکت حضرت سیدالشهداء بر اساس امربه ‌معروف و نهی از منکر بود ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا: جامعه بشریِ امروز مرهون است که حرکتی آزادی‌ خواهانه، حق‌ طلبانه، عدالت ‌محور و دارای ویژگی‌ های ممتاز و بشمار می ‌رود. ▫️ امام حسین (ع) می‌ خواستند حرکت خود را برای بیداری و توجه دادن و انتقال و القای حرکت اصیل رسول گرامی اسلام (ص) و مکتب اسلام به جامعه انجام دهند، اما چون حاکمیتِ جور اموی اجازه نمی ‌داد در مدینه بسیار محدود عمل می ‌کردند و وقتی حاکمیت تصمیم گرفت بیعت با امام حسین (ع) را مطرح کند، حضرت این بیعت را و با دستگاه ظالم می ‌دانست و نپذیرفت. ▫️ مانند شعار عدم سازش با ظالمان، پذیرش عزت و که «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است و یا بیان صریح امام حسین (ع) که فرمود آیا نمی ‌بینید که حق مورد عمل نیست و باطل مورد عمل است، یا دیگر بیان ایشان که به ‌جای سنت ‌ها نشسته‌ اند و من قیام می‌ کنم و این حرکت را انجام می ‌دهم تا بدعت ‌ها را از جامعه بردارم. ▫️ یکی از امتیازهای قیام سالار شهیدان حسین بن علی(ع) این است که این حرکت یا قیام یا نهضت و یا جنبشی که حضرت انجام دادند در چارچوب اتفاق افتاد، یعنی این‌طور نبود که حضرت بخواهد بر اساس روشی کار کند که یک روش انقلابی به معنای امروز باشد و بخواهیم هر مسئله ‌ای را علیه یک جریان برپا کنیم، لذا فرمود «من از برای تفریح و تفرّج و استکبار و بلند منشی و برای فساد و برای ظلم و ستم و بیدادگری خروج نکردم، بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم رسول خداست و می‌ خواهم امربه‌ معروف و نهی از منکر کنم و به سنت جدم و آئین و روش پدرم علی بن أبی طالب(ع) رفتار کنم»، بنابراین محور حرکت را می ‌توان بر اساس و دانست. 📚 مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاریخ: محرم 1444 قمری متن کامل مصاحبه: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: چهارم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : اموری از قبیل عدالت طلبی و آزادی خواهی هرچند ارزشمندند اما قیام امام حسین صرفاً برای اینها نبود بلکه برای بود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشت: شعائر را باید شناخت و بر مبنای آن شعائر باید آن مکتب را به درستی و کرد. مکتب سالار شهیدان را براساس شعائری که در درون او نهفته است و از مغز و روحش نشأت می گیرد باید شناخت. ▫️ وی با اشاره به مبانی انقلاب ها بیان داشت: و ظواهر هر مکتبی ما را از مبانی آن مطلع می کنند. مثلا انقلاب های دنیا دارای یک سری مبانی هستند. انقلاب های مارکسیستی بر مبنای بی خدایی هستند اما انقلاب امام حسین علیه السلام برخواسته از یک و توحیدی است. یعنی این نهضت می رود که آن بنیان های اساسی را که مبانی و اصول هستند بشوند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه افزود: انقلابی که انجام داد برای حرّیت، آزادی ، عدالت خواهی ، حق طلبی و مبارزه با ظلم و ستم بود. اینها شعائری است که باید راجع به تک تک شان براساس گفته ها نوشته ها بیانات و رفتار حسین بن علی سخن بگوییم زیرا اینها آن نکات برجسته (علیه السلام) هستند. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: ما نباید فکر کنیم که این نهضت یک نهضت بی ریشه است و امام حسین (علیه السلام) برای اینکه یک حرکت اجتماعی یک حرکت مردمی و نظایر آن را انجام بدهد این اقدام را انجام داد، نه! این نهضت بر مبنای یک و است که فرمود: «یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» حضرت می فرمایند که من معتقدم و باور دارم آنچه که رسول گرامی اسلام آورده است از طرف خداست و حق است و «لا ریب فیه». ▫️ وی با اشاره به از نهضت امام حسین بیان داشت: درست است که جریان های آزادی خواه در دنیا مکتب حسین بن علی را پذیرفتند و نهضت سالار شهیدان است مورد احترام همه آزادی خواهان حق طلبان و کسانی هستند که دنبال آزادی و حرّیت اند، اما این معنایش این نیست که صرفاً برای حرکت هایی از قبیل آزادی خواهی، حق طلبی، عدالت خواهی این قیام ها را انجام داد. همه اینها ارزشمند است اما بسیار مهم است. توحید، رسالت و معاد از جمله مسائلی است که ابی عبدالله (علیه السلام) مبتنی بر این مبانی این حرکت را انجام دادند. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: پنجم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام این را کاملاً احساس کرد که از بین رفته است و بجای آن بدعت های باطل آمده اند لذا مبنای قیامش را قرار داد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: متأسفانه گاهی اوقات نشانه ها و علائمی ناصواب از یک مکتبی ارائه می شود، نشانه ها لزوماً باید از مغز و روح یک مکتب ریشه گرفته باشند و اصول و ریشه آنها در خود باشد و این از مسائلی است که اگر این نسبت بین شعائر و آن مبانی و اصول برقرار نشود آن مکتب آن گونه که باید شناخته نخواهد شد. ▫️ وی افزود: اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله است. باور به یکتایی و یگانگی پروردگار عالم باور به اینکه رسالت و معاد از و حقیقت اند و اینها در حقیقت هم مدّ نظر خود بنیان گزار این نهضت و قیام است و هم در این نظام دخیل است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی نهضت امام حسین اذعان داشت:خود این مبنا را روشن کرد و فرمود آنچه که باعث می شود من چنین قیامی را انجام بدهم این است که برخواسته ام تا جامعه امت پیغمبر را به بکشانم. آنچه که در حقیقت در جامعه وجود دارد از بین بردن سنت های پیامبر و سنت های الهی است و به جا نشاندن بدعت ها بجای سنت هاست آن چیزی است که در حقیقت از دین نیست و بر دین وارد کرده اند و آن چیزی است که ریشه در دین دارد. ▫️ وی تاکید کرد: همواره امت ها باید خود را با سنت های مکتبش آشنا کنند و همواره سعی کنند که این در جامعه بماند. اگر این سنت ها کم کم ضعیف بشود و بعد از جامعه رخت بربندد و سنت های دیگر که بدعت هستند بجای آنها بنشینند طبیعی است که از آن مکتب فاصله گرفته خواهد شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی را مبنای فقهی نهضت امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: حسین بن علی این را کاملاً احساس کرد که سنت های الهی و سنت های نبوی از بین رفته است و بجای آن سنت ها و بدعت های باطل بجا نشانده است. حضرت احساس کرد که باید جامعه را و نظام را به معروف امر کند و از منکر باز بدارد. امر به الهی و نهی از بدعت ها و سنت های شیطانی و طاغوتی و نظایر آن. لذا فرمود: آنچه که مبنای عمل من و کار من است که ما اگر بخواهیم به عنوان یک مبنای فقهی بدان توجه کنیم عبارت است از . منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi