eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
474 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 66 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تنبیه اعلم أنّه كما أنّ الشخص الآدمی إذا عرض له الموت و خرجت روحه من البدن، قامت قیامته، لقوله- صلى اللّه علیه و آله و سلم-:«من مات فقد قامت قیامته». تاریخ نشست: 1400/05/24 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقاومت حسینی ▪️ در اين و باقي و ثبات دار، ارزش هايي اصيل و انساني و الهي نهفته است که يکي از بهترين و مهم ترين آنها مسئله بلکه است. حق براي اينکه ماندگار شود نيازمند به جرياني است که آن جريان در ثبات و ماندگاري حق نقش اصلی و اساسي دارد و آن عبارت است از «استقامت». خداي عالم در قرآن مي فرمايد اگر در مسير احيای حق و برپايي حق مداومت داشته باشيد و مقاومت داشته باشيد و استقامت بورزيد، ما شما را از حياتِ برخوردار متنعّم مي کنيم: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾[1] اگر جامعه اي نياز دارد که به عزّت برسد به صلابت و قدرت برسد، به شوکت و جلال و شکوه برسد، بدون ترديد بايد از فنّ و مهارت به درستي بهره ببرد و نهضت سالار شهيدان مي تواند در بدنه نظام و جامعه اسلامي و امت اسلامي اين مقاومت را ايجاد کند و آن امتي که مبتني بر مقاومت ، اين استقامت را در خود ايجاد کرد بهره هاي فراواني را هم در دنيا و هم در قيامت خواهد بُرد. ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي اهل مداهنه و اهل سازش نبود. در قرآن خداي عالم مي فرمايد دشمنان شما اصرار دارند شما اهل مداهنه و سازش باشيد: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ﴾[2] مي خواهند و دوست دارند که شما با آنها سازش کنيد. سازش کردن يعني به باطل گراييدن و از حق دور شدن و بين فاصله و امتياز را رعايت نکردن. همواره اگر بين حق و باطل و خط کشي نشود و انسان خود را به حريم باطل نزديک بخواهد بکند، طبعاً آن صورت خواهد پذيرفت. ▪️ حسين بن علي نسبت به اين مسئله بسيار مصمّم، قاطع و جازم بود و اجازه نمي داد اين نهضت که بر مبناي برپا شده است و مي رود تا مقاومت را به عنوان اصلي ترين حربه براي تثبيت حق معرفي کند، از هر نوع مداهنه و سازشي در اين رابطه ابا داشت و از زماني که درخواست بيعت شده بود و از حاکميت قدرتمند شام به والي مدينه منتقل شد، حضرت از همان جا اراده بر اين داشت که در مسير هرگز مداهنه اي را نداشته باشد؛ لذا هر راهي را که ديگران دانستند و پيشنهاد کردند چه دوستان و چه غير دوستان و چه تهديد و چه تطميع در تمام اين مسير، حسين بن علي مقاومت مي کرد و بر اساس اينکه مداهنه و سستي و سازش را به حريم اين نهضت راه ندهد اين مسير را دنبال کردند. ما بايد بياموزيم که در اصل اصلي اين مکتب، نهفته است، صبوري و بردباري نهفته است، هرگز دست به پيش ديگران دراز کردن و احياناً طمع چيزي را داشتن يا از تهديدي ترسيدن و هراسناک شدن، در حريم حسينيان نبايد راه نداشته باشد. پيروزي انقلاب و نظام اسلامي هم مرهون همين مطلب است. ▪️ در اين کتاب حماسه و عرفان که از دست آوردهاي ارزشمند سخنراني هايي است که حضرت استاد در باب محرّم فرمودند در دو جا به اين فرمايش حسين بن علي استناد کردند اين جمله را نقل کردند «وَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًي لَمَا بَايَعْتُ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ»؛[3] اگر در اين دنيا هيچ پناهگاهي نباشد، هرگز با عنصر پليدي همانند يزيد جاي بيعت وجود ندارد. [1]. سوره جن، آيه16. [2]. سوره قلم، آيه9. [3]. بحار الانوار، ج 44، ص329. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی که در روزنامه ایران چاپ گردیده است، یکی از جلوه های برتر نهضت سیدالشهدا و قیام کربلا را اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی اسلامی دانست. یکی از جلوه های برتر نهضت عاشورا و قیام کربلا اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی و اسلامی است. گرچه روح حرکت و نهضت حسینی(علیه السلام) را عرفان و تقرب به ساحت الهی تامین می نماید اما حدود و ثغور اجرایی آن را فقه و اخلاق احاطه نموده و هرگز از چارچوب آن خارج نشده است.نهضت حسینی(علیه السلام) گرچه علیه ظلم و بیدادگری و طغیان و معصیت است لیکن به گونه ای طراحی و اجرا شد که می توان آن را در تراز اصل مکتب اسلامی ارزیابی و عمده نگرش الهی را در آن مشاهده نمود. جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته و به دل می نشاند نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل و رفتار نیز الگوی خود می شمارد و تبعیت و اطاعت از او در میدان عمل را نیز برای خویش فرض و لازم می داند، از قلمرو اخلاقی و فقهی که امام و مولایش برای او ترسیم نموده است تخطی نمی نماید و دقیقا بر همان موازین حرکت می کند. گرچه انسان ها آزاد و مختار آفریده شده اند و می توانند هر نوع اندیشه ای را آزادانه اختیار و هرگونه عملی را مختارانه انجام دهند ولی در حوزه شریعت و دینداری لزوما بایستی در نظام معرفتی و باورمندی حرکت کنند که از طرف خالق و پروردگارشان طراحی و ابلاغ شده وگرنه ابتدا از جرگه ایمانی و ثانیا از وادی بندگی خارج شده و انسان رها و بیگانه ای محسوب خواهند شد.در همین زمینه معرفتی، یکی از نکات برجسته و بارز این است که نافرمانی و بی توجهی به اراده، نظر و رای پروردگار معصیت و طغیان محسوب شده و هیچگونه اعتباری ندارد، خواه در مقابل آن اراده و نظری باشد خواه اراده و نظری نباشد. مشاهده کامل یادداشت 👇👇👇 https://www.irannewspaper.ir/?nid=7702&pid=6&type=0#pagedetails
مولفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی هم اکنون اینستاگرام استاد www.instagram.com/m_vaezjavadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 67 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الثالث فی حقیقة الموت اعلم أنّه قد ثبت أنّ الإنسان مركّب من جوهرین بدن جسمانی و نفس عقلانی و البدن«محمول» و النفس «حاملة» له. تاریخ نشست: 1400/05/25 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خصائص قرآنی سید الشهدا ▪️ نهضت سالار شهیدان چون برگ زنده و زرّینی از قرآن مجید است، در همه خصائص خود از بهره می برد. قرآن هم ثقیل است و هم آسان. دو تا واژه را باید در مقابل دو واژه دیگر قرار داد: یکی عُسر است در مقابل یسر و یکی ثقیل است در مقابل خفیف. قرآن ثقیل است، سنگین است: ﴿إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلا﴾[1] و خفیف نیست. قرآن با یسر و آسانی همراه است و عسر و سختی ندارد: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر﴾.[2] همان گونه که قرآن این دو خصیصه را دارد در مقابل آن دو خصیصه؛ یعنی قرآن ثقیل است خفیف و سبک نیست، قرآن سخت و دشوار نیست بلکه آسان است؛ نهضت سالار شهیدان هم از این دو بهره می برد؛ یعنی ثقیل و وزین است و سبک نیست، آسان است و سخت نیست. اما این آسانی و راحتی در مقابل سختی از کجا حاصل می شود؟ آن وقتی است که ما یک تفسیر درستی را از موت و حیات داشته باشیم. آن نگاهی که سالار شهیدان و کسانی که پیرو آن حضرت در این مسیر بزرگ و عظیم بودند آن باید برای اهل این مکتب و این نهضت حاصل شود. حسین بن علی این گونه می نگریست که معنای حیات این نیست انسان زنده بماند و نفس بکشد و مرگ این نیست که احیاناً بدن زیر سمّ اسب برود؛ حیات عبارت از این است که انسان از عزّت و سعادت و خیر برخوردار باشد. ▪️ بیانی را آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه دارند که این بیان فوق العاده ممتاز و والا و متعالی است. حضرت فرمود: «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏»؛[3] شما چه زمانی زنده اید و چه زمانی مُرده اید؟ اگر انسان مقهور و مغلوب باطل و فساد و مانند آن باشد ولو انسان زنده باشد مرگ در حیات او وجود دارد. تا زمانی که انسان مقهور هوی و هوس است مغلوب خودپسندی و دنیاگرایی است مقهور چهره های طبیعت است ولو زنده باشد ظاهر زندگی است اما باطن مردگی است «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ‏»؛ اما زمانی که انسان قاهر باشد غالب باشد و هوی و هوس را تحت اقدام خودش آورده باشد، دنیاگرایی و میل به طبیعت در دنیا در اندیشه خود در حقیقت میرانده باشد، این انسان زنده است «وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین‏». ▪️ با همین اندیشه ای که علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح فرمودند نگرش سالار شهیدان به حیات و موت عوض شد و طبعاً پیروان آن حضرت هم همین حرکت را داشتند. در این کتاب حماسه و عرفان که از به یک تراث ارزشمند و والایی از نهضت ابی عبدالله رسیده است این معنا را دارند می فرمایند حضرت وقتی از مکه می خواستند حرکت را آغاز کنند فرمودند: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَی جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَی أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَی یوسُف»؛[4]حضرت به مرگ این گونه خطاب می کردند که مرگ در نزد من بسیار عزیز است همان گونه که یعقوب نسبت به فرزند خود مشتاق بود، زیرا این مرگ چون در حیاتی است که این حیات قاهر است، این مرگ سعادت است و خیر و جامعه ای که از این نهضت تبعیت می کند قطعاً با این اندیشه و اینکه حیات و مرگ چگونه هست پی خواهد برد و امیدواریم که جامعه ما این گونه باشد. [1]. سوره مزمل، آیه5. [2]. سوره قمر، آیات17و22و32و40. [3]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، خطبه51. [4]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص366. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
💠 اگر «جمهور» با حکومت نباشند، حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود ▫️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست. چون حکومت اسلامی حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را پذیرا باشد و در عرصه زندگی و اجتماع او را به صحنه بیاورد. ▪️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین شب مراسم عزاداری مجازی حسینیه جماران با عنوان «مؤلفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی(ع)» بیان داشت: سالار شهیدان در این اندیشه بودند که یک تحولی را از جنس اصل اسلام ایجاد کنند. چون در سال 60 و 61 هجری که اباعبدالله(ع) این قیام را آغاز کردند شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام در بدترین وضع قرار داشت و جریان انحطاط و انحرافی که از سقیفه آغاز شده بود در نهایت خط خودش به اوج تباهی و فساد رسید به گونه ای که سالار شهیدان تاب این امر را نداشتند و فرمودند اگر در این کره خاکی هیچ جایی وجود نداشته باشد من با دستگاه ظلم و جریان حاکم سازش نخواهم کرد... . لینک کامل خبر: https://b2n.ir/h73231 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 68 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحدّس من هذا الفرق بين الأجل الطبيعي و الاخترامي، المسمّيان عند المحدّثين ب‍الأجل الحتمي و الأجل الموقوفي. تاریخ نشست: 1400/05/26 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زمامدار جامعه اسلامی ▪️ یکی از مواردی که سالار شهیدان هم خود به این امر اقدام کرد و هم این را به عنوان یک سنّت اصیل از رسول گرامی اسلام بیان داشت این بود که رهبران و چه کسانی هستند؟ جامعه نمی تواند نسبت به زمامدار و اندیشه و انگیزه ای که برای او وجود دارد بی تفاوت باشد، غافل باشد، بی توجه باشد؛ بلکه چون زمامدار راهبری جامعه را به عهده دارد و بر اساس نقشه ای که در ذهن و در اندیشه و فکر اوست بخواهد که جامعه را هدایت کند، بنابراین همه افراد و آحاد جامعه باید متوجه باشند که این زمامدار کیست؟ دارای چه هویتی است؟ چه ویژگی ها و مختصاتی برای او هست و در مسیر راهبری جامعه چگونه رفتار می کند؟ بنابراین غافل بودن از این امر اصلی و اساسی برای یک امت و یک جامعه نقص محسوب می شود بلکه همواره توجه به نقطه تصمیم گیری در امر سیاست و حکومت، از اموری است که دین از افراد و آحاد جامعه خواسته است. ▪️ رسول گرامی اسلام در یک بیان بسیار عرشی این نکته را تذکر دادند و جامعه را به این امر توجه دادند که متوجه باشند چه کسانی آنها را در مسیر زندگی و برنامه های زندگی خودشان راهبری می کنند. اگر انسانی به عنوان حاکم و به عنوان سلطان باشد و این سلطان را رعایت نکند، را توجه نکند، به حرام و حلال خدا توجه نداشته باشد، به سنت های الهی اهتمام نداشته باشد و جامعه را در مسیر راهبری به سمت این سنت ها حرکت ندهد، باید که با آن سلطان برخورد عادلانه شود و او متوجه شود که این حرکت، حرکت ناصوابی است و إلا انسان اگر رها شود به سمت طغیان حرکت خواهد کرد. طبق بیان الهی، انسان ها اگر رها شوند به طغیان و سرکشی کشیده می شوند: ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی ٭ أَن رَآهُ اسْتَغْنَی﴾.[1] لذا رسول گرامی اسلام فرمود که اگر جامعه اسلامی دید که سلطانی در مسیر راهبری جامعه و زمامداری جامعه، افراد و جامعه را به سمتی می برد که نسبت به حُرمات الهی اهتمام لازم نیست، حلال الهی مورد توجه واقع نمی شود و سنّت های الهی پایمال می شود اگر با آن سلطان مقابله نکند او را به جای خود ننشاند، او را و افکارش قرار ندهد، او با همان سلطان محشور خواهد شد زیرا این همفکری و هم رأیی با سلطان خواهد بود و این شایسته یک انسان مؤمن نیست. ▪️ بر اساس همین بیان، خود حرکت کرد و هم جامعه را و امتی که با او همراه بودند به این سخن عرشی رسول گرامی اسلام توجه داد که باید همواره بکوشند تقلید نکنند از ظواهر و صورت سازی هایی که از ناحیه حاکمان می شود و کسانی که خودشان را به عنوان خلیفه یا زمامدار جامعه اسلامی می دانند به این صورت خودشان را معرفی می‌کنند گوش فرا ندهند و دقّت کنند آنچه را که گفته می شود چیست و لذا توجه به حرکت های سلطان و حاکم لازم است. ▪️ اینجا بیانی را حضرت در منزل «بیضه» این گونه فرمودند: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَیاتِهِ مَنْ رَأَی سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّه» اگر کسی او را هدایت نکند «كَانَ حَقِیقاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ مَدْخَلَه»[2] کما اینکه خود حضرت هم با همین بیان و همین سنت این مسیر را ادامه دادند و بر اساس این بیان پیغمبر، مقابله با جریان ظلم و حاکمیت و زمامداری ظلم داشتند. [1]. سوره علق، آیات 6 و 7. [2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص382. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ویژگی های جبهه حق ▪️ گرچه ما از و جبهه باطل سخن می گوییم، اما تا و خصائص جبهه باطل مشخص و شاخص گذاری نشود، برای نوع مردم و توده مردم قابل تشخیص نیست؛ گاهی اوقات حق به صورتی نمایان می شود که باطل جلوه می کند و باطل گاهی اوقات به شکلی ظاهر می شود که حق نمایان می شود. جامعه ما نیاز دارد کاملاً به صورت روشن و مشخص این دو جبهه از یکدیگر ممتاز شود. ▪️ سالار شهیدان با بیان ویژگی های جبهه حق و بیان خصائص جبهه باطل، این دو جبهه را نمایان کرد و یکی از ویژگی های نهضت کربلا و و این جریان است؛ هم جبهه باطل را به درستی ترسیم کرد و خصائص آنها را بیان داشت، هم از ویژگی ها و ظرافت هایی که در جبهه حق وجود دارد سخن گفت. ▪️ در جبهه باطل که دشمنان اسلام هستند ما می توانیم این دشمنان را به سه دسته تقسیم کنیم: دسته اول کسانی هستند که د از اسلام و از حقیقت ایمان هیچ بهره ای نبردند و هیچ بویی را استشمام نکرده اند و کاملاً در صحنه کفر و الحاد و شرک زندگی می کنند. تردیدی نیست که جریان اموی ها از رأس آنها اباسفیان تا معاویه و تا یزید انکار صد درصد داشتند و در هیچ مقطعی از مقاطع تسلیم اسلام نشدند و نپذیرفتند. بنابراین اینها جبهه اولی دشمنی سالار شهیدان و نهضت ابی عبدالله هستند که در لباس کفر و عین حقیقت کفر و الحاد و شرک هستند. ▪️ بخش دیگری از جبهه دشمن کسانی هستند که اینها به ظاهر اسلام را پذیرفتند و تمکین کردند و نسبت به پیامبر و وحی قبول داشتند و انکار نکردند اما و به اصطلاح حکومت ری و گندم ری را خوردن، برای آنها خیلی اساسی بود و اینها فکر می کردند که با دنیاگرایی می شود حقیقت دین و جلوه های دینی را حفظ کرد. اینها گرچه در ظاهر احیاناً خود را به صف اسلام و مسلمان ها نزدیک کرده بودند اما به جهت و غلبه حسّ دنیادوستی، آنها از صحنه حق دور شدند و در مقابل موضع گرفتند. افرادی همانند عمر سعد و شمر در لباس اسلام بودند و بعضاً در بسیاری از صحنه ها هم صف بودند و در یک رکاب می جنگیدند، اما دنیاگرایی آنها را در حقیقت به این صحنه کشاند، همان طوری که دسته اول همانند یزید و کسانی که در آن دربار زندگی می کردند در درگاه کفر بودند. ▪️ دسته سوم کسانی هستند که نه کفر ذاتی داشتند همانند دستگاه اموی و نه دنیاگرایی خاص عمر سعدی داشتند، بلکه و بی توجهی به شاخص ها و معیارهای حق و توجه به اینکه باید اهل تحقیق باشند و نه اهل تحقیق و نظایر آنها، این فریب و نیرنگ شیطانی آنها را در حقیقت احاطه کرد. لذا در سالار شهیدان ما این معنا را داریم که حرکت سالار شهیدان برای این بود که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[1] آنهایی که دنیاگرا هستند که هیچ! و آنهایی هم که در حقیقت کفر را برای خود انتخاب کردند آنها منحرف هستند؛ اما دسته سوم اینها هستند و در این کتاب هم که کتاب هست و از حضرت است، این آیه را که حسین بن علی در روز 3عاشورا خواندند را در صفحه 243 ملاحظه می فرمایید که حضرت به استناد این آیه که «لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیكُمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاكُمْ ذِكْرَ اللَّهِ الْعَظِیمِ فَتَبّاً لَكُمْ وَ لِمَا تُرِیدُونَ»[2] خواستند این جبهه سوم و بخش سوم این جبهه را معرفی کنند و آن جهال و گمراهانی هستند که به صورت توده ای از انسان های پلیدی هم تبعیت می کنند. [1]. تهذیب الأحکام، ج6، ص113. [2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج45، ص6. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi