eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
469 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت آسیب شناسی حوزوه ها / اگر حوزه آسیب ببیند، جامعه آسیب می بیند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم عزاداری به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام با سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در حسینیه حوزه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام شهرستان آمل برگزار گردید. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بیان داشت: در خصوص این هدم قبور مطهر ائمه از علما گرفته شد، نامگذاری شده است، معاذلله اما مردم عادی این جرأت را ندارند، حتی قدرت و حکومت هم این جرأت و قدرت را ندارد که بتواند مستقیماً این کار را انجام بدهد، و لذا اول فتاوا را از اهلش گرفتند 15 فتوا و مفتی فتوا داد به حدم این قبور، البته در همان روزگار بزرگان از اهل اسلام و تشیع کتاب هایی در رد این تفکر و این اندیشه باطل وهابی مرقوم فرمودند. ◀️ حوزه های علمیه باید در مسیر اندیشه های بلند و متعالی دین، رسالت و بضاعت خودشان را به درستی بشناسند برای انجام آنها هم اقدامات لازم را انجام بدهند. 🔹 با توجه به شرایط فرهنگی سیاسی و اجتماعی حاکم باید متوجه بود که اگر ما از درون خودمون رو نشناسیم و آسیب ها و ضعف ها و نواقص خودمان را نیابیم و در صدد رفع آن نواقص و آسیب ها نباشیم و آن ها رو جبران نکنیم اتفاقات سنگینی می افتد که بعضاً شاهد هستیم. ◀️ اگر حوزه آسیب ببنید، جامعه آسیب می بیند و همان بلایی که سر مسیحیت و کلیسا آمد بابت این بود که وضعیت خودش رو رصد نکرد نظرات مردم و کارشناسان و دلسوزان را از درون و بیرون مورد توجه قرار نداد. 🔹 اولین آسیبی که متوجه حوزه ها هست عبارت است از نسبت به دین؛ اگر این جریان تفقه فقیه شدن در جنبه های مختلف دین حاصل نشود و مسائل از منظر مباحث علمی و دستگاه علمی ارائه نشود این خطرات و آسیب های جدی گفتاری را برای ما ایجاد می کند. 🔹 امروزه آسیب جدی که متوجه حوزه ها هست این است که آن فقاهت شایسته فقاهتی که زیبنده چنین دینی با این دقت هست، وجود ندارد، این تفسیر هشتاد جلدی که الان الحمدلله به عنوان یک منبع معرفتی کلان آمده این به عنوان زیرساخت فکری حوزه های علمیه و جوامع علمی ما است اگر ما تا الان تفسیری در این سطح نداشتیم،الان دیگر جایی برای اشتباه نیست چرا که این آثار الحمدلله منتشر شده و در اختیار محققین و فضلا قرار گرفته است. ↙️ مطالعه کامل (صوت و متن): https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2570497 🔰 سخنرانی چهارشنبه 1403/01/29 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال جدید 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: شنبه تا چهارشنبه ـ ساعت 10 صبح https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹 لینک پخش زنده درس : روزهای چهارشنبه ـ ساعت 11 صبح https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran 🔹 لینک پخش زنده درس رساله سطح 4 استاد: روزهای سه شنبه ـ ساعت 17 https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran ◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 👈 توجه: برای دسترسی سریع به مطالب بارگزاری شده در کانال، به فهرست مطالب مراجعه کرده و با استفاده از هشتک هر موضوع، از لیست مورد نظر استفاده فرمایید. ↙️ فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 ↙️ فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 321 فصل (16) في أن كل ممكن محفوف بالوجوبين و بالامتناعين‌ تاریخ تدریس: 1403/02/01 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 322 فصل (16) في أن كل ممكن محفوف بالوجوبين و بالامتناعين‌ وهم و تنبيه: ربما توهم متوهم أن ذات الممكن المأخوذ مع الوجود ممتنع له العدم امتناعا ذاتيا نظرا إلى المجموع لكون اجتماع‌... . تاریخ تدریس: 1403/02/02 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس استاد مرتضی جوادی آملی فردا دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار نمی گردد. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 323 فصل (16) في أن كل ممكن محفوف بالوجوبين و بالامتناعين‌ وهم و تنبيه: ربما توهم متوهم أن ذات الممكن المأخوذ مع الوجود... . تاریخ تدریس: 1403/02/04 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس المنهج الثانی: فی نبذ من احوال صفاته تعالی و فیه مشاعر ﺍﻟﻤﺸﻌﺮ ﺍﻷﻭﻝ ﻓﻲ ﺃﻥ ﺻﻔﺎﺗﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻋﻴﻦ ﺫﺍﺗﻪ ﺇﻥ ﺻﻔﺎﺗﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻋﻴﻦ ﺫﺍﺗﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻻ ﻛﻤﺎ ﻳﻘﻮﻝ ﺍﻷﺷﺎﻋﺮﺓ ﺃﺻﺤﺎﺏ ﺃﺑﻲ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﺍﻷﺷﻌﺮﻱ ﻣﻦ ﺇﺛﺒﺎﺕ ﺗﻌﺪﺩﻫﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﻮﺟﻮﺩ ﻟﻴﻠﺰﻡ ﺗﻌﺪﺩ ﺍﻟﻘﺪﻣﺎﺀ ﺗﻌﺎﻟ.ی ... . 🔹 جلسه : 32 تاریخ تدریس: 1403/02/04 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
نباید از فراوانی اختلاف در اندیشه ها، هراسی داشت / بشر باید خود را به مرز اندیشه و منطقه عقل برساند 🔸 حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در یادداشتی با عنوان «غایت اندیشه» که در مجله نقد و اندیشه، چاپ گردیده درباره اصل اصالت تفکر و مرزاندیشه و منطق عقل بیان می دارد: امروزه بزرگترین موانع تفکر، عملگرایی و سبکسری است... . 👇👇👇👇 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
نباید از فراوانی اختلاف در اندیشه ها، هراسی داشت / بشر باید خود را به مرز اندیشه و منطقه عقل برساند 🔸 حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در یادداشتی با عنوان «غایت اندیشه» که در مجله نقد و اندیشه شماره 2و3 پاییز و زمستان 1402 چاپ گردیده درباره اصل اصالت تفکر و مرزاندیشه و منطق عقل بیان می دارد: امروزه بزرگترین موانع تفکر، عملگرایی و سبکسری است. 🔸 وزنه وجودى انسان كه عامل وزانت هويت و سنگينى شخصيت او مى گردد، اوست. در مقابل عامل خفت و سبكى وجودى وى همانا تهى بودن از عقل و برى بودن از خرد اوست و به همين جهت است كه مستبدان و زورگويان جهان با شيوه فرعونى و اموى با سياست استخفاف، ملت هاى خود را از اندیشه كردن و خردورزى دور داشته تا بتوانند از ملت ها سوارى بگيرند. 🔸 چون سعادت از منظر أفراد بر اساس جهان بينى ها و ايدئولوژى ها شكل مى گيرد طبعا متفاوت مى باشد. اما يك پرسش قابل تأمل اينكه؛ ريشه تفاوت أفكار و اختلافات آراء را در چه امرى بايستى جست؟ چرا اين همه تفاوت و اختلاف را در انديشه ها شاهد هستم؟ آيا نفس اين تفاوت ها و اختلافات مذموم است؟ 1️⃣ در مقام تبيين و تحليل اين اختلافات أولاً؛ بايد دانست نفس اختلاف در انديشه، مذموم نبوده و چه بسا ممدوح نيز باشد. 2️⃣ ثانياً؛ از آنجا كه اقتضائات وجودى انسان ها و نيز نيازهاى أفراد يكسان و در يك سطح و تراز نبوده و از سوى ديگر ذهنيت ها، پيش فرض ها و رويكردها و نظائر آن نيز متفاوت و ممتاز مى باشد لازم است تا نتائج مختلفى حاصل شده و أفكار و آراء گوناكونى به بازار انديشه راه يابد. از اين رهگذر ضمن اينكه نبايستى از فراوانى اختلاف در انديشه هراسى داشته و آنرا تهديد پنداشت و با آن مخالفت نمود، بلكه چه بسا مى تواند فرصتى تلقى شده، با عقلانيتى شايسته راه جمعى را از ميان آن آراء و أفكار مختلف جستجو نمود و أفراد را حول يك انديشه جمع كرد. 🔸 در فرهنگ اسلامى خصوصا در آموزه هاى قرآنى مورد توصيه و تأكيد قرار داده و از بشر به جدّ خواسته شده است كه با بهره مندى از مواهب الهى يعنى قواى ادراكى، خود را به مرز انديشه رسانده و با و تفكر كردن خود را به منطقه عقل برساند، كه غايت علم و انديشه از منظر قرآن كريم عاقل شدن و است. 🔸 مورد غفلت نيست كه تمامى قواى ادراكى اعم از حس، خيال، وهم و غیره برغم ارزشمندى همه آنان، سربازان و فرمانبرداران قوه عاقله هستند. ازاین رو انسان همانا اوست كه بوسيله آن رسالتِ كنترل و عِقال آنها را داشته و دارد، تعديل شده و نه تعطيل. بنابراین در چنين حالتى هم عقل در جايگاه خودش قرار گرفته و هم نيروهاى قوه عاقله به رسالت خود عمل نموده­ اند و اين بهترين حالتى است كه تفكر و انديشه در مسير خود قرار گرفته و در كمال آزادى و عارى از هر قيد و بندى در سپهر انديشه بر آمده و بهترين وضعيت براى انديشيدن و تفكر كردن است، بديهى است كه در چنين حالتى غايت انديشه وضع مطلوبى خواهد داشت... . ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2588504 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 324 فصل (16) في أن كل ممكن محفوف بالوجوبين و بالامتناعين‌ وهم و تنبيه... . تاریخ تدریس: 1403/02/05 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه: 82 تاریخ تدریس: 1403/01/25 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه: 83 تاریخ تدریس: 1403/01/27 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه: 84 تاریخ تدریس: 1403/01/30 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه: 85 تاریخ تدریس: 1403/02/01 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه: 86 تاریخ تدریس: 1403/02/02 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 325 فصل (16) في أن كل ممكن محفوف بالوجوبين و بالامتناعين‌ وهم و تنبيه... . تاریخ تدریس: 1403/02/08 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi