eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر مسعود معینی پور 🔅دکتری مطالعات انقلاب اسلامی دانش آموخته دروس خارج حوزوی 🔻مدیر شبکه چهارم سیما 🔻هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) 📎برخی از تألیفات ▫️مدنیت،عقلانیت و معنویت در بستر اربعین ▫️الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام ▫️مجموعه مقالات و گفتگوهای علوم انسانی ▫️اسلامی ▫️مجموعه مقالات حج در اندیشه سیاسی اجنماعی مقام معظم رهبری ▫️مجموعه مقالات حج و انقلاب اسلامی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🕰جلسه امروز با حضور دکتر مسعود معینی پور ساعت 17:15 دقیقه برگزار خواهد شد. 🔻لینک جلسه و مکان حضوری آن به ثبت نام کنندگان اطلاع داده می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅ماه اسلام 🔻جلسه چهارم
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر میلاد دخانچی 🔅دکتری مطالعات فرهنگی از دانشگاه کویینز کانادا 🔻برنامه ساز و مجری 📎برخی از تألیفات ▫️پسا اسلامیسم ▫️روایت یک استعفا 📺برخی از برنامه های تلویزیونی ▫️جیوگی ▫️دلینک ▫️گره ▫️سختانه ▫️فاز 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🕰جلسه امروز با حضور دکتر میلاد دخانچی ساعت 22 برگزار خواهد شد. 🔻لینک جلسه و مکان حضوری آن به ثبت نام کنندگان اطلاع داده می شود.
🏴 فرارسیدن ایام شهادت امام علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🏴 ◾️در این لیالی پر برکت، مجموعه ضحی را از دعای خیر خود دریغ نفرمائید. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امّت و امامت ▫️نظریه ولایت فقیه در قالبی فقهی از قرن ها پیش با صورت بندی های حداقلی و حداکثری -از سرپرستی امور حسبه تا جانشینی امام معصوم- در ادبیات دینی شیعه مورد توجه بوده است. ▫️سوال محوری ما در نظریه امّت و امامت نسبت این ایده با مسأله ولایت فقیه است؟ آیا نظریه امّت و امامت همان تئوری ولایت مطلقه با بیانی نو است یا از پشتوانه های معرفتی وسیع تری نسبت به زاویه نگاه فقهی بهره میبرد؟ ▫️به نظر می‌رسد بحث امّت و امامت در ادبیات متفکران انقلاب با محوریت احیای قرآن پیش می رفته است و در مباحث بزرگانی چون شهید مطهری و شهید صدر به تبع مرحوم علامه و حضرت امام (ره) به آیات مرتبط با ولایت فقیه استناد شده است. ولی در نهایت امر مسأله ولایت و امامت تفکیک شده و ولایت فقیه در امتداد امامت قرار گرفته است؛ مسأله ای که مرحوم شریعتی نیز با زاویه نگاه جامعه شناختی بدان پرداخته است. ▫️در نتیجه می توان گفت غالب متفکران انقلاب مسأله امامت را با یک رویکرد کلامی در ائمه هدی خلاصه کرده و هویت جامعه اسلامی را در دوران غیبت با نظام ولایت مطلقه گره می زنند. ▫️در میان متفکران گفتمان انقلاب، رهبر فرزانه و شهید بهشتی به تأسی از اندیشه امام خمینی (ره) تنها افرادی هستند که از پنجره قرآن به مسأله امّت و امامت نگریسته اند و امام را نه در معنای کلام شیعی، بلکه به معنای رهبر جامعه به سوی یکی از دو سوی حق و باطل لحاظ نموده اند. محصول این دیدگاه برداشته شدن فارق میان امام و ولی فقیه است. ▫️در یادداشت بعدی به شرح تفاوت نگاه رهبری و شهید بهشتی با سایر متفکران و به بیان دیگر تفاوتهای اندیشه امام و سایر بزرگان خواهیم پرداخت. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅ماه اسلام 🔻جلسه پنجم
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻نشست با حضور حجت الاسلام 🔅علیرضا قائمی نیا 🔸پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 ساعت 22 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا 🔅دکتری فلسفه و حکمت اسلامی؛‌گرایش فلسفه متعالیه 🔻هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔻سردبیر فصلنامه ذهن 📎برخی از تألیفات ▫️تجربه دینی و گوهر دین ▫️نگرش‌های نوین در فلسفه ▫️خاستگاه دین ▫️بیولوژی نص ▫️معناشناسی شناختی قرآن 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔅نابودی قطعی رژیم صهیونیستی 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «من قاطعانه میگویم: این تلاشها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.» ۱۴۰۰/۰۲/۱۷ 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 گریه مرحوم استاد علامه طباطبایی در فراق شاگرد برجسته‌اش 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅ماه اسلام 🔻جلسه ششم (آخرین صوت)
▫️عید سعید فطر مبارک 🔰فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان نیایش 45 صحیفه سجادیه 🔅اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِیهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ. 🔻خداوندا با سپری شدن این ماه جامه گناهان را از ما بر کَن، و با رفتنش، ما را از بند بدی هایمان بیرون کن، و از کسانی قرارمان ده که به لطف این ماه سعادتمندترین و در آن پاداش یافته ترین و از آن برخوردارترین اند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر معینی پور 🔻30 فروردین 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر معینی پور 🔻دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️دکتر معینی پور در ابتدای جلسه به تعریف عقل پرداخته و آن را اینگونه بیان کردند: موجودی که در دایره اختیار انسان در نسبت با هستی و خدا انتخاب داشته باشد و متضاد آن، جهل است. ▫️ایشان مفهوم عقلانیت اجتماعی را واژه‎ای تازه تلقی کرده و فرمودند نباید به نحو توسعه مفهومی بی مبنا باشد که مابحذاء عملی نداشته باشد، و نه تقلیل بی منطق شود که ساحت انسان را به جامعه سازی یا حکمرانی تقلیل دهد. ▫️ایشان در تقریر بحث فرمودند عقلانیت اجتماعی ساحتی از عقلانیت است که مبنی بر کنش جمعی و در پی تحقق هدف جمعی و جامعه سازی می باشد که البته قبل از آن در شناخت جمعی از مسائل متفقند و در سه ساحت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به آن نگاه می شود. به این ساحت ها با سه رویکرد نظری و اخلاقی و عملی می توان نگاه نمود. ریشه این سه رویکرد در حدیث بیست و چهارم از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) به چشم می خورد. ▫️عقلانیت اجتماعی در چهار مقطع تأثیر دارد: 1. تأسیس انقلابها 2. تثبیت نظم اجتماعی 3. تداوم و بقا 4. اصلاح و تغییر هر نظم اجتماعی به این چهار مورد نیاز دارد و ماهیت دستگاه عقلانیت، رفت و برگشتی بین کنشگران و رهبران، نخبگان و عوام است. ▫️ایشان در ادامه، در تبیین نظریه استون گفتند: نظم اجتماعی دارای سیستم ورودی و فرایند و خروجی است. ورودی ‌ها مطالبات تمام نظام اجتماعی است و فرایندها برای بدست آوردن مطالبات است، و خروجی ها رضایت و کارآمدی یا عدم آن است. ▫️ایشان در ادامه نسل های موثر در مراحل انقلاب را برشمردند. ابن خلدون و برینتون برای شکل‌دهی انقلاب چهار نسل را ترسیم می‌کنند: 1. مؤسس؛ نسلی که انقلاب را طبق عقلانیت اجتماعی به وجود می‌آورد. 2. مباشر؛ وظیفه او تثبیت انقلاب و ساختن ساختار برای حاکمیت است. 3. مقلّد؛ نسلی که می خواهد به هر قیمتی ساختار را حفظ کند. 4. ویرانگر؛ نسلی که با نسل مؤسس و مباشر فاصله زیادی گرفته و خواستار تغییر است. ▫️در انقلاب اسلامی نسل مؤسس با ادبیات و معارف قوی وارد شد و در حال حاضر کشاکش بین سه نسل بعدی است که اگر طبق بیانیه گام دوم جلو برویم و به لوازم آن پایبند باشیم، آن گاه از دست نسل ویرانگر که اتفاقاً برای حال حاضر جایگزین هم دارند نجات پیدا خواهیم کرد. ▫️برای صورت بندی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی چند سوال را باید طرح و مستدل پاسخ داد: 1. چرا ما پیش از خودمان را در سه حوزه قدرت و ثروت و فرهنگ، نفی کردیم؟ 2. وضعیت جدید را چطور به وجود آوردیم و مسیر طی شده، بر اساس چه مبنای عقلانیت اجتماعی بوده است؟ 3. چطور مسأله های چیزی را که تأسیس کردیم تشخیص داده ایم؟ (این کار کرد مهم ترین کارکرد عقلانیت اجتماعی است) 4.مسئله آینده انقلاب اسلامی چیست؟ 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻با حضور دکتر معینی پور 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امّت و امامت ▫️در یادداشت قبلی چنین گذشت که تنها رهبر انقلاب و شهید بهشتی به تاسی از امام خمینی با تدبر در آیات قرآن مسأله امت و امامت را به عنوان شاخصه هویتی جامعه در نگرش اسلامی تصویر نموده اند و سایر متفکران انقلاب از شریعتی تا مطهری جملگی نظریه ولایت فقیه را با ادبیاتی نو طرح و شرح نموده اند. ▫️به نظر می‌رسد بهترین ابزار برای تصویر این تفاوت در ماهیت مسأله امامت و امت توجه به تفاوت مسأله امامت در قوس نزول و صعود است. ▫️مشروح سخن اینکه اگر مسأله امامت در قوس نزول لحاظ شود امام همان منبع فیض منبسط و مظهر تمام شئون خلیفه الهی است که حیات و ممات و معاد تمام مخلوقات با او گره خورده است و در این نگاه امام غیر از ولی فقیه است چه اینکه امامت یک مقام تکوینی است که بر ذوات عوالم سه گانه احاطه وجودی دارد. ▫️اما اگر امامت را در قوس صعود لحاظ کنیم و مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین). ▫️در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به مقام امامت نائل می آید که اوج قله این مقام را ائمه هدی درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت قوس نزول رسیده و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلک اسفار اربعه است در پی آنها می‌رود و اگر در مقام تدبیر وارد شود امام خواهد بود به معنای قرآنی. ▫️ما حصل سخن اینکه اگر میان امام و ولی فقیه فارق نهاده شود نظریه امامت و امت همان تئوری ولایت مطلقه فقیه با رویکرد فقهی_کلامی در قالبی نو است اما اگر امام در مفهوم قرآنی مد نظر قرار گیرد فارق این دو برداشته شده و هر آن کس که تدبیر جامعه به سوی حق را برعهده می گیرد امام امت اسلام خوانده خواهد شد (ادبیات حکمت متعالیه منطبق با این خوانش است). ▫️تفاوت این دو نگاه در لحاظ مسأله امامت در قوس نزول(امامت کلامی) و امت در قوس صعود قابل تصویر است. البته آنچه گذشت به معنای رسمیت بخشی به خلافت، دموکراسی مدرن یا دیکتاتوری اسلامی نیست. در یادداشت بعدی در این باب سخن خواهیم گفت. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻نشست با حضور حجت الاسلام 🔅علیرضا پیروزمند 🔸یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha