eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
873 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر معینی پور 🔻30 فروردین 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دکتر معینی پور 🔻دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️دکتر معینی پور در ابتدای جلسه به تعریف عقل پرداخته و آن را اینگونه بیان کردند: موجودی که در دایره اختیار انسان در نسبت با هستی و خدا انتخاب داشته باشد و متضاد آن، جهل است. ▫️ایشان مفهوم عقلانیت اجتماعی را واژه‎ای تازه تلقی کرده و فرمودند نباید به نحو توسعه مفهومی بی مبنا باشد که مابحذاء عملی نداشته باشد، و نه تقلیل بی منطق شود که ساحت انسان را به جامعه سازی یا حکمرانی تقلیل دهد. ▫️ایشان در تقریر بحث فرمودند عقلانیت اجتماعی ساحتی از عقلانیت است که مبنی بر کنش جمعی و در پی تحقق هدف جمعی و جامعه سازی می باشد که البته قبل از آن در شناخت جمعی از مسائل متفقند و در سه ساحت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به آن نگاه می شود. به این ساحت ها با سه رویکرد نظری و اخلاقی و عملی می توان نگاه نمود. ریشه این سه رویکرد در حدیث بیست و چهارم از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) به چشم می خورد. ▫️عقلانیت اجتماعی در چهار مقطع تأثیر دارد: 1. تأسیس انقلابها 2. تثبیت نظم اجتماعی 3. تداوم و بقا 4. اصلاح و تغییر هر نظم اجتماعی به این چهار مورد نیاز دارد و ماهیت دستگاه عقلانیت، رفت و برگشتی بین کنشگران و رهبران، نخبگان و عوام است. ▫️ایشان در ادامه، در تبیین نظریه استون گفتند: نظم اجتماعی دارای سیستم ورودی و فرایند و خروجی است. ورودی ‌ها مطالبات تمام نظام اجتماعی است و فرایندها برای بدست آوردن مطالبات است، و خروجی ها رضایت و کارآمدی یا عدم آن است. ▫️ایشان در ادامه نسل های موثر در مراحل انقلاب را برشمردند. ابن خلدون و برینتون برای شکل‌دهی انقلاب چهار نسل را ترسیم می‌کنند: 1. مؤسس؛ نسلی که انقلاب را طبق عقلانیت اجتماعی به وجود می‌آورد. 2. مباشر؛ وظیفه او تثبیت انقلاب و ساختن ساختار برای حاکمیت است. 3. مقلّد؛ نسلی که می خواهد به هر قیمتی ساختار را حفظ کند. 4. ویرانگر؛ نسلی که با نسل مؤسس و مباشر فاصله زیادی گرفته و خواستار تغییر است. ▫️در انقلاب اسلامی نسل مؤسس با ادبیات و معارف قوی وارد شد و در حال حاضر کشاکش بین سه نسل بعدی است که اگر طبق بیانیه گام دوم جلو برویم و به لوازم آن پایبند باشیم، آن گاه از دست نسل ویرانگر که اتفاقاً برای حال حاضر جایگزین هم دارند نجات پیدا خواهیم کرد. ▫️برای صورت بندی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی چند سوال را باید طرح و مستدل پاسخ داد: 1. چرا ما پیش از خودمان را در سه حوزه قدرت و ثروت و فرهنگ، نفی کردیم؟ 2. وضعیت جدید را چطور به وجود آوردیم و مسیر طی شده، بر اساس چه مبنای عقلانیت اجتماعی بوده است؟ 3. چطور مسأله های چیزی را که تأسیس کردیم تشخیص داده ایم؟ (این کار کرد مهم ترین کارکرد عقلانیت اجتماعی است) 4.مسئله آینده انقلاب اسلامی چیست؟ 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻با حضور دکتر معینی پور 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امّت و امامت ▫️در یادداشت قبلی چنین گذشت که تنها رهبر انقلاب و شهید بهشتی به تاسی از امام خمینی با تدبر در آیات قرآن مسأله امت و امامت را به عنوان شاخصه هویتی جامعه در نگرش اسلامی تصویر نموده اند و سایر متفکران انقلاب از شریعتی تا مطهری جملگی نظریه ولایت فقیه را با ادبیاتی نو طرح و شرح نموده اند. ▫️به نظر می‌رسد بهترین ابزار برای تصویر این تفاوت در ماهیت مسأله امامت و امت توجه به تفاوت مسأله امامت در قوس نزول و صعود است. ▫️مشروح سخن اینکه اگر مسأله امامت در قوس نزول لحاظ شود امام همان منبع فیض منبسط و مظهر تمام شئون خلیفه الهی است که حیات و ممات و معاد تمام مخلوقات با او گره خورده است و در این نگاه امام غیر از ولی فقیه است چه اینکه امامت یک مقام تکوینی است که بر ذوات عوالم سه گانه احاطه وجودی دارد. ▫️اما اگر امامت را در قوس صعود لحاظ کنیم و مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین). ▫️در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به مقام امامت نائل می آید که اوج قله این مقام را ائمه هدی درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت قوس نزول رسیده و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلک اسفار اربعه است در پی آنها می‌رود و اگر در مقام تدبیر وارد شود امام خواهد بود به معنای قرآنی. ▫️ما حصل سخن اینکه اگر میان امام و ولی فقیه فارق نهاده شود نظریه امامت و امت همان تئوری ولایت مطلقه فقیه با رویکرد فقهی_کلامی در قالبی نو است اما اگر امام در مفهوم قرآنی مد نظر قرار گیرد فارق این دو برداشته شده و هر آن کس که تدبیر جامعه به سوی حق را برعهده می گیرد امام امت اسلام خوانده خواهد شد (ادبیات حکمت متعالیه منطبق با این خوانش است). ▫️تفاوت این دو نگاه در لحاظ مسأله امامت در قوس نزول(امامت کلامی) و امت در قوس صعود قابل تصویر است. البته آنچه گذشت به معنای رسمیت بخشی به خلافت، دموکراسی مدرن یا دیکتاتوری اسلامی نیست. در یادداشت بعدی در این باب سخن خواهیم گفت. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻نشست با حضور حجت الاسلام 🔅علیرضا پیروزمند 🔸یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند 🔅دورس خارج حوزوی 🔻هیئت علمى دفتر فرهنگستان 🔻قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی 🔻مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان 🔻کارشناس مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 76 تا 82 🔻کارشناس مسایل فرهنگى در دبیرخانه شوراى انقلاب فرهنگى 📎برخی از تألیفات ▫️مبانى و راهکارهاى اسلامى شدن دانشگاه ▫️مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی ▫️مدل تنظیم سیاستهای کلان فرهنگی ▫️ارزیابی عملکرد فرهنگی حوزه­های علمیه در تاریخ معاصر ▫️مفهوم شناسی اسلامی در فرهنگ نبوی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅نشست با حضور حجت الاسلام 👤علی فرحانی ▫️استاد سطوح عالی حوزوی ⏰دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر میلاد دخانچی 🔻1 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️ایشان در ابتدای جلسه موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» را مسأله خود دانستند و ادامه دادند: ▫️خواستگاه فکری بنده مبتنی بر سنت شریعتی با روش دیالکتیک است و معتقدم گذشته و سنت را باید به بوته نقد گذاشت و در عین انقطاع از آن، باید راه سنت را استمرار بخشید، تا پویایی حاصل شود. باید صورت بندی نظریه هگل و کانت و... را در سیاست و اسلام ریخت تا به نظریه نوینی رسید. ▫️برای اینکه بتوانم نظریه خود را تبیین کنم، باید به بحثی مبنایی اشاره کنم؛ و آن تطبیق عرفان و روانکاوی است. اگرچه آن دو، از دو سنت متعارض و طیف های متفاوت اند اما تطبیق هایی با هم دارند. ▫️در عرفان نظری بحث حضرات خمس، تعیّن اول و تعیّن ثانی و سه عالم عقل و خیال و ماده بررسی می شوند. با وام گرفتن از بحث های عرفانی، می توان تاریخ، جامعه، نسبت فرهنگ و جامعه را توضیح داد و به سمت جامعه شناسی فلسفه‌ی تاریخ سیاست و... رفت. ▫️تعیّن اول و ثانی؛ در تعیّن اول، صفات به نحو اندماجی در ذات حضور دارند. اما در تعیّن ثانی، صفات نفی ذات می کنند و بیرون می‌آیند و در ادامه بر محور ذات جمع می شوند. با این توضیح؛ تعیّن اول و دوم، دیالکتیکی است. که از دیالکتیک تعیّن اول و ثانی نیز سه ساحت روح، خیال وماده شکل می گیرد. ▫️ در روانکاوی مدرن نیز این سه ساحت برای انسان تصویر می شود؛ خیال و خیالات، نمادین یعنی ماده، واقع، یعنی خواب ها و اوهام. این سه ساحت با سه ساحت عرفان کاملاً منطبق است. ▫️با این صورت بندی، قبیله و استیت و زندگی فردی و اجتماعی، قابل توضیح هستند. در قبیله، رئیس قبیله مرکز پیرامونی است و در آن، جمع یعنی «ما» موضوعیت دارد و استیت زمانی شکل می‌گیرد که «من» متولد می شود و نفی جمع می‌کند. قبیله با طبیعت زندگی می‌کند و دارای اراده جمعی است ولی استیت بر علیه طبیعت زندگی می‌کند و محور او «من» است. قبیله از جنس تعیّن اول است و استیت از جنس تعیّن ثانی که با اراده ها نفی ذات می کنند. در بین طبیعت و فرهنگ، شریعت و طریقت نیز این تطبیق صورت می‌گیرد. طبیعت و شریعت از جنس تعیّن اول هستند و فرهنگ و طریقت از جنس تعیّن ثانی. با این تحلیل استیت در نفی قبیله هست و تمدن در نفی شریعت. پس بدون شریعت تمدن شکل نمی گیرد و بدون قبیله استیتی صورت نمی پذیرد. ▫️جهان مدرن زاییده تعیّن ثانی است که همه به دنبال اعمال اراده خود هستند و نفی ذات می کنند چون نمی خواهند در تعیّن اول بمانند. در حکمرانی و تمدن سازی نیز شریعت نفی می‌شود اما برای تمدن سازی محور شریعت لازم است. پس تضاد دیالکتیک جاری و ساری است. ▫️تاریخ اسلام هم با همین طرح‎واره و صورت بندی تعیّن اول و ثانی قابل توضیح است. هر چقدر استیت رشد می‌کند، کمبود ذات احساس می‌شود و نیاز به اهل بیت و بازگشت به آن ها ضروری می شود. مفهوم غیبت نیز در تعیّن ثانی است. ذات غایب می شود و غیبت در تعیّن ثانی آغاز می شود و دیالکتیک حضور و عدم حضور جریان پیدا می کند. ▫️انقلاب مشروطه که بعد از شکل‌گیری استیت مدرن است با دین در دیالکتیک است و با آن به تضاد می خورد. ▫️پروژه انقلاب اسلامی در موقعیت تعیّن ثانی است و درصدد است بین اسما و صفات و ذات تعادل ایجاد کند. امام خمینی (ره) در لحظه شکل گیری انقلاب محور و مستجمع همه افراد است و هر طیف فکری را حول خود جمع کرد. ▫️اما آسیب‌شناسی امروز؛ امروزه انگاره‌های تعیّن اول بر تعیّن ثانی تحمیل می‌شود. فقه گرایان می خواهند احکام را پیاده کنند و بر تعیّن ثانی و اسما و صفات حکومت کنند. در حالی که باید تعیّن ثانی را قبول کرد. مسئله جامعه امروز ما مسئله ورزشگاه رفتن زن‌ها نیست. بحث در عالم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امثال این است که امروزه با حذف رقابت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، رانت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به وجود آمده است. در حالی که شکل گیری انقلاب از انگاره تعیّن ثانی بود ولی در ادامه انقلاب، با الگوی تحمیل تعیّن اول جلو رفت و الان نه شکل تعیّن اول است نه شکل تعیّن ثانی، نه اهل شریعت راضی اند نه اهل استیت. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📸 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻نشست با حضور حجت الاسلام 🔅مهدی طالعی اردکانی 🔸یپنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی 🔅 دروس خارج حوزوی تخصصی فقه الاجتماع و کارشناسی روان شناسی و ارشد فلسفه علوم اجتماعی 🔻استاد حوزه و دانشگاه 🔻عضو سابق گروه علمی مدیریت فرهنگی دانشگاه مجازی المصطفی 🔻طراح و مدیر دوره های بین المللی مدیریت فرهنگی در جامعه المصطفی با رویکرد کارآفرینی فرهنگی و آموزشی 🔻مؤسس کانون فرهنگی تبلیغی آرام، طراح و مجری طرح «خانواده ی جامع بین الملل» 🔻طراح و مدیر طرح فرایند یاددهی_ یادگیری نخبگانی با رویکرد اجتهاد گروهی 🔻مترجم زبان عربی و آشنا به شش زبان 📎برخی از تألیفات ▫️تصحیح نسخه خطی خلاصه الحساب شیخ بهایی (چاپ) ▫️تصحیح نسخه خطی تفسیر صوافی الصافی(چاپ) ▫️نظریه ی کلامی_اجتماعی شأن و منزلت اجتماعی (در دست چاپ) ▫️درآمدی بر کلان اندیشی فقهی (در دست چاپ) ▫️مبانی انسان شناختی جامعه پذیری دینی از منظر علامه طباطبایی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور حجت الاسلام و المسلمین قائمی نیا 🔻8 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️آقای دکتر قائمی نیا ارائه خود در موضوع دوره را با تحلیل رویکرد معرفت شناختی به بحث آغاز کردند. در اندیشه ایشان رویکرد معرفت شناختی به عقلانیت اجتماعی از مزیت های خرد و کلانی بهره می برد که اهم آن عبارت اند از: 1- پرسشگری و توجه به مبانی و پیش فرض ها 2- قرار داشتن عقلانیت اجتماعی در تعینات معرفت اجتماعی ▫️البته مراد از رویکرد معرفت شناختی اتخاذ زاویه دید انتقادی به بحث است که با معرفت شناسی به عنوان مجموعه مسائل مرتبط با معرفت در دانش فلسفه متفاوت است. ▫️دکتر قائمی نیا با تفکیک میان عقل (reason) و عقلانیت اجتماعی (rationality) به صمیم بحث ورود کردند و در تعریف عقلانیت اجتماعی آن را مشعر به شبکه پیچیده بینشی-گرایشی همراه با الگوهای رفتاری دانستند که می تواند خواستگاه عقلی و غیر عقلی داشته باشد. ▫️با توجه به تعریف، عقلانیت در مقام تحقق و عینیت می تواند از تکثر برخودار باشد به بیان دیگر در یک جامعه انسانی امکان تحقق عقلانیت های متفاوت و رقیب وجود دارد. ▫️گام سوم توجه دادن به تمایز میان عقلانیت در مقام تعریف و عقلانیت در مقام تحقق است. منشا این تفکیک نگاه پیشینی به عقلانیت در مقام تعریف و شمول آن بر ثابتات شبکه پیچیده عقلانیت و اختصاص عقلانیت در تحقق به متغیرات در چارچوب ثابتات است. ▫️البته باید توجه کرد که در عقلانیت مقام تحقق با وجود حاکم بودن اصول کلان ثابت، مکانیزم پیش روی آزمون و خطا است؛ همانطور که شهید صدر در نظریه منطقه الفراغ آن را صورت بندی کرده اند. ▫️گام پایانی در مقدمات، بررسی تمایز و تفاوت میان عقلانیت سکولار و دینی است. به اعتقاد دکتر قائمی نیا دو وجه عمده تفاوت میان این دو عقلانیت وجود دارد: نخست نوع نگاه به عقل به عنوان یک منبع معرفتی است که عقلانیت سکولار معتقد به عقلانیت خود بنیاد و عقلانیت دینی با وجود پذیرش عقل معتقد به محدودیت آن است، و تفاوت دوم در وجود ثابتات در عقلانیت دینی و محوریت آزمون و خطا در متغیرات است، برعکس عقلانیت سکولار که آزمون و خطا را در تمام سطوح معیار می دانند. ▫️دکتر قائمی نیا راهکار امتداد و پیش برد عقلانیت انقلاب اسلامی در دروان تثبیت و دوام را استفاده از یک کنش جمعی انباشتی می دانند. به بیان دیگر با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، منطق گسستی بر تاریخ معاصر حاکم بوده است که در تغییر سیاست ها، برنامه ها و حتی مدیران با تغییر دولت ها نمود دارد درحالی که باید تلاش کرد تا با اعتبار بخشی به حوزه عمومی و کنش ارتباطی در ذیل چتر ثابتات عقلانیت انقلاب اسلامی، امکان دست یابی به الگوهای رفتاری متناسب با شرایط را فراهم نمود و از انباشت تجربیات گذشته و اندیشه های حاضر به بهترین نحو استفاده نمود. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امّت و امامت ▫️تصویر اسفار اربعه به عنوان مسیر عینیت بخشی به امامت و امّت در نگاه قرآن و عبور از امامت در قوس نزول گاها موهم اشکالاتی است که اهم آنها از قرار ذیل هستند: ▫️1-امام کسی است که عموم جامعه او را به رهبری برگزینند و تا زمانی که اقبال عموم به فردی نباشد او امام نخواهد بود، پس دیدگاه عرفانی با نگرش اهل سنت در مسأله جانشینی پیامبر تلاقی دارد. ▫️2- براساس شرح مسأله نخست، تفاوتی میان دموکراسی اسلامی و دموکراسی سکولار وجود ندارد؟ ▫️۳- پذیرش عموم مردم مساوی با خواست رهبر است و هر آنچه اراده رهبر در جهت صلاح باشد متکامل کننده امّت خواهد بود (دیکتاتوری مطلقه) ▫️برای پاسخ به این سه اشکال تعمّق در نظریه اسفار اربعه ضروری است. ▫️ورود انسان به عالم دنیا مساوی است با قوه بودن تمام کمالات و طی طریق یا به عنایت و فیض الهی است یا اکتساب. ▫️طریق اول مخصوص انبیا است که به عنایت الهی مسیر را پیموده اند و ثمره اسفار انبیا به تناسب مقام ادیان الهی است که در نهایت به دین اسلام به عنوان خاتم ادیان و اکمل و اتمّ شرایع الهی می رسیم که با ظهور پیامبر اسلام و پذیرش عمومی جامعه مدینه محقق شد. ▫️با شکل گیری امّت اسلامی به رهبری پیامبر (ص)، سایرین برای طی طریق به نقشه راه پیامبر خاتم (ص) محتاج اند که همانا قرآن و سنّت نبوی است و یکی از مفاد دین اسلام مسأله جانشینی منصوص نبی اکرم در خاندان عترت و طهارت است. ▫️به بیان دیگر پیامبر (ص) خود طریق شناخت امام را به امّت شناسانده بود و جامعه مسلمان اگر به متن دین عمل می‌کرد امامت حق محقق می شد. بنابراین با پذیرش اسلام و پرداخت دین به ملاک رهبری و امام راه برای خلافت باز نخواهد بود چراکه مسیر طی طریق برای امام و امّت به سوی کمال، التزام به دین اسلام است. ▫️محور قرار گرفتن اسلام در جامعه مسلمان مانع از به رسمیت شناخته شدن دموکراسی غربی است بدین معنا که محل بحث در اینجا جامعه ای است که به اصل توحید التزام علمی و عملی دارد. در چنین جامعه ای اراده عمومی به تبعیت از اسلام تعلق گرفته است که معنا و مفاد دموکراسی اسلامی است،‌ به بیان دیگر حق و تکلیف در بستر اسلام. ▫️از طرف دیگر با محور شدن اسلام باب دیکتاتوری بسته خواهد شد و عملکرد هر آن کس که رهبری جامعه را برعهده می گیرد با متن دین قضاوت خواهد شد و این راز تفاوت ولایت مطلقه با دیکتاتوری است. ▫️نکته آخر اینکه به جهت پر رنگ شدن حکومت در اندیشه انقلاب اسلامی همواره رهبری جامعه در رهبری سیاسی خلاصه می شود، اما باید توجه کرد که بسیاری از امامان شیعه در بستر عدم تصدی حکومت به تدبیر جامعه اسلامی پرداختند و به نظر می‌رسد در طول تاریخ امامت، ائمه شیعه در کل جامعه اسلامی به عنوان هادیان اجتماعی شناخته می شدند. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔅برنامه نشست های دوره 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی🇮🇷 👤 اساتید: حجت الاسلام خان محمدی دکتر معینی پور دکتر شجاعی زند دکتر شهرستانی 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام کریم خان محمدی 🔅 سطح خارج حوزوی دکتری فرهنگ و ارتباطات 🔻عضو هیات علمی در دانشگاه باقر العلوم(ع) 🔻مدیر گروه مطالعات روحانیت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻عضو شورای تخصصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻عضو شورای پژوهشی پژوهشکده ارشاد اسلامی 🔻ریاست پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. 🔻مشاور پژوهشی ارشاد اسلامی به مدت چهار سال از ۷۸ تا ۸۳ 🔻سردبیر فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی ازشماره ۱ تا ۱۰ 🔻عضو هیات تحریریه فصلنامه نامه قم سال ۸۳-۷۹ 🔻سردبیر و عضو هیات تحریریه فصلنامه دین و رسانه 📎برخی از تألیفات و مقالات ▫️قرآن و عقلانیت ارتباطی ◾️عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم ◾️مقایسه عقلانیت ­ارتباطی با عقلانیت ­وحیانی ◾️آثار اجتماعی ارتباطات دینی ◾️مفهوم شناسی عقلانیت و دور باطل آن در غرب ◾️مفهوم شناسی توسعه و موانع آن از نگاه قرآن ◾️جستاری نظری بر امکان طرح جامعه شناسی دینی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤جناب آقای دکتر مسعود معینی پور 🔅دکتری مطالعات انقلاب اسلامی دانش آموخته دروس خارج حوزوی 🔻مدیر شبکه چهارم سیما 🔻هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) 📎برخی از تألیفات ▫️مدنیت،عقلانیت و معنویت در بستر اربعین ▫️الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام ▫️مجموعه مقالات و گفتگوهای علوم انسانی ▫️اسلامی ▫️مجموعه مقالات حج در اندیشه سیاسی اجنماعی مقام معظم رهبری ▫️مجموعه مقالات حج و انقلاب اسلامی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
▫️نشست با حضور دکتر مسعود معینی پور،‌ پنجشنبه 29 اردیبهشت، ساعت 11:30 صبح. 🔴 دوستانی که به صورت حضوری تشریف می آورند،‌ حتماً‌ به مکان جلسه توجه داشته باشند.
🔻اطلاعیه🔺 ▫️نشست با حضور دکتر شجاعی زند، امروز برقرار نخواهد بود.