eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻با حضور دکتر معینی پور 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰امّت و امامت ▫️در یادداشت قبلی چنین گذشت که تنها رهبر انقلاب و شهید بهشتی به تاسی از امام خمینی با تدبر در آیات قرآن مسأله امت و امامت را به عنوان شاخصه هویتی جامعه در نگرش اسلامی تصویر نموده اند و سایر متفکران انقلاب از شریعتی تا مطهری جملگی نظریه ولایت فقیه را با ادبیاتی نو طرح و شرح نموده اند. ▫️به نظر می‌رسد بهترین ابزار برای تصویر این تفاوت در ماهیت مسأله امامت و امت توجه به تفاوت مسأله امامت در قوس نزول و صعود است. ▫️مشروح سخن اینکه اگر مسأله امامت در قوس نزول لحاظ شود امام همان منبع فیض منبسط و مظهر تمام شئون خلیفه الهی است که حیات و ممات و معاد تمام مخلوقات با او گره خورده است و در این نگاه امام غیر از ولی فقیه است چه اینکه امامت یک مقام تکوینی است که بر ذوات عوالم سه گانه احاطه وجودی دارد. ▫️اما اگر امامت را در قوس صعود لحاظ کنیم و مسأله را از زاویه انسان تازه وارد به عالم ماده نگاه کنیم باید گفت انسان با ورود به دنیا، قوه ای است که قدرت کسب اوج کمالات را دارد. در این میان عده ای به فیض الهی و عنایت حق تعالی سلک طریق کرده و عده ای بواسطه نقشه راه گروه اول(دین). ▫️در نگرش عرفانی اگر انسان بعد از شناخت اسما متصف به شأن ربوبی شود و به جرگه تدبیر امور فرد و جامعه وارد گردد بعد از پذیرش عموم جامعه به مقام امامت نائل می آید که اوج قله این مقام را ائمه هدی درک کرده و در قوس صعود به مقام امامت قوس نزول رسیده و هر آن کس که از طریق شریعت مقدسه در پی ایشان در حال سلک اسفار اربعه است در پی آنها می‌رود و اگر در مقام تدبیر وارد شود امام خواهد بود به معنای قرآنی. ▫️ما حصل سخن اینکه اگر میان امام و ولی فقیه فارق نهاده شود نظریه امامت و امت همان تئوری ولایت مطلقه فقیه با رویکرد فقهی_کلامی در قالبی نو است اما اگر امام در مفهوم قرآنی مد نظر قرار گیرد فارق این دو برداشته شده و هر آن کس که تدبیر جامعه به سوی حق را برعهده می گیرد امام امت اسلام خوانده خواهد شد (ادبیات حکمت متعالیه منطبق با این خوانش است). ▫️تفاوت این دو نگاه در لحاظ مسأله امامت در قوس نزول(امامت کلامی) و امت در قوس صعود قابل تصویر است. البته آنچه گذشت به معنای رسمیت بخشی به خلافت، دموکراسی مدرن یا دیکتاتوری اسلامی نیست. در یادداشت بعدی در این باب سخن خواهیم گفت. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔻نشست با حضور حجت الاسلام 🔅علیرضا پیروزمند 🔸یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند 🔅دورس خارج حوزوی 🔻هیئت علمى دفتر فرهنگستان 🔻قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی 🔻مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان 🔻کارشناس مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 76 تا 82 🔻کارشناس مسایل فرهنگى در دبیرخانه شوراى انقلاب فرهنگى 📎برخی از تألیفات ▫️مبانى و راهکارهاى اسلامى شدن دانشگاه ▫️مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی ▫️مدل تنظیم سیاستهای کلان فرهنگی ▫️ارزیابی عملکرد فرهنگی حوزه­های علمیه در تاریخ معاصر ▫️مفهوم شناسی اسلامی در فرهنگ نبوی 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔅نشست با حضور حجت الاسلام 👤علی فرحانی ▫️استاد سطوح عالی حوزوی ⏰دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 👤با حضور دکتر میلاد دخانچی 🔻1 اردیبهشت 1401 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰 🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام و الصلات والسلام علی رسوله و اهل بیته الکرام ▫️ایشان در ابتدای جلسه موضوع «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» را مسأله خود دانستند و ادامه دادند: ▫️خواستگاه فکری بنده مبتنی بر سنت شریعتی با روش دیالکتیک است و معتقدم گذشته و سنت را باید به بوته نقد گذاشت و در عین انقطاع از آن، باید راه سنت را استمرار بخشید، تا پویایی حاصل شود. باید صورت بندی نظریه هگل و کانت و... را در سیاست و اسلام ریخت تا به نظریه نوینی رسید. ▫️برای اینکه بتوانم نظریه خود را تبیین کنم، باید به بحثی مبنایی اشاره کنم؛ و آن تطبیق عرفان و روانکاوی است. اگرچه آن دو، از دو سنت متعارض و طیف های متفاوت اند اما تطبیق هایی با هم دارند. ▫️در عرفان نظری بحث حضرات خمس، تعیّن اول و تعیّن ثانی و سه عالم عقل و خیال و ماده بررسی می شوند. با وام گرفتن از بحث های عرفانی، می توان تاریخ، جامعه، نسبت فرهنگ و جامعه را توضیح داد و به سمت جامعه شناسی فلسفه‌ی تاریخ سیاست و... رفت. ▫️تعیّن اول و ثانی؛ در تعیّن اول، صفات به نحو اندماجی در ذات حضور دارند. اما در تعیّن ثانی، صفات نفی ذات می کنند و بیرون می‌آیند و در ادامه بر محور ذات جمع می شوند. با این توضیح؛ تعیّن اول و دوم، دیالکتیکی است. که از دیالکتیک تعیّن اول و ثانی نیز سه ساحت روح، خیال وماده شکل می گیرد. ▫️ در روانکاوی مدرن نیز این سه ساحت برای انسان تصویر می شود؛ خیال و خیالات، نمادین یعنی ماده، واقع، یعنی خواب ها و اوهام. این سه ساحت با سه ساحت عرفان کاملاً منطبق است. ▫️با این صورت بندی، قبیله و استیت و زندگی فردی و اجتماعی، قابل توضیح هستند. در قبیله، رئیس قبیله مرکز پیرامونی است و در آن، جمع یعنی «ما» موضوعیت دارد و استیت زمانی شکل می‌گیرد که «من» متولد می شود و نفی جمع می‌کند. قبیله با طبیعت زندگی می‌کند و دارای اراده جمعی است ولی استیت بر علیه طبیعت زندگی می‌کند و محور او «من» است. قبیله از جنس تعیّن اول است و استیت از جنس تعیّن ثانی که با اراده ها نفی ذات می کنند. در بین طبیعت و فرهنگ، شریعت و طریقت نیز این تطبیق صورت می‌گیرد. طبیعت و شریعت از جنس تعیّن اول هستند و فرهنگ و طریقت از جنس تعیّن ثانی. با این تحلیل استیت در نفی قبیله هست و تمدن در نفی شریعت. پس بدون شریعت تمدن شکل نمی گیرد و بدون قبیله استیتی صورت نمی پذیرد. ▫️جهان مدرن زاییده تعیّن ثانی است که همه به دنبال اعمال اراده خود هستند و نفی ذات می کنند چون نمی خواهند در تعیّن اول بمانند. در حکمرانی و تمدن سازی نیز شریعت نفی می‌شود اما برای تمدن سازی محور شریعت لازم است. پس تضاد دیالکتیک جاری و ساری است. ▫️تاریخ اسلام هم با همین طرح‎واره و صورت بندی تعیّن اول و ثانی قابل توضیح است. هر چقدر استیت رشد می‌کند، کمبود ذات احساس می‌شود و نیاز به اهل بیت و بازگشت به آن ها ضروری می شود. مفهوم غیبت نیز در تعیّن ثانی است. ذات غایب می شود و غیبت در تعیّن ثانی آغاز می شود و دیالکتیک حضور و عدم حضور جریان پیدا می کند. ▫️انقلاب مشروطه که بعد از شکل‌گیری استیت مدرن است با دین در دیالکتیک است و با آن به تضاد می خورد. ▫️پروژه انقلاب اسلامی در موقعیت تعیّن ثانی است و درصدد است بین اسما و صفات و ذات تعادل ایجاد کند. امام خمینی (ره) در لحظه شکل گیری انقلاب محور و مستجمع همه افراد است و هر طیف فکری را حول خود جمع کرد. ▫️اما آسیب‌شناسی امروز؛ امروزه انگاره‌های تعیّن اول بر تعیّن ثانی تحمیل می‌شود. فقه گرایان می خواهند احکام را پیاده کنند و بر تعیّن ثانی و اسما و صفات حکومت کنند. در حالی که باید تعیّن ثانی را قبول کرد. مسئله جامعه امروز ما مسئله ورزشگاه رفتن زن‌ها نیست. بحث در عالم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امثال این است که امروزه با حذف رقابت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، رانت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به وجود آمده است. در حالی که شکل گیری انقلاب از انگاره تعیّن ثانی بود ولی در ادامه انقلاب، با الگوی تحمیل تعیّن اول جلو رفت و الان نه شکل تعیّن اول است نه شکل تعیّن ثانی، نه اهل شریعت راضی اند نه اهل استیت. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha