eitaa logo
معادشناسی
2.3هزار دنبال‌کننده
794 عکس
201 ویدیو
28 فایل
شرح مختصر بر کتاب شریف معادشناسی مرحوم علامه آیت الله حسینی طهرانی قدس سره ✍صوت جلسات معادشناسی به مرور در کانال بارگزاری میشود.(حدود۱۰۰جلسه)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿قرین و همنشینِ انسان در قبر🌿 🔺...این شیطان(که در قبر قرینِ انسان است)، در حقیقت ظهور و بروزِ نفسِ اَمّاره و موجودیّتِ اوست که در دنیا بواسطه پرده ها و حجاب ها دیده نمیشد 🔸و اینک که در برزخ حُجُب کنار رفته است مشاهده میشود و انسان آرزوی دوری از او را میکند. 🌹و اگر مومن باشد و عملش زیبا باشد، آن قرین و مُلازم به صورتِ انسانِ نیکو و خوشبو وخوش لباس در برابرِ انسان جلوه میکند. ج۳ ص۲۴۴ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹خدا کند که پیوسته انسان در تحتِ ولایتِ محمّد و آل محمّد باشد که هرچه هست در این ولایت است، 🌿ریسمانِ متّصل بین انسان و خداست، اگر یک سرِ این ریسمان دستِ انسان باشد، آنها انسان را از حضیضِ ناسوت و اَسفل سافلین به اوجِ لاهوت میرسانند، ❗️و گرنه انسان در چاهِ طبع و نفسِ امّاره گرفتار، و 😈شیاطین انسان را به ظلمات و بدبختی می کشانند و به هزاران گرفتاری که هرکدام از دیگری خراب تر و بدتر است میرسانند. 📚معادشناسی ج۳ ص۲۴۸ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺باطنِ اَعمال🔺 🌿در آن عالَم ، باطن جلوه میکند، هزار برابر میشود، 🔹آن وقت انسان از اَعمالِ بدش میخواهد فرار کند و از آن مُشمئزّ میگردد، 🔸و از اَعمالِ خوبش مسرور میشود، آنقدر مسرور و خوشحال میگردد که خودش تعجّب میکند‌. معادشناسی ج۳ ص۲۴۶ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸یک درجه از ظهورِ باطن در برزخ...🔸 🌿انسان که در برزخ وارد میشود با موجودیّت و فعلیّتِ خود وارد میشود. در این دنیا خودیّت و مَلِکاتِ او مختفی(پنهان) است، ظاهرِ او و ظاهرِ کِردارِ او پیداست؛ 🔸در عالَمِ برزخ این مختفیات یک درجه ظهور پیدا میکند 🔹واَعمالش به صورتِ ملکوتی که دارد ظاهر میگردد... ج۳ ص۲۶۱ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺...خلاصه انسان باید کاری کند که در برزخ گرفتار نباشد ؛ ...بلکه مومن باید بواسطه اَعمالِ صالحه، پیوسته طریقِ قُرب را بپوید تا روحش پس از مرگ در وادی السلام آرام و ایمن باشد، 🌿و در روز قیامت با شفاعت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام به بهشتِ برین رفته و در آنجا مخلّد بماند. ❗️چون شفاعت در برزخ نیست؛ و اگر مومن نیز کردارش ناپسند باشد در برزخ گوشمالی خواهد شد. 📚ج۳ ص۲۳۹ @maadshenasii
معادشناسی
🔺...خلاصه انسان باید کاری کند که در برزخ گرفتار نباشد ؛ ...بلکه مومن باید بواسطه اَعمالِ صالحه، پیوس
چرا در برزخ شفاعت نیست؟ اگر در قبر و برزخ شفاعت نیست پس دستگیری اهل بیت علیهم السلام در قبر به چه معناست؟ و کلّی جوابِ سوال دیگر در صوتهای شرح معادشناسی بیان شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸انسان که در میانِ قبر میرَود این نَفس(نفسی که تزکیّه شده) نیز با انسان قرین و مُلازم است و از او سوال میکند: ⁉️تو کیستی که من تا به حال به زیبایی و محبّت و اُنس با تو ندیده اَم؟ در پاسخ میگوید: 🔸من عملِ خودت هستم، 🔸من مجموعه مُنتِجه کِردار و رفتارِ خودت هستم، من ظهورِ مَلِکات و سَجایا و خودیّتِ تو هستم‌. 🌿من از دنیا با تو به اینجا آمده ام و از اینجا تا روزِ قیامت نیز با تو خواهم بود‌ و وقتی که سر از قبر در آوری من با تو واردِ محشر شده و در پیشگاهِ عرض و مقامِ عدلِ الهی خواهیم رفت. ج۳ ص۲۶۳ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 تأثیر کتاب در دیدِ توحیدی انسان حضرت آیت‌ الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔸على الدّوام یادِ مرگ و آخرت در خاطرِ مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود. 🔸مرگ را تجلّى توحید حضرت حق می‌دانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإله‌إِلَّااللّٰه و بى‌اعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک می‌کند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مى‌نماید. 🔹کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و الله‌شناسى دیده می‌شود و وقتی خواننده با این کتاب انس می‌گیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم می‌بیند. 📚 نور مجرد، ج۳، ص۲۶۳ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😭 بابا سلام گوشه ی ویران خوش آمدی در محفلِ غریبِ یتیمان خوش آمدی بابا سلام پس تو چرا دیر آمدی حالا که شد سه سالهٔ تو پیر، آمدی اول بیا تو رنگ تنم را نگاه کن این پاره پاره پیرهنم را نگاه کن قدری بکش تو ناز من نازدانه را تا سر کنم حدیث شب و تازیانه را قلبم ز دست فاصله ها تیر می کشد پایم ز درد آبله ها تیر می کشد با عمه پا به پای اسیران دویده ام دنبال قافله به بیابان دویده ام بر دامنم گذاشته عمه سر تو را شد نوبتم که بوسه زنم حنجر تو را چون صورت تو صورت من زخم خورده است اصلا تمام قامتِ من زخم خورده است چشم انتظار دخترِ تو، شهرِ شام بود دیدم که سنگ دست زنان روی بام بود در زیر خاک و آتش شان سوخت گیسویم یکباره گُر گرفت و بر افروخت گیسویم بابا نگو به عمه ... سرم درد می کند با او نگو ولی ... کمرم درد می کند من زینب تواَم به خدا زیور توام خیلی شبیه مادر غم پرور توام آبم مکن مپرس ز احوال موی من بگذر ... چرا نیامده با تو عموی من؟ ای از سفر رسیده ز رنج سفر بگو از روی نیزه رفتن و از چوب تر بگو خون می‌چکد هنوز چرا از روی لبت ای دخترت فدای رُخ نا مرتبت در مجلسی که حرمتِ طفلانِ تو شکست می‌دیدمت ز گوشه ای دندانِ تو شکست دیدم چگونه بر سر تو، چوب می زدند در پیش چشمِ خواهرِ تو، چوب می زدند انگار روی چشم من آب مذاب ریخت وقتی به طشت روی سر تو شراب ریخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹کسانی که زندگیشان را خدا مدیریّت می کند🔹 خداوند عزوجلّ می فرماید: ▫️أيُّمَا عَبْدٍ اطَّلَعْتُ عَلَى قَلْبِهِ فَرَأَيْتُ الْغَالِبَ عَلَيْهِ التَّمَسُّك‏ بِذِكْرِى، تَوَلَّيْتُ سِيَاسَتَهُ وَ كُنْتُ جَلِيسَهُ وَ مُحَادِثَهُ وَ أَنِيسَه‏ 💠 «چون من بر دل و انديشۀ بنده خودم مطّلع گردم و ببينم كه آنچه بر او غلبه دارد تمسّک به ذكر و ياد من است، من خودم و بشخصه زمامِ تدبيرِ اُمورِ او را بدست ميگيرم و متولّى انجام مَهامّ او ميشوم؛ و من خودم همنشين و همزبان، و هم صحبت و انيس او خواهم بود.» 📚 «معادشناسی» ج ۴ ص ۲۲۶ از «عدّة الداعی» @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: 🔸هر کس برای امام حسن علیه‌السلام محزون شود، روزی که همه‌ی دل‌ها غمگین است دلش محزون نخواهد بود. 🔹️... وَ مَنْ حَزِنَ عَلَيْهِ لَمْ يَحْزَنْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَحْزَنُ الْقُلُوب. 📚امالی شیخ صدوق، ص۱۱۵. 🏴 هفتم صفر سالروز شهادت امام مجتبی علیه السلام بر وارثِ غربتش تسلیت باد! علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دو قضیّه از هیبت و جلال حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام🔹 🔺محمّد بن اسحاق گوید: ◾️بعد از رسول خدا صلّی الله علیه وآله، هیچ کس به اندازۀ حضرت حسن بن علی علیهما السلام هیبت و شرافت نداشت؛ ◾️مردم جلوی خانۀ آن حضرت فرش پهن می کردند؛ وقتی ایشان تشریف می آوردند و می نشستند، راه بند می آمد زیرا هیچ کس به خاطر عظمتِ آن حضرت، عبور نمی کرد؛ وقتی حضرت متوجّه این مطلب می شدند، برخاسته و داخل خانه می شدند. و مردم حرکت می کردند. ◾️و من در راه مکّه دیدم که آن حضرت از مرکب خود پیاده شده اند و راه را پیاده طی میفرمایند؛ پس همه مردم از مرکبها پایین آمده و پیاده می رفتند. 📚 «بحار الانوار» ج ۴۶ ص ۳۳۷ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا