🔷🔶 بزرگداشت حکیم #شیخ_بهائی: (یادداشت دوم)
✍ یکی دیگر از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آنست که نسبت به #فلسفه که سر منشأ آن را یونان میداند جبهه گیری میکند و معتقد است ما مسلمین میبایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم.
🔸به ویژه در کتاب "کشکول" ایشان از تلاش دامنه دار حکیمی یاد کردهاند که میخواهد میان فلسفۀ فیلسوفان غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که:
💡 کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را میبایست مبنای اندیشه قرار داد. ایشان در اینجا سوال مهمی مطرح میکنند که:
چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟
🔹 امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تمییز بین فلسفۀ غربی و حکمت الهی ست. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم. اندیشه ناب انقلاب اسلامی همین تمایزاتی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشتند و نمونه آن حکمت ناب را در برخی آثار معماری، اختراعات، و یا در کتب و تربیت شاگردان ایشان به درستی میتوان مشاهده نمود.
🔸 در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس همان حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست ورزی، حکمت فرهنگ و سایر حکمت های مضاف پایه گذاری شده و کم کم شکل گرفته و عملی میشوند.
اکنون پرسش خوبی است اگر جویا شویم که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری میگیریم، باید معماری را با همان متر و مکیال و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟
مسلم است که معماری در قرآن تنها به ساخت بناها و طراحی آنها به شیوۀ اندیشۀ امروزی ما نپرداخته. بلکه معماری انسان و جامعه و بناها و ... را نیز در بر میگیرد. در ادامه به شرح آن و روش مطالعۀ قرآنی معماری خواهیم پرداخت.
#شهرسازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
🏙 🔻عضویت در کانال🔻
@Maalekalmolk
پیشگفتار.mp3
1.5M
پیشگفتار:
خوش آمدگویی و خط مشی
#بشنوید
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
01_اپیزود اول _ اصل مشکل کجاست.mp3
23.82M
🎙#پادکست
💠 #اپیزود_اول
اصل مشکل کجاست؟
✅ مشکل بر سر پرستش دو خدای متفاوت است.
#معماری_اسلامی
#جریان_شناسی_معماری_غربی_در_ایران
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
تریلر اپیزود ۰۲.mp3
927.5K
💢 رد پای فراماسونری و بهائیت در هنر، معماری و شهرسازی مدرن ایران
#پیش_گفتار
#معماری_مدرن
#بشنوید
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
اپیزود_02.mp3
27.58M
✨ به نام مالک هستی
🎙 #پادکست
#اپیزود_دوم:
✅ رد پای فراماسونری و بهائیت در هنر، معماری و شهرسازی مدرن ایران
#فراماسونری
#جریان_شناسی_معماری_غربی_در_ایران
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
✅ این دو دانشگاه جنایتکار را بشناسید
⭕️ فاجعه تاریخی در زمینه آثار باستانی:
🔸 انگرت، کاردار آمریکا، گزارش میدهد که نزدیک به ۳۰۰۰ بنای قدیمی در تهران به دستور شخص رضاشاه تخریب و ساختمانهای جدیدی به جای آنها ساخته شد. تخریب بیدلیل میراث فرهنگی بنام تجدد و ترقی صورت میگرفت. انگرت با اندوه، قلعوقمع بیرحمانه درختان باشکوه و چند صدساله را به بهانه ساخت بلوارهای عریض به سبک اروپایی گزارش کرده است.
🔸 گزارشهای وزارت امور خارجه آمریکا بهطور مستند نشان میدهد که مقادیر زیادی از اشیای عتیقه و آثار باستانی ایران بین سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۲۰ ش از کشور خارج شد. این همان دورهای است که موزههای آمریکا و اروپا بیشتر آثار باستانی متعلق به ایران را بهدست آوردند. نه فقط ثروت نفتی ایران، که میراث فرهنگی آن به شکل سیستماتیک غارت یا ویران شد و در این میان، دانشگاههای پنسیلوانیا و شیکاگو از مجرمان اصلی بودند.
🔸 قلی مجد در کتاب «تاراج بزرگ» بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا گزارش شگفت آوری از تاراج آثار باستانی ایران از تخت جمشید تا اشیاء مقابر مقدسه ارائه می کند. از نظر کمّی، این دوره بیشترین آثار تاریخی از ایران خارج شد. آرتور پوپ ایرانشناس شهیر یکی از بزگترین تاراجگران بود.
🔻لینک کانال 🔻
@Maalekalmolk
49.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحکیم
🔺آسیبشناسی معماری ایران و جهان
در گفتگو با سرکار خانم حامد؛ پژوهشگر و کارشناس حوزه معماری
👤به میزبانی محمدجواد خواجهوند؛ پاتولوژیست فرهنگی
⏰ زمان: ۴۵ دقیقه
📥 مشاهده نسخه باکیفیت | یوتیوب
تولید شده در کانال
🔬 پاتولوژی فرهنگی
@Cu_Pathology
#معماری_اسلامی
#معماری_جنسی
🔻لینک کانال🔻
@maalekalmolk
سلام و خوشآمد خدمت بزرگوارانی که تازه به کانال ما پیوستند. 🌿😊
👇👇
@Maalekalmolk
هدایت شده از مالِک المُلک 🇮🇷🇵🇸
به نام مالک هستی
✨اندیشه:
🌇 معماری ظرف حیات انسان و شهر ظرف حیات جماعت است. حیاتِ سیّالِ انسان، مظروفیست که به شکل این ظروف در میآید.
حال اگر مبنای ساخت و شکل دهی به این ظروف نفسانیّات باشد، مظروف نیز خواسته یا ناخواسته، به همان خو گرفته و رفتهرفته به شکل همان خواهد شد. به بیانی گویاتر، در آن صورت افراد مداوماً در محیطی آکنده از نفسانیّات در گردشند؛ که زیست آنها را صرفاً مادّی و در مالکیّت نفسانیّات قرار خواهد داد.
♦️ در آیات قرآن کریم اما خداوند متعال خویش را مالکَ المُلک یعنی صاحب و فرمانروا و دارندۀ سرزمین و مُلک میخواند:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بگو: بار خدايا، تويى دارنده مُلك. به هر كه بخواهى مُلك مىدهى و از هر كه بخواهى مُلك مىستانى. هر كس را كه بخواهى عزّت مىدهى و هركس را كه بخواهى ذلّت مىدهى. همۀ نيكيها به دست توست و تو بر هر كارى توانايى. (آل عمران-26)
♦️ خدا به وضوح در این آیه میفرماید: بگو!
🤔 آیا جز اینست که معمار و شهرساز در قالب ساختمانها و شهری که میسازد و با هنر خویش، میگوید هر آنچه را که میخواهد و در درون دارد؟
و خداوند ادامه میدهد که آنچه در همۀ جهان، زمین یا آسمان ساخته میشود از ساختمانها تا قریهها و روستاها و شهرها و یا ماشینها و سایر برساختههای بشری و الهی، مالکش خود اوست. وقتی که این امر به گفتار درآید، مالکیّت نفوس و فرمانروایی هواهای نفسانی دیگر محلی از اعراب نخواهند داشت.
✅ اوست که سیطره بر عالمیان دارد. میدهد و میگیرد. آنکه عزت میبخشد هم اوست و نه ظاهر متکبّر و متبرّج سازهها و آنچه ذلیل و خوار میکند داشتههای مادی نیست، بلکه خداست.
✅ او میخواهد ذهنیّتی برای آدمها بسازد که میبایست بر طبق همان، ساختارهای جزئی و کلی را تدبیر کنند تا حیات بشری به مثابه مظروف، در ظرفی الهی، صورتی خدایی یافته و در مسیر مستقیم هدایت قرار گیرد.
❌در تقابل با این اندیشه، نگاهی سکولار و نفسانی در قالب تکنوکراسی، ساختمانها و شهرها را شکل میدهد؛ که صرفاً کارکرد گرا بوده و با ذهنیّتی مادی فضاها را تدبیر و طراحی مینماید. سپس همین ذهنیّت در سبک زندگی شهروندان به عینیّت در آمده و طبعاً آسیبهای همهجانبهای را به دنبال خواهد داشت:
📛 از بالا رفتن هزینههای زندگی تا گران فروشی مسکن، از تکبر تا تبرّج، از کمرنگ شدن حیا و عفاف تا آمار بالای طلاق و از دست رفتن انسجام خانواده، از قطع رحم تا ایندیژوآلیسم و تنهایی ناگزیر افراد، از کم شدن زادآوری و پیری جمعیّت تا آسیبهای کلان اقتصادی و اجتماعی...
اگرچه اندیشمندان و آسیبشناسان ابعاد گوناگونی از مشکلات امروز فردی و اجتماعی مردم را مورد تفحص قرار میدهند؛ اما حلقۀ گم شدهای به نام معماری و شهرسازی مغفول مانده است و آسیبهای ناشی از نفسانیتگرائی و صرفاً مادی شدن فضاها در نظر گرفته نمیشوند.
✅ از همین روی کانال مالک الملک که اشاره به مالکیّت و فرمانروایی مطلق خداوند قادر متعال بر جهان دارد، در زمینه معماری و شهرسازی فعالیّت خود را آغاز مینماید، به این امید که بتواند در شیوۀ اندیشیدن، نسبت به شکلدهی فضاهای ساختمانی و شهری تجدید نظر و تحولی مبنایی صورت دهد.
انّک عَلی کلِّ شیئٍ قدیر
#معماری_اسلامی
#اندیشه_الهی
#شهرسازی_اسلامی
🔻دیگران را به کانال دعوت کنید:
https://eitaa.com/Maalekalmolk