#کلام_بزرگان
#بایدهای_مداحی
🔰۱۸. باید به قرآن در هیئت ها توجه کنید🔰
💠چقدر خوب است که در محافل هیئتها، به مسئلهی قرآن - قرآنخوانی و معارف قرآنی - اهتمام ورزیده بشود
❇️چقدر خوب است که در این نوحهخوانیها مضامین اسلامی، مضامین انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود❇️
🔸یک وقت هست که سینه میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند: حسین وای، خب این یک کاری است امّا هیچ فایده ای ندارد و هیچ چیزی از حسین وای انسان نمیفهمد و یاد نمیگیرد.
🔹یک وقت هست که شما در همین مطلبی که [عزادار] تکرار میکند و حرفی که [با آن] سینه میزند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یک مسئلهی روز، یک مسئلهی انقلابی، یک مسئلهی اسلامی، یک معرفت قرآنی را میگنجانید؛
✅ او وقتی تکرار میکند، در ذهن او ملکه میشود✅
💠 این خیلی باارزش است، کاری است که هیچکس دیگر غیر از شما نمیتواند این کار را بکند؛ یعنی هیچ رسانه ای واقعاً قادر نیست که اینجور معارف الهی را با جسم و جان و فکر و روح و احساس و عقل و مانند اینها آمیخته کند.
🔸لذا کار کار مهمّی است، کار بزرگی است و امیدواریم که انشاءالله خدای متعال بهتان توفیق بدهد و شما را مأجور بدارد که بتوانید به بهترین وجهی انشاءالله این کار را پیش ببرید.
🔰صحبتهای امام خامنهای در دیدار با مداحان🔰
۱۳۹۲/۰۸/۲۰
بخش هجدهم
🔸ادامه دارد...🔸
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#دعا_و_نیایش
#دعاخوانی
#مناجات_خوانی
🔰اصول ادعیهخوانی🔰
💠مطالبی را طی هفتههای گذشته برای اجرای بهتر دعا و مناجات خدمت عزیزان ارئه دادیم و اکنون ادامه بحث که بسیار حائز اهمیت است.
🔸روضه و مرثیه سرایی اهل بیت علیهم السلام🔸
💠اگر چه در وسط و (یا) انتهای دعا روضه خوانده میشود، لکن اشاره کوتاه به مرثیه در ابتدای دعا لازم است.
👈توجه به متن دعا و اعراب الفاظ آن بسیار مهم است👉
🔹بطوری که در برخی موارد بیدقتیها سبب عوض شدن معانی دعا می شود. مثلا در زیارت عاشورا می خوانیم:
❇️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ❇️
«بفنائک» حتما بایستی با کسره خوانده شود و به معنای آستان و حریم است. لکن اگر با فتحه خوانده شود معنا کامل عوض میشود.
و یا در دعای کمیل می خوانیم :
💠 یَا کَرِیمُ یَا رَبِ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفِی عَنْ قَلِیلٍ مِنْ بَلاَءِ الدُّنْیَا وَ عُقُوبَاتِهَا . . . 💠
بسیاری از مادحین «یَا کَرِیمُ یَا رَبِ» را با هم و پشت سر هم میخوانند و حال اینکه «یَا رَبِ» متعلق به فراز بعدی دعاست نه ادامه «یَا کَرِیمُ یَا رَبِ». از آنجا که مستمعین عادت به با هم خواندن این دو ذکر دارند بهتر آن است که مداحان پس از زمزمه کردن مستمعین مجدد از فراز «یَا رَبِ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفِی» شروع نمایند.
❇️با نکته فوق در مییابیم که توجه به قواعد وقف و ابتدا در ادعیهخوانی بسیار مهم است.❇️
ادامه دارد...
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزشی
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
#درآمد_ماهور
❇️آموزش درآمد ماهور و فضاسازی آن
فقط در یک دقیقه❇️
🔰لطفا هر هفته پنجشنبه برای فراگیری #ردیف_آوازی با ما همراه باشید🔰
به کلام:
استاد حاج اسماعیلی
«مدیرگروه ردیفآوازی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رسالت_مداحی
#اخلاق_مداحی
❇️نون امام حسین(علیهالسلام) نه آجر میشه نه خشک میشه❇️
💠سخنان فوقالعاده زیبا و قابل تأمل خطاب به همه مداحان
🔰حتما ببینید و بشنوید🔰
🎤به کلام:
حجتالاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
پیج «آموزش مداحی معنا» را در اینستاگرام دنبال کنید.
👇👇👇👇👇
https://www.instagram.com/maana72_ir/
👆👆👆👆👆
❇️بیاد داشته باشید انشاءالله بعد از به حد نصاب رسیدن مخاطبین پیج، برنامهها و مسابقات ویژهای خواهیم داشت که فقط در این پیج اجرا خواهند شد❇️
#فنون_مداحی
🔘قرار بود به بيان و معرفى فنونی از مداحی كه حاصل تجربه و زحمت اساتيد بزرگوار در مجالس اهل بيت(عليهم السّلام) است بپردازیم.
که در هفته گذشته مطالبی پیرامون «شناختن صدای خود» ارائه کردیم و حال مبحث دیگر:
🔰۲. مستمع شناسى 🔰
💠لازم است كه مداح قبل از ورود به مجلس، اجمالاً مستمع خود را بشناسد و بداند كه از چه قشرى است و در چه سطح معنوى قرار دارد تا راحت تر بتواند با او رابطه برقرار كند نه اينكه از يك در بيايد و از در ديگر بيرون رود.
🔸شناخت مستمع از لوازم مهم كار مداحی است . بهتر است قبل از ورود به مجلس اطلاعاتى در اين زمينه و همچنين در زمينه وضعيت جلسه كه:
🔘كسى خوانده يا نه؟
🔘موضوع سخنرانى چه بوده؟
🔘اگر مداحی قبل از ما خوانده، بيشتر به روضه پرداخته و يا بيشتر شعر خوانده؟
و اين گونه مسائل كه برای اجرایی بهتر داشتن باید از آنها اطلاع يابد.
ادامه دارد...
🔹مباحث قبلی را میتوانید با هشتک ( #فنون_مداحی) دنبال کنید🔹
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
۰۴ ترنم؛ تفاوت نظم و شعر۱.mp3
13.78M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_چهارم_ترنم
(تفاوت نظم و شعر)
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #قسمت_اول_ترنم (مقدمه) 👉
👈 #قسمت_دوم_ترنم (هدف) 👉
👈 #قسمت_سوم_ترنم (کلیات) 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#صداسازی
#بهداشت_صوتی
❓علت گرفتگی صدا چیست ؟❓
🔰علت شناسی اختلالات صوت🔰
🔸علل جسمی:
«حنجره دچار بیماری های ویروسی یا باکتریایی میشود».
🔹علل عملکردی:
۱. بد استفاده کردن از تارهای صوتی مثل جیغ کشیدن و صاف کردن ممتد گلو
۲. استفاده از مواد مخدر، سیگار و...
❓عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود می آورد؟❓
🔸ابتدا باعث میشود تغییراتی در طول و ضخامت تارهای صوتی به وجود آید.
💠وقتی عصبانی و ناراحت هستید تارهای صوتی با هم برخورد می کنند و بافت نرم و انعطاف پذیر به بافت ضخیم تبدیل می شود که تغییر صدا و کیفیت نفسآلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن می باشد.
❌این تورمهای گذرا که مرتب تکرار شود تبدیل به ندول (گره) حتی ندولهای سرطانی شده که باید شخص، کارش را کنار بگذارد. ❌
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#کلام_بزرگان
#بایدهای_مداحی
🔰۱۹. باید اخلاق را در جامعه رشد بدهید🔰
👈امروز ما محتاج نصیحتیم.👉
💠برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای اعتلای روحیهی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعهی دینی مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت.
🔹اینها را از کی یاد بگیریم؟ 🔹
❇️پایههای اخلاق در کلمات ائمه (علیهمالسّلام) است، در رفتار ائمه (علیهمالسّلام) است. ❇️
🔸ما اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگنظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن، از حسد، از بخل و بقیهی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم.
✅این کار با زبان شعر خیلی بهتر است و بهتر ادا میشود تا زبان نثر و زبان نصیحتآمیز.✅
۱۳۹۰/۰۳/۰۳
بخش نوزدهم
🔸ادامه دارد...🔸
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آثار_اساتید
🔰نماهنگ بسیار زیبای
دعای #ماه_رمضان
🎤با نوای:
کربلایی عبدالحسین شفیع پور
«از اساتید آموزش مداحی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#دعا_و_نیایش
#دعاخوانی
#مناجات_خوانی
🔰اصول ادعیهخوانی🔰
💠 ترجمه فرازهایی از دعا برای مستمعین💠
این امر در راستای ایجاد ارتباط بیش از پیش مستمعین با دعا و مفاهیم آن حائز اهمیت است.
❇️البته باید توجه داشت، ترجمه دقیق، روان، شیوا و به جا باشد تا مؤثر واقع شود.❇️
❌متاسفانه دیده میشود برخی از مادحین به زیارات و ادعیهها جملات و عباراتی اضافه مینمایند که در اصل دعا نیامده است.❌
این امر اصلا جایز نیست. مثلا گاهی دیده میشود برخی در زیارت عاشورا میگویند:
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی زینب الحسین و علی عباس الحسین و . . .
🔹مداح باید عین کلمات و عبارات دعا و زیارات را بر زبان جاری نماید و کم و زیاد کردن آن صحیح نیست.
🔸بطور مثال دعای سلامتی امام زمان(عج) به(اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن ...) در ابتدا بسم الله الرحمن الرحیم و در انتها نیز (برحمتک یا ارحم الراحمین) ندارد ولی بسیاری از ذاکرین به این نکته بیتوجه هستند.
❇️البته تکرار برخی از فرازهای دعا به قصد رجاء و لطیف شدن روح مستمع و پرشورتر شدن حال آنها مانعی ندارد لکن نباید به قصد ورود در دعا بخوانند. مثلا در دعای توسل عبارت "یا وجیها عندالله اشفع لنا عند الله" توسط مستمعین تکرار میشود.❇️
🔹آخرین نکته لزوم مراعات وقت و آستانه تحمل مستمعین در شنیدن ادعیه است. مداح نباید ادعیه را خیلی طولانی قرائت کند و باعث خسته شدن آنان و کسلی مجلس شود. رعایت اعتدال همیشه و در همه جا نیکوست.
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزشی
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
#دستگاه_همایون
زمزمهای که میتونه فضای لحنی دستگاه همایون رو به یادتون بیاره
در کمتر از یک دقیقه باهاش آشنا بشید...
🔰لطفا هر هفته پنجشنبه برای فراگیری #ردیف_آوازی با ما همراه باشید🔰
به کلام:
استاد حاج اسماعیلی
«مدیرگروه ردیفآوازی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir