eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.4هزار دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
5 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 💠قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ«یونس۳۸» 💠قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ«سبأ۲۴» ♻️چرا در آیه اول واژه«السَّمَاءِ» ولی در آیه دوم «السَّمَاوَاتِ»بکار رفته ؟؟ ✅در آیه دوم به دلیل مطابقت با آیه های قبل تعبیر به صورت جمع بکار رفته است در ایه سوره آمده :قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ» در این آیه معبودان دروغین مشرکان را رد میکند لذا در آیه مورد بحث برای اثبات این مطلب روزی دادن را از آن خدا دانسته برای هماهنگی با آیه قبل واژه «السَّمَاوَاتِ» را به صورت جمع ذکر کرده است لیکن در سوره یونس که چنین رابطه ای وجود ندارد به صورت مفرد آمده است‌. 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا«نساء۲۲» إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا«اسراء۳۲» ⁉️در آیه اول حرمت ازدواج با همسر پدر و در آیه دوم حرمت زنا مطرح شده حال چرا در مورد ازدواج با همسر پدر وصف«مَقْتًا» ذکر شده ولی در مورد زنا مطرح نشده است ؟ ✅ «مقت» یعنی بغض و کینه شدید از کار زشتی که شخص مرتکب می‌شود بدون شک عمل زنا و ازدواج با همسر پدر اعمال زشتی هستند اما اینکه واژه «مقت» در مورد زنا بکار نمی‌رود به این دلیل است که هر انسان سلیم النفسی زنا را زشت میداند و از آن متنفر است لذا قرآن کریم به آن تصریح نکرده اما در زمان جاهلیت ازدواج با همسر پدری امری شایع و مقبول بود و عرب نسبت به آن قبحی نداشت برای همین این وصف ذکر میگردد. با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🗯يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ«تغابن۱» 🗯يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ«تغابن۴» چرا «ما فی» در آیه دوم تکرار نشده است ؟ ✅آیه اول در مورد تسبیح عالم هستی است و تسبیح اهل سماوات با تسبیح اهل ارض متفاوت است لذا کلمه «ما» تکرار شد. اما علم خداوند نسبت به هر آنچه در سماوات و ارض وجود دارد، یکسان است لذا نیازی به تکرار کلمه «ما» نبوده. ◀️منبع:حکمت تفاوت تعبیر در آیات متشابه
💢عجب حکایتی شده،حکایت شیعه و دختربچه و گوشواره. 🔹این حکایت جگر سوز سالها ست که روی قلب شیعه سنگینی میکنه....
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🗯سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ«فتح۱۱» 🗯سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ«فتح۱۵» ◀️چرا در آیه اول «لک» ذکر شده ولی در آیه دوم حذف صورت گرفته ؟ ✅در آیه اول بازماندگان از جنگ فقط پیامبر اکرم ص را مورد خطاب قرار می‌دهد که برای حاضر نشدن در جنگ عذر تراشی می‌کنند و سپس از آن حضرت تقاضای استغفار می‌کنند (سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا ۚ) ولی در آیه دوم سخن آنان به مومنان نیز هست آنها از مومنان میخواهند که اجازه دهند تا آنها هم برای به دست آوردن غنائم جنگی حرکت کنند سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ «لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْ ۖ يُرِيدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلَامَ اللَّهِ ۚ» که ذکر واژه لک مناسب با سیاق آیه نیست با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f
فرق معنایی بین «أنزل» و «نزّل» چه چیزی هستش ؟؟ اگر یکی دفعی و یکی تدریجی است چرا در آیه شریفه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً » چرا درباره اینکه قرآن یکپازچه نازل نشده وقتی اعتراض میکنند تعبیر «نُزِّلَ» به کار برده شده در حالی که معنای تدریجی بودن رو میفهمونه 🧐
✅علت تقدیم «سمع» بر «بصر» در قرآن کریم 📍کتاب کشف المعانی المتشابة
📣📣توجه توجه ✅برای اولین بار تدریس کتب دکتر سامرائی با محوریت ادبیات قرآنی 📚تدریس کتاب بلاغة الکلمة فی التعبیر القرآنی بررسی دقیق مفردات قرآنی از جهت معنائی 🗯کسانی که مایل به دریافت صوت تدریس هستند به آیدی زیر پیام دهید هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره : 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny ◀️اگر به ادبیات با رویکرد قرآنی در شاخه های متخلف .صرف،نحو،بلاغت،لغت،صوت قرآنی علاقه مند هستید حتما در کانال ادبیات معناگرا قرآنی عضو شوید 🙂 https://eitaa.com/maanagara
نیمی از کتاب تا الان تدریس شده و صوت ها قابل دسترسی هست کسانی که خواستند ثبت نام کنند مراجعه کنند
سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f حتما عضو شوید نکات جالبی مطرح میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی ادبیات عرب با رویکرد قرآنی
💠به آیات زیر توجه کنید 📌وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ«انعام ۱۰۹» 📌وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ«توبه۷۹» 📍چرا در آیه اول «جهد» با فتحه ولی در آیه دوم با ضمه آمده است ؟؟ ✅جهد با ضمه به معنی طاقت است ولی جهد با فتحه به معنی غایت کاری است گاهی کسی تمام طاقتش را می‌گذارد برای کاری گاهی کسی غایتش کاری است در آیه اول بحث قسم است و نهایت کار آنها این است که قسم بخورند اما در آیه دوم بحث انفاق است که انفاق فراتر از زبان است یعنی نهایت تلاششان را انجام میدهند برای انفاق قطعا امر دوم قوی تر است برای همین از حرکتی قوی تر برای آن استفاده شده ولی در آیه اول چون امر ضعیف تر است از حرکت فتحه که ضعیف تر است استفاده شده است . 📚منبع:اصول الاعراب البیانی للأسلوب القرآنی با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
سلام و عرض ادب خدمت شرکت کنندگان گرامی 🔰توجه داشته باشید🔰 🔸دوره آنلاین فشرده ادبیات معناگرای قرآنی إن شاء الله در تاریخ 24 الی 25 اسفندماه برگزار میگردد 🗓تاریخ و ساعت کلاس 🔹پنج شنبه 24 اسفند ماه ساعت 15الی 17عصر 🔹جمعه 25 اسفند ماه ساعت 8نیم الی11ظهر _ _ 15 الی 17عصر لذا کسانی قصد شرکت دارند هر چه سریع تر اعلام کنند چون تا حد نصاب محدودی را میتوانیم پذیرش کنیم جهت هماهنگی 🆔@amiralimomeny التماس دعا یاعلی✋
سلام علیکم کسانی که قصد شرکت دارند ولی هنوز ثبت نام نکرده اند هر چه سریع تر اقدام نمایند با تشکر
آخرین مهلت ثبت نام تا امروز عصر ساعت 17
نکته ادبی معانی جز ❇️موضوع: سیاق شناسی و تأثیر آن در اتخاذ لغات آیه 🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🔹إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا« نساء ۱۴۹» 🔹إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا« احزاب۵۴» ⁉️چرا در آیه اول تعبیر «إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا» ولی درآیه دوم تعبیر «إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا» آمده است ؟؟ ✅وقتی به سیاق در آیه توجه کنیم متوجه میشویم که دو تعبیر در نهایت ظرافت بکار رفته است در آیه اول قبل آن آمده (لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا). که در آیه آمده خداوند بلند کردن سخن به گفتار بد را دوست نمی دارد پس سخن آیه درباره آشکار کردن سخن نیک و خیر است یعنی خداوند آشکار کردن سخن بد را دوست ندارد ولی آشکار کردن سخن خیر را دوست دارد برای همین از تعبیر«خَيْرًا» استفاده شده ولی سیاق آیه دوم درباره علم خداوند نسبت به اشیاء پنهان و آشکار است که قبل آن آمده «وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ» سیاق آیه این است که آشکار پنهان نزد خداوند یکسان است برای همین آوردن لفظ «شیئ» مناسب تر است با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز ❇️حروف عطف در آیات قرآن کریم 🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🔸قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ« انعام ۱۱» 🔸سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ«آل عمران ۱۳۷» ⁉️چرا در آیه اول از حرف عطف (ثم) ولی در آیه دوم از حرف عطف(فاء) استفاده شده است ؟؟ ✅در تمام قرآن فعل «أنظرو» با حرف فاء عطف شده مگر در آیه سوره انعام11 زیرا خداوند در ابتداء این سوره مشرکان را به آیات بزرگی از جمله خلقت آسمان و زمین خلقت انسان از گل و هلاکت اقوام قبل پرداخته تا ایمان بیاورند اما کفار نه تنها ایمان نیاورند بلکه پیامبر را به سخره و استهزاء هم گرفتند ولی با این حال خداوند کفار را به سیر در زمین و عبرت گیری از آن دعوت میکند از این رو قرآن به جای تعبیر «فأنظروا» از تعبیر «ثم انظروا» استفاده کرده با توجه به اینکه «ثم» اشاره به مهلت وفاصله زمانی دارند میخواهد بفهماند که عبرت گیری از چنین افرادی بسیار بعید است. 📝حکمت تفاوت تعبیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ«انعام 99» 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ«انعام141» ⁉️سوال؟ چه فرقی بین « مشتبه» و «متشابه» وجود دارد ؟ ⁉️چرا در آیه 99 از واژه مشتبه استفاده شده ولی در آیه 144از واژه متشابه؟🤔🤔 ✅خب حالا میریم سراغ جوابش 😁 اول باید بگیم که بعضی از مفسرین مثل زمخشری این دو کلمه رو به یک معنا گرفته اند در حالی که فرق دارند فعل «اشتبه» به معنی اشتباه والتباس است ولی فعل «تشابه» به معنای شباهت و همسانی دو چیز است پس «اشتبه» وقتی بکار میرود که دو چیز آنقدر شبیه هم باشند که موجب خلط و اشتباه آنها شود . ◀️حال سیاق دو آیه فرق می‌کنه آیه اول بین آیاتی واقع شده که با ذکر نمونه های از اسرار کائنات وشگفتی های خلقت وجود خدا را ثابت میکند ولی آیه دوم در میان آیاتی است که احکام خرافی با پرستان را در مورد خوردنی ها بیان میکند پس سیاق آیه اول که توجه دادن به خداوند است با واژه «مشتبها» مناسبت بیشتری دارند زیرا چیزهایی که زیاد اشتباه میشوند نیازمند دقت و نظر بیشتری هستند اما آیه دوم متضمن چنین معنایی نیست و با واژه خودش مناسبت بیشتری دارند که در مورد خوردنی های حلال وحرام است 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز ◀️موضوع: مناسبت سیاق در آیه در اتخاذ الفاظ 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«اعراف125» 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ«یونس49» ⁉️چرا در آیه اول نفع بر ضرر مقدم شده ولی در آیه دوم برعکس است ؟؟ ✅در سوره اعراف قبل آن آمده «يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ» یعنی از تو میپرسند که کی قیامت فرا می‌رسد ؟ سپس می آید «يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ » یعنی باز از تو میپرسند گویی که تو از آن باخبر بگو که علمش نزد خداست که در جواب آن این است می آید که بگو به آنها من مالک سود و زیان خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد چون که دانستن زمان قیامت به انسان سود میرساند واژه نفع مقدم شده ولی در سوره یونس قبل آن آیه آمده «وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» که از سیاق این آیه معلوم میشود که مراد از «الوعد» وعده عذاب است و چون فرا رسیدن عذاب الهی موجب ضرر و زیان انسان می‌شود لذا واژه ضرر بر نفع مقدم شده 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ«توبه67» 🔸وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ «توبه71» ⁉️چرا واژه اولیاء در مورد منافقین بکار نرفته است ؟ ✅اولیاء جمع ولی به معنای دوست یاور است در آیه دوم آمده که مردان و زنان مومن دوست و یاور یکدیگر هستند اما چنین رابطه بین منافقان وجود ندارد درباره منافقان کلمه «اولیاء» ذکر نشده بلکه جمله «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» که دلیل بر وحدت هدف و هماهنگی صفات و کردار است به چشم میخورد اشاره به اینکه منافقان هر چند در صف واحدی قرار دارند و گروه های مختلفشان در مشخصات و برنامه شریک اند اما روح مودّت و ولایت در میان آنها وجود ندارد و هر گاه منافع شخصی آنها به خطر بیفتد حتی به دوستان خود خیانت خواهند کرد 📝حکمت تفاوت تعبیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى😔💔
📣📣توجه توجه ✅برای اولین بار تدریس کتب دکتر سامرائی با محوریت ادبیات قرآنی 📚تدریس کتاب بلاغة الکلمة فی التعبیر القرآنی بررسی دقیق مفردات قرآنی از جهت معنائی 🗯کسانی که مایل به دریافت صوت تدریس هستند به آیدی زیر پیام دهید هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره : 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny ◀️اگر به ادبیات با رویکرد قرآنی در شاخه های متخلف .صرف،نحو،بلاغت،لغت،صوت قرآنی علاقه مند هستید حتما در کانال ادبیات معناگرا قرآنی عضو شوید 🙂 https://eitaa.com/maanagara
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 📌أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ«صافات16» 📌أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَدِينُونَ«صافات 53» سوال : حکمت کاربرد «مبعوثون» در آیه اول و «مدینون» در آیه دوم چیست ؟؟ ✅«مدینون» از واژه «دین» به معنای حساب و جزاء مشتق شده است بر این اساس معنای آیه دوم چنین است که وقتی مومنان در بهشت اند یکی از آنها رو به دیگران کرده می‌گوید من در دنیا رفیقی داشتم او همواره از روی تعجب و انکار از من میپرسید که تو بعث روز جزاء را باور داری ؟ و بعد از آنکه خاک و استخوان شدیم و بدن هایمان متلاشی شد دوباره زنده شویم و جزاء داده شویم ؟ این سخنان وقتی گفته میشود که مومنان از نعمت های بهشتی منتعم شده و گنهکاران در دوره معذب آمد پس چون انسان ها به «جزاء» اعمالشان رسیده اند واژه «مدینون» استفاده شده است ولی آیه اول سخنان کافران در این دنیاست و چون هنوز عرصه جزاء فراهم نشده کلمه مبعوثون بکار رفته است . 📚منبع:حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه قرآن کریم با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛