غایت و نهایت سیر سلوکی-عرفانی انسان
نهایت سیر هر موجودی، فنای در موجود برتر و بالاتر از خود است. یعنی فنای هر ظهوری در مُظهِر خود، و هر معلولی در علّت خود. و نهایت سیر انسان کامل که همهٔ قوا و استعدادهای خود را به فعلیّت رسانیده است، فنای در ذات أحدیّت است، و فنای در ذات الله است، و فنای در هُوَ است، و فنای در ما لا اسْمَ لَهُ و لا رَسْمَ لَهُ میباشد.
غایت سیر هر موجودی، و غایت سیر متصوَّر در انسان کامل، و غایت سیر أنبیاء و مرسلین و أئمّهٔ طیّبین صلواتُ الله و سلامُه علیهم أجمعین، و منظور و مراد صحیح از معرفت و نتیجهٔ سلوک و سیر به سوی مقام مقدّس او جلَّ شأنُه، و سیر عملی عرفانی، و بحثهای علمی عرفاءِ بالله همه این است.
به نقل از:
طریق الی الله-2
هدایت شده از حیات طیبه
هر کس در عصر پنج شنبه برود بر سر قبر مادرش و پدرش و طلب مغفرت کند ، خداوند عزوجل طبقه هایی از نور به قلب آنان افاضه می کند و آنها را خوشنود می گرداند و حاجات این کس را بر می آورد.
أرحام انسان در عصر پنجشنبه منتظر هدیه ای هستند و لذا من در بین هفته منتظرم که عصر پنج شنبه برسد و بیایم بر سر قبر پدر و مادرم و فاتحه بخوانم.
منبع : معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰
🔥 بیشترین ناله #اهل_جهنم
امام علی(ع) در مورد اوصاف #جهنمیان میفرمایند؛ #اهل_آتش در جهنم از یک چیز بیشترین #ناله را خواهند داشت، آن چیست؟
💠امام علی(ع):
به درستی که بیشترین ناله های اهل جهنم از #تسویف است.
📚جامع السعادت ج ۳ ص۴۶
❓#تسویف یعنی:
کار امروز را به #فردا انداختن...
امروز که گذشت، #فردا انجاممیدم...
از #فردا دیگه غیبت نمیکنم...
#فردا میرم حلالیت میگیرم...
⏪تفسیرنور #آل_عمران
آیه—۷۶
☘بلی مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی فَإِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ☘
🍃آری،هر کس به عهد خویش وفا کند و تقوا داشته باشد،پس بی گمان خداوند پرهیزکاران را دوست می دارد.🌼🍃
💠نکته ها💠
🍃 وفای به عهد در تمام موارد زیر لازم است:🌼
✨:عهدی که خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسان بسته است. «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ»[22]🌼
✨:عهدی که انسان با خدا می بندد. «وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ...»[23]🌼
✨:عهدی که انسان با مردم می بندد. «وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا...»[24]
د:عهد رهبر با امّت و بالعکس. «الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ»[25]🌼
💠پیام ها💠
1-✅در برابر تفکّرات غلط،موضع گیری کند. «بَلی» (کلمه«بلی»غالباً در موردی بکار می رود که منطق و تفکّر قبلی را رد می کند.)🌼🍃
2-✅تقوا،انسان را از دروغ بستن به خدا و ضایع کردن حقّ مردم بیمه می کند.🌼🍃
🌿«یَقُولُونَ...اَلْکَذِبَ...بَلی مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی»🌿
3-✅شعار،کار ساز نیست،عمل و تقوا لازم است. «أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی»🌼🍃
4-✅وفای به عهد،از نشانه های تقواست. «أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی»🌼🍃
5-✅وفای به عهد وتقوا،ملاک محبوبیّت است،نه عالم و اهل کتاب بودن. «یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ»🌼🍃
🔸 حق الناس در آخرت
روايت داريم حق الناس در برزخ انسان را اسير مي كند مثلا يك سوم فشار قبر متعلق به غيبت است. در روايتی دیگر هست كه خداوند بر روي پل صراط كمينی قرار داده كه هر كس حق الناس بر گردن دارد، از آنجا به بعد حق عبور ندارد.
رسول اكرم (ص) فرمودند: بيچاره ترين مردم كسی است كه با اعمال خوب وارد صحراي محشر شود مثلا در نماز ، حج و ... مشكلی نداشته باشد و جز اصحاب يمين قرار گيرد اما زماني كه قصد ورود به بهشت می كند گروهی از مردم مانع می شوند . علت را جويا مي شود و می شنوند كه حقوق آنها را پايمال كرده است . در آن لحظه از فرشتگان كمك می طلبند و آنها می گويند: حلاليت بگير , يعنی قسمتی از اعمال خوب خود را به آنها بده تا حلالت كنند وقتی اين كار را می كنند متوجه می شوند ديگر هيچ چيز ندارند و نامه را به دست چپ می دهند كه از نظر پيامبر بيچاره ترين بنده ها هستند.
〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗
ویژگی های ده گانه عاقل
« لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّی تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِی اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنی. وَ الذُّلُّ فیِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهی إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(علیه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِیَ؟ قالَ(علیه السلام): لا یَری أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّی وَ أَتْقی ».
عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد:1ـ از او امید خیر باشد. 2ـ از بدی او در امان باشند. 3ـ خیر اندک دیگری را بسیار شمارد. 4ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد. 5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. 6ـ در عمر خود از دانش طلبی خسته نشود. 7ـ فقر در راه خدایش از توانگری محبوبتر باشد. 8ـ خواری در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. 9ـ گمنامی را از پرنامی خواهانتر باشد. 10ـ سپس فرمود: دهمی چیست و چیست دهمی؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود: احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.
چقدر عاقل هستیم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این پسر بچه آنچنان قرآنی در صدا و سیما خواند که داورها شگفت زده ماندند!
✅واقعا صدایش بهشتی و ماورایی است!
🍃آیا می دانید ....در قرآن مجید پانزده آیه سجده دار وجود دارد که بعد از شنیدن یا خواندن چهار آیه آن سجده واجب می شود وباید سجده کرد،
🔸یازده آیه دیگر سجده مستحبی است،یعنی اگر سجده نکنی هم اشکالی ندارد.💎
سجده های واجب👇👇
1-✅ آیه 15 سوره سجده (الجُرُزْ و یا اَلْمَضاجِعْ)
2- ✅آیه 37 سوره فصلت
3- ✅آخرین آیه سوره نَجم
4- ✅آخرین آیه سوره عَلَقْ.
هدایت شده از ظهور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #استاد_رائفی_پور
تکبر شیطان را زمین زد با 6000 سال عبادت!!!!
⚠️ تکبر خیلی ها را در آخرالزمان زمین میزنه، مواظب باشیم.
✨🏴الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🏴✨
💫 آثار و برکات "بسم الله الرحمن الرحیم"
💐پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله):
دعایی که ابتدایش بسم الله الرحمن الرحیم باشد ، رد نمیشود.
الدعوات ص۵۲
🌻امیرالمومنین (علیه السلام):
هر بنده ای بخواهد چیزی بخواند یا کاری انجام دهد و " بسم الله الرحمن الرحیم " بگوید در کارش برکت داده می شود.
تفسیر امام عسکری(ع) ص25
🌷پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله) فرمودند:
هر که در ابتدای وضویش "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوید همه ی اعضایش از گناهان پاک میشود.
وسائل الشیعه ج۱ص۳۹۸
🌼امام کاظم (علیه السلام):
هر کس دچار کاری شود که غمگینش کند یا ناخوشایندی ناراحتش کند و او سرش را به سوی آسمان بلند کره و سه بار "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوید ، خداوند گره از کارش بگشاید و غمش را بزداید.
مکارم الاخلاق ص۳۴۷
🌸پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله):
هر کس "بسم الله الرحمن الرحیم" را قرائت کند خداوند به ازای هر حرف آن ، چهار هزار حسنه برایش مینویسد و چهار هزار گناه از او پاک میکند و چهار هزار درجه او را بالا میبرد.
بحار ج۸۹ ص۲۵۸
🌹پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله):
هر کار با ارزشی که با "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز نشود به پایان نمیرسد و ناقص است
کنزالعمّال ح۲۴۹۱،بحار ج۷۳ ص۳۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ #روح_حیوانات بعد از مردن کجا میره؟
🔶چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا(صلےاللهعلیهوآله):
✅ چرا نماز صبح مۍخوانیم؟
«صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان مےماند.»
✅چرا نماز ظهر میخوانیم؟
ظهر، همه عالم تسبیح خدا مےگویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه مےشود.
✅چرا نماز عصر مۍخوانیم؟
«عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.»
✅چرا نماز مغرب میخوانیم؟
«مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم.»
✅چرا نماز عشا میخوانیم؟
«خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد.»
📚علل الشرایع ص ۳۳۷
🔆خیرات برای اموات
🌕آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی (قده) فرمودند:
شخصی از دنیا رفت.کسی در عالم خواب از او پرسید:
«آیا خیراتی که برایت می فرستیم به تو می رسد؟»
🔅او در پاسخ با تاکید،گفته بود:«بله،خیرات شما به ما می رسد؛ اما چون نمیتوانم چگونگی آن را توضیح دهم.
✅ مثالی میزنم: کسی را فرض کنید که در حمامی است که فضای آن را بخار آب گرفته و بخار زیاد موجب تنگی نفسش شده است؛
اما روزنهی کوچکی از بیرون نمایان میشود و هوای تازه وارد حمام میشود او نفس عمیقی میکشد.
🔅خیرات شما هم وقتی به ما می رسد،اینگونه باعث گشایش و رفع تنگی روح ما می شود.»
🌙
⭐️🌙
💚رسول خدا (ص):
.
💎هر حيوانى ـ پرنده يا جز آن ـ كه به ناحقّ كشته شود در روز قيامت از قاتل خود شكايت خواهد كرد.
📚كنز العمّال : ۳۹۹۶۸
هدایت شده از انقلاب ، قبل و بعد
جنگ ناتمام عقل با جهل
🗡جنود عقل و جهل ؛ و صف حق و باطل از اول تاریخ تا کربلا و از کربلا تا به امروز ادامه دارد، و بین این دوصف #اعتدال نیست بلکه #نفاق است!
هدایت شده از دانستنی
کانال های علوی 👇 . 🎬 #نما https://eitaa.com/nama666 🌡 #طب_اسلامی https://eitaa.com/tebalavi 🔫 #دشمن_شناسی https://eitaa.com/dosh66 🚀 #انقلاب_اسلامی https://eitaa.com/enqlab 🔫 #جهاد https://eitaa.com/jahad66 🌐 #جامعه https://eitaa.com/jame66 📚 #حکمت_و_حکایت https://eitaa.com/hekmat66 🎼 #آوا https://eitaa.com/avalavi 😂 #تبسم https://eitaa.com/tbsm66 . 🙏 #عارفانه https://eitaa.com/arefane66 ✝ #ادیان و فرق https://eitaa.com/enheraf ...
هدایت شده از دانستنی
15.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️همیشه به ما گفته بودند که جهل یعنی فقدان علم! حالا ما نوعی جاهلیت داریم که مجهز به علم و تکنولوژیه‼️
🔸جلسه ۵۸۰ #کلبه_کرامت
▫️«جنود عقل و جهل» - اردیبهشت۹۴
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✍🏻ادامه #سوره_مائده_آیه_71
☘و حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ«71»☘
✨(یهودیان چون خود را برتر از مردم و اولیای خدا می پنداشتند)گمان کردند کیفر و آزمایشی (برایشان)نخواهد بود،پس(از دیدن حقایق)کور و(از شنیدن حقایق)کر شدند.سپس خداوند (لطف خویش را بر آنان باز گرداند و)توبه شان را پذیرفت.دگر بار بسیاری از آنان(از دیدن و شنیدن آیات الهی)کور و کر شدند و خداوند به آنچه می کنند،بیناست.🌻
💠نکته ها💠
🌱«فتنه»در آیه،یا به معنای آزمون و یا به معنای عذاب است.🌻
🌱بنی اسرائیل می پنداشتند آزمایش ها یا قهر و عذاب الهی،مربوط به دوران حضرت موسی علیه السلام بوده و شامل آنان نمی شود.از این رو سرگرم زندگی مادّی،رفاه طلبی و بی تفاوتی نسبت به آیات الهی شدند.🌻
🌱امام صادق علیه السلام در توضیح آیه فرمود:«و حسبوا ان لا تکون فتنه»مقصود زمانی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در بین آنان بوده، «فَعَمُوا وَ صَمُّوا» زمانی است که پیامبر از دنیا رفت، «ثُمَّ تابَ اللّهُ» مراد زمانی است که امیرمؤمنان علیه السلام به خلافت رسید و «ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا» مراد تا روز قیامت است.[17]🌻
💠پیام ها💠
1-✅آزمایش الهی عمومی است،هرگز از فتنه ها غافل نشویم. «حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ»🌻
2-✅عقائد نباید بر اساس حدس و گمان باشد. حَسِبُوا ...🌻
3-✅برای مدّتی در خط مستقیم بودن مهم نیست،مهم حسن عاقبت است. «ثُمَّ تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا» «ثُمَّ عَمُوا» نشانه آن است که بنی اسرائیل بعد از بازگشت لطف خداوند،تا مدّتی در خط صحیح بودند؛ولی دوباره منحرف شدند.🌻
4-✅غرور و خودبرتربینی و گمان و وهم،انسان را کور و کر و از شناخت صحیح، محروم می سازد. وَ حَسِبُوا ... فَعَمُوا وَ صَمُّوا🌻
5-✅کسی توقّع نداشته باشد که بی امتحان،به جایی برسد. «حَسِبُوا أَلاّ تَکُونَ فِتْنَهٌ»🌻
6-✅لطف الهی تا حدّی است که حتّی بدون عذرخواهی انسان،به سوی او سرازیر می شود. «فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللّهُ»🌻
7-✅خداوند مهربان است،ولی انسان ها لجوج اند. «تابَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ثُمَّ عَمُوا»🌻
8-✅کثرت رهرو نشانه ی حقّانیّت راه نیست. «ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا کَثِیرٌ مِنْهُمْ»🌻
9-✅ایمان به نظارت خداوند در زندگی انسان نقش مهمی دارد. «وَ اللّهُ بَصِیرٌ»🌻
☘ آیت الله حق شناس (ره) :
🌸 حضرت ملک الموت وعده داده است که هر کس نمازش را اول وقت بخواند در هنگام موت ، خودش شهادتین را به او تلقین میکند.
💠 #نفس ناطقه ي انساني:
🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است.
📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39.
معاد در سخن امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السّلام فرمودند: اى پسر آدم فكر كن و بگو كجایند سلاطین دنیا و صاحبان آنان كه خرابی هاى دنیا را آباد كردند و نهرهاى آن را حفر كردند و شهرهاى آن را به پا داشتند و از روى كراهت از آن جدا شدند و كسانى دیگر وارث آنها شدند و ما هم به همین زودی ها به آنها ملحق خواهیم شد.1
همچنین آن حضرت فرمودند: اى پسر آدم این است و جز این نیست كه تو چند روزى بیش نیستى و هر گاه یك روز بگذرد بعضى از تو گذشته است.2
—------
1- إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایى، صص؛120-119.
2- إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایى، ص: 159.