🔅امام على عليه السلام:
🔺چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست
✅ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ
✅انسان آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است
🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ ميگويد!
🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه ميبيند دارد فحش ميدهد!
🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد:
🔸بشرهاي اوّلي گرچه ميخوابيدند ولي رؤيايي نداشتند.
🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت ميكردند عدهاي ميپذيرفتند عدهاي نميپذيرفتند.
🔸آنها كه نميپذيرفتند بهانهشان اين بود كه انبيا ميفرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب ميبريد اگر نكرديد عقاب ميبريد، آنها ميگفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب ميبريم؟»
🔸ميفرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر ميشد ميگفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنميگردد!» خيال ميكردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مردههاي قبرستان از قبرستان در بيايند.
🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل ميكند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي ميخوابيدند چيزهايي ميديدند ميآمدند نزد انبيايشان ميگفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب ميبينيم؟»
🔸انبيايشان ميفرمودند «اين ها كه شما در رؤيا ميبينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما ميگوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مردههايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*)
🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است.
🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نميبرد، دروغ گفت عقاب نميشود، آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ...
*- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
عدم استجابت دعا يكي اين است كه شايد حكمت نيست، صلاح نيست و ممكن است اجابت اين دعا براي فرد ضرري در پي داشته باشد. ما هميشه افقهاي نزديك را ميبينيم. و ميخواهيم زود اين كار راه بيفتد ولي ممكن است در دراز مدت به صلاح نباشد. گاهي منوط به يك سلسله مقدمات و عواملي است ك طرف بايد خودش دنبالش برود. يكي از امام صادق (ع) درخواست كرد كه دعا كنيد خدا روزي مان را زياد كند. امام فرمود: دنبال كار برو، تلاش هم بكن از مورچه كه كمتر نيستي كه روزي اش را از خدا ميخواهد ولي تلاش ميكند. فرض كنيد كسي فكر ميكند كه آن دعا به صلاحش است، آن وظيفه را هم انجام ميدهد مثلا كار ميكند، دنبال روزي هم ميرود، دعا هم ميكند ولي كار گيرش نمي آيد. يكي ديگر از موانع استجابت دعا
عدم اعتقاد به استجابت دعا است. در واقع همان ياس از اجابت دعا است. ديگر اينكه تاخير در نمازهاي واجب است. ديگري اينكه منافقانه برخورد كردن با مردم است. ديگري ناپاكي درون است و ديگري لقمه ي حرام و آخري بددهاني است. بالاخره مجموعه اين عوامل، يكي يا همه اش ممكن است در زندگي كسي موجب بشود كه دعايش اجابت نشود.
12046-ar-safinatolbehar-koli.pdf
46.12M
📚عنوان : سفینه البحار
✍️نویسنده : شیخ عباس قمی
📖موضوع : حدیث
هدایت شده از دانستنی
راغب.pdf
22.33M
📚عنوان : مفردات الفاظ القرآن
✍️نویسنده راغب اصفهانی
📖موضوع : قرآن
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j1.pdf
5.03M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره)
📝 مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
1️⃣ جلد اول
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j2.pdf
5.13M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره)
📝 مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
2️⃣جلد دوم
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j3.pdf
5.04M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره)
📝 مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
3️⃣جلد سوم
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j4.pdf
5.28M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی
✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره)
📝 مترجم : صادق حسن زاده
📖موضوع : حدیث
4️⃣جلد چهارم
✅با جانمان باید از جانان دفاع بکنیم
✅ما همانطوري كه با بدنمان از جانمان دفاع ميكنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم
🔸النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ
🔸خب بالاتر از جان ما كه چيز ديگر نيست؛ ما به جانمان علاقهمنديم و بايد از جانمان دفاع بكنيم، فرمود درست است به جانتان علاقهمنديد ولي بايد به پيغمبر بيش از جانتان علاقهمند باشيد.
🔸درست است كه از جانتان دفاع ميكنيد ولي در روز خطر بايد دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت بيش از دفاعتان از جانتان باشد...
🔸بالأخره جنگي در پيش هست و شما در جبههها ميرويد و تيري ميآيد و مانند آن، امّا اينطور نيست كه بگوييد پيامبر يك نفر ما هم يك نفر.
🔸آيه 120 سوره مباركه «توبه» اين بود: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ
🔸مبادا يك وقت پيغمبر را تنها بگذاريد (يك) مبادا وقتي جبهه رفتيد بكوشيد جاخالي كنيد كه تير به شما نخورد به حضرت بخورد (دو) خود را سپر قرار بدهيد كه تير به شما بخورد به حضرت نخورد، اين واجب است...
🔸حفظ نفس واجب است، بله حفظ نفس واجب است اما حفظ اُوليٰ مِن النّفس أوجب است... آنكه جانِ جانان است حفظ او أوجب است.
🔸چرا هر چه ما ميگوييم او ميفهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است.
🔸چرا ما هر كاري ميكنيم وجود مبارك حضرت ميفهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است.
🔸ما الآن دست و پاي ما، اعضا و جوارح ما، چشم و گوش ما هر حركتي بكنند جان ما باخبر است.
🔸مگر ميشود دست ما كاري بكند جان ما باخبر نباشد؟ جان ما هم هر ارادهاي داشته باشد جانان باخبر است ...
🔸نه يعني يك اولويت تشريفي دارند واقعاً والياند، واقعاً ولايت دارند، جانِ جاناناند.
بدن ما جاني دارد، جانِ ما جاناني دارد، هر كاري كه اين جان انجام ميدهد آن جانان باخبر است.
ما همانطوري كه با بدنمان از جانمان دفاع ميكنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم...
حفظ دست واجب است، بله حفظ دست واجب است اما حفظ جان واجبتر است؛ حفظ جان واجب است، حفظ جانان واجبتر است ...
اينكه فرمود اُولاست، از جان أولاست؛ بايد همه مصالح جان را بهتر از خود جان بداند.
چرا اولاست؟ براي اينكه ما گاهي معصيت ميكنيم به جانِ خودمان رحم نميكنيم اما او بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ... اگر رأفت و رحمت ما نسبت به خود ما به اندازه رأفت و رحمت حضرت باشد پس يقيناً نبايد گناه بكنيم.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 5 الی 8