eitaa logo
معارف
30 دنبال‌کننده
21 عکس
94 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔸قرآن را روشن و شمرده بخوان 🔸 و آن را مانند تخم علف پراكنده اش مساز 🔸و همچون شعر به شتاب و بريده و بريده مخوان. 🔸در شگفتی هايش درنگ كنيد، دل ها را با آن به تپش و حركت در آوريد و همه كوشش شما اين نباشد كه سوره را به آخر برسانيد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 زنگار غفلت
✅ علم غیب ملاک قضاوت نیست 🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزه‌ها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ... 🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند. 🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضي‌ام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم مي‌كند. 🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهه‌هاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچه‌اي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله مي‌زند. 🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ مي‌كند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم. 🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد مي‌برد. 🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد. 🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير مي‌دانست آن شب شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء مي‌دانست شهيد مي‌شود يا نمي‌شود؟ اگر مي‌دانست شهيد مي‌شود چرا رفته؟» 🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم. 🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي مي‌دهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر)
میرزا علی قاضی(ره): از وسوسه های شیطان این است که توبه را در نزد انسان بزرگ جلوه می دهد تا از نزدیک شدن به آن بترسد و در عوض، گناهان را کوچک جلوه می دهد تا انسان به انجام آن رغبت کند.
🔅امام على عليه السلام: 🔺چون ديدى خداوند سبحان، با وجود آن كه گناه مى كنى، پياپى به تو نعمت مى دهد، اين، براى غافلگير كردن [و به دام انداختن ]توست
✅ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ ✅انسان آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است 🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ مي‌گويد! 🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه مي‌بيند دارد فحش مي‌دهد! 🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد: 🔸بشرهاي اوّلي گرچه مي‌خوابيدند ولي رؤيايي نداشتند. 🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت مي‌كردند عده‌اي مي‌پذيرفتند عده‌اي نمي‌پذيرفتند. 🔸آنها كه نمي‌پذيرفتند بهانه‌شان اين بود كه انبيا مي‌فرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب مي‌بريد اگر نكرديد عقاب مي‌بريد، آنها مي‌گفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب مي‌بريم؟» 🔸مي‌فرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر مي‌شد مي‌گفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنمي‌گردد!» خيال مي‌كردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مرده‌هاي قبرستان از قبرستان در بيايند. 🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل مي‌كند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي مي‌خوابيدند چيزهايي مي‌ديدند مي‌آمدند نزد انبيايشان مي‌گفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب مي‌بينيم؟» 🔸انبيايشان مي‌فرمودند «اين ها كه شما در رؤيا مي‌بينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما مي‌گوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مرده‌هايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*) 🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است. 🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نمي‌برد، دروغ گفت عقاب نمي‌شود، آنچه در خواب مي‌گويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ... *- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
عدم استجابت دعا يكي اين است كه شايد حكمت نيست، صلاح نيست و ممكن است اجابت اين دعا براي فرد ضرري در پي داشته باشد. ما هميشه افق‌هاي نزديك را مي‌بينيم. و مي‌خواهيم زود اين كار راه بيفتد ولي ممكن است در دراز مدت به صلاح نباشد. گاهي منوط به يك سلسله مقدمات و عواملي است ك طرف بايد خودش دنبالش برود. يكي از امام صادق (ع) درخواست كرد كه دعا كنيد خدا روزي مان را زياد كند. امام فرمود: دنبال كار برو، تلاش هم بكن از مورچه كه كمتر نيستي كه روزي اش را از خدا مي‌خواهد ولي تلاش ميكند. فرض كنيد كسي فكر مي‌كند كه آن دعا به صلاحش است، آن وظيفه را هم انجام مي‌دهد مثلا كار مي‌كند، دنبال روزي هم مي‌رود، دعا هم ميكند ولي كار گيرش نمي آيد. يكي ديگر از موانع استجابت دعا عدم اعتقاد به استجابت دعا است. در واقع همان ياس از اجابت دعا است. ديگر اينكه تاخير در نمازهاي واجب است. ديگري اينكه منافقانه برخورد كردن با مردم است. ديگري ناپاكي درون است و ديگري لقمه ي حرام و آخري بددهاني است. بالاخره مجموعه اين عوامل، يكي يا همه اش ممكن است در زندگي كسي موجب بشود كه دعايش اجابت نشود.
12046-ar-safinatolbehar-koli.pdf
46.12M
📚عنوان : سفینه البحار ✍️نویسنده : شیخ عباس قمی 📖موضوع : حدیث
راغب.pdf
22.33M
📚عنوان : مفردات الفاظ القرآن ✍️نویسنده راغب اصفهانی 📖موضوع : قرآن
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j1.pdf
5.03M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی ✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره) 📝 مترجم : صادق حسن زاده 📖موضوع : حدیث 1️⃣ جلد اول
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j2.pdf
5.13M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی ✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره) 📝 مترجم : صادق حسن زاده 📖موضوع : حدیث 2️⃣جلد دوم
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j3.pdf
5.04M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی ✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره) 📝 مترجم : صادق حسن زاده 📖موضوع : حدیث 3️⃣جلد سوم
12102-fa-tarjome-osoole-kafi-j4.pdf
5.28M
📚عنوان : ترجمه و متن کامل اصول کافی ✍️گردآورنده : ثقه الاسلام محمد کلینی (ره) 📝 مترجم : صادق حسن زاده 📖موضوع : حدیث 4️⃣جلد چهارم
✅با جانمان باید از جانان دفاع بکنیم ✅ما همان‌طوري كه با بدنمان از جانمان دفاع مي‌كنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم 🔸النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ 🔸خب بالاتر از جان ما كه چيز ديگر نيست؛ ما به جانمان علاقه‌منديم و بايد از جانمان دفاع بكنيم، فرمود درست است به جانتان علاقه‌منديد ولي بايد به پيغمبر بيش از جانتان علاقه‌مند باشيد. 🔸درست است كه از جانتان دفاع مي‌كنيد ولي در روز خطر بايد دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت بيش از دفاعتان از جانتان باشد... 🔸بالأخره جنگي در پيش هست و شما در جبهه‌ها مي‌رويد و تيري مي‌آيد و مانند آن، امّا اين‌طور نيست كه بگوييد پيامبر يك نفر ما هم يك نفر. 🔸آيه 120 سوره مباركه «توبه» اين بود: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ 🔸مبادا يك وقت پيغمبر را تنها بگذاريد (يك) مبادا وقتي جبهه رفتيد بكوشيد جاخالي كنيد كه تير به شما نخورد به حضرت بخورد (دو) خود را سپر قرار بدهيد كه تير به شما بخورد به حضرت نخورد، اين واجب است... 🔸حفظ نفس واجب است، بله حفظ نفس واجب است اما حفظ اُوليٰ مِن النّفس أوجب است... آن‌كه جانِ جانان است حفظ او أوجب است. 🔸چرا هر چه ما مي‌گوييم او مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. 🔸چرا ما هر كاري مي‌كنيم وجود مبارك حضرت مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. 🔸ما الآن دست و پاي ما، اعضا و جوارح ما، چشم و گوش ما هر حركتي بكنند جان ما باخبر است. 🔸مگر مي‌شود دست ما كاري بكند جان ما باخبر نباشد؟ جان ما هم هر اراده‌اي داشته باشد جانان باخبر است ... 🔸نه يعني يك اولويت تشريفي دارند واقعاً والي‌اند، واقعاً ولايت دارند، جانِ جانان‌اند. بدن ما جاني دارد، جانِ ما جاناني دارد، هر كاري كه اين جان انجام مي‌دهد آن جانان باخبر است. ما همان‌طوري كه با بدنمان از جانمان دفاع مي‌كنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم... حفظ دست واجب است، بله حفظ دست واجب است اما حفظ جان واجب‌تر است؛ حفظ جان واجب است، حفظ جانان واجب‌تر است ... اينكه فرمود اُولاست، از جان أولاست؛ بايد همه مصالح جان را بهتر از خود جان بداند. چرا اولاست؟ براي اينكه ما گاهي معصيت مي‌كنيم به جانِ خودمان رحم نمي‌كنيم اما او بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ... اگر رأفت و رحمت ما نسبت به خود ما به اندازه رأفت و رحمت حضرت باشد پس يقيناً نبايد گناه بكنيم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 5 الی 8
شرح چهل حدیث.pdf
21.02M
📚عنوان : شرح چهل حدیث ✍️نویسنده : امام خمینی (ره) 📖موضوع : اخلاق و عرفان
المنطق.pdf
9.84M
📚عنوان : المنطق ✍️نویسنده : محمدرضا مظفر 📖موضوع : منطق
المراقبات.pdf
1.07M
📚عنوان : المراقبات ✍️نویسنده : میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 📖موضوع : اخلاق
ج ۱ .pdf
13.58M
📚عنوان : رحیق مختوم ( شرح حکمت متعالیه ) ✍️نویسنده : آیت الله جوادی آملی 📖موضوع : فلسفه 1️⃣جلد اول
ج ۱ .pdf
9.53M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 1️⃣جلد اول
ج ۲ .pdf
9.79M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 2️⃣جلد دوم
ج ۳.pdf
10.17M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 3️⃣جلد سوم
ج ۴.pdf
9.4M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 4️⃣جلد چهارم
ج ۵ .pdf
8.14M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 5️⃣جلد پنجم