eitaa logo
معارف
29 دنبال‌کننده
21 عکس
94 ویدیو
100 فایل
اصول دین و عقائد
مشاهده در ایتا
دانلود
ج۶ .pdf
9.8M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 6️⃣جلد ششم
ج ۷.pdf
10.05M
📚عنوان : ترجمه حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه ✍️نویسنده : ملاصدرا 📝مترجم : محمد خواجوی 📖موضوع : فلسفه 7️⃣جلد هفتم
✍️حاج آقا قرائتی : عیب‌جویی و طعنه زدن، به هر نحو که باشد:‌ غیابی یا حضوری، با زبان یا اشاره، شوخی یا جدی، مربوط به کار و صنعت یا آفرینش و طبیعت 💥از نظر قرآن، کاری زشت و حرام است. «وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» (همزه/۱) وای بر هر عیب‌جوی مسخره‌کننده‌ای! 📚 تفسیر نور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 منبر شب اول فاطمیه - استاد الهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 منبر شب دوم فاطمیه - استاد الهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 منبر شب سوم 98 - استاد الهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 منبر شب پنجم 98 - استاد الهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 منبر شب هفتم 98 - استاد الهی
🔹 ، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست؛ فقط «اَلْحَمْدُلله» زبانی نیست؛ هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است... 🔹سپاسگزاری از نعمت به‌معنای خداست که موجب افزایش نعمت می‌شود. کفران نعمت هم به‌معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست. 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸
✅ غنیمت شمردنِ فرصت برای یاریِ دین 🔸اين‌چنين نيست كه خدا دست از دينش بردارد؛ شما نشد، ديگري. 🔸 الآن هم اين آيه حاكم است، فرمود وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُونُوا أَمْثَالَكُم 🔸به همه ما مي‌فرمايد امروز اگر ـ خداي ناكرده ـ شما به اين نظام كمك نكرديد، خدا اين‌طور نيست كه دست از نظام ديني بردارد؛ شما را مي‌برد يك عدّه ديگر بهتر از شما مي‌آورد. 🔸اگر دين هست، حافظ دين، خداست؛ شما نشد، ديگري ... 🔸لذا آدم بايد فرصت را غنيمت بشمارد بگويد خدايا تو كه دينت را حفظ مي‌كني، اين دين را به دست ما حفظ بكن! 🔸خدايا مرا جزء كساني قرار بده كه تو رضايت دادي كه دين را به دست او حفظ بكني و من را عوض نكن كه من را ببري ديگري بيايد اين دين را حفظ بكند ... 🔸به ما هم ائمه فرمودند كه بگوييد خدايا تو كه دينت را حفظ مي‌كني، آن توفيق را بده كه دينت به دست ما حفظ بشو، نه اينكه ما را ببري ديگري بيايد. 🔸«وَ اجْعَلني‏ مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ وَلا تَسْتَبْدِلْ بي‏ غَيْري» 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
۱.pdf
18.73M
📚عنوان : سرّ الاسراء ( شرح حدیث معراج همراه با ترجمه فارسی ) ✍️نویسنده : مرحوم آیت الله سعادت پرور 📝مترجم : محمدجواد وزیری فرد 📖موضوع : حدیث 1️⃣جلد اول
۲.pdf
21.65M
📚عنوان : سرّ الاسراء ( شرح حدیث معراج همراه با ترجمه فارسی ) ✍️نویسنده : مرحوم آیت الله سعادت پرور 📝مترجم : محمدجواد وزیری فرد 📖موضوع : حدیث 2️⃣جلد دوم
۳.pdf
16.41M
📚عنوان : سرّ الاسراء ( شرح حدیث معراج همراه با ترجمه فارسی ) ✍️نویسنده : مرحوم آیت الله سعادت پرور 📝مترجم : محمدجواد وزیری فرد 📖موضوع : حدیث 3️⃣جلد سوم
۴.pdf
17.25M
📚عنوان : سرّ الاسراء ( شرح حدیث معراج همراه با ترجمه فارسی ) ✍️نویسنده : مرحوم آیت الله سعادت پرور 📝مترجم : محمدجواد وزیری فرد 📖موضوع : حدیث 4️⃣جلد چهارم
🍃آیت الله بهجت: هر شب،در عوالمی از بزرخ می رویم که هیچ اختیارش دست ما نیست ، با این همه ، این گونه از مرگ غافل هستیم!
🍃استاد جاودان : جان دادن سخت است اما به استناد روایات محبین و شیعیان امیرالمومنین در هنگام جان دادن مثل زنانی که محو جمال یوسف بودند و انگشتان خود بریدند ؛ جان می دهند و محو جمال امیرالمومنین اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فراز زیبا؛ شاهکار و یک نفس از استاد رافت حسین🌼🍃🌸 📖سوره های مبارکه حمد و بقره
۱.pdf
18.71M
📚عنوان: مجمع البیان فی تفسیر القرآن ✍️نویسنده: مرحوم طبرسی 📖موضوع: تفسیر 1️⃣جلد اول
۲ .pdf
19.22M
📚عنوان: مجمع البیان فی تفسیر القرآن ✍️نویسنده: مرحوم طبرسی 📖موضوع: تفسیر 2️⃣جلد دوم
۳ .pdf
19.75M
📚عنوان: مجمع البیان فی تفسیر القرآن ✍️نویسنده: مرحوم طبرسی 📖موضوع: تفسیر 3️⃣جلد سوم
۴ .pdf
19.3M
📚عنوان: مجمع البیان فی تفسیر القرآن ✍️نویسنده: مرحوم طبرسی 📖موضوع: تفسیر 4️⃣جلد چهارم
۵ .pdf
18.35M
📚عنوان: مجمع البیان فی تفسیر القرآن ✍️نویسنده: مرحوم طبرسی 📖موضوع: تفسیر 5️⃣جلد پنجم
پیامبر حِجر به شکمش بست، نه حَجَر ! 🔸جابربن عبدالله انصاري ديد وجود مبارك حضرت روي حِجرش چيزي بسته است. 🔸اين حَجَر نيست، ظاهراً حِجر است. 🔸بالأخره انسان وقتي دلش درد مي‌كند دست مي‌گذارد فشار مي‌آورد اين دلش را مي‌گيرد. 🔸گاهي درد شكم هست، گاهي در اثر گرسنگي انسان آسيب مي‌بيند دامن را، حِجر را به شكم مي‌بست، نه حَجَر[سنگ] را! 🔸از زير بغل تا اين محدوده شكم، اين قسمت را مي‌گويند حِجر و اگر دامن را به اين قسمت ببندد يا شالي را به اين قسمت ببندد كه شكم پيچ نخورد، از درد آسيب نبيند مي‌گويند معصوب‌الحِجر است. 🔸يعني اين قسمت را بست كه آسيب نبيند، نه اينكه حَجَر[سنگ] بست. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره احزاب، آيات 21 الي 27
شرح دعای سحر.pdf
3.47M
📚عنوان : شرح دعای سحر ✍️نویسنده : امام خمینی 📖موضوع : ادعیه
🌐 فرق آزادی عقیده و آزادی تفکر 1️⃣ فرق است میان و . تفکر یعنی همان استعداد انسانی که می‌تواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتماً باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. اما عقیده چطور؟ 2️⃣ هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادت‌ها، تقلیدها و تعصب‌هاست، نه این‌که چون فکر کرده این عقیده را گرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است یعنی فکر و اندیشه‌اش به‌جای این‌که باز باشد بسته و منعقد شده و برعکس، آن قوه‌ی مقدس تفکر به‌دلیل این انعقاد و بستگی در درونش اسیر شده. 3️⃣ آدمی که یک سنگ یا چوب و ساخته‌ی دست خودش را می‌پرستد، آیا علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او را رسانده به این‌که بت بپرستد؟! تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بت‌پرست باید آزاد باشد برای این‌که بت را بپرستد؛ یا نه؟ عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری که ابراهیم خلیل الله و بت‌شکن کرد. 4️⃣ تبر را برداشت و بت‌ها را خرد کرد الا بت بزرگ و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت تا اگر کسی به آنجا رفت، با خودش فکر کند که این خداها با یکدیگر جنگیده‌اند و این بت بزرگ بقیه را خرد کرده و تنها خودش مانده است! اگر این فکر برای مردم پیدا شود، بعد طبعاً به حکم فطرت می‌گویند این‌ها که نمی‌توانند از جایشان بجنبند! همین امر فکر این‌ها را عوض می‌کند. 5️⃣ این کار را کرد. وقتی که مردم برگشتند و وضع را آن‌چنان دیدند، رفتند سراغ ابراهیم. ابراهیم در پاسخ به آنها گفت: مجرم آن کسی است که تبر به گردن اوست! این‌ها گفتند: از او که این کار ساخته نیست. گفت: چطور کار زد و خورد از او ساخته نیست، ولی روا کردن حاجت‌هایی که انسان‌ها در آن درمانده‌اند ساخته است؟! قرآن می‌گوید: فَرَجَعُوا إلی أنْفُسِهِمْ این سبب شد که به خود باز گردند. 6️⃣ تعبیر عجیبی است! این‌ها از خودشان جدا و دور شده بودند (خودِ واقعیِ انسان، عقل و فکر و منطق انسان است)، قرآن می‌گوید این سبب شد که به سوی خودشان بازگشتند و خودشان را دریافتند، گفتند که او راست می‌گوید. 7️⃣ حال درباره این کار ابراهیم (ع) چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد برخلاف آزادی عقیده؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی، یعنی . یعنی ابراهیم با این عمل، از خودبیگانگی آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و آنان را به آن‌ها بازگرداند. 8️⃣ ابراهیم (ع) می‌توانست مطابق همین فلسفه‌ای که اغلب فرنگی‌ها می‌گویند که: «انسان هر عقیده‌ای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است»! بگوید: «چون این بت‌ها مورد احترام میلیون‌ها انسان هستند پس من هم به آنها احترام می‌گزارم». از نظر این کار «اغراء به جهل» است نه خدمت به آزادی. ✍️ استاد شهید آیةالله مطهری