eitaa logo
معارف دینی / کوتاه، روزانه، روشمند _ بین الصلاتین)
1هزار دنبال‌کننده
125 عکس
111 ویدیو
75 فایل
مخاطب: همه طالبان معارف دینی. به خصوص ناشران معارف اسلام، معلمان، اساتید و والدین. این مطالب توسط یکی از طلاب حوزه علمیه خراسان تنظیم میگردد. تحصیلات نامبرده اتمام خارج و ارشد تفسیر میباشد. انتقاد و پیشنهاد:@barzgar_mahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام/ روزه ✅ مبطلات (تزریقات، قطره چشم) 👈١. آمپول و سرم تزریق آمپول و سرم به شخص روزه دار چه حکمی دارد : ♦️ آیت الله سیستانی : مطلقا جایز است. ♦️ آیت الله مکارم : فقط آنهایی که وریدی باشد مبطل هستند. ♦️ رهبری:بنابر احتیاط واجب مواردی که غذایی یا وریدی باشد مبطل هستند. 📌منبع: اجوبه الاستفتائات، س ٧۶٧ / رساله سیزده مرجع / استفتاء از دفتر آیت الله مکارم 👈٢. تزریق خون به شخص روزه دار ♦️ آیت الله سیستانی : جایز است. ♦️ رهبری: بنابر احتیاط واجب ترک شود. 👈٣. ریختن قطره در چشم ♦️ اگر تنها بو و طعمش به حلق برسد، بنابر نظر مشهور : کراهت دارد. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء دوم آیه ١۶۵ سوره بقره (نقش محبت و عشق در ایمان) ⬅️ خداوند متعال در این آیه می‌فرماید : «ومن الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا اشد حبا لله» برخی از نکات مهمی که از آیه بدست می‌آید : 👈١. ریشه ایمان، محبت است. از این اصل می‌توان فروعی را برداشت کرد که به برخی اشاره می‌شود : ⬅️ اول : ایمان اجباری سودی ندارد. پیامبر چگونه مردم مشرک زمان خود را مسلمان کرد؟ نه اجباری بود و نه تطمیع و یا تهدید. تنها محبت و عشق مردم با ایشان بود. (فبما رحمة من الله لنت لهم) ⬅️ دوم : چگونه با خدا دوست شویم؟ مومن شدید ترین محبتش خداست. چگونه محبت مان به خدا بیشتر شود؟ 👈 الف) دعا کردن ( اللهم ارزقنی حبک و حب من یحبک) امام سجاد علیه السلام در این دعا از خداوند محبت خودش را درخواست می‌کند. 👈ب) حسن ظن به خدا اگر حسن ظن داشتیم دیگر به خداوند شکایت نمی‌کنیم. 📌 روایت ‌: امام علی علیه السلام :من اصبح علی الدنیا حزینا فقط اصبح لقضاء الله ساخطا (نهج البلاغه) هر کس نسبت به دنیا محزون باشد نسبت به قضاء الهی غضبناک شده است. 📌 داستان اول (حسن ظن به خدا ) حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان در کتاب عرفان اسلامی (شرح جامع کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه) می‌نویسد: استاد اخلاق، عارف بزرگوار، مفسر قرآن، مرحوم حاج شیخ محمود یاسری – رحمه الله علیه – می‌فرمود: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به جبرئیل فرمود: از عجایبی که دیده‌ای برایم بازگو کن. جبرئیل (امین وحی) گفت: در زمان‌های گذشته در حالی که قرار بود بر یکی از پیامبران الهی نازل شوم، عابدی را در جزیره‌ای دیدم که با کمال شوق به عبادت حق مشغول بود و از خدا می‌خواست مرگش در حال سجده فرا رسد. عبادتش را نیکو یافتم، زمان بندگی‌اش را چهار صد سال دیدم، دعایش را مستجاب مشاهده کردم، علاقمند شدم وضع قیامتش را ببینم، برایم اعجاب آور بود. روز قیامتش نشان می‌داد که اعمالش مورد قبول حق واقع شده، به او خطاب می‌رسد که: أدخل جنتی برحمتی؛ [بندهٔ من!] با دلگرمی به رحمت من، وارد بهشتم شو؛ اما او عرضه می‌دارد: أدخل جنتک بعملی؛ [پروردگارا!] با دلگرمی به اعمال و عباداتم، وارد بهشتت می‌شوم. از سوی خداوند متعال خطاب می‌رسد: ای قاضیان دادگاه من! اکنون که پای معامله به میان آمد، تمام نعمت‌های مادی و معنوی‌ام را که به این عابد عنایت کردم با عبادتش بسنجید، چنانچه عبادت او گران‌تر آمد، به بهشت برود و اگر نعمت‌های من گران‌تر شد، به جهنم برود. از نعمت بینایی شروع می‌کنند، این نعمت از نظر ارزش خدایی بر تمام عبادات عابد سنگین‌تر آمد، چون او را به سوی دوزخ بردند، عرضه داشت: خداوندا! برنامه‌های دیگری هم داشتم که محاسبه نشد. خطاب می‌رسد: چیست؟ عابد می‌گوید: امید به کرم تو، حسن ظن به عنایت تو و از همه بالاتر نیاز و فقر و ناچیزی خودم. خطاب می‌رسد: او را از مسیر عذاب برگردانید و به خاطر امید و حسن ظنش به من، او را به سوی بهشت ببرید. چون عابد در مسیر بهشت قرار می‌گیرد، عرض می‌کند: أدخل جنتک برحمتک؛ [پروردگارا!] با دلگرمی به رحمتت، وارد بهشتت می‌شوم. (عرفان اسلامی (حسین انصاریان) ج ۱، صص ۲۱۹ – ۲۱۸.) 📌منبع: کتاب هزار و یک حکایت اخلاقی جلد دوم/حکایت ۲۱۷/صفحه ۲۰۴ ♦️  داستان دوم ( حسن ظن به خدا) در میان بنی اسرائیل، خانواده‌ای در بیابان زندگی می‌کردند. آن‌ها (علاوه بر چند گوسفند) یک خروس و یک الاغ و یک سگ داشتند. خروس، آن‌ها را برای نماز بیدار می‌کرد، الاغ، وسایل زندگی‌شان را حمل می‌کرد و سگ نیز در آن بیابان، به خصوص در شب، آن‌ها را از درندگان حفظ می‌کرد. اتفاقاً روباهی آمد و خروس آنها را خورد. افراد آن خانواده، محزون و ناراحت شدند، ولی مرد آنها که شخص صالحی بود گفت: خیر است إن شاء الله. پس از چند روزی سگ آنها مرد، باز آنها ناراحت شدند، ولی مرد خانواده گفت: خیر است ان شاء الله. طولی نکشید که گرگی به الاغ آنها حمله کرد و آن را درید و از بین برد. باز آن مرد گفت: خیر است إن شاء الله. در همین ایام، روزی صبح از خواب بیدار شدند، دیدند همهٔ چادر نشین های اطراف مورد دست برد و غارت دشمن واقع شده و خود آنها نیز به صورت برده به اسارت دشمن در آمده‌اند. مرد صالح گفت: راز این که ما باقی مانده‌ایم این بوده که چادر نشین های دیگر دارای سگ و خروس و الاغ بوده‌اند و به خاطر سر و صدای آنها شناخته شده‌اند و به اسارت دشمن در آمده‌اند. ولی ما چون سگ و خروس و الاغ نداشتیم، شناخته نشده‌ایم، پس خیر ما در هلاکت سگ و خروس و الاغمان بوده است که سالم مانده‌ایم. منبع: المحجه البیضاء، ج ۸، ص ۹٠ 👈ج) مشاهده نعمتهای الهی چرا برخی جوانان از نماز دور شده اند. یک علتش آن است که نعمتهای الهی را فراموش کردند و تنها به مصیبت‌ها توجه می‌کنند و آنها را از جانب خدا می‌دانند. هنر مشاهده نعمت را در خود تقویت
کنیم. 📌نکته مهم : نعمت‌ها را تنها مادی ندانیم. ایمان به خدا، اهل بیت و همین ماه رمضان و روزه در آن همگی از نعمتهای بزرگ خداوند هستند. 👈د) ارتباط با خداوند هر چه انسان در نماز ارتباطش با خدا دوستانه تر باشد، عشق و محبتش بیشتر خواهد شد. نگاه کسی که نماز را ملاقات با بهترین دوستش می‌بیند با کسی که تنها برای رفع تکلیف نماز می‌خواند قابل مقایسه نیست. ⬅️ نقش محبت در تربیت تمام عوامل بالا می‌تواند در تربیت فرزند و یا دعوت مردم به آشتی با خداوند مورد استفاده قرار گیرند. یعنی با نشان دادن نعمتهای الهی و اینکه بدون عنایت خداوند هیچ نعمتی ثابت نیست و انسان موجودی ضعیف و ناتوان است ، آنها را عاشق خداوند کنیم. ♦️ خداوند به حضرت موسی فرمود: أحبِب إلی عبادی و ذکرهم بنعمایی و آلائی. ( من را محبوب بندگانم قرار ده و نعمتهای آشکار و مخفی من را برایشان تذکر بده.) ♦️ بشارت مقدم بر انذار برخی فقط با ترساندن از آتش سعی دارند دیگران را به کار خیر وادار کنند. در حالی که ترس از جهنم در مرحله بعد است ولی آنچه اصل است بشارت است. مخصوصا برای نوجوانانی که تازه به تکلیف رسیده اند. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر قرآن / جزء سوم ✅ آیاتی درباره انفاق ⬅️ جزء سوم به جهت در بر داشتن آیات بسیار مهمی در زمینه انفاق، می‌تواند مرجع خوبی برای این بحث باشد. ما با استفاده از آیات شریفه در این جزء مباحثی را تقدیم عزیزان می‌کنیم : 👈١. انفاق بهترین همراه در قیامت ♦️ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمّٰا رَزَقْنٰاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ وَ اَلْكٰافِرُونَ هُمُ اَلظّٰالِمُونَ 📌 ترجمه‌ :ای مؤمنان، پیش از آنکه روزی فرارسد که در آن نه خرید و فروشی هست و نه دوستی و شفاعتی، از آنچه روزیتان کرده‌ایم، انفاق کنید و [بدانید که‌] کافران همان ستمگران ند. 📌 نکته: در آیه شریفه خداوند تنها عمل خیری که بتواند همراه و یاور انسان در بی‌کسی قیامت باشد را انفاق دانسته است. 👈٢. سود ٧٠٠ درصد ♦️ مَثَلُ اَلَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنٰابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اَللّٰهُ يُضٰاعِفُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ 📌داستان کسانی که اموالشان را در راه خدا می‌بخشند همچون دانه‌ای است که هفت خوشه می‌رویاند و در هر خوشه‌ای یکصد دانه، و خداوند برای هرکس که بخواهد [پاداش را] چند برابر می‌کند و خداوند گشایشگر داناست. (بقره /٢۶١) ♦️ داستان : سید محد باقر شفتی، فقیر محض بود. بعد از مدتها یکم گوشت خرید میخواست بره خونه دلی از عزا در بیاره. توی راه چشمش افتاد به یک سگی که لااااغر افتاده یه گوشه. اونقدر لاغر که استخوان‌هاش پیدا بود. توله هاش چسبیده بودند ولی شیر نداشت. این گوشتی که دستش بود همینجوری صاف انداخت جلوی سگ. یعنی وای نایستاد که حالا محاسبه کند. یا معامله کند که خدا من اینو میدم و تودر عوض فلان چیزو بده. از اون به بعد زندگی سید محمد باقر شفتی زیر و رو شد. این مجتهد مسلم را تاریخ‌ را بخونید حکومتی در اصفهان داشت. ثروتی عجیب خدا به او عنایت کرد. این قدر ثروت عجیبی داشت که وقتی یک روز را برای فقرا تعیین می‌کرد، می‌آمدند در خانه و ایشان مشت مشت به آنها پول میداد یعنی اصلا نمی‌شمرد. محبوبیت عجیبی بین مردم اصفهان داشت. حکومت قاجار بدون اجازه ایشان نمیتونست توی اصفهان کاری انجام بدهد. این همون مجتهد یه لا قبایی بود که در نجف هیچ چیزی برای خوردن نداشت. یه عمل صالح در یک لحظه انجام داد اینجوری زیرو رو شد. 📌منبع: برگرفته از بیان استاد عالی 👈٣. انفاق بدون منت و آزار يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اَلْأَذىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مٰالَهُ رِئٰاءَ اَلنّٰاسِ وَ لاٰ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوٰانٍ عَلَيْهِ تُرٰابٌ فَأَصٰابَهُ وٰابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاٰ يَقْدِرُونَ عَلىٰ شَيْءٍ مِمّٰا كَسَبُوا وَ اَللّٰهُ لاٰ يَهْدِي اَلْقَوْمَ اَلْكٰافِرِينَ ای مؤمنان صدقات خود را با منت نهادن و آزار باطل نکنید، همانند کسی که مالش را برای نمایش دادن به مردم، انفاق می‌کند، و به خداوند و روز بازپسین ایمان ندارد، آری داستان او همچون تخته‌سنگی است که بر آن خاکی باشد و باران سنگینی بر آن ببارد و آن را [همچنان‌] سترون واگذارد، آنان از کار و کردار خویش حاصلی نبرند، و خداوند خدانشناسان را هدایت نمی‌کند. (بقره /٢۶۴) مثال: معمولا در دعواها دیده می‌شود که افراد منت می‌گذارند. من بودم که پول کنکورتو دادم. من بودم که فلان جا از ورشکستگی نجاتت دادم. من بودم که توی مریضی کمکت کردم. من بودم و.... که ثواب آنها را از بین خواهد برد. ♦️نکته :منت یعنی یاد آوری کردن در مقام سرزنش. منت در لغت عربی یعنی قطع کردن. 📌 مثال: اگر به کسی بخاری در زمستان هدیه دادید. هفته بعد که او را می‌بینید. بگویید : فلانی بخاری خوب کار میکنه؟ او می‌گوید : « بله خدا روشکر، خیلی عالی ممنون از لطفتون زحمت کشیدید...» دو هفته بعد باز می‌بینید، اگر بگویید : « فلانی قدر اون بخاری را بدون که چند تا خاطر خواه داشت ولی نصیب شما شد.» او هم دوباره تشکر می‌کند. در هفته سوم اگر بگویید « فلانی اون بخاری که نصیب شما شد دو تا بیشتر نبود یکی به شما و یکی به فلانی رسید. قدرش را بدون» او هم خواهد گفت : « خوب آقاجان بیا همین الان بخاری را بردار تا ما سنگینی منت آن را مدام تحمل نکنیم. شما هر وقت ما را می بینی به جای اینکه احوال خودمان را بگیری احوال بخاری را میپرسی.!» در این جاست که رابطه و علاقه آن شخص با بخاری قطع می‌شود. 📌 نکته ای از استاد عدالتیان @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء چهارم ✅ آیات امر به معروف و نهی از منکر ⬅️ اگرچه در جزء چهارم از قرآن کریم آیاتی با موضوعات مهم و متنوع مواجه می‌شویم اما آنچه به نظر ما بیشتر اهمیت دارد و خداوند تعبیر بسیار ویژ‌ه ای درباره آن به کار برده است، امر به معروف و نهی از منکر است. تعبیری که در هیچ جا و برای هیچ امر واجبی به کار رفته است : کنتم خیر امة اخرجت للناس (شما بهترین امتها در بین مردم هستید) این تعبیر یعنی مهمترین خصلت و شاخصه اسلام، آنچه مسلمانان را از دیگر امتها متمباز می سازد. خداوند بعد از بیان این تعبیر منحصر به فرد، به واجب امر به معروف و نهی از منکر تصریح می‌فرماید : (تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) مقصود آیه به عبارت دیگر: اگر این واجب را عمل نکنید به اسلام عمل نکردید. مسلمان نیستید مگر اینکه این واجب را در سرلوحه اعمالتان قرار دهید. حال با توجه به اهمیت این واجب در اسلام ابتدا یک روایت در اهمیت آن نقل کرده و در ادامه امر به معروف و نهی از منکر از نگاه قرآن را به صورت خلاصه تقدیم خواهیم کرد: ♦️ اهمیت نهی از منکر در روایت (بغض و دشمنی خداوند) حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: «إنَّ اللَّهَ لَیُبْغِضُ الْمُؤمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ مَاالْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ‌الَّذی لایَنْهی عَنِ‌الْمُنْکَرِ» خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد، دوست نمی‌دارد. سؤال شد: مؤمن ناتوان بی دین چه کسی است؟ فرمود آنکه نهی از منکر نمی‌کند. منبع: الکافی ج۵ص۵۹ ⬅️ امر به معروف و نهی از منکر از نگاه قرآن 👈١. شاخصه امت اسلام ♦️داستان مایکل کوک (نویسنده کتاب امر به معروف و نهی از منکر) : کوک در یکى از روزهاى ماه سپتامبر ١٩٨٨ در روزنامه اى مى خواند؛ در ایستگاه قطار شهرى شیکاگو زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد; در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد, همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. از میان ناظران تنها یک نفر براى دستگیرى مجرم با پلیس همکارى مى کند. آنچه در این حادثه مهم است, نه اصل تجاوز, بلکه عکس العمل رهگذران است. نویسنده کتاب, پس از خواندن این خبر مى اندیشد: (ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم), اما به این نتیجه مى رسد که در دنیاى غرب, نامى براى این وظیفه وجود ندارد. مؤلف اعتراف مى کند: خود در این مورد چیزى نمى دانسته تا اینکه در جریان پژوهش هاى اسلامى خود, از آن آگاه شده, دریافته است اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى دارد. این حادثه جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. منبع: مقاله نقد و بررسی کتاب امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلامی، رضا صفری، آیینه پژوهش، ١٣٨٨،ش ١١۶و ١١٧. 👈٢. نهی از منکر گروهی باشد. وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى اَلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ و باید از میان شما گروهی باشند دعوتگر به خیر که به نیکی فرمان دهند و از ناشایستی بازدارند و اینان رستگارانند آل عمران /١٠۴ ♦️نکته: یکی از مهمترین دلایلی که برخی در انجام این واجب بزرگ کوتاهی می‌کنند این است که خود را تنها می‌بینند. با خود می‌گوید گفتن من به تنهایی فایده بخش نیست، اگرچه همین طور است ولی با این نگاه هم هیچ کس پا به میدان نمی‌گذارد. 📌 راه حل چیست؟ همگی مسئول هستیم و باید تذکر بدهیم تا جایی که عده ای به اندازه کافی واجب را انجام دهند. به این نوع واجب می‌گویند : «واجب کفایی». 👈٣. أمر و نهی باشد. یعنی فقط یک دعوت معمولی نیست. این خیلی مهم است که ناهی از منکر دستوری باید وارد شود البته بدون خشونت. اینطور نیست که خواهش و تمنا باشد. 📌 شاهد: در همان آیه قبل ابتدا خداوند فرمود : یدعون الی الخیر، بعد فرمود یامرون بالمعروف ( یعنی دعوت با أمر فرق دارد.) 👈۴. اهمیت تعیین جایگزین به نظر می‌رسد مشکل بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی بی توجهی به جایگزین است. قطعا اگر ما برای جوان و نوجوانمان فضای سالم برای تفریح درست نکردیم و پیشنهاد ندادیم بعد نهی از منکر هم بی فایده خواهد شد. اگر نهی می‌کنیم پیشنهاد جذاب هم داشته باشیم.
ادامه پیام قبل ♦️ داستان در یکی از ایالت‌های آمریکا سالها پیش قمار بازی به معضلی بزرگ تبدیل شده بود. حتی زنان و مادران را درگیر خود کرده بود و آنها از وظایف تربیتی خود در خانه و جامعه عقب مانده بودند. مفاسد اجتماعی متعددی جامعه را تهدید می‌کرد. شهردار آن ایالت به فکر افتاد کار فرهنگی انجام دهد. 📌 تمام سخنرانها در رسانه و مطبوعات را دعوت کرد از مضرات قمار سخن بگویند. و نویسندگان متعددی را مامور کرد علیه قماربازی قلم بزنند. چندی گذشت هیچ اثری حاصل نشد چون کسی نبود به سخنان و نوشته‌ها مراجعه کند، همگی درگیر قمار بودند با تمام جذابیتش نمی‌توانستند رهایش کنند. تا این که یک روز شهردار به فکر می‌افتد یک رقیب جدی برای قمار بازی دست و پا کند. او با هزینه‌های فراوان مسابقه‌ای بزرگ و خانوادگی ترتیب داد. مسابقه‌ای خانوادگی با شرکت مادران و فرزندان، هر مادر با فرزندش در مسابقه شرکت می‌کرد و جوایز بسیار نفیستر از آنچه در قمار چشم ها را گرفته بود، قرار داد. بعد از مدتی زنان آن شهر به کلی از قمار دست برداشته و همگی از عادت زشت خود کنار کشیدند.. 📌 نکته: مادر و پدر عزیزی که فرزندت را از رفتن به کلوپ و بازی با دوستان در کوچه و خیابان نهی میکنی، آیا برای تفریح سالم کودک خود هزینه و فکر کرده ای؟ چرا فقط نهی می‌کنیم ولی برای جایگزین سالم فکری نکرده ایم. پدر چرا با فرزندت سینما و پارک نمیروی؟ چرا او را در باشگاه جذاب ثبت نام نمیکنی؟ این سوال را از مسئولان فرهنگی هم باید پرسید. چرا برای ازدواج سالم و به موقع جوانان فکر نمی‌کنیم و تنها از دوستی های نامشروع سخن می‌گوییم؟! 👈۵. دلسوزی نه دشمنی ریشه امر به معروف دلسوزی است نه دشمنی. این اصل را اگر در نظر بگیریم، هیچ گاه با توهین و تندی کردن نهی از منکر انجام نخواهیم داد. شیوه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر مسائل مهم است که کمتر بدان پرداخته می‌شود و به نظر می‌رسد از ضعفهای مهم در این زمینه است. وَ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ اَلْمُؤْمِنٰاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ يُطِيعُونَ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اَللّٰهُ إِنَّ اَللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌺و مردان و زنان مؤمن دوستدار همدیگرند، که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و نماز برپا می‌دارند و زکات می‌پردازند و از خداوند و پیامبر او اطاعت می‌کنند، زودا که خداوند بر آنان رحمت آورد، که خداوند پیروزمند فرزانه است‌ توبه/٧١ نکته: خداوند متعال بعد از این که مؤمنان را دوستان یکدیگر معرفی می‌فرماید آنان را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌نماید تا ریشه این واجب مهم را متذکر شود. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء پنجمشهادت دادن / اجرای عدالت ⬅️ در میان جامعه دینی برخی واجبات به فراموشی سپرده شده است. یکی از این واجبات که خداوند به صراحت در قرآن فرمان داده است، شهادت دادن برای اجرای عدالت است. ♦️ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّٰامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدٰاءَ لِلّٰهِ وَ لَوْ عَلىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ اَلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللّٰهُ أَوْلىٰ بِهِمٰا فَلاٰ تَتَّبِعُوا اَلْهَوىٰ أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِمٰا تَعْمَلُونَ خَبِيراً ای مؤمنان به عدل و داد برخیزید و در راه رضای خدا شاهد باشید [و شهادت دهید] ولو آنکه به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشاوندانتان باشد، [خواهان گواهی‌] چه توانگر چه تهیدست باشد، خداوند بر آنان مهربان‌تر است، پس از هوای نفس پیروی مکنید که از حق عدول کنید، و اگر زبان بازی کنید یا تن زنید [بدانید که‌] خداوند به آنچه می‌کنید آگاه است‌ نساء/ ١٣۵ ♦️ از آیه شریفه می‌توان به نکاتی پی برد : 👈١. اهمیت اقامه قسط خداوند در این آیه امر به اقامه قسط می‌کند. 📌تصور اشتباه : برخی اجرای عدالت در جامعه را از واجبات نمی‌دانند چرا که آن را فقط با ظهور امام زمان علیه السلام ممکن می‌دانند. در حالی که این آیه مؤمنان را خطاب قرار داده است. در آیه مهم دیگر خداوند می‌فرمایند : « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناسُ بالقسط» 📌خداوند ١۴٠٠ پیامبر نازل کرد برای یک هدف بزرگ و آن اقامه قسط است البته نه بدست انبیاء و ملائکه بلکه به دست خود انسانها ( فاعل یقوم، الناس است.) 👈٢. شهادت دادن مقدمه اجرای عدالت خداوند بعد از فرمان به اقامه قسط، به  شهادت دادن اشاره فرمود. این دلالت می‌کند که شهادت دادن از مقدمات عدالت است. نکته: امروزه حتی در بین متدینین وقتی میخواهی برای یک امر مسلم شهادت بدهد، قبول نمیکند. از ترس ایجاد مشکل یا هر دلیل دیگری خود را به زحمت نمی‌اندازد. گویا در نظر آنها شهادت دادن امری مستحب است. گاهی در یک محله چندین نفر شاهد ظلم مردی به زنش هستند اما هیچ کدام حاضر به شهادت دادن نیستند. 👈٢. شهادت دادن علیه نزدیکان مسئله شهادت آنقدر مهم است، که خداوند می‌فرماید حتی اگر به ضرر والدین هم بود واجب است انجام دهید. ( و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین) 📌 مثال: اگر کسی برادرش معتاد است و در زندگی زناشویی به حد طلاق رسیده باشد، باید در محکمه علیه برادرش شهادت بدهد تا زن برادرش را از آزار او نجات دهد. اما چند خانواده می‌شناسیم که نه تنها به شهادت علیه نزدیکان خود تن نمی‌دهند بلکه به حمایت از او می‌پردازند. 📌در این جا والدین باید مراقب باشند تا گرفتار دام شیطان نشوند. چه بسا خانواده ‌هایی که در هر صورت از فرزندشان حمایت می‌کنند با اینکه آگاه به ظلم او نسبت به همسر و فرزندانش هستند. 👈٣. عذاب کتمان شهادت «مَنْ کتَمَها اطْمَعَهُ اللَّهُ لَحْمَهُ عَلی رُئُوسِ الْخَلایقِ» [کسی که شهادت را کتمان کند، خداوند در قیامت و درحضور خلایق گوشتش را بخوردش دهد.] منبع: وسايل الشيعه- جلد ١٨، صفحه ٢٢٨. 👈۴. شهادت به نفع فقیر یا غنی گاهی فقیر بودن مظلوم مانع از شهادت علیه او می‌شود، خداوند نهی می‌کند که فقر و غنی شما را از شهادت به حق دور نکند. نباید با دلسوزی کردن برای فقیر از شهادت به نفع ثروتمند خودداری کرد. (إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللّٰهُ أَوْلىٰ بِهِمٰا) @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام/ روزهمسافرت روزه دار ⬅️ با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک در ایام عید نوروز، و اینکه مسافرت‌های اول سال افزایش یافته است، لازم است به چند نکته درباره سفر در ماه رمضان اشاره کنیم : ♦️١. حکم سفر به قصد فرار از روزه 👈 مشهور : جایز ولی مکروه است. ♦️٢. قصد سفر از ابتدای سفر اگر کسی در ماه رمضان به محلی در ١٧ کیلومتری شهر محل سکونت سفر کند. (مثلا باغی دارند در اطراف شهرشان). 📌 بعد از رسیدن به مقصد ، با خود بگوید : « من که تا این مسیر آمدم، حال با رفتن ۵ کیلومتر دیگر میتوانم روزه ام را باز کنم و مسافر محسوب شوم. آیا صحیح است؟ 👈 همه مراجع : خیر. زیرا از ابتدای سفر قصد مسافت شرعی را نداشته است. (٢٢ کلیومتر بنابر نظر سیستانی / ٢٠/۵ کیلومتر بنابر نظر رهبری) 📌 اگر این شخص بخواهد روزه اش را افطار کند حتما باید از آنجا به اندازه مسافت شرعی قصد کند. یعنی علاوه بر ١٧ کیلومتر باید ٢٢ کیلومتر دیگر قصد کند تا مسافر محسوب شود. 👈٣. مسافرت با حفظ روزه روزه دار حتما بعد از اذان ظهر مسافرت کند و قبل از اذان ظهر روز بعد خود را به وطن یا محل اقامت ده روز برساند. در این صورت می‌تواند روزه اش را انجام دهد. ♦️ نکته مهم اختلافی(حد ترخص در برگشت) آیا همانطور که در هنگام خروج از وطن حد ترخص ملاک است، در هنگام برگشت هم حد ترخص ملاک است؟ 👈 آیت الله سیستانی : خیر. بلکه باید وارد وطن شود تا نمازش کامل و روزه صحیح باشد. مسئله ١٣٠۵ رساله. 👈 رهبری و مکارم : بله، حد ترخص ملاک است. ( یعنی اگر قبل از اذان ظهر خود را به حد ترخص برساند کافی است، نیازی نیست وارد شهر شده باشد.) اجوبه الاستفتائات، س ۶٧٧ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء ششم ✅آیه ولایت ⬅️ اگرچه بنای ما ذکر آیات اخلاقی است اما آنچه به عنوان یک شیعه امیرالمونین انتظار می‌رود آن است که : ♦️ مهمترین دلیل قرآنی بر ولایت حضرت را هم حفظ داشته باشد و هم بتواند با استدلال در برابر دیدگاه اهل سنت بیان کند. ♦️ از طرفی ماه مخصوص امیرالمومنین است و جا دارد یکی از آیات مهم در فضیلت ایشان را مرور کنیم. 📌 نکته: متاسفانه در این زمینه بسیار کوتاهی کردیم تا جایی که برخی از شیعیان در مناطق تلفیقی، از تبلیغات اهل سنت گاهی تأثیر پذیرفته و یا حد اقل اظهار ناتوانی در پاسخگویی کرده اند.( اشکالاتی که بر سر زبان برخی مردم عادی اهل سنت وجود دارد و هر شیعه باید بتواند با یک دلیل متقن همه آنها را کنار بزند.) 📌در جزء ششم قرآن کریم آیه ولایت را داریم که در آن میدرخشد. در ادامه نکاتی را در این آیه شریفه تقدیم خواهیم کرد : 👈١. اهمیت آیه ولایت اگر چه حدود ٣٠٠ آیه از قرآن در شأن امیرالمؤمنین نازل شده است اما آنچه تردید در آن مشکل است و اهل سنت را به زحمت انداخته است آیه شریفه ولایت است. ♦️ إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ ♦️ همانا سرور شما خداوند است و پیامبر او و مؤمنانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند مائده /۵۵ 👈٢.شأن نزول شیعه و اهل سنت اجماع دارند که آیه در شأن امیرالمومنین نازل شده است. ♦️ بنابر آنچه در روایات نقل شده است، روزی فقیری وارد مسجد پیامبر(ص) شد و تقاضای کمک کرد، ولی کسی چیزی به او نداد. او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم، ولی کسی به من چیزی نداد». در همین حال، حضرت علی(ع) که در حال رکوع بود، به انگشتری که در دست راستش بود اشاره نمود. فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست ایشان بیرون آورد و این آیه نازل شد. منبع:شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۰۰؛ حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۰۹-۲۳۹. 👈٣. معنای ولیّ اگرچه اهل سنت می‌خواهند بگویند منظور از ولی دوست است نه سرپرست ولی این ادعا واضح البطلان است به این دلیل : اگر فقط مقصود خداوند بیان دوستی آنها بود، دیگر دلیلی برای انحصارش وجود نمی‌داشت. بلکه بنابر آیه (المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض) ، همه مؤمنان با هم دوست هستند. 👈۴. الذین آمنوا الذین یسینون الصلوة ♦️ اشکال : اگر مقصود امام علی علیه السلام است چرا جمع آمده است؟ (کسانی که ایمان آوردند) ♦️پاسخ: اولا در عرب مرسوم است برای بزرگداشت و تعظیم از فعل جمع برای مفرد استفاده می‌کنند. ثانیا همه دانشمندان اهل سنت قبول دارند که منظور از این عبارت امام علی علیه السلام است. 👈۵.  نتیجه بنابر این آیه شریفه هیچ مسلمانی حق ندارد غیر از خدا و رسول و امام، کسی را به سرپرستی قبول کرده باشد. ♦️پس اهل سنت که ولایت خلفاء را پذیرفتند خلاف صریح آیه عمل کرده اند. 🌸 «الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین و اولاده المعصومین علیهم السلام.» @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام /روزه ✅ تفاوت‌های روزه با نماز ⬅️ روزه و نماز هر دو از مهمترین واجبات و نشانه اسلام یک فرد هستند. این دو شباهتها و تفاوتهایی دارند. در این پیام به بیان تفاوت‌های این دو می‌پردازیم : 👈١. نماز و روزه مستحب اگر کسی نماز و روزه قضا داشته باشد آیا جایز است نماز یا روزه مستحبی به جا آورد؟ ♦️در نماز : بله جایز است. ♦️در روزه: خیر جایز نیست. 👈٢. خوردن و آشامیدن در نماز و روزه ♦️در نماز : تا زمانی که صورت نماز را بهم نزند و در ظاهر صدق خوردن و آشامیدن نشود ایرادی ندارد. مثلا اگر در دهان چیزی از ذرات غذا باشد در نماز قورت دهد، ایرادی ندارد. ♦️در روزه : کوچکترین ذره که عمدا قورت دهد، روزه را باطل می‌کند. حتی اگر ذرات ریز لای دندان باشد. 📌نکته: اگر یقین دارد که بدون مسواک زدن، ذرات غذا به داخل حلقش برود باید مسواک بزند. 👈٣. نماز و روزه زن در عادت ماهانه ♦️نماز و روزه هر دو ساقط است اما قضای روزه بر او واجب است به خلاف نماز. 👈۴. ترک نماز و روزه ♦️ترک عمدی نماز و روزه باعث دور شدن از خداوند و خارج شدن روح ایمان از انسان می‌شود. حال اگر کسی بعد از سالها توبه کند و اهل نماز و روزه گردد، باید تمام آن نمازها و روز‌ه ها را قضا کند. ♦️ اما برای روزه علاوه بر قضاء باید (کفاره) هم بپردازد. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء هفتم ✅ ناسزا نگفتن حتی به دشمن ⬅️ یکی از ضعفهای ما که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال به آن اشاره فرمودند با این مضمون که : تحمل آراء و دیدگاه های مختلف را نداریم. گذشت نمی‌کنیم و در جامعه دوقطبی زیاد درست می‌کنیم. در این راستا به یکی آیه مهم از سوره انعام در جزء هفتم قرآن اشاره می‌کنیم : وَ لاٰ تَسُبُّوا اَلَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ فَيَسُبُّوا اَللّٰهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذٰلِكَ زَيَّنّٰا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ و کسانی را که به جای خداوند می‌پرستند، دشنام ندهید، چرا که از سر دشمنی و نادانی خداوند را دشنام می‌دهند، بدین‌سان عمل هر امتی را در چشمشان آراستیم، سپس بازگشتشان به سوی پروردگارشان است و او ایشان را از [حقیقت‌] کار و کردارشان آگاه می‌سازد انعام /١٠٨ ♦️ نکاتی با استفاده از آیه : 👈١. لا تسبوا الذین یدعون من دون الله خداوند با ناسزا گفتن حتی با مشرک هم مخالف است. ♦️ شبهه چرا در ایران برخی کشورها توهین می‌کنند؟ شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس چگونه توجیه می‌شود؟ 📌 پاسخ: خداوند در آیه ‌شریفه، از دشنام و لعن کردن مردم نهی می‌کند نه از دشنام به سران کفر. مقصود از شعار مرگ بر آمریکا مردم آها نیست بلکه مسئولان ظالم و شیطان صفتشان هستند. خداوند هم در قرآن لعنت کرده است. 👈٢. علت این مخالفت آن است که ناسزاگویی ما به مشرکان، موجب ناسزا گویی آنها به خداوند می‌شود.. 👈٣. وقتی ناسزا گفتن به مشرکان نهی شده‌ایم، قطعا به اهل سنت هم نباید توهین کرد. متاسفانه برخی به‌صورت علنی به توهین مقدسات اهل سنت می‌پردازند. این سبب دشمنی اهل سنت با شیعه می‌شود. چه بسا آنها به مقدسات تشیع هم توهین کنند. ♦️ خاطره : عزیزی از برادران اهل سنت میگفت : اگر کسی از ما اسمش عمر یا ابابکر باشد و در ایران اسمش را تغییر ندهد، در موارد فراوانی ناسزا می‌شنود. 👈۴. از این تاسف بارتر آن است که عده‌ای از شیعیان به یکدیگر دشنام دهند یا توهین کنند. متاسفانه در جریانات مختلف مثل مباحث سیاسی گاهی دیده می‌شود دو گروه به جان هم می‌افتند. 📌 تذکر مهم : اخیرا شنیدم در برخی نماز جمعه ها در کشور شعار مرگ بر بی حجاب سر دادند. این بسیار خطرناک است. 📌اگرچه کشف حجاب منکر مسلم است و باید جلوی آن ایستاد ولی هیچ گاه اجازه نداریم با توهین و دشنام این کار را انجام دهیم. آن دختر هم هموطن است و باید او را جذب دین کرد، آیا با دشنام به دین خدا و متدینین بد بین نمی‌شود؟ ♦️در جریان اغتشاشات اخیر، برخی از مردم ( از دو طرف) که عده ی کمی بودند، هنگام درگیری شروع به فحش‌های رکیک می‌دادند. این در شٱن یک هموطن مسلمان نیست. 👈 داستان ♦️مناظره علمی بدون دشنام روزی یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام با کفار بحث می‌کرد، به جایی رسید که صدایش بلند میشد، آن ها گفتند : ما با امام شما جعفر بن محمد بحث های بسیار تند تری داشتیم اما هیچ گاه ایشان به ما توهین نکرد. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام / روزه ✅زمان افطار و سحر ⬅️ ملاک سحر و افطار شروع اذان است یا اتمام آن؟ ♦️ برخی از مردم هنگام سحری خوردن تا انتهای اذان به خوردن ادامه می‌دهند. آیا صحیح است؟ 👈 همه مراجع: انجام هر عملی که مبطل روزه است، از ابتدای اذان صبح جایز نیست. 👈 آیة الله مکارم می‌فرمایند : اگر بدون اطلاع از شروع اذان و يا از روي ندانستن حکم، ادامه داده است درصورتی‌که تا پيش از پايان اذان خوردن و آشاميدن را ترک کرده، استثنائا روزه‌این روز صحيح است. منبع:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45844&mid=259155 📌 ولی بقیه مراجع قضاء روزه را در این فرض لازم می‌دانند مگر اینکه تحقیق کرده و بعد متوجه شود اشتباه بوده. 📌اطلاع بیشتر در این باره : https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=26781 ♦️٢. ملاک جواز افطار ( اذان یا غروب) 👈همه مراجع (به جز آیة الله مکارم) : از ابتدای اذان مغرب زمان جایز برای افطاری خوردن است. 👈 آیه الله مکارم شیرازی: ملاک جواز افطار غروب خورشید است. (پنهان شدن قرص خورسید) @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb