eitaa logo
معارف دینی / کوتاه، روزانه، روشمند _ بین الصلاتین)
995 دنبال‌کننده
121 عکس
104 ویدیو
75 فایل
مخاطب: همه طالبان معارف دینی. به خصوص ناشران معارف اسلام، معلمان، اساتید و والدین. این مطالب توسط یکی از طلاب حوزه علمیه خراسان تنظیم میگردد. تحصیلات نامبرده اتمام خارج و ارشد تفسیر میباشد. انتقاد و پیشنهاد:@barzgar_mahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
اینها قوتهای ماست نباید ضربه ببیند. نه جمهوری باید ضربه ببیند نه اسلامی.
نقاط قوت باید برجسته تر شوند. اما نقاط ضعف هم هست. تحول ناظر به آنهاست. دو سه مورد را عرض می‌کنم : ١. اقتصاد کشور از نقاط ضعف ماست. بسیاری از آنها میراث گذشتگان قبل از انقلاب است. برخی هم بعد از انقلاب است. شاید بتوان گفت مهمترین مشکل اقتصاد ما تصدی گری افراطی دولتی است. در دهه 60 بیشترین توجه ما این بود که کلید را با دولت بدهیم. مشکل از خودمان است.
روی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کار کارشناسی شده بود. مردمی کردن اقتصاد. البته برخی بخش‌ها باید در اختیار دولت باشد ولی عمده باید دست مردم باشد. شرکت‌های شبه دولتی با تعبیر زشت خصولتی بیان می‌شود، نباید با بنگاه خصوصی رقابت کنند. به نیت عدالت اقتصادی به دولت دادیم اما برقرار نشد. خیال کردند اگر دولت تصدی گری کند عدالت اتفاق می‌افتد.. دخالت را کن کند نظارت را زیاد کند. این بزرگ ترین عیب اقتصاد ماست. دولت‌های متعدد واگذاری نکردند یا بد واگذار کردند.
عیب دوم صادرات نفت خام. سود بیشتر وارد کننده از صاحبان نفت است. بند ناف اقتصاد را باید از صادرات نفت خام ببریم. البته خوشبختانه حرکت به سمت صادرات غیر نفتی شروع شده است.
عیب سوم اقتصاد وابستگی به دلار هر کشوری که از سویفت خارج شد پیشرفت کرد.
راه حل رشد ٨ درصدی اقتصاد متاسفانه در دهه نود رشد زیر صفر بوده است. تولید را افزایش دهیم. مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس باید نقش مولد مردم را افزایش دهند. مردم را هدایت کنند. بخش خصوصی را حمایت کنند. می‌تواند.
مهار تورم متوقف است بر افزایش تولید، که متکی به مردم است. اشکالات مهم ما به راه های مشارکت مردم را فکر نکردیم. توصیه به علاقمندان پیشرفت کشور از دانشمندان و محققان اقتصادی هر جا مردم وارد شدند پیروز شدیم. چگونه آحاد مردم را وارد کنیم. باید نقشه ورود مردم را نشان دهیم. ...... عیب چهارم تجارت خارجی اقتصادی ضعیف است. تحرک کمی داریم. روش‌های درستی نیست نیاز به تحول است.
در دفاع مقدس که صدام حمله کرد، مردم در جریان قرار گرفتند امروز حمله نظامی نیست، ترکیبی است باید مردم روشن باشند. در هر حادثه با روشن بینی حمله دشمن امروز به باورهای دینی و سیاسی است. من الجنه و الناس ( تبلیغات چی خارجی و رسانه های خارجی) هدف خاموش کردن امیدهاست. مایوس کردن جوان. یاس یعنی بن بست. می‌خواهند اختلاف افکنی کنند. نرم افزار قدرت ایران اعتقاد مردم، هدف بی ثباتی کشور است که البته سرشان به سنگ خورد و خواهد خورد.
شرکت‌های دانش بنیان الحمدلله به توصیه ما عمل کردن.د البته کامل نبود. مهو است ادامه یابد. *بخش دیگر تحول تحول در تقنین. سیاست‌های کلی ابلاغ شده. باید سنجیده تر از امرو انجام شود. اختلاف عمده بین دولت و مجلس گاهی در قانون بودجه مجلس، هزینه های سنگین قرار داده می‌شود ولی درآمدها غیر واقعی که باعث کسری بودجه می‌شود.
در دفاع مقدس که صدام حمله کرد، مردم در جریان قرار گرفتند امروز حمله نظامی نیست، ترکیبی است باید مردم روشن باشند. در هر حادثه با روشن بینی حمله دشمن امروز  به باورهای دینی و سیاسی است. من الجنه و الناس ( تبلیغات چی خارجی و رسانه های خارجی) هدف خاموش کردن امیدهاست. مایوس کردن جوان. یاس یعنی بن بست. می‌خواهند اختلاف افکنی کنند. نرم افزار قدرت ایران اعتقاد مردم، هدف بی ثباتی کشور است که البته سرشان به سنگ خورد و خواهد خورد. ....... در جنگ ترکیبی دشمن از همه موارد زیر استفاده می‌کند : عامل رسانه عمار امنیتی نفوذ اقتصادی سعی می‌کند مردم را از مراکز اطلاع رسانی دور کنند. بدبین کردن مردم به رسانه ملی، مسئولین. سالهاست جبهه دشمن با صدای بلند می‌گوید میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو درآوریم. رهبری میگوید غلط میکنید. این تکراری نیست، استقامت است. مردم بیدارند. در صحنه هستند. سالها نشان دادند. .... صریحا اعلام می‌کنیم از جبه مقاومت حمایت می‌کنیم. صریحا اعلام می‌کنیم که حضور در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم. آمریکا به وجود آورد. بیشترین سود را آمریکا می‌برند. سود را کارخانجات اسلحه سازی آمریکا می‌کنند. آمریکا از اتمام جنگ ناراضی هستند.
عیوب بین ما مردم ١. اسراف آب،. نان، برق، گاز، همه این ها را اسراف می‌کنیم. در مصرف بنزین زیاد عمل می‌کنیم. ٢. تجمل گرایی افراطی ازدواجها مشکل شده است. قادر به ازدواج نیستند چون والدین دنبال جهیزیه و مهمانی فلان جور هستند. از این مسابقه خارج شویم. ٣. تعصب نسبت به تولیدات داخلی نداریم. گاهی کیفیت داخلی بیشتر هم هست ولی از خارجی میخریم. ۴. گذشت نداریم گاهی ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم اما دو قطبی نکنیم. اغماض کنیم. توصیه مهم من به اهل رسانه و خطابه امید آفرینی کنیم. مسائل امید زا فراوان داریم. همه موظیم امید آفرینی کنیم. پنهان کردن ضعفها نیست. اما در کنار آن افق نشان داده شود. وضع ما خوب است. فلاتهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون آن کنتم مؤمنین.
مناسبتی / فرارسیدن ماه مبارک رمضان ✅ روایاتی درباره ماه رمضان ⬅️ ضمن عرض تبریک بمناسبت فرا رسیدن ماه رحمت و برکت خدمت شما دوستان عزیز، لازم دانستیم برای توجه به این ماه بزرگ کلماتی از اهل بیت را گلچین کرده و تقدیم شما نماییم : 👈١. اهمیت روزه بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلی‏ خَمْسٍ‏:عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است:نماز، زکات، حج، روزه و ولایت». منبع: فروع کافی، ج ۴، ص ۶٢، ح ١ 📌 نکته: برخی مردم آن مقدار که به نماز اهمیت قائلند به روزه اهمیت نمی‌دهند. لذا مشاهده می‌کنیم انسان‌هایی را که اهل نماز هستند اما در انجام روزه کوتاهی میکنند. مثلا شغل سختی دارد، روزه برایش مشکل است، به راحتی روزه را ترک می‌کند. یا اینکه برخی ترک روزه را مثل ترک نماز سنگین نمی‌دانند و به آن تنها به چشم یک گناه مانند دیگر گناهان می‌نگرند. در روایت فوق امام باقر علیه السلام پایه‌های اسلام را بیان فرمود که یکی از آنها روزه است. پس کسی که عمدا روزه نگیرد از اسلام خارج است در باطن اگرچه در ظاهر احکام مسلمان را داشته باشد. روایت بعد در این باره گویایی همین مطلب است. ♦️ امام صادق علیه السلام مَن اَفطَرَ یَوماً مِن شَهرِ رَمضان خَرَجَ رُوحُ الایمانِ مِنه. هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا می‏شود. (وسائل الشیعه، ج ٧، ص ١٨١، ح ۴و۵ _ من لا یحضره الفقیه ج ٢، ص ٧٣، ح ٩) 👈٢. فضیلت ماه رمضان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة. اگر بنده «خدا» می‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتی وجود دارد] دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد. منبع: بحار الانوار، ج ٩٣، ص ٣۴۶ ♦️ هر آیه، یک ختم قرآن امام رضا علیه السلام هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههای دیگر تمام قرآن را بخواند. منبع: بحار الانوار ج ٩٣، ص ٣۴۶ 👈٣. توصیه مهم در ماه مبارک ♦️ نیکو کردن اخلاق رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در خطبه ی زیبای شعبانیه به صراحت به آن اشاره نموده و خطاب به روزه داران فرموده است: «أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ‏ حَسَّنَ‏ مِنْكُمْ‏ فِی‏ هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ» ای مردم هر کس در این ماه خلق خود را نیکو کند[به پاس چنین عملکرد مثبتی] در روزی که گام ها بر پل صراط لغزان است او به آسانی از آن عبور می کند. ♦️ توجه به دل و زبان حضرت علی علیه السلام: صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ اللِّسَانِ وَ صِیَامُ اللِّسَانِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ الْبَطْن‏ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ١٧۶ 📌 نکته: چه بسا رزوه‌دارانی که به جهت کینه و قهر با دوستان و اقوام تمام برکات را از خود دور کنند. و یا با انجام گناهانی مثل دروغ، غیبت، تمسخر و... دیگران را اذیت کرده و مانع کسب فیوضات ماه مبارک برای خود شوند. 📌 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها: مَا یَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِیَامِهِ إِذَا لَمْ یَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَه‏ روزه ‏داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه ‏اش به چه کارش خواهد آمد. منبع: دعائم الاسلام ج ١، ص ٢۶٨ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
مناسبتی / ماه مبارک ✅ بیان برنامه کانال در ماه رمضان🌺 ⬅️ إن شالله از فردا برنامه کانال رنگ و بوی ماه رمضان خواهد گرفت : 👈١. احکام روزانه 📌با موضوع روزه 👈٢.تفسیر روزانه 📌 با محوریت جزء روز 👈٣. برنامه همیشگی کانال 📌 محور مهدویت، خانواده، اعتقادی @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام / روزه ✅ نیت قطع روزه و نیت قاطع ⬅️ الف) نیت قطع روزه اگر شخصی روزه گرفت ولی در وسط روز قصد کرد دیگر روزه نباشد ( مثلا جمعی از دوستان او را اغفال کردند یا خودش تصمیمش را عوض کرد.) اگرچه چیزی از مبطلات را انجام نداده باشد، روزه‌اش باطل است که البته نکاتی در نظرات مراجع وجود دارد : 👈 رهبری : اگر تصمیم قطعی داشته باشد نیت دوباره فایده ندارد اما امساک آن روز واجب و باید قضای آن را بعدا به جا آورد. و اگر تردید هم داشته، بنابر احتیاط واجب باید بعدا قضا را به جا آورد. 👈 آیت الله سیستانی: چه تصمیم داشته چه تردید، اگر دوباره نیت نکند، باطل است. اگر هم دوباره نیت کند بنابر احتیاط واجب باید قضا را بعدا به جا آورد. 👈 آیت الله مکارم شیرازی : مطلقا باطل است. ⬅️ ب) نیت قاطع اگر روزه‌دار در حین روزه قصد کند یک مبطل خاصی را انجام دهد مثلا قصد کند غذا بخورد، اصطلاحا نیت قاطع روزه انجام داده است. (برخلاف قبلی که مبطل خاصی را قصد نکرده بود.) در این صورت روزه او باطل است با توضیحات زیر : 👈 آیت الله سیستانی : مثل حکم نیت قطع. (اگر دوباره نیت نکند باطل و اگر دوباره نیت کند احتیاط واجب امساک و دوباره قضاء کند.) 👈 رهبری: بنابر احتیاط واجب مطلقا باطل است. 👈 امام : مطلقا باطل نیست. 👈 آیت الله مکارم : اگر شخص نيّت كند چيزى كه روزه را باطل می‌کند به‌جا آورد، مثلاً تصميم برخوردن غذا بگيرد، روزه‌اش باطل می‌شود، هرچند اصلاً غذا هم نخورد، مگر اين‏كه در آن حال توجّه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل می‌کند، هرچند درهرصورت کفاره ندارد. (سایت معظم له) 📌 منبع: رساله سیزده مرجع، سوال ٧۵٨ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / ماه رمضان ✅ آیات اخلاقی ⬅️ آیات قرآن سرشار از معارف مختلف است که ما به جهت اهمیت اخلاق در اسلام هر روز یک یا چند آیه اخلاقی از جزء مربوط را تقدیم عزیزان خواهیم کرد. ♦️ هدف بعثت إنی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ♦️ ریشه همه بدی ها امام علی علیه السلام : البخل جامع لمساوئ العیوب ( بخل تمام عیبهای زشت را در خود جمع می‌کند.) ♦️ اهمیت اخلاق در ماه رمضان توصیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نیکو کردن اخلاق در ماه مبارک رمضان. (در دو پیام قبل بیان شده است.) ⬅️ سوره حمد (جزء اول) قبل از بیان یک نکته اخلاقی از این سوره که هر روز در نماز تکرار می‌کنیم، ابتدا به فضائلی از سوره حمد اشاره می‌کنیم : ♦️١. ارزش سوره حمد ( بالاتر از ملک سلیمان) امام عسکری (علیه السلام) : خداوند با عنایت‌کردن سوره‌ی حمد به پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)؛ فضیلتی به آن جناب بخشید که به هیچ‌یک از پیامبران (علیهم السلام) پیشین نداده، مگر سلیمان‌بن‌داود (علیه السلام)؛ که فقط بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را از این سوره دارد. 📌 [و سلیمان (علیه السلام)] این آیه را از تمام سلطنت و قدرتی که خدا به او عنایت کرده بود برتر می‌شمرد [و] می‌گفت: «خدایا! چه کلمات عالی و باارزشی است، من این کلمات را از تمام مملکتی که [به من] عنایت کرده‌ای باارزشتر می‌دانم». خداوند به او خطاب کرد: ای سلیمان! چگونه با ارزشتر نباشد و حال اینکه هر بنده‌ی من چه زن و چه مرد مرا با این کلمات بخواند ثوابی هزار برابر مملکت تو را صدقه بدهد به او عنایت می‌کنم. 📌 این یک‌هفتم از تمام آن سوره‌ایست که به محمّد (صلی الله علیه و آله) سرور انبیاء (علیهم السلام) داده‌ام (سوره‌ی فاتحة الکتاب). منبع: ص۱۰ بحارالأنوار، ج۸۹. ♦️ ٢.دشمنی شیطان با سوره حمد امام صادق (علیه السلام) شیطان چهار بار ناله سرداد؛ نخستین بار روزی که لعنت شد، بار دیگر زمانی که به زمین فرود آمد، دیگر وقتی که حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) پس از مدّتی که پیغمبری نیامده بود، به پیامبری برانگیخته شد و [بار چهارم] آنگاه که سوره‌ی حمد نازل شد. منبع: بحارالأنوار، ج۱۱، ص۲۰۴ ♦️ ٣.ضمانت شفای مریض امام صادق (علیه السلام) :هرکس به مرضی مبتلا شود، سر در گریبان کند و هفت‌مرتبه سوره‌ی حمد را بخواند، اگر درد برطرف شد که هیچ؛ وگرنه هفتادمرتبه این سوره را بخواند. من ضامن بهبودیافتن او هستم. منبع: وسایل الشیعه، ج۶، ص ٢٣٢ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء اول ✅ سوره حمد ⬅️ نکاتی در تفسیر سوره حمد آیه مورد نظر در این جلسه، آیه اول از این سوره شریفه است. چند جمله در رابطه با آن تقدیم می‌شود : «الحمدلله رب العالمین» 👈١. هر ستایشی برای خداست (الحمد یعنی هر نوع ستایشی) . هیچ چیزی جز خداوند لایق ستایش نیست چون هر کمالی به او برمی‌گردد. ♦️ نکته اخلاقی : اگر انسان این آیه را باور داشته باشد هیچ گاه غرور و تکبر نسبت به احدی نخواهد داشت. اگر فضیلتی در خود یافت خود را لایق ستایش نمی‌داند بلکه آن را از خداوند دانسته و اورا شایسته ستایش می‌داند. 📌 داستان (دقت شهداء در اخلاق) در تفحص شهدا ، دفترچه یک شهید ١۶ ساله که گناهان هر روزش را می نوشت پیدا شد. گناهان یک هفته او اینها بود : ♦️شنبه : بدون وضو خوابیدم . ♦️یکشنبه : خنده بلند در جمع . ♦️دو شنبه :( وقتی در بازی گل زدم احساس غرور کردم .) ♦️سه شنبه : نماز شب را سریع خواندم . ♦️چهارشنبه : فرمانده در سلام کردن از من پیشی گرفت . ♦️پنجشنبه : ذکر روز را فراموش کردم . ♦️جمعه : تکمیل نکردن ١٠٠٠ صلوات و بسنده به ٧٠٠ صلوات . راوی که یکی از بچه های تفحص شهدا بوده می نویسد : دارم فکر می کنم چقدر از یک پسر شانزده ساله کوچکترم... 👈٢. رب العالمین یعنی هر چه خداوند به مخلوقات عطاء کرده است به صلاح او بوده چون تربیت او را در نظر گرفته است. مقام رضا همین است که به خواست الهی راضی باشیم. نتیجه باور به این آیه شریفه : نفی حسادت. اگر خداوند به کسی فضیلتی عطا فرمود حتما او را شایسته و صلاح او بوده است. پس نبود آن را آرزو نمیکنم. 📌داستان : مرحوم محدث قمی، صاحب مفاتیح الجنان در کتاب سفینة البحار روایتی بسیار زیبا آورده است؛ روزی حضرت موسی به خداوند متعال عرضه داشت که خدایا، عابدترین بنده ات را به من نشان بده. 📌 آدرسی به او داده شد تا بتواند عابدترین بندگان خدا را ببیند. موسی به آن آدرس رفت و دید که فردی فلج است که جزامی و بیماری برص هم داشت. 📌 اول شک کرد که آیا عابدترین مردم چنین انسانی است؟ چرا که در نظر او عابدترین انسان ها علی القاعده باید جانمازش پهن باشد و شب و روز در حال نماز و راز و نیایش باشد. پرسید خدایا من درست آمدم؟ جبرئیل نازل شد و گفت: موسی شک نکن، این فرد از عابدترین مردم است که همین الان هم من مأمور شده ام  چشمانش را از او بگیرم . موسی که شاهد این صحنه ها بود، می بینید که وقتی فرد نابینا شد سرش را رو به آسمان کرد و خدا را با لفظ یا "بارّ و یا وصول؛ کسی که خیلی به من خوبی کردی و خیلی به من صله و نعمت داده ای"، یاد کرد. 📌در این لحظه موسی تعجب کرد و جلو رفت و گفت: من موسی پیامبر مستجاب الدعوه خدا هستم. اگر حاجتی داری به من بگو که من به درگاه خدا واسطه شوم تا دعایت مستجاب شود. آن فرد تشکرد کرد و گفت؛ خدا هر چه را به لازم و در خیر و صلاح من بوده به من داده است. موسی عرضه داشت که خدا چه چیزی به تو داده، ظاهرت را هم گرفته است؛ فلج و جذامی و پیسی،چشم هایت را هم گرفته است! رو کرد به موسی و گفت: یا موسی! خدا لطف کرده و معرفت نسبت به خودش را در این منطقه به من داده است، در این منطقه همه بت پرست هستند و به لطف او تنها من خدا پرست هستم، با این وصف می خواهی که شاکر خدا نباشم؟! و این جا بود که موسی فهمید چرا این پیرمرد فلج، کور،جزامی و کسی که به بیماری پیسی گرفتار است، عابدترین بندگان نزد خداوند است. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام/ روزه ✅ مبطلات (تزریقات، قطره چشم) 👈١. آمپول و سرم تزریق آمپول و سرم به شخص روزه دار چه حکمی دارد : ♦️ آیت الله سیستانی : مطلقا جایز است. ♦️ آیت الله مکارم : فقط آنهایی که وریدی باشد مبطل هستند. ♦️ رهبری:بنابر احتیاط واجب مواردی که غذایی یا وریدی باشد مبطل هستند. 📌منبع: اجوبه الاستفتائات، س ٧۶٧ / رساله سیزده مرجع / استفتاء از دفتر آیت الله مکارم 👈٢. تزریق خون به شخص روزه دار ♦️ آیت الله سیستانی : جایز است. ♦️ رهبری: بنابر احتیاط واجب ترک شود. 👈٣. ریختن قطره در چشم ♦️ اگر تنها بو و طعمش به حلق برسد، بنابر نظر مشهور : کراهت دارد. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء دوم آیه ١۶۵ سوره بقره (نقش محبت و عشق در ایمان) ⬅️ خداوند متعال در این آیه می‌فرماید : «ومن الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله والذین آمنوا اشد حبا لله» برخی از نکات مهمی که از آیه بدست می‌آید : 👈١. ریشه ایمان، محبت است. از این اصل می‌توان فروعی را برداشت کرد که به برخی اشاره می‌شود : ⬅️ اول : ایمان اجباری سودی ندارد. پیامبر چگونه مردم مشرک زمان خود را مسلمان کرد؟ نه اجباری بود و نه تطمیع و یا تهدید. تنها محبت و عشق مردم با ایشان بود. (فبما رحمة من الله لنت لهم) ⬅️ دوم : چگونه با خدا دوست شویم؟ مومن شدید ترین محبتش خداست. چگونه محبت مان به خدا بیشتر شود؟ 👈 الف) دعا کردن ( اللهم ارزقنی حبک و حب من یحبک) امام سجاد علیه السلام در این دعا از خداوند محبت خودش را درخواست می‌کند. 👈ب) حسن ظن به خدا اگر حسن ظن داشتیم دیگر به خداوند شکایت نمی‌کنیم. 📌 روایت ‌: امام علی علیه السلام :من اصبح علی الدنیا حزینا فقط اصبح لقضاء الله ساخطا (نهج البلاغه) هر کس نسبت به دنیا محزون باشد نسبت به قضاء الهی غضبناک شده است. 📌 داستان اول (حسن ظن به خدا ) حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان در کتاب عرفان اسلامی (شرح جامع کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه) می‌نویسد: استاد اخلاق، عارف بزرگوار، مفسر قرآن، مرحوم حاج شیخ محمود یاسری – رحمه الله علیه – می‌فرمود: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به جبرئیل فرمود: از عجایبی که دیده‌ای برایم بازگو کن. جبرئیل (امین وحی) گفت: در زمان‌های گذشته در حالی که قرار بود بر یکی از پیامبران الهی نازل شوم، عابدی را در جزیره‌ای دیدم که با کمال شوق به عبادت حق مشغول بود و از خدا می‌خواست مرگش در حال سجده فرا رسد. عبادتش را نیکو یافتم، زمان بندگی‌اش را چهار صد سال دیدم، دعایش را مستجاب مشاهده کردم، علاقمند شدم وضع قیامتش را ببینم، برایم اعجاب آور بود. روز قیامتش نشان می‌داد که اعمالش مورد قبول حق واقع شده، به او خطاب می‌رسد که: أدخل جنتی برحمتی؛ [بندهٔ من!] با دلگرمی به رحمت من، وارد بهشتم شو؛ اما او عرضه می‌دارد: أدخل جنتک بعملی؛ [پروردگارا!] با دلگرمی به اعمال و عباداتم، وارد بهشتت می‌شوم. از سوی خداوند متعال خطاب می‌رسد: ای قاضیان دادگاه من! اکنون که پای معامله به میان آمد، تمام نعمت‌های مادی و معنوی‌ام را که به این عابد عنایت کردم با عبادتش بسنجید، چنانچه عبادت او گران‌تر آمد، به بهشت برود و اگر نعمت‌های من گران‌تر شد، به جهنم برود. از نعمت بینایی شروع می‌کنند، این نعمت از نظر ارزش خدایی بر تمام عبادات عابد سنگین‌تر آمد، چون او را به سوی دوزخ بردند، عرضه داشت: خداوندا! برنامه‌های دیگری هم داشتم که محاسبه نشد. خطاب می‌رسد: چیست؟ عابد می‌گوید: امید به کرم تو، حسن ظن به عنایت تو و از همه بالاتر نیاز و فقر و ناچیزی خودم. خطاب می‌رسد: او را از مسیر عذاب برگردانید و به خاطر امید و حسن ظنش به من، او را به سوی بهشت ببرید. چون عابد در مسیر بهشت قرار می‌گیرد، عرض می‌کند: أدخل جنتک برحمتک؛ [پروردگارا!] با دلگرمی به رحمتت، وارد بهشتت می‌شوم. (عرفان اسلامی (حسین انصاریان) ج ۱، صص ۲۱۹ – ۲۱۸.) 📌منبع: کتاب هزار و یک حکایت اخلاقی جلد دوم/حکایت ۲۱۷/صفحه ۲۰۴ ♦️  داستان دوم ( حسن ظن به خدا) در میان بنی اسرائیل، خانواده‌ای در بیابان زندگی می‌کردند. آن‌ها (علاوه بر چند گوسفند) یک خروس و یک الاغ و یک سگ داشتند. خروس، آن‌ها را برای نماز بیدار می‌کرد، الاغ، وسایل زندگی‌شان را حمل می‌کرد و سگ نیز در آن بیابان، به خصوص در شب، آن‌ها را از درندگان حفظ می‌کرد. اتفاقاً روباهی آمد و خروس آنها را خورد. افراد آن خانواده، محزون و ناراحت شدند، ولی مرد آنها که شخص صالحی بود گفت: خیر است إن شاء الله. پس از چند روزی سگ آنها مرد، باز آنها ناراحت شدند، ولی مرد خانواده گفت: خیر است ان شاء الله. طولی نکشید که گرگی به الاغ آنها حمله کرد و آن را درید و از بین برد. باز آن مرد گفت: خیر است إن شاء الله. در همین ایام، روزی صبح از خواب بیدار شدند، دیدند همهٔ چادر نشین های اطراف مورد دست برد و غارت دشمن واقع شده و خود آنها نیز به صورت برده به اسارت دشمن در آمده‌اند. مرد صالح گفت: راز این که ما باقی مانده‌ایم این بوده که چادر نشین های دیگر دارای سگ و خروس و الاغ بوده‌اند و به خاطر سر و صدای آنها شناخته شده‌اند و به اسارت دشمن در آمده‌اند. ولی ما چون سگ و خروس و الاغ نداشتیم، شناخته نشده‌ایم، پس خیر ما در هلاکت سگ و خروس و الاغمان بوده است که سالم مانده‌ایم. منبع: المحجه البیضاء، ج ۸، ص ۹٠ 👈ج) مشاهده نعمتهای الهی چرا برخی جوانان از نماز دور شده اند. یک علتش آن است که نعمتهای الهی را فراموش کردند و تنها به مصیبت‌ها توجه می‌کنند و آنها را از جانب خدا می‌دانند. هنر مشاهده نعمت را در خود تقویت
کنیم. 📌نکته مهم : نعمت‌ها را تنها مادی ندانیم. ایمان به خدا، اهل بیت و همین ماه رمضان و روزه در آن همگی از نعمتهای بزرگ خداوند هستند. 👈د) ارتباط با خداوند هر چه انسان در نماز ارتباطش با خدا دوستانه تر باشد، عشق و محبتش بیشتر خواهد شد. نگاه کسی که نماز را ملاقات با بهترین دوستش می‌بیند با کسی که تنها برای رفع تکلیف نماز می‌خواند قابل مقایسه نیست. ⬅️ نقش محبت در تربیت تمام عوامل بالا می‌تواند در تربیت فرزند و یا دعوت مردم به آشتی با خداوند مورد استفاده قرار گیرند. یعنی با نشان دادن نعمتهای الهی و اینکه بدون عنایت خداوند هیچ نعمتی ثابت نیست و انسان موجودی ضعیف و ناتوان است ، آنها را عاشق خداوند کنیم. ♦️ خداوند به حضرت موسی فرمود: أحبِب إلی عبادی و ذکرهم بنعمایی و آلائی. ( من را محبوب بندگانم قرار ده و نعمتهای آشکار و مخفی من را برایشان تذکر بده.) ♦️ بشارت مقدم بر انذار برخی فقط با ترساندن از آتش سعی دارند دیگران را به کار خیر وادار کنند. در حالی که ترس از جهنم در مرحله بعد است ولی آنچه اصل است بشارت است. مخصوصا برای نوجوانانی که تازه به تکلیف رسیده اند. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر قرآن / جزء سوم ✅ آیاتی درباره انفاق ⬅️ جزء سوم به جهت در بر داشتن آیات بسیار مهمی در زمینه انفاق، می‌تواند مرجع خوبی برای این بحث باشد. ما با استفاده از آیات شریفه در این جزء مباحثی را تقدیم عزیزان می‌کنیم : 👈١. انفاق بهترین همراه در قیامت ♦️ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمّٰا رَزَقْنٰاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ وَ اَلْكٰافِرُونَ هُمُ اَلظّٰالِمُونَ 📌 ترجمه‌ :ای مؤمنان، پیش از آنکه روزی فرارسد که در آن نه خرید و فروشی هست و نه دوستی و شفاعتی، از آنچه روزیتان کرده‌ایم، انفاق کنید و [بدانید که‌] کافران همان ستمگران ند. 📌 نکته: در آیه شریفه خداوند تنها عمل خیری که بتواند همراه و یاور انسان در بی‌کسی قیامت باشد را انفاق دانسته است. 👈٢. سود ٧٠٠ درصد ♦️ مَثَلُ اَلَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنٰابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اَللّٰهُ يُضٰاعِفُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ 📌داستان کسانی که اموالشان را در راه خدا می‌بخشند همچون دانه‌ای است که هفت خوشه می‌رویاند و در هر خوشه‌ای یکصد دانه، و خداوند برای هرکس که بخواهد [پاداش را] چند برابر می‌کند و خداوند گشایشگر داناست. (بقره /٢۶١) ♦️ داستان : سید محد باقر شفتی، فقیر محض بود. بعد از مدتها یکم گوشت خرید میخواست بره خونه دلی از عزا در بیاره. توی راه چشمش افتاد به یک سگی که لااااغر افتاده یه گوشه. اونقدر لاغر که استخوان‌هاش پیدا بود. توله هاش چسبیده بودند ولی شیر نداشت. این گوشتی که دستش بود همینجوری صاف انداخت جلوی سگ. یعنی وای نایستاد که حالا محاسبه کند. یا معامله کند که خدا من اینو میدم و تودر عوض فلان چیزو بده. از اون به بعد زندگی سید محمد باقر شفتی زیر و رو شد. این مجتهد مسلم را تاریخ‌ را بخونید حکومتی در اصفهان داشت. ثروتی عجیب خدا به او عنایت کرد. این قدر ثروت عجیبی داشت که وقتی یک روز را برای فقرا تعیین می‌کرد، می‌آمدند در خانه و ایشان مشت مشت به آنها پول میداد یعنی اصلا نمی‌شمرد. محبوبیت عجیبی بین مردم اصفهان داشت. حکومت قاجار بدون اجازه ایشان نمیتونست توی اصفهان کاری انجام بدهد. این همون مجتهد یه لا قبایی بود که در نجف هیچ چیزی برای خوردن نداشت. یه عمل صالح در یک لحظه انجام داد اینجوری زیرو رو شد. 📌منبع: برگرفته از بیان استاد عالی 👈٣. انفاق بدون منت و آزار يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اَلْأَذىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مٰالَهُ رِئٰاءَ اَلنّٰاسِ وَ لاٰ يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوٰانٍ عَلَيْهِ تُرٰابٌ فَأَصٰابَهُ وٰابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاٰ يَقْدِرُونَ عَلىٰ شَيْءٍ مِمّٰا كَسَبُوا وَ اَللّٰهُ لاٰ يَهْدِي اَلْقَوْمَ اَلْكٰافِرِينَ ای مؤمنان صدقات خود را با منت نهادن و آزار باطل نکنید، همانند کسی که مالش را برای نمایش دادن به مردم، انفاق می‌کند، و به خداوند و روز بازپسین ایمان ندارد، آری داستان او همچون تخته‌سنگی است که بر آن خاکی باشد و باران سنگینی بر آن ببارد و آن را [همچنان‌] سترون واگذارد، آنان از کار و کردار خویش حاصلی نبرند، و خداوند خدانشناسان را هدایت نمی‌کند. (بقره /٢۶۴) مثال: معمولا در دعواها دیده می‌شود که افراد منت می‌گذارند. من بودم که پول کنکورتو دادم. من بودم که فلان جا از ورشکستگی نجاتت دادم. من بودم که توی مریضی کمکت کردم. من بودم و.... که ثواب آنها را از بین خواهد برد. ♦️نکته :منت یعنی یاد آوری کردن در مقام سرزنش. منت در لغت عربی یعنی قطع کردن. 📌 مثال: اگر به کسی بخاری در زمستان هدیه دادید. هفته بعد که او را می‌بینید. بگویید : فلانی بخاری خوب کار میکنه؟ او می‌گوید : « بله خدا روشکر، خیلی عالی ممنون از لطفتون زحمت کشیدید...» دو هفته بعد باز می‌بینید، اگر بگویید : « فلانی قدر اون بخاری را بدون که چند تا خاطر خواه داشت ولی نصیب شما شد.» او هم دوباره تشکر می‌کند. در هفته سوم اگر بگویید « فلانی اون بخاری که نصیب شما شد دو تا بیشتر نبود یکی به شما و یکی به فلانی رسید. قدرش را بدون» او هم خواهد گفت : « خوب آقاجان بیا همین الان بخاری را بردار تا ما سنگینی منت آن را مدام تحمل نکنیم. شما هر وقت ما را می بینی به جای اینکه احوال خودمان را بگیری احوال بخاری را میپرسی.!» در این جاست که رابطه و علاقه آن شخص با بخاری قطع می‌شود. 📌 نکته ای از استاد عدالتیان @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر / جزء چهارم ✅ آیات امر به معروف و نهی از منکر ⬅️ اگرچه در جزء چهارم از قرآن کریم آیاتی با موضوعات مهم و متنوع مواجه می‌شویم اما آنچه به نظر ما بیشتر اهمیت دارد و خداوند تعبیر بسیار ویژ‌ه ای درباره آن به کار برده است، امر به معروف و نهی از منکر است. تعبیری که در هیچ جا و برای هیچ امر واجبی به کار رفته است : کنتم خیر امة اخرجت للناس (شما بهترین امتها در بین مردم هستید) این تعبیر یعنی مهمترین خصلت و شاخصه اسلام، آنچه مسلمانان را از دیگر امتها متمباز می سازد. خداوند بعد از بیان این تعبیر منحصر به فرد، به واجب امر به معروف و نهی از منکر تصریح می‌فرماید : (تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) مقصود آیه به عبارت دیگر: اگر این واجب را عمل نکنید به اسلام عمل نکردید. مسلمان نیستید مگر اینکه این واجب را در سرلوحه اعمالتان قرار دهید. حال با توجه به اهمیت این واجب در اسلام ابتدا یک روایت در اهمیت آن نقل کرده و در ادامه امر به معروف و نهی از منکر از نگاه قرآن را به صورت خلاصه تقدیم خواهیم کرد: ♦️ اهمیت نهی از منکر در روایت (بغض و دشمنی خداوند) حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: «إنَّ اللَّهَ لَیُبْغِضُ الْمُؤمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ مَاالْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ‌الَّذی لایَنْهی عَنِ‌الْمُنْکَرِ» خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد، دوست نمی‌دارد. سؤال شد: مؤمن ناتوان بی دین چه کسی است؟ فرمود آنکه نهی از منکر نمی‌کند. منبع: الکافی ج۵ص۵۹ ⬅️ امر به معروف و نهی از منکر از نگاه قرآن 👈١. شاخصه امت اسلام ♦️داستان مایکل کوک (نویسنده کتاب امر به معروف و نهی از منکر) : کوک در یکى از روزهاى ماه سپتامبر ١٩٨٨ در روزنامه اى مى خواند؛ در ایستگاه قطار شهرى شیکاگو زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد; در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد, همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. از میان ناظران تنها یک نفر براى دستگیرى مجرم با پلیس همکارى مى کند. آنچه در این حادثه مهم است, نه اصل تجاوز, بلکه عکس العمل رهگذران است. نویسنده کتاب, پس از خواندن این خبر مى اندیشد: (ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم), اما به این نتیجه مى رسد که در دنیاى غرب, نامى براى این وظیفه وجود ندارد. مؤلف اعتراف مى کند: خود در این مورد چیزى نمى دانسته تا اینکه در جریان پژوهش هاى اسلامى خود, از آن آگاه شده, دریافته است اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى دارد. این حادثه جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. منبع: مقاله نقد و بررسی کتاب امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلامی، رضا صفری، آیینه پژوهش، ١٣٨٨،ش ١١۶و ١١٧. 👈٢. نهی از منکر گروهی باشد. وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى اَلْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ و باید از میان شما گروهی باشند دعوتگر به خیر که به نیکی فرمان دهند و از ناشایستی بازدارند و اینان رستگارانند آل عمران /١٠۴ ♦️نکته: یکی از مهمترین دلایلی که برخی در انجام این واجب بزرگ کوتاهی می‌کنند این است که خود را تنها می‌بینند. با خود می‌گوید گفتن من به تنهایی فایده بخش نیست، اگرچه همین طور است ولی با این نگاه هم هیچ کس پا به میدان نمی‌گذارد. 📌 راه حل چیست؟ همگی مسئول هستیم و باید تذکر بدهیم تا جایی که عده ای به اندازه کافی واجب را انجام دهند. به این نوع واجب می‌گویند : «واجب کفایی». 👈٣. أمر و نهی باشد. یعنی فقط یک دعوت معمولی نیست. این خیلی مهم است که ناهی از منکر دستوری باید وارد شود البته بدون خشونت. اینطور نیست که خواهش و تمنا باشد. 📌 شاهد: در همان آیه قبل ابتدا خداوند فرمود : یدعون الی الخیر، بعد فرمود یامرون بالمعروف ( یعنی دعوت با أمر فرق دارد.) 👈۴. اهمیت تعیین جایگزین به نظر می‌رسد مشکل بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی بی توجهی به جایگزین است. قطعا اگر ما برای جوان و نوجوانمان فضای سالم برای تفریح درست نکردیم و پیشنهاد ندادیم بعد نهی از منکر هم بی فایده خواهد شد. اگر نهی می‌کنیم پیشنهاد جذاب هم داشته باشیم.
ادامه پیام قبل ♦️ داستان در یکی از ایالت‌های آمریکا سالها پیش قمار بازی به معضلی بزرگ تبدیل شده بود. حتی زنان و مادران را درگیر خود کرده بود و آنها از وظایف تربیتی خود در خانه و جامعه عقب مانده بودند. مفاسد اجتماعی متعددی جامعه را تهدید می‌کرد. شهردار آن ایالت به فکر افتاد کار فرهنگی انجام دهد. 📌 تمام سخنرانها در رسانه و مطبوعات را دعوت کرد از مضرات قمار سخن بگویند. و نویسندگان متعددی را مامور کرد علیه قماربازی قلم بزنند. چندی گذشت هیچ اثری حاصل نشد چون کسی نبود به سخنان و نوشته‌ها مراجعه کند، همگی درگیر قمار بودند با تمام جذابیتش نمی‌توانستند رهایش کنند. تا این که یک روز شهردار به فکر می‌افتد یک رقیب جدی برای قمار بازی دست و پا کند. او با هزینه‌های فراوان مسابقه‌ای بزرگ و خانوادگی ترتیب داد. مسابقه‌ای خانوادگی با شرکت مادران و فرزندان، هر مادر با فرزندش در مسابقه شرکت می‌کرد و جوایز بسیار نفیستر از آنچه در قمار چشم ها را گرفته بود، قرار داد. بعد از مدتی زنان آن شهر به کلی از قمار دست برداشته و همگی از عادت زشت خود کنار کشیدند.. 📌 نکته: مادر و پدر عزیزی که فرزندت را از رفتن به کلوپ و بازی با دوستان در کوچه و خیابان نهی میکنی، آیا برای تفریح سالم کودک خود هزینه و فکر کرده ای؟ چرا فقط نهی می‌کنیم ولی برای جایگزین سالم فکری نکرده ایم. پدر چرا با فرزندت سینما و پارک نمیروی؟ چرا او را در باشگاه جذاب ثبت نام نمیکنی؟ این سوال را از مسئولان فرهنگی هم باید پرسید. چرا برای ازدواج سالم و به موقع جوانان فکر نمی‌کنیم و تنها از دوستی های نامشروع سخن می‌گوییم؟! 👈۵. دلسوزی نه دشمنی ریشه امر به معروف دلسوزی است نه دشمنی. این اصل را اگر در نظر بگیریم، هیچ گاه با توهین و تندی کردن نهی از منکر انجام نخواهیم داد. شیوه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر مسائل مهم است که کمتر بدان پرداخته می‌شود و به نظر می‌رسد از ضعفهای مهم در این زمینه است. وَ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ اَلْمُؤْمِنٰاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ يُطِيعُونَ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اَللّٰهُ إِنَّ اَللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌺و مردان و زنان مؤمن دوستدار همدیگرند، که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و نماز برپا می‌دارند و زکات می‌پردازند و از خداوند و پیامبر او اطاعت می‌کنند، زودا که خداوند بر آنان رحمت آورد، که خداوند پیروزمند فرزانه است‌ توبه/٧١ نکته: خداوند متعال بعد از این که مؤمنان را دوستان یکدیگر معرفی می‌فرماید آنان را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌نماید تا ریشه این واجب مهم را متذکر شود. @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء پنجمشهادت دادن / اجرای عدالت ⬅️ در میان جامعه دینی برخی واجبات به فراموشی سپرده شده است. یکی از این واجبات که خداوند به صراحت در قرآن فرمان داده است، شهادت دادن برای اجرای عدالت است. ♦️ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّٰامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدٰاءَ لِلّٰهِ وَ لَوْ عَلىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ اَلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللّٰهُ أَوْلىٰ بِهِمٰا فَلاٰ تَتَّبِعُوا اَلْهَوىٰ أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِمٰا تَعْمَلُونَ خَبِيراً ای مؤمنان به عدل و داد برخیزید و در راه رضای خدا شاهد باشید [و شهادت دهید] ولو آنکه به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشاوندانتان باشد، [خواهان گواهی‌] چه توانگر چه تهیدست باشد، خداوند بر آنان مهربان‌تر است، پس از هوای نفس پیروی مکنید که از حق عدول کنید، و اگر زبان بازی کنید یا تن زنید [بدانید که‌] خداوند به آنچه می‌کنید آگاه است‌ نساء/ ١٣۵ ♦️ از آیه شریفه می‌توان به نکاتی پی برد : 👈١. اهمیت اقامه قسط خداوند در این آیه امر به اقامه قسط می‌کند. 📌تصور اشتباه : برخی اجرای عدالت در جامعه را از واجبات نمی‌دانند چرا که آن را فقط با ظهور امام زمان علیه السلام ممکن می‌دانند. در حالی که این آیه مؤمنان را خطاب قرار داده است. در آیه مهم دیگر خداوند می‌فرمایند : « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناسُ بالقسط» 📌خداوند ١۴٠٠ پیامبر نازل کرد برای یک هدف بزرگ و آن اقامه قسط است البته نه بدست انبیاء و ملائکه بلکه به دست خود انسانها ( فاعل یقوم، الناس است.) 👈٢. شهادت دادن مقدمه اجرای عدالت خداوند بعد از فرمان به اقامه قسط، به  شهادت دادن اشاره فرمود. این دلالت می‌کند که شهادت دادن از مقدمات عدالت است. نکته: امروزه حتی در بین متدینین وقتی میخواهی برای یک امر مسلم شهادت بدهد، قبول نمیکند. از ترس ایجاد مشکل یا هر دلیل دیگری خود را به زحمت نمی‌اندازد. گویا در نظر آنها شهادت دادن امری مستحب است. گاهی در یک محله چندین نفر شاهد ظلم مردی به زنش هستند اما هیچ کدام حاضر به شهادت دادن نیستند. 👈٢. شهادت دادن علیه نزدیکان مسئله شهادت آنقدر مهم است، که خداوند می‌فرماید حتی اگر به ضرر والدین هم بود واجب است انجام دهید. ( و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین) 📌 مثال: اگر کسی برادرش معتاد است و در زندگی زناشویی به حد طلاق رسیده باشد، باید در محکمه علیه برادرش شهادت بدهد تا زن برادرش را از آزار او نجات دهد. اما چند خانواده می‌شناسیم که نه تنها به شهادت علیه نزدیکان خود تن نمی‌دهند بلکه به حمایت از او می‌پردازند. 📌در این جا والدین باید مراقب باشند تا گرفتار دام شیطان نشوند. چه بسا خانواده ‌هایی که در هر صورت از فرزندشان حمایت می‌کنند با اینکه آگاه به ظلم او نسبت به همسر و فرزندانش هستند. 👈٣. عذاب کتمان شهادت «مَنْ کتَمَها اطْمَعَهُ اللَّهُ لَحْمَهُ عَلی رُئُوسِ الْخَلایقِ» [کسی که شهادت را کتمان کند، خداوند در قیامت و درحضور خلایق گوشتش را بخوردش دهد.] منبع: وسايل الشيعه- جلد ١٨، صفحه ٢٢٨. 👈۴. شهادت به نفع فقیر یا غنی گاهی فقیر بودن مظلوم مانع از شهادت علیه او می‌شود، خداوند نهی می‌کند که فقر و غنی شما را از شهادت به حق دور نکند. نباید با دلسوزی کردن برای فقیر از شهادت به نفع ثروتمند خودداری کرد. (إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللّٰهُ أَوْلىٰ بِهِمٰا) @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
احکام/ روزهمسافرت روزه دار ⬅️ با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک در ایام عید نوروز، و اینکه مسافرت‌های اول سال افزایش یافته است، لازم است به چند نکته درباره سفر در ماه رمضان اشاره کنیم : ♦️١. حکم سفر به قصد فرار از روزه 👈 مشهور : جایز ولی مکروه است. ♦️٢. قصد سفر از ابتدای سفر اگر کسی در ماه رمضان به محلی در ١٧ کیلومتری شهر محل سکونت سفر کند. (مثلا باغی دارند در اطراف شهرشان). 📌 بعد از رسیدن به مقصد ، با خود بگوید : « من که تا این مسیر آمدم، حال با رفتن ۵ کیلومتر دیگر میتوانم روزه ام را باز کنم و مسافر محسوب شوم. آیا صحیح است؟ 👈 همه مراجع : خیر. زیرا از ابتدای سفر قصد مسافت شرعی را نداشته است. (٢٢ کلیومتر بنابر نظر سیستانی / ٢٠/۵ کیلومتر بنابر نظر رهبری) 📌 اگر این شخص بخواهد روزه اش را افطار کند حتما باید از آنجا به اندازه مسافت شرعی قصد کند. یعنی علاوه بر ١٧ کیلومتر باید ٢٢ کیلومتر دیگر قصد کند تا مسافر محسوب شود. 👈٣. مسافرت با حفظ روزه روزه دار حتما بعد از اذان ظهر مسافرت کند و قبل از اذان ظهر روز بعد خود را به وطن یا محل اقامت ده روز برساند. در این صورت می‌تواند روزه اش را انجام دهد. ♦️ نکته مهم اختلافی(حد ترخص در برگشت) آیا همانطور که در هنگام خروج از وطن حد ترخص ملاک است، در هنگام برگشت هم حد ترخص ملاک است؟ 👈 آیت الله سیستانی : خیر. بلکه باید وارد وطن شود تا نمازش کامل و روزه صحیح باشد. مسئله ١٣٠۵ رساله. 👈 رهبری و مکارم : بله، حد ترخص ملاک است. ( یعنی اگر قبل از اذان ظهر خود را به حد ترخص برساند کافی است، نیازی نیست وارد شهر شده باشد.) اجوبه الاستفتائات، س ۶٧٧ @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء ششم ✅آیه ولایت ⬅️ اگرچه بنای ما ذکر آیات اخلاقی است اما آنچه به عنوان یک شیعه امیرالمونین انتظار می‌رود آن است که : ♦️ مهمترین دلیل قرآنی بر ولایت حضرت را هم حفظ داشته باشد و هم بتواند با استدلال در برابر دیدگاه اهل سنت بیان کند. ♦️ از طرفی ماه مخصوص امیرالمومنین است و جا دارد یکی از آیات مهم در فضیلت ایشان را مرور کنیم. 📌 نکته: متاسفانه در این زمینه بسیار کوتاهی کردیم تا جایی که برخی از شیعیان در مناطق تلفیقی، از تبلیغات اهل سنت گاهی تأثیر پذیرفته و یا حد اقل اظهار ناتوانی در پاسخگویی کرده اند.( اشکالاتی که بر سر زبان برخی مردم عادی اهل سنت وجود دارد و هر شیعه باید بتواند با یک دلیل متقن همه آنها را کنار بزند.) 📌در جزء ششم قرآن کریم آیه ولایت را داریم که در آن میدرخشد. در ادامه نکاتی را در این آیه شریفه تقدیم خواهیم کرد : 👈١. اهمیت آیه ولایت اگر چه حدود ٣٠٠ آیه از قرآن در شأن امیرالمؤمنین نازل شده است اما آنچه تردید در آن مشکل است و اهل سنت را به زحمت انداخته است آیه شریفه ولایت است. ♦️ إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ ♦️ همانا سرور شما خداوند است و پیامبر او و مؤمنانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند مائده /۵۵ 👈٢.شأن نزول شیعه و اهل سنت اجماع دارند که آیه در شأن امیرالمومنین نازل شده است. ♦️ بنابر آنچه در روایات نقل شده است، روزی فقیری وارد مسجد پیامبر(ص) شد و تقاضای کمک کرد، ولی کسی چیزی به او نداد. او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم، ولی کسی به من چیزی نداد». در همین حال، حضرت علی(ع) که در حال رکوع بود، به انگشتری که در دست راستش بود اشاره نمود. فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست ایشان بیرون آورد و این آیه نازل شد. منبع:شوشتری، احقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۰۰؛ حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۰۹-۲۳۹. 👈٣. معنای ولیّ اگرچه اهل سنت می‌خواهند بگویند منظور از ولی دوست است نه سرپرست ولی این ادعا واضح البطلان است به این دلیل : اگر فقط مقصود خداوند بیان دوستی آنها بود، دیگر دلیلی برای انحصارش وجود نمی‌داشت. بلکه بنابر آیه (المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض) ، همه مؤمنان با هم دوست هستند. 👈۴. الذین آمنوا الذین یسینون الصلوة ♦️ اشکال : اگر مقصود امام علی علیه السلام است چرا جمع آمده است؟ (کسانی که ایمان آوردند) ♦️پاسخ: اولا در عرب مرسوم است برای بزرگداشت و تعظیم از فعل جمع برای مفرد استفاده می‌کنند. ثانیا همه دانشمندان اهل سنت قبول دارند که منظور از این عبارت امام علی علیه السلام است. 👈۵.  نتیجه بنابر این آیه شریفه هیچ مسلمانی حق ندارد غیر از خدا و رسول و امام، کسی را به سرپرستی قبول کرده باشد. ♦️پس اهل سنت که ولایت خلفاء را پذیرفتند خلاف صریح آیه عمل کرده اند. 🌸 «الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین و اولاده المعصومین علیهم السلام.» @maaref_kootah_ir https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb