مناسبتی / ماه رمضان
✅ تأملّی در ادعیه
⬅️ یکی از ادعیه ماه مبارک رمضان که بسیار ارزشمند است :
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الأَْمْرِ الْمَحْتُومِ فِي لَيْلَهِ الْقَدْرِ
خدايا از تو درخواست مي كنم در آنچه كه حكم مي كني و مقدّر مي نمايي، از فرمان حتمي در شب قدر،
مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لاَ يُرَدُّ وَ لاَ يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ
از حكمي كه برگشت داده نمي شود، و به حكم ديگر تبديل نمي گردد، اينكه مرا در شمار زائران خانه محترمت بنويسي،
♦️ سوال١ :
حال که شب قدر تمام شده است این دعا چه مفهومی دارد؟ آیا بعد از شب قدر هم این دعا سفارش شده است؟
♦️ پاسخ:
مقدرات شب قدر قابل تغییر است.
اینطور نیست که همه آنچه در شب قدر مقدر شده است حتمی باشد و غیر قابل تغییر
در برخی مقدرات الهی یکی از چیزهایی که باعث تغییر آنها میشود، دعا کردن است.
📌در روایت اینچنین وارد شده است : « الدعاء یردِ القضاء» لذا این دعاها در ماه رمضان حتی بعد از شب قدر توصیه میشود.
معنایش این میشود : اگر در شب قدر مقدر نشده است که حج بروم، آن را برایم مقدر کن..
♦️ سوال ٢: ما که میدانیم حج خانه خدا در هر سال ممکن نیست چرا دعا کنیم؟
♦️ پاسخ :
👈١. اگرچه عادتا ممکن نیست ولی خداوند اموری غیر عادی را هم با دعا ممکن میسازد. ( مثلا امام زمان علیه السلام ظهور کنند و سفر حج آسان شود.)
👈٢. در دعا که گفته نشده حتما با هواپیما و کاروان حج برویم بلکه نوشته شدن اسم در زمره حاجیان درخواست شده است. (تکتبنی من حجاج بیتک الحرام)
که حتی در فرض عدم امکان حج، نوشته شدن اسم ممکن است.
#دعا
#قضاء_و_قدر
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/ جزء بیست و چهارم
✅ نزدیکی مرگ به انسان
⬅️ قال الله فی محکم کتابه :
اَللّٰهُ يَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهٰا وَ اَلَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنٰامِهٰا فَيُمْسِكُ اَلَّتِي قَضىٰ عَلَيْهَا اَلْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ اَلْأُخْرىٰ إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مىستاند،
و روحى را كه در [موقع] خوابش نمرده است [قبض مىكند]؛
پس آن [نفسى] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مىدارد، و آن ديگر را تا هنگامى معيّن بازپس مىفرستد. قطعاً در اين [امر] براى مردمى كه مىانديشند نشانههايى است.
زمر /۴٢
👈١. تفاوت خواب و مرگ
♦️ سوال: چگونه خداوند خواب را مثل مرگ دانسته و در هر دو، نفس را از انسان میگیرد؟
♦️ پاسخ: نفس با روح متفاوت است. آنچه در مرگ خارج میشود هم نفس است و هم روح است.
با خروج روح نفس کشیدن و تحرک از بین میرود ولی با خروج نفس عقل و تشخیص (تمییز) از بین میرود.
در خواب فقط خروج نفس است ولی روح باقی است.
مجمع البیان، ج٨، ص ۴٠۴
📌 نکته: مقصود از این روح، روح حیوانی است.
👈٢. نزدیک بودن مرگ
این آیه شریفه با مقایسه مرگ و خواب میخواهد نزدیکی مرگ به انسان را به نوعی نمایش دهد تا از مرگ غافل نباشد.
📌اینکه نوعی مرگ هنگام خواب به سراغش آمده است و ممکن است خداوند اجازه برگشت روح را به او ندهد.
👈٣. کلامی از نهج البلاغه
♦️مَن تَذَکَر بُعد السفر استَعَدَّ
هر کسی طول سفر آخرت را متذکر شود، خود را برای آن آماده میکند.
تلنگر: عزیزان حاضر در جلسه همین الان 📌اگر به شما بگویند : « سفر کربلا آماده است، بدون هیچ هزینه شما را میبریم. فقط باید تا یک ساعت دیگر حاضر شوید.»
📌این سفر موقت یک هفتهای را که همه عاشقان آرزو میکنند و چیزی جز لذت و عشق نیست، چند نفر حاضرند بروند؟
📌غالب ما برای این سفر باید از قبل حاضر شویم، گذرنامه بگیریم، برنامه هایمان را لغو کرده و افرادی را وکیل خود قرار دهیم، قولهایی دادیم، آنها را که برخی سودهایی دارد باید لغو کنیم..
حال اگر این سفر یکساله باشد چطور؟ اگر برای سکونت دائم باشد چطور؟
📌همگی شرایط و آمادگی های خاص خود را لازم دارد.
حال برای سفری که جاودانه است چگونه غافل باشیم؟
♦️ سفری که زمانش مشخص نیست و گرفتاریهای زیادی در مسیر دارد طوری که امیر دو عالم بفرماید :
«آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد؛
آه از کمی زاد و توشه و طولانی بودن راه و دوری سفر (آخرت) و عظمت مقصد».
نهج البلاغه، حکمت ٧٧
👈۴. آمادگی امام برای مرگ
یکی از بستگان امام خمینی(ره) نقل میکرد:
امام خمینی(ره) به نوهاش «علی آقا» (فرزند خردسال حجةالاسلام و المسلمین احمد آقا) علاقهی وافر داشت و همواره با او مأنوس بود و به او اظهار علاقه مخصوص مینمود،
♦️ اما چون از روایات اسلامی به دست آورده بود که شیطان در لحظات آخر عمر، انسان را به وسیلهی اشیاء مورد علاقهاش فریب میدهد،
♦️در روزهای آخر عمر على آقا را از خود دور میکرد و میفرمود: «نگذارید او به اطاقم بیاید» تا علاقهی هر چیز از امور دنیا، از او دور گردد و در لحظات آخر عمر مبادا شیطان از همان راه وارد و موجب انحراف شود.
آری مردان خدا و بیداردلان وارسته، کاملاً دقّت و مراقبت میکنند و بهانه به دست شیطان نمیدهند.
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر (یاد مرگ)
👈۵. آغازی هولناک برای کفار
این سفر میتواند شروعی بسیار سهمگین داشته باشد.
♦️چهرهی عزرائیل برای مؤمن و غیر مؤمن، هنگام مرگ بسیار متفاوت است.
📌 حضرت ابراهیم(ع) روزی شخصی را دید، از او پرسید: تو کیستی؟
او گفت: عزرائیل هستم.
ابراهیم گفت: از تو میخواهم خودت را به آن صورتی که مؤمنین را قبض روح میکنی، به من بنمایانی.
به دستور او، ابراهیم روی خود را برگردانید سپس باز به او نگاه کرد این بار جوانی بسیار زیبا و خوشرو و شاد دید، ♦️گفت: «اگر مؤمن پس از مرگ، چیزی (پاداشی) غیر از این چهرهی زیبا نگیرد، همین دیدار برای او کافی است و پاداش خوبی برای کارهای نیکش خواهد بود.»
♦️سپس ابراهیم به عزرائیل گفت: «اگر میتوانی، خودت را در آن چهرهای که گمراهان را با آن، قبض روح میکنی به من بنمایان»
♦️عزرائیل گفت: ای ابراهیم! تو طاقت دیدن آن چهره را نداری.
♦️ابراهیم(ع) خواستهاش را تکرار کرد.
عزرائیل گفت: روی خود را بگردان، ابراهیم(ع) بر روی خود را گردانید و سپس به او نگاه کرد، این بار مردی سیاه دید که موهای بدنش راست شده، بوی بسیار بدی دارد و از سوراخهای بینیاش دود و آتش بیرون میآید. حضرت ابراهیم(ع) نتوانست آن چهره را مشاهده کند و بر اثر شدّت ناراحتی بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد، عزرائیل را به صورت اول دید،
♦️فرمود: «ای فرشتهی مرگ اگر انسان گنهکار جز دیدن همین چهره، کیفر دیگری نبیند، همین نگاه برای عذاب و کیفر او کفایت میکند»؛
«لَوْ لَمْ یَلق اَلْفَاجِرُ عِنْدَ مَوْتِهِ إِلَّا صُورَةَ وَجْهِكَ لَكَانَ حَسْبهُ.»
منبع:رياض الاحزان عالم قزوینی، ص ۳۱ / بحار، ج ۶، ص ۱۴۳.
👈۵. قبض روح حضرت مریم
خداوند با احدی پیمان نبسته و در هر لحظه که زمانش برسد قبض روح توسط عزرائیل انجام میشد:
♦️ حضرت عیسی(ع) با مادرش مریم(س) در کوهی به عبادت خدا مشغول بودند، روزها را روزه میگرفتند و غذایشان از گیاهان کوه بود که عیسی(ع) فراهم میکرد.
♦️ یک روز نزدیک غروب، عیسی(ع) مادرش را تنها گذاشت و برای به دست آوردن سبزیجات کوهی رفت.
هنگام افطار فرا رسید، مریم(س) برخاست تا نماز بخواند، ناگاه عزرائیل نزد مریم(س) آمد و بر او سلام کرد، مریم(س) پرسید: «تو کیستی که در اول شب بر من سلام کردی و با دیدن تو، بیمناک شدم؟»
♦️ عزرائیل گفت: من فرشته مرگ هستم.
مریم(س) پرسید: برای چه به اینجا آمدهای؟
عزرائیل گفت: برای قبض روح تو آمدهام.
مریم گفت: چند دقیقه به من مهلت بده تا پسرم نزد من بیاید.
♦️عزرائیل گفت: «مهلتی در کار نیست» و آنگاه روح مریم(س) را قبض نمود.
عیسی(ع) وقتی نزد مادر آمد، دید که مادرش بر زمین افتاده است، تصور کرد که مریم(س) خوابیده، مدّتی صبر کرد تا مادرش بیدار شود و وقت افطار گذشته است، صدا زد: «ای مادر برخیز! افطار کن»
♦️ندایی از بالای سرش شنید که: «مادرت از دنیا رفته، خداوند در مورد وفات مادرت به تو پاداش دهد!».
عیسی(ع) با دلی سوخته به تجهیز جنازهی مادر پرداخت و او را به خاک سپرد، و غمگین بر سر تربتش نشست و گریست و به یاد مادر گفتاری جانسوز گفت؛ در این هنگام ندایی شنید، وقتی سرش را بلند کرد، مادرش را در بهشت (برزخی) بر تختی که در کاخی از یاقوت سرخ است، مشاهده کرد به ایشان گفت: «ای مادر! از دوری تو سخت اندوهگین هستم».
♦️ مریم(س) فرمود: «پسرم! خدا را مونس خود کن تا اندوهت برطرف گردد».
♦️عیسی(ع) گفت: «مادر جان! با زبان روزه و گرسنه از دنیا رفتی؟».
مریم(س) فرمود: «خداوند، گواراترین غذا را که نظیر نداشت به من خورانید».
عیسی(ع) گفت: ای مادر! چه آرزویی داری؟
♦️مریم(س) گفت: آرزو دارم یک بار دیگر به دنیا بازگردم، تا یک روز، روزه بگیرم و یک شب را به نماز به سر آورم، ای پسر! اکنون که در دنیا هستی و مرگ به سراغت نیامده، هر چه میتوانی توشهی راه آخرت را (با انجام اعمال نیک) از دنیا برگیر..
منبع: مناهج الشارعين، منهج ۱۳، ص ۵۹۱.
#مرگ
#قیامت
#توشه_آخرت
#خواب
#تفسیر
#جزء_بیست_و_چهارم
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/جزء بیست و پنجم
✅ روزی و عوامل افزایش آن
⬅️ قال الله فی کتابه الکریم :
لَهُ مَقٰالِيدُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ يَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
♦️كليدهاى آسمانها و زمين از آنِ اوست. براى هر كس كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مىگرداند. اوست كه بر هر چيزى داناست.
شوری/١٢
📌یکی از جملاتی که همه ما به آن اعتراف داریم و در زبان تکرار میکنیم این جمله است که: « روزی دست خداست.» با این حال کمتر کسی است به این جمله باور داشته باشد. اگر باور میداشتند چرا حرص روزی؟ چرا نگرانی؟ چرا افراط در طلب روزی و ترک نماز و وظایف دینی؟ چرا بی توجهی به خانواده؟ چرا کسب حرام؟
📌 همگی به دلیل باور نداشتن به تعیین رزق توسط خداوند است.
♦️ خداوند در آیه شریفه میفرماید : « کلید های روزی در آسمان و زمین در اختیار من است.»
👈١. اهمیت بحث رزق در قرآن
بحث روزی در آیات متعددی به عناوین مختلف مطرح شده است. از جمله :
الله یبسط الرزق لمن یشاء (بسط روزی)
انزلنا من السماء رزقا لکم ( منشأ روزی)
کلوا واشربوا من رزق الله ( توجه دادن به رزق)
انفقوا من طیبات ما رزقناکم (انفاق از رزق)
ترزق من تشاء بغیر حساب (روزی بی حساب)
و دیگر آیاتی که نشان میدهد خداوند برای این موضوع اهمیت ویژهای قائل است. و قطعا توجه به آن در تربیت و هدایت انسان اثر زیادی دارد.
👈٢. رزق مادی و معنوی
اول از همه باید این ذهنیت را تصحیح کرد که روزی را در مادیات خلاصه نکنیم.
📌 رزق همان دارایی های ما را تشکیل میدهند. دارایی ما چیست؟ فقط خانه و خودرو نیست.
قلب صاف و بدون کینه هم یک دارایی بزرگ است. حال عبادت با خداوند، ارتباط با اهل بیت، آرامش درونی همگی روزی های ارزشمندی هستند.
📌 نکته: انسان با مال دنیا چه میخواهد؟ آرامش و راحتی. اما باید دانست که راحتی و آرامش تنها با دنیا حاصل نمیشود. چه بسا دنیایی که انسان را به زحمت اندازد.
امام علی علیه السلام میفرماید :( صحة الجسد من قلة الحسد.)
👈٢. انواع روزی (معلق و مسمی)
همانطور که أجل معلق ومسمی داریم، روزی هم به دو قسم معلق ومسمی قابل تقسیم است.
♦️آنچه انسان با تلاش میتواند تغییر دهد روزی معلق است، اما آنچه خداوند تعیین کرده است و قابل تغییر نیست، اجل مسمی است.
♦️ روایت
در حجة الوداع، پیغمبر حلقه ی در کعبه را گرفت و رو به اصحاب کرد و فرمود:
بدایند که روح الأمین به دل من الهام کرد که هیچ کس هرگز نمیمیرد تا روزی اش تمام شود (یعنی تا آخرین سهم از روزی اش را نخورده، نمیمیرد) پس از خدا بترسید و حرص نزنید (که روزی شما میرسد ولی به واسطه حرص زدن به حرام می افتید.)
منبع: اصول کافی، ج٢، ص٧۴.
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر
⬅️٣. عوامل افزایش روزی(معلق)
👈الف) شکر
امام علی(علیه السّلام) درباره ارتباط میان شکر و نعمت فرموده است: «النِّعَمُ مَوْصُولَةٌ بِالشُّكْرِ وَ الشُّكْرُ مَوْصُولٌ بِالْمَزِيدِ وَ هُمَا مَقْرُونَانِ فِي قَرْنٍ »:
«نعمت به شکر متّصل شده و شکر به فزونى، و این دو به یک رشته بسته شدهاند. پس فزونى از طرف خداوند بریده نمىشود، مگر آنگاه که شکرِ شکرکننده بریده شود».
منبع: عیون الحکم و المواعظ؛ علی بن محمد لیثی واسطی، ص ۶۴.
♦️ داستان
یکی از یاران امام صادق(علیه السّلام) به نام اسحاق میگوید:
در مسیری همراه با امام صادق(علیه السّلام) و با حضرت همکلام بودم. ناگاه حضرت از مرکب پیاده شد و رو به قبله، سجدهای طولانی به جای آورد و پس از آن، گونه راست خود را طولانی مدت بر خاک نهاد.
سپس صورت خود را پاک نمود و دوباره بر مرکب سوار شد.
علت آن را که پرسیدم، فرمود: ای اسحاق! نعمتی را که خداوند بر من ارزانی فرموده، به یاد آوردم. پس دوست داشتم که نفس خود را (در مقابل خدا) خوار نمایم.
ای اسحاق! خداوند هیچ نعمتی را بر بندهاش ارزانی نمیکند که او با یک سجدهای که در آن ستایش خدا باشد، او را سپاس گوید و از آن فارغ شود، مگر اینکه خداوند به زیادت نعمت او در دنیا و آخرت امر مینماید.
منبع: بحارالانوار؛ ج ٨۶، ص ٢٠٧.
♦️ شکر نعمت ولایت
رهبر معظم انقلاب، نعمت الهی و افتخار بزرگی برای ما و جهان اسلام است؛ چنانکه کوفی عنان میگوید:
ایرانیها و مسلمانان باید افتخار کنند که چنین رهبری دارند. من با شخصیتهای مختلفی از جمله ژاک شیراک و هلموت کهل دیدار داشتهام که به شدت تحت تأثیر قرار گرفتهام، ولی در ملاقات با ایشان احساس کردم هنوز کسی را مثل ایشان ندیدهام.
شخصیت معنوی ایشان چنان مرا تحت تأثیر قرار داد که پیش خودم فکر کردم چرا شخصیتی مثل من باید دبیرکل سازمان ملل باشد.
پس از این دیدار، شخصیتهایی که مرا جذب کرده بودند، همه را به فراموشی سپردم.
👈ب) تقوا
از مهمترین عوامل افزایش روزی، تقوا و دوری از گناه است.
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»: ( اعراف/٩۶)
👈ج) صدقه
رسولخدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «اِستَنزِلُوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَةِ»:
«روزی را به وسیله صدقه فرود آورید»
منبع: من لا یحضره الفقیه؛ ج ٢، ص ۶۶.
👈د) صله رحم
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «مَا مِن اَهلِ بَیتٍ وَاصَلُوا إلاَّ أَجرَی اللهُ عَلَیهِمُ الرِّزقَ وَ کَانُوا فِی کَنَفِ اللهِ»:
«هیچ خانوادهای صله رحم نمیکند، جز اینکه خداوند روزی را بر آنها جاری مینماید و آنها تحت حمایت خداوند هستند».
منبع: کنزالعمال؛ ج ۶، ص ۴٧٢.
📌نکته: جوانانی که والدین خود را به فراموشی گذاشته و از آنها خبری نمیگیرند، اگر صد سال در طلب رزق باشند بازهم به نتیجه نمیرسند زیرا خود را از سرچشمه روزی (مادر و پدر) دور کردهاند. امروز در جامعه صله رحم کمرنگ شده و گاهی جدایی و قهر جای آن را گرفته است.
👈ه) ازدواج
در روایتی آمده است جوانی نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و از نیازش شکایت کرد. حضرت به او فرمود: ازدواج کن. جوان میگوید من شرمم آمد که دوباره پیش رسولخدا(صلی الله علیه و آله) برگردم. آنگاه مردی از انصار همراه او پیش حضرت آمد و گفت: من یک دختر زیبارویی دارم. حضرت دختر را به عقد آن جوان درآورد. خداوند روزی را بر او گشایش داد. بعد از آن جوان نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و حضرت را از گشایش در رزقش با خبر نمود. حضرت فرمود: «ای جوانان بر شما باد که ازدواج کنید»
⬅️۴. آثار عقیده اشتباه درباره روزی
👈الف) تاخیر در ازدواج و فرزندآوری
تأخیر سن ازدواج به دلیل فقر از جمله اثرات کمبود باور به روزی است.
👈ب) عدم استفاده از فنون افزایش مشتری
امروزه با رشد علم در زمینه بازاریابی، قوانینی وجود دارد که میتوان فروش محصولات خود را چند برابر کرد. استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارها نیز در همین جهت میتواند مفید باشد اما برخی به اعتقاد اشتباه چون روزی را دست خداوند میدانند، از این علوم و ابزارها بهره نمیبرند.
📌باور صحیح : این قواعد عقلائی را خداوند در عالم قرار داده و چیزی جز اراده خداوند نیست لذا استفاده از آنها مثل استفاده از عقل در معامله است که هر کسی آن را لازم میداند.
👈ج) حرص
طمع ورزی در طلب رزق از آفات مهمی است که بسیاری از جوانان ما گرفتار آن هستند.
شغلهایی با درآمدهای بسیار بالا و ثروتهای بدون تلاش از جمله شرط بندیها، شرکتهای هرمی و شبه هرمی و... که چیزی جز طمع و حرص انسان را به آنها جذب نمیکند.
📌نکته مهم : باور به تعیین روزی توسط خداوند انسان را از افتادن به دام قمار و شرطبندی باز میدارد.
👈د)ترک واجبات
📌ترک نماز
کسی که به گمان خود تا دیروقت کار کردن روزی خود را افزایش میدهد اما با قضاء شدن نمازش نمیداند که ززقی را از دست داده است. چه بسا رزقی که از ترک نماز از او محروم شود بارها از آنچه بدست آورده بیشتر باشد.
📌ترک صله رحم به دلیل اشتغالات مادی.
📌مرتکب شدن با روزی حرام
از جمله گرفتن وامهای مهلک ربوی برای افزایش سرمایه، یا کم فروشی و حرام خواری برای بالابردن درآمد.
♦️داستان
امير مؤمنان، علي(ع) اسبش را به شخصي سپرد. وي افسار اسب آن حضرت را دزديد و به دو دينار فروخت، در حاليكه خود حضرت قصد داشت همان مبلغ را بعنوان پاداش به او بدهد
منبع: كليد گنج سعادت، سيد ابوالقاسم هاشمي ارسنجاني
#روزی
#عوامل_افزایش_روزی
#رزق
#تفسیر
#جزء_بیست_و_پنجم
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ شورای عالی انقلاب فرهنگی
⬅️ مهمترین جایگاه فرهنگی در کشور برای سازماندهی و جهت دهی حرکتهای فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
♦️ امروز در جلسه مجازی با استاد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم و نکات مهمی را متوجه شدم :
👈١. ایشان در دبیرخانه غالبا تا ٢٠ ساعت از شبانه روز مشغول فعالیت جهادی هستند.
(ایشان تمام تدریس های دانشگاهی را تعطیل کردند و تنها یک درس حوزوی دارند آن هم به دستور رهبری)
👈٢. شورای عالی در رویکرد جدید به دنبال قرارگاهی عمل کردن است نه سازمانی.
👈٣. در عملیات قرارگاهی همه اعضاء به جز برخی اعضاء مسنتر حد اقل سه روز در هفته باید در اختیار قرارگاه باشند.
📌نکته: جلسات شورای هر دو هفته یکبار تشکیل میشود ولی رهبری فرمودند که هر عضو حد اقل روزی دو ساعت باید فعالیت داشته باشد.
👈۴. برای عملیاتی شدن مصوبات شورای گفتمان سازی لازم است که در شوری برایش تدابیری اندیشیده شده است.
👈۵. مطالبه گری نخبگان نباید فقط از دبیر خانه باشد بلکه از تک تک اعضاء باید مطالبه صورت گیرد.
👈۶. در رویکرد جدید، قرارگاه برای دیدگاه های نخبگان در فرآیند قانونگذاری جایگاه مشخصی قرار داده است.
#فرهنگ
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#دکتر_خسروپناه
#مدیریت_جهادی
#جلسات_تبیینی
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر/جزء بیست و ششم
✅ احترام به والدین
⬅️ قال الله فی کتابه الحکیم :
وَ وَصَّيْنَا اَلْإِنْسٰانَ بِوٰالِدَيْهِ إِحْسٰاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصٰالُهُ ثَلاٰثُونَ شَهْراً حَتّٰى إِذٰا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قٰالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلىٰ وٰالِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صٰالِحاً تَرْضٰاهُ وَ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ
♦️ و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم. مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنيا آورد. و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است، تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد، مىگويد: «پروردگارا، بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشتهاى سپاس گويم و كار شايستهاى انجام دهم كه آن را خوش دارى، و فرزندانم را برايم شايسته گردان؛ در حقيقت، من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمانپذيرانم.»
احقاف/١۵
أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مٰا عَمِلُوا وَ نَتَجٰاوَزُ عَنْ سَيِّئٰاتِهِمْ فِي أَصْحٰابِ اَلْجَنَّةِ وَعْدَ اَلصِّدْقِ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ
♦️ اينانند كسانى كه بهترين آنچه را انجام دادهاند از ايشان خواهيم پذيرفت و از بديهايشان درخواهيم گذشت؛ در [زمره] بهشتيانند؛ [همان] وعده راستى كه بدانان وعده داده مىشده است.
احقاف/١۶
♦️ نکاتی که از آیات فوق استفاده میشود :
👈١. اهمیت مقام والدین
خداوند در قرآن ١۴ مرتبه از والدین سخن گفته است در حالیکه جزئیات نماز مثل تعداد رکعات و حتی اسم نمازهای یومیه را در قرآن ذکر نکرده است.
👈٢. برتر بودن مقام مادر
خداوند بعد از سفارش نسبت به والدین از دوران دشوار حمل و شیردهی یاد میکند که مادر رنج آنها به عهده دارد. نشان میدهد جایگاه مادر نزد خداوند بیش از جایگاه پدر است.
📌 شاهد روایی
عَنْ اَبِى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: جاءَ رَجُلٌ اِلَى النَّبِىِّ صلي الله عليه و آله فَقالَ: يا رَسُولَ اللّهِ مَنْ اَبِرُّ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اُمَّكَ، قالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: اَباكَ.
امام صادق عليه السلام فرمود: مردى خدمت پـيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گـفت: اى رسول خدا به چه كسى نيكى كنم؟ فرمود: به مـادرت، عـرض كرد، بعـد از او بـه چه كسى؟ فـرمود: به مادرت، گفت: سپس به چه كسى؟ فرمود: به مادرت سـؤال كرد: سپس به چه كسى؟ فـرمود: به پـدرت.
منبع: بحارالأنوار، ج ٧۴، ص ۴٩ .
👈٣. ملاک قبولی عمل
خداوند در آیه بعد میفرماید تنها این افراد هستند که بهترین اعمالشان را قبول میکنیم و از بدیهایشان میگذریم.
📌 نکته: والدین اگر از انسان راضی نباشند تمام عبادات و اعمال خیر در انسان مثل آب در هاونگ کوبیدن است.
#احترام_به_والدین
#پدر_و_مادر
#عاقبت_بخیری
#تفسیر
#جزء_بیست_و_ششم
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر
احترام به والدین
⬅️ برای عاقبت به خیر شدن در روایات سفارشاتی شده است مثل :
📌سوره مؤمنون در روزهای جمعه
📌دعای عدیله
📌تسبیحات حضرت زهرا
همگی اینها درست است ولی اصل در عاقبت بخیری نوع زندگی انسان است که تعیین کننده است.
در زندگی از مهمترین عناصر عاقبت بخیری والدین هستند.
👈١. داستان
شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (معروف به کمپانی) استاد در اصول فقه علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و خیلی از آقایان است.
♦️ شخصی با حالت اضطراب و ناچاری می آید خدمت ایشان.
♦️میگوید : آقاجان گره در کارم افتاده. دست به هر معاملهای میزنم زیان میکنم. هر کاری را شروع میکنم به در بسته میخورم. پیش یکی از آقایان نجف که شما هم میشناسید رفتم ختمی داده و انجام دادم ولی حل نشده است. به دادم برسید.
♦️مرحوم اصفهانی فرمود: حق الناس به گردنت نیست؟
گفت: نه. سهم امامت را دادی؟ گفت بله. آیا والدین از تو راضی هستند؟ گفت بله تا میتوانم حقشان را میدهم و احسان میکنم.
♦️ مرحوم اصفهانی فرمود: دوباره دقت کن. آیا در جایی دل مادر با پدر را نرنجاندی؟
♦️ فکر کرد و گفت : تنها یک مورد چند وقت پیش اتفاق افتاد. مادرم با همسرم بحث میکردند. من متوجه شدم مادرم مقصر است. در همان حال گفتم : مادر چرا اینقدر گیر میدهید و اذیت میکنید. همان جا مادرم ساکت شد و حرفی نزد. متوجه شدم دلگیر شده و بعدا با هدیه از دلش در آوردم.
♦️مرحوم اصفهانی فرمود : خیر هنوز از دلش در نیاوردی.! برو پای مادرت را ببوس و با زبان بیاور غلط کردم. تا مادرت از تو راضی شود.
♦️او رفت و همین کار را کرد. تا گفت غلط کردم و به پای مادر افتاد، مادر هم شروع به گریه کردن کرد و گفت پسرم تو آنروز جلوی عروسم من را کوچک کردی. با آن هدیه از دلم در نیاوردی اما الان دلم را نرم کردی.
♦️بعد از این قضیه آمد خدمت مرحوم اصفهانی وگفت تمام گره ها باز شد.
منبع: به نقل از استاد عالی
👈 ٢. بالاترین عمل در بندگی
در ذیل آیه ٨٣ از سوره بقره (و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الاالله و بالوالدین احیانا) شیخ طوسی در تفسیر تبیان فرموده است : وقتی خداوند میفرماید از بنی اسرائیل پیمان بندگی گرفتیم. بلافاصله بعدش میفرماید این پیمان این است : به والدین احسان کنید. پس معلوم میشود بهترین عمل در بندگی خدا نیکی به والدین است.
👈٣. داستان
آقا جمال گلپایگانی از مراجع و خوبان زمان خودش بود. دوست آیت الله بروجردی بود. در تخت فولاد اصفهان جوانی را میخواستند دفن کنند ایشان تلقین میگفت.
♦️هنگام تلقین می گفت: (اسمع افهم یا فلان بن فلان.) چون چشم بازم داشت میدید که جوان میگوید :(نمیفهمم) و دور او را چند شیطانک احاطه کردند که مشغول کف زدن و خوشحالی بودند.
♦️آقا جمال گلپایگانی نگاه مرد دید یه پیرزن و پیر مردی دارن کنار قبر گریه میکنند. گفت پدر و مادر این جوان کجایند. گفتند همین دو نفر هستند.
♦️ایشان به پدرش شرایط جوان را گفت و فرمود آیا دلخوری از او دارید؟
پدر گفت : پسرم خیلی خوب اهل نماز و منبر و مطالعه بود ولی خیلی مغرور بود. یک روز من درباره یک مسئله شرعی اظهار نظر کردم. او سریع پرید و گفت شما که سواد ندارید نظر ندهید. من دلگیر شدم و هنوز در دلم هست.
♦️آقا جمال گلپایگانی فرمود : الان دیگه وقت این حرفها نیست. به زبان بگو از تو راضی هستی. او هم گفت راضی میشود.
دوباره تلقین آخر را که داد مشاهده کرد در عالم باطن جوان میگوید (فهمیدم و سر تکان داد و لبخند زد.)
♦️بعد آن شیطانک ها هم فرار کردند و بعد از خاک ریختن دیدم امیرالمؤمنین آمدند و فرمودند : ( از این جا به بعدش با ماست.)
منبع: به نقل از استاد عالی
#والدین
#احترام_به_پدر_و_مادر
#تفسیر
#جزء_بیست_و_ششم
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
تفسیر /جزء بیست و هفتم
✅دنیا و خصوصیات آن
⬅️ قال الله فی محکم کتابه:
اِعْلَمُوا أَنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفٰاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكٰاثُرٌ فِي اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَوْلاٰدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ اَلْكُفّٰارَ نَبٰاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرٰاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطٰاماً وَ فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰانٌ وَ مَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا إِلاّٰ مَتٰاعُ اَلْغُرُورِ
📌 بدانيد كه زندگى دنيا، در حقيقت، بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزونجويى در اموال و فرزندان است. [مثَل آنها] چون مثَل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد، سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بينى، آنگاه خاشاك شود. و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
حدید /٢٠
⬅️١. خصوصیات دنیا
خداوند در این آیه دنیا را در چند صفت خلاصه میکند :
👈١. لَعِب : بازیچه
بازی چه خصوصیتی دارد؟ دوامی ندارد و برد و باخت در آن اثر چندانی در زندگی ندارد.
♦️ مثال: برخی از جوانان تعصب فراوانی به یک تیم ورزشی دارند. بازیهای آن تیم را دنبال میکنند و گاهی برای یک باخت تیمشان کلی ناراحتی نشان میدهند و تا حد افسردگی هم ممکن است پیش بروند.
♦️ همه ما این رفتار را غیر منطقی میدانیم، خداوند با تعبیر (لعب) میخواهد بگوید ناراحتی برای دنیا و افسردگی برای محرومیت از آن هیچ منطقی ندارد چون این دنیا بازیچه است.
♦️ برخی مناشئ افسردگی در جامعه :
یکی به خاطر نداشتن صورت زیبا
یکی به خاطر لاغری
دیگری به دلیل چاغی
یکی به خاطر عقیم بودن
دیگری به خاطر فقر
ناراحتی و افسردگی در هیچ شرایطی معنا ندارد وقتی این دنیا بازیچه است.
♦️ خیر و شر واقعی
امیر المؤمنین در حکمتی خیر و سر را چنین تعریف میکند :
ما خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النّارُ و ما شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الجَنَّةُ وَ كُلُّ نَعيمٍ دونَالْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقورٌ وَ كُلُّ بَلا ءٍ دونَ النّارِ عافيَةٌ؛
📌خيرى كه به دنبال آن آتش باشد، خير نيست و شرى كه به دنبال آن بهشت باشد،شر نيست. هر نعمتى جز بهشت ناچيز است و هر بلايى جز آتش، سلامتى.
نهج البلاغه، حكمت ٣٨٧
👈٢. لهو (سرگرمی)
دنیا از آن جهت که با سرگرم کردن انسان توجه او را از آخرت سلب میکند لهو نامیده شده است.
👈 داستان
روزی بهلول در وسط پلی نشسته بود. از قضا هارون الرشید از آنجا میگذشت.
♦️بهلول با بیاعتنایی، سرش را پایین انداخت! آنگاه که هارون الرشید نزدیک وی رسید، گفت: ای بهلول دیوانه! چرا وسط پل نشستهای و راه را بستهای؟ از اینجا برخیز!
♦️بهلول در جواب او گفت: ای هارون! این حرفها را به خودت بگو که اینچنین روی پل قرار گرفتهای و مسکن گزیدهای، دنیایی که خودت را به آن وابسته کردهای و نسبت به آن عشق میورزی، گذرگاه است. تو خود بر روی آن ماندهای آنچنان به دنیا مشغول شدهای که آن طرف را فراموش کردهای
♦️ای هارون! بدان که این پل چندان دوام نخواهد داشت و همه آمال و آرزوهایت در کامت تلخ خواهد شد.
حکایتهای شهر عشق، ص ٢٢ و آینه عبرت، ص ٢٨.
#دنیا
#تفسیر
#جزء_بیست_و_هفت
#ماه_رمضان
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb
✅ ادامه تفسیر
خصوصیات دنیا
👈٣. تفاخر بینکم
این مفهوم را اگر در فرهنگ عامیانه بخواهیم دنبال کنیم، بهترین تعبیر، «چشم و هم چشمی» است.
♦️ رهبر معظم انقلاب ابتدای سال از مردم چند درخواست داشتند که یکی از آنها دوري از تجمل و اسراف بود.
♦️منشأ اصلی تجمل چیست؟ چرا خانوادهها با وجود شرایط سخت اقتصادی در مراسمات عروسی و خرید لوازم زندگی خود را به زحمت میاندازند؟ چرا حاضر نیستیم حتی چند اینچ از تلوزیون را کاهش دهیم یا تنها از یک مدل غذا در پذیرایی استفاده کنیم؟ همگی یک دلیل دارد و آن این سوال که «مردم چه میگویند؟ یعنی ما از فلانی کمتر هستیم؟ آیا شأن ما این است؟ .»
♦️ حضرت صادق عليه السّلام فرمود: كه مردى نزد رسول خدا آمد عرضكرد: اى رسول خدا من فلان پسر فلانم و تا نه نفر از پدران خود را شمرد، رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بوى فرمود: تو دهمى آنانى در دوزخ.
ترجمه اصول کافی، مصطفوی، ج۴، ص ٢١
♦️ برخی موضوعات در تفاخر
الف) روستایی و شهری
این که برخی افراد به شهر و مکان زیست خود افتخار میکنند امری بسیار رایج است. اگر چه در زبان بیان نشود ولی در رفتار دیده میشود. مثلا رفتار یک تهران نشین را با یک شهرستانی تصور کنید. گاهی یک نگاهی غرور آمیز در رفتار تهرانی مشاهده میکنی.
📌 ب) فقراء
گاهی رفتار ما در برخورد با فقراء متفاوت است با ثروتمندان.
تواضعی که در برابر ثروتمند دارم در برابر فقیر ندارم. این نشان از بزرگی دنیا در نگاهم است.
📌امام علی علیه السلام:
«من اتی غنیا فتواضع له لغناه ذهب ثلثا دینه »
هر کس نزد ثروتمندی رود و به خاطر توانگری و ثروتش در مقابل او کرنش و فروتنی کند، دو سوم دینش رفته است.
نهجالبلاغه، حکمت ٢٢٨.
📌ج) سیاه پوستان
در اسلام رنگ پوست ارزشی ندارد. (نمونه بلال،. یار امام حسین..)
برخی همسران اهل بیت کنیز بودند. مثل همسر امام رضا.
📌د) زیبایی ظاهری
👈۴. تکاثر فی الاموال و الاولاد
تکاثر همان دنیا طلبی بی اندازه و افتخار به آن است که همان تفاخر را دنبال دارد.
📌نکته: فرزند آوری و ازدیاد در آن امری پسندیده است اما تکاثر یعنی کثرت همراه با تفاخر. همچنین تولید ثروت خوب است اما تفاخر با آن مذموم است.
👈۵. زینة
زینت بودن دنیا چیزی بدی نیست چون خداوند میفرماید :( قل من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده) ولی مقصود از آن در آیه زینتی است که مایه تفاخر باشد به قرینه سیاق آیه.
خاصیت زینتی بودن دنیا همان عامل اصلی در فریبنده بودنش است که در ذیل آیه فرمود: متاع الغرور.
#خصوصیات_دنیا
#دنیا
#تفاخر
#تفسیر
#جزء_بیست_و_هفتم
@maaref_kootah_ir
https://eitaa.com/joinchat/335610032C11a9ae14bb