eitaa logo
معارف الشیعه
2.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
597 ویدیو
299 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik
مشاهده در ایتا
دانلود
011-tanbihat.mp3
5.46M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه یازدهم} #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
صلی الله علیک یا ولی العصر عجل الله تعالی لک الفرج ادرکنا و ارشدنا و لاتهلکنا کانال معارفی با شناسه maktabtafkik@ در سه پیامرسان تلگرام و ایتا و سروش فعال وقابل دسترس است. کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹ابن ابی یعفور عن الصادق سلام الله علیه: انه لیس شی الا یبید او یتغیر او یدخله التغیر و الزوال او ینتقل من لون الی لون و من هیئة الی هیئة و من صفة الي صفة ومن زيادة الي نقصان و من نقصان الي زيادة الا رب العالمين فانه لم يزل ولايزال بحالة واحدة. ابن ابی یعفور از امام صادق سلام الله عليه نقل میکند که حضرت فرمود : هیچ چیزی نیست جز اینکه(سر انجام) از بین میرود یا تغییر میپذیرد یا در آن دگرگونی و زوال راه می یابد یا از رنگی و هیئتی و صفتی به رنگ و هيئت و صفت دیگر در می آید و از زیادی به نقصان و از نقصان به زیادی منتقل می شود مگر خدای تعالی که دایما ازلا و ابدا در یک حالت واحد و بدون هیچ گونه تغییر است! 📚 الکافی ج ۱ص۱۱۵ ح۵ 🔴 طبق تصریح امام صادق سلام الله علیه همه چیز غیر از خدای تعالی دارای تغیر است و واضح است که تغیر ضد تجرد است و هر چیزی که تغییر پذیر باشد مجرد نخواهد بود پس روح هم مجرد نیست و نه تنها روح که اصلا عالمی بنام مجردات وجود ندارد و صرفا تخیلاتیست که فلاسفه بافته اند و باید به افسانه وجود مجردات پایان داد! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹همانطور که در حدیث بالا(حدیث ابن ابی یعفور از امام صادق سلام الله علیه) اشاره شد حضرت تصریح فرمودند که همه چیز غیر از خدای تعالی تغییر پذیر است و قطعا روح هم تغییر پذیر است چرا که علاوه بر کلام امام برای هر عاقلی مسلم است که روح لذت میبرد، دچار فشار و سختی میشود،خوشحال میشود،محزون میشود و...همه اینها یعنی تغییر پس روح تغییر پذیر است حال به چند نکته عنایت شود: ۱_روح یک موجود متغیر است و تغییر یعنی زمانمندی! پس روح مجرد از زمان نیست! ۲_روح متغیر است و هر تغیر در جایی و مکانی رخ میدهد و این یعنی روح مجرد از مکان نیست! ۳_روح محدود است چون همه چیز غیر از خدا محدود است و محدود بودن یعنی بعد داشتن پس روح دارای ابعاد است! همه ی اینها بوضوح دلالت دارد بر عدم تجرد روح البته درک این مطالب برای فلاسفه از اصعب امور است چون ذهن آنها با بافته های فلسفی و خیالی انس گرفته و جدایی از این تخیلات بسادگی میسر نمیشود! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
‌ 💐 فرخنده میلاد باسعادت کریم اهل ا‌لبیت، حضرت سلام الله را به محضر مبارک آقا صلوات الله علیه و عجل الله فرجه الشریف تبریک عرض مینماییم! کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
‍ ‌ 🍪 آمد بگذرد، دید یک غلام سیاهی یک گرده‌ی نان دارد، یک سگی هم مقابلش؛ یک لقمه از این نان را خودش می‌خورد و یک لقمه را به سگ می‌دهد. ⁉ ️حضرت ایستاد تا گرده‌ی نان تمام شد، غلام را خواست؛ فرمود: این رفتاری که کردی که یک لقمه خودت خوردی و یک لقمه به این سگ دادی، این رفتار از کجا بود؟ چجور بین خودت و این سگ این گرده‌ی نان را قسمت کردی؟ 🔰 گفت: یابن رسول الله! وقتی نگاه به چشمانش می‌کردم، حیا مرا گرفت؛ شرم کردم از این حیوان که نگاهش به این گرده‌ی نان دوخته بود و من خودم بخورم و او را نادیده بگیرم؛ لذا باعث شد یک لقمه خودم بخورم یک لقمه به این سگ بدهم. ⁉ ️حضرت پرسید: تو که هستی؟ گفت: من غلامی هستم. ⁉ ️پرسید: غلام چه کسی هستی؟ گفت: غلام ابان بن عثمان. 👤 فرمود: تو را به خدا قسم می‌دهم از همین‌جا نرو تا من برگردم؛ غلام نشست، حضرت رفت و بعد از اندکی برگشت. 🌴 فرمود: من تو را از مولایت خریدم، در راه خدا آزادت کردم، این باغ را هم از مولایت خریدم به تو بخشیدم. ❇ ️حالا کرَم را ببین، عنایت را ببین، از همه کار دست می‌کشد تا برود مولای این غلام را پیدا کند، غلام را بخرد، آزاد کند، آن باغ و مزرعه را هم بخرد، همان‌جا به این غلام ببخشد! ⁉ ️اگر کسی برای چنین کسی قدمی بردارد، با او چه معامله‌ای خواهد کرد؟ ‼ ️ما نمی‌دانیم خدمت به علیه‌السلام چقدر عظمت دارد! 🏆 کسانی که توفیق به حضرت مجتبی علیه‌السلام را پیدا کردند، باید قدر این را بدانند؛ اجر و مزد قابل تصور نیست. 🎙 مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی مدظله العالی 📆 ۲۶/ شهريور/ ۱۳۸۷ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
" یاد مرگ " حضرت علامه آیت الله حاج (مد ظله العالی ) : مرحوم حاج در تذکراتشان در مورد تزکیه و تصفیه و ساختن افراد ، از بحث مرگ شروع می کردند و می گفتند طبق آنچه که در در مباحث علم اخلاق مطرح است ٬ اگر به آن صورت کسی بخواهد جلو برود عمر نوح لازم دارد . ولی اگر به مساله مرگ و انتقال از این عالم به عالم بعد توجه شود یکباره به سمت تمام آنچه که باید در جهتش قرار بگیرد ، قرار می گیرد و همه آن نادرستی که در صفات نادرست است و از آثارش انسان می فهمد ، کم کم آن ها را از خودش دور می کند و یکجا (همه ی صفات رذیله)کنار گذاشته می شود . لذا مرحوم شیخ مجتبی از تذکر به مرگ شروع می کردند که اتفاقا در ملاک وحیانی هم مطلب از این قرار است . سیمرغ قاف عشق ص۳۳ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
افسانه ی 🔽 🔹عن ابی جعفر الثانی سلام الله علیه : لان ما سوی الواحد متجزئ و الله واحد لامتجزئ..... 📚 الکافی ج۱ص۱۱۶ 🔴 در این روایت شریفه نکات دقیق و مهمی وجود دارد که اجمالا به برخی از آنها اشاره میکنیم: ۱_طبق تصریح این روایت شریفه همه ی مخلوقات(غیر از انوار) متجزی هستند ، پس ارواح و حتی ملایکه مجرد نیستند چون متجزی هستند!! ۲_طبق تصریح این روایت شریفه معلوم میشود عالم عقول و مجردات فلسفی بافته ی ذهن بشری متفلسفین و عاری از حقیقت خارجی است، پس وجود عالم عقل و سیطره آن بر عالم مثال و سیطره عالم مثال بر عالم طبیعیت خیالی بیش نیست و ترتیب عالم جبروت و ملکوت و ناسوت همه بی اساس خواهد شد! ۳_اینکه گفته شد وجود عالم مجردات بی اساس است به این معنا نیست که هیچ مجردی در دار هستی نیست خیر،پر واضح است که نقد ما ناظر به عالم مجرداتی بود که فلاسفه به تصویر کشیده اند نه نفی مطلق مجردات! و این معنا بر اهل فن پوشیده نیست. ۴_طبق تصریح روایت عمران صابی از امام رضا سلام الله علیه خدای تعالی مخلوقی دارد که از آن در روایات با عنوان ابداع و فعل الله و در مکتب معارف خراسان و در بیان مرحوم به عنوان از آن یاد میشود، این به تصریح روایت شریفه مجردند اما اینکه مراد از این تجرد دقیقا چیست و چه تفاوتی با دیدگاه فلاسفه دارد ان شا الله در آینده و در ادامه مباحث بیان خواهد شد ۵_این انوار همگی مخلوق خدا و حادث به حدوث حقیقی هستند و با خدای تعالی تباین دارند. ۶_جمع بین روایت عمران صابی و روایت امام جواد سلام الله علیه این است که مراد از ما سوی الواحد مخلوقاتی هستند که از ماء بسیط خلق شده اند و تخصصا از این روایت شریفه خارج اند. کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
" تعجب می کنم ...... " حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: 🔹 «عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ.» 🔸 تعجب می کنم از کسی که در غذای جسم خود دقّت می‌کند، امّا در غذای روح و عقل خویش نمی‌اندیشد؛ شکمش را از آنچه آزارش می‌دهد منع می‌کند، ولی سینه‌اش را از هر مطلب باطلی که موجب گمراهی او می‌شود پر می‌کند! 📗دعوات، راوندی (ره)، ص ١٤٤ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
خلع بدن مرحوم در مجلس عمومی! مرحوم آیت الله نقل میکند: در فوت مرحوم آقا همه علما و روحانیون به مجالس ختم می آمدند،از نظر ترویج روحانیت. مرحوم میرزا هم آمد،اما آنجا باید یکی دو ساعت می نشست و گوینده هم حرف میزد و در اصل وقت او تضییع میشد،لذا سرش را روی زانویش گذاشت.... چون در آن مجلس از همه ی روحانیون نام بردند و از او اسم نبردند،من خیال کردم میرزا متاثر شده است. گفتم آقای میرزا من خودم منبری هستم,متاثر نشوید! آدم گاهی فراموش میکند,اینکه واعظ اسم همه را برد و از شما چیزی نگفت،...خیلی مضطرب بودم. او دید که من مضطرب هستم،گفت:برو دنبال کارت! اصلا من اینجا نبودم! من دیدم که آمدنم به اینجا به جهت ترویج روحانیت واجب است ،باید می آمدم و یک ساعت همینطور در اینجا بیکار می نشستم. دیدم درست نیست، من در انخلاع بودم.... در اجتماع پنج هزار نفری برای اینکه وقتش باطل نشود،انخلاع میکرد.... احیاگر حوزه خراسان ص۱۹۰ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
012-tanbihat.mp3
6.92M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه دوازدهم} #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
۱۷ سالروز تاسیس مسجد جمکران را گرامی می داریم ..... . کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
4_131342238805393561.mp3
1.22M
فرمایشات حضرت علامه آیت الله حاج " حفظه الله تعالی " : ♦️مکاشفه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی راجع به کتاب ..... ♦️و بیانی از مرحوم کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
بزرگان در نگاه حضرت آیت الله العظمی ای(مد ظله العالی): من خودم ازدوران جوانى و طلبگى،به مناسبت وجود دواستاد بزرگ درحوزۀعلميۀ مشهد،بانام قزوين و قزوينى آشناشدم؛ شخصيت برجستۀ مرحوم حاج ، و شخصيت ممتاز مرحوم حاج ؛ دو ستارۀ درخشان درحوزۀ علميۀ مشهدكه ما ازدوران جوانى ونوجوانى نگاهمان به اين دوچهره ی ارزشمندبود. نام قزوينى درذهن طلبۀ مشهدى،به بركت وجود اين دو شخصيت بزرگوار، يك نام درخشان وهمراه با افتخارتلقى شده است. اين دو نفر بخصوص مرحوم حاج شيخ مجتبى از ارادتمندان و شاگردان يك شخصيت برجستۀ ديگر قزوينى بودند؛ مرحوم ؛ شخصيت عظيمى كه در همين شهر،مركز پرتو فشانىِ معنوى و سلوكى و عرفانى به شعاع وسيعى ازطلّاب و جويندگان معرفت محسوب می شد.... بيانات رهبري درجمع مردم قزوين،۸۲/۹/۲۵ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
⚫️فنادی جبرییل بین الارض و السماء ، تهدمت و الله ارکان الهدی ، قد قتل المرتضی .... اللهم العن قتلةامیرالمومنین .... #آجرک_الله_یامولای کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
⭐️ " چه کنیم خدمت امام زمان (علیه السلام) برسیم؟ " مرحوم آیت الله فرمود: از من می‌پرسند چه کنیم خدمت امام زمان علیه السلام برسیم؟ وظیفه ما چیست؟ سائلین، مختلف هستند. من می‌ خواهم سؤالات شما را ای سائلین مختلف الدّرجه و مختلف الطبقه، جواب دهم. جواب، یک کلمه است. تعیین وظیفه همه شما شیعیان هم هست، و آن این است که شیعه باید امام زمان علیه السلام را بیشتر از بچه‌اش دوست بدارد. حدیثی هست معتمد و معتبر که هم شیخ طوسی و شیخ صدوق رضوان الله علیهما نقل کرده اند که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند: ایمان به من نیاورده است آن ‌کسی ‌که من را از خودش بیشتر دوست نداشته باشد و اولاد من را از اولاد خودش بیشتر دوست نداشته باشد. کسی که اینطور باشد، ایمان به من نیاورده است. محبت، گوهر عجیبی است. حدیث معتبر داریم که فرمودند: «مَن أحَبَّ حَجَراً حَشَرَهُ اللهُ مَعَهُ» و حدیث معتبر داریم که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند: «هَلِ الدّینُ الَّا الحُبُّ». باید امام زمان علیه السلام را دوست بدارید. باید او را از فرزندتان بیشتر دوست بدارید. اگر در این وادی افتادید و لو یک منزل رفتید، چیزهایی درک خواهید کرد که حالا با هزار مَن کتاب خواندن نمی ‌فهمید. با پنجاه سال درس خواندن هم نخواهید فهمید. این حلوای طنطنانی است تا نخوری ندانی است. این، موضوعِ اکتسابی و استماعی نیست، شهودی و عینی است. باید در رشته‌اش بروید تا بفهمید چه خبر است. باید امام زمان علیه السلام را بیشتر از بچه خود دوست بدارید. هرچقدر دوست می ‌دارید به همان اندازه به آن حضرت چسبیده‌اید. هر اندازه محبّت دارید به همان میزان، پیوند شما گرفته است. هرقدر محبّت دارید، به همان اندازه متولّی ولای او شده ‌اید، و محبّت، آثار دارد. محبّت، نشانه دارد و به لفظ نمی ‌شود. محبّت در ما نیست، معطل نشوید. صدی، نود و نه دروغ می‌گوییم. اگر باشد، به حقّ حق قسم، بر خودتان فوری‌ چیزهایی روشن می ‌شود. هنگامی ‌که بین چشمه و دریا اتصال برقرار شود، آب سریعاً از دریا به چشمه می ‌آید و آب چشمه عوض می ‌شود. اتّصال به کانون عطر که پیدا کردی سریع معطّر می ‌شوی. می‌فهمید چه می‌گویم؟ حبّ، اتصال روحانی است. روح به روح متّصل می‌شود. اتصال جسمانی این است که من تو را بغل بگیرم. بدنم به بدنت بچسبد. اما اتّصال روحانی، به مسائل اتّصال جسمانی نیاز ندارد. حبّ، اتصال روحی از محبّ به محبوب است. همین که اتّصال پیدا کرد، حبّ محبوب بر محبّ غلبه می ‌کند. از عطر او به این هم می ‌رسد. از بوی خوش او به این هم می ‌رسد. از نورانیت او به این هم می ‌رسد. سایر کمالات او از علمش، حلمش، نورانیتش، قداستش، نظافتش نیز اینچنین است. اگر محبّت باشد، محبّ تغیر می یابد. کم کم محبّتش به پایه ‌ای می ‌رسد که مصلحت است در این که اتصال جسمانی هم باشد. خودشان را به تو ارائه می ‌دهند. دستگیری ‌ات می‌کنند، مثل هزاران هزار که کرده ‌اند. ای کسی‌که می‌خواهی خدمت حضرت برسی! ای کسی‌که می‌خواهی مقامات صالحه و درجات عالیه در دستگاه امام زمان پیدا کنی! ای شیعه‌ای که اسمت را مؤمن گذاشته ‌ای! وقتی مؤمن خواهی بود که امام زمان علیه السلام را بیشتر از بچه ‌ات دوست بداری، لااقل به قدر بچه ‌ات دوست بداری، لااقل به قدر رفیقت دوست بداری، لااقل به اندازه شاگرد مغازه ‌ات که سالها برای تو کار کرده و كارگشای توست دوستش بداری. این، کلید وصل است. این، کلید وصال است. اگر توانستي با اين كليد، قفل را باز كني، به وصالش نايل مي ‌شوي؛ و الاّ ديگر بیخود معطّل نشويد. (سخنرانی های مسجد سیّد عزیزالله تهران، 30 ماه رمضان 1396 قمری) ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
الهی بِعَلِیّ #عجل_لولیک_الفرج #یک_صدا_بقصد_فرج کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
4_5911018581583200578.mp3
2.93M
⚫️واقعه ی ضربت خوردن و ذکر مصیبت امیرالمومنین سلام الله علیه عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالحسین حفظه الله تعالی کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
🔴 بعضی از فیلسوف صفتان! عمر عزیز و گرانبها را صرف اموری میکنند که نه تنها ثمر ندارد، بلکه پر از زیان است! برای مثال عده ای از شیفتگان عرفان (بخوانید عرفان ضد اسلامی) خود را به مشقات فراوان می اندازند تا اثبات کنند شیعه است! خب فرض کنیم که شیعه بود! ثم ماذا! مگر با شیعه شدن اشتباهات عظیم او در معارف تصحیح میشود! مگر با شیعه شدن او مشکل حل میشود! که قطعا شیعه بود اما آثارش پر از اوهام و تخیلات و اشتباهات است! وقت عزیزتان را صرف معارف اهل البیت سلام الله علیهم کنید ما چهارده پیشوای معصوم داریم بدنبال آنها باشید نه بدنبال زید و بکر و عمر! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
عالم ربانی مرحوم علامه آیت الله حاج قدس سره میفرمود : مشهور این است که در بین علمای شیعه ، بیشترین تشرف را به محضر سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف داشته است. اما اینگونه نیست! بیش از تشرف داشته است!!! 📚دانای اسرار ص220 کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
ذر-اسکویی بیابانی.pdf
8.77M
#کتاب عالم ذر تالیف استاد #شیخ_محمد_بیابانی از اساتید مبرز #مکتب_تفکیک #pdf کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
013-tanbihat.mp3
6.67M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سیزدهم} #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik
🔴 ! حضرت علامه دامت برکاته: بعضی از بزرگان این رموز فلسفی را میدانستند و آقا ، شرحی بر قصه ی رمزی و فلسفی و سلوکی "سلامان و أبسال"نوشته اند و برخی نسخه های خطی ایشان را شیخ استاد () به این بنده ناتوان نیز ارایه می داد. باری اکنون مدعیان فلسفه دانی و فلسفه شناسی ، که عمدتا در حوزه ها هستند، و برخی هم چه بسا تفکیکیان را به درست ندانستن فلسفه(به پنداری واهی) متهم میکنند،آیا از این رموز چیزی می دانند،یا همان سطح دو نمط آخر"اشارات" را روخوانی میکنند و بس؟ در صورتی که لب لباب فلسفه، و سر الاسرار معرفت فلسفی، در همین رموز و قصص است. اینجانب در قصیده فلسفه عینیه، که به استقبال از قصیده "ورقاییه" شیخ الرییس سروده ام، به برخی از رموز این مقولات اشاره کرده ام. اگر کسی اکنون() از آن رموز چیزی میداند، یکی دوتا را برای اینجانب بنویسد و لطف نموده ارسال دارد،تا این بنده که تا این سالهای آخر عمر به کسی برنخوردم که از آنها چیزی بداند، بدانم که کسی هست که می داند. و به حتم دانای این رموز، می تواند مطلب را طوری بنویسد که اگر کسی که خود چیزی از آنها نداند، از نوشته ی او مطلبی دستگیرش نشود! (یا با خطوط غرایب بنویسد،حتی خطوط ترکیبی,مانند نسخه شیخ بهایی قدس الله اسراره درباره برخی از اسماء) 📚الهیات الهی و الهیات بشری (نظرها)ص۱۱۴ کانال معارفی"مکتب تفکیک" @maktabtafkik
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️بیان مصائب امیرالمومنین " سلام الله علیه " در شب ماه . عالم ربانی شیخ عبدالحسین "حفظه الله تعالی " 🔳 آجرک الله یا صاحب الزمان .... کانال معارفی " مکتب تفکیک " @maktabtafkik