eitaa logo
معارف الشیعه
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
621 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیت الله العظمی : بیداری به اذهان طلاب فلسفه بدهم! 🔸خاطره‌ای از مرحوم علامه آیت الله حاج به نقل از استاد علامه : شیخ استاد، از قول حضرت نقل ‌کرده‌اند که «من در درس مرحوم میرزا ابوالحسن (۱۲۳۸‌ق- ۱۳۱۴‌ق) حاضر می‌شدم و پس از مدتی، گاه و گاه، به پاره‌ای از مطالبی که گفته می‌شد اشکال می‌کردم. گاه ایشان ناراحت می‌شد، و من به درس حاضر نمی‌شدم. با گذشت دو سه روز مرحوم به طلاب درس می‌فرمود: «سیّد با استعدادی است، بگویید به درس بیاید» و من دوباره می‌رفتم، و باز در موارد مناسب به اشکال کردن می‌پرداختم … تا بار آخر که با تند شدن استاد دیگر به درس نرفتم. و ایشان پیغام داد که بیاید، و من پاسخ دادم که غرضم از آمدن و اشکال کردن این بود که شاگردان شما مقلّدوار به مطالب گوش ندهند و بدانند که آنچه گفته می‌شود، چنان وحی مُنَزل نیست و قابل اشکال است؛ می‌خواستم این بیداری را به اذهان طلاب بدهم که دادم …». 📚محمدرضا حکیمی. مکتب تفکیک. تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ سوم. ۱۳۷۷٫ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5857058257448732290.mp3
449.2K
🔴 آیا مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی در برخی از مبانی علمی و اعتقادی خود هم فکر و هم نظر با #فلاسفه و #عرفا هستند؟؟؟!!!!! 🔸بیانی کوتاه از عالم ربانی حضرت علامه آیت الله #سید_جعفر_سیدان حفظه الله تعالی کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مقتل به روایت اول 🔹هنگامى که امام حسین علیه‌السلام شهادت خاندان و فرزندانش را دید و از آنان کسى جز امام و زنان و کودکان و فرزند بیمارش- امام سجّاد علیه‌السلام- نماند، ندا داد: ◾️«هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؟ ◾️هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللَّهَ فینا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُغیثٍ یَرْجُوا اللَّهَ فِی إِغاثَتِنا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُعینٍ یَرْجُوا ما عِنْدَاللَّهِ فِی إِعانَتِنا؟» 🔻 آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ 🔻 آیا خداپرستى در میان شما پیدا مى‏‌شود که از خدا بترسد و ستم بر ما روا ندارد؟ 🔻آیا فریادرسى هست که براى خدا به فریاد ما برسد؟ 🔻 آیا یارى کننده‌‏اى هست که با امید به عنایت خداوند به یارى ما برخیزد؟». 🔶با طنین‌افکن شدن نداى استغاثه امام علیه‌السلام، صداى گریه و ناله از بانوان حرم برخاست. 🔷امام علیه‌السلام به خیمه‏‌ها نزدیک شد و فرمود: ◾️«ناوِلُونی عَلِیّاً ابْنی الطِّفْلَ حَتّى‏ اوَدِّعَهُ»  🔻فرزند خردسالم «على» را به من بدهید تا با او وداع کنم. 🔶 فرزندش را نزد امام آوردند. امام علیه‌‌السلام در حالى که طفلش را مى‏‌‌بوسید، خطاب به او فرمود: ◾️«وَیْلٌ لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ إِذا کانَ خَصْمُهُمْ جَدَّکَ» 🔻وای به حال این گروه ستمگر آنگاه که جدّت رسول خدا صلى الله علیه و آله با آنان به مخاصمه برخیزد. 🔷 هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود که حرملة بن کاهل اسدى، او را هدف قرار داد و تیرى به سوى وى پرتاب کرد و گلوى او را درید، خون سرازیر شد. 🔶امام علیه‌السلام دست‏ها را زیر گلوى آن طفل گرفت تا از خون پر شد؛ آنگاه خون‏ها را به سوى آسمان پاشید و به خدا عرض کرد: 🔻«اللَّهُمَّ إِنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔷بار الها! اگر در این دنیا ما (در ظاهر) بر این قوم پیروز نشدیم، بهتر از آن را روزى ما فرما». 🔶 بعد از شهادت آن طفل، امام علیه‌‌السلام از اسب پیاده شد و با غلاف شمشیر، قبر کوچکى کند و کودکش را به خونش آغشته ساخت و بر وى نماز گذارد (و دفن نمود).  📚(مقتل خوارزمی، ج 2 ص 32 ؛ بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46 ؛ عاشورا ریشه‏ها، انگیزه‏ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) ✳️ علّامه مجلسى میافزاید: امام فرمود:  ◾️«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ» 🔻این مصیبت بر من آسان است، چرا که در محضر خداست. 🔶امام باقر علیه‌السلام فرمود:  ◾️«فَلَمْ یَسْقُطْ مِنْ ذلِکَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ»  🔻از خون گلوى على اصغر که امام آنها را به آسمان پاشید، قطره‌‏اى به زمین برنگشت.  🔷در روایت دیگرى آمده است که امام حسین علیه‌السلام فرمود:  ◾️«لا یَکُونُ أَهْوَنَ عَلَیْکَ مِنْ فَصیلٍ، اللَّهُمَّ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ، فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔻 خدایا! فرزندم نزد تو کمتر از بچّه ناقه صالح پیامبر نیست. خدایا! اگر پیروزى (ظاهرى) را از ما دریغ داشته‏‌اى بهتر از آن را روزى ما فرما. 📚(بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مقتل به روایت دوم 📚معالى السبطین از قول ابومخنف شهادت طفل شیرخوار را به گونه دیگرى آورده است، 🔷می‏گوید: امام علیه‌السلام پس از شهادت على اکبر به خواهرش فرمود:  ◾️«یا اخْتاهُ اوُصیکِ بِوَلَدی الصَّغیرَ خَیْراً، فَانَّهُ طِفْلٌ صَغیرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ»  🔻خواهرم! به فرزند خردسالم نیکى کن، او خردسال است و تنها شش ماه دارد». 🔶خواهر عرض کرد: ✳️«برادرجان! این طفل به مدّت سه روز است که جرعه آبى ننوشیده است، از این گروه کمى آب بطلب!». 🔶امام علیه‌السلام با شنیدن این سخن، طفلش را گرفت و به سوى دشمن روانه شد و فرمود: ◾️«یا قَوْمِ قَدْ قَتَلْتُمْ أَخی وَ أَوْلادی وَ أَنْصارِی وَ ما بَقِی غَیْرُ هذَا الطِّفْلِ، وَ هُوَ یَتَلَظّى‏ عَطَشَاً مِنْ غَیْرِ ذَنْبٍ اتاهُ إِلَیْکُمْ، فَاسْقُوهُ شَرْبَةً مِنَ الْماءِ» 🔻اى مردم! شما برادر و فرزندان و یارانم را کشتید و کسى جز این طفل که بى هیچ گناهى از تشنگى مى‏‌سوزد، نمانده است، او را با جرعه آبى سیراب کنید.  📚(معالی السبطین، ج 1 ص 418) 🔷و به تعبیر «نفس المهموم» امام علیه‌السلام فرمود:  ◾️«یا قَوْمِ، إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذَا الطِّفْلَ»  🔻اى مردم اگر به من رحم نمى‌‏کنید به این طفل خردسال رحم کنید. 🔶امام علیه‌السلام در حال گفتن این سخنان بود که بناگاه تیرى از سوى ستمگرى سیاه دل- حرملة بن کامل اسدى- حلقوم طفل را پاره کرد و از گوش تا گوش را درید. 🔷امام علیه‌السلام کف دستش را زیر گلوى بریده طفل گرفت و چون از خون پر شد، آن را به آسمان پاشید 🔶و در روایت دیگر آمده است، امام دستانش را زیر گلوى طفل گرفت و گفت:  ◾️«یا نَفْسُ اصْبِری فیما أَصابَکِ، الهی تَرى‏ ما حَلَّ بِنا فی الْعاجِلِ فَاجْعَلْ ذلِکَ ذَخیرَةً لَنا فی الْاجِلِ»  🔻اى نفس! در برابر این همه مصیبت شکیبا باش! خدایا! تو مى‌‏بینى که در این دنیاى فانى چه مصائبى براى ما رخ داده، پس آن را براى روز رستاخیزمان ذخیره ساز. 📚(نفس المهموم، ص 349) 🔷در روایت دیگرى آمده است که امام علیه‌السلام به خدا عرض کرد:  ◾️«اللَّهُمَّ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ دَعَوُنَا لِیَنْصُرُونا فَخَذَلُونا وَ أَعانُوا عَلَیْنا، اللَّهُمَّ احْبِسْ عَنْهُمْ قِطَرَ السَّماءِ، وَ احْرِمْهُمْ بَرَکاتِکَ، اللَّهُمَّ لا تُرْضِ عَنْهُمْ أَبَداً، اللَّهُمَّ إِنَّکَ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فی الدُّنْیا، فَاجْعَلْهُ لَنا ذُخْراً فِی الْآخِرَةِ وَ انْتَقِمْ لَنا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ» 🔻خدایا! تو مى‌‏‌دانى که اینان ما را دعوت کردند تا به یارى‏‌‌مان بشتابند ولى ما را رها کردند و در برابر ما بپاخاستند، خدایا! باران آسمان را از آنان دریغ‌‌‏دار و آنان را از برکاتت محروم کن. خدایا هرگز از آنان خشنود مشو. 🔻 خدایا اگر در دنیا، پیروزى را از ما دریغ داشته‌‌‏اى، آن را ذخیره آخرت ما قرار ده و از گروه ستمکاران انتقام ما را بستان». 📚(عاشورا ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
base.apk
18.32M
⚫️ ⭐️ برنامه شامل بیش از 5000 جلد کتاب از کتب شیعه و عامه کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ دو دست بریده حضرت عباس " سلام الله علیه " روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلی الله علیه و آله به مولا علی می فرمایند که به زهرا (سلام الله علیهما) بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟ مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند که : " یا امیر المؤمنین. کفانا لاجل ِ هذا المقام ِالیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس " ای امیر المؤمنین. دو دست بریده پسرم عباس (سلام الله علیه) برای ما در مورد شفاعت کافی است. 📚 معالی السبطین ، جلد 1 ، صفحه 452 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
اوصاف بی‌بدیل اباالفضل العباس صلوات الله علیه-@sheykh_javad.mp3
4.28M
🔴 اوصاف بی بدیل و شنیدنی حضرت اباالفضل العباس صلوات‌الله‌علیه ⚫️ مرحوم‌آیت‌الله‌ #شیخ‌_جواد_کربلایی #تاسوعا کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴حضرت ام البنین (سلام الله علیها ) بعد از کربلا 🔸مورخان مي نويسند: پس از واقعه كربلا در مدينه ام البنين را ملاقات مي كند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام البنين پس از ديدن وي مي گويد: از امام حسين علیه السلام مرا خبر بده. بشير مي گويد: عباس را كشتند. ام البنين بازمي گويد: از حسين علیه السلام مرا خبر بده و به همين ترتيب خبر شهادت هر چهار فرزند بزرگوارش را به او مي دهد. ✳️ام البنين با صبر و بصيرتي بي نظير مي گويد: «يا بشير اخبرني عن ابي عبداللّه الحسين علیه السلام. اولادي و من تحت الخضراء كلهم فداءٌ لابي عبداللّه الحسين علیه السلام؛ اي بشير خبر از (امام من) ابا عبداللّه الحسين بده فرزندان من و همه آن چه زير اين آسمان مينايي است فداي ابا عبدالله علیه السلام باد». 🔸و آن‌گاه كه بشير خبر شهادت مولا و امام او، حسين بن علي علیه السلام را مي دهد آهي كشيده و با دنيايي از غم و اندوه مي گويد: آه كه بندهاي(رگ‌هاي) قلبم را پاره‌پاره كردي.[۹] ✅بخشی از علیهاالسلام 🔹سلام بر تو ای همسر جانشین رسول اللّه علیه السلام ؛ 🔹سلام بر تو که محبوب زهرایی؛ 🔹سلام بر تو ای مادر ماه های درخشان؛ 🔹خدا و رسولش را گواه می گیرم که تو با اهدای فرزندانت و قربانی کردن آن ها در راه آرمان های حسین علیه السلام جهاد نمودی؛ 🔹گواهی می دهم که تو یار و یاور امام علی بن ابی طالب علیه السلام در سختی ها، مشکلات و مصیبت ها بوده ای ؛ 🔹گواهی می دهم که به خوبی از عهده سرپرستی و نگه داری فرزندان زهرای اطهر علیهاالسلام و ادای امانت ایشان برآمدی؛ 🔹تو در نزد خداوند از مقام و منزلت بالایی برخورداری؛ سلام بر تو و بر فرزندان شهیدت! ✅ 🔸زندگيِ سراسر مهر و عاطفه و مبارزه ام البنين رو به پايان بود. او به عنوان همسر شهيد، رسالت خويش را به خوبي به پايان رسانيد و فرزنداني تربيت كرد كه فدايي ولايت و امامت بودند و هر 4 تن در در كربلا قرباني آرمان‌هاي «ولي» و «امام» خويش شدند و بدين وسيله بر صحيفه تربيت ام البنين امضاي سبز مولاي متقيان علي علیه السلام قرار گرفت. ✳️پس از كربلا بار رسالت سياسي و اجتماعي خويش را به دوش گرفت و پيام‌هاي مهم كربلا را به فرداها صادر كرد و ارزش‌هاي معنوي اين حماسه عرفاني را زنده نگاه داشت. همسر شهيد، مادر چهار شهيد و طلايه دار پيام آوران كربلا پس از زينب سلام الله علیها كه لحظه لحظه عمر خويش را با خداي خود معامله كرد و لحظه اي خطا و انحراف در زندگي وي راه نيافت در سال 70 هـ.ق دارفاني را وداع گفت[۱۰] و در در كنار سبط رسول خدا، امام حسن علیه السلام، و فاطمه بنت اسد و ديگر چهره هاي درخشان شريعت محمدي صلی الله علیه و آله به خاك سپرده شد. 🔸اگر چه جسم او در خاك است اما روح بلند او و صفات كريمه و عظيمه وي نام او را به بلنداي آفتاب زنده نگاه داشته است و در پرتو صفات اين بانوي فاضله انسان‌هايي تربيت شده اند كه در تاريخ مانا و ماندگار خواهد بود. -------------------------------------------------- 📙پانویس ۹- تنقيح المقال، ج 3، ص 70 و منتهي الآمال، حاج شيخ عباس قمی، ص 226. ۱۰-محدثات شيعه، دكتر شهلا غروي ناييني، ص 53. -------------------------------------------------- 📘 منابع ن ـ طيبي، فرهنگ كوثر،‌ شماره 21،‌ تير 1377 راحله عطایی،ام البنین علیهاالسلام ؛ بانوی مردآفرین،مجله گلبرگ ، مرداد 1382، شماره 41 ،صفحه 50،در دسترس درپایگاه اطلاع رسانی حوزه، بازیابی: 24 فروردین 1393. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔷عباس جان... 🔶خبر داری مرا بازار بردند...؟؟؟ 🔷مرا در مجلس اغیار بردند...؟؟؟ سلام الله علیها کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5931341735467680533.pdf
509.5K
🔴 اعمال شب و روز #عاشورا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
5_6307493974818947263.pdf
4.58M
📚 فایل پی دی اف کتاب شریف «مقتل الحسین و مسیر السبایا» تالیف شهید #عبدالزهرا_کعبی رضوان الله علیه به زبان عربی برای اهل تحقیق (چاپ جدید) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6019331248697120742.pdf
40.31M
📚 فایل پی دی اف ترجمه فارسی کتاب شریف «مقتل الحسین و مسیر السبایا» تالیف شهید #عبدالزهرا_کعبی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔹حسین علیه السلام شب هنگام یاران خود را جمع کرد ، علی ابن حسین(امام سجاد) علیه السلام گوید : 🔸با آن که بیمار بودم ، نزدیک رفتم تا آنچه گوید بشنوم ، شنیدم پدرم به اصحابش گفت: 🔴...اما بعد ، من در میان اصحاب جهان باوفاتر و بهتر از اصحاب خود نمیدانم و در میان خانواده ها مهربان تر و گرمتر و بهتر از خانواده خود نمیشناسم ، خدا شما همه را از طرف من جزای خیر دهد. 🔻به همه شما اجازه دادم آزادانه بروید و من شما را حلال کردم 🔻پیمان و تعهدی ندارید 🔻این شب تار شما را فراگرفته در اواج ظلمت آن خود را از گرداب بیرون کشید 🔻هر کدام شما دست یکی از افراد خاندان مرا بگیرد و در روستاها و شهرها پراکنده شوید تا خدا گشایش دهد ، زیرا این مردم مرا میخواهند و اگر مرا گرفتار کنند ، به جستجوی دیگران نخواهد آمد. -------------------------------------------------- 📘 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
امام رضا سلام الله علیه فرمودند: إنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الْكَرْبَ وَ الْبَلَاءَ إِلَى يَوْمِ الِانْقِضَاء ▪️حقّاً روز حسین(سلام الله علیه)، پلک چشمان ما را مجروح و اشکهایمان را جاری و عزیز ما را در زمین کرب و بلاء غریب و تنها قرار داده و آن زمین تا قیامت برای ما کرب و بلاء (غصّه و مصیبت) به یادگار گذاشته است. الامالی شیخ صدوق ص ۱۲۸ 📚کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
حمله به خیمه‌گاه-@sheykh_javad.mp3
3.58M
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله روضه حمله به خیمه آل الله علیهم‌السلام در عصر عاشورا ▪️ مرحوم آیت الله کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 جایگاه در نگاه حاج مرحوم آیت الله حاج را باید از کسانی دانست که از ابتدا تا نهایت هیچ گاه از میرزای اصفهانی جدا نشد و در تمام سالهایی که در مشهد حاضر بود و میرزا نیز حیات داشت ، پیوسته در ترویج وی میکوشید و احترامی از روی اعتقاد معنوی شدید، برای او قایل بود. ایشان در مکاشفه دیده بود که سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف دهان میرزا را بوسیدند! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۴۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عظمت علمی و معنوی از منظر مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا رضوان الله علیهما مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مرد بسیار محتاطی بود. یک وقتی به یکی از شاگردانش که به درس میرزا میرفت گفته بود: به آقای میرزا بگویید که به من اجازه ای در امور حسبیه بدهند تا وقتی دخالت میکنم،اجازه داشته باشم!!!! میرزا گفته بود:من به ایشان اجازه بدهم؟! حاج اقا حسین گفته بود:تعارف که نداریم! میرزا گفته بود:حال که ایشان اصرار دارند،مینویسم!! 📚 احیاگر حوزه خراسان ص۲۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
چرخاندن سر مطهر امام حسین " سلام الله علیه " در کوچه های کوفه 📚البداية والنهاية، ابن کثیر، ج ٨ ص ١٩٠ 🔸البداية والنهاية : ما قُتِلَ قَتيلٌ إلَا احتَزّوا رَأسَهُ وحَمَلوهُ إلَى ابنِ زِيادٍ ، ثُمَّ بَعَثَ بِهَا ابنُ زِيادٍ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ إلَى الشّامِ 🔹هيچ شهيدى كشته نشد ، جز آن كه سرش را جدا كردند و آن را نزد ابن زياد آوردند . او هم آنها را براى يزيد بن معاويه در شام فرستاد. 📚تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی : ص ٢٥٩ 🔸تذكرة الخواصّ : إنَّ ابنَ زِيادٍ نَصَبَ الرُّؤوسَ كُلَّها بِالكوفَةِ عَلَى الخَشَبِ ، وكانَت زِيادَةً عَلى سَبعينَ رَأسا ، وهِيَ أوَّلُ رُؤوسٍ نُصِبَت فِي الإِسلامِ بَعدَ رَأسِ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِالكوفَةِ .  🔹ابن زياد ، همه سرها را در كوفه بر چوب نهاد . سرها افزون بر هفتاد عدد بودند و در اسلام ، آنها نخستين سرها پس از سر مسلم بن عقيل بودند كه در كوفه نصب شدند. 📚الملهوف : 🔸أمَرَ ابنُ زِيادٍ بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَطيفَ بِهِ في سِكَكِ الكوفَةِ ، ويَحِقُّ لي أن أتَمَثَّلَ هُنا أبياتا لِبَعضِ ذَوِي العُقولِ ، يَرثي بها قَتيلاً مِن آلِ الرَّسولِ صلى الله عليه و آله فَقالَ: رَأسُ ابنِ بِنتِ مُحَمَّدٍ ووَصِيِّهِ  لِلنّاظِرينَ عَلى قَناةٍ يُرفَعُ  وَالمُسلِمونَ بِمَنظَرٍ وبِمَسمَعِ  لا مُنكِرٌ مِنهُم ولا مُتَفَجِّعُ  كُحِلَت بِمَنظَرِكَ العُيونُ عَمايَةً  وأصَمَّ رُزؤُكُ كُلَّ اُذُنٍ تَسمَعُ  أيقَظتَ أجفانا وكُنتَ لَها كَرىً  وأنَمتَ عَينا لَم تَكُن بِكَ تَهجُعُ  ما رَوضَةٌ إلّا تَمَنَّت أنَّها  لَكَ حُفرَةٌ ولِخَطِّ قَبرِكَ مَضجَعُ 🔹الملهوف: ابن زياد، فرمان داد كه سر حسين عليه السلام را در كوچه هاى كوفه بچرخانند . سزاوار است كه به اشعار يكى از خردمندان ، تمثّل بجويم كه بر كُشته اى از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله مرثيه خوانده است سر فرزند دختر محمّد و وصىّ او را  براى تماشاگران، بر سر نيزه مى كنند  و مسلمانان مى بينند و مى شنوند  و هيچ يك، نه انكار مى كنند و نه به درد مى آيند .  چشم ها با ديدن تو، سرمه كورى مى كشند  و مصيبتت هر گوش شنوايى را كر مى كند .  چشم هايى را دچار بى خوابى كردى كه مايه آرامش آنها بودى  و چشم هايى را خواباندى كه از [هراس از]تو ، خواب نداشتند .  هيچ بوستانى نيست ، جز آن كه آرزو دارد  مدفن تو و آرامگاه پيكرت باشد 📚 الإرشاد : ج ٢ ص ١١٨ 🔸الإرشاد : لَمّا فَرَغَ القَومُ مِنَ التَّطوافِ بِهِ [أي بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ] بِالكوفَةِ ، رَدّوه إلى بابِ القَصرِ ، فَدَفَعَهُ ابنُ زِيادٍ إلى زَحرِ بنِ قَيسٍ ، ودَفَعَ إلَيهِ رُؤوسَ أصحابِهِ ، وسَرَّحَهُ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ عَلَيهِم لَعائِنُ اللّه ِ ولَعنَةُ اللّاعِنينَ فِي السَّماواتِ وَالأَرَضينَ ، وأنفَذَ مَعَهُ أبا بُردَةَ بنَ عَوفٍ الأَزدِيَّ ، وطارِقَ بنَ أبي ظَبيانَ في جَماعَةٍ مِن أهلِ الكوفَةِ ، حَتّى وَرَدوا بِها عَلى يَزيدَ بِدِمَشقَ 🔹هنگامى كه دشمنان از چرخاندن سر حسين عليه السلام در كوفه فراغت يافتند، آن را به درِ كاخ باز گرداندند و ابن زياد ، آن را به زَحر بن قيس سپرد و سرهاى ياران امام حسين عليه السلام را نيز به او سپرد و او را به سوى يزيد ـ كه لعنت هاى خدا و لعنت كنندگان در آسمان ها و زمين ها بر او و پدرش باد ـ فرستاد. ابو بُردة بن عوف اَزدى و طارق بن ابى ظبيان را نيز با گروهى از كوفيان ، همراه او روانه كرد ، تا آن كه با آن سرها در دمشق بر يزيد وارد شدند کانال معرفتی " معارف الشیعه " @Maaref_shiaa
🔴مقام و عظمت امام معصوم از زبان امام هادی سلام الله علیه" یکی از بزرگان می فرمود : 🔵عبارتی شریف از وجود مقدس امام هادی سلام الله علیه در زیارت جامعه کبیره توجه بفرمایید: إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه آقا خطاب به آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین میفرمایند: اگر صحبت از خیر شود ،شما اول و آخر آن هستید شما فرع و اصل آن هستید شما معدن و مرکز و جایگاه آن هستید!!! 💧مطلب صریح است یعنی کمال،کل الکمال فقط منحصر در امام است سلوک فقط منحصر در امام است اول سلوک اخر سلوک اصل و فرع سلوک معدن و مرکز کسب کمال در سلوک فقط و فقط امام است پس راه منحصر در امام است. فقط باید به هر جان کندی خودمان را به امام زمان سلام الله علیه نزدیک کنیم همه چیز اوست و لاغیر کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نام الله علیه عَنْ أَبِي عُمَارَةَ الْمُنْشِدِ قَالَ مَا ذُكِرَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِیٍّ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ فِی يَوْمٍ قَطُّ فَرُئِیَ أَبُو عَبْدِ اللهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مُتَبَسِّماً قَطُّ إِلَى اللَّيْلِ . أبو عمارة نقل كرده هرگز ذكر نشد یاد سلام الله عليه، نزد سلام الله عليه مگر آنکه در آن روز ، آن جناب تا شب متبسّم و خندان ديده نشد! 📚کامل الزیارات / باب ٣٢ ، حدیث ۵ . 📚بحار الأنوار ۴۴ / ۲۸۰ ، حدیث ۱۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
وقتی که قاصد آمد را خدمت سلام الله علیه و عجّل الله فَرَجَه الشریف ببرد از او پرسید چه میخواهی ؟ مَا الَّذِی تُرِیدُ یَا أَبَا الْحَسَنِ ؟ به قاصد عرض کرد ؛ الْإِمَامَ الْمَحْجُوبَ عَنِ الْعَالِمِ . به دنبال امامی میگردم که غایب و محجوب از عالم است . قاصد گفت ؛ مَا هُوَ مَحْجُوبٌ عَنْکُمْ وَ لٰکِنْ حَجْبُهُ سُوءُ أَعْمَالِکُمْ . حضرت ، محجوب از عالم نیست ، ولکن اعمال بد شما او را محجوب کرده است! 📚بحار الأنوار ۵۳ /۳۲۱ . کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6043854880597084040.apk
3.27M
📚ترجمه مقتل سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه ⚫️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و اعلام بی نیازی از حجت معصوم پس از ختم نبوت و در آخرالزمان ! 🔻 ملاصدرا در شرحش بر سخنی بس عجیب را مطرح کرده است. او در ذیل حدیث بیست و یکم از احادیث کتاب عقل و جهل اصول کافی از كفايت‌ عقل‌ پس‌ از ختم‌ نبوت‌ و عدم‌ نياز مردم‌ در آخرالزمان‌ به‌ حجت معصوم به دلیل این که عقل هایشان ترقی پیدا می کند، سخن‌ گفته‌ است‌. 🔸حدیث 21 این است: «عن ابى جعفر عليه السلام قال: اذا قام قائمنا وضع اللّه يده على رءوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت احلامهم». {هر گاه قائم ما قیام کند خداوند دستش را بر سر بندگان قرار می دهد تا عقل هایشان را جمع کند و اندیشه شان کامل شود.} 🔸و شرح ملاصدرا بر حدیث فوق هم این است: «ثم من بعثة الرسول صلّى اللّه عليه و آله الى اخر الزمان كانت الاستعدادات فى الترقى و النفوس فى التلطف و التزكى، و لهذا لم يحتاجوا الى رسول اخر يكون حجةَ من اللّه عليهم و انما الحجة منه عليهم هو العقل الّذي هو الرسول الداخلي كما دل عليه الحديث السابق و الحديث اللاحق أيضا. ففى اخر الزمان يترقى الاستعدادات من النفوس الى حد لا يحتاجون به الى معلم من خارج على الرسم المعهود بين الناس الآن، بل يكتفون بالالهام الغيبى عن التأدب الوضعى و بالمسدد الداخلي عن المؤدب الخارجى و بالمكمل العقلى عن المعلم الحسى كما لسائر الاولياء، فملك روحانى هو يد اللّه يجمع عقولهم و يكمل احلامهم.» (شرح أصول الكافي (صدرا)، ج1، ص: 567) 🔸ترجمه: «از بعثت حضرت رسول صلی الله علیه و آله تا آخرالزمان استعدادهای مردم در ترقی است و جانهایشان در مسیر لطافت و پاکی، و به همین جهت نیازی به رسول دیگر که حجت از جانب خداوند بر آنها باشد ندارند و حجت خداوند بر آنها همان عقل است که رسول داخلی است ـ همان گونه که حدیث سابق و لاحق بر آن دلالت می کندـ . پس در آخرالزمان استعدادهای انسانها تا حدی ترقی پیدا می کند که به معلمی از بیرون ـ به رسم شناحته شده ای که الان در بین مردم است ـ نیازی ندارند بلکه با الهام غیبی از آموزش وضعی و بیرونی، و با راهنمای داخلی از مودب و معلم خارجی و با کمال بخش عقلی از معلم حسی بی نیاز می شوند همان طور که برای سایر اولیاء چنین است. پس فرشته ای روحانی که عبارت از دست خداوند عقلهایشان را جمع و اندیشه هایشان را کمال می بخشد.» 🔸خب این عبارت ملاصدرا صراحت دارد در این که پس از ختم نبوت و دوران آخرالزمان مردم به دلیل تکامل عقلی از حجت ظاهری که امام معصوم است، بی نیاز می شوند. 🔸ضمنا جناب صدرا در اینجا دچار یک خلط مبحث نیز شده و روایت فوق الذکر را که مربوط به دوران پس از ظهور حضرت حجت (سلام الله علیه) است به دوران پس از ختم نبوت و آخرالزمانِ قبل از ظهور ربط داده است. البته اگر کسی بگوید حرف صدرا مربوط به بعد از ظهور است که مردم عقولشان کامل می شود، باز هم این حرف غلطی است که بگوییم مردم در این صورت از حجت و امام معصوم بی نیاز می شوند. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
👆👆👆 ⭕️ادامه مطلب از پست قبل: 🔸در هر صورت این فرمایش جناب صدرا در تقابل کامل با دهها آیه و روایت و مسلمات تشیع است و در همین کتابی که ایشان آن را شرح کرده ـ یعنی اصول کافی ـ و در باب عقل آن، این حرف غلط را زده، بابی هم به نام حجت دارد که روایات اهل بیت علیهم السلام، نیاز همه انسانها در همه زمانها را به حجت معصوم خداوند و تحت هر شرایطی مورد تاکید قرار داده اند و فرموده اند اگر تنها دو نفر در این عالم باشند، خداوند یکی را حجت معصوم بر دیگری قرار می داد تا آن شخص نگوید خدایا! چرا مرا بدون حجت و راهنمای معصوم قرار دادی و یا اگر در مسیر گمراهی قدم گذاشت نتواند گمراهی اش را با فقدان حجت معصوم توجیه کند. آن وقت چطور جناب صدرا چنین اشتباه فاحشی را مرتکب می شوند؟ 🔸بر اساس مبانی تشیع و آموزه های اهل بیت علیهم السلام ختم نبوت به معنای استغنای انسانها از وحی و آسمان و راهنمای معصوم و نیز به معنای رشد عقلی انسانها در دوره خاتمیت و آخرالزمان نیست بلکه به معنای پایان وحی تشریعی و نیامدن شریعتی جدید توسط پیامبر و رسولی دیگر است. اصل امامت و ولایت و وصایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به معنای استمرار ارتباط با آسمان و دریافت راهنمایی و هدایت از طرف خداوند توسط حجج معصوم الهی و وجود روح القدس در آنان است. 🔸البته مسلم است که مرحوم ملاصدرا هم به نبوت و هم به امامت معتقد بوده و در همین صفحاتی که این بحث را مطرح کرده به موضوع مهدویت و حضرت حجت ابن الحسن علیهما السلام اشاره و تصریح کرده است اما بدون شک این تحلیل ایشان از ختم نبوت و آخرالزمان غلط است همان گونه که آن حرف دیگر ایشان و جناب ابن سینا و حضرت آقای طباطبایی در باره همترازی و هموزنی «فلسفه با نبوت» و «فیلسوفان با پیامبران» غلط است که در جلسه پیشین نقد کردیم. اما متاسفانه آنچه موجب چنین خطای فاحشی در فیلسوفان مسلمان و شیعه شده، ماهیت سکولار و خودبنیاد فلسفه یونانی است که در ذهن و اندیشه آنان رسوخ کرده و آنان را به چنین ورطه های باطلی در اندیشه ورزی و تفلسف سوق داده است. غفر الله لنا و لهم. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔹مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حفظه الله در قسمتی از پیام تسلیت خود در رحلت مرحوم آیت الله این چنین مرقوم فرموده اند: 🔸 فقید سعید حقا از نوادری بود که "اجمعت العصابه علی الاذعان به"!! 📚مروارید علم و عمل ص۱۰۴ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa