eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
💰بدترین تجارت 🔹امام علی علیه‌السلام: بدترین تجارت این است که دنیا را بهای جان خویش بدانی! 🔸لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ اَنْ تَرَى الدُّنْيا لِنَفْسِكَ ثَمنَاً. 🔅پ‌ن؛ این ، فروش جان و نفس خود در مقابل دنیاست، دنیایی که امیرالمومنین در همین خطبه درباره آن می فرمایند: (فلْتَكُنِ الدنيا في أعيُنِكُم أصغَرَ مِن حُثالَةِ القَرَظِ ، و قُراضَةِ الجَلَمِ _ بايد در چشم شما ناچيزتر از برگهايى باشد كه جز در دباغى به كار نيايد، و بى ارزش تر از پشم بز باشد كه موقع چيدن از دم قيچى مى ريزد). 📗نهج البلاغه, خ۳۲. @MaarefHadith
✅ سنگین‌ترین عمل بر شیطان!👆 @MaarefHadith
✅با دقت این روایت را بخوانید ‼️ امام صادق علیه السلام فرمود: إِذَا ذُكِرَ النَّبِىُّ فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى [ذلِكَ] الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللّهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلائِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ؛ هنگامى كه نام پيامبر برده شود بر او بسيار صلوات بفرستيد؛ چراكه هر كس يك صلوات بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بفرستد خداوند هزار صلوات و درود در هزار صفّ از ملائكه، بر او مى فرستد و چيزى از مخلوقات خدا باقى نمى ماند، مگر اين كه به خاطر صلوات خدا و فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند و هر كس به چنين پاداش عظيمى علاقه نداشته باشد، جاهل مغرورى است كه خدا و رسول خدا و اهل بيتش از او بيزارند. 📚 کافی، ج2، ص492. @MaarefHadith
عن ابِی بصیرٍ عن ابی عبداللهِ علیه السلام قالَ سَمِعتُهُ یقولُ قالَ رسولَ اللهِ صلی اللهُ علیه و آله:«طوبَی لِعبدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللهُ وَ لَم یَعرِفُهُ النّاسُ اولئکَ مَصابیحُ الهدَی و یَنابیعُ العلمِ یَنجلِی عنهُم کلُّ فِتنةٍ مُظلِمَةٍ لَیسُوا بِالمَذاییعِ البُذُرِ وَ لا بِالجُفَاةِ المُراءِینَ» ابوبصیر گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «خوشا به حال بنده ی گمنامی که خدا او را بشناسد و مردم او را نشناسند؛ آن ها چراغ های هدایت و سرچشمه های دانش هستند؛ به واسطه ی آن ها هر فتنه ی تیره و تاری برطرف گردد؛ آنان نه فاش کننده و پرده بردار از اسرارند و نه ناسپاس، ریاکار و خودنما.» 📚 اصول کافی، ج2، ص 225 @MaarefHadith
چه زیبا فرمود امیر بیان که «إِنَّ فِي الْخُمُولِ لَرَاحَة؛ یعنی آسایش در گمنامی است».
دعای توصیه شده آیت الله بهجت به رهبر معظم انقلاب👆 @MaarefHadith
معاوية بن عمار گويد: حضرت صادق عليه السلام بدون سخن و پرسشى بمن فرمود: اى معاوية آيا نميدانى كه مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام آمد و از اينكه اجابت دعايش دير شده بود بآن حضرت شكايت كرد، آن حضرت باو فرمود: چرا دعاى سريع الاجابة را (يعنى دعائى كه زود باجابت رسد) نخواندى؟ آن مرد عرض كرد: آن دعا كدام است؟ فرمود: بگو: قُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهَانِ الْمُبِينِ الَّذِي هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ وَ نُورٌ فِي نُورٍ وَ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ يُضِي‏ءُ بِهِ كُلُّ ظُلْمَةٍ وَ يُكْسَرُ بِهِ كُلُّ شِدَّةٍ وَ كُلُّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ لَا تَقِرُّ بِهِ أَرْضٌ وَ لَا تَقُومُ بِهِ سَمَاءٌ وَ يَأْمَنُ بِهِ كُلُّ خَائِفٍ وَ يَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ كُلِّ سَاحِرٍ وَ بَغْيُ كُلِّ بَاغٍ وَ حَسَدُ كُلِّ حَاسِدٍ وَ يَتَصَدَّعُ لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّ وَ الْبَحْرُ وَ يَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْكُ حِينَ يَتَكَلَّمُ بِهِ الْمَلَكُ فَلَا يَكُونُ لِلْمَوْجِ عَلَيْهِ سَبِيلٌ وَ هُوَ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَكْبَرُ الَّذِي سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ اسْتَوَيْتَ بِهِ عَلَى عَرْشِكَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ أَسْأَلُكَ بِكَ وَ بِهِمْ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا. (و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را ذكر كند). 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 582 @MaarefHadith
com.talieenoor.allameh-1.0.apk
42.72M
📱دانلود رایگان اپلیکیشن آثار علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره) @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ. از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند. 📚الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹. @MaarefHadith
«عباده بن صامت» از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می گوید: «ما حلال زادگی و صحت نسب فرزندانمان را با حبّ علی بن ابی طالب علیه السلام آزمایش می نمودیم؛ هر کدامشـان که علـی علیه السلام را دوست نداشتـند، می فهمیدیم از ما نیستند». «ابن الجزری» دانشمند مشهور اهل سنت در واکنش به این روایت می گوید: «این کار از قدیم مشهور بوده و تا امروز نیز بین ما معروف است که جز زنا زاده دشمن علی علیه السلام نیست». @MaarefHadith
رسول اللّه صلي الله عليه و آله ـ في صِفَةِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ : يا أيُّهَا النّاسُ ، امتَحِنوا أولادَكُم بِحُبِّهِ ، فَإِنَّ عَلِيًّا لا يَدعو إلى ضَلالَةٍ ولا يُبعِدُ عَن هُدًى ، فَمَن أحَبَّهُ فَهُوَ مِنكُم ، ومَن أبغَضَهُ فَلَيسَ مِنكُم؛ (1) پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : اى مردم! فرزندان خود را با محك محبّت على بيازماييد؛ زيرا على هرگز به گمراهى فرا نمى خواند و از راه راست دور نمى شود. پس، هريك از فرزندان شما على را دوست داشت از شماست وهر كدام او را دشمن داشت، از شما نيست. همچنین رسول اللّه صلي الله عليه و آله فرمودند : يا عَلِيُّ ، مَن أحَبَّني وأحَبَّكَ وأحَبَّ الأَئِمَّةَ مِن وُلدِكَ فَليَحمَدِ اللّه َ عَلى طيبِ مَولِدِهِ ، فَإِنَّهُ لا يُحِبُّنا إلاّ مَن طابَت وِلادَتُهُ ، ولا يُبغِضُنا إلاّ مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ؛ (2) پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : اى على! هر كه مرا و تو را و امامان از نسل تو را دوست دارد پس خدا را برحلال زادگى خود سپاس گويد؛ زيرا ما را دوست ندارد، مگر حلال زاده و ما را دشمن ندارد، مگر حرام زاده. روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که در این آدرس می توانید مطالعه کنید https://www.hadithlib.com/rolls/view/80025/%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D9%89 1. تاريخ دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام»، ص 225. 2. معاني الأخبار ، ج3، ص161. @MaarefHadith
فضیلت صلوات در روزهای پنجشنبه و جمعه امام صادق (علیه السلام): چون عصر پنج‌شنبه و شب جمعه می شود، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه ثواب هیچ عملی را نمی‌نویسند، به جز صلوات بر محمّد و آل محمّد(علیهم‌السّلام). 📚من‌ لایحضره‌ الفقیه ج۱ ص۴۲۴ «اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم» @MaarefHadith
شخصی به خدمت امام صادق(علیه السلام) آمد و خود را همچون فردی دلسوز دیده و ایشان را نصیحت کردند به اینکه چرا شما اموال خود را در مکان های مختلف سرمایه گذاری کرده اید!؟ در صورتی که اگر اموال شما در یک جا جمع بود، از نظر اقتصادی به نفع شما بود؛ چرا که نگهداری آن آسان تر و با هزینۀ کمتر انجام می شد، ولی امام صادق(علیه السلام) در مقابل، نظر او را رد کرده و فرمودند: من اموالم را پراکنده و در مکان های مختلف قرار دادم تا اگر آسیبی به یکی رسید، دیگری از آسیب در امان بماند. @MaarefHadith421
در روایات متعدد به اهمیت برخی از شهرها مانند کوفه و قم اشاره شده است. اما در یک روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: «اِنَّ اللّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ البِلادِ کُوفَـةَ وَ قـُـم وَ تِفْلیـسَ»؛خدا از همه‌ی این سرزمین‌ها کوفه، قم و تفلیس(شهری در گرجستان) را برگزیده است. (1) این خبر واحد است؛ لذا با فرض پذیرش آن، باید گفت؛ ویژگی خاصی در این شهر که باعث اهمیت دادن به آن شده باشد، وجود نداشته و یا گزارش آن به دست ما نرسیده است، اما شاید روایت، ناظر به رخ‌دادهایی باشد که در آینده‌ی تاریخ اتفاق خواهد افتاد. البته در چند روایت و گزارش دیگر نیز به این شهر اشاره شده است، بدون آنکه آن را منطقه‌ای مقدس و برگزیده اعلام کند، مثلا امام صادق‌ علیه السلام فرمود: «در بین یاران امام مهدی(عج) پنج نفر به نام‌های جحدر بن زیت، هانی عطاردی، جواد بن بدر، سلیم بن وحید و فضل بن عمیر از شهر تفلیس هستند». (2) شاید این نام‌ها مرتبط با افراد درگذشته‌ای باشد که هنگام رجعت برمی‌گردند. بر اساس برخی گزارش‌‌ها سد ذوالقرنین در محلی بین دریای خزر و دریای سیاه واقع شده، و جایی است که سلسله کوه‌های قفقاز مانند یک دیوار طبیعی راه بین جنوب و شمال را قطع می‌کند و فقط یک راه در تنگه‌ی میان این سلسله کوه‌‌ها وجود دارد، این‌راه را امروز به نام تنگه «داریال» می‌خوانند و در ناحیه «ولادی کیوکز» و «تفلیس» واقع شده ‌است. هم ‌اکنون نیز بقایای دیوار آهنی در این نواحی است که باید همان سد ذوالقرنین باشد. (3) 1. بحار الانوار، ج 57، ص 213 – 214. 2. دلائل الامامة، ص 570. 3. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 394. @MaarefHadith421
📣 شماره 20 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» با پنج مقاله در چهار قالب «مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله مروری و مقاله گزارش پروژه» چاپ و منتشر شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ این فصلنامه در قالب چهار شماره، مقالات برگزیده «همایش حضرت ابوطالب علیه السلام» را که از سوی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شده، منتشر می‌کند. بنابراین بیستمین شماره مجله نیز به‌صورت ویژه به حضرت ابوطالب(ع) اختصاص دارد. اولین مقالات اختصاصی این موضوع، در مجله شماره ۱۸ منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1. ابوطالب علیه السلام در آینه زیارت و دعا 2. استشهاد به قصیده لامیه ابوطالب علیه السلام در ادب عربی 3. نگاهی تحلیلی به کتاب «ایمان ابی‌طالب» 4. گذری بر کتاب «ابوطالب الصّحابی المفتری علیه» اثر عبدالزّهراء عثمان محمّد 5. نگاهی به کتاب «ابوطالب مؤمن قریش» محتوا و روش ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
در منابع حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقل‌های مختلفی درباره بی‌حرمتی به حضرت فاطمه(س) آمده است. در یکی از این نقل‌ها چنین آمده است: «عَنِ الْمُعَلَّى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِج‏ بِعَلِیٍّ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ وَاضِعَةً قَمِیصَ رَسُولِ الله عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِیَدَیِ ابْنَیْهَا فَقَالَتْ مَا لِی وَ مَا لَکَ یَا أَبَا بَکْرٍ تُرِیدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَیَّ وَ تُرْمِلَنِی مِنْ زَوْجِی‏ وَ اللهِ لَوْ لَا أَنْ‏ تَکُونَ‏ سَیِّئَةٌ لَنَشَرْتُ‏ شَعْرِی‏ وَ لَصَرَخْتُ‏ إِلَى‏ رَبِّی‏ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ مَا تُرِیدُ إِلَى‏ هَذَا ثُمَّ أَخَذَتْ بِیَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ»؛ (1) ابو‌هاشم می‌گوید: هنگامى که على(ع) را از خانه بیرون بردند، فاطمه(س) نیز پیراهن پیامبر خدا(ص) را روى سرش گذاشت و دست حسنین(ع) را گرفت و به دنبال آن‌حضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: «مرا با تو چکار؟! می‌خواهى بچه‌هایم را یتیم کنى و مرا بی‌شوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان ‌کرده و به درگاه پروردگارم فریاد می‌زدم». مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر (2)- گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ [می‌خواهى عذاب بر این امّت نازل کنى‏؟] سپس فاطمه(س) دست على(ع) را گرفت و از مسجد بیرونش آورد. از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود: وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً؛ (3) بخدا قسم اگر زهرا سلام اللَّه عليها موى خود را پريشان كرده بود همه مردم يك جا مرده بودند. 📚 1.الکافی، ج 8، ص 237 – 238. 📚 2. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول‏، ج 26، ص 183. 📚 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص:238 @MaarefHadith
روزی که ۱۴۴۰ دقیقه است... و ما نتوانیم ۱۰ دقیقه قرآن بخوانیم؛ یعنی ... قرآن کریم در سوره فرقان آیه 30 می فرماید: «وَ قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این آیه، بیانگر شکایت رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز قیامت به محضر پروردگار است. در تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه آمده است: منظور از رسول در این آیه حضرت محمد صلی الله علیه و آله است که از قوم خود اینگونه شکایت میکند: «پروردگارا قوم من این قرآن را مهجور کردند. معنای «اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این است که امت اسلام قرآن را رها کرده اند و به دنبال شنیدن و فهمیدن آن نیستند». @MaarefHadith
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 147 نهج البلاغه می فرماید: پس از من به زودى بر شما روزگارى رسد كه در آن چيزى پنهان تر از حق، و آشكارتر از باطل، و فراوان تر از دروغ به خدا و پيامبرش نباشد پيش مردم آن زمان اگر قرآن را به درستى تلاوت كنند متاعى كسادتر از آن يافت نشود، و اگر در معانى آن تحريف ايجاد كنند كالايى رواج تر از آن نباشد، و در شهرها چيزى بدتر از ، و بهتر از پيدا نشود. قرآن را حاملانش كنارى اندازند، و حافظانش آن را از ياد ببرند. وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ، فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ .... @MaarefHadith
قال امیرالمومنین عليه السلام : مَنِ اشتَغَلَ بذِكرِ اللّه ِ طَيَّبَ اللّه ُ ذِكرَهُ امام على عليه السلام : هر كه به ياد خدا مشغول باشد خداوند او را خوش نام گرداند . 📚 غرر الحكم، 8235 . @MaarefHadith
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : ذاكِرُ اللّه ِ في الغافِلينَ كالمقاتِلِ عنِ الفارِّينَ ، و المُقاتِلُ عن الفارِّينَ نُزُولُهُ الجَنَّةُ امام على عليه السلام : آن كه در ميان افراد غافل به ياد خدا باشد ، همانند كسى است كه به جاى فراريان مى جنگد و كسى كه به جاى فراريان بجنگد منزلش بهشت است . 📚 بحار الأنوار : 93/158/32. @MaarefHadith
بازخوانی_نشانگرهای_علم_درمتون_اسلامی_شیعی_(تفحصی_در_قرآن،نهج_البلاغه،_اصول_الکافی)_.pdf
401.6K
✍️ حامد مصطفوی فرد - حمید ایماندار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنما العلم ثلاثة: آیة محکمة، فریضة عادلة، سنة قائمة». بر اساس این روایت پس بقیه علوم مانند پزشکی و ... علم نیستند یا این روایت معنای دیگری دارد. مقاله حاضر به بررسی سندی و محتوایی این روایت پرداخته است. برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا 👈 اینجا کلیک کنید. این مقاله در مجله «رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث»بهار و تابستان 1396 شماره 98 منتشر شده است. @MaarefHadith
📣 شماره 21 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» با شش مقاله در سه قالب «مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله نقد» چاپ و منتشر شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ این فصلنامه در قالب چهار شماره، مقالات برگزیده «همایش حضرت ابوطالب علیه السلام» را که از سوی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شده، منتشر می‌کند. بنابراین بیشت و یکمین شماره مجله نیز به‌صورت ویژه به حضرت ابوطالب(ع) اختصاص دارد. اولین مقالات اختصاصی این موضوع، در مجله شماره ۱۸ منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1.أبوطالب علیه السلام بين التاريخ الطّبقي والتّدوين المذهبي 2.مواقف أبي‌طالب علیه السلام العقائدية قبل البعثة النبوية الشريفة 3.مكانة القيم الاجتماعية في أساليب دفاع أبي‌طالب عن النبي من خلال ديوانه؛ قضايا النسب و القبيلة أنموذجاً 4.أبوطالب علیه السلام في الكتب السبعة 5.سيرة أبي‌طالب من خلال كتاب السيرة النبوية لابن هشام 6.حديث الضحضاح سنداً و متناً ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
32.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹بیانات آيت الله العظمی جوادی آملی در شرح حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: فرمود: «كُلُّكُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ كُلُّكُمْ‏ مَسْئُولٌ‏ عَنْ‏ رَعِيَّتِه‏» همه ما [مردم] موظّف هستيم كه يكديگر را، چشم يكديگر بدانيم، گوش يكديگر بدانيم، قلب يكديگر بدانيم، مردم به منزله چشم و گوش و قلب ما هستند... همان‌طوری كه از چشم خود حمايت مي‌كنيد، از جوان‌ها حمايت كنيد، همان‌طوری كه از گوش خود مواظبت مي‌كنيد، از قلب خود مواظبت مي‌كنيد، از اين جوان‌ها مواظبت كنيد، نگذاريد، اينها بيراهه بروند، كج‌راهه بروند. اين جوان‌ها را هم دريابيد. @MaarefHadith
قال رسوال الله صلى الله عليه و آله: لا شَفيعَ أنجَحُ مِنَ التَّوبَةِ؛ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: شفيعى كار آمدتر از توبه نيست. 📚 بحار الانوار، ج8، ص75. @MaarefHadith