🌀 مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند
📝 بازنشر به مناسبت ۲۷ رمضان المبارک، سالروز وفات علامه مجلسی (رضوان الله علیه)
👤 آیتالله شبیری زنجانی
🔸 آیتالله شبیری زنجانی در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه»، علامه مجلسی «رضواناللهعلیه» را «مظلوم» خواندند و از کسانی که بحارالأنوار این محدّث بزرگ جهان اسلام را تضعیف میکنند، انتقاد کردند.
معظم له در این دیدار فرمودند:
🔹 مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمیشناسند، درحالیكه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.
🔹 از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که میگفت:
پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟
ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود.
🔹 معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا عقلگرایی تلاش میکنند احادیث را نفی کنند، فرمودند:
آنهایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد میکنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بیمایه زیاد شدهاند که ادّعای سواد میکنند و جوامع ما را نیز پر کردهاند.
🔹 از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که میگفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محكم بود.
✅ شناختی اجمالی از جریانسازی حدیثی دارالحدیث
📄 به گزارش ایکنا از قم، نشست جریانشناسی حدیثی معاصر با تکیه بر «شناخت فعالیتهای دارالحدیث» در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد؛ این نشست، دومین جلسه از سلسله نشستهای علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریانها، اندیشهها و تلاشهای حدیثی معاصر بود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر، رئیس هیئت امنای موسسه سید مرتضی، در جلسه اول به ارائه روش جریان شناسی پرداختند و در این جلسه به تطبیق آن بر فعالیتهای موسسه دارالحدیث اشاره کردند.
گزارش این نشست را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.
https://iqna.ir/00Heyg
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَی مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِیرَنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولا وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَی أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِینَ.
@MaarefHadith
#افطارعیدفطر
الكافي عن علي بن محمّد النوفلي :قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام: إنّي أفطَرتُ يَومَ الفِطرِ
عَلى طينٍ وتَمرٍ،
فَقالَ لي: «جَمَعتَ بَرَكَةً وسُنَّةً».
نوفلی می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم من روز عید فطر را با تربت امام حسین علیه السلام و خرما افطار کردم
حضرت فرمود: جمع کردی بین (تربتی که) برکت است و (خرمایی که) سنت پیامبر است.
📚الکافی، ج۴ ص ۱۷۰
@MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟
#کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر
✍️ رضا عطائی
در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است.
اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند.
ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیهالسلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است.
این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است.
نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشتههاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مىكنيم و فتوا مىدهيم.
با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد.
از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کردهاند. (2)
به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3)
بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود.
مثلا مرحوم کاشفالغطاء در این رابطه مینویسد: «صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4)
ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5)
مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6)
شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7)
بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغارات، ج 1، ص 250.
📚2. الکافي، ج4، ص148.
📚3. تهذيب الأحكام، ج4، ص 298.
📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51.
📚5. شرح الکافی، ج4، ص 92.
📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 235.
📚7. وسائل الشيعة، ج10، ص519.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
مَنْ بَاعَ دَاراً فَلَمْ يَجْعَلْ ثَمَنَهَا فِي مِثْلِهَا لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِي ثَمَنِهَا أَوْ قَالَ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهَا
هركس خانهاى را بفروشد و پولش را در خريد خانه ديگرى مصرف نكند، براى وى بركت نخواهد داشت.
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج13، ص: 295
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة
بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج۱۳، ص
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام علی علیه السلام فرمودند:
إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه
هر گاه از کاری ترسیدی ، خود را به کام آن بینداز ، زیرا ترس شدید از آن کار ، دشوارتر و زیان بار تر از اقدام به آن کار است.
📚نهج البلاغه (صبحی صالح ) ص ۵۰۱ ، ح
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عن رسول الله صلي الله عليه وآله:
إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه.
پیامبر اکرم (ص)
همانا در قیامت عمویم #حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد».
📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق علیه السّلام می فرمایند:
لَستُ اُحِبُّ أن أری الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادیا فی حالَینِ:إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما، فإن لَم یَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَیَّعَ، وإنْ ضَیَّعَ أثِمَ، وإن أثِمَ سَکَنَ النارَ والذی بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ
دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم:دانشمند یا دانش آموز؛ زیرا اگر چنین نباشد، کوتاهی کرده و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمّد را به حقّ برانگیخت، در آتش جای گیرد.
📚 أمالی الطوسی، 303/ 604.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عجیبترین وصیت لقمان
عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ أَوْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا كَانَ فِي وَصِيَّةِ لُقْمَانَ قَالَ كَانَ فِيهَا اَلْأَعَاجِيبُ وَ كَانَ أَعْجَبَ مَا كَانَ فِيهَا أَنْ قَالَ لاِبْنِهِ خَفِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ اَلثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ وَ اُرْجُ اَللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ.
حارث يا پدرش مغيره بامام صادق عليه السّلام عرض كرد: وصيت لقمان بپسرش چه بود؟ فرمود در آن وصيت مطالب شگفتی بود و شگفتتر از همه اين بود كه بپسرش گفت: از خداى عز و جل چنان بترس كه اگر نيكى جن و انس را بياورى ترا عذاب كند، و بخدا چنان اميدوار باش كه اگر گناه جن و انس را بياورى بتو ترحم كند.
الکافی، ج۲، ص۶۷
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سالروز شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق (ع)، تسلیت باد.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
🩸بر سر سفرهای که إمام صادق علیهالسلام نشسته بودند، - العیاذبالله - ، «شراب» حاضر کردند ...
راوی گوید:
🥀 وقتیکه امام صادق علیهالسلام را به نزد منصور دوانیقی آوردند، در خدمت آن حضرت بودیم. یکی از فرماندهان منصور، یک مهمانی را در قصر منصور تدارک دیده بود.
🥀 امام صادق علیهالسلام نیز بین مهمانان حضور داشت؛ سر سفره وقتیکه مهمانان مشغول خوردن غذا بودند، یک نفر از آنها آب خواست و قدحی که شراب در آن بود، آوردند؛ همین که قدح بهدست آن مرد رسید، امام صادق علیهالسّلام از جا برخاست.
🥀 پرسیدند: آقا! چرا بلند شدید؟ إمام علیهالسلام فرمود: جدّم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود:
📋 مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَی مَائِدَةٍ یُشْرَبُ عَلَیْهَا الْخَمْرُ.
▪️هر کس بر سر سفرهای بنشیند که شراب در آن سفره خورده میشود، ملعون است.
📚الکافی ج۶ ص۲۶۸
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام باقر علیه السلام فرمودند
ما مِن إنسانٍ یَطعَنٌ فی عَینِ مُومِنٍ إلّا مات بِشَرّ میتَةٍ و کانَ قمِناً أن لا یَرجِعَ إلَی خَیرٍ.
هر که پیش روی مومنی به او طعنه زند ، مرگ بدی در انتظار اوست و سزاوار است روی خیر و سعادت را نبیند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 361
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
معاویه بن عمار گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثُّ ذَلِکَ إِلَى النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ فِی قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَایَهُ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَبُثُّ فِی النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ فِی قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ
مردیست که از شما روایت بسیار نقل کند و میان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شیعیانتان استوار کند و شاید عابدى از شیعیان شما باشد که در روایت چون او نباشد کدامیک بهترند؟ فرمود: آنکه احادیث ما را روایت کند و دلهاى شیعیانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.
📚بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم، ج1، ص7.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 شب جمعه و شب زیارتی اباعبدالله
السلام علیک یا اباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤧نجاست انسان چه طعمی دارد؟
🤔 شرط بندی لاتها برای عصبانی کردن میرزای قمی
# اخلاق
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد
#نماز_حاجت
از امام صادق علیه السلام روایت شده است:
مَنْ كَانَ لَهُ حَاجَةٌ فَلْيَقُمْ جَوْفَ اللَّيْلِ وَ يَغْتَسِلُ وَ لْيَلْبَسْ أَطْهَرَ ثِيَابِهِ وَ لْيَأْخُذْ قُلَّةً جَدِيدَةً مَلْأَى مِنْ مَاءٍ
هر کس حاجتی دارد، در دل(تاریکی) شب بلند شود، غسل کند و لباس پاکیزه و طاهر بپوشد و کوزه جدیدی را پر از آب کن
وَ يَقْرَأُ عَلَيْهَا الْقَدْرَ عَشْراً ثُمَّ يَرُشُّ حَوْلَ مَسْجِدِهِ وَ مَوْضِعِ سُجُودِهِ ثُمَّ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ بِالْحَمْدِ[1] وَ الْقَدْرِ فِيهِمَا جَمِيعاً
و بر آن ده بار سوره قدر را بخوان سپس به اطراف جای عبادت خود برود و در مکان سجده اش، سپس دو رکعت نماز بخوان در هر رکعت حمد و قدر
ثُمَّ يَسْأَلُ حَاجَتَهُ فَإِنَّهُ حَرِيٌّ أَنْ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى
و بعد از نماز، حاجات خود را بگوید زیرا که شایسته است برآورده شود ان شاء الله تعالی.
📚 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص: 138
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith