eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فرزند شايسته، دسته گلى است از جانب خداوند كه ميان بندگانش قسمت مى كند. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ. 📚 الكافي (دار الحديث)، ج‏11، ص327. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه فراقی ... امام صادق عليه السّلام فرمودند: وقتى كه خانه و منزلت دور بود بر بالاى بام منزل برو دو ركعت نماز بگذار و با اشاره به قبور و مزار ما سلام بده كه سلام تو به ما خواهد رسيد. 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا بَعُدَتْ عَلَيْكَ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِكَ الدَّارُ فَلْتَعْلُ عَلَى أَعْلَى مَنْزِلِكَ وَ لْتُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فَلْتُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا. 📚کامل الزیارات، ص288. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#ملاآقا_دربندی #اسرار_الشهادة #تحريف ◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ض
(۲) ❗️ ملاآقای دربندی و اهتمام به مجعولات عوام ◀️محدث پرتلاش، میرزا حسین نوری و به تبع ایشان استاد مطهری نمونه‌های بسیاری از متفردات دربندی را که خلاف ضروری تاریخ است ذکر کرده‌اند. مانند: كشته شدن 25 هزار نفر به دست عبّاس و 330 هزار نفر به دست امام حسين عليه السلام و يا قصّه پردازى در باره چگونگى بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه كه به زىّ پادشاهان شبيه كرده، و به تعبیر محدث نوری هر سطر آن مشتمل بر چند دروغ است. (نک‍: لؤلؤ و مرجان، ص262 و 263) و يا ارائه رقم 1/600/000 نفرى براى سپاه عمر سعد (نک‍: حماسه حسينى، ج3، ص39) جعلیاتی که به تمسخر واقعه عاشورا شبیه‌تر است؛ تا روضه‌خوانی. ▪ما نیز در این‌جا نمونه‌هایی را ذکر می‌کنیم، که از خلال آن روش پرآسیب دربندی در جمع روایات بهتر فهمیده می‌شود: 1⃣ابلیس در روز عاشورا از خداوند خواست که حرارت خورشید را هفتاد برابر کند و خدا دعایش را مستجاب کرد و ابلیس برای آن که نسوزد از کربلاء گریخت! این قصه بی اساس را دربندی از زبان شخصی مجهول نقل می کند و به توجیه و تأویل آن می پردازد. (اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص760) 2⃣افتادن نامه ای از آسمان در روز عاشوراء که امام را بین شهادت و زندگی مخیّر کرده بود. دربندی این قصه را به تفصیل از «بعض» نقل می کند و می گوید حتما روایتی دیده که چنین نقل کرده! (اکسیر العبادات، ج2، ص761) 3⃣امام حسین ع پس از شهربانو با شاه زنان خواهر او ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام زبیده شد. زبیده را در كربلا به عقد قاسم درآورد و در همان جا قاسم و زبیده هم بستر شدند و زبیده آبستن شد. زبیده به ری آمده و فرزندش متولد شده و نام او را قاسم ثانی گذاشته اند. قاسم سپس در شمیرانات بر ضدّ بنی امیه قیام می کند و در همان جا به شهادت می رسد. سر قاسم بن الحسن شهید کربلا را هم به ری آورده اند و در کوچه و خیابان با آن بازی می کرده اند و همان جا دفن کرده اند. دربندی چنان که خود معترف است این توهمات را از زبان عوام تهران یا کتابهایی امثال کتاب خود گرفته است. (اکسیر العبادات، ج2 ، ص387 -415) ◀️جالب آن‌که مستوفی در مورد دربندی نوشته‌: «يكروز نزد معتمد الدوله فرهاد ميرزا رفته اظهار عقيده كرده بود كه امامزاده قاسم كه مقبره او در بالاى تجريش واقع است، مدفن سر قاسم بن حسن شهيد روز عاشوراست كه از كوفه آورده اينجا دفن كرده‏اند. معتمد الدوله شاهزاده بااطلاع دقيق البته زير بار اين حرف نرفته، از او مستند اين دعوى را خواسته است. آخوند سندى براى اين گفته نداشته ولى قرآنى از بغل خود بيرون آورده گفته است «به اين قرآن قسم كه اين قبر، مدفن سر قاسم بن حسن، شهيد وقعه طف است.» (شرح زندگانى من، عبد الله مستوفی، نشر زوار، ‏ج‏1، ص276) ⚠️تذکر: چنین نقدهایی ابداً در راستای سبک‌تر کردن بار مصیبت‌ها نیست، و نادرست بودن مطالب مورد اشاره به این معنا نیست که مصائب بزرگ نبوده و صرفاً بعضی کم‌دقتان و تحریف‌گران آن را در این حد بزرگ کرده‌اند. بلکه عظمت این مصیبت فراتر از معرفت ماست، و این امثال فضای خیالی گفته‌های امثال دربندی است که چهره عاشورا و مصائب آن را مخدوش‌ می‌کند. تلاش برای انضباط در روایت‌گری و پیراستن منابع از زوائد متأخر، نه تنها خللی به حقائق وارد نمی‌کند، بلکه قدمی در راستای تحکیم آن و فهم بهتر است. @Al_Rijal @MaarefHadith
بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت.pdf
3.96M
📝 بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت 👆👆👆👆👆 ✍️ محمد حسین فیض اخلاقی مبارزه امام حسین (ع) با ستمگران و واقعه عاشورا یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ شیعه است. اما تاریخ عاشورا نیز مانند بسیاری از تواریخ دیگر از تحریف و تصحیف مصون نمانده است. یکی از گزاره هایی که در طول تاریخ، تغییر پیدا کرده، جریان لباس امام حسین (ع) در زمان شهادت است. کیفیت لباس اباعبدالله(ع) در بعضی از منابع، خصوصا پس از عصر صفوی، نسبت به مصادر اولیه واقعه، متفاوت گزارش شده است. در مقاله «بررسی نقل های مختلف جریان لباس امام حسین علیه السلام در هنگام شهادت»👆 به بیان نقل های تاریخی این واقعه پرداخته شده است. 📚 پژوهشنامه معارف حسینی، سال چهارم، زمستان1398، شماره16. @MaarefHadith
❗️ثبت نام عتبات با قطع دست!! ✍️سید محمدصادق رضوی ◀️قضيه‌ی معروفي است كه همه ي ما بارها از اهل منبر شنيده‌ايم كه مردم براي زيارت دست مي دادند و داستان زني كه سال قبل دست راستش را داده بود و... سير تكاملي اين قضيه آن را با ابتكار عملي به مروج الذهب نيز نسبت داده و نهايتا در تعدادي از سايتها چنين مطلبي مي خوانيم: ⬅️«خانمی به قصد زیارت بارگاه امام حسین (علیه السلام) به مأمور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند، آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم! متصدی ثبت نام، اسم این خانم را می نویسد. آن گاه به وی دستور می دهد: دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد! مامور می گوید: خانم فرمان خلیفه می گوید، باید دست راست داوطلب زیارت قطع شود. آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می گوید: این دست را سال گذشته قطع کردید!» 🔸طبعا انتظار بي موردي است كه در مروج الذهب كوچكترين اثري از اين حكايت بيابيد! هر چند اصل سختگيري متوكل بر زوّار و جسارتهايش بر مرقد مطهر در منابع مختلفي -از جمله مروج الذهب- نقل شده است. این‌كه چرا از منابع مورد اعتماد نقل نمي كنند، رشته‌ای است که سری دراز دارد! اما مشکل مهم‌تر این است که متأسفانه گاهی اين بزرگوران در مقام فقیه و جایگاه افتاء ظاهر می شوند. 🔄نقل مكرر اين قضيه با آب و تاب بسیار، به مخاطب القاء می‌کند تحمل این گونه ضررهای شدید برای زیارت جائز و بلکه مستحب است. فارغ از نظرات مشهور فقهاء، به نظر مي‌رسد شاهد محكمي بر اين مدعا وجود ندارد. علاوه بر اين فعل چند زائر شيعه تا زماني كه مورد تأييد ائمه عليهم السلام نرسيده باشد حجت نيست. علاوه بر اصل اولی و قاعده ی کلی حرمت اضرار به نفس، از برخي روايات بر مي آيد كه تحمّل چنين ضررهايي براي زيارت، مورد نهي قرار گرفته است. 🔹مرحوم کلینی (1/525) از علی بن محمد (علّان) نقل می کند: خرج نهي عن زيارة مقابر قريش و الحير، فلما كان بعد أشهر دعا الوزير الباقطائي فقال له: الق بني الفرات و البرسيين و قل لهم لا يزوروا مقابر قريش، فقد أمر الخليفة أن يتفقد كل من زار فيقبض عليه. 🔹در روایت دیگری زیارت در هنگام تقیه را این چنین توصیف می کند: کامل الزیارت :حدثني علي بن الحسين رحمه الله عن سعد بن عبد الله عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن إسماعيل بن بزيع عن الخيبري عن يونس بن ظبيان عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قلت له جعلت فداك زيارة قبر الحسين عليه السلام في حال التقيّة؟ قال: إذا أتيت الفرات فاغتسل ثم البس أثوابك الطاهرة [ثوبيك الطاهرين‏] ثم تمر بإزاء القبر و قل- صلى الله عليك يا أبا عبد الله صلى الله عليك يا أبا عبد الله فقد تمت زيارتك. اگر بنا بود تقیه در زیارت رعایت نشود امام علیه السلام در جواب می فرمودند:تقیه معنا ندارد هر جور هست زیارت کنید! ⬅️بله، چند روایتی در خصوص ترغيب به زیارت امام حسین علیه السلام با وجود ترس از سلطان ذکر شده که عمدتا سند آنها به (عبد الله اصم) راوی معلوم الحال، منتهی می شود كه روايات طولاني و منفردش در كامل الزيارات به چشم مي خورد. (در مورد كتاب المزار وي به نگاشته ي دكتر حسن انصاري مراجعه كنيد) 💠تنها روايت معتبري كه در آن ذكر زيارت همراه خوف را يافتيم حديث ارزنده اي است كه به اسانيد مختلف از معاوية بن وهب از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه در قسمتي از آن آمده: «يا معاوية لا تدع‏ زيارة قبر الحسين ع لخوف [من أحد] فإن من ترك زيارته رأى من الحسرة ما يتمنى أن قبره كان عنده‏» بحار الانوار 98/9 (به اسناد مختلف از كامل الزيارات)، ثواب الاعمال/94 🔻در مورد اين روایت چند نکته وجود دارد: 1⃣در بعضی نقل های این حدیث، تعبیر (لخوف) وجود ندارد. (تهذیب، 6/47، کامل الزیارات 119) 2⃣خوفی که در اینجا ذکر شده - برخلاف روایات عبد الله اصمّ- کاملا مجمل است.خوف بدگویی دیگران یا خوف ضرر مالی و... از مصادیقی است که می تواند شامل این مطلق باشد، به خصوص در زمان صدور این حدیث که نفس پایبندی به امامت خود مستلزم تحمّل آزار های مختلف بود و بسیاری از شیعیان زندگانی خود را در سایه ی ترس و اضطراب می گذراندند. اهمّیّت زیارت به آن مقدارست که باید تا مقدار توان مقدّمات آن را تحصیل نموده و از بهانه های واهی و سختی های پیش رو صرف نظر کرد، اما بحث در جاییست که خوف قتل نفس یا ضرر بزرگ جانی در میان باشد. 3⃣با توجه به مباحث علم اصول، تمسّک به چنین اطلاق ضعیفی برای تخصیص عمومات قطعي و محكم روا نيست، به خصوص كه با خبر واحدي مواجهيم كه معارض با خبر ديگري بوده، و حتي خود حديث هم نقل ديگري بدون كلمه (لخوف) دارد. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اى محمد بن ابى بكر كه من تو را فرمانرواى بزرگ‌ترين سپاهيانم قرار دادم و آنان اهل مصر مى‌باشند.هنگامى‌كه تو را فرمانروا قرار دادم تو را فرمانرواى بر امورات[شخصى] مردم ننمودم[تا بخواهى به هر طريق كه دوست دارى در آن رفتار كنى!]پس تو سزاوار هستى كه از آن برخودت بهراسى و از آنان بر دين خود برحذر باشى.پس اگر توانستى كه به خاطر رضايت هيچ كس از آفريدگان،پروردگارت را به خشم در نياورى پس آن‌گونه باش. همانا در خداوند عزّتمند جانشينى از غير اوست[يعنى اگر با رضايت خالق موجب غضب مخلوق شدى ديگرى از آفريدگان هست كه جاى او را بگيرد]و در هيچ‌چيز جز او جانشينى از او وجود ندارد.[پس اگر براى رضايت مخلوق موجب خشم خالق شوى هيچ‌چيز جاى آن را پر نمى‌كند]. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ثُمَّ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَكْرٍ أَنِّي قَدْ وَلَّيْتُكَ أَعْظَمَ أَجْنَادِي فِي نَفْسِي، أَهْلَ مِصْرَ ، فَإِذَا وَلَّيْتُكَ مَا وَلَّيْتُكَ مِنْ أَمْرِ اَلنَّاسِ فَأَنْتَ حَقِيقٌ أَنْ تَخَافَ مِنْهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَنْ تَحْذَرَ فِيهِ عَلَى دِينِكَ، فَإِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تُسْخِطَ رَبَّكَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ فَافْعَلْ، فَإِنَّ فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَفاً مِنْ غَيْرِهِ، وَ لَيْسَ فِي شَيْءٍ سِوَاهُ خَلَفٌ مِنْهُ. 📚امالی طوسی، ص21. @MaarefHadith
حسین بن ثُوَیر نقل می کند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق علیه السلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه ما بود سخن می گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیه السلام هستم، در این حالت چه بگویم؟ فرمود: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می رسد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. 📚الكافي، ج‏4، ص575. @MaarefHadith
مهدی رسولی.mp3
3.24M
ایشالا سال بعد کربلائیم ایشالا که با مهدی‌ می‌آئیم
ارزش‌ها و مبانی تمدنی مراسم اربعین.docx
21.9K
📝 ارزش‌ها و مبانی تمدنی مراسم اربعین 👆👆👆👆👆 ✍️ محمد جواد حسنی شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) در حدود ۱۴ قرن پیش، امروز با صدایی بلند در اربعین تکرار می‌شود و عزتمندی مسلمانان و شیعیان را به رخ می‌کشد. برخی از مبانی اندیشه‌ای مراسم اربعین عبارتند از: 1. مبنای وحدت گزاره مهم و تعیین‌کننده وحدت در بسیاری از متون اسلامی به چشم می‌خورد. 2. مبنای ایثار موضوع دیگری که در مراسم اربعین مبنای فکری و عملی شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود، ایثار و از خودگذشتگی است. 3. مبنای سبقت در خیرات مبانی دیگری که در کلان مراسم فرهنگی اربعین به چشم می‌خورد فرهنگ «فاستبقوا الخیرات» است. این رویکرد دینی، فضای همکاری و همیاری در اربعین را به یک مسابقه خدمت‌رسانی و دستگیری از دیگران تبدیل کرده است. @MaarefHadith 🌐rasanews.ir/002c0G
علوم و معارف حدیث
#اسرار_الشهادات(۲) #ملاآقا_دربندی #جعلیات ❗️ ملاآقای دربندی و اهتمام به مجعولات عوام ◀️محدث پرتلا
(۳) 🔻نمونه‌ای ساده از روند تحریف و داستان‌سازی روایات ضعیف اسرار الشهادة دربندی اقسام مختلفی دارد که از جمله آن‌ها «وهمیّات» مؤلف است. مؤلف در موارد متعدّد به حافظه یا وهم خود ارجاع می‌دهد و می‌گوید: «در ذهنم هست که در جایی خوانده ام یا شنیده ام که ...» بدیهی است که کاربرد مکرّر این شیوه، اعتبار کتاب را مخدوش می‌کند و آن را از صورت یک اثر تحقیقی خارج می‌سازد. امّا سستی و وهن مطالب کتاب وقتی روشنتر می‌شود که می‌بینیم مؤلف حتی در استناد به متداول ترین کتب هم همین شیوه را به کاربرد برده است! تا آن جا که با اتکّاء به ذهن خود حدیثی را به روضه کافی –که از متداولترین کتب شیعه است- نسبت داده که اگر زحمت اندکی به خود می‌داد و به این کتاب مراجعه می‌کرد؛ درمی‌یافت که چنین حدیثی در آن نیست. جالب آن که دربندی این حدیث خیالی را برای اثبات استحباب تعزیه و شبیه خوانی و به عنوان «دلیل منجز» در مقام احتجاج بر اخباریان به نفع اصولیین آورده است: 🔸«عن ثقة الإسلام الكليني في كتاب الروضة من الكافي، ومضمونه ومعناه ـ على ما في خلدي الآن ـ: أنّ الكميت الشاعر دخل على الصادق عليه السلام، فقال: يا كميت، أنشد في جدّي الحسين عليه السلام. فلما أنشد الكميت أبياتاً في مصيبة الحسين عليه السلام بكى الإمام بكاءً شديداً، وبكت نسوة الإمام عليه السلام وأهله وحريمه وصِحن في حجراتهنّ، فبينما الإمام في البكاء والنحيب، إذ خرجت جارية من خلف الستر من الباب الذي كان في سمت حجرات الحرم، وفي يدها طفل صغير رضيع، فوضعته في حجر الإمام عليه السلام، فاشتدّ حينئذٍ في غاية الاشتداد بكاء الإمام عليه السلام ونحيبه، وعلا صوته الشريف، وأعلنت النسوة الطاهرات والحرم أصواتهن بالبكاء والنحيب من خلف الأستار من الحجرات» (اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج1، ص182-183) می‌توان احتمال داد که دربندی تعمدی در این تحریف نداشته، و چه بسا دو روایت زیر را در روضه کافی دیده و در وهم خود آنها را ترکیب کرده و به آنها افزوده و از آنها کاسته باشد و به صورت قصه فوق درآورده باشد: 🔹«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْوَلِيدِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: أَنْشَدَ الْكُمَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع شِعْراً فَقَالَ‏ «أَخْلَصَ اللَّهُ لِي هَوَايَ‏// فَمَا أُغْرِقُ نَزْعاً وَ لَا تَطِيشُ سِهَامِي‏» فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تَقُلْ هَكَذَا فَمَا أُغْرِقُ نَزْعاً وَ لَكِنْ قُلْ فَقَدْ أُغْرِقَ نَزْعاً وَ لَا تَطِيشُ سِهَامِي. - سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ‏ مُصْعَبٍ الْعَبْدِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ قولُوا لِأُمِّ فَرْوَةَ تَجِي‏ءُ فَتَسْمَعُ مَا صُنِعَ بِجَدِّهَا قَالَ فَجَاءَتْ فَقَعَدَتْ خَلْفَ السِّتْرِ ثُمَّ قَالَ أَنْشِدْنَا قَالَ فَقُلْتُ‏ « فَرْوُ جُودِي بِدَمْعِكِ الْمَسْكُوبِ»‏ قَالَ فَصَاحَتْ وَ صِحْنَ النِّسَاءُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْبَابَ الْبَابَ‏ . فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ عَلَى الْبَابِ قَالَ فَبَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع صَبِيٌّ لَنَا غُشِيَ عَلَيْهِ فَصِحْنَ النِّسَاءُ.» (الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية، ج‏8، ص215 -216) در هر حال نه چنان قصه ای در روضه ی کافی است تا اخباری آن را بپذیرد و نه این دو روایت ربطی و لو اندک به شبیه خوانی دارد. ضمن این که همان قصه وهمی نیز دلالت بر شبیه خوانی به شکل رایج ندارد. جای تأسف بسیار است که پس از «ملا آقای دربندی» نیز «روضه نویسان» بی آن که زحمت تورّق در «روضه‌ی کافی» را بر خود هموار کنند؛ قصه خود بافته ی دربندی را در کتب خود نقل کرده اند و به این ترتیب این قصّه به مجالس روضه خوانی و محافل روضه نویسی راه یافته و مشهور شده است! برای نمونه رجوع کنید به: 1. معالی السبطین، مهدی حائری مازندرانی، ج1، ص260 2. البکاء للحسین، محمد حسن میرجهانی اصفهانی، نشر نسیم کوثر، پنجم، ص330 3. سحاب رحمت، عباس اسماعیلی یزدی، انتشارات مسجد جمکران، سوم، ص548 4. سلسلة مجمع مصائب أهل البيت ع، محمد الهنداوي، المكتبة الحيدرية، اول، ج1، ص108 و ... ⚠️در این‌جا یک بی‌مبالاتی موجب خلق داستانی جدید شده است. صدها نمونه مانند آن در کتاب دربندی هست، و البته این آسیب منحصر در او نیست، و بسیاری از واعظان و مداحان ما با حفظ ضعیف روایات، و کمی مبالات در نقل، داستان‌های جدیدی می‌آفرینند، و سهل‌گیران بعدی نیز به نشر آن می‌پردازند. همیشه برای داستان‌سازی لازم نیست، جاعل عمداً جعل کند. بی مبالاتی و مراجعه نکردن به منابع اصیل مکتوب خود زمینه آن است که شخص ناخودآگاه روایات جدیدی بسازد. @Al_Rijal @MaarefHadith
💠امام علی علیه السلام: بزرگترین نعمت، عافیت و تندرستی است. آن را برای دنیا و آخرت خود  غنیمت بشمارید.  🔶أَعْظَمَ اَلنِّعْمَةِ اَلْعَافِيَةُ فَاغْتَنِمُوهَا لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ. 📗 تحف العقول، ج۱، ص۱۴۸. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به تو از دور سلام آقا .... امام حسن عسكري عليه السّلام فرمودند: نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است: نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز)؛ زيارة اربعين حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام؛ انگشتر در دست راست نمودن؛ پيشاني بر خاك گذاردن؛ بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم در نمازهاي جهريّه (صبح، مغرب و عشاء). 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ إِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. @MaarefHadith
اربعین پای پاتا عشقه.mp3
8.52M
اربعین پایین پاتا عشقه
پژوهشی_در_حدیث_«قتیل_العبرة».pdf
691.4K
📝 پژوهشی در حدیث قتیل العبرة 👆👆👆 ✍️ محمد احسانی‌فر لنگرودی یکی از فرازهای زیارت اربعین سیدالشهدا علیه¬السلام، عبارت «السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَات‏» است. در روایات دیگر نیز تعابیری همچون « قَتِيلُ الْعَبْرَة» درباره امام حسین علیه السلام بکار رفته است. ؛ «پژوهشی در حدیث قتیل العبرة» در دو محور کلی به بررسی مصادر و گونه های نصوص مربوط، و تحقیق مفاد «قتیل العبره» پرداخته است. چکیده مقاله: احادیث «قتیل العبره» منقول از پنج تن از معصومان صلی الله علیه و آله وسلم و با ده گونه متنی و سیزده اسناد، در اعتبار و کثرت اسانید، برتر از آن اند که مورد تشکیک و مناقشه قرار گیرند؛ لیکن برخی ابهامات مربوط به مفاد و نوع اضافه در ترکیب «قتیل العبره» و دیگر ترکیب های مشابه به کار رفته در این نصوص، بویژه خود ترکیب «قتیل العبره» می طلبد که این دسته از احادیث، به عنوان ، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند. این مقاله در دو محور کلی سامان می یابد: الف. بررسی مصادر و گونه های نصوص مربوط، ب. تحقیق مفاد «قتیل العبره». 👆👆👆 @MaarefHadith
آیا حضرت ابالفضل علیه السلام غیر از زمان شهادت هیچ وقت با عنوان «برادر» ابی عبدالله علیه السلام را مورد خطاب قرار ندادند؟ ✍️رضا عطائی 📝 در بین برخی از افراد معروف است که حضرت عباس علیه السلام فقط هنگام شهادت از امام حسین علیه السلام با عنوان «برادر» یاد کردند و قبل از آن امام را هیچ وقت با کلمه «برادر» خطاب نکرده بود بلکه «مولای» و «سیدی» خطاب می‌کردند!! اما ظاهر این باور مشهور، منشأ روایی و تاریخی معتبری ندارد، بلکه بالعکس در نقل مشهوری که مرحوم شیخ مفید بیان کرده، حضرت اباالفضل در عصر تاسوعا از واژه «یا اخی» و یا همان «برادرم» استفاده کردند. شیخ مفید چنین نقل می کند: عمر سعد فریاد زد: اى لشكر خدا سوار شويد ... پس لشكر سوار شده تا هنگام غروب به نزد امام و يارانش يورش بردند، در آن هنگام حضرت جلوى خيمه خود نشسته بود و بر شمشير خود تكيه زده و سر بر زانو نهاده خواب رفته بود، زینب صدای دشمن را شنید و به نزد امام حسین آمد ... حضرت فرمود همانا من رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم که فرمود به نزد ما خواهی آمد.... «وَ قَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ "يَا أَخِي" أَتَاكَ الْقَوْمُ فَنَهَضَ ثُمَّ قَالَ يَا عَبَّاسُ ارْكَبْ بِنَفْسِي أَنْتَ يَا أَخِي‏ ...» (1) پس عباس بن علی پيش آمده و عرض كرد: «برادر» لشکر به طرف شما آمده است .... نکته دیگر این که استفاده از عناوینی؛ مانند «برادرم»، «پدرم» نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه در بین اعضای خانواده، این کلمات، از عناوین عاطفی و احترام آمیز به حساب می آیند؛ همچنان که در روایات اشاره شده است که وقتی آیه «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا» (2) نازل شد حضرت زهرا سلام الله علیها با عبارت «یا رسول الله» پیامبر را صدا می‌کرد؛ اما پیامبر اکرم فرمود: دخترم! این آیه در مورد تو و مانند تو نازل نشده است. تو از من هستی و من از تو هستم! این آیه خطاب به افراد جفاکار و متکبر است! از این بعد با همان «پدر جان» صدایم کن، چون هم بیشتر به دلم می‌نشیند و هم خدا از آن راضی‌تر است. (3) 📚 پی نوشت ها: 1.ر.ک: الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص 89. 2.سوره النور، آیه 63. 3.ر.ک: البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 104. @MaarefHadith
امام على عليه السلام فرمودند: در آغاز سردی هوا خود را از سرما حفظ کنید و در پایان آن از آن استقبال کنید؛ زیرا سرما با بدن ها همان می کند که با درختان می کند؛ در آغاز[برگ درختان را] می سوزاند و در پایان می رویاند 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ، فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الْأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الْأَشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ. 📚 حکمت ۱۲۸ نهج البلاغه @MaarefHadith @hadisgraph
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
📝 سابقه چاپ اولین مجلات علمی در ایران (در دو فرسته) سابقه چاپ اولین مجله علمی در ایران به دوره قاجار بر می گردد. «فلاحت مظفری» نام مجله ایست که برای اولین بار در ایران در ماه جمادی الاول سال ۱۳۱۸ هجری قمری مطابق با ماه اوت ۱۹۰۰ میلادی در تهران منتشر شد. روی جلد آن نوشته شده: «این روزنامه در تحت حمایت بندگان اعلیحضرت قویشوکت اقدس شاهنشاه و خلدالله ملکه و سلطانه است». صاحب امتیاز مجله: فخیم السلطنه رییس و مدیر کل فلاحت ممالک محروسه است. در مورد قیمت محل توزیع نیز چنین نوشته شده است: محل رجوع چهارراه مخبرالدوله در اداره مرکزی کل فلاحت است. وجه اشتراک سالانه طهران ۱۸ قران، داخله ایران ۲۰ قران، اروپ و آمریک ۱۴ فرانک، تمام عثمانی سه مجیدی، قفقاز و روسیه شش منات، هند و افغانستان ۹ روپیه [و] اجرت پست همه‌جا به عهده اداره است». در مورد موضوع چنین نوشته شده است: «از کلیه علوم فلاحت و فواید عامه و مقالات سودمند دیگر و اخبار رسمی راجع به امور فلاحت سخن می‌گوید». مقالات نافعه به حال دولت و ملت و راجع به فلاحت و فواید عامه را با کمال امتنان می‌پذیرد و نشر می‌نماید، مراسلاتی که به اداره می‌رسد، در صورت انتشار و عدم آن صاحبش حق استرداد ندارد. پاکت‌های بی‌تمبر قبول نمی‌شود. ماهی دو بار در غره و پانزدهم طبع و تقسیم می‌شود. از نکات مهم دیگری که در مورد این مجله می توان گفت: 1. قرار بود این مجله ماهی دو بار چاپ شود ولی مثلا فاصله انتشار شماره‌های یک و دو به یک ماه می‌رسد و علت آن را «غفلت امنای دارالطباعه» ذکر کرده اند. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
2. تخفیف در قیمت شامل مورد ذیل می شود: برای رجال مردمانی که شایق آبادی مملکت و طالب ترقی زراعت هستند، بدوا دو نمره مجانا فرستاده می‌شود. 3. برای اشتراک مجله نیز چنین نگاشته شده است: هر کس طالب باشد، قیمت آبونه و وجه اشتراک شش‌ماهه آن را که در حقیقت کم و غیرقابل است، نقد همراهی کارسازی فرمایند و شش‌ماهه ثانی را پس از شش ماه دیگر لطف خواهند کرد. اداره مبالغ کلی برای ایجاد و تاسیس این [مجله] خرج کرده و محض اینکه همه‌کس بتواند آبونه بشود وجه اشتراک آن خیلی نازل قرار داده شد که اسباب تسهیل انتشار و انتفاع عامه باشد. 4. فهرست مطالب شماره یک: اخطار مخصوص، تمنا، اخبار رسمی، مقدمه ای در بنای اداره ی کل فلاحت، گندم، اعلان، تعرفه نرخ اجناس و... 5. از نکات جالب این مجله تبلیغات آن است که در شماره سوم خود از یک شرکت هلندی در ایران که فروش ماشین آلات کشاورز را بر عهده دارد، تبلیغ می کند. 6. از جمله نکات شیوه نامه این مجله، این مطلب است: « مراسلاتی که به اداره می رسد در صورت انتشار و عدم انتشار آن صاحبش حق استرداد ندارد. پاکت های بی تمبر قبول نمی شود» 7. نسیه بُردن مجله و عدم پرداخت هزینه نیز از نکات جالب دیگر است «مشترکین عظام وجه ناقابل آن که در سال شش قران است چه در طهران و چه در ولایات نپرداخته اند. امیدوار است که این جزئی وجه را که پول کاغذ و پست نمی شود زودتر بپردازند…» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این مطالب از سایت های مختلف جمع آوری شده است. @MaarefHadith
⚠️ مختصرنویسی در منابع رجالی امامیه، زمینه مبنایی‌پنداشتن اختلافات رجالیان 🔻آیا ابن الولید دو اصل زید زراد و نرسی را جعلی می‌دانست؟ «... جعلی دانستن دو اصل زید زراد و زید نرسی توسط ابن ولید و شیخ صدوق (نک‍: طوسی، فهرست، ص201؛ ابن غضائری، ص62) از مواردی است که مورد مخالفت صریح ابن غضائری قرار گرفته است. (ابن غضائری، ص62) با این وجود باز به طور قطع معلوم نیست که ایشان در مورد این اصول نزاع مبنایی با قمیان داشته باشند؛ زیرا نقد ابن غضائری بر صدوق بر این استوار است که صدوق آن اصول را جعل محمد بن موسی همدانی دانسته؛ در حالی که این دو اصل با روش سماع از ابن ابی عمیر روایت شده اند. اما در برابر اذعان صدوق به روایت نکردن اصل زید زراد، خود در ابتدای یکی از آثارش از کتاب زید زراد روایتی را نقل نموده که سند آن نه از همدانی، که ابن ابی عمیر است. (صدوق، معانی الأخبار، ص1) به احتمال قوی این مطلب بدان جهت بوده که کتاب زید به مانند بسیاری از اصول دیگر نسخه‌های مختلفی داشته است. به ویژه آنکه به نظر می‌آید که بنا بر سندی دیگر احتمالاً صدوق راوی کتاب زید زراد بوده است. نجاشی سند روایت اصل زید را از پدر شیخ صدوق به همان سندی آورده که در معانی الأخبار صدوق است. (نجاشی، ص175) صدوق در جای دیگر به مناسبت حضور همدانی در سندی دیگر با تصریح به ضعف او، تأکید می کند که اخباری که ابن ولید تصحیح نکند ترک می‌شود. (صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص91) چه برسد به این مورد که به جعل همدانی تأکید کرده اند. بر این اساس اثر به روایت صدوق باید چیزی غیر از اثری باشد که ابن الولید آن را جعلی خوانده است.» @Al_Rijal @MaarefHadith
ترجمه اصول کافی (استاد حسین انصاریان) 🔻به دلیل نیاز جامعه به ترجمه ای روان، به روز، دقیق و مطابق با اصول پژوهشی و قواعد ادبیات فارسی معاصر، به دور از برخی از کاستی های ترجمه های گذشته، حضرت استاد انصاریان را بر آن داشت که ترجمه‌ای از بخش اصول کتاب «کافی» با ویژگی‌های زیر به انجام رساند: 1️⃣ در این ترجمه به متن حدیث با استفاده از نسخه اصلی «دارالکتب الاسلامیه» که با تصحیح‌ دقیق استاد مرحوم علی‌اکبر غفاری تصحیح شده است پایبند بوده و ارجاع به مصادر معتبر داده شده و نقایص آن رفع شده است و موارد مبهم با رجوع به نسخه «دارالحدیث» رفع ابهام شده است. 2️⃣ به متن کتاب وفاداری شده و بین توضیحات مترجم از متن ترجمه روایت تمایز گذاشته شده است. 3️⃣ ترجمه‌های موجود کتاب اصول کافی به طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه دقیق قرار گرفته و نقاط ضعف برطرف و از نقاط قوت آنها بهره‌برداری شده است. 4️⃣ در ترجمة از شروح معتبر اصول کافی از جمله از کتاب «مرآةُ العقول»علامه مجلسی و شرح ملا محمدصالح مازندرانی و شرح صدرالمتألهین بر اصول کافی استفاده شده و باتوجه به باطن کلام معصوم و با لحاظ اصطلاحات وضرب‌ المثل ها ترجمه دقیق صورت گرفته است. 5️⃣ در ترجمه فارسی؛ اصول و قواعد دستور زبان فارسی رعایت شده و از واژگان درست، دقیق و خوش‌آهنگ بهره برده شده است و نزدیک‌ترین واژگانِ معادل برگزیده شده است. 6️⃣ چینشی نو، شماره‌گذاری ابواب و شماره‌گذاری روایات به صورت مسلسل با رعایت استانداردهای پژوهشی از دیگر نقاط قوت این ترجمه است. 👇👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆👆👆 7️⃣ در استفاده از کتب لغت، به کهن‌ترین آنها مانند «العین» فراهیدی(م 175) که هم‌عصر با زمان معصومین و هم‌دوره با زمان تدوین کتاب «کافی» بوده مراجعه شده و ترجمه لغات مشکل با کمک لغت‌نامه‌هایی مانند «مصباح‌المنیر» و نیز کتاب‌های جدیدی مانند «فرهنگ معاصر عربی فارسی» آذرنوش انجام گرفته است که به صلابت و اتقان و روانی متن ترجمه کمک کرده است. نیز از انتقال معنای برخی الفاظ در گذر زمان از یک معنا به معنای دیگر غفلت نشده است. 8️⃣ ارتباط تنگاتنگ و مستمر و طولانی مترجم با جامعه مقصد در ترجمه تأثیرگذار بوده و روایات شبهه برانگیز و دارای ابهام برای جامعه روز شناسائی شده و با توضیح در چند جمله برای مخاطب رفع شبهه شده است. 🔹این ترجمه محصول تلاش‌‌های دو ساله اندیشمند محقق حضرت استاد حسین انصاریان بوده که توسط محققین مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف معظم‌له طی 2 سال مورد بررسی و تحقیق و ویرایش قرار گرفته است. 📌فایل الکترونیکی این کتاب در اینجا قابل دسترسی است. @MaarefHadith
❓ چرا مسند نویسی مورد علاقه علمای شیعه نبود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، شامگاه یکشنبه، ۲۰ مهرماه، در نشست علمی «مسندنویسی شیعی؛ چیستی و چرایی»:🔻 ◻️ اصطلاح مسند به عنوان کتاب با روایت مسند متفاوت است؛ کتاب مسند مجموعه روایات یک صحابی را از معصوم(ع) نقل کرده است. هدف از نگارش مسند جمع‌آوری روایات یک راوی برای جلوگیری از فراموشی بوده است. مسندنگاری مجموعه روایات یک راوی کنار هم قرار گرفته و می‌توان دغدغه‌ها و طرز تفکر یک فرد و نیازهای معرفت او و دوره او را به دست آوریم. ◻️ مسندنویسی در میان حدیث‌نگاران کهن شیعه معمول نبوده است؛ زیرا نیازهای معرفتی شیعیان را تأمین نمی‌کند. https://hawzahnews.com/x9Rtx @MaarefHadith
✍استاد احمد عابدی در حدیثی از حضرت عیسی بن مریم علیه السلام نقل شده است که فرمود: « لَنْ يلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ مَنْ لَمْ يولَدْ مَرَّتَّينِ » یعنی «کسی که دوبار متولد نشود نمی تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند». 📝 غالب کبوتران که پرواز می کنند دو تاریخ تولد دارند: یکی زمانی که در تخم بودند و از مادر متولد می شوند. و دیگر زمانی که به عنوان جوجه ای از آن تخم متولد می گردند. اما انسانها که یک تاریخ تولد دارند یا عموم حیوانات که یک تاریخ تولد دارند قادر به پرواز نیستند. 💠 حضرت عیسی علیه السلام می فرماید برای پرواز در ملکوت به داشتن دو تاریخ تولد نیاز است. یک تاریخ تولد را هر کسی دارد، و آن روزی است که از مادر متولد شده است. 🔹👈 اما اگر یک تحول بزرگ در زندگی او پدید آید بطوری که نقطه عطف مهم و تاثیرگذار باشد و یا یک انقلاب روحی و روانی پیدا کند این را می توان تاریخ تولد دوم به شمار آورد و چنین کسی می تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند. 📚 کوکب هدایت(احمد عابدی)،ص۴۶و۴۷. @MaarefHadith
اولین نشریه رسمی با گرایش علوم اسلامی قبل از انقلاب اسلامی ✍️ رضا عطائی سه مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام»، «مقالات و بررسی‏‌ها» و «نشریه دانشکده الهیات» اولین نشریات قبل از انقلاب اسلامی بودند. مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام» نخستین نشریه حوزه علمیه قم بود که از آذر ماه، سال 1337 شمسی کار خود را آغاز کرد. این مجله توسط آقایان: مکارم شیرازی، سبحانی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، ، سید مرتضی جزائری، امام موسی صدر، مجدالدین محلاتی، محمد واعظ‌زاده خراسانی و علی دوانی پایه‌گذاری گردید. مجله «دانشکده الهیات و معارف اسلامی» زیر نظر دانشگاه تهران، از سال 1337 با نام «علوم معقول و منقول» کار خود را آغازکرد و بعد از آن با عنوان مجله «مقالات و بررسی ها» به کار خود ادامه داد. این مجله از سال 1388 به 5 مجله علمی مستقل تبدیل شد که مجله «پژوهشهای قرآن وحدیث» از جمله آنهاست. «نشریه دانشکده الهیات» از دیگر مجلاتی بود که نخستین شماره آن در سال 1347 به مناسبت «صدمین سال درگذشت حکیم سبزواری» تحت عنوان نشریه دانشکده علوم معقول و منقول مشهد منتشر شد. در سال 1387 این مجله به چهار مجله مستقل تبدیل شد که «علوم قرآن و حدیث» از جمله آنهاست. 📕📕اولین نشریات رسمی با گرایش علوم اسلامی بعد از انقلاب. اولین مجلات قرآن و حدیث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شامل «مشکوة»، با گرایشِ معارف قران و حدیث و فرهنگ اسلامی از سال 1361 و مجله تراثنا وابسته به مؤسسه آل البیت در سال 1363 و مجله «مطالعات تاریخی قرآن و حدیث» (صحیفۀ مبین سابق) در سال 1372 می باشد. بعد از دهه دوم سال 70 بیش از 186 مجله فقط مرتبط با موضوع علوم قرآن و حدیث در ایران منتشر شده است که لیستی از آنها در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» توسط «سید مجید نبوی» جمع آوری گردید و در شماره سوم مجله منتشر شده است. (برای ورود به سایت مجله، اینجا کلیک کنید) لینک دریافت مقاله: https://eitaa.com/MaarefHadith/129 @MaarefHadith