26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بُعد عرفانی شهادت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
عرفا معتقد هستند که اگر گروهی لِلَّه شربت شهادت بنوشند، این زمینهٴ ظهور ولیّی از اولیای الهی خواهد بود؛ حالا یا آن ولیّ پیغمبر است یا شاگرد پیغمبر است! یا امام معصوم است یا شاگرد او!
صد هزاران طفل سر ببریده گشت
تا کلیم الله صاحب دیده گشت.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#اینگونه_نباشیم
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند:
لا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ عِندَكُم كَغَيرِهِ مِنَ الشُّهورِ؛ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللّهِ حُرمَةً وفَضلاً عَلى سائِرِ الشُّهورِ، ولا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ يَومُ صَومِكُم كَيَومِ فِطرِكُم؛
ماه رمضان پيش شما مثل ماههاى ديگر نباشد؛ چرا كه نزد خداوند، احترام و بر ساير ماهها برترى دارد. در ماه رمضان، روزِ روزه دارى شما مثل روزِ خوردنتان نباشد.
📗فضائل الأشهر الثلاثة: ۹۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
«ماه خدا»، اثر مرحوم حجت الاسلام محمد محمدى رى شهرى، پژوهشى است جامع درباره ماه مبارك رمضان از نگاه قرآن و حديث كه به زبان فارسى و در سال 1383 ش، نوشته شده است. مطالب این کتاب در پنج بخش و در دو جلد، تنظيم شده است. نگارنده كوشيده است در حد توان، همه #روايات مربوط به هر موضوع را از منابع گوناگون شيعه و اهل سنت، به طور مستقيم، استخراج و گردآورى کند.
أثری جامع پیرامون #أحادیث مربوط به ماه مبارک رمضان.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام حسن(علیهالسلام) شجاعترین چهره تاریخ اسلام است
رهبرانقلاب(حضرت آيةالله خامنهای)
◀️من معتقدم امام حسن مجتبى #شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را میریزد، براى ابقای فکر و ایدهاى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است.
🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانهى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
📗کتاب دو امام مجاهد، ص۴۲-۴۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#شرف_الشمس
چند نکته در مورد شرف الشمس
آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟
✍️ رضا عطائی
به نام خدا
اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست میکنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است.
ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند.
بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل بیت علیهمالسلام نیز ارجاع به اینگونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهلبیت علیهمالسلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرتهای استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد.
مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد 6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد.
پی نوشت:
1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرف_الشمس
روز 19 فروردین ماه برخی دکان باز می کنند برای این که دعای شرف الشمس را بر پشت عقیق زرد حکاکی کنند و....
علاوه بر این که این دعا سند روایی معتبری ندارد، چند نکته نیز قابل تامل است:
1. مگر دعاهای اسلامی بر اساس تاریخ قمری نیست؟ پس 19 فروردین از کجا آمده؟!!
2. اگر حکاکی این دعا بر روی عقیق زرد این قدر اهمیت داشت چرا معصومان علیهم السلام این کار را نکردند؟ اصلا چرا در سیره علما نیز این کار مرسوم نبوده است؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#تعقیب_نماز
دعای کوچک برای تعقیبات نماز
امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به نامه محمّد بن ابراهيم كه نوشت : سرورم! اگر صلاح مى دانيد به من دعايى بياموزيد كه در تعقيب نمازهايم بخوانم و خداوند با آن دعا خير دنيا و آخرت را به من عطا فرمايد، فرمودند:
أعوذُ بِوَجهِكَ الكَريمِ ، و عِزَّتِكَ الّتي لا تُرامُ ، و قُدرَتِكَ الَّتي لا يَمتَنِعُ مِنها شَيءٌ ، مِن شَرِّ الدّنيا و الآخِرَةِ ، و مِن شَرِّ الأوجاعِ كُلِّها
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 346
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#شب_قدر #مذاکرة_العلم
آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟
✍️ رضا عطائی
شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.
شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1)
وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست.
از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند.
فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2)
بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود.
بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد.
در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود.
البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند.
به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗 1. الأمالي، ص 649.
📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج4، ص 155.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
..ای كاش اين سحر ز صبوحی حذر كند
يا اينكه در به روی تو خود را سپر كند
ای ماه سر به مُهر سر از سجده بر مدار
پشت سرت کسی است که شقّ القمر کند
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
📜زیارت امام حسین علیهالسلام در شب قدر
◀️عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ.
◀️امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در #شب_قدر فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد؛ یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحتآمیز عباد توزیع و تفریق مىشود، از طرف عرش منادى ندا مىکند: خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیهالسلام رفته مىآمرزد.
📗کامل الزیارات، ص ۱۸۴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق علیه السلام
فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ
هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .
📚 تفسير فرات الكوفي، ص: 581
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غیر از علی(ع) کسی را در تمام دنیا سراغ دارید که بگوید «هرچه میخواهید از من بپرسید تا پاسخ بدهم».
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
بفاطمة الهی العفو ...
التماس دعا 🤲🤲
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
ملا محسن فیض کاشانی در کتاب بشارة الشیعه درباره #فضائل_حضرت_علی علیه السلام:
▪️قال "الخلیل بن أحمد": احتیاج الکلّ إلیه واستغناؤه عن الکلّ دلیلٌ علی أنّه إمام الکلِّ.
▪️و سئل [خلیل بن احمد] عن مدحه، فقال: ما أقول فـى مدح امرىء کتمتْ أحبّاؤه فضائله خوفاً، وأعداؤه حسدا،ً ثمّ ظهر ما بین الکتمین ما ملأ الخافقین. (1)
پن:
(1) أقول: فی روایة قال رسول الله (ص) لعلیّ (ع): إنّ فیک شبها من عیسی بن مریم ولولا أن تقول فیک طوائف من اُمّتی ما قالت النصاری فی عیسی بن مریم لقلت فیک قولاً لاتمرّ بملأ من الناس إلاّ أخذوا التراب من تحت قدمیک یلتمسون بذلک البرکة... الخ. فلعلّ رسول الله (ص) أیضاً أخفی فضائله خوفاً من کفر الناس، و راجع قرّة العیون فی أعزّ الفنون: 132.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#گریه_معاویه بر امام علی علیهالسلام
سخن عدی بن حاتم طائی که اشک معاویه را در آورد؛👇
لقد رأیته لیلة و قد مثل فی محرابه و ارخی اللیل سرباله و غارت نجومه، و دموعه تتحادر علی لحیته و هو یتململ تململ السلیم و یبکی بکاء الحزین فکأنی الآن اسمعه و هو یقول: یا دنیا، أ بی تعرضت ام الی اقبلت؟ غرّی غیری، لا حان حینک، قد طلقتک ثلاثاً لا رجعة لی فیک، فعیشک حقیر و خطرک یسیر، آه من الزاد و بعد السفر و قلة الانیس.
◀️معاویه پس از شنیدن این سخنان عدی گریه کرده و اشکهای خود را با آستین لباسش پاک می کند و میگوید: یرحم اللَّه اباالحسن کان کذلک، فکیف صبرک عنه؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
چقدر این نقل تاریخی زیباست
رَأَيْتُ عَلِيّاً علیه السلام يَدعُو الْيَتامي فَيُطعِمَهُمُ الْعَسَلَ، حَتّي قالَ بَعضُ أصحابِهِ: لَوَدِدْتُ أنّي كُنتُ يَتيماً.
علي علیه السلام را ديديم كه يتيمان را فرا ميخواند و به آنان، عسل ميخوراند تا آنجا كه يكي از يارانش گفت: كاش من هم يتيمي بودم!
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم
ثواب قرائت سوره #روم و #عنکبوت
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
ابوبصیر نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سورهی عنکبوت و روم را در شب بیستوسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
چقدر این جماعت مصداق این روایت هستند:
قال أبو عبداللّه(ع): لمّا ضُرب الحسین بن علی(ع) بالسیف فسقط... ثمّ ابتُدِرَ لیقطع رأسه نادی منادٍ من بُطنان العرش: «ألا أیّتها الأُمّة المتحیّرة الضالّة بعد نبیّها! لا وفّقکم اللّه لأضحی ولا لفطر»... فلا جرم واللّه ما وفِّقوا ولا یُوفَّقون حتّی یَثْأرَ ثائرُ الحسین(ع)؛
امام صادق (ع) فرمودند: وقتی که امام حسین (ع) با ضربه شمشیر از پا افتاد... و سرش را بریدند یک منادی از میان عرش این ندا داد «ای اُمتی که بعد از پیامبرش سرگردان و گمراه شدید خداوند شما را به انجام اعمال هیچ عید قربان و عید فطری موفق نگرداند». و به خدا قسم دیگر نه موفق بر آن شدند و نه موفق خواهند شد تا آن که خون خواه امام حسین (ع) قیام کند.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و اکنون پس از سه سال...
➕ لحظاتی از شعاردادن شهید سلیمانی در ابتدای خطبههای رهبر انقلاب در آخرین حضور در نماز عید فطر سال۱۳۹۸
📣 اقامه نماز عید فطر به امامت حضرت آیتالله خامنهای در مصلای امام خمینی (ره) تهران
روز عید فطر؛ ساعت ۸ صبح
#نماز_تاریخی
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟
#کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر
✍️ رضا عطائی
در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است.
اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند.
ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیهالسلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است.
این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است.
نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشتههاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مىكنيم و فتوا مىدهيم.
با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد.
از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کردهاند. (2)
به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3)
بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود.
مثلا مرحوم کاشفالغطاء در این رابطه مینویسد: «صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4)
ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5)
مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6)
شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7)
بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغارات، ج 1، ص 250.
📚2. الکافي، ج4، ص148.
📚3. تهذيب الأحكام، ج4، ص 298.
📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51.
📚5. شرح الکافی، ج4، ص 92.
📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 235.
📚7. وسائل الشيعة، ج10، ص519.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ #کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب
الروايات الدالة على استحباب صيام ستة أيام من شوال غير نقية السند ومن أراد الاتيان به رجاءاً ـ متتابعاً أو متفرقاً ـ فليبدأ فيه بعد مضي ثلاثة أيام من يوم العيد فإنّه قد رود في بعض النصوص المعتبرة النهي عن الصيام بعد الفطر ثلاثة أيام معللاً أنها أيام أكل وشرب.
*مكتب السيد السيستاني*
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_قدسی
_حدیث قدسی، نوعی حدیث است که به ذات مقدّس الهی منسوب است و به آن حدیث ربانی و الهی نیز گفته میشود.
_درباره وجه تسمیه احادیث قدسی، چند احتمال دادهاند که براساس قویترین آنها، انتساب این احادیث به ذات مقدّس الهی موجب این نامگذاری شده است.
_در تعاریفِ گوناگونِ حدیث قدسی، این نقطه مشترک وجود دارد که حدیث قدسی سخنی است که آن را پیامبراکرم صلیاللّهعلیه وآله از قول خدا گزارش کرده، اما مانع نبودن این تعریف موجب شده است که محدّثان برای آن شاخصهایی معین و وجوه افتراق آن را از قرآن بیان کنند.
تعداد، اهمیت و جزئیات این شاخصها و وجوه افتراق در منابع بهطور متفاوت ذکر شده است.
مثلا شیخ بهائی در این باره تنها به یک مورد اشاره کرده، حال آنکه بلوشی چهارده مورد ذکر کرده است.
_سید حسن صدر در تعریف حدیث قدسی می نویسد: و من الحديث ما يسمى حديثا قدسيا وهو: ما يحكي كلامه تعالى غير متحدي بشئ منه نحو قوله قال الله تعالى: الصوم لي وانا أجزي عليه
📗نهایة الدراية، ج۱،ص۸۶
@MaarefHadith
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
#آب_نیسان
اکثر مناطق کشور این چند روز بارانی است.
آب نیسان مربوط به این ایام است که البته آدابی هم دارد.
@MaarefHadith
#ابزار_پژوهش
دسترسی و دریافت منابع و مستندات
مکتبة أهل البیت (سلام الله علیهم)
دسترسی مستقیم به پایگاه👇
ablibrary.net
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith