✅ اندر احادیث اینترنتی با آدرس های فضائی
✍ رضا عطائی
کلامی در بین برخی از خطبا شهرت یافته است که «اهل بيت عليهم السلام، همه كشتى نجات اند؛ امّا كشتى حسين عليه السلام، وسيع تر و پُر سرعت تر است».
این سخن را به دو عبارت به امام صادق و امام رضا علیهما السلام نسبت می دهند:
1️⃣ قال ابی عبدالله علیه السلام: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع».
2️⃣ قال ابی الحسن الرضا علیه السلام: «کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اوسع و اسرع».
آدرسی که برای این دو حدیث در اینترنت و فضای مجازی داده می شود نیز به این صورت است:
1️⃣ بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴.
2️⃣ بحارالانوار، ج93، ص 294 .
متاسفانه برخی از دانش پژوهان بدون این که به بررسی دقیق بپردازند، همین حدیث را با آدرس های فضائی در پژوهش های خود آورده و به تحلیل آن می پردازند.
به عنوان نمونه مقاله ای با عنوان «سیمای امام حسین(ع) در زیارت اربعین» در 📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» منتشر شده است و در مقدمه با استناد به این حدیث آن را تحلیل می کند. آدرسی که برای این سخن داده شده، همان آدرس فضائی است که مورد اشاره قرار گرفت.
برای مطالعه مقاله👈 اینجا کلیک کنید
⁉️سوال این است که آیا مدیر مسئول، سردبیر و ارزیاب مجله هیچ مسئولیتی ندارند؟⁉️
⛔️ ای کاش هیات تحریریه های مجلات واقعی باشد تا بتوانند به وظایف خود عمل کنند.
⛔️ ای کاش سردبیران و مدیر مسئولان در انتشار معارف حدیثی به وظائف خود عمل کنند و به نوقلمان کمک کنند تا آینده علمی آنها با این اشتباهات تیره نشود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی.pdf
612.8K
#مقاله_بخوانیم
#عزاداری_محرم_صفر
✅ نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی
✍️ مجتبی دلیری(دکتری روانشناسی، مدرس دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران جنوب) -فرزانه رسانه (کارشناس ارشد روانشناسی)
🔖 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت جامعه بود.
💻 روش: بدین منظور پرسشنامه سلامت اجتماعی در دو مرحله و به فاصله تقریبی دو ماه در اختیار 132 نفر با دامنه سِنی 20 تا 67 سال قرار گرفت که به صورت نمونه در دسترس از بین ساکنان مجتمع های مسکونی مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران انتخاب شده بودند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمون کواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
🖨 یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد نمره سلامت اجتماعی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری نسیت به افرادی که در مراسم عزاداری شرکت ننموده اند به طور معنا داری افزایش یافته است.
📝 همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که شرکت در مراسم عزاداری به طور معناداری بر افزایش مؤلفه های انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی افراد شرکت کننده موثر بوده است.
‼️ برای مطالعه بیشتر اینجا 👈کلیک کنید و یا فایل مقاله☝️ را دانلود کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در__محضر_معصوم
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ از امام باقر روایت می کند که فرمودند: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
شیعیان ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون و عمر را طولانی و بلاها و بدیها را دفع میکند و زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او ازجانب خدا داشته باشد، واجب است.
📚 كامل الزيارات، النص، ص: 121
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین.pdf
860.6K
✅ بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین
✍️ محمود شهبازی - فاطمه ورمرزیادی
📝زیارت نامه ها همانند سایر متون دینی از ادبیات والا و با ارزشی برخوردارند اگر همانند دیگر متون در چاچوب علوم و دانش های ادبی نوین تحلیل شوند علاوه بر درک زیبایی های ادبی آن ها، موضوع و محتوای مورد نظر آن به صورت علمی برای مخاطبان عرضه می شود. یکی از دانش های ادبی نوین، دانش سبک شناسی است که متن ادبی را به لایه های آوایی، صرفی ، نحوی و بلاغی تجزیه می کند سپس با بررسی ویژگی های هر سطح و تکرار آن ها در متن ، دیدگاه و احساس خالق اثر را درباره ی موضوع بیان می کند تا مخاطب شناخت علمی و درکی بهتری نسبت به اثر به دست آورد.
تحلیل موضوعات زیارت نامه ی اربعین براساس دانش سبک شناسی، در دو لایه ی آوایی و نحوی نشان می دهد که امام صادق (ع) در سطح آوایی با تکرار کلمات خاص، قرار دادن صامت های هم آوا کنار یکدیگر ،تکرار مصوت ها، کاربرد سجع در کلام خود علاوه بر اینکه معنای مورد نظر خویش را انتقال می دهند، به موسیقی داخلی و بیرونی متناسب با معنای کلام در هر موضوع توجه کرده اند تا اثر بخشی کلام در مخاطبان دوچندان شود. ایشان در لایه ی نحوی جملات اسمیه را برای بیان ثبوت اوصاف امام حسین(ع) و جملات فعلیه با افعال مضارع ذکر کرده تا پویایی و حیات معنای جملات را بیان کنند، از جملات کوتاه برای ذکر احساس و عاطفه و از جملات طولانی برای بیانی آرام بهره برده اند
‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از رضا عطائی
اسناد و شواهد زیارت اربعین.pdf
396K
✅ اسناد و شواهد زیارت اربعین
✍️محمد رضا جواهری
📝 زیارت اربعین عظیم ترین اجتماع انسان ها در سراسر جهان و بزرگترین مراسم مذهبی شیعیان به شمار می رود. ارائه استاد و شواهد علمی و تاریخی دقیق، متقن و معتبر در اثبات اصالت و حقانیت این مراسم معنوی می تواند زمینه ساز برگزاری هر چه با شکوه تر این اجتماع عظیم دوست داران سید الشهدا باشد.
اين نوشتار با روش توصيفي تحليلي کوشيده اسناد و شواهدي از حديث، تاريخ و سيرة معصومان علیهم السلام ارائه دهد. در همين راستا اين نوشتار ضمن ارائة اسناد و شواهد تاريخي و حديثي، به ذکر سند روايي زيارت اربعین اشاره کند.
‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اربعین
#زیارت
🎙مصاحبه خواندنی خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا) با حجتالاسلام والمسلمین هانی زعفرانی پیرامون مقاله تالیفی ایشان با عنوان «روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی»
برای مطالعه مصاحبه اینجا کلیک کنید
....
🖌متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💢 محدث نوری و پیاده روی زیارت حسینی
🔸محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم، شکوهی ویژه بخشید.
🔹 این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیادهروی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی میکردند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند.
💠 ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری قمری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(علیه السلام) رفت و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
برگرفته از کانال:
🕌 @mazaresheikhan
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢 محدث نوری و پیاده روی زیارت حسینی 🔸محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خ
برخی از اعضای محترم کانال این عکس را متعلق به مرحوم میرزا جواد تبریزی و یا مرحوم آل آقا کرمانشاهی رحمت الله علیهما می دانند نه مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه.
#معرفی_کتاب
✅ عبدالرزاق الصنعانی شخصیته و تراثه العلمی
✍️ پديدآورنده : سید حمیدرضا محمودزاده حسینی
محمد جعفر محمودتبار
🔖 کتابی است در شرح حال عبد الرزاق صنعانی (۱۲۶ ـ ۲۱۱ق) و معرفی تفصیلی کتاب المصنف. عبدالرزاق صنعانی ـ صاحب المصنف ـ از محدثان برجسته ای است که خدمات ارزنده ای در حفظ و نشر احادیث اهل بیت(ع) دارد. وی افتخار معاصرت با امام صادق(ع) و امامان بعدی تا امام جواد(ع) را دارد.
برخی وی را در زمره ی اهل سنت به شمار می آورند اما این کتاب با ذکر قرائن و شواهد، تشیع او را نشان داده است و نیز اقوال صاحب نظران شیعه و سنی را در مورد تشیع او، نقل کرده است؛ شخصیت هایی چون: آیت الله خویی، شرف الدین، آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، ذهبی، ابن اثیر و...
مطالب کتاب در دو فصل سامان یافته است. فصل اول با بیان ولادت و درگذشت عبدالرزاق، زندگی، آثار علمی، دلایل تشیع او، اشاره به روایاتش در فضایل اهل بیت(ع) و امور اعتقادی، مثالب برخی صحابه، به شرح حال او پرداخته است.
نویسندگان در فصل دوم، از جهات مختلف به معرفی کتاب المصنف پرداخته اند. به این منظور از نسخه های خطی، اساتید عبدالرزاق و شاگردانش (با توجه به المصنف) و ابواب کتاب و احادیث ائمه(ع) در این اثر، سخن به میان آمده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
برگرفته از سایت حدیث نت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست علمی «عصریسازی سیره پیامبر(ص)؛ چیستی و چرایی»
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی
🔻عصریسازی باید همراه با روش و تحلیل درست و استخراج معیارها باشد.....
🔻مهمترین کار در عصریسازی آن است که بتوانیم رفتار حضرات را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و معیارهای حاکم بر رفتار حضرات را استخراج کنیم. در این بین گفتار معصومین(ع) و عرضه بر قرآن خیلی مفید خواهد بود و با این روش تا حد زیادی استخراج این معیارها برای ما ممکن است و وقتی معیار روشن باشد میتوان رفتارهای امروزی را بر آن رفتارها منطبق کنیم...
ادامه👈http://hadith.net/post/74548/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب.pdf
657.8K
✅ اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب
✍️ سید مهدی احمدی نیک- محمد امامی
📝 یکی از راههای شناخت درست تاریخ اسلام و نیز شخصیتهای تأثیرگذار صدر اسلام، واکاوی روایات واردشده دربارۀ آنهاست. جناب ابوطالب یکی از شخصیتهای این دوره بوده که روایات متعدد دربارۀ او گزارش شده است. دربارۀ ایشان دو دیدگاه متفاوت مطرح شده: گروهی با استناد به برخی از روایات در مورد سه آیه از قرآن کریم، چنین پنداشتهاند که وی بدون ایمان از دنیا رفته است. گروهی دیگر بر این باورند که این روایات، نمیتواند شاهد قابل اعتمادی بر این پندار باشد. اکنون مسئله مطرح دربارۀ ایشان این است که آیا ایشان به پیامبر اسلامa ایمان آورد و با ایمان از دنیا رفت؟ مقاله پیش رو با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این روایات پرداخته و با بیان اشکالات اساسی و بنیادین آنها، از قبیل ضعف سندی، دلالی، تعارض با روایات دیگر، ناسازگاری با مفاد و سیاق آیات و... بیاعتباری آنها را اثبات نموده و با استناد به روایات متواتر، اتفاق اهلبیتb، اجماع امامیه، اشعار صریح ابوطالب و درنظرگرفتن معیار تشخیص حق، ایمان وی را از مسلّمات تاریخ اسلام و غیر قابل تردید دانسته است.
🖌همچنین متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در__محضر_معصوم
#دعای_خروج_از_منزل
ابو حمزه می گويد: از حضرت باقر عليه السلام اجازه خواستم که خدمتش بروم، آن حضرت بيرون آمد و لبانش به هَم می خورد، به او عرض كردم (كه آنچه مي فرمودى چه بود؟) فرمود: آن را متوجه شدى؟ عرض كردم: آرى فدايت شوم.
فرمود: همانا به خدا سوگند من به كلامى تكلم كردم كه هيچ كس بدان لب نگشايد جز اينكه خداوند از كار دنيا و آخرت آنچه كه او را اندوهگين ساخته، کفایت کند
عرضكردم: مرا از آن آگاه فرما، فرمود: آرى هر گه بگويد هنگامى كه از خانهاش بيرون آيد:
بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِيَ اللَّهُ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ أُمُورِي كُلِّهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَ عَذَابِ الْآخِرَة
خداوند او را از كارهاى دنيا و آخرتش که او را اندوهگين کند، كفايت كند
📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج 2، ص 541
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 15 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 15 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقالۀ گزارش پروژه چاپ و منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
👇👇👇
1. شرایط کامیابی جهاد تبیین
2. تحلیل روایات «شهود معصومان وفاتیافته، در خواب»
3. الگوی تربیتی قرآن کریم در مواجهه با مخالفان و دشمنان (مطالعه موردی آیه 108 سوره انعام)
4. بازخوانی راهکارهای تربیتی در بهبود روابط اجتماعی با تکیه بر قرآن و احادیث
5. جلوه های کار و فواید آن در سیره و سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
6. دفاع از قرآن کریم و اعجاز آن در سخنان امام حسن عسکری
7. گونهشناسی آسیبهای یافتشده در مقابله با محوریت کتابهای الاصول الستّة عشر، مصباح الشریعة، جمال الاسبوع و فلاح السائل
8. مقالۀ گزارش پروژه (گزارشی از نشست کتاب «تحوّل گفتمان در گزارش واقعه کربلا» روششناسی و نتایج)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/
برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ جوانها را دریابید
🎥 استاد نجم الدین طبسی
♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیدهشدن طلاب نجف!
#حوزه_نجف
#تبلیغ
〰〰〰〰〰〰
برگرفته از کانال تنبیه الامه
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
کتاب «مطلع انوار» دست نوشته های علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) است که به صورت موضوعی با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان منتشر می شود.
خاطرات جالبی است و ارزش خواندن دارد.
در این جا (آدرس سایت) می توانید به صورت رایگان تمام جلد های این کتاب را دانلود و یا مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ازدواج
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی
📝 یکی از ملاکهای ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث میشود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث همطراز شدن زوجین میشود.
در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش میپرسد و میفرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آنحضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آنکه را میخواهم نمییابم و نمیدانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر میکنی با آنکه تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی میخرم. فرمود: «از کجا پاکدامنی و اعتقاد نیک کنیزان را میدانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ میفروشم ... آنحضرت فرمود: «میتوانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که همعقیدهات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همانطور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1)
همانطور که در این روایت امام(ع) توضیح دادهاند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی همطرازشان باشد دست نیافتند، میتوانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً همطراز نیستند.
📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟!
🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید:
1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» میگفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمینهای عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته میشد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» میگوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3]
2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفتوگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمیتوان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست.
3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5]
4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم میکردند:
الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده میشدند.[6]
ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروفترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته میشد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفتوگو میکردند.
5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفتوگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن.
با توجه به مطالب فوق باید گفت:
پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن میگفت، عرب به شمار میآمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی میرسید که در منطقه »بابل» زندگی میکرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح میتوان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست.
📚 پی نوشت ها
[1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج 2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش.
[2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج 1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج 1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج 1، ص 496، بیجا، دار الغرب الاسلامى، 1992م.
[3]. معجم البلدان، ج 1، ص 289.
[4]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق.
[5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بیتا.
[6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج 8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م.
[7]. الأعلام، ج 1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 121.
[8]. البدایة و النهایة، ج 1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج 2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟! 🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید: 1. بر اساس
توضیحات یکی از مخاطبان کانال (حجتالاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم) در مورد این مطلب👆👆
سلام عليکم
بر اساس منابع تاريخ اسلام و انساب و نيز روايتي از شخص رسول خدا (ص) حضرت، خود را از عدنان دانسته و عدناني ها عرب بوده اند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر به این انقلاب آسیبی برسد، تمام لعن گذشتگان از انبیاء و اولیاء دامن گیرمان می شود.»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ترس_از_بی_خوابی
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام)نقل نموده که کسی که از شب می ترسد و زنی که از درد دچار بی خوابی شده است، از این تعویذ استفاده نماید:
«فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً»
📚 طبّ الأئمة (عليهم السلام)، ص 36.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه برگزار می کند.
سلسله نشست های علمی سیره شناسی نبوی
به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱
1) مبانی سیره نبوی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی،
یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۲) قواعد سیره پژوهی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی،
سه شنبه 19/مهر/1401 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی،
پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
لینک برخط حضور:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔴 آقای ضرغامی گفته که مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند؟!
ای کاش آقای ضرغامی این حدیث را با دقت می خواند و بعد می فهمید که
#راه_برخورد_با_افراط_تفریط_نیست
امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند.»
این هم متن اصلی حدیث:
👇👇
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ ص أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ ع يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 56
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگی وتحلیل آشوبهای1401وراهکارحل مشکل.pdf
443.1K
✅ ویژگی و تحلیل آشوب های 1401 و راهکار حل مشکل
✍️ محمد مهدی احسانی فر
#آشوب_1401
‼️ با فروکش کردن آشوب 1401، نباید سخن از «جمع شدن» و «پیروزی» گفت؛ بلکه باید به فکر «حلّ مشکل» بود که انقلاب اسلامی با فکر و تدبیر و تلاش چند صدساله به وجود آمده و نباید آن را به راحتی از دست داد.
🔖 یادداشت جامع و خواندنی در ارائه ویژگی های آشوب 1401 و ارائه راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاق ها
این یاداشت👆👆 شامل سه بخش است:
1️⃣ ویژگی های آشوب 1401
2️⃣ ارائه تحلیل کوتاه از برخی جوانب آن
3️⃣ ارائه راهکاری ترکیبی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاری اش اندک باشد و سازگاری اش بسیار.
📚 تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آغوش_جاهلیت
#تکرار_تاریخ
مشرکان قریش در جنگ احد زنانی را با خود آورده بودند که دف می زدند و می خواندند:
إِنْ تُقْبِلُوا نُعَانِق (اگر پیش بتازید شما را در آغوش می کشیم)...
شوق آغوش باز، سبب شد کفار، حمزه سید الشهدا را به مسلخ شهادت ببردند و بدن او را مُثله کنند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ گریه هایی به رنگ و بوی پشکل شتر جنگ جمل
✍️......ر.ع
یکی از “بازی“گران زن مدعی شده من مادر همه شما هستم!! (یعنی ام الایرانی)😳
چندین ماه پس از خلافت امیرالمومنین علیه السلام، گروهی که احساس کردند آلاف و الوفشان (علوف) قرار است کم شود به رهبری همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (ام المومنین) و دنیاطلبانی همچون طلحه و زبیر بر علیه امام عادل بپا خواستند.
بهانه این جنگ، خونخواهی عثمان بود و شاید در آینده خونخواهی دخترکی به نام مهسا امینی از پیروان همان خلیفه!
فرقی نمی کند این خونخواهی حقیقت داشته باشد یا نه!! قرار است برخی از نمایندگان مجلس، مسئولین و سلبریتی ها فوری بگویند نظام مقصر است، حتی اگر ببینند علی علیه السلام در دفاع از نکشتن خلیفه تمام قد بایستد.
سپاه طلحه و زبیر در حالی آماده جنگ شد که عایشه، همسر پیامبر، بر شتری سوار شده و پیشاپیش صفوف سربازان پیش میرفت.
هزینه جنگ جمل از سوی یعلی بن امیة و عبدالله بن عامر تامین شد و شاید در آینده توسط دلارهایی به رنگ صهیونیست، سعودی، آمریکا و انگلیس تامین شود.
اصحاب جمل با سپاهی ۹۰۰ نفری از مردم مدینه و مکه، به سوی بصره حرکت کردند و سپاه آنها به تدریج به حدود سه هزار نفر (یا سی هزار) رسید. ادامه این جمعیت در 1401 قرار بود با گروهک منافقین، کومله، سازمان جاسوسی بهاییت، وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنتطلبان، اراذل و اوباش، صهیونیست و سعودی کامل شود.
عدهای، از هر دو طرف کناره گرفتند؛ از جمله اَحْنَف بن قیس و عده ای هم سکوت کردند همچون احمدی نژاد و حسن روحانی.
امام علیه السلام تمایلی به جنگ ندارد و در نامه ای به طلحه و زبیر از بی گناهی خویش در قتل عثمان، حقانیت نداشتن طلحه و زبیر در خونخواهی عثمان، و اقدام نادرست طلحه و زبیر در نقض دستور قرآن (بیرون آوردن همسر پیامبر(ص) از خانه و قرارگاه خود) سخن گفت.
جنگ آغاز شد، محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور اهل سنت در تاریخش (ج4،ص522) می نویسد: افرادی که در جنگ جمل اطراف شتر عایشه بودند، مدفوع این شتر را برمیداشتند و بو میکردند و میگفتند: مدفوع شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر میدهد!!
گریه های این پیر زن بازیگر که بیشتر عمرش را در حال بازی کردن بوده (و اکنون خود را مادر همه معرفی میکند) ظاهرا برای جملیان 1401 بوی پشکل شتر جنگ جمل را می دهد. کار او بازی است اما این بازی بسیار متعفن و منفور بود، اما همچنان برای برخی بوی خوبی می داد.
اگر شتر پِی شود بوی تعفن همه جا را فرا خواهد گرفت. شتر که پِی شود دلارها و اقامت هم از بین خواهد رفت.
امام، پس از آن، سلاح ، اسب و استر فراریان از میدان را تقسیم کرد، مگر قرار است ضرر و زیان اغتشاشگران را نظام اسلامی بدهد؟!
طلحه باشی یا زبیر، کریمی باشی یا مدیری، کیانیان یا احسان کرمی، هیچ فرقی ندارد، عاقبت خوبی نخواهی داشت وقتی از میدان فرار کنی هم توسط مروان (هم رزم خودت) زخمی و یا کشته خواهی شد.
پ.ن: البته گریه های این "بازی"گر به اندازه پشکل شتر جملیان طرفدار جذب نکرد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت.pdf
468.8K
🔴 راهکار وحدت امّت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنّت
✍️ حسین احسانی فر
#هفته_وحدت
📝 قرآن کریم، مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است. پیامبر صلی الله علیه و آله، پیشبینی کرده بودند که پس از ایشان، بین امّت، اختلافهایی ایجاد شود. ازاینرو قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه و آله، راهکار حفظ وحدت و رهایی از اختلاف را بیان فرمودند.
ریشههای اختلاف، راهکارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رفع اختلاف، اشتراکات امّت اسلامی، وحدت در دفاع از مشترکات و موضوعاتی از این دست، شاکله نگاشتههای پیشینی را میسازد.
نگاشتۀ کنونی وحدت را به دو گونه «همراه با هدایت» و «بدون هدایت» تقسیم کرده است. آنگاه راهکار وحدت همراه با ویژگی هدایت را تبیین میکند.
در این مقاله ابتدا پیشبینی قرآن کریم و پیامبرص درباره اختلاف میان امّت، مطرح شده، سپس انگیزهها و ویژگیهای اختلافافکنان بر اساس نصوص، ذکر میشود. بخش سوم به تبیین چاره کتاب و سنّت برای رهایی از اختلاف، اختصاص دارد.
#هفته_وحدت
#ما_متحدیم
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴حدود 11 روز پیش برخی از اساتید دانشگاه تهران دور هم جمع شدند و در مورد اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف و... گفتگو کردند.
نکته جالب این است که اکثر این ها همچون آقای عاملی، حدادعادل، ظریف، طیب نیا، آقای فرجی دانا، خانم جنیدی و... از مسئولین فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده و هستند.
انتقاد های آن ها انسان را یاد واقعه حَکَمیّت بعد از جنگ صفین می اندازد.
جنگ صفین در سال ۳۷ق بین امام علی علیه السلام و معاویه اتفاق افتاد. بعد از آن که برخی از خواص سپاه امیرالمومنین(ع)، مذاکره و حکمیت را به امیرالمومنین(ع) تحمیل کردند و بدینوسیله جنگ صفین را در مقابل سپاه معاویه از پیروزی به شکست تبدیل کردند، انگشت اتهام را به سوی امیرالمومنین(ع) بردند و از او درخواست توبه نمودند.
پ.ن: در این پست، مقایسه بین شخصیت این بزرگواران با خوارج نشده است بلکه این افراد به جای این که پاسخگوی اشتباهات خود باشند در نقش نظریه پرداز و منتقد و روشنفکر نشستند!
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آخرالزمان
مُسْلِم ثَّقَفِي می گوید به امام باقر علیه السلام یا ابن رسول الله، قائم شما چه زمانی خروج مىکند؟
حضرت فرمودند:
آنگاه که مردان به زنان تشبّه کنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان ... و شهادتهاى دروغ پذیرفته و گواهان عادل مردود شود و مردم خونریزى و ارتکاب زنا و رباخوارى را سبک شمارند و از اشرار به خاطر زبانشان پرهیز کنند.
متن عربی حدیث👇👇
إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اکْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَکِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِکَابِ الزِّنَاءِ وَ أُکِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِیَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِمْ.
📚کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص 331
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith