eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
629 عکس
213 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
📙📙کتاب فرهنگ عاشورایی: شخصیت و زندگانی امام حسین (علیه السلام) 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 این کتاب در ۱۲ جلد به موضوعات ذیل پرداخته است: جلد اول: شخصیت و زندگانی امام حسین (علیه السلام)؛ جلد دوم: نهضت عاشورا; چرا و چگونه؛ جلد سوم: سخنان امام حسین (علیه السلام)؛ جلد چهارم: سوگ نامه کربلا؛ جلد پنجم: روان شناسی عزاداری; چیستی و چرایی!؛ جلد ششم: عنصر تبلیغ در نهضت عاشورا؛ جلد هفتم: جلوه های تربیتی قیام عاشورا؛ جلد هشتم: کارکردهای سیاسی در قیام عاشورا؛ جلد نهم: زنان در نهضت عاشورا؛ جلد دهم: امام حسین (علیه السلام) و اصلاح طلبی؛ جلد یازدهم: آخرین نماز سالار شهیدان؛ جلد دوازدهم: قیام امام حسین (علیه السلام) از منظر اهل سنت لینک دانلود http://www.ghbook.ir/Book/14708 @MaarefHadith
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠 اگر دوستدار آشنایی با احادیث و علوم مرتبط با حدیث هستید عضو شوید. 💠معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث. 💠پاسخگویی به شبهات حدیثی. 💠شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام. 💠نشر مطالب مربوط با رجال و درایة. 💠 انتشار یاداشت های علمی با نام نویسنده 💠 مطالب مفید، متنوع و جذاب حدیثی، در لینک عضویت ↙️ https://eitaa.com/MaarefHadith ●▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬● را به دوستان خود معرفی کنید.🌹 @MaarefHadith
خاطرات دکتر احمد مهدوی دامغانی از مهمترین مجالس‌ «روضه» از هفتاد سال پیش در طهران بخش اول https://www.cgie.org.ir/fa/news/216383 بخش دوم https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409 بخش سوم https://www.cgie.org.ir/fa/news/216434 بخش چهارم و پایانی https://www.cgie.org.ir/fa/news/216447 @MaarefHadith
خاطرات دکتر دامغانی از مجالس روضه.pdf
418.2K
خاطرات دکتر احمد مهدوی دامغانی از مهمترین مجالس‌ «روضه» از هفتاد سال پیش در طهران @MaarefHadith
داستان یافته شدن "" توسط مرحوم به نقل از مرحوم آیت الله حیدرقلیخان کابلی، مشهور به . وامدار این‌ چنین بزرگ مردانی هستیم که از همه چیز خود گذشته اند و میراث شیعه را زنده نگاه داشته اند. @KetabPare @MaarefHadith
اعتبار سنجی اصل زید نرسی F.pdf
844.1K
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄     اصول حدیثی، کتاب هایی هستند که در عصر معصومان (ع) نگاشته شده اند. یکی از این نوشته ها به «اصل زید نرسی» معروف است. هرچند نرسی از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بود، در توثیق و تضعیف وی و میزان اعتبار کتابش، آرای متفاوتی مطرح شده است. مقاله «اعتبار سنجی اصل زید نرسی» 👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆 در صدد شناسایی و سنجش اعتبار اصل زید است و سعی شده آرای گوناگون، بررسی شده و اطلاعاتی که می تواند به اعتبارسنجی کتاب کمک کند، گردآوری و تحلیل شود. این پژوهش توانسته است، جامع ترین اطلاعات تحلیلی را درباره زید نرسی و اصل وی، در قالبی نو و بر اساس استانداردهای اعتبارسنجی منابع حدیثی شیعه ارائه کند. @MaarefHadith
شبکه نسخ خطی https://scripts.nlai.ir/ کاری از کتابخانه ملی برای جست و جوی نسخه‌های خطی. @MaarefHadith
تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیه‌السلام.pdf
637.2K
📝📝تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیه‌السلام (با محوریت آیات 60-82 سوره‌ی کهف) ✍️ علیرضا زکی زاده - مینا ابراهیم نجف‌آبادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تعلیم و تربیت با رشد و کمال انسان و زندگی شایسته­ی او سروکار دارد. به سبب آنکه انسان موجودی با نگرش عقلانی است، لازم است که تربیت او نیز بر اساس تفکر و تعقل صورت پذیرد. بر این اساس، این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از سیره­ی حضرت خضر، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که روش تعلیمی حضرت خضر بر مبنای تربیت عقلانی چگونه تبیین می‌شود. نتایج پژوهش بیانگر این است که در روش تعلیمی حضرت خضر بر نکات ظریفی تأکید شده است که می‌توان از آن به‌عنوان روش مناسبی برای علم‌آموزی استفاده کرد؛ از جمله این‌که ابتدا در همسفر خود نیازسنجی کرده است و در ادامه، طرح موضوع و بیان سؤال را با مثال‌های عینی و متعدد به تصویر کشیده و برای همراه خود، ارزیابی با رعایت اصل آسان­گیری را مطرح کرده و علم و حکمت را خودش تبیین نموده و سپس از همسفر خود جدا شده است؛ اما در عین‌حال به تمام سؤالات او پاسخ گفته و در نهایت، موضوع کلاس را به سایر موارد مشابه در زندگی تعمیم داده است. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#معرفی_مقاله #اجازه_نقل_حدیث مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی
اجازه نقل حدیث دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود. اجازه نقل حدیث چنان اهمیت داشت که حتی بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند، اما متاسفانه در عصر حاضر این مهم، مورد غفلت قرار گرفته؛ استفاده نابجا و همگانی سبب برداشت های سطحی و بعضاً اشتباه از کلام معصوم شده است. قبلا یاداشتی در این زمینه در کانال منتشر شده است، برای مطالعه به لینک زیر مراجعه کنید: https://eitaa.com/MaarefHadith/43 @MaarefHadith
▪امام زمان (عج): اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و  زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین وصداقتی از آنان نسبت به ما؛ ▪علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. 💠عن الامام المهدی (عج) ولَو أنَّ أشياعَنا- وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطاعَتِهِ- عَلَى اجتِماعٍ مِنَ القُلوبِ فِي الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَيهِم، لَما تَأَخَّرَ عَنهُمُ اليُمنُ بِلِقائِنا، ولَتَعَجَّلَت لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى‌ حَقِّ المَعرِفَةِ وصِدقِها مِنهُم بِنا، فَما يَحبِسُنا عَنهُم إلّاما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكرَهُهُ ولا نُؤثِرُهُ‌ مِنهُم. 📗الاحتجاج(طبرسی)، ج۲،ص۶۰۰ @MaarefHadith
❤️ در پی هتک حرمت دشمنان اسلام به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) کاربران با ابراز ارادت و علاقه به حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و نوشتن جمله بر ایشان سلام و درود فرستادند. با هشتک به این پویش بپیوندید. ________________________ کانال علوم ومعارف حدیث: ضمن قدر دانی از این پویش، پسندیده بود که کلمه «حضرت» نیز در جمله «من محمد را دوست دارم» افزوده می شد. @MaarefHadith
❗️ ✍رضا مختاری ▪در اثری به نام چنین معرفی شده است: « فاطمه أره، فارسی مطبوع بطهران فی 40 صفحة».(۱) می دانیم که این کتاب ربطی به حضرت صدیقه ی طاهره - سلام الله و صلواته علیها- ندارد و جای آن در الذریعه نیست. ▪در لغت نامه در این باره آمده است: : زنی سخت بی شرم، کنایه است برای زنانی که حرمت خود و دیگران را نگه ندارند و سخنانشان نیشدار باشد، اصلاً فاطمه ارّه نام یکی از قهرمانان هزار و یک شب، یعنی زن معروف پینه دوز بغدادی است.(۲) ▪ولی به لحاظِ ذکر آن در الذریعه متأسفانه برخی پنداشته اند که این اثر در وصف حضرت زهرا(علیهاالسلام) است. از جمله یکی از فاضلان معاصر طیّ مقاله ای با عنوان « ما کتب عن فاطمة الزهراء(علیهاالسلام) آن را در ردیف کتابهای مربوط به آن حضرت ذکر کرده است.(۳) ▪به دنبال ایشان در فاطمه در آیینه ی کتاب آن را در عِداد آثار مربوط به آن حضرت یاد کرده اند.(۴) ▪کاش قضیه به همین جا ختم می شد. ولی متأسفانه در کتاب فاطمه الزهراء نیز به نقل از مجله تراثنا، این اثر را ذکر و در ترجمه این کتاب، تعبیر «فاطمه ارّه» ـ که نام کتابی است به زبان فارسی ـ ترجمه کرده اند به: «فاطمه می بینم»(۵) ▪ملاحظه می شود که بر اثر در منبع و مرجع مهمی مانند الذریعه، چه اشتباهاتی رخ می دهد و یکی از دلایل لزوم تدوین کتابشناسی آثار شیعه در امروز همین نکته است. _______________________ ⚠️لازم است محققین در همه مراحل پژوهش دقت کافی داشته باشند و نقل را با نقد همراه‌کنند تا این سنخ اشتباهات به حداقل برسد. 📚منابع (۱)الذریعه، ج16، ص 96، ش 72. (۲)لغت نامه دهخدا، ج10، ص 14942. (۳)تراثنا، ش 14، ص 82، ش 151. (۴)فاطمه در آیینه کتاب، ص 171. (۵)فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر،ص۱۰۰۰. @MaarefHadith
شبهه خان الامین.pdf
555.9K
📝📝 شبهه خان الامین ✍️ جمال سروش- شهرزاد دهقان جبار آبادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از اهل سنت قائل هستند که شیعیان بعد از سلام هر نمازی، سه مرتبه دو دستشان را از روی تأسف به ران خود می زنند و می گویند «خان الامین»، یعنی جبرئیل امین خیانت کرد!! چرا که باید وحی را به علی بن ابی طالب می داد ولی به محمد بن عبدالله داد.😳😳😳😳😳 مقاله ای با عنوان «شبهه خان الامین» به ابعاد مختلف این شبهه پرداخته است. در این مقاله ابتدا به آن چه که شیعیان و اهل سنت مستحب است بعد از نماز بگویند اشاره شده و سپس به ریشه یابی این شبهه پرداخته است. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله بالا را دانلود کنید.👆👆👆👆 @MaarefHadith
🔹نقش در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزه‌های حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطه‌ها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفته‌ی خود را با واسطه‌ی بازیابی کردند. 🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد. 📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳ رجال طوسی، ص ۴۱۸ کمال‌الدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و... لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵ مقاله «کش‌ها و کشی‌ها» مقاله «جریان‌شناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر» https://t.me/tavanerejal @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی بسیار زیبا از امام سجاد علیه‌السلام توسط رهبر انقلاب 🏴 سالروز شهادت تسلیت باد. @MaarefHadith
🔸امام صادق علیه‌السلام: همانا خداوند به بنده، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش، رحم مى كند. 💠عن الامام الصادق علیه‌السلام: إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ. 📗من لا يحضره الفقيه،ج ٣ ص ٤٨٢. @MaarefHadith
✍️عمیدرضا اکبری، علی عادل‌زاده ▪این روزها و البته پیشتر از سوی جریان موسوم به طب اسلامی، ، به عنوان دوای امراض جهان‌گیر معرفی می‌شود. بازخوانی تنها خالی از لطف نیست. 💠«السري بن أحمد بن السري قال: حدثني محمد بن يحيى الأرمني قال: حدثنا محمد بن سنان عن الرضا ع قال: سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع وَ قَدِ اشْتَكَى فَجَاءَهُ الْمُتَرَفِّعُونَ بِالْأَدْوِيَةِ يَعْنِي الْأَطِبَّاءَ فَجَعَلُوا يَصِفُونَ لَهُ الْعَجَائِبَ فَقَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ بِكُمْ اقْتَصِرُوا عَلَى سَيِّدِ هَذِهِ الْأَدْوِيَةِ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ السُّكَّرِ فِي اسْتِقْبَالِ الصَّيْفِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِيَانَجِ مَصْطَكَى فَلَا يَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ.» (طب الأئمة ع، ص50) ۱_منبع این روایت تنها کتاب منسوب به فرزندان بسطام است. در پژوهشی نشان داده‌ایم نسبت این کتاب به نادرست است؛ بلکه بنا بر نسخه فرزندان بسطام در طبقه مشایخ مؤلف و صرفاً واسطه روایت از محمد بن خلف از وشاء فرض شده‌اند، و جایگاه دیگری ندارند. بر این اساس مؤلف کتاب شناخته شده نیست. هرچه هست شواهد علاقه مؤلف به راویان غالیان خطابیه و از آن جمله خود ابو الخطاب، سردمدار این فرقه در نسخه بسیار است. (نک: مقالات اکبری و انصاری در مورد کتاب) ۲_با این حال اگر بر فرض هم نسخه موجود اثر فرزندان بسطام می‌بود، باز درگیر این مشکل بود، که از خود آن دو، و نیز و واسطه روایت کتابشان جرح و تعدیل و شرح حالی در دست نیست. تنها در گزارش آمده که راوی متسامح و پرتخلیطی چون ابن عیاش (نک‍: نجاشی، ص85) از این اثر گزارش داده است. (نجاشی، ص39) ۳_به کلی معلوم نیست طب الأئمه موجود از طریق کدام جریان های روایی به دست ما رسیده. اما از اسناد آن برمی‌آید خود مؤلف با راویانی از جبال و مناطق میان عراق و شام ارتباط داشته است. مناطقی که امامیه از راویان این محافل کمتر روایت کرده‌اند. واسطه ابن عیاش و فرزندان بسطام نیز صالح بن الحسين النوفلي‏ است که جز در دو سند دیگر از خود ابن عیاش نامش دیده نمی‌شود، و البته در سند دیگر غیر از طب الأئمه نیز از سران صوفیه و با مصطلحات غلات روایت می‌کند. (مقتضب الأثر، ص53؛ خبر دیگر: بحار الأنوار، ج‏94، ص74) بر این اساس و با عنایت به طبقه‌اش شاید همان صالح بن الحسین بن الفرج باشد که صوفیه از او روایت کرده‌اند (نمونه‌: انصاری، ذم اهل الکلام، ج5، ص103) ۴_اما از نظر سند داخل کتاب نیز، روایت داروی امام کاظم ع از دو واسطه ناشناس روایت شده، و البته نسبت یکی از آن دو یعنی ارمنی در اسناد غلات رایج است. او از روایت می‌کند که سخن در مورد اتهام او مفصل است (نمونه نک‍: حسینی‌نژاد، وثاقت محمدبن‌سنان در ترازوی نقد و بررسی) ۵_گذشته از بحث سندی و منبعی، در متن خبر نیز اضطرابی وجود دارد. اولا در این روایت سخن از بیمار شدن خود امام کاظم ع است و اطباء به عنوان معالجه دارو معرفی می کردند، در حالی که امام از یک برنامه دارویی سه ماهه برای پیشگیری سخن می‌گوید. ۶_ثانیا به فرض که این اضطراب با توجیهاتی حل شود، اگر امام کاظم خودشان به این عمل نکرده‌اند چرا آن را با این لحن توصیه می‌کنند؟ و اگر استفاده کرده اند چرا بیمار شده اند؟ با این که در انتها به صورت مطلق گفته اند : فلا یمرض الا مرض الموت؟! که این هم اضطراب دیگر است. البته اگر کسی هم بگوید که این مرض، مرض موت امام کاظم ع بوده است درست نیست، چرا که امام کاظم ع در زندان و دور از امام رضا ع با سم شهید شدند. ۷_ثالثا بر فرض چشم‌پوشی از این اضطراب‌ها؛ این روایت دو برنامه‌ سه‌ماهه برای پیشگیری دارد. پس در شرایط واگیر بیماری در این روزها، که مثلاً ممکن است کرونا چند روزه فرد را بیمار کرده، و یا حتی بکشد، چرا مدعیان طب اسلامی در پی تبلیغات گسترده برای فروش این دارو برآمده اند؟! از طرفی نیز نسخه روایت در «استقبال تابستان / زمستان» وارد شده، اما ایشان در همه ایام سال آن را تبلیغ می‌کنند. ۸_البته منکر آن نیستیم که شاید -چنان‌که از مقدمه روایت نیز بر می‌آید- این نسخه بنا بر تجربه بشری، گاه اثر مفیدی نیز داشته باشد. با این همه نسبت آن به امامان معصوم ع، ناروا و به دور از روش علمی است. به هر رو تجویز عمومی آن بر اساس تجربه نیز نیازمند مطالعات بالینی پزشکی دقیق، و با ارائه داده‌های آماری در مقیاس گسترده از نظر مزایا و مضرات است، و طبعاً این از عزیزان دوستدار طب اسلامی که با روش علمی نه در پزشکی و نه در علوم حدیث آشنا نیستند، بر نمی‌آید. @Al_Rijal @MaarefHadith
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: اگر کسی ثروتمند شد نباید تکبرش زیاد شود و از خاندانش فاصله بگیرد. _______________________________ لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ 📙الکافی،ج۲،ص۱۵۴. @MaarefHadith
، آیا مقبره‌ی‌ «بابا مسافر» در قم، مزار یکی از اصحاب امام جواد(ع) است؟ 🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌 در یکی از محله‌های قدیمی شهر قم، در نزدیکی مسجد جامع این شهر، مقبره‌ای به نام «بابا مسافر» وجود دارد که می‌گویند منتسب به یکی از اصحاب امام جواد(ع) است.[1] گویا اصل ساختمان این مقبره از ابنیه تاریخی عصر صفوی است که در عصر حاضر مرمّت شده است.[2] آنچه در مورد شخصیت وی می‌توان گفت آن است که فردی به نام «مسافر»، با کنیه‌ی «ابو مسلم»[3] در بین اصحاب ائمه(ع) -از جمله امام جواد(ع)- وجود داشته که در ذیل به شواهدی در این باره اشاره می‌گردد: الف) بر اساس روایتی، مسافر از زمان زندانی شدن امام کاظم(ع) تا هنگام وفات حضرتشان، در شهر مدینه و در کنار امام رضا(ع) در حوالی منزلشان سکونت داشت.[4] ب) طبق برخی از نقل‌ها، وی از خادمان و اصحاب سرّ امام رضا(ع) نیز شمرده‌ می‌شد که حضرت رضا(ع) قبل از شهادت خود در منطقه‌ی خراسان، به او فرمود: «به نزد فرزندم ابو جعفر(امام جواد) برو؛ زیرا او -بعد از من- امام تو خواهد بود».[5] ج) روایتی نیز گویای آن است که در زمان زندگی امام جواد(ع)، مسافر هم‌چنان مورد توجه آن‌حضرت بود.[6] با این وجود، در مورد استناد مزار «بابا مسافر» به مسافری که از اصحاب ائمه(ع) بوده و در روایات از او یاد شد، منبع معتبری نیافتیم، اگرچه در برخی کتاب‌های معاصر چنین ادعایی مطرح شده است. از طرفی نمی‌توان به صورت قطعی گفت که این استناد، نادرست است؛ زیرا دلیلی بر نادرستی آن نیز وجود ندارد. به هر حال، ممکن است این مزار متعلق به آن صحابی ائمه(ع) و یا به شخص دیگری باشد، چنانچه برخی از کتاب‌های معاصر، بابا مسافر -مدفون در این مکان- را از دراویش اهل تصوف دانسته و مقصود از عنوان «مسافر» برای او را، نه به معنای آنچه در اصطلاح عام است، بلکه به معنای آنچه نزد اهل حق معروف بوده و آن عبارت است از کسی که به درجات بالایی از معرفت الهی می‌رسد، دانسته‌اند.[7] 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 پی نوشت ها: [1]. امروزه محل مذکور در بلوار 55 متری عمار یاسر، کوچه شماره 15 واقع شده است. [2]. ناصر الشریعه، محمد حسین، تاریخ قم، محقق، دوانی، علی، ص 219، تهران، رهنمون، 1383 ش. [3]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، رجال طوسی، محقق، مصحح، قیومى اصفهانى، جواد، ص 367، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1373 ش. [4]. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، کافی، ج ‏1، ص 381، ح 6، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. «..أَخْبَرَنِی مُسَافِرٌ، قَالَ أَمَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ(ع) بِخُرَاسَانَ فَقَالَ: الْحَقْ بِأَبِی جَعْفَرٍ فَإِنَّهُ صَاحِبُک»؛ کشّی، ابو عمرو، محمد بن عمر بن عبد العزیز، رجال الکشی، ص 506، ش 972، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، 1490ق؛ جواهر کلام، عبد الحسین،‏ تربت پاکان قم، ج 1، ص 154‏، قم، نصاریان‏، چاپ اول، 1424ق‏. [6]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، ص 87، قم، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، 1413 ق؛ رجال الکشی، ص 596. [7]. تاریخ قم، ص 219. www.islamquest.net @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖طَبِیبَ الْقُلُوب شناخته‌شده و موجود در اثر ابوالفتح محمد بن محمد بن علی الخزیمی الفراوی است که در همین ماه‌های اخیر، به تصحیح مجتبی مجرد، به طبع رسیده است. 🔷نگارش اربعین، پیشینه‌ای بس دراز دارد و سنت ، از قرن‌های نخستین تاریخ اسلام آغاز شده است. این سنت، برخاسته از فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) است. ⬅️(مَنْ حَفِظَ من اُمّتی اربعینَ حدیثاً ممّا یحْتاجُونَ الیه فی اَمرِ دینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهاً عالماً؛ هرکس از امت من چهل حدیثِ موردِ نیاز در دین را حفظ کند، خداوند روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌کند.) 🔷چهل حدیث، اربعینات، اربعین حدیث، الاربعون حدیثا، عنوانی‌هایی هستند برای دسته‌ای از کتاب‌های حدیثی که چهل حدیث بنا به گزینش مولف گردآوری شده و گاه با شرحی از جانب نویسنده همراه است. http://www.irna.ir/news/83897164/ @MaarefHadith
چرا به وجود مقدس امام زمان(عج)، اباصالح می گویند؟ ✍️✍️حجت الاسلام و المسلمین جعفری يكى از كنيه هايى كه امام مهدى عليه السلام بِدان شهرت يافته، اباصالح است امّا در هيچ يك از منابع كهنِ حديثى و تاريخى، چنين لقبى براى ايشان يافت نشد آنچه در برخى از احاديث آمده، عنوان صالح يا اباصالح براى راه نماى گم شدگان در بيابان است متن حديثى كه از امام صادق عليه السلام روايت شده، اين است إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ يا صالِحُ أو يا أباصالِحٍ أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ(1) هر گاه راه را گم كردى، صدا بزن يا صالح! يا بگو يا أباصالح! راه را به ما نشان دهيد خداوند، شما را رحمت كند! و رُوِىَ أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ(2) روايت شده است كه بخش خشكى زمين به صالح سپرده شده است و بخش دريايى آن، در حمايت حمزه قرار گرفته است. اين دو حديث را شيخ صدوق در كتاب من لايحضره الفقيه نقل كرده؛ ولى نه او و نه هيچ يك از شارحان اين كتاب، لقب ياد شده را بر امام مهدى عليه السلام تطبيق نكرده اند همچنين سيّد ابن طاووس و جزائرى گفته اند كه صالح، جنّى است كه وظيفه اش امداد رسانى به كسانى است كه راه را گُم كرده اند(3) بر اين اساس بايد ديد از چه تاريخى و چگونه لقب اباصالح براى امام مهدى عليه السلام رواج يافته است در بررسى هايى كه انجام گرفت، تا قرن يازدهم هجرى، گزارشى حاكى از كاربرد اين لقب براى امام مهدى عليه السلام يافت نشد؛ ليكن علّامه مجلسى به نقل از پدر خود به نقل از شخصى با نام امير اسحاق استرآبادى، حكايتى نقل مى كند كه او در راه مكّه پس از گم شدن، با گفتن جمله ياصالح! يا أبا صالح! ارشدونى إلى الطريق شخصى را يافته كه به او كمك كرده و او را به سرعت به مكّه رسانده است برداشت شخصى او اين بوده كه اين شخص، امام مهدى عليه السلام است ولى؛ دليلى بر اين امر نياورده است گفتنى است كه محدّث نورى نيز حكاياتى مشابه را در كتاب جنّة المأوى نقل كرده؛ ولى خود تصريح نموده كه اين حكايات، بر اين كه شخص راه نما، امام مهدى عليه السلام بوده، دلالتى ندارند(4) بنابر اين تاكنون، دليلى بر اين كه اباصالح يكى از القاب امام مهدى عليه السلام باشد، يافت نشد و آنچه سبب رواج اين لقب براى ايشان از قرن يازدهم به بعد شده، حكاياتِ ياد شده اند كه دلالتى بر اين معنا ندارند 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 پی نوشت ها: 1. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۶. 2. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲ ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۷. 3. الأمان من أخطار الأسفار، ص ۱۲۳. 4. جنّة المأوى، ص ۲۹۳. @MaarefHadith
نقدی بر انتساب لقب و کنیه ای ناسازوار به اما عصر عج.pdf
1.69M
📝📝نقدی بر انتساب لقب و کنیه‌ای ناسازوار به اما عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ✍️✍️دکتر هادی حجت ، ، استفاده از القاب، کنیه‌ها یا اوصاف غیر مشهور امامان معصوم از شیوه‌های رایجی بوده که راویان شیعه بیشتر به دلیل شرایط تقیه از آن بهره برده‌اند. از این رو، برخی از رجالیان، درایه نویسان و یا شارحان روایات، بخشی از اهتمام خود را صرف تعیین معصوم مورد نظر در این‌گونه موارد نموده‌اند. در این بین، بروز عواملی همچون تصحیف و تحریف اسناد یا متون روایی، عدم دقت کافی در طبقه راویان سند و قراین موجود در متن، عدم بررسی تعابیر مشابه و نیز اکتفا به گزارش پیشینیان یا شهرت غیر مستند از جمله عواملی است که تعیین مصداق برخی از این القاب و اوصاف را گاه با مشکلات جدی مواجه ساخته است. از جمله این نمونه‌ها انتساب لقب «علیل» در برخی از کتب درایه به امام عصر علیه السلام است. همچنین انتساب بی ‌اساس برخی از کنیه‌ها، مانند «ابو صالح» به آن حضرت، پدیده‌هایی هستند که در این پژوهه کوشیده‌ایم تا منشأ و زمینه‌های بروز آن را روشن سازیم. 📕📕📕📕📕📕📕📕📕 این مقاله در مجله علوم حدیث، شماره63، سال1291 چاپ شده است. @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس يك شب  را براى امّت من بخواهد، خداوند ، عملِ را تباه مى سازد. 🔶عن رسول الله صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: مَن تَمَنَّى عَلى اُمَّتي لَيلَةً، أحبَطَ اللّه ُ عَمَلَهُ أربَعينَ سَنَةً. 📗تاريخ بغداد: ج۴، ص۶۰. @MaarefHadith
انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه (SMA) سلسله درس‌گفتاری را پیرامون بررسی تاریخی رویدادهای مهم صدر اسلام با عنوان «شش ماه سرنوشت ساز» برگزار می‌کند. این شش ماه از اوایل ذی الحجه سال دهم تا اوایل جمادی الثانی سال یازدهم هجری را در برمی‌گیرد و شامل رویدادهای حجه الوداع، غدیر، وفات پیامبر اکرم (ص)، سقیفه و تثبیت حکومت برآمده از آن، غصب فدک، و حمله به خانه حضرت فاطمه (س) و شهادت ایشان است. مدرس این دوره، استاد محمد‌هادی یوسفی غروی، هستند. ایشان در مجموعه هشت جلدی «موسوعه التاریخ الاسلامی» (عنوان ترجمه فارسی: «تاریخ تحقیقی اسلام») به گزارشی پژوهشی از تاریخ اسلام از پیش از میلاد پیامبر اکرم (ص) تا انتهای غیبت صغری پرداخته اند. جمعه ها، از ۱۸ سپتامبر (۲۸شهریور) تا ۲۰ نوامبر ۹:۳۰ تا ۱۱ شب به وقت شیکاگو ۱۰:۳۰ تا ۱۲ شب به وقت شرق آمریکا ۷:۰۰ تا ۸:۳۰ صبح شنبه به وقت تهران این ده جلسه به زبان فارسی (با ترجمه همزمان به انگلیسی) بوده و شامل یک ساعت درس‌گفتار و نیم ساعت پرسش و پاسخ می باشند. 🌐https://t.me/NorthwesternSMA/281 @MaarefHadith‌
🔹امام جواد علیه‌السلام: برترين عمل شيعيان ما، است. 💠عن الامام الجواد: أفضَلُ أعمالِ شيعَتِنَا انتِظارُ الفَرَجِ. 📗كفاية الأثر: ص۲۷۶. @MaarefHadith
r61226a7110.pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
📝📝صفا و مروه از شعائر الهی ✍️✍️ علی مهدوی ( بشارت 1379 شماره 20) ، «اِنَّ الصَّفا وَ المَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حََجَّ البیتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیهِ أنْ یطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیراً فَانَّ اللّهَ شاکِر عَلیم.» (سوره بقره، آیه 158) در دو سوی دره تنگ و محدود مکّه، دو بلندی صفا و مروه قرار گرفته‌اند که حاجیان در مرحله‌ای از مراسم حج، این فاصله ـ‌حدود سیصد متری‌ـ را باید هفت بار با شتاب، طی کنند و بنا به سنتی، قسمتی از بخش میانی راه را «هروله»، می‌کنند. بدون آنکه اکثراً بدانند که چرا این کار را می‌کنند و چه پیامی در این بالا و پائین رفتن‌ها پنهان است! خداوند این حرکات و «سعی» و تلاش را در قرآن حکیم از شعائر خود نامیده و به حاجیان توصیه کرده است در حج و عمره آن را به جای آورند. اصولاً همه مراسم و مناسک حج از شعائر الهی هستند. «شعائر» به اعمال و حرکاتی گفته می‌شود که درک و فهم آن محتاج اندیشه و «شعور» بیشتری از مسائل سطحی و ظاهری است. با این مقدمه، شعائر حج یعنی نمادها، نشانه‌ها و رموزی که به گونه‌ای سمبلیک حقیقتی را که شناخت مراتب عمیق آن تابع درجات تعالی انسان است، بیان می‌کند و فلشی است در اشاره به معنایی که در وادی ظاهر قرار دارد. به راستی صفا و مروه سمبل چه حقیقتی است، چه پیامی دارد و چرا باید میان این دو «سعی» کرد؟ همان‌طور که می‌دانید: سعی میان صفا و مروه اشاره‌ای به ابتلای الهام بخش هاجر در تلاش برای رسیدن به «آب» است. آن‌گاه که همسرش ابراهیم، او و طفل نوزادش اسمعیل را به فرمان الهی و در تسلیم به مشیت او در صحرای سوزان و تفتیده مکه رها کرد و رفت و این زن، یکه و تنها، بدون سر پناه و ساز و برگ زندگی، در صحرای هولناک، در برابر خورشیدی که هر آن بالاتر می‌آمد و طفلی که هر دم تشنه‌تر می‌گشت، به دامان سرنوشت و سیری که باید تجربه کند، رها گردید. هاجر سراسیمه به اطراف و بلندیهای صفا و مروه می‌دوید تا مگر اثری از آب و آبادی ببیند و طفل مشرف به مرگ خویش را که میان دره نهاده بود، سیراب کند. هرگاه که در این رفت و برگشت به طفل نزدیک می‌شد، برای اطمینان از زنده بودن او و به جاذبه عشق مادری، شتاب بیشتری می‌گرفت و «هروله» می‌کرد و چون بی‌تابی و عطش جانسوز او را می‌دید، به سرعت به سمت دیگری می‌دوید! امّا هر بار خسته و فرسوده‌تر دست خالی بر می‌گشت و عاجزانه از خدا التماسِ «آب» و استغاثه می‌کرد. هاجر فقط به نشستن کنار طفل و انابه و استغفار و دعا و درخواست و دست نیاز به سوی خدا دراز کردن، بسنده نکرد، بلکه توان خویش را نیز برای یافتن آب، با نهایت «سعی» و کوشش به کار بست و از وجود خویش با تمام نیرو مایه گذاشت. هم تلاش کرد و هم توکل، هم «سعی» کرد و هم استعانت ـ‌از رب‌ـ خواست. سر انجام پس از ساعتها تلاش و توکل و ستیز با تشنگی و تنهایی و مرگ و نیستی سعی‌اش به ثمر رسید. از «صفا و مروه» و رمزی که در «سعی» میان آن دوست، تنها یک‌بار در قرآن یاد شده است. آنهم نه در میان آیات مفصلِ مربوط به مناسک حج؛ بلکه همچون تنهایی هاجر، در تک آیه‌ای میان سوره بلند بقره، و به دنبال آیاتی که به ظاهر هیچ گونه ارتباطی با آن ندارند. این آیه آن‌قدر غریبه و نا آشنا با قبل و بعد خود نظر می‌رسد که نامحرمان نسبت به نماد‌های قرآن و ناآشنا نسبت به شعارهایی که احتیاج به شعور و شناخت شاعرانه دارد را، به این قضاوت سطحی کشانده است که قرآن کتابی پراکنده و غیر منسجم و آشفته بازار است! در حالی که اگر به پیام این رمز و اشاره این نماد توجه می‌کردند، جایگاهی بهتر از جایی که قرار گرفته، برای آن نمی‌یافتند. قرآن، این اشاره را به دنبال فرازی در استعانت از دو عامل «صبر» و «صلاة» آورده است، صبر یعنی مقاومت و پایداری انسان در مصائب و مشکلات، و صلاة یعنی اقبال و توجه بنده به پروردگار و توکل بر او. با استعانت از «صلاة» آدمی به اخلاص در عبادت و اجتناب از شرک و خود پرستی، یعنی «صفای» دل می‌رسد و با استعانت از «صبر»؛ یعنی قبول رنج و زحمت و صرف همت و عزّت، به مردانگی و مروت و در سعی بین آن دو، به هر دو؛ یعنی به صفا و مروه می‌رسد. مگر صفا و مروه که از شعائر الهی و مناسک حج است، غیر از یاد آوری تجربه هاجر؛ یعنی تلاش و مقاومت او برای یافتن آب به خاطر طفل خرد سال خویش و توکل و توجه او به پروردگار عالم، برای اجابت دعا و درخواستش می‌باشد؟ و مگر این تجربه غیر از تجلی روح و معنای واقعی صبر و صلوة است؟ و چنین است که مسلمانان وظیفه دارند، تلاش و توکلِ این کنیز پاکدل را در ایفای رسالت جهانی خویش، الگوی صبر و صلوة خویش قرار دهند. @MaarefHadith
🔴حضرت آیت الله خامنه‌ای در کتاب "چهار کتاب اصلی علم رجال" می‌گوید: «شیخ محمد تقی شوشتری در سراسر کتاب تحلیلی و جامع خود ، به موارد خطاهای شیخ در دوکتاب الفهرست و الرجال اشاره کرده. از جمله در فصل بیستم از مقدمات کتاب مزبور، نمونه‌ای از آنها را در ترجمه‌ی ابوغالب زراری نمایانده است. بنابر اظهار محقق مزبور، موجب اصلی اشتباهات شیخ آن است که وی از فهرست ابن الندیم که چندان متقن و مورد اعتماد نیست، در موارد بسیاری نقل کرده است.» 📚چهار کتاب اصلی علم رجال، ص57 @MaarefHadith