eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
340 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
آیت الله مظاهری.pdf
7.14M
🌗بايدها و نبايدهاي استادان و دروس معارف اسلامي ✍️رهنمودهايي از حضرت آيت الله مظاهري، به استادان معارف اسلامي 🔻در ضرورت تدريس دروسي با عنوان معارف اسلامي در دانشگاه‌ها، ترديدي نيست. زيرا نسل تكامل خواه و حق جوي جوان مسلمان در هر رشته‌اي كه تحصيل كند، نيازمند يك ديدگاه مذهبي قابل دفاع است، و از اين جهت بايد با ارتقاء معلومات ديني بتواند نگرش مذهبي خود را اولاً براي خويشتن و ثانياً براي ديگران قابل دفاع و توجيه سازد. از اين رو در دانشگاه به عنوان كانون تكامل فكري و فرهنگي جوانان، بايد چنين دروسي به بهترين شيوه‌ها، ارائه گردد. اما آنچه بسيار با اهميت و كاملاً تعيين كننده است، شرايط اين مسئله است. به بيان ديگر، يك نگرش صحيح مذهبي براي جوانان عزيزِ دانشجو از طريق تدريس دروس معارف اسلامي، وقتي ايجاد خواهد شد كه سه كار مهم صورت پذيرد: 🔸نخست آنكه، كتاب‌ها و متون درسي، با دقت هر چه تمام‌تر به گونه‌اي تنظيم و تدوين شوند كه: اولاً: «رغبت برانگيز» باشد. ثانياً: «كاربردي» باشد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 75. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های نشر انسانی و اسلامی 🔷🔶🔹🔸 📖 «فلسفه و روش علوم اجتماعی» ✍️ اثر حمید پارسانیا این کتاب مشتمل بر 10 گفتار و مقاله است که در ده فصل به بخشی از عقبه‌های معرفتی علم مدرن که اولاً بیشتر هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی است و ثانیاً تأثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه‌ها را در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. «باز اندیشی در هویت و معنای علوم انسانی»، «تطورات معانی عقل»،«تأثیر تحولات معنای عقل در معانی مدرن فلسفه و علوم اجتماعی»، «نسبت مفهوم عقل در قرآن و روایات با عقل در فرهنگ و تاریخ اسلام»، «تطورات معنای علم و علوم انسانی در جهان مدرن و جهان اسلام»، «چیستی علم دینی»، «روش شناسی علم دینی»، «چیستی علوم انسانی اسلامی» و «عقلانیت شهود» عناوین این کتاب است. آخرین فصل با عنوان«اَلعِلمُ سُلطان» به بیان سند و دلالت این روایت و سه احتمال در فهم آن و سلطه برهان بر فهم و دریافت انسان و علم مسیر تقرب و ولایت انسان بر جهان پرداخته است. این کتاب در ۳۱۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب و با همکاری مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چاپ رسید. 📖 «رساله محبت؛ به‌انضمام نُه کلام در باب معارف الهی» ✍️اثر آیت‌الله محمد شجاعی بخش اول کتاب در شش فصل از جمله «ایمان حقیقی، وصف دل و شأن آن است»، «عبادت اصلی، وصف دل و شأن آن است»، «علم و ادراک، در اصل، وصف دل و شأن آن است»، «تحول دل و حالات و آثار و آداب»، «محبت» و «آثار محبت و آداب آن»، به تبیین جایگاه دل در ایمان پرداخته است و در بخش دوم با بیان نه کلام «معارف در مخاطره دو عامل»، «ضرورت تبیین صحیح معارف»، «تصویر ناصحیح معارف و تبعات آن»، «غیب روزه و ضیافت الهی»، «عبودیت»، «آیت خواب و آیت‌های موجود در آن»، «کتاب یا صحیفه عمل انسان»، «خواب دنیا و غفلت از عالم عهد» و «حذف‌ها و تعبیرهای سؤال برانگیز» به بیان معارف الهی می‌پردازد. انتشارات سروش این کتاب را در ۳۰۹ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۵ هزار تومان به چاپ هفتم رساند. 📖 «ابن ابی‌الحدید و فهم نهج البلاغه» ✍️ اثر محسن رفعت این کتاب تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی‌الحدید و می‌کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را دریابد و منابع او را برای تفسیر این گوهر مکتوب اعتبارسنجی کند و لغزش های احتمالی شارح را بر اساس رجوع به منابع توضیح دهد. موضوعات اصلی این کتاب عبارت است از: «بررسی کلیاتی درباره سیره و شخصیت علمی ابن ابی الحدید»، «روش فقه‌الحدیثی ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه»، «منابع شارح در فهم روایات»، «اصول نقد حدیث از نظرگاه شارح معتزلی»، در بخش پایانی با عنوان «بررسی آسیب‌شناسی فهم حدیث ابن ابی‌الحدید» در سه فصل به نقادی شارحان به ابن ابی‌الحدید، ارزیابی نقدها و دفاع از ابن ابی‌الحدید و در نهایت نقد مؤلف به ابن ابی‌الحدید پرداخته شده است. این کتاب در ۵۵۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. 📖 «عالم ذر» ✍️ اثر محمدرضا اکبری این کتاب تصویر روشنی از مقطع اسرارآمیز زندگی بشر را با تکیه بر آیات قرآن و روایات پیش روی علاقه‌مندان قرار داده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «بدون شک زمان تحقق ماجرای بزرگ عالم میثاق، قرین خلقت آدم(ع) بوده است زیرا از روایات استفاده می‌شود که خداوند همه انسان‌ها را از خاک آفرید و از آ‌ن‌ها پیمان گرفت. طبعاً آدم(ع) هم یکی از آنان بود که پیمان سپرد و آنگاه پا به عرصه آفرینش خود در نشأت فعلی گذارد. از دسته دیگری از روایات استفاده می‌شود که این پیمان‌سپاری، پس از خلقت آدم(ع) در آفرینش فعلی بوده است ... .» چاپ دوازدهم این کتاب در 240 صفحه با قیمت 95هزار تومان از سوی انتشارات کتاب جمکران چاپ و منتشر شده است. 📖 «متاورس و حکمرانی ۳۶۰ درجه» ✍️ اثر محمد قطبی «متاورس» به معنای «فراجهان» است؛ جهانی تازه که عرصه‌ای جدید برای کنش انسانی را فراهم می‌سازد. متاورس همچون یک شبکه مجازی عمل می‌کند که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط پیرامونی تعامل کنند. در واقع هر آنچه انسان‌ها در دنیای واقعی بدان مشغول‌اند، از قبیل حضور معنادار و مؤثر، همکاری، خرید و فروش و آشنایی، با کیفیتی متفاوت و دسترسی فوق‌العاده در دنیای متاورس نیز تجربه می‌کنند. این امکان جدید نوید جهانی تازه به ما می‌دهد و زمینه‌ای جدید برای زیستن را فراهم می‌آورد؛ از این‌رو موضوعی در خور برای شناسایی است. کتاب «متاورس و حکمرانی ۳۶۰ درجه» در چهار فصل با عناوین «متاورس و اجتماع»، «متاورس و ظرفیت‌های نوآوری»، «متاورس و شتاب شغلی»، «متاورس و حکمرانی» تدوین گردیده و در ۱۲۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗ما نیاز به جامعه علمی دانشگاهی داریم(اول) ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹یکی از آفت های مهم توسعه رسانه های اجتماعی مجازی در سال های اخیر گسترش بی رویه اظهار نظرهای غیر تخصصی و به حاشیه رانده شدن متخصصان و در عوض ظهور طبقه ای از سلیبریتی های فرهنگی است. اظهار نظر صرفا با هدف اظهار نظر و کسب شهرت و یا با اهداف سیاسی خاص. این پدیده ای جهانی است اما بی تردید جهان غیر توسعه یافته بیش از همه از این وضعیت ضرر می کند. 🔸در جامعه ای که نهادهای فرهنگی و آموزشی و اجتماعی و سیاسی و رسانه ای قوی و ریشه دار دارد فضاهای رسانه ای مجازی ممکن است موج های کوتاه مدت تولید کنند و عده ای با اهداف سیاسی موقتا موج سواری کنند اما ساختار بر اساس منطق درونی و نظام مند خود و به دلیل وجود نهادهای مهم نظارتی به گونه ای تنظیم شده که به سرعت می تواند مانع تشدید موج سواری های رسانه ای شود و به نحوی سعی می شود شیوه ها و راه حل های علمی جای تحلیل های مقطعی و عامه گرا را بگیرد. به طور مثال وجود رسانه های آزاد و تریبون های متعدد و متنوع، مانع از غلبه یک تفسیر و تحلیل بر دیگر تفاسیر و تحلیل ها می شود و راه را برای ورود تخصص تسهیل می کند. 🔹یکی از مهمترین این نهادها، نهاد دانشگاه است. در غرب جای اصلی هر تخصص علمی به معنای عام آن دانشگاه است و نه هیچ نهاد دیگر. دانشگاه است که متولی اظهار نظر علمی و تولید علم است. مقصود من دانشگاه به معنای عام آن است و طبعا شامل دانشکده های الهیات و مدارس دینی وابسته به کلیساهای رسمی هم می شود. کما اینکه شامل مؤسسات علمی دانشگاهی در معنای عام آن هم می شود. این به معنی وجود جامعه علمی در هر رشته است. در غرب هیچ گونه اندیشه و نظر و نوشته ای که خارج از چارچوب های جامعه علمی مرتبط باشد نمی تواند از راه هایی خارج از شیوه های پذیرفته شده از سوی جامعه علمی مجال رشد داشته باشد. دست کم باید از صافی نقد علمی جان سالم به در برد. دانشگاه جای اصلی تفکر فسفی و تولید علوم انسانی است. 🔸متفکرانی بیرون از دانشگاه داریم. اما آنها هم باید دیدگاه های خود را در نهایت در چارچوب های مورد قبول جامعه علمی دانشگاهی تعریف کنند و یا از ارزیابی های دانشگاهی خود را بیگانه ندانند. آدم های دانشگاهی البته حضور رسانه ای می توانند داشته باشند اما این جامعه علمی و ملاکات معتبر آن است که تعیین کننده است و نه اخلاق رسانه ای. ممکن است کسی بعد از آنکه اثری با استانداردهای مقبول دانشگاهی نوشت بتواند آن را در قالب های رسانه ای هم منتشر کند و یا مخاطب عمومی را در شکل های مختلف پابلیکیشن در نظر بگیرد اما این بدین معنا نیست که تولید علم خارج از نهاد دانشگاه و چارچوب های جامعه علمی مقبول تلقی شود. 🔹روشنفکران در غرب البته حضوری فعال دارند؛ اما با تفاوت هایی میان فرانسه و آلمان و ایالات متحده. به طور نمونه روشنفکران در اصل تعلق به نظامات دانشگاهی دارند و دست کم باید نسبت روشنی با جامعه علمی رشته های کار و اندیشه خود داشته باشند. روشنفکران در عرصه عمومی فعالند و همیشه لزوما کارکردی یکسان با متخصصان دانشگاهی ندارند اما عمق و گسترش نظامات دانشگاهی در غرب عموما مانع از این است که روشنفکری بیگانه با دانشگاه بتواند دست کم در موضوعات نظری محض و نخبه گرا تأثیر اجتماعی عمیق پیدا کند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 کار خدا چیه؟ 🔹 استدلال جالب و کوتاه یک مسیحی در پاسخ به 🔸 خدا می‌خواهد ما رشد کنیم! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نتیجه گرایی اخلاق 6.pdf
1.59M
🌻 نتیجه‌گرایی در اخلاق اسلامی(قسمت ششم/پاياني) راهكارهاي جذّاب‌سازی و تأثیرگذاری درس اخلاق اسلامی‌ ✍️دكتر حميد رضا مظاهري سيف 🌺 اخلاق خلاقيت 🌱 معرفت خداوند: خداوند سرچشمة خلاق و نامحدود هستي است كه تمام عالم جلوه‌ها و نشانه‌هاي اوست. كسي‌كه خدا را بشناسد و آياتش را در كتاب آفرينش مطالعه كند، هر پديده‌اي را بسان روزنه‌اي به سوي بي‌نهايت خواهد ديد. هر ذره‌اي گنجينة بي‌پاياني است كه تا ابد براي الهام بخشي و كشف حقايق فرصت مي‌طلبد. روانشناسان، خلاقيت را الهام و نوعي كشف فوق‌العاده دانسته‌اند و انديشه‌اي كه به اصل دانايي و خلاقيت پيوسته به جرياني سرشار و پيوسته از خلاقيت و كشف تبديل مي‌شود كه هيچ‌گاه تهي نمي‌شود و پايان نمي‌پذيرد. براي شخص خداشناس هر چيز ساده‌اي سرشار از رازهاي كشف شدني و امكانات و ظرفيت‌هاي قابل استفاده است. او مي‌داند كه خالقي توانا و حكيم و بخشنده‌اي غني و شگفت آفرين عالم را بنا كرده و تدبير مي‌كند؛ پس عجايب بسياري را مي‌توان در يك قطره آب، ذره‌اي خاك يا نسيم در هوا مشاهده كرد. خداشناس آماده است تا از درون ساده‌ترين پديده‌ها شگفت‌انگيزترين چيزها را بيرون آورد با عادي‌ترين امور، پيچيده‌ترين مسائل را حل كند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 87. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰همایش بین المللی زنان و صلح اجتماعی؛ رسانه صلح و راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان 🔹شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۷ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دو خاطره از شهیدین: مطهری و صدر 🎙استاد شیخ جواد مروی 🔹گاهی بعضی از طلبه‌ها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار می‌گذارند، در صورتی که آیت‌الله سبحانی از شهید میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری می‌فرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق می‌کنم.» 🔹آیت‌الله سید کاظم حائری می‌فرمود: شهید قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت‌، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهش های حدیثی.pdf
4.06M
🌗 هست‌ها و بايدهاي پژوهش‌هاي حديثي در منظومه علوم اسلامي 🎤در گفتگو با آيت الله محمدي ري شهري 🖌كاري از: جواد پاينده و سيد مجتبي مجاهديان ❓ در ابتدا ضمن اظهار امتنان و تشكر از حضرتعالي كه وقت گران‌بهاي خود را در اختيار مخاطبان فرهيخته نشريه معارف قرار داديد، به عنوان اولين پرسش، لطفاً جايگاه و موقعيت حديث در منظومه شمسي علوم و معارف اسلامي به ويژه نسبت آن با قرآن را تبيين كنيد؟ 🔻 معارفي كه از طريق احاديثي كه انتساب آنها به پيامبر و اهل بيت(عليهم السلام) از طرق شرعي اثبات شده، حجّت است. در واقع، قرآن كريم، به مثابه قانون اساسي اسلام، ‌بيشتر كليات را بيان كرده و تبيين تفاصيل و جزئيات را به روايات واگذارده است؛ از اين رو روايات، ‌پس از قرآن، مهم¬ترين منبع شناخت دين و معارف اسلامي به شمار مي¬آيد. به تعبير مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه¬اي (مدّ ظله العالي)، حديث، «مادر» همۀ علوم اسلامي يا بسياري از آنها است. حديث نقش بسيار مهمي در خدمت به قرآن و معارف عميق و گستردۀ آن دارد. نقش آفريني حديث در خدمت قرآن را مي¬توانيم در اين عرصه¬ها خلاصه كنيم: 1. آموزش شيوۀ «تفسير قرآن به قرآن»؛ 2. آموزش شيوه¬هاي اجراي قوانين و تطبيق شريعت در حوزه¬هاي زندگي؛ 3. بيان موارد تقييد، تخصيص و يا نسخ برخي آيات قرآن؛ 4. بيان تفاصيل احكام قرآن؛ 5. بيان احكام اسلام در حوزۀ سكوت قرآن؛ 6. شرح تاريخ انبياي گذشته و بيان آموزه¬هاي آنان؛ ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰رهیافتی بر نظریه فرهنگی صلح در روابط بین الملل 🔹یکشنبه 28 خرداد، ساعت 10 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سیر تحول آراء مستشرقان در موضوع مهدویت 🔹یکشنبه ۲۸ خرداد، ساعت ۱۰ 📎لینک جلسه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📖 انسان معاصر در بحران هویت و معنا ✍️دکتر حسن سیدعرب 🪐انتشارات نورشرق ◾️ 400 ص / 200 هزار تومان 🔹کتاب حاضر نقد وضعیت کنونی بشر از دیدگاه انسانی، اجتماعی و معرفتی است. مقالات نخست مشتمل بر تفسیر خصوصیات روحی و عاطفی انسان و مقالات بعد، ناظر به بررسی جایگاه او در جامعه است. در چند مقاله دیگر از مناسبات قدرت و سیاست سخن گفته شده است و بخش سوم درباره دین و امر قدسی و نسبت آن با انسان است. بخش پایانی شامل تحلیل وضعیت تفکر و بررسی علوم انسانی و بحران اندیشه فلسفی است. 🔹در بررسی انسان به نسبت او با «خود» و «دیگری» نظر شده و معاصر بودن وی، به معنای امروزی بودن است. انسان معاصر در نسبت با «دیگری» از اشتراک زمانی برخوردار است اما بخش قابل توجهی از وضع او مسبوق به حوالت تاریخی در این عصر است که پدیده‌ای عام بوده و خارج از اراده وی است. 🔸منشأ بحران، امتناع اندیشه است و مشکلات ناشی از آن به لایه‌های فرهنگی و تمدنی رسوخ می‌کند و جایگاه فکری و اجتماعی انسان را متزلزل می‌سازد. تفکر، اعم از فلسفه است اما روی گرداندن از فلسفه تأثیر قابل توجه در وضعیت اندیشه دارد. 🔹گسیختگی زبان نیز نشانه بحران تفکر است و فلسفه برای خروج از این بحران نیازمند پیراستگی در زبان و اندیشه است. عمل گرایی با رسوخ در شوون انسانی، جایی برای نظر باقی نگذاشته و پیشگاه دانایی شده است. علم زدگی نیز بخشی از بحران تفکر امروز است و در تاریخ تمدن بشری جز در عهد معاصر، علم حجاب نبوده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir