#نشست
🔰مدرسه علمیه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی دره الصدف با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند؛
💢 موضوع:«آسیبشناسی اخلاق اجتماعی زنان منتظر در عصر ظهور»
💢با ارائه:«سرکار خانم دکتر طیبه حیاتی»
🗓زمان: شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵
🌐حضور مجازی:
http://dte.bz/ssoq
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ویژه نامه انتخابات1402.pdf
6.39M
💢 ویژه نامه انتخابات اسفند 1402
در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ویژه نامه انتخابات 1402 به همت مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها منتشر شد.
گفتنی است در این ویژه نامه گفتارهایی از چهره ها و عناصر تاثیر گذار در انتخابات گردآوری شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#ارتباط_موثر
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰«گفتمان موعود» در سخنان نمایندگان ادیان و فرق
🔹کتاب «گفتمان موعود» چنانکه در عنوان آن نیز قید شده است مجموعه هفت گفتوگو با نمایندگان ادیان و فرق در موضوع منجی موعود است که از سال ۸۶ تا ۸۹ در ماهنامه معارف منتشر شده و بعدها در قالب کتاب «گفتمان موعود» به چاپ رسیده است؛ تا خواننده با مطالعه آن، بتواند نگاه جامعی به موضوع موعودباوری در ادیان و فرق مختلف پیدا کند.
🔸تلخیص کتاب گفتمان موعود (خلاصه 6 گفتگو از کتاب فوق الذکر) را در لینک زیر(خبرگزاری قرآنی ایکنا) مطالعه بفرمایید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4193013
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 خالق تمدن ایرانی ـ اسلامی
به بهانه زادروز خواجه نصیرالدین طوسی
🔹 دانشمند بزرگ اسلام و ایران، محمد بن حسن طوسی ملقب به خواجه نصیرالدین طوسی در جمادیالاول سال ۵۹۷ قمری در جهرود قم یا در طوس دیده به جهان گشود. خواجه نصیرالدین طوسی بهعنوان ادیب، فیلسوف، اعجوبه ریاضی و نجوم و یکی از برجستهترین دانشمندان ایرانی جهان اسلام و از بزرگترین فقهای مذهب تشیع در سده هفتم هجری محسوب میشد که علم مثلثات را در ریاضیات گسترش داد.
🔸خواجه را در علم همتراز ابن سینا دانستهاند؛ با این تفاوت که شیخالرئیس در طب سرآمد دوران بود و خواجه نصیر در ریاضیات از دیگران پیشی گرفت. بسیاری از پیشرفتهای علمی در جهان، مرهون تلاشهای خواجه نصیرالدین طوسی است. از آن جمله میتوان به کشف قانون کروی سینوسها در ریاضیات و ابداع روش هندسی با عنوان جفت طوسی در نجوم اشاره کرد.
✴️ متن کامل + فیلم
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 صدرنشینی علمی ترکیه و ایران در رنکینگ ISC 2023
📊 در روزهای اخیر نتایج رنکینگ ۲۰۲۳ موسسه استنادی و پایش علم و فناوری اعلام شد. این رنکینگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با هدف ارزیابی دانشگاه های جهان اسلام در سطح بین المللی آغاز به کار کرد.
📊 در رنکینگ 2023 ISC تعداد ۳۷۷ دانشگاه از ۲۹ کشور اسلامی حضور داشتند که ترکیه با ۹۳ دانشگاه و ایران با ۶۹ دانشگاه بیشترین حضور را ثبت کرده اند.
📊 در بین سایر کشورهای اسلامی پاکستان با ۲۹ دانشگاه، مالزی و عربستان سعودی با ۲۸ دانشگاه، مصر با ۲۵ دانشگاه، اندونزی با ۱۸ دانشگاه، مراکش با ۱۲ دانشگاه و نیجریه با ۱۱ دانشگاه در این رتبه بندی قرار گرفته اند.
📊 در نتایج دانشگاه های برتر جهان اسلام، عربستان سعودی با رتبه۱۰۷، قطر در بازه ۴۰۰-۳۵۱، لبنان، پاکستان و امارات در بازه ۵۰۰-۴۵۱، ایران، مصر و مالزی ۵۰۱-۶۰۰ بهترین رتبه های جهانی را کسب نموده اند.
💥منبع: مسْلِمْنا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔎 #اطلاع_رسانی
💢 اختتامیه اولین کنگره ملی
#شعر_مهدوی « بهشت »
🔹با حضور؛ پدر شعر آیینی
استاد محمد علی مجاهدی(پروانه)
🔻مدیحهسرایی؛
حاج احمد واعظی
🔸اجرا؛
محمود حبیبی کسبی
🎙به همراه؛
شعرخوانی شاعران برگزیده
و شاعران مهمان از سراسر کشور
📅 یکشنبه ۶ اسفند
⏱ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
🕌 مسجد مقدس جمکران
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
r58496a6052.pdf
564.6K
#مقاله_بخوانیم
📝تحلیل حدیثشناسانه تعیین وقت ظهور
✍محمد سبحانینیا
🔻یکی از آسیبهای جدی در عرصۀ مهدویت، تعیین وقت برای ظهور است. به رغم وجود روایات متعدد و لحن شدید آنها در ممنوعیت تعیین وقت برای زمان ظهور امام مهدی ع، در طول تاریخ، توقیتهایی صورت گرفته است. پژوهش پیش رو بر آن است تا روایاتی را که ممکن است مورد استناد وقتگزاران قرار گیرد، در میان منابع حدیثی شناسایی کند و سپس به واکاوی مراد و مقصود آنها بپردازد. در این نوشتار، نشان داده شده که در هیچ روایتی به صراحت، برای ظهور، وقت تعیین نشده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
🌹راز گل سرخ
✍️ابوالفضل طریقهدار
❓درمورد وقت ظهورحضرت حجت ( عج) و کارهایی که ایشان میکند، چگونه حرف بزنیم که منطقی و قابل قبول باشد؟
پاسخ به این سوال را از زبان سه شخصیت برجسته شیعی میآورم:
1️⃣ آیتالله میرزا جواد تبریزی: ایشان مرجع تقلید مشهوری بود و در سال ١٣٨۵ در هشتاد سالگی مرحوم شد. وی میگوید: «در مورد ظهور امام زمان، طوری صحبت کنید که اگر غیبت آن حضرت، صدهزار سال هم طول بکشد، عقاید مردم خراب نشود. مثل آن مردی نباشید که هر چند وقت یکبار، به مردم میگفت امام زمان تا چندماه دیگر میآید، آن ماهها تمام میشد و به او میگفتند: پس چرا حضرت نیآمد؟ جواب میداد: حوادثی رخ داده که نظر خدا عوض شده( بداء حاصل شده).» ( مجله انتظار، ١٣٨١،ص١٧)
2️⃣ آیتالله مرعشی نجفی: ایشان نیز مرجع تقلید زاهدی بود، که در سال ١٣۶٩ در ٩٣ سالگی چشم از جهان فرو بست. نظرش درباره وقت ظهور این است که: « اگر شما طوری حرف بزنید که گویی ظهور نزدیک است، اما خبری نشود در این صورت، جوانان دست از دین برمیدارند و دیگر همه چیز را دروغ میدانند(صادقی، تاملی در روایتهای ظهور، مجله انتظار، سال سوم١٣٨٢).
3️⃣ آیتالله لطفالله صافی: وی مرجع کهنسالی بود که علاوه بر فقاهت درزمینهی مهدویت نیز پژوهشهای گستردهای دارد. کتاب ایشان با نام «منتخبالاثر فی الامام الثانی عشر» در سه جلد به زبان عربی، سالهاست که منتشر شده است. ترجمهی فارسی این کتاب به همراه دیگر مقالاتی که مولف محترم دربارهی مهدویت دارد، در شش جلد در دسترس همگان است. ایشان مینویسد: «ما همیشه در انتظار فرج هستیم، اما همگان بدانند این مسئله، یکی از اسرار الهی است».
باری، سخن حق این است که ظهور، یک راز است و ما باید فقط به وظایف مسلمانی خود، عمل کنیم و بیهوده به دنبال گشودن «راز گل سرخ» نباشیم و به مردم وعدهی امسال و سال دیگر و این دوره و آن دوره ندهیم. راز، راز است و به اراده و تقدیر الهی بستگی دارد و در توان ما نیست. به قول سهراب سپهری: کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ/ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم/پشت دانایی اردو بزنیم/روی پای تر باران به بلندای محبت برویم/کار ما شاید این است که/ میان گل نیلوفر و قرن/ پی آواز حقیقت بدویم.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 سنّت خداوند بر یاری و نصرت اهل ایمان
پروردگار عالم، نظام آفرینش را برپایه حق بنا نهاده است و دین خدا که از بزرگترین مظاهر حق است، همانند درختی است که در اعماق زمین ریشه دوانده و در حال توسعه و تکامل است.
ولی باطل بهسانِ درخت ناسالمی است که ریشهدار نیست و بادی آن را از جا برمیکند، یا همچون علف هرز سستی است که در اطراف حق میرویَد و مانع رشد و کمال آن میشود.
و برای پیشرفت حق باید این موانع را از میان برداشت و با باطل که اظهر مصادیق آن «کفر و شرک» است، جنگید: «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَفَرْعُها فِی السَّماءِ... وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ.» (ابراهیم: 24 -26)
در این میان سنّت خداوند بر یاری و نصرت اهل ایمان است و چنانچه آنان در مواجهه با کفر و شرک، صبر و استقامت کنند، مشمول تأیید و نصرت الهی می شوند.
لشکریان الهی، گاه همانند ملائکه، جنودی نامرئیاند، که برای یاری مؤمنان نازل میشوند؛ چنانچه در جنگ بدر به مدد مسلمین نازل شدند؛ ولی برای خدا، غیر آنان، جنودی همانند بیداریِ وجدان، احساسات معنوی و شوق و عزم و استقامت است که از درون مؤمن را یاری می رسانند.
📖 کتاب تفسیر سوره برائت، ص ۱۰۶
#تفسیر
#مطالعه
#برائت
#توبه
✴️پیوند خرید
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#مقاله_رسیده
💢 تأملی بر روایت امتداد شیعه در عصر ظهور
✍ولی اله مهدوی فر، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
🔹با توجه به رویدادهای گوناگون در جوامع و عصر حاضر و انتقال قدرت از وسایل سخت افزاری به تکنولوژی های نرم افزاری ضرورت دارد زیست مردم و خاص شیعیان در عصر ظهور و نزدیک به قیام حضرت حجت عج بیش از پیش مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.
🔸 با تامل در برخی روایات به دست میآید که قدرت نرم افزاری، سایبری و هوش مصنوعی به سمت جریان حق در حال چرخش خواهد بود و این مهم را شیعیان با تلاش خود می بایست تحقق بخشند.
برای اثبات مدعا می توان به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد که فرمود «إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّه ُ عزّ و جلّ لِشيعتِنا في أسْماعِهِم و أبْصارِهِم ، حتّى (لا) يكونَ بينَهُم و بينَ القائمِ بَريدٌ ، يُكلِّمُهُم فيَسْمَعونَ ، و يَنظُرُونَ إليهِ و هُو في مكانِهِ .[الكافي : 8 / 241 / 329 .] زمانى كه قائم ما قيام كند، خداوند عزّ و جلّ گوشها و چشمهاى شيعيان ما را چنان توانا مى كند كه ميان آنان و قائم پيكى نباشد. از همان جايى كه هست با شيعيان سخن مى گويد و آنها سخنانش را مى شنوند و او را مى بينند.
🔹روایت مذکور به مدعای مقاله یعنی پیشرفت تکنولوژی در عصر ظهور دلالت دارد و چند نکته از روایت مورد بررسی قابل بهرهبرداری است:
۱-از عبارت امتداد توانایی شیعه یا گسترش دادن قوه شنوایی و دیداری آنها به دست میآید که دنیا در سیطره شیعه خواهد بود و شیعه خواهد توانست علوم را به توانمندی های محسوس تبدیل کرده و از آنها استفاده نماید.
۲-این موهبت اختصاص به شیعه دارد و شیعیان فقط به این تکنولوژی دست پیدا خواهند کرد که سایر روایات هم ناظر به این موضوع است.
۳-ارتباط شیعیان با یکدیگر از راه دور یکی از مواردی است که روایت به آن اشاره دارد. طوری که این موضوع در چندین سال گذشته دور از ذهن افراد بود ولی با پیشرفت علوم و تبدیل علوم به تکنولوژی های جدید درک آن محسوس گردید.
۴- احتمال میرود قوام قیام حضرت حجت بعد از عنایت الهی و یاران راستینش پیشرفت های عصری خواهد بود چرا که امام عج که عالم همه علوم است متناسب با شرایط عصر قیام خواهد کرد و همه علوم در سیطره وی درخواهد آمد.
۵-توانایی شیعیان به لطف خداوند و تلاش آنها روی می دهد و این توانمندی تا پایان دنیا ادامه خواهد داشت.
۶-با توجه به عبارت ««فقدان برید و پیک در بین شیعیان و امام عصر «به دست میآید پیشرفت در عصر ظهور به اندازه ای خواهد بود که ارتباط امام با شیعیان بالاتر از تکنولوژی های جدید مانند فضای مجازی و هوش مصنوعی و... رخ دهد و این مسأله می تواند انقلابی در ارتباطات جمعی و صنعتی به وجود آورد.
۷-با توجه به اعتبار سند حدیث از محتوای روایت دریافت می گردد عصر ظهور عصری پیشرفته و همه استعداد های بالقوه بالفعل شده و قدرت مطلق که مبتنی بر علوم است دست شیعیان خواهد بود و این قدرت را شیعیان درک خواهند کرد و این موهبت مدیون تفکر شیعه است که ان شاء الله شیعیان تلاش کنند موازنه قدرت را به سمت خود انتقال دهند و با ظهور موعود به تکامل برسد.
پنجم اسفند ماه 1402 ، مصادف با ۱۴ شعبان
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠كرسي علمي ترويجي با موضوع :
«ملاحظات و چالش هاي فلسفي هوش مصنوعي»
💢با ارائه:«خانم دكتر اسماعيلي پرزان» استاد حوزه و دانشگاه
💢 ناقد:« جناب آقاي دكتر رستمي كيا» استاد حوزه و دانشگاه
💢دبیر علمی: «خانم داستاني» طلبه سطح سه رشته فقه و اصول
⏰زمان: دوشنبه 7 اسفند ساعت8
🌐حضور مجازی در جلسه:
https://gharar.ir/r/3227cbe7
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه تهران با مشارکت دانشکدگان مدیریت برگزار می کند:
💠 "اهمیت مشارکت در انتخابات"
به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
✅ زمان: دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
📌 مکان: تقاطع بزرگراه جلال آل احمد،ضلع جنوب شرقی زیرگذرنصر(گیشا) دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، سالن جلسات دکتر فرهنگی ( اتاق شورای جلسات )
👈 با ارائه اساتید و پژوهشگران:
_دکتر مجتبی امیری
_دکتر طهمورث حسن قلی پور
_دکتر سیدحامد وارث
_دکتر علی اصغر پورعزت
📍شرکت در نشست مشمول امتیاز بند ۵ ماده یک آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی می باشد.
پیوند الکترونیکی شرکت در نشست:
room.nahad.ir/ch/uts
❇️ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 مناظره «گفتمان انقلاب اسلامی، ظرفیتها و چالشها»
🔸 با حضور:
👤دکتر بیژن عبدالکریمی
و
👤دکتر علیرضا شجاعیزند
🗓 دوشنبه ۷ اسفند ماه | از ساعت ۱۶ الی ۱۸
📍 سالن آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
🔸 پخش از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:*
نشست چهل و نهم با حضور:
*حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدباقر سعیدی روشن*
*استاد تمام گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه*
زمان:
*دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۷*
*از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰*
لینک ورود به نشست:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
@ENOEnsani
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات و تربیت پژوهشگر موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند:
🔸 کرسی علمی ترویجی
«نقش اسلام در تحول علوم انسانی اسلامی از منظر شهید آیت الله بهشتی ره»
🎙 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی موسوی
ناقد: دکتر شریف لک زایی
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی گرامی پور
🏢 دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
🗓 دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
🌐 پخش آنلاین
https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_نظر
💢 تدریس به زبان و "گویش محلی"!
✍فرهاد قنبری
تدریس به زبان محلی، سنگری است که قوم گرایان پشت آن پناه گرفته و مدام در دفاع از این حق بهظاهر عقلانی و طبیعی، بیشترین نقدها و حملات را به کلیت ایران و زبان ملی ایران مینمایند. اما به دور از هیجانات رسانهای و تحریکات برخی همسایگان نظری به این مسئله داشتهباشیم و ببینیم آیا تدریس به زبان فارسی در نقاط مختلف کشور حقی پایمالشده و ظلم در حقوق قومیتهاست؟
1⃣نکتهٔ اول میزان تنوع قومی و زبانی و گویشهای متنوع و فراوان در ایران است. و آیا اصلاً چنین امکانی وجود دارد در ایران با این تنوع قومی، هر قومیت و لهجه و گویش و زبانی بخواهد که به زبان و گویش مادری تحصیل نماید؟
وقتی ما از تدریس به زبان محلی سخن میگوییم باید بهخاطر داشته باشیم در آن صورت گیلکی هم حق خواهد داشت که بخواهد تدریس به گویش گیلکی صورت گیرد و طبیعتاً تالشی، مازنی، بوشهری و خراسانی و سایرین نیز در کنار ترک و کرد و عرب و بلوچ و لک و لر و ترکمن غیره، خواهان تدریس به زبان و گویش محلی خود خواهند بود. و حال دوباره در اینجا با مشکل و مسئله دیگری مواجه خواهیم بود و آن تفاوت لهجه و گویش زبان کردی و ترکی در ایلام و کرمانشاه و کردستان و همدان و فارس و شهرکرد و اردبیل و خراسان و... با کردی و ترکی رایج در کردستان و آذربایجان خواهیم و در این صورت باید برای هرکدام از آنها هم کتب درسی مخصوص خود تدوین شود. تدریس به زبان و گویش قومی و محلی در کشوری با تنوع قومی ایران عملاً به پراکندگی و درهمریختگی و تبعیض فراوان آموزشی منجر شده و تبعات و آسیبهای فراوانی در پی خواهد داشت.
2⃣مسئلهٔ دوم خود زبان فارسی است که زبان هیچ قوم و منطقه و استان خاصی نبوده و نیست و در طول تاریخ همیشه زبان ملی ساکنان سرزمین ایران بودهاست و گاهی حوزه نفوذ آن تا دربار عثمانی و هندوستان و ماوراءالنهر و بغداد نیز کشیده شدهاست که این خود عاملی بر قدرت فرهنگی و تمدنی این سرزمین بودهاست. در تاریخ این سرزمین سلسلههای حاکم از نقاط مختلف ایران اعم از ریشهٔ آذربایجانی، زند، کرد، دیلمی و غیره بودهاند، اما نه تنها هیچ مشکلی با زبان فارسی بهعنوان زبان ملی ایرانیان نداشتند، بلکه در گسترش آن نیز تلاش فراوانی به کار گرفتهاند. (بهطور مثال اگر نگاهی بیندازیم به سلسلهٔ قاجار که تبار آذربایجانی دارد، اما تمام در نوشتههایشان از زبان فارسی استفاده شدهاست. مانند سفرنامهها و یادداشتهای ناصرالدین شاه). در ایران حتی سلسله های غیر ایرانی مانند غزنوی و سلجوقی و تیموری و ایلخانی هم پس از استقرار حکومت شیفته زبان فارسی شده و با جذب عالمان و ادیبان و شاعران و هنرمندان باعث گسترش و اعتلای زبان فارسی شده اند. به عنوان مثال دربار محمود غزنوی پر از شاعران پارسی گوی بود و عنصر ملک الشعرای دربار به حساب می آمد.
3⃣مهمترین عامل پیوند یک ملت پیوند زبانی است. به قول ویتگنشتاین فیلسوف برجسته اتریشی «محدودهٔ جهان من، محدودهٔ زبان من است». بسیاری از قومیتگراها بر این مسئله تأکید میکنند که آپارتاید فرهنگی در ایران اتفاق افتاده و گفتمان مرکزی فارس، سعی در نابودی زبانهای محلی و قومیتهای دیگر داشتهاست. اگر به تجربه رجوع نماییم میبینیم که اکنون هم که تدریس به زبان ملی است، بسیاری از مردم آذربایجان، کردستان یا اعراب خوزستان و... بهسختی به فارسی صحبت میکنند و حال اگر همین تدریس به زبان فارسی هم به زبان قومی تغییر کند، آیا دیگر بسیاری از مردم ایران قادر به تکلم به زبان فارسی و ملی خواهند بود؟ و آیا این به معنای جدایی کامل معنوی و فکری از ایران نخواهد بود؟
4⃣تحصیل به زبان ملی نه تنها به اقوام ایرانی آسیب نمیرساند بلکه باعث میشود افراد از همان کودکی با دو زبان رشد یافته و عملاً نسبت به اقوام تک زبانهٔ دیگر، جهان زیباییشناسانه و ذوق هنری و فکری گستردهتری را تجربه نمایند.
5⃣نگاهی به کشورهای همسایهٔ ایران به ویژه ترکیه نشان میدهد، که این کشور چه تلاشی برای از بین بردن زبان کردی در دهههای اخیر به کار گرفتهاست و چه تبعیضی در قبال غیرترک زبانان اعمال کردهاست. مسئلهای که در ایران نمود خارجی چندانی ندارد، زیرا بسیاری از سلسلههای حاکم بر ایران از قومیتهای مختلف ساکن این سرزمین بودهاند، (و یا بهعنوان مثال استان کرمان و خراسان جنوبی و هرمزگان و سمنانِ فارسنشین بهمراتب از تبریز و آذربایجانِ ترکنشین، از لحاظ اقتصادی و امکانات در وضعیت پایینتری به سر میبرند. مسئلهای که محال است مشابه آن را میان شهرهای ترکنشین و کردنشین ملاحظه نمود.)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#دوست_خوب
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢شرکت در انتخابات؛ چرا و به چه علت؟
✍️حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی
✂️اگر عدهای در فرایند مشارکت سیاسی شرکت نکنند، معنای عدم حضور آنان در انتخابات بهمعنای انتخاب نکردن نیست؛ بلکه انتخاب نکردن در فضای انتخاب دیگران؛ یعنی اولاً راضی شدن به انتخاب دیگران، دوم، راضی شدن به انتخاب شدن فرد غیر ذیصلاح و سوم، تحمل کردن یک فرد و دیدگاهی که او در انتخابش نقشی نداشته و به اجبار باید یک بازه زمانی مشخص این انتخاب دیگران را برای خود بپذیرد. بنابراین یا باید خود تصمیم بگیرد یا باید راضی به تصمیم دیگران شود؛ لذا تصمیم نگرفتن، خود، بهگونهای تصمیم گرفتن است.
در برهه کنونی در کشور ما، اگر در انتخابات شرکت نکنیم، طبیعتاً فرایند انتخابات متوقف نخواهد شد. پس چه بهتر آن کسی که قرار است برگزیده شود، مستند بر رأی و نظر من باشد و حداقل من نیز در این فرایند سهیم باشم؛ چون ممکن است، اتفاقی بیفتد و کسی انتخاب شود که مورد رضایت من نباشد؛ اما عملاً باید تبعات آن را در زندگی و سرنوشت سیاسی- اجتماعی خود برای مدت ۴ سال تحمل کنم.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74892
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir