💢 سنّت خداوند بر یاری و نصرت اهل ایمان
پروردگار عالم، نظام آفرینش را برپایه حق بنا نهاده است و دین خدا که از بزرگترین مظاهر حق است، همانند درختی است که در اعماق زمین ریشه دوانده و در حال توسعه و تکامل است.
ولی باطل بهسانِ درخت ناسالمی است که ریشهدار نیست و بادی آن را از جا برمیکند، یا همچون علف هرز سستی است که در اطراف حق میرویَد و مانع رشد و کمال آن میشود.
و برای پیشرفت حق باید این موانع را از میان برداشت و با باطل که اظهر مصادیق آن «کفر و شرک» است، جنگید: «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَفَرْعُها فِی السَّماءِ... وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ.» (ابراهیم: 24 -26)
در این میان سنّت خداوند بر یاری و نصرت اهل ایمان است و چنانچه آنان در مواجهه با کفر و شرک، صبر و استقامت کنند، مشمول تأیید و نصرت الهی می شوند.
لشکریان الهی، گاه همانند ملائکه، جنودی نامرئیاند، که برای یاری مؤمنان نازل میشوند؛ چنانچه در جنگ بدر به مدد مسلمین نازل شدند؛ ولی برای خدا، غیر آنان، جنودی همانند بیداریِ وجدان، احساسات معنوی و شوق و عزم و استقامت است که از درون مؤمن را یاری می رسانند.
📖 کتاب تفسیر سوره برائت، ص ۱۰۶
#تفسیر
#مطالعه
#برائت
#توبه
✴️پیوند خرید
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#مقاله_رسیده
💢 تأملی بر روایت امتداد شیعه در عصر ظهور
✍ولی اله مهدوی فر، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
🔹با توجه به رویدادهای گوناگون در جوامع و عصر حاضر و انتقال قدرت از وسایل سخت افزاری به تکنولوژی های نرم افزاری ضرورت دارد زیست مردم و خاص شیعیان در عصر ظهور و نزدیک به قیام حضرت حجت عج بیش از پیش مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.
🔸 با تامل در برخی روایات به دست میآید که قدرت نرم افزاری، سایبری و هوش مصنوعی به سمت جریان حق در حال چرخش خواهد بود و این مهم را شیعیان با تلاش خود می بایست تحقق بخشند.
برای اثبات مدعا می توان به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد که فرمود «إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّه ُ عزّ و جلّ لِشيعتِنا في أسْماعِهِم و أبْصارِهِم ، حتّى (لا) يكونَ بينَهُم و بينَ القائمِ بَريدٌ ، يُكلِّمُهُم فيَسْمَعونَ ، و يَنظُرُونَ إليهِ و هُو في مكانِهِ .[الكافي : 8 / 241 / 329 .] زمانى كه قائم ما قيام كند، خداوند عزّ و جلّ گوشها و چشمهاى شيعيان ما را چنان توانا مى كند كه ميان آنان و قائم پيكى نباشد. از همان جايى كه هست با شيعيان سخن مى گويد و آنها سخنانش را مى شنوند و او را مى بينند.
🔹روایت مذکور به مدعای مقاله یعنی پیشرفت تکنولوژی در عصر ظهور دلالت دارد و چند نکته از روایت مورد بررسی قابل بهرهبرداری است:
۱-از عبارت امتداد توانایی شیعه یا گسترش دادن قوه شنوایی و دیداری آنها به دست میآید که دنیا در سیطره شیعه خواهد بود و شیعه خواهد توانست علوم را به توانمندی های محسوس تبدیل کرده و از آنها استفاده نماید.
۲-این موهبت اختصاص به شیعه دارد و شیعیان فقط به این تکنولوژی دست پیدا خواهند کرد که سایر روایات هم ناظر به این موضوع است.
۳-ارتباط شیعیان با یکدیگر از راه دور یکی از مواردی است که روایت به آن اشاره دارد. طوری که این موضوع در چندین سال گذشته دور از ذهن افراد بود ولی با پیشرفت علوم و تبدیل علوم به تکنولوژی های جدید درک آن محسوس گردید.
۴- احتمال میرود قوام قیام حضرت حجت بعد از عنایت الهی و یاران راستینش پیشرفت های عصری خواهد بود چرا که امام عج که عالم همه علوم است متناسب با شرایط عصر قیام خواهد کرد و همه علوم در سیطره وی درخواهد آمد.
۵-توانایی شیعیان به لطف خداوند و تلاش آنها روی می دهد و این توانمندی تا پایان دنیا ادامه خواهد داشت.
۶-با توجه به عبارت ««فقدان برید و پیک در بین شیعیان و امام عصر «به دست میآید پیشرفت در عصر ظهور به اندازه ای خواهد بود که ارتباط امام با شیعیان بالاتر از تکنولوژی های جدید مانند فضای مجازی و هوش مصنوعی و... رخ دهد و این مسأله می تواند انقلابی در ارتباطات جمعی و صنعتی به وجود آورد.
۷-با توجه به اعتبار سند حدیث از محتوای روایت دریافت می گردد عصر ظهور عصری پیشرفته و همه استعداد های بالقوه بالفعل شده و قدرت مطلق که مبتنی بر علوم است دست شیعیان خواهد بود و این قدرت را شیعیان درک خواهند کرد و این موهبت مدیون تفکر شیعه است که ان شاء الله شیعیان تلاش کنند موازنه قدرت را به سمت خود انتقال دهند و با ظهور موعود به تکامل برسد.
پنجم اسفند ماه 1402 ، مصادف با ۱۴ شعبان
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠كرسي علمي ترويجي با موضوع :
«ملاحظات و چالش هاي فلسفي هوش مصنوعي»
💢با ارائه:«خانم دكتر اسماعيلي پرزان» استاد حوزه و دانشگاه
💢 ناقد:« جناب آقاي دكتر رستمي كيا» استاد حوزه و دانشگاه
💢دبیر علمی: «خانم داستاني» طلبه سطح سه رشته فقه و اصول
⏰زمان: دوشنبه 7 اسفند ساعت8
🌐حضور مجازی در جلسه:
https://gharar.ir/r/3227cbe7
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه تهران با مشارکت دانشکدگان مدیریت برگزار می کند:
💠 "اهمیت مشارکت در انتخابات"
به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
✅ زمان: دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
📌 مکان: تقاطع بزرگراه جلال آل احمد،ضلع جنوب شرقی زیرگذرنصر(گیشا) دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، سالن جلسات دکتر فرهنگی ( اتاق شورای جلسات )
👈 با ارائه اساتید و پژوهشگران:
_دکتر مجتبی امیری
_دکتر طهمورث حسن قلی پور
_دکتر سیدحامد وارث
_دکتر علی اصغر پورعزت
📍شرکت در نشست مشمول امتیاز بند ۵ ماده یک آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی می باشد.
پیوند الکترونیکی شرکت در نشست:
room.nahad.ir/ch/uts
❇️ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 مناظره «گفتمان انقلاب اسلامی، ظرفیتها و چالشها»
🔸 با حضور:
👤دکتر بیژن عبدالکریمی
و
👤دکتر علیرضا شجاعیزند
🗓 دوشنبه ۷ اسفند ماه | از ساعت ۱۶ الی ۱۸
📍 سالن آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
🔸 پخش از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:*
نشست چهل و نهم با حضور:
*حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر محمدباقر سعیدی روشن*
*استاد تمام گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه*
زمان:
*دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۷*
*از ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰*
لینک ورود به نشست:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
@ENOEnsani
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات و تربیت پژوهشگر موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند:
🔸 کرسی علمی ترویجی
«نقش اسلام در تحول علوم انسانی اسلامی از منظر شهید آیت الله بهشتی ره»
🎙 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی موسوی
ناقد: دکتر شریف لک زایی
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی گرامی پور
🏢 دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
🗓 دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
🌐 پخش آنلاین
https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_نظر
💢 تدریس به زبان و "گویش محلی"!
✍فرهاد قنبری
تدریس به زبان محلی، سنگری است که قوم گرایان پشت آن پناه گرفته و مدام در دفاع از این حق بهظاهر عقلانی و طبیعی، بیشترین نقدها و حملات را به کلیت ایران و زبان ملی ایران مینمایند. اما به دور از هیجانات رسانهای و تحریکات برخی همسایگان نظری به این مسئله داشتهباشیم و ببینیم آیا تدریس به زبان فارسی در نقاط مختلف کشور حقی پایمالشده و ظلم در حقوق قومیتهاست؟
1⃣نکتهٔ اول میزان تنوع قومی و زبانی و گویشهای متنوع و فراوان در ایران است. و آیا اصلاً چنین امکانی وجود دارد در ایران با این تنوع قومی، هر قومیت و لهجه و گویش و زبانی بخواهد که به زبان و گویش مادری تحصیل نماید؟
وقتی ما از تدریس به زبان محلی سخن میگوییم باید بهخاطر داشته باشیم در آن صورت گیلکی هم حق خواهد داشت که بخواهد تدریس به گویش گیلکی صورت گیرد و طبیعتاً تالشی، مازنی، بوشهری و خراسانی و سایرین نیز در کنار ترک و کرد و عرب و بلوچ و لک و لر و ترکمن غیره، خواهان تدریس به زبان و گویش محلی خود خواهند بود. و حال دوباره در اینجا با مشکل و مسئله دیگری مواجه خواهیم بود و آن تفاوت لهجه و گویش زبان کردی و ترکی در ایلام و کرمانشاه و کردستان و همدان و فارس و شهرکرد و اردبیل و خراسان و... با کردی و ترکی رایج در کردستان و آذربایجان خواهیم و در این صورت باید برای هرکدام از آنها هم کتب درسی مخصوص خود تدوین شود. تدریس به زبان و گویش قومی و محلی در کشوری با تنوع قومی ایران عملاً به پراکندگی و درهمریختگی و تبعیض فراوان آموزشی منجر شده و تبعات و آسیبهای فراوانی در پی خواهد داشت.
2⃣مسئلهٔ دوم خود زبان فارسی است که زبان هیچ قوم و منطقه و استان خاصی نبوده و نیست و در طول تاریخ همیشه زبان ملی ساکنان سرزمین ایران بودهاست و گاهی حوزه نفوذ آن تا دربار عثمانی و هندوستان و ماوراءالنهر و بغداد نیز کشیده شدهاست که این خود عاملی بر قدرت فرهنگی و تمدنی این سرزمین بودهاست. در تاریخ این سرزمین سلسلههای حاکم از نقاط مختلف ایران اعم از ریشهٔ آذربایجانی، زند، کرد، دیلمی و غیره بودهاند، اما نه تنها هیچ مشکلی با زبان فارسی بهعنوان زبان ملی ایرانیان نداشتند، بلکه در گسترش آن نیز تلاش فراوانی به کار گرفتهاند. (بهطور مثال اگر نگاهی بیندازیم به سلسلهٔ قاجار که تبار آذربایجانی دارد، اما تمام در نوشتههایشان از زبان فارسی استفاده شدهاست. مانند سفرنامهها و یادداشتهای ناصرالدین شاه). در ایران حتی سلسله های غیر ایرانی مانند غزنوی و سلجوقی و تیموری و ایلخانی هم پس از استقرار حکومت شیفته زبان فارسی شده و با جذب عالمان و ادیبان و شاعران و هنرمندان باعث گسترش و اعتلای زبان فارسی شده اند. به عنوان مثال دربار محمود غزنوی پر از شاعران پارسی گوی بود و عنصر ملک الشعرای دربار به حساب می آمد.
3⃣مهمترین عامل پیوند یک ملت پیوند زبانی است. به قول ویتگنشتاین فیلسوف برجسته اتریشی «محدودهٔ جهان من، محدودهٔ زبان من است». بسیاری از قومیتگراها بر این مسئله تأکید میکنند که آپارتاید فرهنگی در ایران اتفاق افتاده و گفتمان مرکزی فارس، سعی در نابودی زبانهای محلی و قومیتهای دیگر داشتهاست. اگر به تجربه رجوع نماییم میبینیم که اکنون هم که تدریس به زبان ملی است، بسیاری از مردم آذربایجان، کردستان یا اعراب خوزستان و... بهسختی به فارسی صحبت میکنند و حال اگر همین تدریس به زبان فارسی هم به زبان قومی تغییر کند، آیا دیگر بسیاری از مردم ایران قادر به تکلم به زبان فارسی و ملی خواهند بود؟ و آیا این به معنای جدایی کامل معنوی و فکری از ایران نخواهد بود؟
4⃣تحصیل به زبان ملی نه تنها به اقوام ایرانی آسیب نمیرساند بلکه باعث میشود افراد از همان کودکی با دو زبان رشد یافته و عملاً نسبت به اقوام تک زبانهٔ دیگر، جهان زیباییشناسانه و ذوق هنری و فکری گستردهتری را تجربه نمایند.
5⃣نگاهی به کشورهای همسایهٔ ایران به ویژه ترکیه نشان میدهد، که این کشور چه تلاشی برای از بین بردن زبان کردی در دهههای اخیر به کار گرفتهاست و چه تبعیضی در قبال غیرترک زبانان اعمال کردهاست. مسئلهای که در ایران نمود خارجی چندانی ندارد، زیرا بسیاری از سلسلههای حاکم بر ایران از قومیتهای مختلف ساکن این سرزمین بودهاند، (و یا بهعنوان مثال استان کرمان و خراسان جنوبی و هرمزگان و سمنانِ فارسنشین بهمراتب از تبریز و آذربایجانِ ترکنشین، از لحاظ اقتصادی و امکانات در وضعیت پایینتری به سر میبرند. مسئلهای که محال است مشابه آن را میان شهرهای ترکنشین و کردنشین ملاحظه نمود.)
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#دوست_خوب
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢شرکت در انتخابات؛ چرا و به چه علت؟
✍️حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی
✂️اگر عدهای در فرایند مشارکت سیاسی شرکت نکنند، معنای عدم حضور آنان در انتخابات بهمعنای انتخاب نکردن نیست؛ بلکه انتخاب نکردن در فضای انتخاب دیگران؛ یعنی اولاً راضی شدن به انتخاب دیگران، دوم، راضی شدن به انتخاب شدن فرد غیر ذیصلاح و سوم، تحمل کردن یک فرد و دیدگاهی که او در انتخابش نقشی نداشته و به اجبار باید یک بازه زمانی مشخص این انتخاب دیگران را برای خود بپذیرد. بنابراین یا باید خود تصمیم بگیرد یا باید راضی به تصمیم دیگران شود؛ لذا تصمیم نگرفتن، خود، بهگونهای تصمیم گرفتن است.
در برهه کنونی در کشور ما، اگر در انتخابات شرکت نکنیم، طبیعتاً فرایند انتخابات متوقف نخواهد شد. پس چه بهتر آن کسی که قرار است برگزیده شود، مستند بر رأی و نظر من باشد و حداقل من نیز در این فرایند سهیم باشم؛ چون ممکن است، اتفاقی بیفتد و کسی انتخاب شود که مورد رضایت من نباشد؛ اما عملاً باید تبعات آن را در زندگی و سرنوشت سیاسی- اجتماعی خود برای مدت ۴ سال تحمل کنم.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74892
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 اطلاعیه
لیست به روز رسانی های سامانه معارف
استاد عزیز سلام
پیرو درخواست های شما عزیزان به ویژه در «نشست سراسری استادان معارف»، لیست اقدامات توسعه ای و بهبود فرآیندهای صورت گرفته، به شرح زیر اعلام می شود:
🔻ویژه استادان:
1⃣ افزایش تعداد دروس های قابل تعریف یک دوره از ۱۲ به ۲۰ درس
2⃣ افزایش تعداد کاراکتر های توضیحات دوره برای درج اطلاعات بیشتر
3⃣ افزودن دکمه های میانبر جدید در پیشخوان استاد برای دسترسی به :
▫️ گزارشگیری سریع
▫️تعریف دوره
▫️ انتقال دوره ها به ترم جدید
4⃣ اصلاح و بهبود رابط کاربری صفحات مختلف
5⃣ بهبود فرآیند با انجام اصلاحات در روند استفاده از سامانه یا حذف فرآیندهای غیرضروری جهت تسهیل در بهره مندی از امکانات
🔻ویژه دانشجویان:
1⃣ اعمال اصلاحات در حالت واکنش گرای برخی صفحات
2⃣ افزودن ساعت دوره در کنار تاریخ دوره
3⃣ اعمال تغییرات در صفحه آزمون:
▫️ثابت نمودن نمایشگر زمان
(جهت اطلاع دانشجو از وضعیت آزمون)
▫️اعمال اصلاحات جزئی در ظاهر جهت بهبود رابط کاربری
4⃣ افزودن قسمت توضیحات (پیامی از استاد) در صفحه دوره ها جهت اطلاع دانشجو از توصیه های استاد
5⃣ نمایش دوره ها به کاربران بر اساس دانشگاه انتخابی و عدم نمایش سایر دوره ها
✅ شما نیز پیشنهاد دهید :
@Amoozesh_Majazi
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔هماندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالشها و راهکارها)
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
🔺انتخابات؛ حق یا تکلیف شهروندی
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمیکوشا
🔺ضرورت استفاده از حق مشارکت در انتخابات
🎙حجتالاسلام والمسلمینرضا اسلامی(اسفندیاری)
🔺شرکت در انتخابات؛ از ضرورت اولی تا ضرورت ثانوی
🎙حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی
🔺مشارکت در آینده آن
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
🔺بررسی فقهی سیاسی رأی سفید در انتخابات
👤دکتر اسماعیل آقاباباییبنی
🔺نقش مردم در حکمرانی انتخابات
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه (اشکوری)
🗓 زمان: سهشنبه 8 اسفند 1402، ساعت: 9 تا 12
🏢مکان: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه همکف، تالار امام حسین(ع)
🔗لینک حضور مجازی: dte.bz/feqhconf
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢🔰
کرسی #نظریه_پردازی
🔸نظریه اسلامی قانون طبیعی بشر🔸
نظریه پرداز:
🔸دکتر محمدحسین طالبی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
هیات داوران:
🔸آیت الله دکتر محقق داماد؛
🔸دکتر غلامرضا اعوانی؛
🔸آیت الله رشاد؛
ناقدان:
🔸دکتر محمود حکمت نیا؛
🔸دکتر محمدجواد جاوید؛
🔸دکتر عبدالرحیم نوبهار؛
دبیر کرسی:
🔸دکتر محمدحسین ضیایی فر؛
لینک مجازی: در تصویر 👆
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشست علمی
🌀 انسانشناسی شناختی
🎙ارائهدهنده: سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی
🎙دبیر علمی:دکتر عیسی موسیزاده
📆زمان: سهشنبه 8 اسفند 1402
⏰ساعت: 10 تا 12
🔗لینک حضور در فضای مجازی:
🌐dte.bz/Philconf
🏫 آدرس: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ پنجمین همایش ملی "دانشگاه اخلاق مدار با رویکرد مسئولیت اجتماعی" برگزار می شود
🔻 پنل های علمی همایش:
1️⃣ پنل اول: مسئولیت اجتماعی دانشگاه
🎙دبیر پنل: دکتر محمدرضا محمدی
🎤سخنرانان:
1.دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی
2.دکتر ابوالقاسم عربیون
3.دکتر محمدمهدی فتورچی
2️⃣پنل دوم: اخلاق در حکمرانی
🎙دبیر پنل: دکتر حسین ایمانی
🎤سخنرانان:
1.دکتر ابراهیم مزاری
2.دکتر حسن مهرنیا
3.دکتر محمداسماعیل عبداللهی
3️⃣پنل سوم: اخلاق در مدیریت
🎙دبیر پنل: دکتر حسن زارعی متین
🎤سخنرانان:
1.دکتر حسن زارعی متین و محمدسعید تبرزد
2.آقای حسن ابراهیمی، خانم فائزه قمی و خانم سیما سهرابی
3.خانم فائزه قمی، آقای حسن ابراهیمی و خانم سیما سهرابی
1️⃣ پنل چهارم: اخلاق در الهیات
🎙دبیر پنل: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🎤سخنرانان:
1.دکتر بهاره عزیزی نژاد
2.دکتر محمد خندان
3.خانم سیده محبوبه کشفی و دکتر حامد دژآباد
4.خانم نگار ارسدی
🗓 تاریخ برگزاری: سه شنبه 8 اسفند ماه 1402
🕚 زمان: صبح و عصر
🔺 مکان: دانشگاه تهران، تالار علامه امینی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠📣 کرسی علمی ترویجی "معرفی الگوی شکر و گذشت" برگزار می شود.
ارائه کننده:
🎤 دکتر حمزه عبدی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
ناقد:
🎤حجت الاسلام دکتر سیدمهدی خطیب
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🎤مدیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر علی صادقی سرشت
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: سه شنبه 8 اسفند ماه 1402
🕚 ساعت: 10:30
🔺 مکان: پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
♨️ نشست علمی
✅ «چراییوچگونگی مطالعات قرآنیحدیثی»
🎙حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی
🔹رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث
🗓 زمان: سه شنبه۸اسفند۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
🏢 مکان: دانشگاه قرآن و حدیث، تالار شیخ صدوق «ره»
🌐 حضور مجازی در نشست:
https://vc1.qhu.ac.ir/motaleaathadith
📍با ارائه گواهی از انجمن حدیث حوزه
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔹پژوهشکده فقه اطلاعات و امنیت برگزار می کند:
🔻نشست علمی: تبیین و تعیین جایگاه فعالیت ها و اقدامات اطلاعاتی و امنیتی در احکام شرعی(احکام اولیه یا ثانویه)
🎙با استفاده از بیانات:
استاد آیت الله سیفی مازندرانی
🕚 زمان: سه شنبه ۸ اسفند، ساعت ۱۱
📌محل برگزاری برنامه:
حضوری: قم- خیابان صفائیه، کوچه ۲۴(ممتاز)، فرعی ۶، پلاک ۹
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_irm
🔎 #کتاب
📣 آیین رونمایی از کتاب حماسه خوان خمینی
خاطرات حاج صادق آهنگران از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
🔆 با حضور: #حاج_صادق_آهنگران
نویسنده اثر: حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهداروند
با روایتگری: حاج حسین کاجی و حاج علی مالکی نژاد
📅 سهشنبه ۸ اسفند ساعت ۱۵
🏫 قم، خیابان دورشهر، کوچه ۲۸، انتشارات کتاب جمکران
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «بررسی روش موضوع شناسی و حل تزاحمات در موضوعات پیچیده اجتماعی با تمرکز بر فضای سایبر»
🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲، ساعت: ۱۶
🏛 مکان: خیابان ۱۹ دی (باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰، ساختمان فدک، موسسه شناخت.
🔗لینک پخش زنده: https://gharar.ir/r/4d3727da
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست_تخصصی
⬅️ تحلیل قرآنی نقش جامعه در فرایند ظهور
🎤حجت الاسلام قنبرعلی صمدی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۸، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻لینک حضور در جلسه
http://yun.ir/kalam
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#استماع_دقیق
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی 10.docx
51.8K
#اختصاصی
#انتخابات
🌗حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی
بیعت، انتخابات و شورا
✍️ دکتر اصغر خلیلی
🔻درآمد
🔹واژه حکومت در اصطلاح رایج در اندیشه تشیع، مترادف با ولایت فعل الله است؛ یعنی حکومت و حاکمیت را خداوند تعیین کرده و شکل آن در سنت و سیرت معصومین(ع) تجلی پیدا میکند. آنچه از روش این بزرگواران استفاده میشود حکومت اسلامی است؛ یعنی در این تفکر، حاکم، ولی خدا و مردم در به فعلیت رساندن حکومت، مشارکت و مشاورت دارند. مشارکت یعنی شرکت در سلسله مراتب حکومت؛ زیرا حاکم یک نفر بیش نیست و به تنهایی نمیتواند حاکمیت را به فعلیت برساند. ثمره سِمت مشاورت هم تأثیرگذاری در تصمیمات حاکمیت خواهد بود؛ در این باره دو آیه شریفه قابل استناد است: «وَأَمْرُهُمْ شُورَي بَيْنَهُمْ» و «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَياللَّهِ».
🔸 توسعه نقش مردم(جمهوریت)
در نقش مشورتی، مردم با اهل خبره به حاکم مشورت میدهند ولی طبق آیه شریفه «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَياللَّهِ» تصمیم نهایی با او خواهد بود. ولی در بحث جمهوریت میتوان این نقش را پررنگتر کرد؛ همانند بیانهای ذیل:
🔹1. تمام نقش مشروعیتبخشی برای مردم باشد؛ یعنی حکومت از پایین است، از دانی به عالی که به واقع دموکراسی را اجرا میکنند.
🔹2. بخشی از مشروعیت از سوی مردم و بخشی از سوی خداوند باشد؛
🔸ادامه مطلب در فایل pdf
📚نشریه معارف، شماره 117 .
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir