✅ ۳- بحث در این نیست که مقاله بنویسیم یا ننویسیم و مقالاتمان را کجا چاپ کنیم. در این بحث مطالب فرعی از این قبیل که بسیاری مقالات بیمایه است. اگر از پنجاه هزار مقاله پنج هزار مقاله خوب باشد باید خشنود بود. آیا دانشمندان ما در سال پنج هزار مقاله حاوی و متضمن یافتها و طرحهای نو مینویسند؟ درباره علوم پزشکی و مهندسی و علوم پایه چیزی نمیگویم اما میدانم که در فلسفه و جامعهشناسی و حقوق و تاریخ و حتی در اقتصاد تعداد این قبیل مقالات بسیار اندک است. یک وجه آن هم که معمولاً به آن توجه نمیشود اینست که برای نوشتن مقاله در علوم انسانی مقالهنویس باید بتواند به زبانی که مقاله مینویسد فکر کند. دانشمندان علوم دقیقه و مهندسان چنین مشکلی ندارند.
@maarefmags_ir
✅ ۴- در دانشگاههای جهانِ توسعه یافته هم به مقالهنویسی بخصوص در دهههای اخیر اعتنا شده است، اما تشخیص اعتبار مقاله با دانشگاهیان است و مقاله به صرف اینکه به فلان زبان در فلان مجله چاپ شده است، معتبر نمیشود. اعتنای آنها به مقاله تا حدودی هم برای منحل نشدن علم در بازار است. مدافعان مقالهنویسی دفاعشان اینست که آیا مقاله نوشتن بهتر از ننوشتن نیست؟ چرا بهتر است، مع هذا باید کاری کرد که علم، علم کارگشای توسعه باشد. اکنون بیشترین فایدهای که در کشور ما از مقالهنویسی عاید میشود فوائد اداری و استخدامی آن برای نویسندگان است. دانشجویان و دانشگاهیان برای گرفتن مدارک تحصیلی و ارتقاء شغلی ملزم به چاپ مقاله در نشریات خاص داخلی و خارجیند. در نظر آوریم که با وجود تقریباً یکصد و پنجاه هزار دانشجوی دکتری در این چند سال، هر سال در حدود چهل هزار داوطلب دکتری فارغ التحصیل میشوند. اینها حداقل باید چهل هزار مقاله بنویسند و چاپ کنند و این خود نمایش عظیمی است؛ ولی کاش در میان آنها مقالاتی باشد که به پیشبرد علم و نظر هم یاری کند. توجه باید کرد که: اولاً مقالهای که با الزام و به حکم وظیفه اداری نوشته میشود به احتمال قوی توخالی و سست است. ثانیاً از میان انبوه داوطلبان کسب مدارک تحصیلی آنها که از عهده مقالهنویسی برنمیآیند به تقلّب و خرید مقاله رو میکنند و شاهدیم که کار به پدید آمدن بازار خرید و فروش مقاله و رساله کشیده است! ثالثاً وقتی علم را با آمار مقالات میسنجند فرق دوغ و دوشاب از میان میرود و مقالات پژوهشی ممتاز در میان انبوه نوشتههای بیحاصل گم میشود. و بالاخره رابعاً وقتی مقاله نوشتن و مقاله چاپ کردن ملاک دانشمندی و ارتقاء در مراتب دانشگاهی است از دانشگاه نمیتوان پرسید که چرا به فلان دانشجوی بیسواد یا کم سواد مدرک تحصیلی داده و در استخدام و ارتقاء اعضاء هیأت علمی صلاحیتهای علمی و آموزشی داوطلبان را از نظر انداخته است. با غلبه ملاک کمیت مقالات، دانشگاه به یک اداره مبدل میشود!
✅ ۵- مقالهنویسی وقتی اهمیت یافت و حتی بر نوشتن کتاب تقدّم پیدا کرد که میبایست نتایج پژوهشها هر چه زودتر مورد استفاده قرار گیرد.
#تولیدعلم
لینک متن کامل مقاله:
http://rezadavari.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=706:----------1397&catid=36:2012-04-12-12-14-01&Itemid=66
📚 بوف زرتشت
تأملی در زندگی و آثار صادق هدایت و فریدریش ویلهلم نیچه
🖌 نویسنده: عبدالرضا مسلمی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول 1396
قیمت: 15000 تومان
✅ کاوش در معنای زندگی، از اصلیترین جستو جوهای فکری بشر بوده و هست و در این عرصه پاسخهای متنوع و متفاوتی فراروی جویندگان تلاشگر جلوه میکند. برخی از این پاسخها برگرفته از متون مقدس و همراه شواهد عقلی و عرفی و برخی دیگر تنها عقلی و گاه ضد متون دینی است.
یکی از این پاسخها، پاسخ هیچانگاران به این پرسش اصیل و کهن است که سراسر هستی را تهی از هرگونه معنا، مبنا و هدف میپندارند و افراطیترین بخش این طیف، هیچانگاران تمام عیارند.
✂️ فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف مشهور آلمانی و صادق هدایت، داستاننویس برجستة ایرانی در این موضوع، آثار صریح و روشنی دارند که نویسنده این کتاب بر اساس ضرورت بررسی و ارزیابی نظرات آن دو، آثار آنها را ارزیابی کرده و در کتاب«بوف زرتشت» که از پنج بخش و 244 صفحه تشکیل گردیده، با دلایل و شواهدی به آسیبشناسی عملی و نظری آنها و تأثیر پیشینیان بر آنها پرداخته است و پس از آن، بازتابها و لوازم این اندیشه را بررسی کرده و آنگاه نظریة مختار را که انتخاب الگوی دینی زندگی است، مطرح و تقویت کرده است.
#تازههای_معارفی
♻️ انواع روش تدریس (17)
🔃 روش فن تمرین
1. تمرین تکراری
2. استنباطی
3. مرور
4. تمرینهای عملی
🔶 توضیح
مشخص کردن تمرینهای مناسب از مباحث تدریس شده برای تعمیق یادگیری مطالب درسی
🔵 محاسن
موجب تعمیق یادگیری میشود، استاد را از مرور چندباره مطالب بینیاز میکند، دانشجو را در حل مسئله ورزیده میسازد، نوعی ارزشیابی محسوب میشود، بازخورد آن به دفع کاستیهای آموزشی کمک میرساند
🔴 معایب
موجب خستگی میشود، ممکن است حجم تمرینها بیش از حد لازم باشد، ممکن است بعضی شاگردان به حفظ تمرینها بپردازند، به غیبت یا گریز فراگیر از مدرسه منجر خواهد شد. تصحیح آن در کلاس و جلوی چشم همه فراگیران، با رویه اخلاقی معلم ناسازگار است.
#روش_تدریس
♻️ حجاب زن ایرانی در گذر تاریخ (1) 📅
🖌 احمد ابراهیمی
🔶 پوشش زن ایرانی پیش از اسلام
حجاب و پوشش زنان در تاریخ ایران فراز و فرودهایی را به خود دیده است. در برخی از دورهها پوشش از سوی حکومتها مورد حمله قرار گرفته و در دورههایی نیز مورد حمایت بوده است. اما در تمامی دورهها، آنچه نمود دارد فرهنگ عفاف است که ریشههای خود را حفظ کرده و به نسل های دیگر انتقال یافته است.
با استناد به مدارک بهدستآمده از دوره هخامنشیان، مانند تندیسها، سکهها، نقوش فرش، پارچه و نقشبرجسته و یا نوشتههای برخی از تاریخنگاران، پوشاک زنان ایرانی عبارت از لباسهای بلند تا قوزک پا و گاهی فراخ، پیراهنهای ساده تا پایین ساق پا به صورت ساده یا ریشهدار، و با آستینهای بلند یا کوتاه بوده است.
لباسهای زنان ایرانی در دوره اشکانی عبارت از پیراهنی بلند تا به روی زمین، گشاد، پُرچین، آستیندار یا بدون آستین و یقهراست بوده است. همچنین پیراهنی دیگر داشتهاند که روی اولی میپوشیدند و قد آن نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقهباز بوده است. روی این دو پیراهن، چادری سر میکردهاند.
با مقایسه چندین نقش سنگی آناهیتا و نقوش دیگر با هم، به نظر میرسد که بانوان ساسانی، پیراهن بلند بسیار پرچین و گشاد میپوشیدهاند و آن را با نواری در زیر سینهها، مانند بانوان اشکانی، جمع کرده، میبستند. زنان عهد ساسانی گاهی چادرِ گشاد پرچین به سر میکردند که تا به وسط ساق پا میرسیده است.
🔶 پوشش زن ایرانی پس از اسلام
از صدر اسلام تا سامانیان
بحث پوشاک زنان ایرانی را در ارتباط با تمدن و فرهنگ اسلامی، باید از دوران سامانیان آغاز کرد. چون سامانیان خود را از نسل ساسانیان میدانستند، باید اذعان کرد که پوشش ایرانیان در این دوران(از اوایل دوره اسلامی تا عصر مغول) همان پوشش دوره ساسانی است که پیشتر درباره آن توضیح داده شد و زنان بالطبع از پوششهای سنتی چادر و روبندهای ابریشمی برای حجاب و پوشش خود استفاده میکردند، آن هم در رنگهای مختلف زرد، آبی و سیاه. در همین رابطه، مینیاتوری از یک نسخه بسیار قدیمی در کتابخانه ملی پاریس موجود است که ترکانخاتون، مادر سلطان محمد خوارزمشاه و حرمهای او در لشکر مغول را مینمایاند که دو زن، یکی با چادر سفید و دیگری با مقنعه و چادر سیاه نقاشی شدهاند.
🔶 دوران مغول و ایلخانان
در جامعه ایلی ایران قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی(پنجم و ششم و هفتم هجری قمری)، بنابر نحوه زندگی ساده و بیپیرایه، همگام با اقتصاد شبانی، لباس و طرز آرایش زنان بسیار ساده و نزد همه طبقات یکشکل بوده است. این لباس عبارت بود از نیمتنه بلندی که بر روی سینه آستر داشت. همه زنان شلوار میپوشیدند و دارای پوستینهای یک شکل بودند.
کمی پس از این دوره، در اثر تماس با ممالک متمدن همسایه، به خصوص چین و افزوده شدن بر قدرت اقتصادی مغولها، لباسها تغییر شکل یافت و زنانهتر شد. زنان شوهردار بر روی پیراهن خود چیزی شبیه به کیمونوی چینی، که بسیار گشاد بود و جلو آن تا پایین باز و آستینها نیز بسیار گشاد بود و تا نوک پا میرسید، میپوشیدند. کلاهی بر سر داشتند که از جنس حصیر یا پوست درخت بود. موهای زنان و طرز آرایش آن ساده بود. فرق را از میان سر، باز میکردند، گیسوان را دو تا میبافتند و بر شانهها میانداختند و به این ترتیب موها از زیر کلاه نمایان بود.
👈 در دوره ایلخانی، در ایران ملکهها و همسران طبقه اشراف به همین ترتیب لباس میپوشیدند و طرز آرایش گیسوانشان نیز همان گونه بود. زنان ایرانی هنگام بیرون رفتن از منزل در حجاب بودند و برقع بر رخ میافکندند، به طوری که هیچ گوشهای از بدن آنها نمایان نمیشد؛ در حالی که در همین زمان زنان ترک و مغول، پوششی نداشتند.
#حجاب_اجباری
📚 منبع: نشریه معارف، شماره 106 دی و بهمن 93.
📚 نو اخوان در غرب
🖌 نویسنده: لورنزو ویدینو
🖌🖌 ترجمه حمید عظیمی و سیدمحمدرضا مدرسی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول 1397
💲 قیمت: 14000 تومان
✂️ در این کتاب، با حجم عظیم فعالیت و عمق نفوذ حرکت اخوانالمسلمین در اروپا و آمریکا آشنا میشویم. این کتاب، که از یک مقدمه و چهار موضوع در 240 صفحه تشکیل شده، فرصتی استثنایی است برای ورود به متن مباحثات سیاستسازان غرب، که برای تعیین راهبرد در بارة یک جریان گسترده اسلامی و برای سیاستگذاران نظام اسلامی که به واسطة خصومتهای دیرپا کمتر فرصت تماس و تجربه و فهم الگوهای این فرایند تصمیمگیری را داشتهاند فرصتی ذیقیمت است.
اصل این کتاب در سال2010 در هشت فصل و یک بخش چاپ گردید که اکنون پنج فصل نخستین آن(حدود دو سوم کتاب) ترجمه شده و فصول مربوط به آلمان، ایالات متحده و تروریسم در اخوان، در این مجموعه ترجمه نشده است.
✅ از تبعیدگاه تا پایتخت، چه کسی از طرف مسلمانان غرب حرف میزند، تولد اسلام غرب، جامعة بیرهبر، جستجو برای شریک، گزینههای محدود، اخوانالمسلمین غرب، اهداف و روشها، معمای دولتها، انگلیس، از جمله مطالب این کتاب است.
#تازههای_معارفی
🌻 حجاب زن ایرانی در گذر تاریخ (2)
🖌 احمد ابراهیمی
🔶 دوران تیموریان و صفویه
از نوشتههای سیاحان معروفی مانند کلاویخو و آثار مینیاتوری باقیمانده از دوره تیموری میتوان دریافت که زنان در این دوره از انواع کلاه، چارقد، روسری سهگوش (لچک)، نوار، عرقچین، روسری توری، روبنده و چادر برای پوشش سر و بدن خود، استفاده میکردند.
زنان هنگام بیرون رفتن از خانه، از روی همه ملبوسات، لباس بلند سفیدی میپوشیدند که از سر تا پا، بدن و صورتشان را مستور میساخت و تنها مردمک چشم آنها قابل رؤیت بود. زنان عموماً چهار پوشاکِ حجاب داشتند؛ دو تا را در خانه سر میکردند و دو تای دیگر را هنگام خروج از منزل به آنها اضافه مینمودند.
🔶 دوران افشاریه و زندیه
در دوره افشاریه، حجاب و پوشش زنان همانند دوره پیش از آن بوده و زنان با پوشش کامل و چادر در اجتماع ظاهر میشدند. در کتاب «عالم آرای نادری» به مواردی بر میخوریم که گویای این مدعاست.
در دوران زندیه نیز زنان از چارقد برای پوشش سر استفاده میکردند که گاه چارقد را در زیر چانه با جقه تزیین میکردند. موها بیشتر به صورت بافتهشده نگهداری میشد و از تزئینات طلایی نیز استفاده میگردید. در خارج از منزل، زنان چادری به رنگ سیاه و سرمهای یا رنگهای تیره دیگر به سر داشتند و از روبنده نیز برای پوشاندن خود استفاده میکردند.
🔶 دوران قاجاریه
پوشش زنان در عهد قاجار را میتوان در سه دوره بررسی کرد:
دوره اول، تا پیش از ناصرالدینشاه است که پوشش زنان عبارت بود از چادرهای بلند مشکی که بالای آن پارچهای سفید بود که زنان آن را به سر میانداختند و به وسیله چند شبکهای که آن پارچه سفید در مقابل چشمان زن داشت، جلوی خود را میدیدند.
دوره دوم، دوره ناصرالدین شاه بود که پوشش زنان، چادرهایی بود که از سر تا پایشان را میپوشاند و فقط چشمهایشان از پشت روبند توری یا قلابدوزیشده که در زیر چادر به صورت میانداختند، به بیرون دید داشت.
پس از مسافرت ناصرالدینشاه به روسیه و فرنگ و دیدن پوشش زنان آنجا، شاه زنان حرمسرا را واداشت تا چاقچورها (شلوار بلند چیندار مخصوص زنان) را کنار گذارند، شلیتههاى کوتاه سر کنند و سر و موى خود را نیز با روسرىهاى سفید ساده بپوشانند! سلیقه شاه به تدریج از درون حرمسرا به بیرون سرایت کرد و بسیارى از زنان و دختران خواص نیز به آن گراییدند؛ اما این خواست در میان مردم عادی، به دلیل فضای مذهبی حاکم بر جامعه ایران، جای خود را پیدا نکرد.
👈 دوره سوم، از زمان سلطنت مظفرالدینشاه تا پایان دوره قاجار بود. در این دوره، کت و دامن و لباس به شیوه فرنگی، به ویژه در میان زنان طبقه مرفه، افزایش یافت. خانوادههای وابسته به دربار از این نوع پوشش استفاده میکردند و زنان روشنفکری چون «قرةالعین» بهایی نیز بدون حجاب در جمع ظاهر میشدند.
#حجاب_اجباری
📚 منبع: نشریه معارف، شماره 106 دی و بهمن 93.
♻️ انواع روش تدریس (18)
✅ روش «تلفیق روشها»
🔶 توضیح
در هم آمیختن روشهای مختلف و استفاده از هر کدام، در موقع لزوم
🔵 محاسن
معایب روشهای مختلف را پوشش میدهد
🔴 معایب
همه استادان توانایی استفاده از آن را ندارند
#روش_تدریس
♻️ سلسله مباحث گفتارپژوهی(31)
👈 نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دستهبندی شده تقدیم میگردد.
✅ مدرسان جوان و تازه کار بهتر است بدانند ...
🔶 1. دکتر حمیدرضا طالقانی اصفهانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: مدرسان جوان تا آمادگی کافی در زمینههای لازم علمی و اخلاقی چنانچه گفته شد، پیدا نکرده اند به این میدان ورود نکنند. استادی که در دروس معارف نتواند دانشجو را جذب کند؛ بلکه دافعه او بیشتر باشد، خسر الدنیا والاخره است.
🔶 2. دکتر محمود شیخ الاسلامی، استادیار دانشگاه پیام نور: استاد برای خود حریم قائل نشود به طوریکه دانشجو از تعامل با او ابایی نداشته باشد. با غرور و تکبر وارد کلاس نشود، البته موجب سوء استفاده نیز نگردد. در این صورت خود دانشجویان عامل مؤثری برای معرفی چنین استادی به دیگر دانشجویان هستند.
🔶 3. دکتر علی حسین زاده، استادیار دانشگاه کاشان: توصیهام به اساتید تازهکار که این راه را انتخاب کردهاند این است که:
1ـ از لحاظ اخلاقی خیلی باید صبور باشند. 2ـ از ادبیات معاصر برای گفتگو استفاده کنند به طوری که در حد فهم دانشجو باشد. 3ـ مطالعات خود را در زمینه همان گرایشی که تدریس میکنند مستمراً داشته باشند، بنده گاه به شوخی به بعضی اساتید میگویم: اگر تدریس ما طوری باشد که در آخر ترم تحصیلی دانشجویان یک نگاه منفی به این دروس پیدا نکنند؛ کافی است، همین که از ما نقطه ضعفی نبینند، بس است!
🔶 4. دکتر جعفر رفیعی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: توصیهام به اساتید، مخصوصاً جوانان که تازه میخواهند مدرس این دروس شوند این است که دید و نیت خود را تصحیح کنند، برای ارتقاء و جایگاه استادی یا در آمد حرص نداشته باشند، مقام استادی را خوب بشناسند، دنیای جوان را خوب بشناسند، فنون تدریس و ارزشیابی را یاد بگیرند و کارگاههای مختلف را شرکت کنند، از لوازم کمک آموزشی استفاده کنند، طرح درس داشته باشند. اینرا بدانید که دانشجویان با اعمال و رفتار ما تربیت میشوند نه حرفهای ما، گاه اثر یک کار کوچک و رعایت یک نکته اخلاقی در جمع آنها از یک ترم تدریس بیشتر است، از نظر اخلاقی و علمی خود را ارتقاء دهند تا مقدمه ارتقاء دانشجو را فراهم سازند وکلاس خود را پر بار کنند، کم فروشی نکنند، جوش و خروش داشته باشند، با دانشجویان مشارکت داشته باشند و ...
#گفتارپژوهی
👩 حجاب زن ایرانی در گذر تاریخ (3)
🖌 احمد ابراهیمی
✅ دوران پهلوی اول
پس از مشروطیت و به قدرت رسیدن گروهی از طرفداران غرب، روند نوگرایی و تجددخواهی شکل تازهای به خود گرفت و کمکم عقدههای محبوس در سینه غربزدگان گشوده شد. شعرایی چون عارف قزوینی و ایرجمیرزا، اشعاری در مخالفت با سنن دینی و حجاب سرودند و برخی نویسندگان و علمای دین را به باد ناسزا و مسخره گرفتند.
در کنار غربزدگان مسلمان، گروهی از بهاییان نیز به آرامی و در لوای فعالیتهای آموزشی، در پی القای فرهنگ بیحجابی به نسل آینده کشور بودند. مدرسه «تربیت» بهاییها نمونهای از این مراکز آموزشی بود که نسبت به ثبتنام مسلمانان نیز مضایقه نمیکرد. در این مدرسه، آزادی از نوع جدید آن وجود داشت و دختران نیز همانند پسران حق داشتند آواز بخوانند و برقصند.
🔶 وقایعنگاران از سفر رضاشاه به ترکیه به عنوان نقطه عطفی در حکومت پهلوی اول و عامل اساسی جلب توجه وی به موضوع کشف حجاب یاد میکنند. در بهار سال 1313، هنگامی که رضاشاه سفر خود را به ترکیه آغاز میکرد، همسر و دختران شاه برای اولین بار بیحجاب ظاهر شدند! بلافاصله پس از بازگشت از سفر، رضاخان در تدارک کشف حجاب برآمد. در این سال به آموزش و پرورش ابلاغ شد که معلمان و دانشآموزان بدون حجاب در مدرسه حاضر شوند؛ هرچند در بسیاری از موارد نسبت به رعایت این ابلاغ با مماشات برخورد میشد. بالأخره در روز 17 دیماه 1314 قانون اجباری کشف حجاب به سرتاسر کشور ابلاغ شد و از آن پس زنان از حضور در خیابانها و معابر عمومی و مجالس با حفظ حجاب منع شدند. پاسبانها و مأموران حکومتی هر زن محجبهای را در کوچه و خیابان میدیدند به تعقیب وی میپرداختند و گاه تا داخل خانهها میرفتند تا چادر و روسری را از سر زنان بکشند. در جریان این یورشها، بسیاری از زنان به شدت مضروب شدند و تعدادی از آنها بچههای خود را سقط کردند. کار به جایی رسید که برخی از زنان برای حفظ حجاب و از ترس مقابله با مأموران مجبور شدند به مدت چند سال در خانه بمانند و خارج نشوند.
@maarefmags_ir
✅ دوران پهلوی دوم
پس از روی کار آمدن محمدرضا، گروهی از زنان که از فشار حکومت پدرش سخت به ستوه آمده بودند، در مخالفت با کشف حجاب، در معابر عمومی با چادر ظاهر شدند. در مهرماه 1320ش، آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی طی نامه شدیداللحنی به نخستوزیر وقت، خواهان کم کردن فشار بر زنان محجبه شد و پاسخ مساعد دریافت داشت. بالأخره در سال 1323ش، آیتالله سید حسین طباطبایی قمی، از مراجع وقت، طی نامهای از شاه تقاضا کرد کشف حجاب اجباری را لغو کند.
پس از لغو کشف حجاب، زنان مسلمان به طور علنی باحجاب ظاهر شدند؛ اما در این دوره بیشتر زنان در خارج از خانه از چادر رنگی استفاده میکردند. البته برخی از زنان خانوادههای بیتقیّد که طی چند سال طعم آزادی به سبک غربی را چشیده بودند، دیگر حاضر به بازگشت به فرهنگ حجاب نبودند. مهمترین تفاوت کشف حجاب در عصر پهلوی اول و دوم این بود که کشف حجاب در عصر رضاشاه به زور سرنیزه و در عصر محمدرضا به پشتیبانی تبلیغات حکومتی، گسترش یافت.
🔶 در واقع پهلوی دوم با برنامهای حسابشده و از طریق رسانههای گروهی، مراکز آموزشی، ادارات و سینماها تلاش کرد تا زنان را به بیحجابی و برهنگی تشویق کند. وی میخواست با وارد کردن زنان به صحنههای اجتماعی، خود را مدافع حقوق آنان جا بزند، حال آنکه زنان نیز همانند مردان از ابتداییترین حقوق انسانی مثل حق انتخاب آزاد، محروم بودند. اما هر چه به روزهای پایانی عمر رژیم شاه نزدیکتر میشدیم، جریان رواج حجاب شدت میگرفت و اقشار گوناگون با انگیزههای متفاوت به پوشش اسلامی روی میآوردند.
#حجاب_اجباری
📚 منبع: نشریه معارف، شماره 106 دی و بهمن 93.
📚 کتابستان حجاب (1)
اشاره
👈 پیشروی شما، معرفی عناوین گزیده کتابهایی در حوزه حجاب است که در دهه 90 شمسی منتشر شدهاند.
معارف
🔶 1. حجاب من: بررسی حجاب در میان مفاهیم مرتبط؛ امین کشوری، جام جم، 128 صفحه، 1390.
🔷 2. بررسی و تحقیق پیرامون حجاب و اشکالات مطرحشده در خصوص آن؛ مجید حاذق ـ زهرا حمزهپور، خرسندی، 232 صفحه، 1390.
🔶3. آنچه از حجاب میدانیم؛ هادی سیدیحسینی، پیام آزادی، 256 صفحه، 1390.
🔷 4. جلوه جمال زن؛ مصطفی نامور، نشر توسعه ایران، 464 صفحه، 1390.
🔶 5.حجاب از دیدگاه روانشناسی؛ مهسا شریفی، راز نهان، 136 صفحه، 1390.
🔷 6. مسئله پوشش؛ حسن ابراهیمزاده، کانون اندیشه جوان، 184 صفحه، 1390.
🔶 7. حجاب زن مسلمان؛ محمدرضا اکبری، شرکت چاپ و نشر بینالملل، 244 صفحه، 1390.
🔷 8. حجاب، عفاف و خانواده از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)؛ موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 204 صفحه، 1390.
🔶 9. حکومت اسلامی و حکم حجاب؛ داود مهدویزادگان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 168 صفحه، 1390.
🔷 10. حماسه عفاف و حجاب؛ تحلیل روانشناسی، اجتماعی بر مسئله حجاب و بدحجابی، عبدالمجید دشتی، کریمه اهلبیت(ع)، 208 صفحه، 1390.
🔶 11. زن و بازیابی هویت حقیقی؛ برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به کوشش: محسن کربلایینظر، انقلاب اسلامی، 1390.
🔷 12. مساله حجاب در جمهوری اسلامی ایران(بررسی حقوقی، جامعهشناختی)؛ علی غلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، 404 صفحه، 1391.
🔶 13. مساله حجاب در غرب(بررسی حقوقی، جامعهشناختی)؛ علی غلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 400 صفحه، 1391.
🔷 14. معیارهای حجاب و عفاف در زنان و مردان و رابطه آن با سلامت روحی و روانی جامعه؛ موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 152 صفحه، 1391.
🔶 15. آیین برنامهسازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب؛ ابراهیم شفیعیسروستانی، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 136 صفحه، 1391.
🔷 16. ارزندهترین زینت؛ مریم ریاضیتهرانی، زعیم، 250 صفحه، 1391.
🔶 17. گلبرگ عفاف(پژوهشی قرآنی در حجاب)؛ عبدالحسین حاجیابوالحسنی، 164 صفحه، 1391.
🔷 18. نقش خانواده در عفاف و حجاب؛ حسنعلی میرزابیگی ـ اعظم غیاثوند، آوامتن، 130 صفحه، 1391.
🔶 19. انسان برای زندگی بهتر؛ محمد استادجعفری، مرکز نشر هاجر، جلد 1 و 2، 1391.
🔷 20. انقلاب ژاکتهای دکمهدار: موج حجابخواهی در غرب؛ رقیه رودسرایی، دفتر نشر معارف، 80 صفحه، 1391.
🔶 21. اهمیت حجاب و عفاف و ازدواج در اسلام؛ علی محمودیارسنجانی، 232 صفحه، 1391.
🔷 22. به رنگ شهدا: جستاری کوتاه در مورد عفت و حجاب؛ ایمان محمدینرگسی، نیلوفران، 184 صفحه، 1391.
🔶 23. هیچ...: رفتارها و معضلات اجتماعی؛ فاطمه اسلامی، دفتر نشر معارف، 208 صفحه، 1391.
🔷 24.مجموعه قوانین و مقررات عفاف و حجاب؛ علیرضا فجری، خرسندی، 272 صفحه، 1391.
🔶 25.سلسله مقالات مدارس علمیه خواهران استانهای خراسان با موضوع حجاب؛ نصرت زاهدی ـ حبیبه ندری، خانه پژوهش، 506 صفحه، 1391.
🔷 26.حجاب از منظر دیگر: مجموعه مقالات برگزیده کنگره سراسری عفاف و حجاب؛ سوره مهر، جلد 1 و 2، 1391.
🔶 27.درسنامه حجاب؛ سیدمرتضی حسینی اصفهانی، دفتر نشر فرهنگ قرآن، 680 صفحه، 1391.
🔷 28.حجاب در آینه قلم: کارنامه منابع پیرامون حجاب اسلامی؛ موسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، 620 صفحه، 1391.
🔶 29. حجاب بی حجاب؛ محمدرضا زائری، نشر آرما، 107 صفحه، 1391.
🔷 30. وضعیتسنجی پوشش و آرایش ایرانیان؛ منصور واعظی، کتاب نشر، 256 صفحه، 1392.
#حجاب
👈 ادامه دارد...