فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
#شهید_علی_صیاد_شیرازی
⚛ هزار نسیم رحمت در عصر جمعه
امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ضرورت.pdf
5.2M
#اختصاصی
⚛ضرورت و چگونگي طرح درس در معارف اسلامي
با تاکيد بر درس «انديشه اسلامي2»(قسمت دوم/پاياني)
✍️ حجتالاسلام دکتر احمد گلدار*
♻️ نمودار تفصيلي
جهت استفاده بهتر خوانندگان محترم، نمودار تفصيلي طرح درس روزانه بر اساس طرّاحي درس «کثرتگرايي ديني» صفحه 97 از کتاب انديشه اسلامي2، تاليف «آيتالله جعفر سبحاني و دکتر محمد محمدرضايي» ارائه ميگردد:
🌱الف) مرحله پيش از تدريس
🔸1. تعيين موضوع درس
ابتدا بايد موضوع درس يا مبحثي که استاد ميخواهد تدريس نمايد، به روشني در قسمت بالاي صفحه نوشته شود؛ مانند: «کثرتگرايي ديني و گوهر مشترک»
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 92.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهندسی فرهنگی.pdf
372.7K
#اختصاصی
⚛️بازخوانی مفهوم مهندسـي فـرهنگي
با نگاه بر آسيبشناسي فرهنگي در نظام آموزش عالی
✍️دکتر سید حسین ابراهیمیان
🔻درآمد
در جهان پرشتاب امروز، پیشرفتهای خیرهکنندة فناوری اطلاعات و توسعه روزافزون صنعت گردشگری که تحولات وسیعی را در مسیر جهانی شدن به جوامع تحمیل میکند و زندگی انسانی را هر روز به گونهای در مینوردد؛ موجب شده که امروزه معنا و مفهوم مرزهای جغرافیایی و سیاسی کمرنگ گشته و مفهوم جدیدی تحت عنوان مرزهای فرهنگی پدیدار گردند که رویارویی و تعامل فرهنگها را بیش از گذشته مورد توجه و مداقه قرار دادهاند؛ که در صورت عدم تجهیز نظام مدیریت راهبردی فرهنگ ملی به ابزارهایی چون مهندسی فرهنگی در جهت بازشناسی و مواجهه با تهدیدها و فرصتهای پیشرو، ضمن حذف وجوه ضعیف و ناکارآمد فرهنگ بومی، سایر اجزای مفید و کارآمد آن نیز در کورة ذوب جهانیسازی فرهنگها از بین خواهد رفت. با در نظر گرفتن این مهم در برنامهريزي و سياستگذاريهاي فرهنگي، فرهنگ را بايد به گونهاي تعريف كرد كه قابلیت برنامهريزي، سياستگذاري و ارزيابي داشته باشد و در رصد عوامل شكلدهنده به فرهنگ، هويت فرد و جامعه به عنوان منشاء رشد و تعالي يا سقوط اجتماع انساني يكي از گامهاي اساسي در مهندسي فرهنگي جامعه به حساب میآيد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 91.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#بسم_الله
☸️«ایمان و امید»؛ قصه این است!
رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران(14 خرداد 1402) از #ایمان_و_امید گفتند:
«آن چیزی که امام را در این راه پیش برد، او را قادر کرد که این تحوّلهای عظیم را در سطح کشور، در سطح امّت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد، عبارت بود از ایمان او و امید او؛ ایمان و امید. ... خب اگر چنانچه در مقابل این حرکت [دشمن]، ملّت ایران بخواهد حرکت کند، به چه چیزی احتیاج دارد؟ من عرض می کنم، احتیاج دارد به همان نرمافزاری که امام در وجود خود داشت و به مردم توصیه می کرد؛ یعنی ایمان و امید.»
🔷🔹🔸به این مناسبت از استادان و فرهیختگان متعهد همراه نشریه معارف دعوت می شود که نقطه نظرات عالمانه خود را در این باب با دیگر بزرگواران حاضر به اشتراک بگذارند. نشریه معارف افتخار می کند که بسترساز این تعاطی افکار و گفتگوهای عالمانه باشد. بسم الله
May 11
نشریه معارف
#بسم_الله ☸️«ایمان و امید»؛ قصه این است! رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ای
⚛️ درباره ایمان و امید
✍️ محمدامین رضایی
🔹مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام(ره) در شذرات المعارف(شذره اولی ص۴۵) در باب ریشه مشکلات و آسیبها در جامعه اسلامی (اسباب ممرضه) از سه بیماری نام میبرند:
۱. غرور مسلمین به حقانیت خود ۲. #ناامیدی ۳. تفرقه و از بین رفتن رشته اخوت در جامعه.
مساله ناامیدی درد بزرگ جامعه امروز ایران است.
🔸تحلیل مرحوم شاه آبادی این است که جامعه ای که «گرفتار چاه پرتگاه یاس» میشود و آرزوهای خود را از دست رفته یا غیر قابل دسترسی می یابد خود را «بری و عاری از تکلیف» می بیند. احساس «تکلیف گرایی» به ویژه در ساحت «امر جمعی» را از دست میدهد و طبیعتا به سکون مبتلا می شود. رخوت و فردگرایی افراطی هر دو محصول نامیدی اجتماعی است آنچه در جامعه اجتماعی عمیقا شاهدیم. جامعه ای که «رویای جمعی» ندارند، یا رویا پردازی را ممکن نمیداند متوقف میشود و توقف زمینه انحلال است.
🟡به نظر آنچه ما را در ساحت فردی و اجتماعی میتواند از خطر ناامیدی دور کند دو امر است:
🔻۱. الاهیات امیدواری؛ این مساله بیشتر در ساحت فردی است. #ایمان_امید را میشود اینجا گنجاند. شیعه مبتنی بر گزاره های الاهیاتی در طول تاریخ نشکسته و استوار مانده است. در این باره در این یادداشت و صوت کوتاه به این امر پرداختم؛ بخوانید.
🔻۲. عمل گرایی و خلق امکان های جدید در جهت پویایی و امیدافزایی. این بیشتر وظیفه حکمرانی است. گشایش های اقتصادی-سیاسی بخشی عمده ماجراست. امروز خلقِ امید بیش از "حرف درمانی" عمل محسوس میخواهد. در این زمینه دولت باید روی چند کلان مساله با دایره مخاطب چند میلیونی مثل مسکن دست بگذارد و "پیشبرد میدانی" و "گزارش رسانه ای" را به عنوان دو خط ممتد جلو ببرد. در حوزه سیاسی ایجاد بسترهای گفتگوی آزاد واقعی در رسانه ملی، امکان تبادل نظر در قالب جلسات تخصصی بین نخبگان از سلایق مختلف با مسئولین در رده های مختلف، رفع فیلتر شبکه های مجازی و...نیز میتواند فضا را مثبت تر و امکان های دیگر را نیز فراهم کند.
🔸امروز هر رویکردی که موجب شود احساس "قفل شدگی" و "بی امکانی" برای اصلاح مساله ها در بین نخبگان و توده مردم شکل بگیرد، یک خطر بزرگ برای جامعه ایران است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ هر نوع تغییر در اجتماعات دینی را نادرست ندانیم
دکتر سیدمجید امامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در نشست علمی «موسیقی و مناسک دینی»:
✅ زیستگاه و گنجنیه فوقالعاده بالایی که موسیقی نواحی و اقالیم فرهنگی ما دارد هنوز کشف نشده است تا عمق معنایی و محتوایی آن در خدمت نظام فرهنگی و معنوی ما قرار گیرد و این ظرفیت به نظر بنده در حد ۵% شکوفا شده است.
✅ با دو روش میتوان با مسئله هنر موسیقی روبرو شد؛ اول اینکه بگوییم اصلاً موسیقی و نماهنگهای مذهبی، تبلیغ دین نیست؛ دوم این که بگوییم اینها در درون نظام تبلیغ دینی است و نهادهای تبلیغی پیگیری میکنند و ما در آئینها و مناسک مذهبی شاهد آن هستیم.
✅ مشکل جدی ما این است که روی تغییر فرهنگی در دامان و ذیل نورافکن بسیار مبارک فقه کار نکردهایم. تغییرات فرهنگی درونزا و برونزا، مبتنی بر ابزار و غیرابزار و مخاطبپسند و غیرمخاطبپسند و زودرس و دیررس و ... همه میتوانند موضوعات فقهی باشند و باید مبتنی بر فقه بررسی شوند.
✅ متأسفانه در تاریخ مواجهه با موسیقی با مشکل خلط بین موسیقی و غنا مواجه هستیم. یک کاربردی از موسیقی توسط مترفین و مسرفین و درباریان و اشراف و اهل مجالس لهو و لعب و طرفداران قولالزور سراغ داریم ولی آیا میتوان این نوع کاربرد را به مطلق موسیقی نسبت دهیم؟
✅ سرودها و نماهنگهای مذهبی ظرفیت بالایی برای آشنا کردن مردم با مفاهیم مذهبی دارد؛ و البته کارکرد سرگرمی و تقویت هویت و انسجام اجتماعی را هم به همراه دارد. مردم نیازمند سرگرمی هستند و بسیاری از شبکههای صدا و سیما به موسیقی نیاز دارند و باید در نظام مصارف فرهنگی مدنظر قرار گیرد.
✅ ما زیبایی موسیقیایی را به اسم اینکه بد است به دانشآموزان یاد نمیدهیم آن وقت هر نوع زبالهای را به نام موسیقی مصرف میکنند و ما نسبت به این سوء هاضمه بسیار خطرناک مسئولیت داریم.
✅ بخش مهم پیادهروی اربعین که ریشه بسیار جدی دینی و مذهبی دارد در بستر فرهنگ و نهاد رخ میدهد و بخش زیادی از آن مبتنی بر فرهنگ غیرتمندی نسبت به میهمان از سوی میزبانان عراقی است. اگر علمای ما نسبت به این مهمانی مقدس و مائده الهی و میزبانی مخالفت میکردند امروز خبری از اربعین نبود. ایکنا.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ امکان پاسخگویی به مسائل جدید را فراهیم کنیم
دکتر سیدرضا حسینی (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در نشست تخصصی با عنوان: "حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)" در پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:
🔶صرفاً با روشهای فقهی نمیتوانیم بر مشکلات و شکافهای ایجاد شده غلبه کنیم. اگر چه حکمرانی متعالی که زمینه رشد فرد و جامعه را فراهم کند، شایستهترین نوع حکمرانی است اما باید بپذیریم در این موضوع و موضوعات مشابه، صرفاً با روشهای فقهی نمیتوانیم بر مشکلات و شکافهای ایجاد شده غلبه کنیم.
🔷در این موضوع، توجه به تمدن اسلامی بسیار مهم بوده و ضروری است که در چارچوب حکمرانی تمدنی از همه ظرفیتهای موجود فکری، فلسفی، جامعهشناسی، سیاسی و .... استفاده کنیم تا امکان پاسخگویی به مسائل جدید را داشته باشیم و بتوانیم بر آنها غلبه کنیم.
🔸محتوای کامل نشست به آدرس:
pfme.ac.ir/Zw8pq
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
معارف با دو بال.pdf
99.4K
#اختصاصی
📕معارف با دو بال «آموزش» و «پژوهش» پرواز ميكند!📗
✍️نقطه نظرات دكتر عينالله خادمي
❓لطفا ارزيابي خود را از وضعيت فعلي گروههاي معارف اسلامي، بفرماييد. از نظر شما چالشها، فرصتها، بايدها و نبايدهاي پيش روي اين گروهها چيست؟
🔷گروه معارف اسلامي مثل ساير گروهها، يك گروه دانشگاهي است كه در كنار وظايفي كه ساير گروهها به عهده دارند، وظيفه خاصي را بر عهده دارد و آن وظيفة هدايت و راهبري دانشجويان در راستاي اهداف اسلام و انقلاب اسلامي ايران ميباشد. ما چون يك گروه دانشگاهي هستيم پس بايد اقتضائات گروه دانشگاهي را در نظر بگيريم. در ميان گروههاي دانشگاهي متعارف است كه هر گروه بايد با دو بال حركت كند: بال آموزش و بال پژوهش. درست است كه گروه معارف اسلامي كاركرد خاصي غير از كاركرد ساير گروهها دارد و ما هم توقع بالايي از آن داريم، ولي اگر ما چون به عنوان يك گروه آموزشي مشغول فعاليت هستيم در دانشگاه به اين نكته توجه بهينه نداشته باشيم، قطعاً با مشكل مواجه ميشويم. در قسمت آموزش و همچنين در پژوهش يك استاد خوب بايد از شاخصها و استانداردهاي لازم برخوردار باشد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 91.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚛️ دو اصل مهم و کلیدی انقلاب اسلامی که فلسفه وجودی آن را شکل می دهند؛ از نظر استاد شهید مطهری عبارتند از:
۱. عدالت خواهی
۲. احترام به آزادی های واقعی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ تذکر و تذکاری در پی مرگ دکتر فیروز نادری
✍ استاد دکتر علی نصیری گیلانی
پروفسور فیروز نادری از چهره های علمی جهان و افتخار کشور که سال ها در ناسا خدمات شایسته ای داشت، چشم از جهان فروبست.
چندی قبل (در همین کانال) ضمن تجلیل از مقام شامخ علمی وی، از اظهار نظر او در باره عدم باورمندی به مبدا و معاد و نیز اهانت به روحانیت گله کردیم.
اینک چند نکته کوتاه و درس آموز را قلمی می کنم:
🔹 ۱. اگر در علم و فناوری شهره آفاق باشیم و نام ما در تارک تاریخ بدرخشد و در پیشگام تربن کشور دنیا از نظر علم و فناوری بسر بریم، با یک مکث کوتاه قلب و برخورد سر با دیوار، همه بدن از کار می افتد و با کمال عجز و ناتوانی تسلیم مرگ؛ همان سنت حتمی الهی می شویم.
کاش فیریک دان و فیزیک شناس شهیر ما که حاکمیت همه قوانین بر اجزای عالم را با همه وجود خود تجربه کرد، از خود می پرسید اگر حکم و حاکمی در عالم نباشد، چرا باید این قدر در برابر اراده قاهر الهی؛ مبنی بر حتمیت مرگ، بیچاره و بی پناه باشیم؟!
پیامبر اکرم (ص) چقدر به جا در نخستین جمع و دعوت خانوادگی فرمود:
کما تنامون تموتون و کما تستیقظون تبعثون.
🔹۲. به تعبیر حضرت امیر (ع) که فرمود:
« اذا هلک امرأ قال الناس ما ترک و قالت الملائکه ما قدم»،
بلافاصله پس از مرگ ایشان همه زبان ها و قلم ها به جریان افتاد و از دستاوردهای علمی و افتخارات وطنی وی به ستایش یاد کردند.
اما در این بین کسی نمی پرسد که این کمالات و افتخارت تنها به کار این دنیای فانی می آید، آقای نادری برای آن جهان دیگر چه کرده و چه زاد و توشه ای پیش فرستاده است!
گویا اگر کسی تنها از روی ظن و گمان جهان آخرت را به کناری وانهد، دیگر با او کاری ندارند و نخواهند پرسید که برای خدا چه کرده ای!
کاش امثال پروفسور نادری نصیحت پاسکال را گوش فرادهند که بر اساس برهان شرط بندی می گوید:
سرمایه بی نظیر جان خود را با انجام کمتربن حد از اعمال نیک و عبادات بیمه کنید که اگر سخن پیامبران درست باشد، سود آن بی پایان است.
🔹 ۳. معیار ما آدمیان که محصور در حصار تنگ دنیا هستیم، همین امور اعتباری است.
چه کسی چه مرتبه علمی دارد؟! چند نظربه علمی ارایه کرده است؟ چند کتاب و مقاله تولید کرده است؟ چند بار نام کشورش را شهره آفاق نموده است؟
اینها البته امور مهمی هستند و در جای خود بسیار لازم و ضروری به شمار می روند، اما باید باور کنیم که در عالم معنا معیارها اموری دیگراند؛ تا آن جا که در آن جا گمنامی از شهرت محبوب تر تلقی می گردد و در کنار احترام به معیارهای ظاهری، بر مولفه های ناظر به معنا و معنویت تکیه می شود.
باید پرسید که کارنامه آن مرحوم در عالم معنا در چه قد و قواره ای است؟!
خدا کند که ما را در آسمان بیشتر از زمین بشناسند و اموری حقیقی و نه اعتباری محض در کارنامه عمر ما ثبت گردد!
ظهر شنبه
بیستم خرداد ماه ۱۴۰۲
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
کرسیها و نشستهایی که یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir