💡 داستانِ علم دینی
📝 داستانِ دکتر گلشنی از علم دینی(2)
✅ تأثیر رویکرد دینی و فلسفی برفعالیت علمی:
🔷 1. انگیزه دانشمندان در انجام فعالیت علمی و انتخاب مسئله: اینکه دانشمندان با چه انگیزهای به سراغ علم میروند؟ این انگیزهها میتواند ناشی از انگیزههای فلسفی یا دینی باشد. برای مثال؛ جایزه نوبل «وحدت نیروهای طبیعت» به طور مشترک توسط سه فیزیکدان که هرکدام دارای انگیزههای متفاوتی بودند، برده شد: یکی (پروفسور عبدالسلام) که به دنبال وحدت تدبیر و در نتیجه وحدت مدبر بوده است؛ دیگری به دنبال ساده شدن تحلیل قضایا بوده، و... .
🔷2. نقش پیشفرضهای دانشمندان در فعالیتهای علمی: ابتداییترین پیشفرض در فعالیتهای علمی این است که طبیعت برای انسان قابل درک است. این ایده با تجربه به دست نمیآید. انیشتین، ایده قابل درک بودن طبیعت را ایدهای برگرفته از حوزه دین دانسته است.
🔷3. نقش و تاثیر پیشفرضهای دانشمندان در انتخاب آزمایش و گزینش مشاهدات: ممکن است یکسری از پیش فرضهای فلسفی یا ایدئولوژیک آدمها، فلان موضوع را بیاهمیت یا نشدنی بداند و لذا بودجهای به آن اختصاص ندهد. البته باید توجه داشت تاثیرپذیری این حوزه از فعالیتهای علمی از دیدگاههای ارزشی و بینشی دانشمندان، اندک است. آن چیزی که آزمایشگر در آزمایشگاه انجام میدهد یا مشاهده میکند، میتواند در تمام دنیا یکی باشد. پذیرش این امر مستلزم اتخاذ رویکردی رئالیستی به علم است.
🔷4. نقش پیشفرضهای دانشمندان در گزینش ملاکهای ارزیابی و نقد نظریات علمی: اینکه دانشمندان براساس چه ملاکهایی به ارزیابی و نقد نظریات علمی میپردازند؟ آیا ابتناء به شواهد تجربی قویّ و استدلال ریاضی مستحکم، تنها ملاکهای دانشمندان برای ارزیابی و نقد نظریات علمی است؟
شواهد متعدد تاریخ علم نشانگر آن است که دانشمندان در اخذ و طرد نظریههای علمی، علاوه بر شواهد تجربی و استدلالهای ریاضی، از ملاکهای دیگری هم استفاده کردهاند. تجارب سالهای اخیر نشان داده است که عقاید دینی در گزینش نظریههای علمی مؤثر بودهاند. البته فقط عقاید دینی نیست. به طور مثال: انیشتین سادگی، زیبایی، وحدت و جهانشمولی را از ملاکهای یک نظریه معتبر علمی معرفی میکرد.
🔷5. نقش اصول متافیزیکی در طرح نظریات علمی: تاریخ علم شاهد چنین اتفاقاتی است؛ مثلاً، در نظریه نسبیت عام که یک نظریه صرفاً فیزیکی بهشمار میآید، انیشتین چنین اظهار مینماید که وقتی معادلات نسبیت عام را یافت، تا دو سال از انتشار آن خودداری کرد، زیرا آن را با اصل علّیت عمومی در تعارض میدید. تنها هنگامی که شبه تعارض برطرف شد، اقدام به انتشار آن کرد.
🔷6. نقش جهانبینی در تعبیر نظریات علمی: مهمترین بخش از فعالیت علمی که جهانبینی دانشمند، نقش اساسی در آن ایفا میکند، مرحله تعبیر نظریات علمی است. مثلاً؛ برای یک کشف ثابت، فیزیکدان خداباور آن را ناشی از طراحی الهی میداند و فیزیکدان ملحد آن را ناشی از جهانهای موازی میخواند.
تحقق علم دینی در طول تاریخ تمدن اسلامی
علم دینی نه تنها ممکن بلکه در مقاطعی از تاریخ تحقق یافته است؛ و آن در دوران درخشان تمدن اسلامی است، که:
🔶 دانشمندان مسلمان به خاطر خدا دنبال علم میرفتند.
🔶 هدفشان کشف آثار الهی در طبیعت بوده است.
🔶 اینها نشانگر امکان وقوع تأثیرپذیری علم تجربی از ارزشها و بینشهای دینی و فلسفی است.
تفاوت علوم انسانی با علوم طبیعی:
در علوم انسانی، دخالت ارزشهای دینی و دیدگاههای متافیزیکی در فعالیتهای علمی بسیار وسیعتر است. بهطور خلاصه، به این نکته باید توجه داشت که هیچ دانشی فارغ از قضاوتهای ارزشی نیست و تفاوت بین علوم انسانی و علوم طبیعی هم تنها در شدت و ضعف این اثرپذیری است.
#علم_دینی
#گلشنی
📚 منبع: نشریه معارف شماره 113 آذر و دی 1395.
📚 دانشنامه اخلاق کاربردی
🖌 نویسنده: احمد حسین شریفی و همکاران
ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
نوبت چاپ: اول 1396
💲 قیمت دوره پنج جلدی: 116000 تومان.
✂️ اخلاق کاربردی از دانشهای نوظهوری است که میتوان آن را کاربست مبانی و معیارهای ارزش داوری اخلاقی در حوزه با مسئلهای خاص از مسائل ناظر به صفات یا رفتارهای اختیاری انسان دانست. حل تزاحمات اخلاقی به ویژه در مسائل نوپدید از دغدغههای این رشته است.
📚 مجموعه پنج جلدی «دانشنامه اخلاق کاربردی» پژوهشی است در قلمرو اخلاق کاربردی که با عناوین مباحث نظری، اخلاق زیستی، اخلاق فراغت و گردشگری، اخلاق حاکمیت و سیاست و اخلاق علم و فرهنگ با تلاش حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی و چند تن دیگر از پژوهشگران، با نگاهی اسلامی ضمن تبیین مبانی نظری اخلاق کاربردی نگارش یافته و به تحلیل اهم مسائل اخلاق کاربردی میپردازد.
🔶 جلد اول این کتاب در هفت فصل و316 صفحه جایگاه اخلاق کاربردی در هندسه دانشهای اخلاقی، نقش فراخوان در اخلاق کاربردی، نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه اخلاق، راهکارهای حل تزاحمات اخلاقی از نگاه اندیشمندان اسلامی، نقش قاعده زرین در تصمیمگیری اخلاقی، نقش جنسیت در داوریهای اخلاقی بر اساس اندیشة اسلامی، و بررسی نقش عرف در تشخیص وظایف اخلاقی را بررسی میکند.
#تازههای_معارفی
🗣 فراخوان بیستمین همایش کتاب سال حوزه 🗣
مدیران محترم گروه هاي معارف، اساتید و دانشجویان محترم حوزوي دانشگاههاي سراسر کشور
👈 معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههاي علمیه به منظور شناسایی آثار برتر و ناشران برگزیده سال 1397 «بیستمین همایش کتاب سال حوزه» را برگزار می کند.
فراخوان این دوره، داراي دو بخش است:
🔶 الف) بخش عمومی:
کتاب هاي چاپ اول 1396 و پایان نامه هاي سطح 4(دکتري)دفاع شده در سال 1396 ؛
🔶 ب) بخش ویژه:
کتاب هاي منتشرشده حوزویان در یکی از سال هاي 1387 تا 1397 با موضوع انقلاب اسلامی.
لازم به ذکر است ثبت نام اینترنتی از طریق پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی: www.ketabeHowzeh.ir امکانپذیر است.
شماره09125885603 و 02537255890 داخلی 608 جهت پیگیري معرفی می گردد.
🔴 شرایط شرکت در همایش:
🔶 1. حوزوي بودن پدیدآورندگان آثار کتابهایی که چاپ اول آنها در سال 1396 باشد.
🔶 2. کتابهایی که طی سالهای 1437 تا 1439 قمري و 2016 تا 2017 میلادي، براي اولین بار توسط ناشران خارج از کشور منتشرشدهاند.
🔶 3. پایان نامههاي سطح 4 (دکتري) که در سال 1396 دفاع شده باشد.
بارگذاري تصویرصورتجلسه دفاع پایان نامه و فایل الکترونیکی پایان نامه در هنگام ثبت نام، با فرمت pdf یا word ضروري است.
روش ارسال آثار:
🔶 1 . تکمیل فرم مربوطه (به صورت اینترنتی یا مراجعه به دبیرخانه همایش)؛
🔶 .2 ارسال 2 نسخه از اثر به دبیرخانه همایش (پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیري)؛
🔴 تذکر : ارائه نسخه اصلی اثر(زبان مبدأ)، براي کتابهاي ترجمه شده ضروري است.
مهلت ارسال آثار:20 تیرماه 1397 (تمدید نمیگردد)
📨 د) نحوه ارتباط با دبیرخانه همایش:
تلفن دبیرخانه: 37255890ـ 025 داخلی 603تا 605
سامانه پیام کوتاه 100007020 :
🆔 نشانی اینترنتی براي ثبت نام:www.ketabeHowzeh.ir
✅ کانال همایش در پیام رسان ها:@khowzeh
🆔 ارتباط مستقیم با دبیر اجرایی همایش)تلگرام): @ketabehowzeh
نشانی پستی: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه هاي علمیه، همایش کتاب سال حوزه.
🔦دانشگاه کارگاه تولید مقاله نیست! 🔬
🖌 دکتر رضا داوری اردکانی
👈 دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، در شماره 65 «خبرنامه فرهنگستان علوم»، سرمقاله مهمی با عنوان «علم و کشور» منتشر کرد. نظر به اهمیت این نوشتار، گزیدهای از آن تقدیم میشود:
✅ 1_ در دانشگاه ما مشکلی پدید آمده است که فهم و بیانش آسان نیست و اطراف آن را لایههای سوءتفاهم فراگرفته است. شأن دانشگاه و دانشمند اینست که در راه پژوهش و تدریس و تألیف بکوشد. دانشمندانی را که مقالات تحقیقی مینویسند باید بر صدر نشاند و قدر دانست اما مقالهسازی و مقالهشماری حرف دیگری است که دانشگاه کمتر به آن میاندیشد. یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه ما این است که سرنوشتش با مقالهشماری در فهرستهای جهانی و ملی گره خورده و کار عمدهاش تولید مقاله و مدارک تحصیلی شده است! همه هم دارند عادت میکنند که کمال دانش و دانشگاه و دانشمند را با تعداد مقالات بسنجند! ولی دانشگاه شأن دیگری دارد و برای ادای وظیفه دیگری به وجود آمده و وظیفهاش منحصر به تدریس دروس رسمی و تولید مقاله با رعایت موازین صوری بینالمللی برای ثبت در دفاتر فهرستنگاری نیست؛ ولی چه کنیم که اهتمام به تحکیم اساس دانش و فرهنگ و راهنمایی راه پیشرفت و اندیشیدن به وضع کشور و صلاح آینده آن، تقریباً دارد از حافظه دانشگاه پاک میشود و در گزارش پیشرفت دانشگاهها اشاره ای هم به شور و نشاط علمی و اخلاق دانشگاهی و پرورش دانشمند با روح فرهنگ نمیشود. گویی گزارش کارکرد دانشگاه به ذکر تعداد مقالات و بعضی اقدامهای اداری محدود است. البته من معتقد نیستم که با علم همه مسائل و مشکلات حلّ و رفع میشود و میتوان با آن زمین را به بهشت مبدّل کرد اما مثل همه اهل نظر و دانشگاهیان صاحبنظر، علم را ستون جهان جدید و کارساز آن میدانم و دن کیشوتوار با علم ستیزه نمیکنم. به دانشمندان و نویسندگان مقالات پژوهشی هم احترام میگذارم اما حساب مقالهنویسی پژوهندگان بزرگ را با مقالهسازی و مقالهشماری خلط نباید کرد. دو قسم مقالهنویسی هست: یکی مقالهنویسی دانشمند پژوهشگر است که با رغبت و دقت علمی پژوهش میکند و مقاله مینویسد و دیگر کاری است که برای اخذ مدارک تحصیلی و رفع نیاز شغلی صورت میگیرد. اولی علم را پیش میبرد و دومی به آن آسیب میرساند. اگر وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان مقالهنویسی است، تکلیف پرورش دانشجو و رابطه او با استاد و همکاری و هماندیشی دانشگاهیان در راه توسعه دانش و فرهنگ و ساختن آینده کشور چه میشود و آیا در این صورت دانشگاه به یک ماشین بزرگ و کارخانه تولید مقالهای که نمیدانیم به کجا میرود و به چه کار میآید مبدل نمیشود؟!
✅ ۲- دانشمندان جهان توسعهنیافته دو گروهند. گروهی که مهاجرت میکنند و گروهی که در کشور و وطن خود میمانند. گروه اول امکانهای بیشتر در اختیار دارند و بیشتر منشأ اثرند. گروه دوم هم که در مجموع از حیث استعداد و علم از مهاجران کمتر نیستند مسائلشان را از جهان علم میگیرند زیرا کشورشان معمولاً در علم مسئله ندارد یا مسائلش بسیار نادر است. پس دانشمند یا باید علم و پژوهش را رها کند و صرفاً به شغل علمی راضی باشد یا به پژوهشهایی بپردازد که نمیداند کشور و وطنش به آنها چه نیاز دارد!
🔶 اگر اعتراضی باشد اینست که چرا کشور نمیخواهد و نمیتواند از وجود دانشمندان و پژوهشهایشان بهره ببرد یا درست بگویم درد اینست که چرا کشور مسائلی ندارد که دانشمندان در حلّ آن بکوشند. در اینجا مسائل را با مشکلات اشتباه نباید کرد. در جهان توسعهنیافته ناهماهنگی و عدم تناسب امر عادی است و این ناهماهنگی است که منشأ پدید آمدن بسیاری از مشکلات میشود، اما از مشکل تا مسئله راه بسیار است. تفاوت مشکل با مسئله اینست که مشکل جزئی و موضعی و صرفاً عملی است و فهم مشترک آن را درمییابد اما مسئله با اینکه ناظر به موارد خاص است، کلیت دارد و در جستجوی امکانها و راه هاست.
👈 ادامه دارد...
✅ ۳- بحث در این نیست که مقاله بنویسیم یا ننویسیم و مقالاتمان را کجا چاپ کنیم. در این بحث مطالب فرعی از این قبیل که بسیاری مقالات بیمایه است. اگر از پنجاه هزار مقاله پنج هزار مقاله خوب باشد باید خشنود بود. آیا دانشمندان ما در سال پنج هزار مقاله حاوی و متضمن یافتها و طرحهای نو مینویسند؟ درباره علوم پزشکی و مهندسی و علوم پایه چیزی نمیگویم اما میدانم که در فلسفه و جامعهشناسی و حقوق و تاریخ و حتی در اقتصاد تعداد این قبیل مقالات بسیار اندک است. یک وجه آن هم که معمولاً به آن توجه نمیشود اینست که برای نوشتن مقاله در علوم انسانی مقالهنویس باید بتواند به زبانی که مقاله مینویسد فکر کند. دانشمندان علوم دقیقه و مهندسان چنین مشکلی ندارند.
@maarefmags_ir
✅ ۴- در دانشگاههای جهانِ توسعه یافته هم به مقالهنویسی بخصوص در دهههای اخیر اعتنا شده است، اما تشخیص اعتبار مقاله با دانشگاهیان است و مقاله به صرف اینکه به فلان زبان در فلان مجله چاپ شده است، معتبر نمیشود. اعتنای آنها به مقاله تا حدودی هم برای منحل نشدن علم در بازار است. مدافعان مقالهنویسی دفاعشان اینست که آیا مقاله نوشتن بهتر از ننوشتن نیست؟ چرا بهتر است، مع هذا باید کاری کرد که علم، علم کارگشای توسعه باشد. اکنون بیشترین فایدهای که در کشور ما از مقالهنویسی عاید میشود فوائد اداری و استخدامی آن برای نویسندگان است. دانشجویان و دانشگاهیان برای گرفتن مدارک تحصیلی و ارتقاء شغلی ملزم به چاپ مقاله در نشریات خاص داخلی و خارجیند. در نظر آوریم که با وجود تقریباً یکصد و پنجاه هزار دانشجوی دکتری در این چند سال، هر سال در حدود چهل هزار داوطلب دکتری فارغ التحصیل میشوند. اینها حداقل باید چهل هزار مقاله بنویسند و چاپ کنند و این خود نمایش عظیمی است؛ ولی کاش در میان آنها مقالاتی باشد که به پیشبرد علم و نظر هم یاری کند. توجه باید کرد که: اولاً مقالهای که با الزام و به حکم وظیفه اداری نوشته میشود به احتمال قوی توخالی و سست است. ثانیاً از میان انبوه داوطلبان کسب مدارک تحصیلی آنها که از عهده مقالهنویسی برنمیآیند به تقلّب و خرید مقاله رو میکنند و شاهدیم که کار به پدید آمدن بازار خرید و فروش مقاله و رساله کشیده است! ثالثاً وقتی علم را با آمار مقالات میسنجند فرق دوغ و دوشاب از میان میرود و مقالات پژوهشی ممتاز در میان انبوه نوشتههای بیحاصل گم میشود. و بالاخره رابعاً وقتی مقاله نوشتن و مقاله چاپ کردن ملاک دانشمندی و ارتقاء در مراتب دانشگاهی است از دانشگاه نمیتوان پرسید که چرا به فلان دانشجوی بیسواد یا کم سواد مدرک تحصیلی داده و در استخدام و ارتقاء اعضاء هیأت علمی صلاحیتهای علمی و آموزشی داوطلبان را از نظر انداخته است. با غلبه ملاک کمیت مقالات، دانشگاه به یک اداره مبدل میشود!
✅ ۵- مقالهنویسی وقتی اهمیت یافت و حتی بر نوشتن کتاب تقدّم پیدا کرد که میبایست نتایج پژوهشها هر چه زودتر مورد استفاده قرار گیرد.
#تولیدعلم
لینک متن کامل مقاله:
http://rezadavari.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=706:----------1397&catid=36:2012-04-12-12-14-01&Itemid=66
📚 بوف زرتشت
تأملی در زندگی و آثار صادق هدایت و فریدریش ویلهلم نیچه
🖌 نویسنده: عبدالرضا مسلمی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول 1396
قیمت: 15000 تومان
✅ کاوش در معنای زندگی، از اصلیترین جستو جوهای فکری بشر بوده و هست و در این عرصه پاسخهای متنوع و متفاوتی فراروی جویندگان تلاشگر جلوه میکند. برخی از این پاسخها برگرفته از متون مقدس و همراه شواهد عقلی و عرفی و برخی دیگر تنها عقلی و گاه ضد متون دینی است.
یکی از این پاسخها، پاسخ هیچانگاران به این پرسش اصیل و کهن است که سراسر هستی را تهی از هرگونه معنا، مبنا و هدف میپندارند و افراطیترین بخش این طیف، هیچانگاران تمام عیارند.
✂️ فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف مشهور آلمانی و صادق هدایت، داستاننویس برجستة ایرانی در این موضوع، آثار صریح و روشنی دارند که نویسنده این کتاب بر اساس ضرورت بررسی و ارزیابی نظرات آن دو، آثار آنها را ارزیابی کرده و در کتاب«بوف زرتشت» که از پنج بخش و 244 صفحه تشکیل گردیده، با دلایل و شواهدی به آسیبشناسی عملی و نظری آنها و تأثیر پیشینیان بر آنها پرداخته است و پس از آن، بازتابها و لوازم این اندیشه را بررسی کرده و آنگاه نظریة مختار را که انتخاب الگوی دینی زندگی است، مطرح و تقویت کرده است.
#تازههای_معارفی
♻️ انواع روش تدریس (17)
🔃 روش فن تمرین
1. تمرین تکراری
2. استنباطی
3. مرور
4. تمرینهای عملی
🔶 توضیح
مشخص کردن تمرینهای مناسب از مباحث تدریس شده برای تعمیق یادگیری مطالب درسی
🔵 محاسن
موجب تعمیق یادگیری میشود، استاد را از مرور چندباره مطالب بینیاز میکند، دانشجو را در حل مسئله ورزیده میسازد، نوعی ارزشیابی محسوب میشود، بازخورد آن به دفع کاستیهای آموزشی کمک میرساند
🔴 معایب
موجب خستگی میشود، ممکن است حجم تمرینها بیش از حد لازم باشد، ممکن است بعضی شاگردان به حفظ تمرینها بپردازند، به غیبت یا گریز فراگیر از مدرسه منجر خواهد شد. تصحیح آن در کلاس و جلوی چشم همه فراگیران، با رویه اخلاقی معلم ناسازگار است.
#روش_تدریس
♻️ حجاب زن ایرانی در گذر تاریخ (1) 📅
🖌 احمد ابراهیمی
🔶 پوشش زن ایرانی پیش از اسلام
حجاب و پوشش زنان در تاریخ ایران فراز و فرودهایی را به خود دیده است. در برخی از دورهها پوشش از سوی حکومتها مورد حمله قرار گرفته و در دورههایی نیز مورد حمایت بوده است. اما در تمامی دورهها، آنچه نمود دارد فرهنگ عفاف است که ریشههای خود را حفظ کرده و به نسل های دیگر انتقال یافته است.
با استناد به مدارک بهدستآمده از دوره هخامنشیان، مانند تندیسها، سکهها، نقوش فرش، پارچه و نقشبرجسته و یا نوشتههای برخی از تاریخنگاران، پوشاک زنان ایرانی عبارت از لباسهای بلند تا قوزک پا و گاهی فراخ، پیراهنهای ساده تا پایین ساق پا به صورت ساده یا ریشهدار، و با آستینهای بلند یا کوتاه بوده است.
لباسهای زنان ایرانی در دوره اشکانی عبارت از پیراهنی بلند تا به روی زمین، گشاد، پُرچین، آستیندار یا بدون آستین و یقهراست بوده است. همچنین پیراهنی دیگر داشتهاند که روی اولی میپوشیدند و قد آن نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقهباز بوده است. روی این دو پیراهن، چادری سر میکردهاند.
با مقایسه چندین نقش سنگی آناهیتا و نقوش دیگر با هم، به نظر میرسد که بانوان ساسانی، پیراهن بلند بسیار پرچین و گشاد میپوشیدهاند و آن را با نواری در زیر سینهها، مانند بانوان اشکانی، جمع کرده، میبستند. زنان عهد ساسانی گاهی چادرِ گشاد پرچین به سر میکردند که تا به وسط ساق پا میرسیده است.
🔶 پوشش زن ایرانی پس از اسلام
از صدر اسلام تا سامانیان
بحث پوشاک زنان ایرانی را در ارتباط با تمدن و فرهنگ اسلامی، باید از دوران سامانیان آغاز کرد. چون سامانیان خود را از نسل ساسانیان میدانستند، باید اذعان کرد که پوشش ایرانیان در این دوران(از اوایل دوره اسلامی تا عصر مغول) همان پوشش دوره ساسانی است که پیشتر درباره آن توضیح داده شد و زنان بالطبع از پوششهای سنتی چادر و روبندهای ابریشمی برای حجاب و پوشش خود استفاده میکردند، آن هم در رنگهای مختلف زرد، آبی و سیاه. در همین رابطه، مینیاتوری از یک نسخه بسیار قدیمی در کتابخانه ملی پاریس موجود است که ترکانخاتون، مادر سلطان محمد خوارزمشاه و حرمهای او در لشکر مغول را مینمایاند که دو زن، یکی با چادر سفید و دیگری با مقنعه و چادر سیاه نقاشی شدهاند.
🔶 دوران مغول و ایلخانان
در جامعه ایلی ایران قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی(پنجم و ششم و هفتم هجری قمری)، بنابر نحوه زندگی ساده و بیپیرایه، همگام با اقتصاد شبانی، لباس و طرز آرایش زنان بسیار ساده و نزد همه طبقات یکشکل بوده است. این لباس عبارت بود از نیمتنه بلندی که بر روی سینه آستر داشت. همه زنان شلوار میپوشیدند و دارای پوستینهای یک شکل بودند.
کمی پس از این دوره، در اثر تماس با ممالک متمدن همسایه، به خصوص چین و افزوده شدن بر قدرت اقتصادی مغولها، لباسها تغییر شکل یافت و زنانهتر شد. زنان شوهردار بر روی پیراهن خود چیزی شبیه به کیمونوی چینی، که بسیار گشاد بود و جلو آن تا پایین باز و آستینها نیز بسیار گشاد بود و تا نوک پا میرسید، میپوشیدند. کلاهی بر سر داشتند که از جنس حصیر یا پوست درخت بود. موهای زنان و طرز آرایش آن ساده بود. فرق را از میان سر، باز میکردند، گیسوان را دو تا میبافتند و بر شانهها میانداختند و به این ترتیب موها از زیر کلاه نمایان بود.
👈 در دوره ایلخانی، در ایران ملکهها و همسران طبقه اشراف به همین ترتیب لباس میپوشیدند و طرز آرایش گیسوانشان نیز همان گونه بود. زنان ایرانی هنگام بیرون رفتن از منزل در حجاب بودند و برقع بر رخ میافکندند، به طوری که هیچ گوشهای از بدن آنها نمایان نمیشد؛ در حالی که در همین زمان زنان ترک و مغول، پوششی نداشتند.
#حجاب_اجباری
📚 منبع: نشریه معارف، شماره 106 دی و بهمن 93.
📚 نو اخوان در غرب
🖌 نویسنده: لورنزو ویدینو
🖌🖌 ترجمه حمید عظیمی و سیدمحمدرضا مدرسی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول 1397
💲 قیمت: 14000 تومان
✂️ در این کتاب، با حجم عظیم فعالیت و عمق نفوذ حرکت اخوانالمسلمین در اروپا و آمریکا آشنا میشویم. این کتاب، که از یک مقدمه و چهار موضوع در 240 صفحه تشکیل شده، فرصتی استثنایی است برای ورود به متن مباحثات سیاستسازان غرب، که برای تعیین راهبرد در بارة یک جریان گسترده اسلامی و برای سیاستگذاران نظام اسلامی که به واسطة خصومتهای دیرپا کمتر فرصت تماس و تجربه و فهم الگوهای این فرایند تصمیمگیری را داشتهاند فرصتی ذیقیمت است.
اصل این کتاب در سال2010 در هشت فصل و یک بخش چاپ گردید که اکنون پنج فصل نخستین آن(حدود دو سوم کتاب) ترجمه شده و فصول مربوط به آلمان، ایالات متحده و تروریسم در اخوان، در این مجموعه ترجمه نشده است.
✅ از تبعیدگاه تا پایتخت، چه کسی از طرف مسلمانان غرب حرف میزند، تولد اسلام غرب، جامعة بیرهبر، جستجو برای شریک، گزینههای محدود، اخوانالمسلمین غرب، اهداف و روشها، معمای دولتها، انگلیس، از جمله مطالب این کتاب است.
#تازههای_معارفی