📌رویداد ملی جوانی جمعیت
(بستری برای مشارکت مردم)
..................در ۳ محور...................
1️⃣سیاست پژوهی
2️⃣هنر و رسانه
3️⃣ایده ها و تجربیات مردمی
💎هدایا نقدی نفرات اول تا سوم هر محور به ترتیب: 70 ، 50 ، 20 میلیون تومان
..................................................
🔸معرفی ایده های برتر به نهاد ها و دستگاه های مختلف جهت همکاری
🔸اعطای تسهیلات قرض الحسنه
🔸کسری خدمت سربازی برای آقایان
🔸فضای کار اشتراکی (ثبت مجموعه به عنوان دانش بنیان و ثبت در واحد فناور علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع)
🔸چاپ مقاله در نشریه جمعیت و پیشرفت
🔸خدمات رسانه ای (مستند سازی فعالیت ها و انتشار عمومی آنها)
..................................................
🔹مهلت ثبت نام و ارسال آثار🔹
📅 ۱۴۰۲/۳/۱ لغایت ۱۴۰۲/۹/۱۵
🔹زمان برگزاری رویداد حضوری🔹
📅 دی ماه ۱۴۰۲_تهران
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دعوت به عضویت و همکاری
✅ لطفا چنانچه استادی در حوزه مطالعات قرآنی و اسلامی یا حافظ و قاری قرآن با تراز بین المللی در هریک از کشورهای جهان(اعم از شیعه، اهل سنت و خاورشناس) می شناسید که مناسب عضویت در IQP (المجلس الدولی المستقل للقرآن الکریم/پارلمان مستقل بین المللی قرآنی) است؛ از طریق لینک زیر(مرحله ۹)👇معرفی فرمایید.
https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz
🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فالون دافا.pdf
4.71M
#اختصاصی
#بر_بال_قلم
🌗 فالون دافا، معنويت بدن گرا (قسمت اول)
✍️ حميدرضا مظاهري سيف
🔻اشاره:
نياز شديد انسان امروز به معنويت، بازار پر رونقي براي مروجان و مدعيان مرامهاي معنوي و مكاتب عرفاني ايجاد كرده است. يكي از مشاهير اين عرصه لي هنگجي بنيان گذار روشي نوظهور به نام فالون دافا است، كه با تبليغات وسيع و حمايتهاي بينالمللي، در حال گسترش در جهان است. اين مكتب با شعار راستي، دوستي و بردباري (جِن، شَن و رِن) تزكيه همزمان جسم و ذهن را آموزش ميدهد.
با تزكيه هم زمان جسم و ذهن ميتوان نيروي عظيمي را در خود جريان داد كه تمام مسيرهاي انرژي را يك باره گشوده و بدن را به بدن بودا و پاكيزه از بيماري و ضعف و پيري ميسازد. انرژي عظيمي كه انسان را به فراسوي تناسخ و مرگها و تولدهاي متوالي ميبرد و او را به بودا تبديل ميكند.
ليهنگجي ميكوشد با ناقص يا نادرست اعلام كردن همة روشهاي ديگر خود را منجي بشر و روش خود را كاملتر از سنتهاي كهن و روشهاي نوپديد معنوي معرفي كند. او ميگويد: «تا امروز تنها كسي هستم كه به طور واقعي چي گونگ در سطوح بالا را به طور عمومي منتقل ميكنم، فرد ديگري وجود ندارد.» البته او با تلفيق بوديسم و تائوئيسم، فالون دافا را شكل داده و براي آشنايي و بررسي انديشههايش بهتر است نگاهي اجمالي به اين دو سنت معنوي شرقي بيندازيم.
🔸مباني تائوئيستي
كسي كه با رويكردي معنوي به جهان مينگرد، اولين چيزي كه چشم و دلش را پر ميكند...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 67.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
کمیته اندیشه سیاسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری مؤسسه نگارستان اندیشه برگزار میکند:
🌗 نشست: «ایران در التهاب: بازخوانی حوادث سیاسی از نهم اسفند 1331 تا 28 مرداد 1332»
زمان: چهارشنبه 8 شهریور 1402 ساعت 17
👤با سخنرانی:
محمد ترکمان، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران کوروش احمدی، دیپلمات سابق و پژوهشگر تاریخ ایران
افشین جعفرزاده، پژوهشگر تاریخ ایران
مکان: انجمن علوم سیاسی ایران واقع در خیابان لبافینژاد، بین خیابان دانشگاه و خیابان فخر رازی، نبش کوچه انوری
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌗 رواج پیادهروی اربعین
شیخ آقابزرگ تهرانی در شرح زندگانی استاد بزرگ خود، مرحوم حاج میرزا حسین نوری، مینویسد:
«از سنتهایی که شیخ ما در سالهای اقامت خود در عتبات پایهگذاری و رایج کرد، پیادهروی از نجف به کربلا برای زیارت سیدالشهدا بود. پیادهروی به کربلا در دوران شیخ انصاری، شیوه و روش بزرگان و اخیار رایج بود، ولی پس از چندی ترک شد ... استاد ما چون این وضع را بدین منوال دید، بدین شیوۀ خداپسندانه همت گماشت و به آن ملتزم گشت».
در میان مراجع تقلید حضور آیتالله العظمی سید محمود شاهرودی زبانزد همگان بود. معروف است که وی در این مراسم نخست با پای پیاده از نجف خارج میشد و به سوی کربلا حرکت میکرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه میافتادند و وقتی مراسم زیارت تمام میشد بیشتر زائران از کربلا سوار وسیلۀ نقلیه میشدند و به نجف بازمیگشتند؛ اما آیتالله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمیگشت. معروف است که این مرجع بزرگ چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده است.
📚کتاب: فرازها و فرودها، ص 74
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 تصور میکنیم به شدت عقبماندهایم!
🎤 استاد رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام
🔸در دوره صفویه جدال بین اسلام و مسیحیت وجود داشت ولی غربیها در مسیحی کردن مسلمین موفق نبودند؛ حتی شاه عباس که به رفت و آمد فرنگیان علاقه داشت این خط قرمز را مطرح کرده بود.
🔹در عصر روشنگری، عالمان علوم غربی بدون در نظر گرفتن کلیسا انتقاداتی را متوجه مسیحیت کردند و همین تجربه سبب شد تا این انتقادات را به اسلام وارد کنند، و این امر سبب توسعه ادبیات جدلی بین ادیان شده که باید در مسیر خط نقدنویسی و ردیهنویسی باشیم و نگرانی ذهنی دائمی وجود دارد.
🔸شرقشناسی علمی و شبهعلمی یعنی هر تحقیقی در غرب درجهیک نیست، اما برخی افراد کورکورانه شیفته غرب بوده و تصور میکنند مو لای درز آثار آنها نمیرود. بسیاری از آثار آنها مسلماً بیارزش است، زیرا علم باید تابع روش منطقی باشد. کاری که گیبسون در مورد پترا و مکه کرد از این دست مطالعات بیارزش و نشانه بیاطلاعی نویسنده است.
اکنون یک سری کتابها در غرب علیه اسلام و پیامبر(ص) نوشته میشود و بسیاری از آنها گرتهبرداری از همین روشهای افراطی غربی است و از قومیگرایی ایرانی و... استفاده میکنند و متأسفانه تأثیرگذار است و در جامعه ما تصور میشود که اینها علمی است، در حالیکه بیاساس است.
🔹در شرقشناسی تعداد زیادی از یهودیان مشغول کار هستند و گفته میشود که آنان از ابتدا عربی آموختند تا علیه اسلام کار کنند و در دوره معاصر بحث فلسطین هم به آن اضافه شده و به قول ادوارد سعید، نگاه کلی استعماری در این اقوام وجود دارد؛ از اینرو گلدزیهر کتابی نوشت که در ایران منتشر نشد و حتی یک نفر به خاطر ترجمه آن به زندان رفت.
🔸مشکل دیگر شتاب رشد تمدن اسلامی در جهان است؛ یعنی اگر در گذشته اسلامشناسی برای غرب، تفنن و مانند تشریح جسد مرده بود، امروزه ضرورت است. همچنین مهاجرت گسترده مسلمین به غرب و ایجاد مسجد و حسینیه و مراکز اسلامی در کشورهای غربی، مطرح است. بسیاری از ایرانیان در این کشورها هستند که بهائی هم در بین آنها هست و مهاجرتها شتاب این تحقیقات را سریعتر میکند. ضمن اینکه قطر و امارات هم به مطالعاتی از این دست اهمیت میدهند و حتی برخی کتابخانههای آنها محل مراجعه ما شده و فضای مجازی هم کمک زیادی به ما کرده است.
🔹یکی از مشکلات ما این است که تصور میکنیم به شدت عقبمانده هستیم و هر کسی به غرب میرود از آنجا خیلی تعریف میکند. البته اکنون این روند به شدت گذشته نیست، ولی همچنان در بحث روش گرفتار ضعف هستیم و بیشتر با روشهای سنتی آشناییم. حوزه و دانشگاههایی که علوم قرآنی دارند در این عرصه بسیار ضعیف هستند؛ استادان ما بسیاری از این روشها را نمیدانند و اساتید امروزی هم بعید است که با روشهای جدید آشنایی کاملی باشند.
🔸مشکل دیگر ضعف مطالعات تاریخ نظریات اجتماعی، روانشناسی و... است؛ همچنین متنخوانی ما بسیار ضعیف است و باید تواریخ و کتب قدیم را با دقت بخوانیم و بفهمیم، ضمن اینکه به زبان عربی هم نیاز داریم و بدانیم پایه شرقشناسی بر مباحث لغت و مباحث زبانی است.
🔹غربیان در گزارش نقاط مثبت اسلام و متون اسلامی مانند قرآن و حدیث، تعصب به خرج ندادهاند و هزینه این کار را هم مانند آزار و اذیت کلیسا پرداخت کردهاند. لذا در کنار انتقاداتی که از اسلام دارند برخی مطالب بسیار خوب را هم درباره پیامبر(ص) بیان میکنند که نمونه آن خانم ماری شیمل است که عاشق پیامبر(ص) بود.
🔸انبوه اطلاعات تمدن اسلامی از شرقشناسی شروع شده است. امروز هزاران بار در کشور از عبارت تمدن اسلامی استفاده میشود، در حالی که این از مطالعات شرقشناسی شروع شده است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
نسبیت و خشونت.pdf
1.91M
#اختصاصی
#تازههای_اندیشه
🌗 نسبيت و خشونت
✍️ استاد حسن رحيم پور ازغدي
نفي ملازمه «شكّاكيت» با «مدارا» و «يقين» با «خشونت»
هدف اصلي در اين جلسه نفي ملازمه بين شكّاكيت با مدارا و بين يقين با خشونت است. برخي فيلسوفان آنالتيك كه كوشيدهاند با مدل شكاكيت معرفتشناختي، مقولة «خشونت» را به بحث بگذارند، راه حل آن را «نسبيگرايي معرفتي» و زيرسئوال بردن «حقيقت روشن» دانستهاند با اين استدلال كه خشونت، قبل از آنكه به نيروي قتاله تبديل شود از سرچشمة «يقين» ميجوشد بنابراين بايد چشمة يقين را خشكاند و به اين جهت با چيدن صغري و كبري، قبح «مطلق خشونت» را فرض گرفته و «يقين» را آن هم به طور مطلق و با قطع نظر از موضوع و متعلق و دليل و نتيجه آن، منشاء نظري منحصر به فرد براي خشونت دانستهاند و سپس حكم كردهاند كه بايد ـ يقيناً؟! ـ ريشة «يقين» را به طور كامل زد تا ريشة «خشونت»، براي هميشه زده شود. بنابراين در جهت تضعيف «يقين»، به تقويت نسبيگرائي و شكاكيت پرداختهاند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 67.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌗 همراهی شاعران با فقیه عارف در مشایه
گزارش پیاده روی فقیه و عارف کامل مرحوم آیت الله آقا سید مهدی بحرالعلوم در مشایه/ مسیر پیاده روی اربعین حسینی و همراهی جمعی از شعرا با ایشان در بیان آیتالله خامنهای
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✅عنوان: جلوههای اخلاقی و ضد اخلاقی در دو سویه قیام عاشورا
👤دکتر محمدجواد زارعان؛ دانشیار علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی (ره)، رئیس مؤسسه اخلاق و تربیت و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل
🕔زمان: پنجشنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۰
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✅عنوان: خوانش واقعه عاشورا در قالب نظریه تناسب وجودی در باب ارزش اخلاقی
👤دکتر محمدعلی مبینی؛ دانشیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🕔زمان: پنجشنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
هفته ای زیر ذره بین.pdf
126.4K
#اختصاصی
#شیرین_سخنان
🌗هفتهاي زير ذرهبين
✍️ الف.ف.اميدوار
بسيار اتفاق ميافتد كه در پاسخ به شخصي كه انجام كاري را از ما خواسته است ميگوييم: «وقت ندارم». فراوان پيش آمده كه با خود گفتهايم: «فرصت انجام فلان كار را ندارم پس...» و بسيار رخ داده كه هر چه در لابلاي ساعات شبانه روز خويش گشتهايم زماني مناسب براي پرداختن به فلان كار مهم و ضروريِ خود نيافتهايم!.
به راستي آيا اينچنين است؟ فرصت ما اندك و ناچيز است؟ زمانهاي مناسب و كافي براي انجام امور لازم و ضروري در زندگيمان يافت نميشود؟ آنقدر وقت ما پر و مشغول است كه نميتوان از آن براي پرداختن به امور لازم در زندگي بهره برد؟!.
غرض از نگارش اين چند سطر، اثبات خلاف ادعاي مذكور است و براي اثبات اين امر پيشنهادي ارائه ميشود: بياييم تنها يك هفته و نه بيشتر به خود سختي داده و خويش را ملزم به ثبت دقيق تمامي فعاليتهاي مفيد و غير مفيد خود در طول هفته بنماييم؛ به اينگونه كه هر روز كاغذ و خودكاري همراه داشته و تمام فعاليت و مقدار زمان انجام آن را ثبت نماييم.
...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 67.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir