eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
185 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
678 ویدیو
62 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗در پلکانِ هستیم یا پلکانِ ؟ 🔻بسوی (ع) هستیم یا ؟ 🔺بسوی هستیم یا ؟ ✍️... دوستان! ما کجا هستيم؟ در دنیا معطوف به چه رفتاری یا چه ماجرایی هستیم؟ به زندگی خود مشغولیم یا در سبیلِ و اهل‌بیت علیهم‌السلام؟ ما چه بهره‌ای از ولایت عملیِ اهل‌بیت علیهم‌السلام داريم؟ قسم خورد که «بِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ»، به عزتت قسم که همه‌ی انسان‌ها را اغوا می‌کنم؛ بر عکس است. رشد يعنی ای انسان! بياييد حرکت کنيد؛ به سوی آسمان برويد، در محضر اهل‌بیت علیهم‌السلام وارد شوید؛ بسته به بال ايشان باشيد و با ايشان رهسپار آسمان‌ها شويد، انسان در دنیا باید این باشد؛ اما شيطان که خودش محروم شد، می‌خواهد انسان‌ها را هم محروم کند. می‌گويد: خدايا! به عزتت قسم! را به روی همه می‌بندم؛ بلکه همه را به سوی اعماق می‌کشانم! نوجوان‌ها و جوان‌های ما به خصوص دل به حرف شيطان می‌دهند! انواع بازی‌های رايانه‌ای، انواع بازی‌های بی‌خودی، شيطان به اَيادی‌اش دستور می‌دهد بايد انسان را سرگرم کنيد! بايد انسان از رشد به سوی آسمان شود! بياييد ابزاری به اسم به اين شکل و شمايل بسازيد تا بازی در دسترس تر قرار بگيرد، بوسيله موبايل، کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان را مشغول کنيد که اينها نه تنها از غافل شوند، بلکه از زمان و مکان غافل شوند، فراموش کنند کجا هستند، فراموش کنند چقدر زمان گذشت، غافلِ غافلِ شوند! 🌹 دوستان! بياييد از خودمان نشان دهيم! بياييم در زندگی دنبال باشيم و رضايت خدا را در رضايت سلام الله عليها و دیگر اهل‌بیت علیهم‌السلام جستجو کنيم. ايشان به چه راضی می‌شوند؟ اهل‌بیت علیهم‌السلام راضی به رشد ما هستند، تا به مقام خودشان، تا به با خودشان، تا به به خودشان و بهره بردن از بی‌دريغشان برسانند و همين طور اين سير ادامه دارد. اما شيطان لعین دنبال چيست؟ اینکه همه‌ی ما را به سمت اعماق بکشاند. 🧩 در اين ايام خيلی از اهل‌بیت علیهم‌السلام درخواست کنيم که دستمان را برای یاور مهدی شدن بگیرند، اگر قول بدهيم، ما نمی‌توانيم به قول‌مان عمل کنيم، اما بياييم در مقام درخواست و بگوییم: ای مادر بزرگوار ما! شما را به جان اهل‌بيت عصمت و طهارت‌تان، شما را به جان فرزندانِ دل‌بندتان؛ امام حسن مجتبی و امام حسين عليهماالسلام و زينب سلام الله عليها، قسم‌تان می‌دهيم، شما را به جان اين عزيزان، دست ما را بگيريد، نگذاريد ما غافل شويم! نگذاريد ما از شما دور شويم، به اصطلاح سوره أعلی ما را متذکر خودتان کنيد، يعنی ما را به خودتان نزديک و نزديک‌تر کنيد و طبق آيه‌ی ۱۱ سوره أعلی نگذاريد که ما از شما دور شويم. ▪️دوستان! اين آيات ۱۰ و ۱۱ سوره أعلی را خيلی عنايت داشته باشيد، اينکه خداوند در آيه اول سوره أعلی فرمود: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» یا رسول‌الله! اسمِ اعلای پروردگارت را تسبیح بده؛ یعنی در عالم جریان بده؛ اين فعلِ رسول الله (ص) است؛ سهم ما در اين ماجرا چيست؟ اسم ربّ، اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند؛ لذا ما تا می‌توانيم قرب به مادر مهربان سلام الله عليها و ديگر اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام را دنبال کنیم؛ طبق آیه‌ی ۱۰، «سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشَىٰ» كسی كه اهل حسین است، به زودی وارد ذكر یعنی وارد محضر می‌شود. در اينجا يعنی به محضر اين بزرگواران، قرب تا کجا؟! تا نزديک شدن و وصل شدن و پاره‌ای از تنِ مادر مهربان سلام الله عليها شدن. «وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى» و كسی كه از همه بدبخت‌تر است از این محضر كناره می‌گیرد. «يَتَجَنَّبُهَا» یعنی دور شدن، خدايی نکرده غافل شدن؛ همانکه شيطان گفت: «بِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ»، طی کردن ، غیّ بر عکس است، یعنی به‌سوی اعماق رفتن. به سوی اعماق چگونه می‌شود رفت؟ با نجس شدن، با کثيف شدن، با غرق نجاسات و کثافات شدن! 🙏 ای مادر بزرگوار ما! دست ما را بگير! ای مادر بزرگوار ما! ما نمی‌توانيم، شما محبت کنيد. ای‌ مادر بزرگوار ما! با دست مادرانه‌تان، کثيفی‌ها را از صورت ما پاک کنيد. ای مادر بزرگوار ما! با دست رحمتتان ما را تميز کنيد، دست و صورتمان را بشوييد و زير بازوهایمان را بگيريد و بلندمان کنيد. ای مادر بزرگوار ما! ما را به بالِ خودتان ببنديد و همراه خودتان روانه آسمان‌ها کنيد، ما را آسمانی کنيد، نمی‌خواهيم تا مستقل از شما پرواز کنيم، ما و به شما را می‌خواهيم، وصل به شما باشيم، هميشه با شما باشيم. شما را به حق فرزند بزرگوارتان امام زمان عج، خواهشاً کمکمان کنيد. https://eitaa.com/maarefquran13951
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
❗در پلکانِ #رشد هستیم یا پلکانِ #غَیّ؟ 🔻بسوی #امام (ع) هستیم یا #شیطان؟ 🔺بسوی #مهدویت هستیم یا #زند
👆 : همه‌ی ما يک زمانی از دنیا می‌رویم؛ ای کاش وقتی جسممان را رها کرديم، به عينه ببينيم که سال‌ها روی بال مادر مهربان نشستيم و مستقر هستيم و همان‌طور که پرها به بالِ پرنده چسبيده‌اند، ما هم مثل پرها به بالِ شما چسبيده‌ايم و ريشه در جانِ شما داريم؛ ريشه در وجود شما داريم. يک پَر اين نيست که با آب دهان به بال چسبيده باشد، درون پيکره‌ی بال است، ريشه در بالِ پرنده دارد، لذا هرقدر پرنده بال بزند؛ پرهايش نمی‌ريزد، چون ريشه در جسم پرنده دارد. «سَيَذَّکَّرُ مَنْ يَخْشی» در آيه ۱۰ سوره أعلی اين است، یعنی برويد؛ نزديک شويد، بچسبيد، شويد، جزئی از پيکره شويد، ريشه در پيکره داشته باشيد تا هيچ‌وقت جدا نشويم. پَر، وصل به پيکره است، ريشه در پيکره دارد و از پيکره تغذيه می‌شود و بزرگ می‌شود؛ پَر ابتدا کوچک است، به تدريج بزرگ می‌شود. از چه تغذيه می‌شود؟ از پيکره‌ی پرنده می‌شود. بچه‌های فاطمه زهرا سلام الله علیها این گونه‌اند. 🌹 ما هم بايد همين‌طور شويم. همه تغذيه‌مان بايد از مادر مهربان سلام الله عليها باشد. او هميشه محبت داشته، او هميشه محبت دارد، او هميشه محبت خواهد داشت، ما باید مواظبت کنيم که شيطان ما را جدا نکند، ما را غافل نکند. به خواسته‌های مادر اعتنا کنيم؛ خواسته‌های ایشان را با گوش فطرت می‌توانيم بشنويم و دنبال ايشان باشيم، او هميشه محبت داشته و دارد و خواهد داشت و إن‌شاءالله هميشه از محبت هايش بهره‌مند شويم؛ «إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحيمُ». https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امتحانات جامعۀ ما 🔻چرا انقلاب اسلامی مقدمه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است؟ https://eitaa.com/maarefquran13951
👾 ✍️... بر اساس آیات ابتدایی سوره اسراء، ما باید به تبعیت از رسول‏الله ص عبد باشیم، اگر می‌خواهیم خیلی یسیر، دسته‌جمعی سیر داده شویم بسوی ، باید جزو عباداً لنا باشیم. در جریان سریانِ رسول‏الله ص از مسجدالحرام به مسجدالاقصی، این‌طور نبود که از چند روز قبل خدا به ایشان بفرماید که خودت را هماهنگ کن، بلکه ایشان به حسبِ عبودیت پیوسته آماده بود! ماهم باید پیوسته آماده باشیم. بخشی از این أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى که بر رسول‏الله ص واقع شد؛ توسط خودِ ایشان به عنوان کارگزار الهی، به عنوان‌ خلیفه الهی بر عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ واقع می‏شود، عِباداً لَنا سردارانی ایرانی‌اند که ان‌شاءالله در ، رسول‏الله ص اینها را ‏تربیت کرده و براحتی حرکتشان می‏دهد بسوی فلسطین و آنها را به مسجدالأقصى می‏رساند؛ و از طریق اینها را به که دشمنان اصلی بشریت و پشتوانه اصلی صهیونیست‌ها هستند؛ اصابت می‌دهد! 🌅 به خاطر این ماجرا، باید خیلی رشد کند، شیعه باید خیلی رشد داده شود، پس تن به رشد الهی بدهیم، دل بدهیم، با تعلیم و تربیت‏های الهی همراه شویم، خدا صحنه‏های تعلیم و ‏تربیت قرار می‏دهد، خدا صحنه‏هایی قرار می‏دهد که از دل آن صحنه‏ها عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ که در آیه ۵ سوره اسراء مطرح شده؛ تربیت شوند، عملیاتی شوند و بروند به‌سوی مسجدالأقصی و دمار از روزگار دیّاران در فلسطین دربیاورند، این وعده‌ی خداست، إن‌شاءالله حتماً واقع می‏شود؛ ای شیعه! تو هم باید جریان پیدا کنی، تو هم باید جریان داده شوی، تا حد جریانی که بر عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ مطرح شده، این الحمدلله میّسر است، باید وارد شویم، باید با مسیر آشنا شویم، باید با نوعِ همراهی آشنا شویم، باید عادت کنیم به همراهی، باید عادت کنیم به هم‏گامی، خداوند به سمت بالا می‏خواهد ببرد، این نباشد که ببخشید خدایا! تا وقتی روی زمین حرکت کنی ما هستیم، توی آسمان بخواهی حرکت دهی ما دیگر نمی‏توانیم! نه، نباید اینطور باشیم. بلکه باید عبدِ همراه و همگام باشیم. https://eitaa.com/maarefquran13951
🌹 : 🌤️ «هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ»: ✍️... «كسى‌كه برای او نباشد تا [به سوی ، ارشاد و] راهنمايى‌اش كند؛ خواهد شد.» 📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹. https://eitaa.com/maarefquran13951
❗چقدر افرادِ خوشحال کم‌اند! 🔺«فَلْيَضْحَکُوا قَليلاً وَ لْيَبْکُوا کَثيرًا جَزاءً بِما کانُوا يَکْسِبُونَ» 🚨 [وای از روزی که فقط] از خوشحالی بخندند؛ و افراد بسیاری به جزای آنچه به دست می‌آوردند، گریان‌اند. https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تحلیل زیبای رهبر انقلاب در مورد درس های بعثت در رابطه با فسادهای اخلاقی 🔹«یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم در بعثت، مقابله‌ی با جاهلیّت بود... 🔹... هرزگی جنسی، هرج و مرج جنسی، ابتذال اخلاقی، برچیده شدن بساط حیا از بین مردم؛ اینها بود دیگر، اینها جزو آن جاهلیّت بود. و بعثت با همه‌ی اینها به مقابله پرداخت. 🔹یعنی جاهلیّتی که «وَ لاتَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلَیَّة الاولیٰ» که در سوره‌ی احزاب خطاب به زنهای مکرّم پیغمبر هست، این یک چنین چیزی است؛ هم نادانی و بی‌سوادی و جهالت در آن هست، هم بداخلاقی و ظلم و تبعیض و حق‌کشی و ضعیف‌کشی هست، هم هرزگی جنسی و بی‌بندوباری و هرج و مرج اخلاقی در آن هست؛ همه‌ی اینها جزو جاهلیّت است. خب، پیغمبر با جاهلیّت به مبارزه پرداخت. 🔹حالا نکته‌ی مهم اینجا است که بسیاری از همان رذایل اخلاقی که آن روز در مکّه رایج بود، در جزیرة‌العرب رایج بود و پیغمبر با اینها به مقابله پرداخت، بسیاری از آن رذایل اخلاقی، امروز در دنیای به‌اصطلاح متمدّن غربی به شکل سازمان‌یافته و بسیار شدیدتر و بسیار وسیع‌تر وجود دارد؛ عیناً همان رذایل اخلاقی در یک مقیاس بزرگ‌تری امروز وجود دارد، با شدّت هر چه بیشتر. 🔹... خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهده‌ی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفه‌ی ما است». https://eitaa.com/maarefquran13951
❗تا چه حدّ به امام زمان عج بَها دهيم؟ ✍️... در سوره‌ی طه، آيه ۱۱۵ جواب اين سئوال داده شده است. خداوند درباره‌ی جد بزرگوارمان آدم علیه‌السلام می‌فرماید: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلی آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» ما قبلاً از آدم(ع) پيمان گرفتيم، با او عهد بستيم، گفتيم ای آدم! نسبت به اين موضوع، اين‌طور که گفته می‌شود رفتار کن، ایشان هم گفت چشم. با ما عهد بست ولی عهدش را فراموش کرد و آن عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد. اين عهد چيست؟ آدم (ع) و به تبعِ ایشان تمامِ بنی‌آدم نسبت به چه موضوعی بايد عزم داشته باشند؟ در احاديث ذيل همين آيه که نگاه می‌کنيم؛ مثلاً در کتاب بصائر الدرجات، صفحه ۷۰ از قول امام باقر (ع) حديثی نقل می‌شود که ایشان فرمود: از آدم علیه‌السلام در موردِ رسول‏الله (ص) و امامانِ بعد از ايشان (ع) خصوصاً نسبت به امام مهدی عج و سیره مهدوی ایشان و گرفته شد؛ «فَتَرَکَ وَ لَمْ يَکُنْ لَهُ عَزْمٌ...» ولی ايشان آن عهدش را ترک کرد، قولش را فراموش کرد، بلکه اصلاً بها نداد و به قولی آن عزم بايد و شايد را نسبت به اهل‏بيت (ع) از خودش بروز نداد. 🔺همچنين مولا در همین حدیث می‌فرمايد: «أَنَّهُمْ هَکَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو الْعَزْمِ أُوْلِي الْعَزْمِ لِأَنَّهُ عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ الْمَهْدِيِّ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ...» در مورد دیگر پیامبران نیز این عهد و پیمان گرفته شد؛ لذا اينکه به بعضی از ایشان گفته می‌شود به اين خاطر است که آنها هم عهد بستند و با تمام وجود بر این عهد و میثاق، کردند. با اولوالعزم و دیگر رسولان در موردِ سیدِ ما رسول‏الله (ص) و ديگر اهل‏بيت (ع) و همچنين در مورد امام زمان(عج) و رفتارهای امام زمان عج که بسته شد، ایشان بنای زندگی‌شان را گذاشتند؛ مبنای حیاتشان را محضریت اهل‌بیت علیهم‌السلام از امام زمان عج گذاشتند؛ چون رفتارهای مولايمان امام زمان عج عجيب است، لذا مخصوصاً از اولوالعزم برای امام زمان عج و رفتارهای امام زمان عج عهد گرفته شد. به ايشان گفته شد که آيا هرچه امام زمان گفت، هر رفتاری انجام داد روی چشمتان می‌گذاريد؟ انجام می‌دهيد؟ قبول می‌کنيد؟ ایشان هم گفتند بله، هرچه امام زمان عج انجام داد، انجام می‌دهيم، هرچه ايشان خواست انجام می‌دهيم، «وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَي أَنَّ ذَلِکَ کَذَلِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِه» یعنی دیگر رسولان از جمله اولوالعزم من الرسل، اقرار کردند و تمام عزمشان را برای حرف شنوی از اهل‌بیت علیهم‌السلام جمع کردند. 📚 در حديث ديگری از همين کتاب بصائر، صفحه ۷۰، باز از قول امام باقر (ع)، صحبت از اين است که خداوند در روز از انبيا (ع) عهد گرفت «قالُوُا أَقرَرْنا و شَهِدْنا يا رَبَّ»، همه آن‌ها گفتند که خدايا! ما اقرار می‌کنيم و اين ماجرا را دنبال می‌کنيم؛ «وَ لَمْ يَجْحَدْ آدَمُ وَ لَمْ يَقِرّ» ولی آدم (ع)، آن عزم بايد و شايد را از خود بروز نداد. زمانی که با انوار طيبه‌ی اهل‏بيت (ع) آشنا شد، وقتی که انوارِ دور را ديد، اقرار نکرد، ولی از بين پيغمبران، پنج نفر عزم بايد و شايد را خیلی خوب از خودشان نشان دادند و لذا اولوالعزم بودن برای اين پنج نفر تثبیت شد. بخاطر چه موضوعی؟ در چه مقوله‌ای بيشتر عزم نشان دادند که بخاطر آن، اينها اولوالعزم ناميده شدند؟ «فَثَبَتَتِ‏ الْعَزِیمَةُ لِهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ فِی الْمَهْدِی‏» (اصول کافی،ج ۲، ص ۸)، به خاطر صددرصد بها دادن به مهدی عج و مهدویت، صفت یا مقوله اولوالعزمی در اين پنج نفر تثبیت شد؛ و ايشان به خاطر امام زمان عج اولوالعزمِ ناميده شدند. بعد امام باقر (ع) می‌فرمايد: آدم (ع) عزم بايد و شايد را نشان نداد و لذا آيه ۱۱۵ طه برایش مطرح شد که ما قبلاً از آدم پيمان گرفتيم، ولی او فراموش کرد و عزم بايد و شايد را از خودش نشان نداد. https://eitaa.com/maarefquran13951
👆: 🔻خب، ما اين بود که به امام زمان عج و ایشان تا چه حدی دهيم؟! تا چه ميزان بها دادن مطلوب است؟ جوابش را خداوند در اين آيه به ما داد، منظور چيست؟ اين آيه را بياوريد و بگذاريد کنار آيه آخر سوره يوسف که خداوند مي‏فرمايد: «و لَقَد کانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبرَةٌ لِأُولِي الأَلبابِ»، ماجراهای رسولان الهی را بشنويد و از سرگذشت ایشان بگيريد. خب ما چه عبرتی از رفتار آدم (ع) بگيريم؟ اين عبرت را بگيريم که بايد را نسبت به امام زمان عج داشته باشیم. اولاً ما نبايد امام زمانمان را کنيم که آدم (ع) عهدش را فراموش کرد و خدا هم برای او دو از قرار داد؛ لذا ما نبايد عهدمان را فراموش کنيم؛ ثانیاً ما بايد عزم زيادی داشته باشيم، کسانی که نسبت به امام زمان عج بيشترين عزم را نشان دهند؛ آنها نزد خداوند متعال دارند. کما اينکه در قرآن هم بهترينِ خوبانِ بعد از اهل‏بيت(ع) بخاطر ميزان عزمشان، بهترين شمرده می‌شوند و به آنها اولوالعزم من الرسل گفته می‌شود. https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ پناه به قرآن در فِتَنِ آخرالزمان! 🔅 قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: «اِذَا التَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُم بِالْقُرْآنِ.» 📍رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هنگامی که فتنه‌ها[ی ] همچون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، بر شما واجب است که به تمسک جویید! 📚 اصول کافی، ج ۲، ص ۴۵۹. https://eitaa.com/maarefquran13951
در محضر مهدی عج بهترین باشیم! ✍️... ما در برای اهل‌بیت (ع) آورده شده‌ایم؛ طبق بسیاری از روایات ما قبل از ورود به دنیا با ولایت اهل‌بیت (ع) و بستیم؛ قول دادیم که تقوای ولایی داشته باشیم و تمام زندگیِ دنیایی را به محضریت و مهدویتِ اهل‌بیت (ع) بپردازیم! اما آیا الآن این‌گونه هستیم؟! اصلاً یادمان می‌آید که چنین قولی به خدا دادیم؟! من خودم بسیار شاهد بوده‌ام که دوستانِ هیئتی و مؤمن، وقتی دور هم نشستند و دارند صحبت می‌کنند، مثلاً بیست دقیقه، نیم ساعت، سه ربع هست که دارند باهم گپ می‌زنند؛ اما کلامشان، کلامی حاکی از حرکت به سوی اهل‌بیت (ع) نیست! بلکه درباره دنیا، درباره یک ماشین یا درباره یک غذا صحبت می‌کنند، درباره مغازه‌ها یا خاطرات بی‌خودی خودشان دارند حرف می‌کنند! موضوعاتی که شنونده اذیت می‌شود که چرا یک انسان مؤمن که باید تمام لحظات عمرش به محضریت و مهدویت اهل‌بیت (ع) بگذرد؛ باید به این موضوعات بپردازد؟ طبق برخی از آیات قرآن و روایات عترت، این و اینطور صحبت‌های بی‌خودی فی‌نفسه دارد. اگر ماها عقوبت نمی‌شویم؛ این دیگر از باب رحمت الهی است. خدا به ماها ترحم می‌کند که عقوبتمان نمی‌کند؛ وگرنه این نیست که خب، حالا کمی صحبت داشتیم دیگر، طوری هم نشد که! نه! اینها عقوبت دارد، آقا یا خانمِ فلانی! شما با بی‌تقوایی خودت، وقتِ خود و اوقات دوستان مؤمنت را به مقولات بی‌خود دنیا تلف کردی! چرا این‌کار را کردی؟ طبق قرآن، انسان حتی چیزهایی که در می‌گذرد هم می‌شود چه رسد به اعمالش! به عنوان مثال خداوند در آیه‌ی ۲۲۵ بقره می‌فرماید: «وَ لکِنْ يُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ حَليمٌ» ولی خدا شما را بدانچه در قلب‌های خود جمع‌آوری کرده‌اید، مؤاخذه می‌کند، و خداوند آمرزنده‌ی بردبار است‏. 🚨بحث اکتسابیات را که شما دنبال می‌کنید؛ درمی‌یابید که اعمال شما، محصولاتِ اعمال شما، بلکه آن چیزی که در قلبِ شما هست؛ همه‌اش مورد قرار می‌گیرد. طبق آیات قرآن، یوم الحساب در ابتدای قیامت نیست. قیامت با قوانین برزخ و ظاهر شدن اعمال انسان‌ها که از جنس برزخ هست مثل اخلاقیات و فقهیات تازه شروع می‌شود. البته وقتی آدم‌ها سر از قبر درمی‌آورند متوجه نیستند، فکر می‌کنند که مانند صحنه دنیاست؛ به تدریج متوجه می‌شوند یک اختلافاتی در این سرزمین با دنیا وجود دارد. خود یوم اول قیامت به حسب پلکان ارتقاء اگر بخواهیم جزئی‌تر نگاه کنیم شامل پلکان هفت آسمان و بعد پله‌های کرسی است. قلب انسان‌ها یعنی مرکز ادراک‌شان، در یا همان آنهاست، لذا تمام آن چیزهایی که در روح شماست، به تبع، آن چیزهایی که در قلب شما هست نسبتاً در اوایل یوم اول قیامت در حدّ ظاهر شدن آشکار می‌شود. یوم دوم قیامت به بعد هم یواش‌یواش نیّات و باطن اعمال انسان‌ها، پیرامون خود فرد، ظهور داده می‌شود، ما خیلی باید مواظب باشیم. حتی چیزهایی که در قلب‌مان می‌گذرد؛ که به داشتید این واقعاً قلبی بود یا ظاهری بود؛ تقوایی که ورزیدید تظاهر بود، بخاطر دیگری بود یا صادقانه بود و بخاطر خدا بود؟ ▪️خیلی اعمال ما وقتی که وجوهِ روح‌مان و از جمله قلب‌مان و قلبیات‌مان ظاهر می‌شود؛ آن اعمال می‌ریزد. چرا؟ چون یا نبود یا به خاطر خدا نبود. در آن دوران معلوم می‌شود که این اعمالی که به عنوان اکتسابیات همراه ما بود؛ اینها قیمتی ندارد؛ بلکه منفی است! چون یا صادقانه نبود یا بخاطر خدا نبود. ما در آینده با این ماجرا مواجه هستیم. لذا در آن دوران «فَلْيَضْحَکُوا قَليلاً وَ لْيَبْکُوا کَثيرًا جَزاءً بِما کانُوا يَکْسِبُونَ» تنها گروهی اندک شادمان هستند؛ و اما دسته‌جات زیادی [از مردم] به خاطر اعمالشان و آنچه به دست می‌آوردند، بسيار گریان‌اند. 🔻 https://eitaa.com/maarefquran13951
🔺 : 👆 🧩 با این توصیف چطور یک انسان به خودش جرأت می‌دهد که وقت خودش و وقت دوستان مؤمنش را با حرف‌های بی‌خود دنیایی مشغول کند، مگر نمی‌ترسد؟ مگر نمی‌ورزد؟ ما در قرآن داریم که: «اتَّقُوا یَوْمًا» نسبت به آن دوران تقوا بورزید. به پیشگاه خدا می‌خواهیم برویم «اتَّقُوا اللهَ»؛ با جهنم مواجه هستیم «اتَّقُوا النّارَ». یک نوع تقوا هم تقوا در قبال ولیّ عالم است؛ ! در حدیث هست که متقین، امیرالمؤمنین (ع) هستند؛ تمام عالم محضر اهل‌بیت (ع) است، ما باید تقوای در قبال اهل‌بیت (ع) داشته باشیم؛ و اولین بحثِ تقوا در قرآن، ذیل آیه دوم سوره بقره، تقوای ولایی است. تقوا در قبال «الْغَیْب» که در روایات فرمودند منظور حجت غائب است. پس ولایتی که به واسطه اهل‌بیت (ع) در اسلام نازل شده و ولایتی که به واسطه این بزرگواران بر گذشتگان نازل شده؛ وجود دارد؛ ما باید در قبالش تقوا بورزیم؛ و امروز هم همین است؛ باید محضر مولایمان مهدی عج را رعایت کنیم و تمام زندگی را معطوف مهدویت ایشان قرار دهیم. https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می بوسم 😘 این پرچم 🇮🇷 را با عشق ؛ ❤️ وفادارت منم تا در جهانم ... 🇮🇷🇮🇷چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران مبارکمون باشه🇮🇷🇮🇷 🇮🇷🇵🇸 https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 امام خمینی امتداد نقش امامت انبیا و امامان حكومت پديده‏‌اى اجتماعى و اصيل در زندگى انسان است كه ابتدا توسط پيامران و رسالت‌‏هاى آسمانى به‌منصۀ ظهور رسيد و ساختار متعادل آن شكل گرفت…. خاتم پيامبران صلی‌الله‌علیه‌وآله توانست با برپايى پاک‏‌ترين و منزه‌ترين حكومت در طول تاريخ، كوشش سلفِ پاک خود را به بهترين شكل به نمايش درآورد. حكومتى كه به حق نقطه عطف بزرگى را در تاريخ بشريت رقم زد و مبانى حكومت صالح را به‌طرز كامل و شگفتى عينيت بخشيد. همان‌گونه كه امامت تداوم نقش نبوت به‌شمار می‌‏رود، مرجعيت نيزدر عصر غيبت تداوم‌‏بخش نقش امامت است و مسئوليت اين رسالت بزرگ را بر عهده دارد. ملت مسلمان ايران به‌عنوان جزئى از امت اسلامى كه بيشترين پيوند را با مرجعيت و بنيان‌‏هاى دينى و مذهبى آن داشت توانست براى اين انكار قهرمانانه و ايستادگى پايدار در راه برپايى حكومت انبيا، امامان و صديقان بنيان بزرگى را شكل دهد. اين بنيان متكامل به‌بركت رهبرى حكيمانۀ مرجعيت صالح كه در امام خمينى تبلور يافت، [شکل گرفت]. اينک در اين لحظات سخت از تاريخ بشريت، ملت بزرگ ايران با حمل اين مشعل و انجام اين مسئوليت در عينيت بخشيدن به انديشه حكومت اسلامى‏ و تأسيس جمهورى اسلامی، نه به‌مثابۀ ملتى كه می‌كوشد تنها خود را بسازد، بلكه به‌عنوان پايگاهى براى پرتوافكنى به جهان اسلام، بلكه تمامى جهان، خود را معرفى می‌‏كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢۵-٢٩ با تلخیص 🆔 @shahidsadr https://eitaa.com/maarefquran13951