eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.3هزار عکس
30.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و شرک 🎙 استاد مکرّم حاج شیخ جعفر دام عزّه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۹/۹ ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 🎞 آپارات: aparat.com/v/FzowP 📌 مدرسه علمیه دارالهدی، قم 🔺 @nasery_ir 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پیام حاج حسین یکتا در پی حادثه ناگوار برای اعضای جمعیت امام رضایی ها: "در داغ جانسوز محمد آقا(فرزند شهید افتخاری) که مثل پسرم برام عزیز بود، زبانم جز به یک جمله نمی چرخد آن هم: 🔘 انا لله و انا الیه راجعون 🔹برای شفای آقای علی یکتا ( برادر ) که در کُما به سر می‌برند سوره حمد را قرائت نماییم. 🌐 @Mabaheeth
حکومت اسلامی بدون ولایت فقیه شدنی است🤔 ✍️ شهاب الدین حائری شیرازی (!!!)
حکومت اسلامی حکومتی است عقلایی که بدنبال بهبود اوضاع فردی واجتماعی جامعه در چاچوب اسلام است.
متن زیر با نقد دو دلیل اصلی ولایت فقیه مدعی است حکومت اسلامی ملازمه ای با ولایت فقیه ندارد.

قائلین به ولایت فقیه به معنای ضرورت حکومت فقیه بر جامعه، از مهمترین دلائل ولایت فقیه، را اطلاعات فقیه در خصوص اهم و مهم در مقام تزاحم بین احکام دانسته اند.

 عموم افعال بشر دارای تکلیفی از جانب شارع هستند. در تزاحم بین این تکالیف، فقیه، میتواند تکلیف اهم را تشخیص دهد.

 آیت الله خمینی از این دلیل به عنوان دلیل عقلی و مهمترین دلیل بر تقدم فقیه بر دیگران در امر حکومت یاد کرده است.

تزاحم چیست؟
تزاحم بین دو تکلیف آنجا حاصل میشود که مکلف دو تکلیف دارد؛ اما توان و قدرت و امکان انجام فقط یک تکلیف را در زمان خاص دارد.

مثال روشن آن، تکلیف تطهیر مسجد و خواندن نماز است در آخر وقت.
فرض کنید نماز به آخر وقت وانهاده اید و الان ملتفت به نجس شدن مسجد شُدید.
 اگر مسجد را تطهیر کنید نماز قضا میشود واگر نماز را مقدم بدارید، وجوب فوری تطهیر مسجد عصیان شده، خصوصا اگر نجاست به نحوی باشد که وهن واهانت به مسجد باشد.
در چنین موقعیتی فقیه با استفاده از معلومات فقهی خود  ممکن است تشخیص دهد تکلیف اهم کدام است تا ان تکلیف مقدم داشته شود.

نکته فراموش شده اینستکه
 مگر اهم ومهم در تکالیف حکومتی از قبیل مثال فوق است که فقیه بواسطه معلومات حاصل از مراجعه به منابع فقه، مقدم داشته شود بر دیگران؟

تزاحم در تکالیف، در امر حکومت از قبیل تزاحم بین بردن آب از سرچشمه زاینده رود به یزد و یا اجازه دادان به ادامه جریان آب در زاینده رود است.

ازقبیل اهم ومهم کردن بین تامین عمق راهبردی با کمک تسلیحاتی به مبارزان یمنی است با تحمل تبعات تحریمی آن ویا وجوب تامین زندگی آبرومندانه برای مردم ایران که مستلزم رابطه تجاری و امکان صادرات و واردات وبرداشته شدن تحریمها میباشد.

اهم ومهم در مسائل و امور حکومتی فوق بیش از آنکه به فقه نیازمند باشد به روابط گستردا با مردم و خصوصیات فردی نظیر هوش اجتماعی و بردباری و  تخصصهای مختلف در علوم و خصوصا سابقه مدیریتی وکار واحاطه به اوضاع مملکت ودنیا دارد.

با توجه به انچه گفته شد دلیل دیگر ولایت فقیه نیز که تقریبا عمده فقهاء قائل به ولایت فقیه به آن استدلال میکنند مردود میشود وآن استدلال از طریق حِسبه است.

امور حِسبه کدامند؟
اموری که در زمان حضور امام معصوم، ایشان متکفل آنند از قبیل سرپرستی یتیمی که ولی و سرپرستی ندارد را امور حِسبه نامند.

 متکفل این امور، در زمان غیبت معصوم، ابتداء فقها هستند به عنوان قدر متیقن از کسانی که میدانیم خداوند رضایت به تکفل انها نسبت به این امور دارد وسپس اگر فقیه نبود عدول مومنین و به همین صورت اولویت بندی میشود تا بالاخره کسی مال آن یتیم را سرپرستی کند ولو یک شخص فاسق که در حفظ ان مال خاص میتواند محل اعتماد شود اگر دیگری اولی از او نبود.

اخیرا اغلب فقهاء قائل به ولایت فقیه  نظیر ایات مکارم شیرازی و مرحوم جواد تبریزی و....
 با توجه به نپذیرفتن ادله عقلی ونقلی ایت الله خمینی بر ولایت فقیه به این دلیل برای وجوب تعیین فقیه برای حکومت بر مردم تمسک جسته اند.

بدین صورت که حکومت در زمان معصوم وظیفه امام است ودر زمان غیبت امام معصوم، مجتهد عادل قدرمتیقن کسانی است که خداوند رضایت به تکفل این امر توسط انها دارد والبته اگر فقیه حایز شرائط نبود به ترتیب اولویت دیگران چنین وظیفه ای می یابند.

اما دلیل مردود بودن این استدلال از آنچه گذشت واضح میگردد.
چون معلومات فقیه در عصر حاضر تناسبی با معلوماتی که مدیر مملکت باید داشته باشد ندارد تا اولویتی برای فقیه نسبت به یک مدیر کارکشته ایجاد نماید.

نکته اخراینکه قید فقاهت برای حاکم، بصورت طبیعی جامعه را از تصدی افراد واجد شرایط حکومت محروم مینماید چرا که روحانیون اغلب نه کارخانه ای اداره کرده اند نه تجربه کاراقتصادی کلان وخرد دارند و نه..... و بواسطه نقص در قانون اساسی در ماراتن تعیین حاکم مسابقه بین کسانی که بصورت نسبی واجد بیشترین شرائط اند برگزار نخواهد شد.

در زمان حضور معصوم، ایشان ممکن است بواسطه خصوصیات فردی شان نظیر عصمت اولویت داشته باشند برای حکومت نسبت به دیگران نه فقاهت به معنی علم اصول وفقه ورجال و ...

لذا از انجا که شیعه قیاس را باطل میداند.
 هرگاه از حکومت و ریاست معصوم بدون دلیل روشن، حکومت و ریاست فقیه، را نتیجه بگیریم  قیاسی خفی مرتکب شده ایم که از تشبیه دومی به اولی نتیجه گیری شده است اگر چه بواسطه بردن مسئله به زیر مجموعه بحث حسبه این قیاس جلی و اشکار نیست

حکومت درعصر غیبت حق کسی است که بتواند استعدادهای فرد وجامعه را بیش از دیگران به کمال برساند فقیه باشد یا نباشد.
@rozaneebefarda
قمار سیاسی آقازاده ماجراجو با گزاره‌های فقهی! بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آقازاده‌های متعددی خود را به جامعه عرضه کردند، برخی با تلاش و جهاد راه پدران نیکو سرشت خویش را در پیش گرفتند و برخی با استفاده از رانت موقعیَّت و جایگاه پدر، خود را در زبان‌ها انداختند؛ امَّا در این میانه برخی هم روش دیگری را اتخاذ کردند؛ «مخالفت کن تا مشهور شوی». آنها بصورت طبیعی بخاطر جایگاه پدر از پایگاه اجتماعی و رسانه ای برخوردار هستند؛ امَّا وقتی با افکار و آراء پدر و مسیری که طی کرده مخالفت می‌کنند، شهرت بیشتری کسب میکنند. آنقدر جذاب می شوند که اجنبی‌ها هم برای آنها سرودست می جنبانند! «شهاب الدین حائری شیرازی»، از آن دسته آقازاده‌هاست که بعد از ارتحال پدر زاهد و عارف و خود، تازه به حرف آمده و هر از گاهی کلماتی را طرح می‌کند که به زعم خود، اکتشاف جدیدی را بدست آورده چالشی بزرگ را برای مسیر انقلاب درست کرده است! انتخاب موضوعات مورد بررسی حائری بیشتر شبیه ماجراجویی سیاسی با پوسته شبه‌علمی بوده است! او در جدیدترین اظهارات مدعی شده «حکومت اسلامی حکومت عقلایی است»، و «حکومت اسلامی بدون غیر فقیه هم شدنی است» و از کلمات او اینگونه برداشت می شود که دخالت مراجع و علمای اسلام در امور اجتماعی و سیاسی کاملا اشتباه بوده است! چرا که از نگاه این آقازاده‌ی ماجراجو، «آنها کارخانه ای را اداره نکرده اند!» و اظهارات عجیب و غریب دیگری که اگر نام نویسنده را از ذیل آن کلمات کنار بگذاریم بیشتر شبیه گفتار عوامانه‌ای است که ناشیانه سعی داشته رنگ و بوی کلمات حوزوی بخود بپاشد! امَا نقد: ۱- ملکه عدالت ، و سالها ممارست با استنباط دینی، فقیه را به مانند عقل پاک و تمام عیاری تبدیل می‌کند که لحظه به لحظه و آن به آن حال مردمان خویش را می پاید و سعی می کند از دریای بیکران منابع دینی، مسیرهای مطمئن در جوانب مهم حیات یک ملت را بیابد و با لطافت دینی و اصول شورایی در اختیار مردم قرار دهد. فقیه عادل، نه یک نمایش دهنده راه صِرف بلکه راهبری است که هم خود در میانه دریای مشکلات در کنار مردم است و هم با کنار زدن هوا و هوس ها و منافع شخصی، در کنار مردم و با مردم از فراعنه زمان رهایی می یابند و در دریای مشکلات غرق نمی شوند! ۲- ، با قیاس مرتبط نیست. قیاس باطل است چون مکتب اسلام قائل به مصالح و مفاسد است. قیاس باطل است چون راه حقَّی وجود دارد که می توان از منابع دینی استنباط کرد و مسیر سعادت واقعی نه خیالی را ترسیم کرد! اساس اسلام برای بشر در تمام جوانب زندگی است و مسیر تنها از طریق اسلام ناب ممکن نه تمسَّک به کمونیسم و نظام سرمایه داری! ۳- خوراج با همین استدلال که احکام الهی بصورت کلی مشخص شده اند، خود را از احکام جزئی و موردی امام معصوم زمان خود بی نیاز دانستند! همیشه لازم است در جامعه دین شناس عادلی باشد تا مردم گرفتار«کج فهمیِ «ابوموسی اشعری ها» نشوند، از مکر«عمرعاص» ها برَهند و بر«معاویه» ها فائق آیند. فهم عمق نقشه‌های دشمنان و شیاطین، کار هر انسانی نیست، عادلی پاک سرشت می خواهد که اسیر نفس نباشد و از شیاطین بدور باشد و فقیهی که با درک کامل از منابع و استنباط دینی، احکام الهی را بر زمان و مکان تطبیق دهد! ۴- تجربه تاریخی بیش از هزار ساله علمای اسلام به درستی نشان داده است که فقهای ربَّانی دلسوزترین افراد به جامعه و آگاه ترین نسبت به شرایط زمانه بوده اند. آنها بخاطر وظایف اجتماعی خود، همیشه در کنار مردم بوده اند، نه در باندهای قدرت جا گرفته اند و نه خود را تافته‌ی جدا بافته از ملت قلمداد کرده‌اند. آنها با دقَّت بسیار سعی کرده اند بنا به«مقتضیات زمان و مکان» احکام اسلام را در اختیار مردم قرار دهند. گاهی حکم جهاد علیه اجانب دادند، گاهی تنباکو را تحریم کردند، گاهی مردم را از خرید کالاهای غیر مسلمین بر حذر داشتند! گاهی تشویق به انتخابات کردند و گاهی چون کوه، جلوی ظلم دیکتاتورهایی چون رضاشاه و محمدرضا ایستادند! تاریخ و ثمرات حضور فقهای بزرگ شیعه در تاریخ آنقدر روشن و افتخار آمیز است که با تبلیغات سوء دشمنان اسلام، دچار خدشه نمی شود. شاید بهتر باشد حائری جوان، تورُّق تاریخ را بجای ساده دلی در پیش گیرد! کلام آخر: جناب شهاب الدین حائری که روزگاری در قمار سیاست، نام و نشان پدر را به معرض گذاشت و روزگاری دیگر منافع ملت را در قمار حمایت شبه‌فقهی از انگاره‌های خسارت‌بار و تحریف‌آمیز دولت «حسن روحانی» گرو بست، و حالا در آرزوی تئوری‌پردازی، به سراغ قمار بر سر ولایت فقیه رفته است و چه بهتر که او از قمار با اعتقادات اصیل دست بردارد؛ چه اینکه ماجراجویی به هر قیمتی میسور و معقول نیست! 📑 @rozaneebefarda 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جنگ رسانه‌ای و ترویج ویروس بدبینی 🎙 مدظله العالی: مردم را دچار یأس، اضطراب، بدبینی و احساس بن‌بست نکنید. ما نباید به آلوده کردن ذهن مردم کمک کنیم. نباید در بیان مشکلات مبالغه کنیم. اینها مضر است. را نباید گسترش داد. 🆔 @darseenghelab 🌐 @Mabaheeth
آیت الله مدرس در کلام امام راحل -
مدرس قدرت روحی بالایی داشت

- مثل مدرس به این روزها پیدا نمی شود

- مدرس در تاریخ نهضت معاصر بسیار غریب بود

- آن که در مجلس با ستم مخالفت کرد، مدرس بود

- مدرس نمونه ی کامل مقابله با استبداد و استعمار بود

- مجلس كأنه احساس نقص مى كرد؛ وقتی مدرس نبود

- مدرس چون حیدر کرار روبرویشان ایستاد و حق را گفت

- مدرس مردی بود با منطق قوی و اطلاعات خوب و شجاعت

- وقتی مدرس می آمد مثل اینکه یک چیز تازه ای حادث می شد

- رضاخان رقیب خودش را مدرس می دانست؛ به دیگران اعتنایی نداشت

- مدرس تنها مرد بزرگی بود که با او -رضاخان- مقابله کرد و ایستاد و مخالفت کرد

- طرحهایی که در مجلس می دانند آنهایی که مخالف ملت بود، مدرس مخالفت می کرد

- یک آدمی بود که نه به مقام اعتنا می کرد و نه به دارایی و امثال ذلك، هیچ اعتنا نمی کرد.

30.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 ۱۰آذر | سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس 🌀 خاطره ای جالب از آیت الله سید حسن مدرس 🔰 از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل می‌کنند که در همان دوره تقریباً چهل و پنج سال پیش یک موجی پیدا شده بود- که هر چند وقت یک بار هم پیدا می‌شود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود- که ما باید را (به قول اینها) از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد. این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و می‌خواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه می‌کرد (گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است.) گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی می‌‏شِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود)، چه از آب در می‌آید! رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حَسنِس، اسم جنابعالی هم حُسینِس، حالا این اسمها را می‌خواهند تبدیل کنند به فارسی، پس من می‌شوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است می‌شود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ، دیگچه؛ یک چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید، لایحه به همین [شوخی] از بین رفت. 📚 آشنایی با قرآن ، ج۶ ، ص ۱۹۵ ------------------•[] 💠@shmotahari 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد : 💬 به شهید مدرس گفتند در خانه‌ی راحت‌تر باشی، بهتر می‌توانی به مردم خدمت کنی؛ مدرس جواب می‌دهد هر چه وضع من بهتر شود، کمتر خدمت می‌کنم، بیشتر می‌کنم! 💬 آنچه که به من جرئت و قدرت می‌دهد در دهان این‌ها بزنم و جلوی همه بایستم این است که بین خانه ۳۰ و ۳۵ ریالی، ۳۰ ریالی را انتخاب می‌کنم. 💬 فرزند می‌گفت وقتی پدرم همه کاره تهران و مجلس بود ما تقریبا هر شب گرسنه می‌خوابیدیم. 🎬 @shenakhte_rahbari 🌐 @Mabaheeth
🗓️ دهم آذر؛ شهادت آیت الله سیدحسن مدرس ◀️ خاطره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف از : 🔸 «در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- میآييم به تهران و تهران را میگيريم. 🔹 دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين آمريكايى، مینويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت: آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم، رد كرد. مجلس به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند. روحانى اين است. يك روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن قلدر شوروى را، روسيه سابق را، يك دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يك روحانى ضعيف، يك مشت استخوان رد كرد! آنها میبينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.» 📚 صحیفه امام ره، مجلد١ / صفحه ۴٢٢ ╭═══════๛═════┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
🔰 خط حزب‌الله ۳۱۷ | قیام علیه غفلت و غارت 🔹️ خط حزب‌الله به‌مناسبت صدمین سالگرد بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی در گزارش این هفته‌ی خود به بررسی تلاش های شخصیت های ضد استعماری ایرانی در دو قرن اخیر و مبارزات آن‌ها با دشمنان خارجی و وابسته‌های داخلی آنان پرداخته است. 🔍 دریافت و مطالعه نسخه pdf👇
هدایت شده از مباحث
💠 مدظله العالی: یاد می‌افتادیم، نیرو میگرفتیم! 🔹 قضیّه‌ی مرحوم میرزا كوچك جنگلی یك قضیّه‌ی ویژه است؛ اگرچه كه در آن دوره‌ی خاص - یعنی در دوره‌ی فاصله‌ی بین مشروطیّت و سرِ كار آمدن رضاخان - حوادث گوناگونی در كشور به‌وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند كار بزرگ دیگر هم در گوشه و كنار كشور اتّفاق افتاده، امّا آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی كه در كار مرحوم هست، در هیچ كدام از این دو سه كار دیگری كه هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. 🔺 منشأ حركت میرزا كوچك خان یك منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. رفتار او هم یك رفتار دینی و اعتقادی است. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹) 🔹 این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگل‌های گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد. 🔺 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای این‌که به یک نسل، هویّت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد. 🔸 امثال او تعدادی بودند که در غربت مبارزه کردند، در غربت هم مُردند؛ اما میبینید که امروز غریب نیستند. جریان تاریخ، جریان عجیبی است. نگذاشت و نخواهد گذاشت شیخ فضل‌الله‌ها و میرزاکوچک‌خان‌ها و خیابانی‌ها و امثال اینها، همچنان که غریب مُردند، غریب بمانند. (۱۳۸۰/۰۲/۱۲) ✔️ @rozaneebefarda 🌐 @Mabaheeth
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی: قضیه مرحوم یک قضیه ویژه است اگر چه در آن دوره خاص یعنی در دوره فاصله بین مشروطیت و سر کار آمدن رضا خان حوادث مختلفی در کشور به وجود آمده است و همزمان با نهضت جنگل چند کار بزرگ دیگر در گوشه و کنار کشور مانند جریان شیخ محمد خیابانی در تبریز یا کلنل محمد تقی‌خان پسیان در مشهد هم اتفاق افتاده، اینها تقریباً همه همزمان هستند لیکن قضیه جنگل یک قضیه ویژه‌ای است، ما قضایای تبریز و حضور مرحوم شیخ محمد خیابانی را خوب می‌دانیم هم در تاریخ نوشته شده و هم قضایای خصوصی و اطلاعات زیادی داریم، آن سبقه مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی بود در هیچ‌کدام از دو سه کار دیگر که همزمان در آن دوره اتفاق افتاده در سراسر ایران نظیر ندارد. میرزا کوچک یک روحانی است یک طلبه است البته من شنیده بودم و برای ما سال‌ها پیش نقل شد که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لیکن خیلی باورکردنی نیست، این را هم مرحوم پدرم نقل می‌کرد از مرحوم آقا سید علی‌اکبر مرعشی که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمد خیابانی بود که او از بزرگان و علمایی بود که منزوی بود در تهران، او گفته بود که میرزا کوچک درس میرزا را درک کرده به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد زیرا میرزا کوچک سنش در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نبود و بعید به نظر می‌رسد ایشان توانسته باشند مرحوم میرزای شیرازی را درک کنند لیکن در اینکه طلبه بود شکی نیست. در حوزه رشت هم بزرگوارانی در آن وقت بودند که می‌توانست از آنها استفاده کند در این هیچ تردیدی نیست بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صد درصد دینی اعتقادی است، رفتار او هم یک رفتار دینی و اعتقادی است یعنی انسان مشاهده می‌کند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت و بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت می‌کردند مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملا حدود شرعی را رعایت می‌کرده. کسانی بودند مثلاً مخالفت اعتقادی با ایشان داشتند همراهان ایشان. آن افراطی‌ها می‌گفتند: آقا، اینها را بزنید سرکوب کنید، اما میرزا کوچک نمی‌گذاشته جلوی اینها را می‌گرفته و مانع می‌شده از اینکه این کار را بکند. یعنی رفتار هم یک رفتار دینی است و حرکت، حرکت ۱۰۰ درصد اسلامی و ایرانی است، آن زمان می‌دانید که غوغای نهضت مارکسیستی و تشکیل شوروی و هیاهویی که در دنیا در بین ملت‌ها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای برخی ملت‌ها به وجود آورده بود طبعا یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و اطرافیان به ایشان کردند از این طریق. لیکن این مرد به خاطر پایبندی‌اش به اسلام جذب تفکر مارکسیستی نشد و به طور صریح و قاطع آن نظریه را رد کرد با آنکه جزو نزدیک‌ترین‌هایی که با او از اول همراه بودند گرایش پیدا کردند. البته آنها هم ناکام از دنیا رفتند و هیچ کدام آنها خیری از این زندگی ندیدند و از آن جریان بلشویکی هیچ خیر و تجاوز جوانمردانه‌ای مشاهده نکردند لیکن ایشان مخالفت کرد. همین جهت بود، این جهت بود و هم با اجنبی مخالف بود یعنی چون اینها سیاستی بود که از طرف اجانب بود با اینکه اینها مقابله‌شان با دستگاه‌های حاکم مثل انگلیس و قزاق و اینها بود؛ اما در عین حال به آن طرف هم جذب نشد. استقلال را حفظ کرد یک نمونه خیلی برجسته‌ای است از میرزا کوچک خان خداوند انشاءلله درجاتش را عالی کند. کار شما هم با این اهدافی که ذکر کردید و با این ترتیبی که گفتید بسیار کار خوبی است. البته کتاب درباره میرزا کوچک زیاد نوشته شده خوشبختانه این مرد موجب شده که برخلاف دیگر کسانی که در این صراط‌های مبارزات وارده شده‌اند اسمش سر زبان‌ها باشد. همه بشناسند او را در حالی که خیلی از اینها کسانی را که من اشاره کردم مردم نمی‌شناسند و اصلا بعضی‌ها اسمشان را نشنیده‌اند، لیکن ایشان در بین مردم شناخته شده است. کتاب درباره او نوشته شده. سعی بشود یک کار جامع و دارای نکته‌های اساسی زندگی او به وجود بیاید. انشا‌ءلله چهره او بیشتر در بین مردم ما، جوان‌های ما، شناخته شود. ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را در رشت و همان محدوده خاص خودش، گیلان به وجود آورده. از شما دوستانی که در این زمینه کار می‌کنید متشکرم و می‌خواهیم که همکاران دولتی و مسئولان تبلیغاتی با شما همکاری کنند و کمک کنند این کار به بهترین وجهی تمام بشود. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته. منبع: بیانات مقام معظم رهبری، در جمع مسئولین کنگره بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی، روز ۲۹ آبان ۱۳۹۱ مشاهده مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره میرزا کوچک 📑 @rozaneebefarda 🌐 @Mabaheeth
🚨 رهبرانقلاب با اشاره به اقدام جنایتکارانه صدام در ۲۳ بهمن ۱۳۶۵: 👈 جنایت بمباران مسابقه فوتبال در ایلام باید در جهان شناخته شود. 🔰 استان در دوران ، یک دژ مستحکم بود. مثل کوه، مثل قلّه‌ی میمک در مقابل دشمنِ صدّامیِ خبیث ایستاد. 🌷 فشار جنگ نتوانست از بُروز استعدادهای این مردم چیزی کم کند. زیر بمبارانها و در شرایط سخت، یک نخبه‌ی نابغه‌ای مثل میشود. کسی که آن‌چنان رتبه‌ی علمی دارد که دشمن احساس میکند وجود این آدم برای مایه‌ی ترقّی است و باید او را از بین ببرند. 🚨 در دنیا معمول است که وقتی یک لشکری پیروز میشود، برایشان غارت و چپاول و ظلم یک چیز عادّی است؛ اینجا رزمنده‌ی مجاهد فی‌سبیل‌اللّه اگر پیروز هم بشود، اخلاصش و رعایت حدودِ الهی‌اش اندکی کم نمیشود، بلکه در حال پیروزی، به خاطر شکرانه‌ی پیروزی، این رعایتها بیشتر هم میشود. ⚠️ چه کسانی پشتیبان صدّام خبیث بودند؟ همان کسانی که این گرگ خونخوار را آن روز پشتیبانی میکردند، امروز دَم از حقوق بشر میزنند و خودشان را متولّی در همه‌ی دنیا میدانند! 🗓️ ۱۴۰۰/۸/۳۰ 💻 @Khamenei_ir 🌐 @Mabaheeth