مباحث
#قرآن_کریم 39
﷽
🔍 ترجمه برخی لغات ؛
💡الصلوة الوسطی : نماز میانه(ظهر)
💡قانتین : خاضعانه
💡رجالاً : پیاده
💡لم تکونوا تعلمون : نمی دانستید
💡متاعاً : هزینه
💡یقبض : تنگ میکند
🌐 @shefae
مباحث
#برنامه_اندروید 📱نرم افزار آموزشی و چند رسانه ای فلاح 🎓 دوره های آموزشی 📖 #مسابقه کتابخوانی 🌐 آزمون
#کتاب_خوانی
📗 نگین آفرینش
📕 خانواده سالم
📲در نرم افزار موبایلی فلاح
🌐 @mabahes_7
#اصطلاحات
🤔 اقسام إجماع و اینکه کدام یک حجّت است.
📚 إصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها ، ص 25
🌐 @mabahes_7
#پیش_مطالعه_اصول
🗓یکشنبه؛ 8 اردیبهشت
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فائده نقل اجماع
عقیده مرحوم شیخ این شد که اجماع منقول حجت نیست و مجتهد نمی تواند به استناد اجماع منقول، فتوا بدهد، ولی اجماع منقول فی الجمله و به عنوان جزء السبب حجت است.
توضیح اینکه :
کلمه اجماع، ظهور دارد در اینکه ناقل نظریات تمامی علماء در تمام اعصار و امصار و یا نظریات تمام علماء معاصر خود را نقل کرده، ولی ما یقین داریم که تتبّع نظریات این تعداد برای ناقل، عقلاً و عرفاً ممکن نیست. پس اجماع در این تعداد حجت نیست، بلکه اجماع در تعدادی حجت است که تتبّع نظریات آنها برای ناقل، ممکن است مثلاً تمام صاحبان کتب فقهیه.
بعد از اینکه اجماع ، در این مقدارحجت شد، گاهی به ضمیمه قرائن دیگر به آن اجماع، می تواند عادتاً مستلزم قول امام گردد.
پس اجماع فی الجمله نه بالجمله و به عنوان جزء السبب، حجت می شود.
🌐 @mabahes_7
#پیش_مطالعه_فقه
🗓یکشنبه؛ 8 اردیبهشت
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
شبهه در موضوع غناء بعضی : در مراثی ، غناء وجود ندارد یعنی موضوعاً از عنوان غناء خارج است .
شیخ ره : این سخن ، عجیب است زیرا عرفاً و لغةً آنچه در غناء ملاک است کیفیت ادای الفاظ است نه نوع الفاظ.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
شبهه در حکم غناء :
برخی : غناء در مراثی و قرآن و عروسی ها حرام نیست . شاید دلیل آنا استحباب کریه برای سیدالشهداء علیه السلام و قرائت قرآن و ادخال سرور در دل مؤمن باشد .
شیخ ره : این دلیل از ریشه فاسد است زیرا کار حرام نمی تواند مقدمه یک أمر مستحبی باشد .مثلاً کسی نمی تواند با این استدلال که ادخال سرور مستحب است ، مرتکب زنا شود . لذا در خبر داریم که قرآن را با ألحان عرب بخوانید نه ألحان أهل فسوق .
محقق أردبیلی ره و محقق سبزواری ره و محدث بحرانی ره از جمله قائلین به جواز غناء در قرآن و مراثی هستند .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
استثنائات مشهور فقهاء در غناء حرام :
مشهور دو مورد را استثناء کرده اند و فتوا به جواز داده اند.
الف) حُداء (آواز شتربان برای سرعت در حرکتِ شتران) ب) غنای زن خواننده در عروسی ها به طوری که همراه با حرام دیگری نباشد .
دلیل مشهور، أخباری است که سنداً و دلالةً، مخدوش است و لذا شیخ ره إحتیاط را در این می دانند که این دو مورد نیز ترک شود کما اینکه شهید اول ره نیز همین نظر را دارند .
🌐 @mabahes_7