8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | امیرالمؤمنین علیه السلام قله حکومت اسلامی
🔻 حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدّظله العالی: «#امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قلهی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان.»
🗓️ ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
🏷 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
📥 سایر کیفیتها👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50660
#نهج_البلاغه | #حکمت ۱۲۱
🏷️ ارزيابى کردار
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: چقدر فاصلۀ بين دو عمل دور است: عملى كه لذّتش مىرود و كيفر آن مىماند و عملى كه رنج آن مىگذرد و پاداش آن ماندگار است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به بندگى) فرموده است: چه دور است بين دو عمل و كردار؛ عملى (نافرمانى) كه لذّت و خوشى آن بگذرد و زيان (كيفر) آن بماند و عملى (طاعت و بندگى) كه رنج آن بگذرد و پاداش و مُزدش بماند.
🇯 🇴 🇮 🇳
امام عليه السلام در اين كلام نورانى اشاره به تفاوت اعمال خيرى كه مورد رضاى خداست و لذات و هوسرانىهاى ناپايدار دنيا كرده مىفرمايد: «اين دو عمل چقدر با هم متفاوتند: عملى كه لذتش مىرود و عواقب سوء آن باقى مىماند و عملى كه زحمتش مىرود و اجر و پاداشش باقى است»؛ (شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَىٰ تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ يَبْقَىٰ أَجْرُهُ) . در ميان كارهاى نيك و بد و اعمال حسنه و سيئه - با اينكه هر كدام جنبۀ مثبت و منفى دارند - اين تفاوت آشكار ديده مىشود؛ اعمال گناهآلود داراى لذتى موقتى و ناپايدار است كه به زودى زايل مىگردد ولى عواقب بد آن هم در دنيا و هم در آخرت دامان انسان را مىگيرد. مثلاً انسانى براى برخوردارى از لذتى آنى به شراب پناه مىبرد. ممكن است اين مادۀ مخدر ساعتى او را از غم و اندوه ته كند و در نشئهاى لذتبخش فرو برد؛ اما به زودى پايان مىيابد و آثار سوء آن در تمام اعضاى بدن او تدريجاً ظاهر مىشود و در آخرت نيز از شراب طهور بهشتى و نوشيدن آب كوثر محروم مىگردد. ولى به عكس، انسانى كه به سراغ بندگى خدا مىرود و در ميدان جهاد با نفس و جهاد با دشمن حاضر مىشود، هر چند با مشكلاتى روبرو مىگردد؛ اما اين مشكلات تدريحا از بين مىرود و اجر و پاداش دنيوى و اخروى آن باقى مىماند. اين همان چيزى است كه قرآن به آن اشاره كرده مىفرمايد: «مٰا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ مٰا عِنْدَ اَللّٰهِ بٰاقٍ» ؛ آنچه نزد شماست از ميان مىرود، و آنچه نزد خداست باقى مىماند». هوسرانى و شهوترانى همچون كفهاى روى آب است كه «فَيَذْهَبُ جُفٰاءً» ؛ سرانجام كفها به بيرون پرتاب مىشوند» و اعمال نيك همچون آب زلال كه به مصداق «وَ أَمّٰا مٰا يَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْضِ» ؛ ولى آنچه به مردم سود مىرساند (\آب يا فلزّ خاص) در زمين مىماند» باقى و برقرار خواهد بود
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
59 - عاقبت به خیری
عبد صالح حاج یحیی مصطفوی اقلیدی که در سفر حج و زیارت عتبات مصاحبت ایشان نصیب شده بود نقل کرد که یکی از أخیار اصفهان به نام سید محمد صَحّاف ارادت و علاقه زیادی به مرحوم سید زین العابدین اصفهانی داشت و چون یک سال از فوت مرحوم سید زین العابدین گذشت شب جمعه ای آن مرحوم را در خواب دید که در بستانی وسیع و قصری رفیع است و در آن انواع فرشهای حریر و استبرق و ریاحین و گلهای رنگارنگ و انواع خوردنیها و آشامیدنیها و جویهای آب و خلاصه انواع لذایذ و بهجتهای موجود به طوری که مبهوت می شود و می فهمد که عالم #برزخ است و آرزو می کند که در آن مقام باشد .
پس به جناب سید می گوید شما در چنین مقامی در کمال بهجت و آسایش هستید و ما در دنیا گرفتار هزاران ناملایم و ناراحتی می باشیم ، خوب است مرا نزد خود در این مقام جای دهید.
جناب سید می فرماید اگر مایل هستی با ما باشی هفته دیگر #شب_جمعه منتظر شما هستم از خواب بیدار می شود و یقین می کند که یک هفته از عمرش بیشتر نمانده است پس سرگرم اصلاح کارهایش می شود، بدهی هایش را می پردازد و وصیتهای لازمه اش را به أهلش می نماید .
بستگانش می گویند این چه حالتی است که عارضت شده ؟ می گوید خیال سفر طولانی دارم .
بالجمله روز پنجشنبه آنها را با خبر می کند و می گوید روز آخر #عمر من است و امشب به منزل خود می روم. می گویند تو در کمال صحت و سلامتی هستی می گوید وعده حتمی است شب را نمی خوابد و تا صبح به #دعا و #استغفار مشغول می شود و اهلش را وا می دارد استراحت کنند .
پس از طلوع #فجر که به بالینش می آیند می بینند رو به قبله خوابیده و از دنیا رفته است، رحمة اللّه علیه.
... صحبت سر این بود که برای استعاذه چه لفظی بهتر است. عرض کردم لفظ استعاذه یک مساله است؛ ولی معنایش یک مسالهی دیگر است. آنچه مرا از شرّ شیطان نجات میدهد، پناه بردن به #ولایت حقتعالی و اهلبیت علیهمالسلام است.
🔸 #استعاذه، یعنی انسان خودش را بگونهای از درگیری با شیطان به ولایت رحمان و اهلبیت علیهمالسلام متصل بکند و مدد بگیرد؛ چون که خودِ همین درگیری کِسلکننده است مگر اینکه مدد و کمک با استعاذه برسد.
🔹 استعاذه فقط گفتن یک لفظ نیست. استعاذه یک توجه باطنی به ولایت حقتعالی و رفتن زیر یک پرچم سفید🏳️ و امن است. حقیقت استعاذه مهم است که انسان در این درگیری زیر چتر حق تعالی برود. آن وقت که خواست مصداقاً زیر چتر☂️ حق تعالی برود میبیند که باید زیر چتر اهلبیت علیهم السلام رفت. میبیند که اینجا قویّ و تأمین میشود؛ بالأخره یدالله و وجه الله به همین معنی است.
🔸 انسان آنجا احساس میکند توجه به #امیرالمؤمنین علیهالسلام چقدر انسان را تقویت میکند و یا گریه بر #سیدالشهدا چقدر انسان را سبک میکند و خودش یک نوع پناهبردن به ولایت حقتعالی است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
گاهی شخص کمی از خوف خدا یا برای مصائب اهل بیت علیهم السلام گریه میکند یا روزه میگیرد، در همان حال شیطانش ضعیف میشود.
🔸 در روایات هم این مطلب آمده است (رک: أمالي صدوق صفحه61) اما بعضیها گاهی خَلط میکنند و فکر میکنند که اگر شخص روزه بگیرد آن شیطان بزرگ ضعیف میشود. در حالی که این طور نیست؛ بلکه اطراف انسان خیلی از شیاطین هستند [آنها هستند که با روزه گرفتن او ضعیف می شوند که در نهایت نفوذ شیطان بزرگ در این انسان کم می شود.]
🔹 خوبیاش این است که انسان می تواند در این راه پر نشیب و فراز، برود و بیاید و با انجام اعمال صالح این شیاطین را دور کند و فضا را برای بارش باران رحمت الهی آماده کند و در نهایت یک شخصیت خدایی تعریف بشود.
🔸 روزه برای دفع شیاطین خیلی مؤثر است و شیاطین خیلی از #روزه اذیت میشوند. #نماز هم به شرط توجه خوب است؛ ولی روزه یک مُهر و مومی است. حتی انسان اگر با گرفتن روزه خوابید اشکالی ندارد و خوب است. روزه خیلی مؤثر است. همچنین یکی از موثرترین ابزار که شیاطین را دور میکند، #توجّه است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
@nasery_ir