فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شور و شکوه عزاداری حسینی در ترکیه
حاشیه
ترکیه بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی پدید آمد و بعد از کوتاهی سکولاریسم و بلکه لائیسیته در آن به صورت ساختاری و قانونی، نهادینه شد.
اینک بعد از سالها بگیر و ببند و ممنوعیت عزاداری و تبلیغات گسترده برای رواج بیدینی، شیعیان غيور آن سامان اینگونه علمداری میکنند.
#بازگشتبهدین و صیانت از شعائر و مناسک، یکی از رهآوردهای بزرگ #انقلاباسلامی است؛ نه فقط در میان شیعیان که در تمام جهان.
@rozaneebefarda
🖼 #پوستر | دیدگاه صاحبنظران و اندیشمندان دنیا پیرامون #امام_حسین علیهالسلام و قیام آن حضرت
#محرم
┈••✾🏴✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#پادکست| مکتب حسین، مکتب انسان سازی است...
🍃🌹🍃
🎙استاد شهيد #مرتضی_مطهری
#محرم
@fatemune
┈••✾🏴✾••┈
🚩 @Mabaheeth
عظمت مقام زینب کبری(س)10.mp3
1.73M
◉━━━━━────
↻ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ⇆
🎧 منبر: #بعثت_خون
1️⃣1️⃣ فصل یازدهم: عظمت مقام #زینب_کبری(سلام الله علیها)
🎙#امام_خامنه_ای مدظله العالی
#محرم
#از_تبیین_تا_قیام
#امام_حسین علیه السلام
┈••✾🏴✾••┈
🚩 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #روضه | شام غریبان
🎙حاج #میثم_مطیعی
#محرم
#امام_حسین علیه السلام
#هیئت_مجازی
@fatemune
┈••✾🏴✾••┈
🚩 @Mabaheeth
رسولی.mp3
1.59M
●━━━━━──────
⇆ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ ↻
▪️منم می خوام ببینمت امام حسین (علیهالسلام)
▪️منم می خوام شهید بشم امام حسین (علیهالسلام)
🎤 حاج #مهدی_رسولی
#محرم
#امام_حسین علیه السلام
#هیئت_مجازی
┈••✾🏴✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ویدئو_کلیپ | نگاهی به بیانات #رهبر_انقلاب #امام_خامنه_ای مدظله العالی درباره تاریخ قیام عاشورا
🚩 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجدید عهد میکنیم
🔹️بخشی از سخنرانی حماسی و عاشورایی
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله
سید هاشم الحیدری
در شب عاشورا سال ۱۴۰۰
در حمایت از خط #ولایت_فقیه
#محرم
#عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
@hashemalhaidary
🚩 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #استوری | زمینهسازی ظهور
🏴 امام خامنهای(مدظلهالعالی): اگر همه ما عاشورایی باشیم، زمینه ظهور ولی مطلق حق فراهم خواهد شد.
آفتاب در مصاف.pdf
3.92M
#کتاب | #مطالعه
📗 کتاب " آفتاب در مصاف " شامل مجموعه ی گفتارهای #امام_خامنه_ای مدظله العالی درباره ی وجود مقدس #امام_حسین علیه السلام و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورای سال 61 هجری است.
📖 @ketab_arzeshi
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | #رهبر_انقلاب: پروردگارا! نعمت یاد امام حسین (علیه السلام) را روزبهروز در کشور ما فراوانتر و مستدامتر بفرما.
👈🏻 ما را سربازان جهادِ عظیمِ تبیین قرار بده.
🏴 #از_تبیین_تا_قیام
📥 نسخه کیفیت اصلی👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50712
#نهج_البلاغه | #حکمت ۱۴۲
🏷️ ارزش دوستی
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلتَّوَدُّدُ نِصْفُ اَلْعَقْلِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: دوستى كردن نيمى از خردمندى است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام:
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار محبت و دوستى با مردم نيمى از عقل است»؛ (التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ)
تعبير به «نيمى از عقل» اشاره به اين است كه كارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودّد» اين است كه كارهايى انجام دهد كه نشانۀ كمال #محبت و دوستى باشد؛ در مشكلات به يارى آنها بشتابد و در برابر كارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقامجويى عفو كند و با چهرۀ گشاده با مردم روبهرو شود، در برابر آنها تواضع كند، سخنان آنها را بشنود و به آنها احترام بگذارد. مجموعۀ اين امور و مانند آن را «تودد» مىگويند كه آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زيادى در سايۀ تودد براى انسان پيدا مىشوند، اگر اهل كسب و تجارت باشد مشتريان او فراوان مىگردند و اگر مدير تشكيلاتى باشد افرادى كه در زيرمجموعۀ او هستند به او عشق مىورزند و وظايف خود را به خوبى انجام مىدهند، چنانچه فرماندۀ لشگرى باشد افراد لشگر او سر بر فرمان او خواهند بود، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مىكنند و ارشادات و نصايحش را به گوش جان مىپذيرند و چنانچه پدر و بزرگتر #خانواده باشد #همسر و فرزندان به او علاقهمند مىشوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از محبت و آرامش و همكارى خواهد بود و همچنين افراد ديگر در محيطها و پستهاى ديگر.
ولى به عكس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قيافۀ درهم كشيده روبهرو شود، بىاعتنايى كند، تكبّر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بىاعتنا باشد و به تعبير قرآن «فَظّ غليظ القلب» باشد از اطراف او پراكنده مىشوند، در ميان جمع زندگى مىكند ولى تك و تنهاست.
به گفتۀ شاعر:
نهال دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد
درخت دشمنى بركن كه رنج بىشمار آرد
در بحار الانوار از #امام_حسن_عسكرى عليه السلام در ضمن مواعظ آن حضرت چنين نقل شده: «مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ ؛ كسى كه #تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبيعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسيار مىشوند و ثنا خوانانش فراوان و از اين طريق بر دشمنانش پيروز مىگردد»
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
#شهید_دستغیب
80 - برات آزادی و عنایت رضوی علیه السلام
مُحبّ صادق اهل بیت (علیهم السلام) جناب حیدرآقا تهرانی نقل نمود در چند سال قبل روزی در رواق مطهر #حضرت_رضا علیه السّلام مشرف بودم، پیرمردی را که از پیری خمیده شده و موی سر و صورتش سفید و ابروهایش بر چشمش ریخته، #حضور_قلب و #خشوع او مرا متوجه ساخت تا وقتی که خواست حرکت کند دیدم عاجز است از حرکت کردن. او را یاری کردم در بلند شدن. پرسیدم منزلت کجاست تا تو را به منزل رسانم، گفت در حجره ای از مدرسه خیرات خان. او را تا منزلش رساندم و سخت مورد علاقه ام شد به طوری که همه روزه می رفتم و او را در کارهایش یاری می کردم. اسم و محل و حالاتش را پرسیدم، گفت اسمم ابراهیم از اهل عراق و زبان فارسی را هم می دانست.
ضمن بیان حالاتش گفت من از سن جوانی تا حال هر ساله برای زیارت قبر مطهر حضرت رضا علیه السّلام مشرّف می شوم و مدتی توقف کرده و به عراق مراجعت می کنم و در سن جوانی که هنوز اتومبیل نبود، دو مرتبه پیاده مشرف و در مرتبه اول سه نفر جوان که با من همسن و رفاقت و صداقت ایمانی بین ما بود و سخت با یکدیگر علاقه و محبت داشتیم و مرا تا یک فرسخی مشایعت کردند و از مفارقت من و اینکه نمی توانند با من مشرف شوند، سخت افسرده و نگران بودند. هنگام وداع با من گریستند و گفتند تو جوانی و سفر اول و پیاده به زحمت می روی؛ البته مورد نظر واقع می شوی، حاجت ما به تو آن است که از طرف ما سه نفر هم سلامی تقدیم امام علیه السّلام نموده و در آن محل شریف، یادی از ما بنما پس آنها را وداع نموده و به سمت مشهد حرکت کردم؛ پس از ورود به #مشهدمقدس با همان حالت خستگی و ناراحتی به حرم مطهر مشرف شده، پس از #زیارت در گوشه ای از حرم افتادم و حالت بی خودی و بی خبری به من عارض شد. در آن حالت دیدم حضرت رضا علیه السّلام به دست مبارکش رقعه های بی شماری است و به تمام زوار از مرد و زن حتی بچه ها رقعه ای می دهد، چون به من رسیدند چهار رقعه به من مرحمت فرمود ، پرسیدم چه شده ؟ به من چهار رقعه دادید؟ فرمود یکی برای خودت و سه تا برای سه رفیقت. عرض کردم این کار مناسب حضرتت نیست ، خوب است به دیگری امر فرمایید این رقعه ها را تقسیم کند.
حضرت فرمود : این #جمعیت همه به امید من آمده اند و خودم باید به آنها برسم؛ پس یکی از آن رقعه ها را گشودم چهار جمله نوشته شده بود :( بَرائَهٌ مِنَ النّار وَ امانٌ مِنَ الْحِسابِ وَ دُخُولٌ فِی الْجَنَّهِ وَ اَنَ ابْنُ رَسُولِ اللّهِ صلّی اللّه علیه و آله ) .
👈 از این داستان دو نتیجه می گیریم : یکی کثرت رأفت و عنایت و مرحمت حضرت رضا علیه السّلام است در باره زوار قبرش به طوری که هرکَس به امید نجات به آن حضرت پناهنده شود در باره اش #شفاعت خواهد فرمود و هیچ کَس از در خانه آن بزرگوار محروم نخواهد گشت.
دیگر آنکه : هرکَس به راستی آرزوی زیارت آن حضرت را داشته باشد و او را میسّر نشود و از دیگری التماس کند که به نیابت او زیارت کند مانند همان کسی است که زیارت می کند آن حضرت را و این مطلب اختصاصی به زیارت آن حضرت ندارد بلکه در جمیع امور خیریه است؛ یعنی هرکَس کار خیری را دوست دارد و به راستی آرزوی رسیدن به آن در دلش باشد و انجام دادن آن برایش میسر نباشد و دوست دارد کسی که آن را انجام می دهد، یقیناً مانند همان کَس خواهد بود و به مثل ثواب او خواهد رسید و شواهد این مطلب از روایات بسیار است :
از آن جمله جابر بن عبداللّه انصاری گاهی که به #کربلا برای زیارت قبر شریف حضرت #سیدالشهداء علیه السّلام مشرف شده بود پس از زیارت قبور شهدای کربلا، آن بزرگواران را خطاب نموده و گفت به خدا قسم ! ما با شما شریک بودیم در آنچه داخل آن شُدید . عطیه بن سعد کوفی که همراهش بود به او گفت چگونه ما با شهدای کربلا شریک هستیم در حالی که در فراز و نشیب همراه آنها نبودیم و شمشیر نزدیم و آنها میان سر و تنشان جدایی افتاد، فرزندانشان یتیم و زنانشان بیوه شدند : فَقالَ لی یا عَطِیَّهُ سَمِعْتُ حَبیبی رَسُولَ اللّهِ صلّی اللّه علیه و آله یِقَوُلُ مَنْ اَحَبَّ قَوْماً حُشِر مَعَهمْ وَ مَنْ اَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ شَرِکَ فی عَمَلِهِمْ وَ الَّذی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نِیَّتی وَ نِیَّهِ اَصْحابی عَلی ما مَضی عَلَیْهِ الْحُسَیْنُ وَ اَصْحابُهُ ¹
یعنی : جابر گفت ای عطیه ! از حبیب خود رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله شنیدم می فرمود : هرکَس قومی را دوست دارد با آنها محشور شود و هرکَس عمل قومی را دوست دارد در آن عمل با آنها شریک باشد. سوگند به آن خدایی که محمد صلّی اللّه علیه و آله را به راستی فرستاد نیت من و اصحاب من همان است که حسین علیه السّلام و اصحابش بر آن نیت درگذشتند.
از آن جمله حضرت رضا علیه السّلام به ریان بن شبیب فرمود : یَابْنَ شُبَیْبِ اِنْ سَرَکَ اَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوابِ مِثْلُ ما لِمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ الْحُسَیْنِ فَقُلْ مَتی ما ذَکَرتَهُ یالَیْتَنی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظیماً ²
ای پسر شبیب ! اگر تو را مسرور می کند که بوده باشد برای تو از ثواب، مانند ثواب آن کسانی که با حسین علیه السّلام شهید شدند پس هرگاه یاد آن حضرت کنی بگو : ( یا لَیْتَنی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظیماً )
یعنی :
ای کاش ! بودم با اصحاب حسین علیه السّلام پس به سعادت بزرگی می رسیدم .ناگفته نماند که رسیدن به مانند ثواب شهدا وقتی است که در این تمنّا صادق باشد؛ یعنی کشته شدن در راه خدا میل قلبی او باشد به طوری که اگر زمینه آن پیش آید، علاقه به خود و اولاد و مال و مقام مانع او نگردد؛ پس کسی که حبّ به ذات و شهوات و علاقه به دنیا تمام دلش را احاطه کرده به طوری که اگر در واقعه #کربلا می بود این علاقه ها نمی گذاشت که جزء شهیدان گردد در گفتن جمله یالیتنی، کاذب است . یک نفر از اهل علم می گفت سالها در غرور و اشتباه بودم و خود را با شهدای کربلا در ثواب شریک می دانستم تا اینکه شبی در خواب صحنه کربلا را به تفصیلی که در کتب مقاتل است مشاهده کردم و خود را نزدیک امام علیه السّلام دیدم؛ پس قاسم بن الحسن علیه السّلام را دیدم که رفت میدان و کشته شد. به خاطرم گذشت که چون امام علیه السّلام دیگر یاور ندارد الان به من امر به جهاد می فرماید؛ پس از ترس به عقب رفته که خود را پنهان نمایم. پس اسبی را دیدم بر آن سوار شده به سرعت فرار کردم تا از شدت هول از خواب بیدار شدم؛ پس دانستم عمری در اشتباه بودم و تمنای کشته شدن در راه خدا که وِرد زبانم بود، خالی از حقیقت و #دروغ بوده است. غرض از نقل این جمله این است که خواننده عزیز گرفتار غرور نگردد و بداند؛ اولاً رسیدن به ثواب شهدا در صورتی است که تمنای حقیقی باشد و آن هم با احاطه حبّ دنیا بر دل محال خواهد بود و عمری باید در جهاد با نفس و نبرد با هوی و هوس در رنج و شکنجه باشد تا حقیقتی پیدا کند و اگر شهید در میدان جنگ، یک مرتبه قرار می گیرد و کشته و راحت می شود لکن شخص مجاهد با نفس، عمری در میدان نبرد با نفس و شیطان است و در حدیث نبوی صلّی اللّه علیه و آله آن را ( جهاداکبر ) نامیده است . و ثانیاً در صورتی که تمنای حقیقی باشد، مانندِ ثواب شهید به او داده می شود نه عین آن ؛ زیرا آن درجه و مقامی که خداوند به شهدای کربلا در برابر فداکاری عجیب آنها به ایشان مرحمت فرموده به هیچ شهیدی از اولین و آخرین نداده چه رسد به کسی که تنها همان تمنا را داشته باشد، بلی در برابر تمنایش اگر حقیقتی داشته باشد ثوابی بمانند و شبیه آنچه به شهدا داده تفضلاً مرحمت خواهد فرمود . -------------------------------------------- 1- نفس المهموم ، صفحه 300 2- همان مدرک ، صفحه 17