eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.6هزار عکس
32.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین ▪️به لطف خداوند و عنایت امام زمان علیه السلام ان شاءالله از این هفته (پنجشنبه هفتم مهر) روضه هفتگی هیئت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف در آستان مقدس امام‌زاده شاه جمال با سخنرانی برگزار می‌شود. ▪️ شبهای جمعه ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه ▪️انتهای بلوار دانش (به سمت بلوار امام رضا علیه السلام) آستان مقدس امام‌زاده شاه جمال (سید جمال الدین) 📌 مکان دقیق امام‌زاده: nshn.ir/a1sbsdQr2x7h0u zil.ink/ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۹۳ 🏷️ لزوم وجود نشاط در انجام کارها ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: دل‌ها را روى آوردن و پشت كردنى است؛ پس دل‌ها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشى دارند و روى آوردنى؛ زيرا اگر دل را به اجبار به كارى وادارى كور مى‌گردد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در زيان مجبور نمودن بكار) فرموده است: محقّقاً دلها را خواهش و رو آوردن و رو گردانيدنى است؛ پس بسوى آنها بياييد (آنها را وادار نمائيد) از راه خواهش و رو آوردن آنها (نه از راه بى‌ميلى و نخواستن آنها) زيرا هر گاه دل (بانجام كارى) مجبور شود كور گردد (خسته و مانده شده آنرا درست انجام ندهد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يك نكتۀ اساسى روانشناسى اشاره كرده مى‌فرمايد: «براى دل‌هاى (آدميان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار است هنگامى كه مى‌خواهيد كارى انجام دهيد از سوى علاقه و اشتياق وارد شويد؛ زيرا اگر قلب را مجبور به كارى كنند نابينا مى‌شود»؛ (إِنَّ‌ لِلْقُلُوبِ‌ شَهْوَةً‌ وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ‌ قِبَلِ‌ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ‌ الْقَلْبَ‌ إِذَا أُكْرِهَ‌ عَمِيَ‌) منظور از «قلب» و «قلوب» در اين عبارت، عقل و فكر انسان است كه حالات مختلفى دارد؛ گاهى در حال نشاط و علاقه به انجام دادن كارى و زمانى در حال تنفر و بى‌ميلى و بى‌علاقگى است. هر گاه در حال نشاط؛ مثلاً نشاط بر عبادات، به سراغ عبادت مى‌رويم و مى‌توانيم با عبادت را به نحو كامل أحسن به پايان ببريم؛ اما در حالى كه تمايلات درونى موافق نيست كار به زحمت انجام مى‌شود و ايجاد خستگى و ناراحتى مى‌كند. ازاين‌رو در حكمت 312 اين جمله آمده است كه مى‌فرمايد: «إنّ‌ لِلْقُلُوبِ‌ إقْبالاً وَ إدْباراً؛ فَإذا أقْبَلَتْ‌ فَاحْمِلُوها عَلَى النَّوافِلِ‌ وَ إذا أدْبَرَتْ‌ فَاقْتَصِرُوا بِها عَلَى الْفَرائِضِ‌ ؛ دل‌ها گاهى پرنشاط و زمانى بى‌نشاط است؛ آن‌گاه كه نشاط دارند آنها را بر انجام دادن مستحبات (علاوه بر واجبات) بگماريد و هنگامى كه بى‌نشاط‌اند تنها به انجام دادن واجبات قناعت نماييد». همين مضمون در كتاب شريف كافى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده و با تعبير مشروح‌ترى در كلام امام على بن موسى الرضا عليه السلام ديده مى‌شود؛ آنجا كه فرمود: «إِنَّ‌ لِلْقُلُوبِ‌ إقْبالاً وَ إدْباراً وَ نِشاطاً وَ فُتُوراً فَإذا أقْبَلَتْ‌ بَصُرَتْ‌ وَ فَهِمَتْ‌ وَ إذا أدْبَرَتْ‌ كَلَّتْ‌ وَ مَلَّتْ‌ فَخُذُوها عِنْدَ إقْبالِها وَ نِشاطِها وَ اتْرُكُوها عِنْدَ إدْبارِها وَ فُتُورِها ؛ دل‌ها اقبال و ادبار و نشاط و سُستى دارند. هنگامى كه اقبال كند (و پرنشاط باشد) حقايق را به خوبى مى‌بيند و مى‌فهمد و هنگامى كه ادبار كند، ناتوان و ملول مى‌گردد؛ بنابراين در هنگام ادبار و نشاط به سراغ آن برويد و در هنگام ادبار و فتور آن را رها سازيد»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
128 - سلطنت حسین (علیه السلام) در عالم دیگر مرحوم آقای سید محمد تقی گلستان (مدیر روزنامه گلستان) نقل کرد که در اوایل سن جوانی چند نفر همسال و با هم یکدل و یک جهت بودیم (نامهای آنها را ذکر نمود و بنده فراموش کرده ام) دوره ای داشتیم هرشبی در منزل یکی از دوستان می رفتیم و با هم بودیم. یکی از آنان پدرش حسینی بود یعنی به علیه السّلام سخت علاقه مند بود و در تعزیه و زاری و بر آن حضرت بی اختیار بود تا جایی که شبی که نوبت میهمانی پسرش بود می گفت من راضی نیستم در منزل من بیایید مگر اینکه روضه خوانی هم بیاید و ذکری از حضرت سیدالشهداء علیه السّلام کند و لذا هر شبی که نوبت آن رفیق بود مجلس ما به روضه و تعزیه داری تمام می شد. پس از چندی آن پیرمرد محترم مرحوم شد و مرگش همه ما را سخت ناراحت کرد تا اینکه شبی در عالم رؤیا او را دیدم و متذکر شدم که مرده است و هر کَس انگشت ابهام ( شست ) مرده را بگیرد هرچه از او بپرسد جواب می گوید؛ لذا ابهام او را گرفتم و گفتم تو را رها نمی کنم تا برایم حالات خود از ساعت مرگ تا کنون را نقل کنی. حالات ترس و لرز شدیدی به او دست داد و گفت نپرس که گفتنی نیست. چون از گفتن حالاتش مأیوس شدم، گفتم پس چیزی را که در این عالم فهمیدی برایم بگو تا من هم بدانم. گفت: برایت بگویم علیه السّلام را که در دنیا یادش می کردیم نشناختیم. اینجا که آمدم مقام و سلطنت و عزت او را مشاهده کردم و طوری است که آن را هم نمی توانم به تو بفهمانم، جز اینکه خودت بیایی در این عالم و ببینی . مراتب بالاتر را نمی تواند بفهمد. در این مقام دو مطلب باید دانسته شود؛ یکی چرا ارواح در شرح گزارشات عالم برزخ برای زنده ها که در عالم خواب به آنها ربط پیدا می کنند لرزان می شوند و خودداری می نمایند دیگر بیان مقام حضرت سیدالشهداء علیه السّلام در برزخ و قیامت . اما نسبت به مطلب اول پس گوییم هر صاحب ادراکی، ادراکهای او منحصر است به آنچه در مرتبه اوست و محال است مرتبه بالاتر را که نسبت به او عالم دیگری است ادراک نماید. دانشمندی در این مورد مثال زده است برای ادراکات بشری نسبت به موجودات غیبی، گوید مانند اینکه مورچه ای در بیابانی در حرکت است تا می رسد به چوب سیم تلفن، مورچه از آن چوب جز جسمی ادراک نمی کند حتی تمیز اینکه چوب است نه سنگ و نه آهن نمی دهد تا چه رسد به اینکه بفهمد روی این چوب سیمی است که دو شهر را به یکدیگر متصل می کند و هزاران بشر به وسیله این سیم کارهای بزرگی را انجام می دهند. همچنین بشر تا در قید حیات مادی است محال است آن طوری که سزاوار است سر در عالم ماورای طبیعت و عالم ملکوت درآورد و کیفیت ارواح و عالم جزا و ثواب و عقاب را درک نماید. خواب، تجرد مختصری است اگر گفته شود که در حالت خواب تا اندازه ای روح از بدن فاصله دارد نباید مانعی از ادراک امور برزخی او باشد؛ پس چرا اموات از گزارشات خود مضایقه دارند. در پاسخ گوییم؛ اولاً روح در حالت خواب قطع علاقه کلی از بدن نکرده است. و ثانیاً : آنچه در خواب درک کند قوه متخیله او آن معنا را مطابق مدرکات مادی و دنیوی که مرتبه فعلی اوست درک نموده و چون بیدار می شود همان مدرک تخیلی اش در حافظه اش می ماند و از اینجاست که بسیاری از رؤیاها مرموز و نیاز به تعبیر دارد. شرح عروسی برای بچه برای روشن شدن مطلب مثالی گفته می شود : هرگاه مادری برای بچه سه چهارساله اش شرح عروسی و مجلس مفصل و جمال عروس و تشریفات و انواع میوه ها و شیرینی ها و غیره را بدهد، بچه فورا همان عروسکی که مادرش برایش خریده در نظرش می آید و شیرینی مختصری که خودش درک کرده ، منتها قدری بیشتر و بزرگتر و بهتر . آیا ممکن است بچه لذت شب زفاف را درک کند؟ تنها همان لذت خودش از گرفتن عروسک در بغل را درک می نماید ، همچنین است وصف حورالعین و سایر لذتهایی که در برزخ و بهشت است برای کسی که مقید و محصور در عالم طبیعت است. و همچنین وصف رنجها و شکنجه ها و سختیهای برزخ و قیامت برای کسی که در دنیاست از آنها چیزی درک نمی کند جز رنجها و سختیهای عالم دنیا، در حالی که آنها طوری دیگر و هزاران مرتبه بالاتر است. از اینجاست که در قرآن مجید می فرماید : (هیچکس نمی داند چه برای آنان پنهان ( ذخیره ) شده از چیزهایی که اسباب روشنایی چشمشان باشد)¹ درک مقام حسین (علیه السلام) بسته به علم است و اما مطلب دوم یعنی مقام حضرت سیدالشهداء علیه السّلام در برزخ چنانچه گذشت انسان تا در دنیا و با بدن مادی و اسیر طبیعت است جز اوضاع و گزارشات دنیوی را ادراک نمی تواند نماید تا جایی که اگر در دوستی دنیا فرو رود عوالم بالا و ماورای طبیعت یعنی برزخ و قیامت را منکر می شود بلکه گزارشات آن عوالم را مسخره می نماید.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#متن | #رساله_حقوق #امام_سجاد(علیه السلام) •──•❃❀✿( ۳۷ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ الْخَ
| (علیه السلام) •──•❃❀✿( ۳۸ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ الْخَصْمِ الْمُدَّعَى عَلَيْهِ فَإِنْ كَانَ مَا تَدَّعِيهِ حَقّاً أَجْمَلْتَ فِي مُقَاوَلَتِهِ بِمَخْرَجِ الدَّعْوَى فَإِنَّ لِلدَّعْوَى غِلْظَةً فِي سَمْعِ الْمُدَّعَى عَلَيْهِ وَ قَصَدْتَ قَصْدَ حُجَّتِكَ بِالرِّفْقِ وَ أَمْهَلِ الْمُهْلَةِ وَ أَبْيَنِ الْبَيَانِ وَ أَلْطَفِ اللُّطْفِ وَ لَمْ تَتَشَاغَلْ عَنْ حُجَّتِكَ بِمُنَازَعَتِهِ بِالْقِيلِ وَ الْقَالِ فَتَذْهَبَ عَنْكَ حُجَّتُكَ وَ لَا يَكُونَ لَكَ فِي ذَلِكَ دَرَكٌ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈ ✨ و أما حق طرفى كه باو دعوى دارى اينست كه اگر آنچه ادعا ميكنى درست است در گفتگوى براى خروج از دعوى آرام باشى ؛زيرا ادعا، در گوش طرف كوبندگى دارد و دليل خود را با نرمش باو بفهمانى با مهلت و بيان روشن و لطف كامل و بسبب ستيزگى او با قيل و قال دست از دليل خود برندارى تا دليلت از دستت برود و جبران آن را نتوانى كرد و لا قوة الا باللَّه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر رهبر انقلاب درباره اینستاگرام و تلگرام و فضاهایی که دست دشمن است!
♨️ هیچ کشوری مانند ایران حیاط خلوت اپلیکیشن‌های خارجی نیست؛ در بسیاری از کشورها اجازۀ فعالیت پیام‌رسان و سایر اپلیکیشن‌های خارجی جهت خدمات حمل و نقل، نقشه، اشتراک ویدئو، شبکه اجتماعی، رایانامه و... را نمی‌دهند تا زمینه را برای شرکت‌ها و برنامه‌ نویسان داخلی مهیا کنند! ‼️ در ایران با اینکه وضعیت خاصی داریم و نیاز به کنترل و بیشتر وجود دارد، این سیاست‌های جهانی اجرا نمی‌شود و با وجود توانمندی‌های داخلی، اپلیکیشن‌های صهیونیستی مانند واتس_اَپ و اینستاگرامِ آمریکایی_اسرائیلی بدون هیچ محدودیتی درحال فعالیتند و تلگرام و توئیتر و یوتیوب هم با فیلترشکن‌های چندهزارتومانی در دسترس عموم هستند! ‼️ می‌گفتند فیلتر اپلیکشن‌های خارجی غیرممکن است؛ اما فیلترینگ اخیر نشان داد که چنین امکانی وجود دارد؛ اما اراده‌ای برای این کار وجود ندارد! 🔴 از آنجایی‌که پیش‌بینی می‌شود آشوب طلبی دشمن در آینده نیز ادامه داشته باشد، خوب است دسترسی به اپلیکیشن‌های خارجیِ مسأله دار مانند تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و توئیتر قطع شود. ‼️ البته که لازم است نقش اینستاگرام، تلگرام و... در شبکه‌سازی و آموزش گروه‌های تبهکار و اشرار نیز مورد بررسی قرار گیرد! مطلب مرتبط مطلب مرتبط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ استاد : ♨️ انقلاب گارانتی نیست؛ به رفتار مردم و مسئولان بستگی دارد. 👈 بعضی‌ها فکر می‌کنند مسئولان و ملت هر طور عمل کنند، انقلاب می‌ماند، این طور نیست. خداوند هیچ چیز را چک سفید امضا به کسی نداده و هیچ چیز گارانتی نیست به رفتار شما بستگی دارد. 👈 خداوند وعده مطلق به کسی نداده، همه وعده‌ها مشروط است. خدا انقلاب را حفظ می‌کند ولی مشروط است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهارات طوفانی "هاتف علیمردانی"، کارگردان سینما خطاب به مجری شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی: اگر بخواهید در انگلیس براندازی کنید سیستم حکومت می‌ایستد شما را نگاه می‌کند تا براندازی کنید؟! ⭕️ هاتف علیمردانی، تهیه‌کننده و کارگردان: ▪️آن‌چیزی که من در کف خیابان می‌بینم با آن چیزی که پروپاگاندا می‌شود متفاوت است؛ آنقدر تند می‌رویم که نمی‌گذاریم حکومت صدای برخی مردم را بشنود؛ کشور سوریه به آن بزرگی، یک ایران پشتش ایستاد نتوانستند حکومتش را تغییر دهند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا موفق بوده...؟! ⁉️چرا با وجود اینکه بی حجابی جمع نشد ولی گشت ارشاد به کار خودش ادامه داد؟؟ 🎤 استاد
.
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مگر زمان پیامبر اصلا داشتیم!؟ ❗️پاسخ به شبهات درباره حجاب ❌ دستور پیامبر به والی شهر درمورد 👆 🎙 @kowsarnews ┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈ 📖 @feqh_ahkam
برای پاره پاره کردن ایران جنگ روسری راه انداخته اند .... غافل از اینکه ما برای حفظ ایران سر می دهیم ... امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند...
🔴 چه خبرتان است ؟!! هنوز فتنه اخیر تمام نشده ، یک عده شروع کرده اند از عفو و بخشش و تسامح و تساهل نسبت به اغتشاش گران می گویند! آقایان مهربان چه خبرتان است؟ کمی تامل کنید. هنوز آتش خاموش نشده است و این افاضات شما حضرات بیرون گود ، تنها نتیجه ای که دارد روحیه دادن به آشوب طلبان و جری کردن آن هاست که اغتشاش و آتش افروزی از آن ها و بخشش و ماست مالی از ما خوفم از این است با این سرعت آقایان در کوتاه آمدن ، به زودی یک معذرت خواهی و غلط کردم هم به آشوب گران مزدور اجنبی بدهکار شویم ... ✍"قاسم اکبری"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف یکی از آشوبگران در شبکه من‌وتو به عدم دستيابی‌ به همراهی مردم😉 “اینجا هیییچ خبری نیست هییچ کَس توی خیابونا نیست مردم اصلا ما رو همراهی نمی‌کنند”
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا معاندین اصرار دارن بگویند حجاب اجباری؟ ⭕️ آیا ساخته آخوندهاست یا در قرآن و حتی ایران باستان هم بوده؟ 🔰 استاد _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 🌐 @Mabaheeth
🔻مدیونید اگر فکر کنید یه اتاق فکر ِواحد و خائن  بهشون گفته رو شجاعت این نسل تاکید کنن 🔹خودشون تَک تَک به این فکر مشترک رسیدن @jahad_14