مسئولیت ما.mp3
9.35M
#تلنگر
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
♨️ در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی، دشمنی های بسیاری با آن شده است؛
از ابرقدرتهای جهان گرفته تا بسیاری از بزرگان همین انقلاب...
- چرا ریشه این انقلاب خشکیده نشده؟
@Ostad_Shojae
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۳۰ - نامه به معاويه در پند و هشدار به او ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅
...نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۳۲ - نامه به معاویه در افشاى سياستهای گمراه کننده او
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📜 و من كتاب له عليهالسلام إلى معاوية
📃 وَ أَرْدَيْتَ جِيلاً مِنَ اَلنَّاسِ كَثِيراً خَدَعْتَهُمْ بِغَيِّكَ وَ أَلْقَيْتَهُمْ فِي مَوْجِ بَحْرِكَ تَغْشَاهُمُ اَلظُّلُمَاتُ وَ تَتَلاَطَمُ بِهِمُ اَلشُّبُهَاتُ
اى معاويه! گروهى بسيار از مردم را به هلاكت كشاندى، و با گمراهى خود فريبشان دادى، و در موج سركش درياى جهالت خود غرقشان كردى، كه تاريكىها آنان را فرا گرفت، و در امواج انواع شبهات غوطهور گرديدند
فَجَازُوا عَنْ وِجْهَتِهِمْ وَ نَكَصُوا عَلَى أَعْقَابِهِمْ وَ تَوَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ وَ عَوَّلُوا عَلَى أَحْسَابِهِمْ إِلاَّ مَنْ فَاءَ مِنْ أَهْلِ اَلْبَصَائِرِ
كه از راه حقّ به بيراهه افتادند، و به دوران جاهليت گذشتگانشان روى آوردند، و به ويژگىهاى جاهلى خاندانشان نازيدند، جز اندكى از آگاهان كه مسير خود را تغيير دادند.
فَإِنَّهُمْ فَارَقُوكَ بَعْدَ مَعْرِفَتِكَ وَ هَرَبُوا إِلَى اَللَّهِ مِنْ مُوَازَرَتِكَ إِذْ حَمَلْتَهُمْ عَلَى اَلصَّعْبِ وَ عَدَلْتَ بِهِمْ عَنِ اَلْقَصْدِ
و پس از آن كه تو را شناختند از تو جدا شدند، و از يارى كردن تو به سوى خدا گريختند؛ زيرا تو آنان را به كار دشوارى وا داشتى و از راه راست منحرفشان ساختى.
فَاتَّقِ اَللَّهَ يَا مُعَاوِيَةُ فِي نَفْسِكَ وَ جَاذِبِ اَلشَّيْطَانَ قِيَادَكَ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا مُنْقَطِعَةٌ عَنْكَ وَ اَلْآخِرَةَ قَرِيبَةٌ مِنْكَ وَ اَلسَّلاَمُ
اى معاويه! در كارهاى خود از خدا بترس، و اختيارت را از كف شيطان😈 در آور، كه دنيا از تو بُريده و آخرت به تو نزديك شده است.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
♻️ ترجمه فیضالاسلام: از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است به معاويه (كه در آن از اينكه مردم را گمراه كرده ياد فرموده، و بتقوى و ترس از خدا پندش داده):
(۱) و گروه بسيارى از مردم را تباه ساختى: ايشان را به گمراهىِ خود فريفتى و در موج درياى (نفاق و دوروئى) خويش انداختى كه تاريكىها (گمراهيها) آنها را احاطه كرده، و شبههها (نادرستيها) به گِردشان موج مىزند.
(۲) پس از راه راستشان دور شدند (در پى حقّ بسوى باطل رفتند) و به پاشنههاشان برگشتند (پس پس رفتند) و پشت كردند، و بر حَسَبهاشان (شرافت خاندانشان) تكيه نمودند (نازيدند) مگر بينايان (خردمندانشان) كه (از راه باطل براه حقّ) برگشتند؛ پس ايشان بعد از شناختنت (كه بر خلاف حقّ قدم برداشته مردم را #فريب مىدهى) از تو جدا شدند، و از كمك كردنت بيارى خدا گريختند، هنگاميكه آنها را به دشوارى كشاندى (بباطل سوق دادى) و از راه راست برگرداندى (گمراهشان كردى)
(۳) پس اى معاويه در (عذاب و كيفر) خود از خدا بترس و مهارت را، از دست شيطان بكش (با او بهم بزن و نفست را از پيروى او باز دار)؛ زيرا دنيا از تو جدا خواهد گشت و آخرت بتو نزديك است و درود بر شايستۀ آن.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
آنچه را مرحوم سيّد رضى در اينجا آورده بخشى از نامهاى است كه امام عليه السلام به معاويه مىنويسد و در آغاز آن - طبق نقل مورخ معروف مدائنى - او را نصيحت مىكند كه فريب دنياى زودگذر را نخورد، تقوا را پيشه كند و بداند خداوند در كمينگاه ظالمان است، دنيا به زودى به او پشت مىكند و وضع فعلى او مايۀ حسرتش خواهد شد، مراقب باشد كه در سنين بالاى عمر است و به پايان زندگيش نزديك مىشود. كارى كند كه وبال او در قيامت نشود. آنگاه به سراغ اين مطلب مىرود كه او افزون بر گمراه كردن خويش، مسئوليت گمراهى گروهى را نيز بر دوش مىكشد.
همانگونه كه سيّد رضى آورده، حضرت در ابتدا مىفرمايد: «(اى معاويه) گروه بسيارى از مردم را به هلاكت افكندى و با گمراهى خويش آنها را فريفتى و در امواج درياى (فتنه و فسادِ) خود انداختى به گونهاى كه تاريكىها آنها را فرا گرفت و امواج شبهات آنان را به تلاطم افكند»؛ ( وَ أَرْدَيْتَ جِيلاً مِنَ النَّاسِ كَثِيراً؛ خَدَعْتَهُمْ بِغَيِّكَ، وَ أَلْقَيْتَهُمْ فِي مَوْجِ بَحْرِكَ، تَغْشَاهُمُ الظُّلُمَاتُ، وَ تَتَلَاطَمُ بِهِمُ الشُّبُهَاتُ).
اشاره به اينكه او گناه گروه عظيمى را كه فريب داده بر دوش مىكشد و بايد در قيامت پاسخگوى آن باشد.
تعبير به «مَوْجِ بحر» تعبير لطيفى است كه حوادث بحرانى معمولاً به آن تشبيه مىشود؛ حوادثى كه مقاومت در مقابل آن بسيار سخت و سنگين است؛ زيرا امواج كوهپيكر دريا🌊 انسانها را همچون پر كاه با خود مىبرد و گاه به زير آب مىكشد و همه جا در نظرشان تاريك و ظلمانى مىشود.
تعبير به «ظُلُمات و شُبُهات» اشاره به كارهايى همچون مطرح كردن قتل عثمان و دفاع از او و برافراشتن پيراهن خونينى به نام پيراهن عثمان و شورانيدن مردم با اين شگرد و فريب، بر ضد خليفه و جانشين به حق پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله امير مؤمنان على عليه السلام است.
[ادامه دارد ...]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* #پست_ویژه
#انقلاب_اسلامی
#هویت
🎥 هویتی که انقلاب اسلامی به ما داد
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ ۱:۳۰ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
#امام_خمینی ره
#انقلاب_اسلامی
🎥 برکت قیام روح الله
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین ناصری دام عزّه
⏱ ۱:۳۰ دقیقه
@nasery_ir
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
#راهپیمایی
#انقلاب_اسلامی 🇮🇷
🔻خدا رحمت کند عالمانی همچون شهید مدنی ها و دستغیب ها و صدوقی ها و همه شهدا را که اعتلای کلمه توحید را در وحدت کلمه می دانستند و در راهپیمائی ها با طهارت، به قصد تقرب به خدا شرکت می کردند.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۳۲۷
🏷️ پیروزی بی ارزش
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ اَلْإِثْمُ بِهِ وَ اَلْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: پيروز نشد آن كس كه گناه بر او چيرگى يافت، و آن كس كه با بدى پيروز شد شكست خورده است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش فيروزى در راه غير خدا) فرموده است: فيروزى نيافت آنكه گناه باو دست يابد (كسيكه در غير طاعت خدا فيروزى يافته از هواى نفس و شيطان پيروى نمايد در حقيقت گناه بر او فيروزى يافته است) و هر كه بسبب بدى (گناه) پيش رود (در حقيقت) شكست خورده (زيرا مغلوب هواى نفس كه بدترين دشمن است گرديده و كسيكه در چنگ بدترين دشمنها باشد فيروزى نيافته).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به مطلب مهمى اشاره كرده و به ظالمان و مفسدان هشدار مىدهد و مىفرمايد: «كسى كه با توسل به گناه پيروز شود، پيروز نيست و كسى كه با ستم غلبه كند در واقع مغلوب است»؛ (مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الْإِثْمُ بِهِ، وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ)
بسيارند كسانى كه براى رسيدن به پيروزى بر دشمن، از اسباب نامشروع استفاده مىكنند، ظلم و ستم روا مىدارند و مرتكب انواع گناهان مىشوند. آنها مىخواهند به هر قيمت ممكن به هدف خود برسند، امام عليه السلام به آنها هشدار مىدهد كه اين نوع پيروزى، پيروزى نيست؛ بلكه در واقع در چنگال گناه مغلوب شدن است و همچنين كسانى كه با استفادۀ از شر، غلبه مىكنند ظاهراً غالبند و در واقع مغلوب شيطان و شر و هواى نفس هستند.
اين سخن، هم از نظر ظاهرى پذيرفتنى است و هم از نظر معنوى.
جنبۀ معنوى آن آشكار است كه اينگونه پيروزىها و غلبهها مايۀ گرفتارىهاى شديد روز قيامت است و بدترين زاد و توشه براى سفر آخرت به شمار مىآيد و در آنجا بايد پاسخگو باشد.
از نظر ظاهرى نيز بسيار ديدهايم يا در تاريخ خواندهايم كه اينگونه افرادى كه با ظلم و ستم و گناه پيروز مىشوند سرانجام گرفتار عواقب شومى گشته و در بسيارى از موارد دشمنانشان با همان روش، آنها را دَرهم كوبيده و مغلوب ساختهاند و مقامى را كه ناجوانمردانه به دست آورده بودند با حملات ناجوانمردانۀ دشمن از دست مىدهند و اگر ظالمان و ستمگران در عواقب مادى و معنوى كار خود بينديشند به سراغ آن نخواهند رفت.
در حديثى آمده است كه دو نفر خدمت #امام_صادق عليه السلام رسيدند تا دربارۀ اختلافى كه در مورد معاملهاى داشتند با آن حضرت صحبت كنند و دستور بخواهند. هنگامى كه امام عليه السلام سخنان آن دو را شنيد به نصيحت آن دو پرداخت و فرمود: بدانيد هركس كه بهوسيلۀ ظلم پيروز شود به خير و خوبى نخواهد رسيد و بدانيد آنچه را مظلوم از دِين ظالم مىگيرد بيش از آن است كه ظالم از مال مظلوم دريافت مىدارد.
#من_نهج_البلاغه_میخوانم
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
29.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثه اون کاپشن نارنجیه باشیم✌️
نترسین، شما شروع کنین فقط
موج خودش درست میشه👌
کلیپ رو از اول تا آخر ببینین...