♻️ ترجمه فیضالاسلام: روايت شده است كه امام عليه السّلام كمتر مىشد كه بر منبر نشيند مگر آنكه پيش از خطبه خواندن (دربارۀ پرهيزكارى) مىفرمود:
(۱) اى مردم، از خدا بترسيد كه هيچكس بيهوده آفريده نشده تا بازى كند، و خودسر رها نگشته تا كار بيجا انجام دهد،
(۲) و نيست دنياى او كه خود را برايش آراسته و نيكو نموده عوض و جا گير آخرتى كه آنرا بد نگريستن نزد او زشت وانموده است.
(۳) و نيست مغرور و فريفتهاى كه به بالاترين همّت و كوشش خود از دنيا فيروزى يافته باشد مانند ديگرى كه از آخرت به كمترين نصيب و بهرۀ خويش دست يافته (زيرا اگر شخص، پادشاهى روى زمين بدست آورد با كسيكه كار كوچك كم بهرهاى براى آخرت انجام دهد يكسان و برابر نمىباشد چون فيروزى او با همۀ گرفتاريها و اندوههاى بيشمار، بپايان رسيده و نيست گردد و فيروزى ديگرى هميشگى بوده هيچ غمّ و اندوهى بآن راه نخواهد يافت).
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى به سه نكتۀ مهم اشاره مىفرمايد و جالب اينكه از آغاز اين كلام استفاده مىشود، مواقعى كه به منبر مىرفت غالباً در آغاز خطبهها به اين نكتهها اشاره مىفرمود؛ (وَ رُوِى أَنَّهُ عليه السلام قَلَّمَا اعْتَدَلَ بِهِ الْمِنْبَرُ إِلا قَالَ أَمَامَ الْخُطْبَةِ)
👇👇👇
📖 در نخستين نكته به هدف آفرينش انسان بهصورت سربسته اشاره كرده، مىفرمايد: «اى مردم! تقواى الهى پيشه كنيد. هيچكَس بيهوده و عبث آفريده نشده كه به لهو (و انواع سرگرمىها) بپردازد و مُهمل و بىهدف رها نگشته تا پيوسته به كارهاى لغو مشغول شود»؛ (أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللّٰهَ فَمَا خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثاً فَيَلْهُو، وَ لَا تُرِكَ سُدًى فَيَلْغُو)
💡«سُدى» به معناى رها شده و بىهدف و بىبرنامه است. به شترى كه ساربان، آن را در بيابان رها كند «ابل سدى» مىگويند.
🤔 تفاوت «لهو» و «لغو» كه در كلام بالا آمد اين است كه «لهو» به معناى سرگرمى است و انواع بازىهاى سرگرمكننده را شامل مىشود اما «لغو» بيهودهكارى است حتى اگر هيچ سرگرمىاى در آن نباشد. هنگامى كه به اين جهان پهناور با اين همه نظامات و اين همه بدايع نگاه مىكنيم و سپس به مواهب زياد و نعمتهاى گوناگونى كه در وجود ما به وديعت نهاده شده مىنگريم يقين پيدا مىكنيم كه آفرينندۀ آن دستگاهِ باعظمت و اين موجود عجيب هدف مهمى در نظر داشته است. هرگز نه اين عالم پهناور بيهوده آفريده شده است و نه خلقت اين اعجوبۀ جهان هستى كه نامش انسان است بىهدف مىباشد؛ بنابراين بايد آن هدف را پيدا كرد و در مسير آن گام برداشت و آن، چيزى نيست جز سير الى اللّٰه و پيمودن مسير تكامل و رسيدن به سعادت جاويدان كه همۀ پيامبران الهى به خصوص پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله از آن خبر دادند.
❔جالب اين است كه هرگاه از يك فيلسوف مادىگرا سؤال كنيم كه اين چشم انسان براى چيست؟ تمام اهداف چشم را برمىشمارد، گوش براى چيست؟ اهداف آن را نيز ذكر مىكند و همچنين زبان و دست و پا و حتى ابروها و مژهها، براى هركدام اهداف مهمى ذكر مىكند؛ اما اگر از او سؤال كنيم: اين مجموعه كه جزء جزئش با هدف است براى چيست؟ در پاسخ آن فرو مىماند و جوابى ندارد.
آنگاه در دومين نكته اشاره به كسانى مىكند كه آخرت را بهسبب بدنگرى، به دنيا فروختهاند، مىفرمايد: «(هرگز) دنياى دلپسند او جاى آخرتى را كه با بدنگرى، زشت در نظرش جلوه كرده است نخواهد گرفت»؛ (وَ مَا دُنْيَاهُ الَّتي تَحَسَّنَتْ لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الْآخِرَةِ الَّتِي قَبَّحَهَا سُوءُ النَّظَرِ عِنْدَهُ)
هواى نفس، بلاى بزرگى است، گاهى ديدگاه انسان را چنان دگرگون مىسازد كه زشت را زيبا و زيبا را زشت مىبيند همانگونه كه قرآن مجيد دربارۀ گروهى از اقوام منحرف پيشين مىفرمايد: « وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ »؛ شيطان اعمال آنها را در نظرشان زينت داده است».
و در جاى ديگر مىفرمايد: « زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا »؛ زندگى دنيا در نظر كافران زينت داده شده است». طبيعى است، هنگامى كه زندگى دنيا در نظر انسان خوشايند و زيبا باشد، آخرت در نظرش زشت و ناپسند است، از آن مىگريزد و بهسوى دنيا باشتاب مىرود و اين است سرنوشت تمام كسانى كه وسوسههاى شيطان و هوى و هوسهاى نفس، ديد و فكر آنها را دگرگون ساخته است.
در سومين نكته اشاره به سرنوشت اينگونه فريبخوردگان كرده، مىفرمايد: «آن فريبخوردهاى كه با برترين همت (و بالاترين كوشش) بر دنيا ظفر يافته همچون كسى نيست كه به كمترين سهم خود از آخرت دست يافته است»؛ (وَ مَا الْمَغْرُورُ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الدُّنْيَا بِأَعْلَى هِمَّتِهِ كَالآخَرِ الَّذِي ظَفِرَ مِنَ الآخِرَةِ بِأَدْنَى سُهْمَتِهِ) .
چه شوم است سرنوشت كسانى كه بالاترين همت و تلاش خود را براى دست يافتن به متاع ناپايدار و زودگذر دنيا بهكار مىگيرند و چه زيباست سرنوشت كسانى كه با تلاش و كوشش و همت خود سهمى از #سعادت اخروى پيدا كردهاند، هر چند اين سهم كوچك باشد.
در حديثى كه مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار از #امام_صادق عليه السلام آورده است مىخوانيم كه ابو بصير خدمت حضرت رسيد، عرض كرد: فدايت شوم مرا تشويق (به بهشت) كن. امام عليه السلام فرمود: بوى بهشت از فاصلۀ هزار سال به مشام مىرسد و كمترين منزلى كه بهشتيان دارند منزلى است كه اگر همۀ جن و انس را بخواهد به آن دعوت كند مىتواند از آنها پذيرايى نمايد بىآنكه چيزى از نعمتهاى او كاسته شود و كمترين مقام اهل بهشت مقام كسى است كه داخل بهشت مىشود و سه باغ در برابر او نمايان مىگردد و هنگامى كه در پايينترين آنها وارد مىشود همسران و خادمان و نهرها و ميوههاى فراوانى مىبيند و شكر و حمد خدا را بهجا مىآورد. به او گفته مىشود: سر بلند كن و باغ دوم را ببين كه در آن نعمتهايى است كه در باغ اول نيست. عرضه مىدارد: خداوندا! اين باغ را نيز نصيب من كن. مىفرمايد: شايد اگر آن را به تو بدهم باز غير آن را بخواهى. عرضه مىدارد: همين را مىخواهم، همين را مىخواهم. (و به همين ترتيب باغ ديگرى را با نعمتهاى بسيار فراوان مشاهده مىكند و شكر و سپاس خدا را بسيار بهجا مىآورد).
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
ان شاءالله توفیق باشه، میخواهیم در ماه مبارک رمضان ختم جمعی قرآن داشته باشیم.
دوستانی که آمادگی دارند اعلام بفرمایند.
#تلاوت | #قرآن_کریم | #ماه_رمضان
╭══════════
│✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد میشه قبل از شروع ختم قرآن روزانه در ماه مبارک رمضان این کلیپ را ببینید.
#تلاوت | #قرآن_کریم | #ماه_رمضان
╭══════════
│✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -