eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.9هزار عکس
34هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه و احکام
40_An_sooy_marg_aminikhaah.ir.mp3
40.75M
🔊 پرسش و پاسخ | جلسه اول * تعبیر طرائق در قران به چه معناست؟ * تونلها، شاهرگ ارتباطی ما با عالم است. * اعمال انسان را زیاد میکند. * تونل یا کانال هر انسانی تابع اعمال اوست. * همه چیزهایی که در اطراف ماست تحت تأثیر اعمال ما قرار میگیرد. * همه عالم اثر گذار و اثر پذیر است. * چگونه نعمات، نورانیت خود را از دست می دهند؟ * دایره حقوق خیلی وسیع است. * چگونه حق الناسی که بر گردن ما است را أدا کنیم؟ * مراتب برزخی ما مراتب علم ماست. * علم یعنی باور قلبی * به میزانی که انسان دارد، شرح صدر دارد. * شهید به خاطر اخلاص‍ی که دارد عوالم را میفهمد. * کلاسهای عالم برزخ به میزان درک ماست. * ارتباط قلبی و توجه باطنی چگونه حاصل می شود؟ * رفقای سلوکی بسیار مهم هستند. ⏰ مدت زمان:٩۴:٢٩ @Aminikhaah_Media #️⃣ روح | مرگ | برزخ | بدن مثالی چشم برزخی | آن سوی مرگ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ایران در 🇮🇷 💫 در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎙️ استاد حسن رحیم‌پور ازغدی: 🚩 پرچم‌هایی از خراسان در کوفه مستقر خواهند شد و با (عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بیعت خواهند کرد و به لشکر حضرت خواهند پیوست... ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۳۸ - نامه به مردمِ مصر هنگام فرستادن مالک اشتر به آنجا
...نهج البلاغه | ✉️ نامه ۳۹ - نامه به عمرو بن عاص در بیان علل انحرافش ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 و من كتاب له عليه‌السلام إلى عمرو بن العاص 📃 فَإِنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ دِينَكَ تَبَعاً لِدُنْيَا اِمْرِئٍ ظَاهِرٍ غَيُّهُ مَهْتُوكٍ سِتْرُهُ يَشِينُ اَلْكَرِيمَ بِمَجْلِسِهِ وَ يُسَفِّهُ اَلْحَلِيمَ بِخِلْطَتِهِ تو دين خود را پيرو دنياى كسى قرار دادى كه گمراهى‌اش آشكار است، پرده‌اش دريده، و افراد بزرگوار در همنشينى با او لكّه دار، و در معاشرت با او به سبُك مغزى متّهم مى‌گردند. فَاتَّبَعْتَ أَثَرَهُ وَ طَلَبْتَ فَضْلَهُ اِتِّبَاعَ اَلْكَلْبِ لِلضِّرْغَامِ يَلُوذُ بِمَخَالِبِهِ وَ يَنْتَظِرُ مَا يُلْقَى إِلَيْهِ مِنْ فَضْلِ فَرِيسَتِهِ فَأَذْهَبْتَ دُنْيَاكَ وَ آخِرَتَكَ وَ لَوْ بِالْحَقِّ أَخَذْتَ أَدْرَكْتَ مَا طَلَبْتَ تو در پى او مى‌روى، و چونان سگى گرسنه به دنبال پس ماندۀ شكار شير هستى، به بخشش او نظر دوختى كه قسمت‌هاى اضافى شكارش را به سوى تو افكند؛ پس دنيا و آخرت خود را تباه كردى، در حالى كه اگر به حق مى‌پيوستى به خواسته‌هاى خود مى‌رسيدى. فَإِنْ يُمَكِّنِّي اَللَّهُ مِنْكَ وَ مِنِ اِبْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَجْزِكُمَا بِمَا قَدَّمْتُمَا وَ إِنْ تُعْجِزَا وَ تَبْقَيَا فَمَا أَمَامَكُمَا شَرٌّ لَكُمَا وَ اَلسَّلاَمُ اگر خدا مرا بر تو و پسر ابو سفيان مسلّط‍‌ گرداند، سزاى زشتى‌هاى شما را خواهم داد؛ اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقى مانديد آنچه در پيش روى داريد براى شما بدتر است. با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ علیه السلام ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
♻️ ترجمه فیض الإسلام: از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بعمرو ابن عاص (كه بر اثر گمراهى و پيروى از معاويه او را سرزنش فرموده): (۱) پس (از درود بر هدايت يافتگان رستگار شده، بدان كه) تو دين خود را تابع دنياى كسى (معاويه) قرار دادى كه گمراهى او آشكار است، پردۀ او دريده (گفته‌اند: معاويه هر گونه كار غير مشروع و زشتى مرتكب مى‌شد: شراب مى‌نوشيده، جامۀ حرير مى‌پوشيده، ظروف طلا و نقره بكار مى‌برده، ولى از خوف عمر در زمان خلافت او بسيارى از آنها را در پنهانى مى‌نمود، و در عهد عثمان پروايى نداشت، و چون بر دعوى خلافت تصميم گرفت بعضى را آشكار و بعضى را پنهان مى‌نمود) در مجلس خود شخص بزرگوار را عيب دار و سر افكنده مى‌نمايد، و با آميزش خويش دانا را نادان مى‌گرداند (هر كه با او نشيند اگر پاكست ناپاك و اگر بزرگوار است ننگين گردد، و اگر با عقل و دانا است بى‌خرد و نادان ميشود، يا آنكه در مجلس خود از بزرگوار خرده گرفته و دانا را نادان مى‌پندارد، و ابن ابى الحديد در اينجا مى‌نويسد: معاويه در مجلس خود به بنى هاشم ناسزا مى‌گفت)پس از پى چنين كسى رفتى، و بخشش او را خواستى مانند پيروى سگ از شير كه (بطمع خوردن لقمه) به چنگالهايش نگريسته انتظار دارد كه از پس ماندۀ شكارش به سويش افكند؛ پس دنيا و آخرت خويش را به باد دادى (در دنيا خود را ننگين و در آخرت بعذاب الهىّ‌ گرفتار نمودى)! و اگر بحقّ‌ چنگ مى‌زدى (رو بما مى‌آوردى) آنچه (از دنيا و آخرت) مى‌خواستى مى‌يافتى. (۲) پس (اكنون كه از حقّ‌ رو گردانده در گمراهى افتادى) اگر خدا مرا بر تو و پسر ابى سفيان مسلّط‍‌ ساخت شما را به كيفر مى‌رسانم، و اگر مرا ناتوان ساختيد و (بعد از من) مانديد آنچه جلو روى شما است (عذاب و كيفر الهىّ‌) براى شما بدتر است (چنانكه در س ۲۰ ى ۱۲۷ مى‌فرمايد: «وَ لَعَذٰابُ‌ اَلْآخِرَةِ‌ أَشَدُّ وَ أَبْقىٰ‌» يعنى عذاب و كيفر آخرت سختتر و پاينده‌تر است «از عذاب دنيا») و درود بر شايستۀ آن . ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 امام عليه السلام در آغاز نامه سرزنش خود را نسبت به عمرو بن عاص از اينجا آغاز مى‌كند كه مى‌فرمايد: «تو (اى عمرو بن عاص) دين خود را تابع كسى قرار داده‌اى كه گمراهيش آشكار و پردۀ حيايش دريده است و به افراد با شخصيت در مجلسش توهين مى‌كند و عاقل را با معاشرت خود سفيه مى‌سازد»؛ (فَإِنَّكَ‌ قَدْ جَعَلْتَ‌ دِينَكَ‌ تَبَعاً لِدُنْيَا امْرِئٍ‌ ظَاهِرٍ غَيُّهُ‌، مَهْتُوكٍ‌ سِتْرُهُ‌ ، يَشِينُ‌ الْكَرِيمَ‌ بِمَجْلِسِهِ‌، وَ يُسَفِّهُ‌ الْحَلِيمَ‌ بِخِلْطَتِهِ‌ ). بعضى از شارحان نهج‌البلاغه جملۀ «يَشِينُ‌ الْكَرِيمَ‌ بِمَجْلِسِهِ‌» را اشاره به سبّ و لعن شدن مولا على عليه السلام و بنى هاشم در مجلس معاويه دانسته‌اند كه اين بزرگواران همواره و طى ساليان دراز در مجلس او و سپس مجالس ديگر مورد هتك و بى‌احترامى واقع مى‌شدند؛ ولى ظاهراً منحصر به اين نيست؛ بلكه او افزون بر اين كار بسيار زشت، پيوسته حاضران را كه داراى شخصيت و مقامى نزد على عليه السلام بودند به باد سُخريه مى‌گرفت و با كلمات زشت و ركيك به آنها اهانت مى‌كرد و بسيارى از آنها نيز پاسخ كوبنده به او مى‌دادند بى آنكه به خطرات ناشى از آن اعتنا كنند. روى هم رفته معاويه مردى بدزبان و هتّاك بود. از جمله «جارية بن قدامة» كه مرد با شخصيتى بود - به گفتۀ العقد الفريد - روزى وارد بر معاويه شد. معاويه به او گفت چقدر آدم پستى بودى كه تو را جاريه (يكى از معانى جاريه كنيز است) نام نهادند و او در جواب گفت: و تو اى معاويه نيز چه آدم پستى بودى كه نامت را معاويه گذاشتند كه يكى از معانى آن سگ ماده است. معاويه گفت: اى بى‌مادر چرا چنين سخن مى‌گويى‌؟ جاريه گفت: مادرم مرا براى گرفتن شمشيرهايى⚔️ زاده است كه با آن در برابر تو در ميدان‌هاى نبرد حاضر شديم و آن نيز هم اكنون در دست ماست.... و جملۀ «يُسَفِّهُ‌ الْحَلِيمَ‌ بِخِلْطَتِهِ‌» اشاره به اين است كه آن‌قدر سخنان بى‌ارزش و ناموزون در مجلس او گفته مى‌شد كه آدم عاقل در آن مجلس، سفيه شمرده مى‌شد و اين است نتيجۀ مجلسى كه معاويه و هم رديفان او در آن شركت دارند. [ ادامه دارد ... ]